Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 909 010
  • 81 125

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
On tuo kuitenkin aika pitkä aika tuo 24h saada jotain oireita ja olla tekemättä sitten lähtöpäätöksen kun ei enää peruakaan voi ja on vaan "pientä flunssaa".

No tuosta on enää yksi steppi ja se olisi "maksa vasta laivaan noustessa". Tämä taas aiheuttaisi lisää ruuhkia ja jonoja, eikä matkatoimistot toimisi tälläisellä periaatteella kovin pitkään. Varsinkin risteily-hotellimatkoissa pitää matkatoimistojen tehdä ennakkoon varauksia hotelleihin.
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yli 200 asiantuntijaa väittää koronaviruksen tarttuvan ilmateitse – HUS:n Asko Järvinen toppuuttelee: ”Taudin tilanne olisi ihan toinen” (Iltasanomat)

Järvisen Asko lataa mielenkiintoista näkemystä tiskiin. Maalis-huhtikuussa oli moni tutkija eri mieltä samasta asiasta. Järvisen puheissa lienee joku totuuden siemen, kun kuluneiden kuukausien aikana uutta tutkimustietoa on varmasti tullut joka suunnasta.

Suomalaistutkijoiden mallinnus: Koronavirusta sisältävät aerosolit voivat leijailla kaupan hyllyjen välissä minuutteja yskäisyn jälkeen (Tekniikan Maailma)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yli 200 asiantuntijaa väittää koronaviruksen tarttuvan ilmateitse – HUS:n Asko Järvinen toppuuttelee: ”Taudin tilanne olisi ihan toinen” (Iltasanomat)

Järvisen Asko lataa mielenkiintoista näkemystä tiskiin. Maalis-huhtikuussa oli moni tutkija eri mieltä samasta asiasta. Järvisen puheissa lienee joku totuuden siemen, kun kuluneiden kuukausien aikana uutta tutkimustietoa on varmasti tullut joka suunnasta.

Suomalaistutkijoiden mallinnus: Koronavirusta sisältävät aerosolit voivat leijailla kaupan hyllyjen välissä minuutteja yskäisyn jälkeen (Tekniikan Maailma)

Oma veikkaukseni on, että tauti kyllä tarttuu aerosoleina, mutta hyvin heikosti. Sen voisi kuvitella olevan edes jollain tasolla merkittävä tartuntatapa vain suljetuissa tiloissa, joissa altistus on pidempiaikaista.

Järvisen kommentti siitä, että kauppareissuilla sairastuttaisiin useammin, jos tuo tartuntatapa olisi merkittävä, on minusta täyttä asiaa.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse olin myös lähdössä keskiviikkona Riikan risteilylle mutta peruin tänään matkani. En lähde sinne venäläistä rulettia pelaamaan. On se kumma kun ei aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä vastuullisesti. Lähdetään köhäisinä matkaan hälläväliä meiningillä ja armoton ryysis lähtöselvityksessä. Mun mielestä tartuntariski on aika suuri kun yli 2000 ihmistä seilaa 2 vrk suljetulla laivalla. Kai se täytyy tänä kesänä tyytyä vaan 2 tunnin sightseeing risteilyyn Helsingin rannikolla. Voi v...u tätä virusta!!
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olin myös lähdössä keskiviikkona Riikan risteilylle mutta peruin tänään matkani. En lähde sinne venäläistä rulettia pelaamaan. On se kumma kun ei aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä vastuullisesti. Lähdetään köhäisinä matkaan hälläväliä meiningillä ja armoton ryysis lähtöselvityksessä. Mun mielestä tartuntariski on aika suuri kun yli 2000 ihmistä seilaa 2 vrk suljetulla laivalla. Kai se täytyy tänä kesänä tyytyä vaan 2 tunnin sightseeing risteilyyn Helsingin rannikolla. Voi v...u tätä virusta!!
Eli siis mikä sai sinut perumaan reissun?
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Johan ne syyt tossa tuli mainittua.
Kun ei aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä vastuullisesti?

Ihan sama mihin menet, siellä voi jollakin olla korona. Oli se sitten kauppa, punttisali, uimahalli, parturi, kahvila, juna jne jne. Noissakin paikoissa voi olla joku joka niiskuttaa. Aina on riski olemassa, eikä se risteily tee siinä poikkeusta. Tosin riski on ilmeisen pieni Suomessa tällä hetkellä.

Saako kysyä, että miten päädyit ylipäänsä varaamaan risteilyn jos mietityttää riski saada korona?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Venäläinen ruletti lienee 1/6. Tämä on nyt jotain ehkä 1/20000, jos otetaan koko populaatio ja kaikki aktiiviset tautitapaukset mukaan. Jos huomioidaan se, että näistä ei juuri kukaan risteile oireisena, se todennäköisyys pudonnee vielä tuosta. Eiköhän tuon saman todennäköisyyden saane kaupungiltakin. Eri juttu on sitten se, että tässä tilanteessa kaikki eivät nauti matkailusta - ja silloinhan se reissu kannattaakin perua.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kun ei aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä vastuullisesti?

Ihan sama mihin menet, siellä voi jollakin olla korona. Oli se sitten kauppa, punttisali, uimahalli, parturi, kahvila, juna jne jne. Noissakin paikoissa voi olla joku joka niiskuttaa. Aina on riski olemassa, eikä se risteily tee siinä poikkeusta. Tosin riski on ilmeisen pieni Suomessa tällä hetkellä.

Saako kysyä, että miten päädyit ylipäänsä varaamaan risteilyn jos mietityttää riski saada korona?
Varasin sen takia kun ei huvittanut ajatus koko kesää kykkiä riskiryhmäläisenä kotona. Nähtyäni videon jossa porukka odottelee laivasta ulospääsyä kuin sillit purkissa, ymmärsin että lomailenkin tänä kesänä turvallisesti kotimaan kohteissa. Täällä sentään pystyn jotenkin pitämään etäisyyttä muihin ihmisiin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Varasin sen takia kun ei huvittanut ajatus koko kesää kykkiä riskiryhmäläisenä kotona. Nähtyäni videon jossa porukka odottelee laivasta ulospääsyä kuin sillit purkissa, ymmärsin että lomailenkin tänä kesänä turvallisesti kotimaan kohteissa. Täällä sentään pystyn jotenkin pitämään etäisyyttä muihin ihmisiin.

Itsekin ihmettelin miksi varasit risteilyn. Onhan se melko selvää, ettei suomalainen (tai itse asiassa minkään muunkaan maalainen) risteilykansa laivaan mennessä / poistuessa pysty jonottamaan turvavälejä käyttäen. Nuo laivojen sisään/ulosmenoväylät ovat tehty niin perseestä, että niihin pakkautuu aina porukkaa tunkemaan siitä pienestä reiästä ulos ja sisään. Itse laivalla löytyy varmasti väljempiä tiloja ja hyvällä ilmalla ulkona kannella koronariski on pienimmillään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Laivoista uloslähtö on kyllä jotain ihan käsittämätöntä toimintaa valtaosalle matkustajia. Mennään puolituntia ennen maihinnousua seisomaan käytävälle ja ollaan tosiaan kuin sillit purkissa. Ei mitään järkeä, vaikka koronaa ei olisi missään, tässä tilanteessa vieläkin tyhmempää puuhaa.

Laivalla mennessä pitäisi kyllä olla vastuuntuntoa sen verran, että jos nenä niiskuttaa tai muuten on viittauksia koronaan, niin ei sinne vaan voi mennä.

Meitä on kuitenkin moneen junaan, tai pitäisikö tässä kohtaa sanoa laivaan, ja osa voi jopa haluta toimia viruslingona.
 

rpeez

Jäsen
Venäläinen ruletti lienee 1/6. Tämä on nyt jotain ehkä 1/20000, jos otetaan koko populaatio ja kaikki aktiiviset tautitapaukset mukaan. Jos huomioidaan se, että näistä ei juuri kukaan risteile oireisena, se todennäköisyys pudonnee vielä tuosta.
Juurihan tällainen risteily tapaus on tapahtunut viime viikolla, joku oli lievä oireisena pyörinyt laivan yleisissä tiloissa siellä sun täällä. Ihmetellä täytyy. Saa nähdä tuleeko tuosta piikkiä tartuntojen määrään.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kävin itse risteilyllä viikonloppuna, ja jos nyt jostain olen koronan saanut, niin todennäköisesti tuolta.

Laivayhtiön puolesta kaikki oli huomioitu tosi hyvin. Käsidesiä oli saatavilla, lattialle oli maalattu muistutuksia turvaväleistä ja buffetissakin oli kertakäyttökäsineitä tarjolla ruoan ottamista varten. Asiakkaat huomioivat ohjeistuksia huonommin, esimerkiksi buffetissa hyvin pieni osa näytti käyttävän tarjolla olleita kertakäyttökäsineitä. Lisäksi osa kävi ottamassa lisää ruokaa jo käytetylle lautaselle ja kosketti yhteiskäytössä olevilla ottimilla sitä likaista lautasta. Maskeja ei paljon näkynyt, joitain yksittäisiä tosin oli. Näissäkin näytti olevan yleisenä tyylinä, että puhumisen ajaksi maski lasketaan kaulalle, jolloin koko maskin hyödyllisyys on kyseenalainen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Laivoista uloslähtö on kyllä jotain ihan käsittämätöntä toimintaa valtaosalle matkustajia. Mennään puolituntia ennen maihinnousua seisomaan käytävälle ja ollaan tosiaan kuin sillit purkissa. Ei mitään järkeä, vaikka koronaa ei olisi missään, tässä tilanteessa vieläkin tyhmempää puuhaa.

Samaa ihmetellyt tämäkin palstalainen jo vuosikausia. Kumpaankin suuntaan helvetillinen ryysis. Tuo maihinnousu on kyllä hupaisa, ihan kuin vain 100 ensimmäistä pääsisi ulos laivasta. Koitan kumpaankin suuntaan mennä viimeisten joukossa, eipä tartte mennä ryysiksessä. Maihinnousussa ainoa järkevä tapa on odotella viimeinen tunti hytissä ihan hissukseen, ainakaan lasten kanssa en lähtisi seisoskelemaan sinne ryysikseen (moni perhe linjannut toisin ja siellähän sitten odotellaan sillipurkissa, että "millon me ollaan perillä"....

Terminaalissakin mieluummin loppupäässä, ottaa vaikka yhden kylmän oluen ennen laivaan menemistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan täysin en ymmärrä harmittelua siitä, että laivalta poislähtiessä on tungosta. Siitä on just niin saakelin helppo välttyä, että odottaa sen 15-30 min että se on mennyt ohi. Eihän siitä harmia ole kuin niille joiden on itse pakko päästä sinne tungokseen mukaan.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varasin sen takia kun ei huvittanut ajatus koko kesää kykkiä riskiryhmäläisenä kotona. Nähtyäni videon jossa porukka odottelee laivasta ulospääsyä kuin sillit purkissa, ymmärsin että lomailenkin tänä kesänä turvallisesti kotimaan kohteissa. Täällä sentään pystyn jotenkin pitämään etäisyyttä muihin ihmisiin.
Juurikin tuollaiseen voit itse vaikuttaa odottamalla itse vaikka hytissä sen ryysiksen ajan. Ei sinne ole pakko mennä jonottamaan! Kävelee myöhemmin hytistä suoraan satamaan ilman että yksikään ihminen on kärryineen käytävillä.

Tuo jonotos on kyllä semmonen asia mitä en vaan tajua. Miksi helvetissä jengi menee sinne ovien taakse 45min ennen kuin laiva on edes satamassa? Kertokaa joku joka niin tekee!

Sama on lentokoneesta nousu. Miksei siinä omalla jakkaralla voi odottaa vuoroaan vaan täytyy sulloutua siihen käytävälle seisomaan? Tämä tosin ei ole suomalainen ilmiö vaan sitä tapahtuu joka paikassa.

No se siitä offtopicista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juurihan tällainen risteily tapaus on tapahtunut viime viikolla, joku oli lievä oireisena pyörinyt laivan yleisissä tiloissa siellä sun täällä. Ihmetellä täytyy. Saa nähdä tuleeko tuosta piikkiä tartuntojen määrään.

Niin, juuri siksi mainitut suhdeluvut. Jos yhdellä risteilyllä on tällainen henkilö ollut viikossa, suhdeluku taitaa olla vielä olennaisesti pienempikin kuin 1/20000.
 

ipaz

Jäsen

Hmm. Mielenkiintoinen teoria. Että jotkut näistä viruksista ovat koko ajan joka puolella, mutta aktivoituisivat sitten jostain syystä aika ajoin. Tuossa jutussa viittaus Espanjantautiin 100-vuotta sitten. Vuonna 1918 Tyynellämerellä eristäytynyt Länsi-Samoan saari sai myös osansa viruksesta, vaikka sen ei millään järjellä olisi pitänyt voida kulkeutua sinne.

Epidelogomi Tom Jefferson: "Ainoa selitys tälle on, etteivät nämä taudinaiheuttajat tule tai mene minnekään. Ne ovat aina täällä, ja jokin sytyttää ne. Ehkä väestöntiheys tai ympäristöolosuhteet. Tätä meidän tulisi tutkia."
 
Sama on lentokoneesta nousu. Miksei siinä omalla jakkaralla voi odottaa vuoroaan vaan täytyy sulloutua siihen käytävälle seisomaan? Tämä tosin ei ole suomalainen ilmiö vaan sitä tapahtuu joka paikassa.

No se siitä offtopicista.

Jatkan vielä offia sen verran, että itse kyllä nousen ihan heti kun vaan mahdollista, varsinkin pitkän lennon jälkeen. Niissä karjaluokan penkeissä ei tee mieli istua yhtään ylimääräistä, varsinkaan tällaisena keskimääräistä pidempänä ja läskimpänä kaverina.

Koneeseen tapaan kyllä nousta ihan viimeisten joukossa, tapahtuipa lastaaminen sitten missä järjestyksessä hyvänsä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juurikin tuollaiseen voit itse vaikuttaa odottamalla itse vaikka hytissä sen ryysiksen ajan. Ei sinne ole pakko mennä jonottamaan! Kävelee myöhemmin hytistä suoraan satamaan ilman että yksikään ihminen on kärryineen käytävillä.

Henkilökunta aloittaa usein hyttien siivouksen jo ennen satamaan tuloa, ja käskee poistumaan hyteistä. Tai ainakin tuollainen käsitys minulla on. Vaikka en erityisen usein laivalla kuljekaan, niin itselläni on ainakin kahdesti käynyt noin, mikä on varsin hyvä prosentti matkoillani. Yritän toki itsekin sinnitellä hytissä viimeiseen asti, jos se vain on mahdollista.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Henkilökunta aloittaa usein hyttien siivouksen jo ennen satamaan tuloa, ja käskee poistumaan hyteistä. Tai ainakin tuollainen käsitys minulla on. Vaikka en erityisen usein laivalla kuljekaan, niin itselläni on ainakin kahdesti käynyt noin, mikä on varsin hyvä prosentti matkoillani. Yritän toki itsekin sinnitellä hytissä viimeiseen asti, jos se vain on mahdollista.
Kyllä aloittavat siivomaan, mutta hytti on käytössäsi matkan loppuun saakka. Kyllä sinne saa mennä vaikka se on siivottu. Tai minä ainakin olen monesti makoillut sängyssä vielä satamaan tulon jälkeen, jotta se ryysis olisi mennyt jo ohi. Ei siitä kukaan siistijä ole huomauttanut ainakaan toistaiseksi.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jatkan vielä offia sen verran, että itse kyllä nousen ihan heti kun vaan mahdollista, varsinkin pitkän lennon jälkeen. Niissä karjaluokan penkeissä ei tee mieli istua yhtään ylimääräistä, varsinkaan tällaisena keskimääräistä pidempänä ja läskimpänä kaverina.

Koneeseen tapaan kyllä nousta ihan viimeisten joukossa, tapahtuipa lastaaminen sitten missä järjestyksessä hyvänsä.
Puhutaan kuitenkin aika lyhyestä ajasta versus pitkä lento (esim. Aasiaan 10h). Käytävillä kannattaa jaloitella tasaisin väliajoin lennon aikana niin ei pääse pahasti paikat puutumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös