Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 909 404
  • 81 125

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No eikö tämä ''kaksi viikkoa'' realisoitunut briteissä ja Suomessa kannattaa miettiä kuinka tämän välttää?

Onko suomi Britit? Pelkästään suurlontoon alueella 9miljuunaa tallaajaa. Luonnollisesti hiukan helpommin homma lähtee käsistä. Plus aika paljon muista kulttuureista joita korona siellä kuten myös täällä Suomessa ei paljon puhuttele.
 

Oadie

Jäsen
No kuinka monta viestiä sinä olet kirjoittanut, joissa jollain tavalla otetaan kantaa brittimuunnoksen leviämisen mahdollisuuteen tai vaihtoehtoisesti mahdottomuuteen, joka on nyt kuitenkin on tällä hetkellä itse asian ytimessä? Tuskinpa yhtään. Joten ei ehkä kannata ihmetellä, että turhanpäiväinen räksytyksesi yhdessä muiden vastaavien kanssa saa aikaan lainattuja reaktioita.
Miten tuo on turhanpäiväistä räksyttämistä jos kritiikki kerran kohdistuu Suomen tilanteeseen ei Iso-Britannian. Yhtä hyvin voidaan lyödä kaikki säppiin kun Jenkeissä on tartuntoja vaikka kuinka paljon. Suomessa on uutisoinnin mukaan 14 "muunnosta", jotka käsittääkseni on paikannettu. Tartunnat muuten pysyneet samassa tai jopa laskussa. Silti pitäisi laittaa täällä mainitut pilkkikisatkin säppiin. Jos täällä homma olisi räjähtänyt käsiin niin tällaista kritiikkiä tuskin esiintyisi tähän malliin. Mikäli oikeasti halutaan ettei tätä helvetin muunnosta tänne tule niin lyödään lentoliikenne kiinni tältä osin.

Maalaisjärkeen tuntuu älyttömältä että lähes 0 tartunnoilla olevissa paikkakunnissa pitäisi kyyhöttää kotona kauppareissuja lukuunottamatta, kun samaan aikaan tänne pukkaa porukkaa ympäri maailmaa. Näiden osalta ollaan aivan aseettomia, mutta hyvänen aika kun uimahalliin tai kirjastoon yrität mennä niin se on täysi mahdottomuus.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Linkki oli epähuomiossa väärä, tuo piti laittaa:


Tuon mukaan ilmeisesti siis lastensairaalahoidon tarve nousussa, mikä luo painetta myös tehohoitoon. Joku paremmin ruotsia ymmärtävä voinee tarkentaa.

En jaksa alkaa tankkaamaan ruotsia nyt sen kummemmin kun en ole siinä luontaisesti kovinkaan erinomainen, mutta joku kyseistä kieltä taitava voi varmaan nopeasti referoida tilanteen.

Käsitin edelleen, että isoin ongelma on, että lasten teholle ei riitä enää niin paljoa henkilökuntaa ja apuja kuin pitäisi, koska koronapotilaat kansoittavat sairaalaa. Lisäksi on tapauksia ilmeisesti siitä jo keväällä puhutusta Kawasakin- oireyhtymää muistuttavasta taudista, jonka on saanut pieni osa koronan sairastaneista lapsista.

Mikäli lapsia alkaa nyt yhtäkkiä joutumaan tehohoitoon koronan takia niin sitten aletaan olemaan aidosti hälyttävässä tilanteessa. Luulisin, että tällaisesti olisi kuohuntaa jo aika helvetisti enemmän kuin tämä yksi Expressen- kirjoitus.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Miten tuo on turhanpäiväistä räksyttämistä jos kritiikki kerran kohdistuu Suomen tilanteeseen ei Iso-Britannian. Yhtä hyvin voidaan lyödä kaikki säppiin kun Jenkeissä on tartuntoja vaikka kuinka paljon. Suomessa on uutisoinnin mukaan 14 "muunnosta", jotka käsittääkseni on paikannettu. Tartunnat muuten pysyneet samassa tai jopa laskussa. Silti pitäisi laittaa täällä mainitut pilkkikisatkin säppiin. Jos täällä homma olisi räjähtänyt käsiin niin tällaista kritiikkiä tuskin esiintyisi tähän malliin. Mikäli oikeasti halutaan ettei tätä helvetin muunnosta tänne tule niin lyödään lentoliikenne kiinni tältä osin.

Maalaisjärkeen tuntuu älyttömältä että lähes 0 tartunnoilla olevissa paikkakunnissa pitäisi kyyhöttää kotona kauppareissuja lukuunottamatta, kun samaan aikaan tänne pukkaa porukkaa ympäri maailmaa. Näiden osalta ollaan aivan aseettomia, mutta hyvänen aika kun uimahalliin tai kirjastoon yrität mennä niin se on täysi mahdottomuus.
Lisäksi tartuntaketjut ovat noissa 14 tapauksessa selvillä, sairastuneet sekä altistuneet eristetty ja kaiken lisäksi jokainen heistä on jo parantunut.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tämä nyt lähti siitä että mikä tarve Suomessa on seurata uuden variantin mahdollista leviämistä.

Itse asiassa ei lähtenyt ainakaan omalta osaltani vaan kirjoituksessani, jota lainasit, kommentoin päivitystä, jossa todettiin, että Lontoossa on ollut 2 viikkoa tiukka lockdown ja tartuntamäärät kasvavat silti jyrkästi. Vastaamalla siihen, että ilmeisestikään lockdown ei ole sitten ollut riittävän tiukka, en viitannut millään tavoin Suomen tilanteeseen enkä tarpeeseen.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä ketjuhan on ollut pitkään viikottain itseään toistava ikiliikkuja. Maanantaina noin klo12 tulee yleensä ensimmäinen kommentti, joka menee kutakuinkin näin: "Noniin, vain n määrä tartuntoja. Vitun Kiuru! Rajoita vaan lisää! Anna sakkoa, saatana!"
Tämän jälkeen joku käy toteamassa, että maanantaisin tartuntamäärät ovat aina pienemmät viikonlopun pienemmistä testimääristä johtuen ja että kyllä kahden viikon päästä paska osuu kunnolla tuulettimeen. Tässä välissä joku käy huolestuneena toteamassa, että testimäärästä on yllättävän iso osa on ollut positiivisia näytteitä, johon löytyy nopeasti kirjauskäytännöllä perusteltava selitys. Tämän jälkeen loppupäivä tapellaan siitä, että pitäisikö rajoituksia kiristää vai höllentää.

Toinen aika mielenkiintoinen tendenssi on se, että mitä alemmas päivittäiset tartuntamäärät sukeltavat, sitä enemmän hallitus, STM ja muut toimijat saavat täällä ja muilla nettifoorumeilla paskaa niskaansa. Suomi kyykyttää Islantia lukuunottamatta tälläkin hetkellä koko muuta Eurooppaa ilmaantuvuusluvuissa, silti täältä saa kissojen ja koirien kanssa etsiä positiivisia kommentteja.

No, tyytyväisyys tappaa kehityksen vai miten se menikään.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuo tehohoito tuntuu monille olevan joku ihmeellisyys. Onkohan katsottu liikaa amerikkalaista Tehohoito tv-sarjaa? Ex rouva joutui teholle kun toinen poika syntyi ja silloin pääsin tutustumaan osastolle. Ei se paljon normaaliosastosta eronnut muuten kun että siellä 24/7 valvonta koko ajan. Ei siellä välttämättä missään letkuissa maata tajuttomana vaan samalla tavalla pötkötellään sängyssä kuin normaalikin osastolla.
 
F

Flonaldo

Onko suomi Britit? Pelkästään suurlontoon alueella 9miljuunaa tallaajaa. Luonnollisesti hiukan helpommin homma lähtee käsistä. Plus aika paljon muista kulttuureista joita korona siellä kuten myös täällä Suomessa ei paljon puhuttele.
Lontoossa oli yhdeksän miljoonaa ihmistä myös loka-marraskuussa. Heidän ihonvärinsä ei myöskään ole tällä välin muuttunut.
 

Oadie

Jäsen
Toinen aika mielenkiintoinen tendenssi on se, että mitä alemmas päivittäiset tartuntamäärät sukeltavat, sitä enemmän hallitus, STM ja muut toimijat saavat täällä ja muilla nettifoorumeilla paskaa niskaansa. Suomi kyykyttää Islantia lukuunottamatta tälläkin hetkellä koko muuta Eurooppaa ilmaantuvuusluvuissa, silti täältä saa kissojen ja koirien kanssa etsiä positiivisia kommentteja.

No, tyytyväisyys tappaa kehityksen vai miten se menikään.
Tämän täytyy olla tahallista väärinymmärrystä ja menen miinaan. Mutta kritiikkihän kohdistuu siihen, että vilautellaan hallituksen ja toimialajohtajien osalta kovempia rajoituksia tilanteessa, jossa trendi on hyvällä tasolla. Omasta mielestäni Suomi on tähän asti onnistunut hyvin, mutta nyt on painettu paniikkinappulaa. Ja taustalla saattaa olla hyvinkin tämä rokotuksien alun kuseminen.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Tänään on ilmeisesti osastohoidossa 179 potilasta, eli eroa on jonkin verran, mutta ei kuitenkaan ihan hirvittävästi. Todennäköisesti osittain tuo vanhemman väen nousseet sairastumisten määrät ovat taustalla
Näin se varmasti on. Olikohan se eilen kun kirjoitin että saattaa kohta tulla vähän nousua kun jouluna suvut ovat tavanneet toisiaan ja se tulee väkisin näkymään vanhemman ikäluokan tartunnoissa = vaatien sairaanhoitoa.

Kyllä ne keskiarvot kuitenkin kertoo missä mennään. Päivän itkupotku raivareiden aikana meinasi vain unohtua sekin vanha viisaus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lockdownin noudattamisesta löytyy toki paljon dataa ja kyselytutkimuksia - jotka kertovat, että sitä on noudatettu, ihan yhtä paljon kuin aiempiakin rajoituksia. Väität lockdownia kierretyn. Mihin tämä puolestaan perustuu?

Keskustelin hiljattain koronasta hyvän ystäväni kanssa. Hän oli taas keskustellut asiasta Englannissa asuvan tuttavapariskuntansa kanssa. Nämä olivat kaverini mukaan olleet sitä mieltä, että taudin leviämisen taustalla olisi osin se, että britit olisivat huonoja noudattamaan suosituksia tai kiertämään rajoituksia. Muutamia esimerkkejäkin kuulin, mutta en niitä mainitse tässä, koska kyse on toisen käden tiedosta, ja toisaalta toisten henkilöiden yksityinen keskustelu ei kuulu julkiselle foorumille, niin en mene yleistä tasoa pidemmälle.

Oma kompetenssini ei riitä arvioimaan brittien halukkuutta noudattaa rajoituksia, mutta sen verran hyvin ne tehosivat lock-downin alussa, jolloin tuo tarttuvampi virus oli vielä marginaalissa, että tuskin tuo mikään kynnyskysymys oli. No, jos halukkuus noudattaa rajoituksia olisi ollut puutteellinen, niin ehkä nykyisilläkin rajoituksilla olisi sitten mahdollista saada parempi kehitys, kunhan vain alettaisiin noudattaa niitä. Oma veikkaukseni kuitenkin on, että ei tuo tilanne käänny ilman todella rajua täyssulkua, joka kestää vähintään kuukauden.

Tämä sivusto lienee paras Britannian tilanteen (sairaalassa olijoiden määrä yms.) seuraamiseen, vai tuleeko muita mieleen?

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämän täytyy olla tahallista väärinymmärrystä ja menen miinaan. Mutta kritiikkihän kohdistuu siihen, että vilautellaan hallituksen ja toimialajohtajien osalta kovempia rajoituksia tilanteessa, jossa trendi on hyvällä tasolla. Omasta mielestäni Suomi on tähän asti onnistunut hyvin, mutta nyt on painettu paniikkinappulaa. Ja taustalla saattaa olla hyvinkin tämä rokotuksien alun kuseminen.
Millaista viestintää sinä haluat kuulla hallitukselta? Että jaksakaa vielä vähän aikaa niin kohta pääsette baariin viettämään lakisääteistä Happy houria. Vai että "Älkää huoliko, Suomessa ei voi levitä tämä koronavirus paljoa kun täällä asuu väkeä niin harvaan"
 

axe

Jäsen
Ite haluaisin totuudenmukaista viestintää. Mää en koskaan päässyt siitä yli, että hallitus ja viranomaiset sun muut väitti, valehteli ja teki muka-tutkimuksia siitä, ettei maskeista ole hyötyä viruksen torjunnassa ja sitten muutamaa kuukautta myöhemmin maski olikin parasta mitä oli keksitty polkupyörän jälkeen. Sillä ei ole edes väliä, onko se maski oikeasti tärkeä vai ei, sillä on että mulle valehdeltiin ihan tarkoituksella kirkkain silmin.

Ok, syy valehtelemiseen oli tavallaan hyvä, kun rikollisten kanssa ei oltu vielä saatu neuvoteltua diilejä kuntoon, eli sitä omaa varautumisen heikkoutta peiteltiin kertomalla julkisesti toista kuin tiedettiin. Hyvä tarkoitus, mutta sen jälkeen on vaikeampaa luottaa mihinkään näiden viranomaisten sanomisiin. Nehän voi tehdä sen hyvissä aikeissaan uudelleenkin ja ehkä koko ajan tekevätkin.

Pääseeköhän tällä varautuneisuudella jo johonkin salaliittolaislahkoon.
 

Oadie

Jäsen
Millaista viestintää sinä haluat kuulla hallitukselta? Että jaksakaa vielä vähän aikaa niin kohta pääsette baariin viettämään lakisääteistä Happy houria. Vai että "Älkää huoliko, Suomessa ei voi levitä tämä koronavirus paljoa kun täällä asuu väkeä niin harvaan"
Tämän jätän sinulle mietittäväksi. Ei valmiiksi pureksittuna, kuten varmasti mediaa lukiessasi olet tottunut. Sen verran paljastan, että vaihtoehtoja on muitakin kuin mainitsemasi. Tältä palstaltakin voi löytyä mainittuna useaan otteeseen.
 
F

Flonaldo

Oma kompetenssini ei riitä arvioimaan brittien halukkuutta noudattaa rajoituksia, mutta sen verran hyvin ne tehosivat lock-downin alussa, jolloin tuo tarttuvampi virus oli vielä marginaalissa, että tuskin tuo mikään kynnyskysymys oli. No, jos halukkuus noudattaa rajoituksia olisi ollut puutteellinen, niin ehkä nykyisilläkin rajoituksilla olisi sitten mahdollista saada parempi kehitys, kunhan vain alettaisiin noudattaa niitä. Oma veikkaukseni kuitenkin on, että ei tuo tilanne käänny ilman todella rajua täyssulkua, joka kestää vähintään kuukauden.
On varmasti hyvin mahdollista, että brittien rajoitusten noudattaminen on heikompaa kuin Suomessa. En kuitenkaan näe, että se olisi kuukaudessa romahtanut täysin hyvästä noudattamisesta täyteen mummojen bilettämiseen - ja mikään data ei myöskään tähän viittaa.

Varmasti siis nykyrajoitusten 100 % noudattaminen voisi olla riittävä toimi, mutta siihen ei päästä missään koskaan. Lontoon keskustassa näkyi jollain sillalla ruuhkaa uudenvuodenaattona, mutta toisaalta väkeä oli 98 % vähemmän kuin normaalisti. Vaikka Suomessa nyt ei lain vastaisesti siinä toimittukaan, voisi yhtä lailla sanoa että Levin Ihkun jokainen asiakas ja baarin pitäjä kaikki "rikkoivat" ohjeita.

Kun siis kaikki paikat ovat jo kiinni, ainoa mistä olisi jotain lisähyötyjä saatavilla on miten ihmiset tapaavat toisiaan kotiovien takana - ja sitä ei millään ole mahdollista valvoa. Kun siis täyssulku on jo voimassa, mitä vielä enemmän voidaan konkreettisesti tehdä? Ja se apteekin sisällä olevien ihmisten määrän laskeminen kuudesta neljään ei nyt varmaan ole se hopeanuoli.

Tämä sivusto lienee paras Britannian tilanteen (sairaalassa olijoiden määrä yms.) seuraamiseen, vai tuleeko muita mieleen?

Tuonne on kaikki päivittynyt hyvin, mutta nyt esim. sairaalaluvut laahaavat koko maan tasolla liki pari viikkoa perässä. Lontoon luvut sentään hieman tuoreempia. Skotlanti, Wales ja P-Irlanti sitten tarjoavat omiaan omien hallitustensa saiteilla, mutta ne normaalitilanteessa ainakin ovat koko maan luvuissa kyllä sisällä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
THL:n tartuntatautirekisteriin on kertynyt tietoja 557 koronaan liittyvän kuolleen ikäryhmästä. Prosentteina luvut ovat seuraavat:

0-19-vuotiaat: 0 prosenttia
20-39-vuotiaat: pyöristettynä 0,72 prosenttia
40-49-vuotiaat: pyöristettynä 0,90 prosenttia
50-59-vuotiaat: pyöristettynä 3,44 prosenttia
60-69-vuotiaat: pyöristettynä 6,15 prosenttia
70-79-vuotiaat: pyöristettynä 21,16 prosenttia
80-vuotiaat ja sitä vanhemmat: pyöristettynä 67,63 prosenttia
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Voit vaikka rauhoittaa itseäsi sillä tiedolla, että THL:n luvut kertovat edelleen "sairaalahoidossa olevien COVID-19-tautiin sairastuneiden henkilöiden lukumäärän", eikä kuinka moni tarvitsee sairaalahoitoa COVID-19 taudin vuoksi. Sairaalaepidemioita on riittänyt tässä syksyn mittaan.
Voit kyllä kirjoittaa tuon yhtään viisastelematta. Tuo oli hyvää tietoa, tuota tullut joskus aiemmin syksyllä mietittyä mitenkä noita sairaalaepidemioita kirjataan. Kiitän siitä.

En vain ymmärrä tuota "voit rauhoitella itseäsi" kommenttia. Eniten mua henkilökohtaisesti vituttaa tässä epidemiassa tällainen kun tullaan esittämään että tiedetään jotain ihmisen mielentilasta. Olen kyllä ihan rauhallinen, ilmoitan yleensä kyllä tänne mikä on päivän fiilis jos siihen on tarvetta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Briteissä siis mennään uuteen lockdowniin kevään malliin. Bojo oli vakavana telkkarissa. Parin brittikaverin facebookia kun seuraa, niin Krista Kiurun epäsuosio on aika pientä Bojoon verrattuna.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen jo ajat sitten asennoitunut siihen, että vuoden tilanne normalisoituu vasta vuoden 2021 lopussa. Nyt on 4.1.21, joten jonkin aikaa, eli n. 360 päivää, pitäisi vielä jaksaa elää joko näin tai tiukempien rajoitusten kanssa. Tai sitten jopa löysempien rajoitusten kanssa, mikäli tilanne sen sallii. Nyt ei salli ja pystyn elämään sen kanssa.

Minulla ei ole kovin paljon hyvää sanottavaa nykyhallituksesta, mutta en ota senkään toimia yhdessä viranomaisten kanssa minään henkilökohtaisena vittuiluna minulle tai muille kansalaisille. Mediaa seuraan hyvin valikoivasti ja heti, kun jonkun sanomiset ovat vähänkään ristiriidassa nykyhetken tai todellisuuden kanssa, lopetan lukemisen. Ei vain pysty.

Yllättävän monella on rillit tosi huurussa tilanteen kanssa. Enkä usko, että se helpottaa yhtään elämistä. Jäitä hattuun, vähän etäisyyttä näihin vatvomisiin ja keksikää vaikka joku uusi harrastus, mitä voi tehdä yksin himassa. Opetelkaa vaikka uusi pasianssi tai tehkää maailman hienoimmat ja surkeimmat paperilennokit. Pasianssi on siitä hyvää ajanvietettä, että siinä voittaa aina, jos on pokkaa kusettaa itseään. Ja miksei muka olisi?

Älkää antako nykytilanteelle yhtään enempää valtaa kuin mitä sille on ollut pakko antaa. Kyllä tämä joskus loppuu, muttei ihan vielä. Mulla kun se dedis on vasta 31.12.21, niin rokotukset ja muut eivät ole päivistä tai edes viikoista kiinni. En suo kenellekään sitä iloa, että mun pakka alkaisi levitä, vaan pokka pitää eikä tunnu missään. Tämä on itselläni puhtaasti asennekysymys ja hyvää harjoittelua siihen, kun mut joskus joltain aarresaarelta kidnapataan ja mun pitää itse neuvotella itseni vapaaksi :D. Suosittelen samaa taktiikkaa muillekin. Tsemppiä!
 

Telemarketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla kun se dedis on vasta 31.12.21, niin rokotukset ja muut eivät ole päivistä tai edes viikoista kiinni. En suo kenellekään sitä iloa, että mun pakka alkaisi levitä, vaan pokka pitää eikä tunnu missään. Tämä on itselläni puhtaasti asennekysymys ja hyvää harjoittelua siihen, kun mut joskus joltain aarresaarelta kidnapataan ja mun pitää itse neuvotella itseni vapaaksi :D. Suosittelen samaa taktiikkaa muillekin. Tsemppiä!

Ai jumalauta, nyt on legendaarista settiä! Toivottavasti uskallat käydä kertomassa ihan livenä vakavalla naamalla näitä aarresaari-horinoita kaikille koronan takia työttömäksi joutuneille ja elantonsa menettäneille. Asenne hommii hei! Kyl te jaksatte kun mulla on dedis ens jouluna suunnilleen!
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Ai jumalauta, nyt on legendaarista settiä! Toivottavasti uskallat käydä kertomassa ihan livenä vakavalla naamalla näitä aarresaari-horinoita kaikille koronan takia työttömäksi joutuneille ja elantonsa menettäneille. Asenne hommii hei! Kyl te jaksatte kun mulla on dedis ens jouluna suunnilleen!
Tai kaikki lasten ja nuorten urheiluseurat (ja muutkin), jotka eivät pääse harjoittamaan toimintaansa näillä nykyisilläkään rajoituksilla. Luulenpa, että heitä ei kauheasti pasianssin peluu tai paperilennokkien rakentelu kiinnosta. Voin sanoa, että kovin moni jolla on oma toimeentulo ja mielenterveys kiinni näistä rajoituksista, ei jaksaisi enää 360 päivää niiden kanssa. Siinä ei kauheasti asennepuheet lämmitä. Toivon todella, että viestin kirjoittaja ei kirjoittanut tuota tosissaan, mutta toisaalta eipä kauheasti enää yllätä.

edit. @Clubittaja On kirkkaasti. Suurelta osin ihan jo allekirjoituskamaa.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Ai jumalauta, nyt on legendaarista settiä! Toivottavasti uskallat käydä kertomassa ihan livenä vakavalla naamalla näitä aarresaari-horinoita kaikille koronan takia työttömäksi joutuneille ja elantonsa menettäneille. Asenne hommii hei! Kyl te jaksatte kun mulla on dedis ens jouluna suunnilleen!
Ihan hyvä asennehan tuo on. Eihän tällä pallolla ole murheettomana mahdollista edes elää, jos aina jonkun toisen tilanteesta kantaa taakkaa. Vain miten itse kehtasit vuonna 2019 olla ja nauttia elämästä, kun Afrikassa oli kurjuutta ja nälänhätää? Mä toivon että tilanne normalisoituu mahdollisimman pian, mutten murhetta suuresti kanna vaikka näillä mentäisiin koko vuosi. Mun lähipiirissä ei ole ketään, joka olisi taloudellisesti paljonkaan tästä kärsinyt. Velipoika oli muutaman kuukauden lomautettuna, harmittelee kun joutuu töihin palailemaan, heh.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen jo ajat sitten asennoitunut siihen, että vuoden tilanne normalisoituu vasta vuoden 2021 lopussa. Nyt on 4.1.21, joten jonkin aikaa, eli n. 360 päivää, pitäisi vielä jaksaa elää joko näin tai tiukempien rajoitusten kanssa. Tai sitten jopa löysempien rajoitusten kanssa, mikäli tilanne sen sallii. Nyt ei salli ja pystyn elämään sen kanssa.

Minulla ei ole kovin paljon hyvää sanottavaa nykyhallituksesta, mutta en ota senkään toimia yhdessä viranomaisten kanssa minään henkilökohtaisena vittuiluna minulle tai muille kansalaisille. Mediaa seuraan hyvin valikoivasti ja heti, kun jonkun sanomiset ovat vähänkään ristiriidassa nykyhetken tai todellisuuden kanssa, lopetan lukemisen. Ei vain pysty.

Yllättävän monella on rillit tosi huurussa tilanteen kanssa. Enkä usko, että se helpottaa yhtään elämistä. Jäitä hattuun, vähän etäisyyttä näihin vatvomisiin ja keksikää vaikka joku uusi harrastus, mitä voi tehdä yksin himassa. Opetelkaa vaikka uusi pasianssi tai tehkää maailman hienoimmat ja surkeimmat paperilennokit. Pasianssi on siitä hyvää ajanvietettä, että siinä voittaa aina, jos on pokkaa kusettaa itseään. Ja miksei muka olisi?

Älkää antako nykytilanteelle yhtään enempää valtaa kuin mitä sille on ollut pakko antaa. Kyllä tämä joskus loppuu, muttei ihan vielä. Mulla kun se dedis on vasta 31.12.21, niin rokotukset ja muut eivät ole päivistä tai edes viikoista kiinni. En suo kenellekään sitä iloa, että mun pakka alkaisi levitä, vaan pokka pitää eikä tunnu missään. Tämä on itselläni puhtaasti asennekysymys ja hyvää harjoittelua siihen, kun mut joskus joltain aarresaarelta kidnapataan ja mun pitää itse neuvotella itseni vapaaksi :D. Suosittelen samaa taktiikkaa muillekin. Tsemppiä!

Tämä oli erinomainen viesti, ihan jo siksikin, että se sisältää asiaa molemmille puolille tätä yhteistä asiaa muodostuneita rintamalinjoja. Noin se pitäisi mennäkin. Talous- ja työllisyysasiat toki ovat asia erikseen, mutta niiden osalta varmasti kaikkien etu on, että tauti hiljalleen hellittää.

Itse ajattelen niin, että jos lähipiiriini kuuluvat riskiryhmäläiset saisivat helmikuun tai viimeistään maaliskuun aikana rokotteet, olisi itseltäni yksi huoli vähemmän. Itse uskoisin olevani rokotevuorossa vasta kesällä. Elokuu on se, mihin asennoidun, mutta kesäkuu on se, mistä salaa haaveilen. Reilu kuukausi ensimmäisestä piikistä, ja sen jälkeen taidan jo uskaltaa elää huomattavasti vapautuneemmin, vaikka jollain tasolla koronatoimet varmasti jatkuvat koko tämän vuoden. Ulkomaille tuskin vielä lähden tänä vuonna, mutta 2022 on jo varmasti senkin vuoro, jos kaikki menee niin kuin kuvittelee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös