Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 891 845
  • 81 125

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Ihan aiheellinen huoli noista testaus- ja tulosten saamisen jonoista täällä on käyty. Vesittää koko tuon hybridistrategian melko tehokkaasti jos oireiden alkamisesta tulosten saamiseen menee 7-10 päivää.

Kysynkin, että onko tuo ongelma pelkästään julkisella puolella vai onko tässä nyt alueellisia eroja vain? Tuli vain mieleen kun kuulin tänään kollegani käyneen testattavana yksityisellä Turussa ja tulokset niiden mukaan annetaan 1 pv kuluessa.

Kyllä se on julkisella puolella. Yksityisen sektorin apu ei kelpaa, koska kapitalistiriistäjät omistavat näitä firmoja.
 
K

kiwipilot

Mutta tässäkin asiassa asiantuntijat pystyvät halutessaan piiloutumaan "tämä vaikutus näkyy vasta viikkojen päästä" - mantran taakse.

Koko kevään ja kesän on jokaisen höllennyksen jälkeen tuotu pahin skenaario esille. On ollut valmiit laskelmat ja käyrät ikävistä vaikutuksista. Sitten kun ei osunutkaan niin olikin jo seuraava höllennys edessä. Ei muuta kuin laskelmat esille taas.

Nyt kun luvut nousivat niin kaikki ennustajat ovat tulleet kertomaan kuinka on purettu liian paljon ja liian nopeasti ja "tämä oli kyllä tiedossa!"

Sama hysterisointi pätee myös aaltojen tautihuippuihin. Ensin sen piti olla keväällä, sitten se siirtyi kesään ja yhtäkkiä se siirtyi hamaan tulevaisuuteen. Ja seuraavan aallon pitäisi olla todella tuhoisa.

Aika nopealla googlettelulla pystyy löytämään kevään pahimpia ennustuksia, jotka ovat kyllä melkoisia ylilyöntejä.

Mihin ovat muuten kadonneet seuraavanlaiset järkipuheet:

-On odotettavissa, että kun rajoituksia höllennetään, tapaukset lisääntyvät.

-Ei ole tarkoituksenmukaista pyrkiä nollatilanteeseen.

-On tärkeää, että tehohoidon kapasiteetti pysyy kestävällä tasolla. (Tähän knoppikysymys: kuinka monta henkilöä on ollut tehohoidossa koronan takia Oyksissä ”kriisin” aikana?)

Seitsemän
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mikähän tuo rangaistusasteikko on jos pakkokaranteenia rikkoo? Sakoista se lähtee ja 3 kk vankeusrangaistukseen päättyy, mutta pikaisella googlauksella en tarkempaa tietoa löytänyt. Hyvin on taas media vetänyt kaikkein raflaavimmat otsikot pöytään. Sitä 3kk vankeusrangaistusta tuskin jokaiselle lätkäistään, vaan rangaistusasteikon yläpäässä ollessaan tuo tuomio annetaan ainoastaan kaikkein välinpitämättömimmille tapauksille, jotka osoittaa poikkeuksellista piittaamattomuutta. Nythän tuolla lööpit huutaa, että "pakkokaranteeni vankilan uhalla!", ikään kuin se olisi ainut olemassa oleva rangaistus.

Media otsikoi tapauksen jopa hieman harhaan johtavasti, mutta mitäpä nämä roskalehdet eivät klikin himoissaan olisi valmiita tekemään.
 
K

kiwipilot

Pitihän se arvata, että joku turhanpäiväinen yliopistonörtti pääsi pätemään näiden tuoreimpien karanteenimääräysten myötä: Oikeusoppinut hallituksen karanteenikiristyksistä: Mahdollistaa vapaudenriiston ja vankeusrangaistuksen, Krista Kiuru ylitti valtuutensa

Noo se on ihan hyvä että tämmöiset ”turhanpäiväiset yliopistonörtit” vähän kattelevat, että hommat menee oikein ja pykälien mukaan kun poliitikot oikovat mutkia kansan syvien rivien mieliksi. Edelleen, olemme länsimainen demokratia jossa asiat hoidetaan lakien mukaan. Ja jos laki on huono, se muutetaan paremmaksi kuten kuuluu, ei kuten ”musta tuntuu”.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Noo se on ihan hyvä että tämmöiset ”turhanpäiväiset yliopistonörtit” vähän kattelevat, että hommat menee oikein ja pykälien mukaan kun poliitikot oikovat mutkia kansan syvien rivien mieliksi. Edelleen, olemme länsimainen demokratia jossa asiat hoidetaan lakien mukaan. Ja jos laki on huono, se muutetaan paremmaksi kuten kuuluu, ei kuten ”musta tuntuu”.

Hyvä pointti. Byrokratialla ja lakiproffien pilkunnussimisella tämä pandemia torjutaan. Byrokratiaahan täällä ei onneksi juuri olekaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Noo se on ihan hyvä että tämmöiset ”turhanpäiväiset yliopistonörtit” vähän kattelevat, että hommat menee oikein ja pykälien mukaan kun poliitikot oikovat mutkia kansan syvien rivien mieliksi. Edelleen, olemme länsimainen demokratia jossa asiat hoidetaan lakien mukaan. Ja jos laki on huono, se muutetaan paremmaksi kuten kuuluu, ei kuten ”musta tuntuu”.
Se on just näin. Ei lakien yli voi vaan kävellä tuosta noin, miten nyt sattuu tuntumaan. Jossain banaanivaltioissa ja Venäjällä nämä hommelit.
 
K

kiwipilot

Se on just näin. Ei lakien yli voi vaan kävellä tuosta noin, miten nyt sattuu tuntumaan. Jossain banaanivaltioissa ja Venäjällä nämä hommelit.

Täälläkin ihan tolkun nimimerkkeinä pitämäni ihmiset ovat peloissaan valmiit oikomaan mutkia aivan perustavanlaatuisissa asioissa demokratian suhteen. En ymmärrä. Kyseessä ei ole sotatila, ebola, ydinonnettomuus, rutto... Kyseessä on tauti jonka kanssa on opittu elämään ja opitaan lisää jatkuvasti.

7623 tartuntaa. Seitsemäntuhattakuusisataakaksikymmentäkolme.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ymmärrän, että sinun on vaikea tätä tajuta mutta osaksi näin.

Eli mielestäsi Suomessa toimittiin väärin kun ns. pakkokaranteeneista määrättiin? Jos kansanterveys ei paina vaakakupissa lainkaan, niin entä sitten kansantalous? Mielestäni pitäisi olla selviö, että jos suosituksia ei noudateta, niin silloin pitää määrätä. Ei tässä ole oikein enää varaa lisäalijäämällekään uusien rajoitusten myötä.

Se on just näin. Ei lakien yli voi vaan kävellä tuosta noin, miten nyt sattuu tuntumaan. Jossain banaanivaltioissa ja Venäjällä nämä hommelit.

Heh, hieman ironista puhua banaanivaltioista tai Venäjästä maassa, jossa on Breznevin aikainen julkishallinto ja byrokratian taso.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hallituksen sisälläkin näyttää olevan tietokatkoksia....

"Henriksson sanoo, ettei maanantain julkaistuista toimista käyty minkäänlaista keskustelua hallituksen sisällä.

”Tämä on ilmeisesti ministeri Kiurun ja sosiaali- ja terveysministeriön kanta. Hallituksen sisällä tästä ei ole keskusteltu. Minulle on jokseenkin epäselvää, mitä kaikkea tässä nyt haetaan. Päätöksiähän ei ole vielä tehty, ja hallituksessa tullaan käymään keskustelua”, sanoo myös Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtajana toimiva Henriksson sanoo."

 
K

kiwipilot

@-Kantor- : tottakai pitää pystyä määräämään. Mutta. Hommat pitää hoitaa pykälien mukaan ja näistä pykälistä tämä Pauli Rautiainen on satavarmasti perillä. Kevään aikana nähtiin sen luokan perseilyjä että olisin luullut hommien hoituvan maaliin by the book.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@-Kantor- : tottakai pitää pystyä määräämään. Mutta. Hommat pitää hoitaa pykälien mukaan ja näistä pykälistä tämä Pauli Rautiainen on satavarmasti perillä. Kevään aikana nähtiin sen luokan perseilyjä että olisin luullut hommien hoituvan maaliin by the book.

Niin no, keväällä nähtiin sen luokan perseilyjä, että pandemia onnistuttiin tukahduttamaan esimerkillisesti. Toki jos viittasit perseilyllä työllisyyttä ja taloutta yleisesti edistäviin toimiin, niin allekirjoitan kritiikin kyllä.
 
K

kiwipilot

Niin no, keväällä nähtiin sen luokan perseilyjä, että pandemia onnistuttiin tukahduttamaan esimerkillisesti. Toki jos viittasit perseilyllä työllisyyttä ja taloutta yleisesti edistäviin toimiin, niin allekirjoitan kritiikin kyllä.

Tarkoitin lain ja asetusten puolesta, viestintää unohtamatta. Esimerkiksi Uudenmaan eristys purettiin pikapikaa koska asiaa ei hoidettu kuten piti. Samoin länsiraja sekä sekoilut suomalaisten oikeudesta lähteä ja palata.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Heh, hieman ironista puhua Venäjästä valtiossa, jossa on Breznevin aikainen julkishallinto ja byrokratian taso.
No tämä nyt ei liittynyt yhtään mitenkään tuohon pointtiin. Kyllä itse ainakin otan Suomen byrokratian ihan koska tahansa ennemmin, kuin Venäjän yksinvaltiuden, jossa demokratia on vain kaunis sana tarkoittamatta käytännössä kuitenkaan yhtään mitään.
 
Täälläkin ihan tolkun nimimerkkeinä pitämäni ihmiset ovat peloissaan valmiit oikomaan mutkia aivan perustavanlaatuisissa asioissa demokratian suhteen. En ymmärrä. Kyseessä ei ole sotatila, ebola, ydinonnettomuus, rutto... Kyseessä on tauti jonka kanssa on opittu elämään ja opitaan lisää jatkuvasti.

7623 tartuntaa. Seitsemäntuhattakuusisataakaksikymmentäkolme.
Eiköhän kyse ole siitä, että kyseiset nimimerkit haluaa pitää lukemat pieninä myös jatkossa, ja se, että joku riskialueen huvilomailija määrätään karanteeniin vähän lakia soveltaen on hinta jonka voi siitä maksaa.

Joka tapauksessa ainakin sen tämä kriisi on osoittanut, että näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää ja vaatii pikaista päivittämistä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Joka tapauksessa ainakin sen tämä kriisi on osoittanut, että näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää ja vaatii pikaista päivittämistä.
Tai sitten monissa muissa maissa lainsäädäntöä ei sovelleta niin pilkuntarkasti. Tiedä häntä.
 
K

kiwipilot

Eiköhän kyse ole siitä, että kyseiset nimimerkit haluaa pitää lukemat pieninä myös jatkossa, ja se, että joku riskialueen huvilomailija määrätään karanteeniin vähän lakia soveltaen on hinta jonka voi siitä maksaa.

Joka tapauksessa ainakin sen tämä kriisi on osoittanut, että näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää ja vaatii pikaista päivittämistä.

Niin minäkin haluaisin. Mutta ihan turhaa tästä on tingata: osan mielestä tilanne on selkeästi niin katastrofaalinen, että keinolla millä hyvänsä on hyväksyttävää. Itse olen asiasta toista mieltä, ei tässä sen kummempaa ole. Näkemysero.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
.
Eiköhän kyse ole siitä, että kyseiset nimimerkit haluaa pitää lukemat pieninä myös jatkossa, ja se, että joku riskialueen huvilomailija määrätään karanteeniin vähän lakia soveltaen on hinta jonka voi siitä maksaa.

Kyseiset nimimerkit vaan vieläkään eivät ole oikein määrittäneet, mihin vedetään raja. Aloitetaan nyt vaikka niistä Italiasta ja Kreikasta. Saako sinne nyt matkustaa ilman karanteenia, kun ovat TURVALLISIA maita?

Vai odotetaanko vielä vuosi?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No tämä nyt ei liittynyt yhtään mitenkään tuohon pointtiin. Kyllä itse ainakin otan Suomen byrokratian ihan koska tahansa ennemmin, kuin Venäjän yksinvaltiuden, jossa demokratia on vain kaunis sana tarkoittamatta käytännössä kuitenkaan yhtään mitään.

Aloin kirjoittamaan tähän vastausta, mutta nimimerkki @Mediakuutio ehti ensin, joten turha toistaa sen enempää.

Kyse on mielestäni nykyistä tartuntamäärää enemmän siitä, ettei entuudestaan ylivelkaantunut valtio kestä enää uusia rajoituksia eikä alijäämää ole varaa juuri enää paisuttaa. Jos tämä vaatii byrokratian kiertämistä ja pykälien vapaampaa tulkintaa, niin se on hinta, jonka olen demokratian puolestapuhujanakin kernaasti valmis maksamaan.

Eiköhän kyse ole siitä, että kyseiset nimimerkit haluaa pitää lukemat pieninä myös jatkossa, ja se, että joku riskialueen huvilomailija määrätään karanteeniin vähän lakia soveltaen on hinta jonka voi siitä maksaa.

Joka tapauksessa ainakin sen tämä kriisi on osoittanut, että näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää ja vaatii pikaista päivittämistä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää...
Tuoltahan se vaikuttaa, mutta itse epäilen samaa kuin @Kiekoton tuossa yllä, siis että Suomessa lakeja noudatetaan pilkuntarkasti, kun sitten taas monissa muissa maissa käytäntö on, että lakeja voi tarvittaessa venyttää ja tulkita eri tavoin ilman, että joku päivystävä dosentti on heti ulisemassa siitä miten käytäntö on ristiriidassa sen ja tämän lain kanssa. Tai sitten voi tapahtua molempia, eli että meidän lait on jäykähköjä eivätkä juuri taivu eri tulkintoihin ja muualla herkemmin tulkitaan jo valmiiksi notkeampia lakeja. Tiedä sitten mikä on totuus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin minäkin haluaisin. Mutta ihan turhaa tästä on tingata: osan mielestä tilanne on selkeästi niin katastrofaalinen, että keinolla millä hyvänsä on hyväksyttävää. Itse olen asiasta toista mieltä, ei tässä sen kummempaa ole. Näkemysero.

Voin puhua tietysti vain omalla suullani, mutta minusta tilanne ei vielä ole katastrofaalinen, mutta haluan toimien olevan myös sellaiset, että tilanteesta ei tule katastrofaalinen. Jos se sinne asti etenee, niin tämä nyt keskustelussa oleva toimi on auttamatta myöhässä.

Tällä toimella saadaan toivottavasti iskettyä vertauskuvallisesti tulppa juuri sinne, mistä tämä isoin uhka kevään toistumiselle on. Jos siinä onnistutaan, niin kotimaassa pystytään pysymään edes likimain normaalioloja muistuttavassa päiväjärjestyksessä.

Näkemysero. Ihan kiinnostaisi, että miten sinusta esimerkiksi juuri tämän Balkanin "virusvirran" kanssa pitäisi menetellä? Ja kuinka vakavana uhkana pidät sitä tälle Suomen edelleen suhteellisen hyvälle virustilanteelle? Voin itse vastata tähän, että itse en keksi mitään nyt esitettyä toimea parempaakaan. Ja minä pidän tuota hyvinkin merkittävänä uhkana, koska sieltä tulee nyt todistetusti huomattavasti enemmän uusia tapauksia, kuin maan sisäisten tartuntaketjujen kautta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eiköhän kyse ole siitä, että kyseiset nimimerkit haluaa pitää lukemat pieninä myös jatkossa, ja se, että joku riskialueen huvilomailija määrätään karanteeniin vähän lakia soveltaen on hinta jonka voi siitä maksaa.

Joka tapauksessa ainakin sen tämä kriisi on osoittanut, että näissä asioisda Suomen lainsäädäntö on moniin muihin maihin nähden todella jäykkää ja vaatii pikaista päivittämistä.

Minä luulen että tartuntatautilakia päivittämällä homma saattaisi onnistua. Tämä pandemia tuskin jää viimeiseksi meidän elinaikanamme koska villieläintorit.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
.

Kyseiset nimimerkit vaan vieläkään eivät ole oikein määrittäneet, mihin vedetään raja. Aloitetaan nyt vaikka niistä Italiasta ja Kreikasta. Saako sinne nyt matkustaa ilman karanteenia, kun ovat TURVALLISIA maita?

Vai odotetaanko vielä vuosi?

Voin vastata tähän. Itse olen sitä mieltä, että hallitus määrittää nuo turvalliset maat, ja tämä valittu 8 tartuntaa per 100000 asukasta kahden viikon aikana on hyvä raja. Jos hallitus ei vaadi karanteenia näissä maissa matkaavilta, ei kukaan meistä voi syyttää sinne matkaavia siitä, että he jatkavat elämäänsä matkalta palattuakaan. Itse esimerkiksi puolustin Sami Sykköä tällä palstalla, kun häntä kohti osoitti syyttävä sormi Italian matkan takia.

Olen toki kirjoittanut, että minusta kaikilla ulkomaan matkoilla voisi olla tuo kahden viikon omaehtoinen karanteeni. Olen periaatteessa edelleen sitä mieltä, mutta koska mielipiteeni ei vaikuta tähän, en myöskään syyllistä ketään näissä maissa matkaavia siitä, että eivät jää kahdeksi viikoksi kotinurkkiin vain varmuuden vuoksi. Uskon ja toivon, että hallituksen eilinen linjaus on oikein toimiva ja riittävä tässä kohtaa.

Italiaan saa matkustaa tällä hetkellä ilman karanteenia, ja se täyttää hallituksen määritelmän turvallisesta maasta. Sinne matkustavaa ei siis voi syyttää siitä, etteivät he jää omaehtoiseen karanteeniin, mitä heiltä ei tällä hetkellä edes edellytetä. Kreikkakin on ymmärtääkseni edelleen turvallisten maiden listalla, vaikka siellä koronavirustilanne onkin pahentunut. Hallitus toivottavasti seuraa tilannetta aktiivisesti, ja jos tilanne muuttuu, päivittää listausta.

Mitä tulee ulkomaille matkustamiseen, niin olen itse sitä mieltä, että se ei ole erityisen järkevää tässä tilanteessa. Mutta jos joku päättää lähteä matkalle, ja hallitus sen mahdollistaa, niin mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä. Itse en edes harkitse ulkomaille lähtöä nykytilanteessa, koska en osaisi edes nauttia matkasta, jos pelkona on sairastuminen ulkomailla, ja karanteeni jossain hotellissa. Myöskään sairaalaan joutuminen ulkomailla ei houkuttele. Koronavirus vaikeuttaisi matkustamista niin runsaasti, että odotan mieluiten pandemian päättymistä ennen reissuun lähtöä. Ja kuulun kyllä näihin matkailusta pitäviin henkilöihin. Mutta tässä tilanteessa odotan suosiolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös