Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 891 190
  • 81 125

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Olen joutunut nyt parina viikkona käymään terveyskeskuksessa ja on tuntunut että ruuhkat lisääntynyt selvästi.

Ehkäpä jengi taas uskaltaa sinne mennä?
Sama. Ennen rajoituksia yskittiin vierivieressä labrajonossa, reilu kk sitten hoitsut jutteli keskenään aulussa kun ei ollut hoidettavia, nyt oli parkkis normaalista täynnä. Edelleen ne ulko ovelle pysäyttävät ja kysyvät millä asialla ja mitä vaivoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koronatartunnat on jo käytännössä nollissa monessa maakunnassa. Maakuntakohtaiset erot pitäisi ehdottomasti huomioida tässä. Helsingin joukkoliikenne voi olla kyllä potentiaalinen viruslinko, vaikka sielläkin on homma toistaiseksi rauhoittunut huhtikuun pahimmista ajoista. Noin yleisesti, olen lukenut tätä ketjua Jatkoaika-lomani aikana ja vaikka sinänsä ymmärrän halusi tukahduttaa tauti, niin sitä olisi hyvin vaikea perustella esim. Satakunnan ravintolayrittäjille, että kesäkuun ajan olisi pitänyt vielä pitää liikkeet kiinni sen vuoksi, koska jossain Uudellamaalla tautia vielä on.

Ymmärrän hyvin näkökulmat myös ravintoloiden kannalta. Jotenkin näkisin kuitenkin niin, että vielä pienellä odotuksella olisi saatu todella paljon paremmat lähtökohdat sille, että näillä helpotetuilla rajoituksilla voitaisiin mennä vaikka koko loppukesän ajan. Nyt pidän hyvinkin mahdollisena, että rajoitukset joudutaan ottamaan uusiksi käyttöön, kun tartunnat kääntyvät selkeään nousuun. Toivon tietysti, että näin ei käy.

Paras lähtökohta olisi luonnollisesti se, että rajoituksia voitaisiin säätää maakuntakohtaisesti. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein tässä ketjussa esitetyt tiedot, niin lainsäädäntömme ei taivu sellaiseen. Vaihtoehtoja on siksi vain vähän: valita käytännöt pahimman alueen (Helsinki) mukaan tai valita käytännöt maan keskiarvon mukaan, ja hyväksyä samalla riski, että epidemia kiihtyy maan pahimmalta alueella ja leviää muuallekin.
 

Salama44

Jäsen
Taas väheni hoidossa olevat koronapotlaat Suomessa lähes 10 % vuorokaudessa ollen nyt koko Suomessa yhteensä 62 henkilöä joista tehohoidossa 9.

Hyksin alueella väheneminen on nyt nopeampaa kuin muualla Suomessa jossa hoidettavat pysyvät 10 hekilössä. Hyksissä hoidettavat ovat puolittuneet jo sadasta 50 tuntumaan joista 9 on tehohoidossa.

Todettujen tartuntojen määrä oli tänään alhaisin 3 kuukauteen vaikka ottaisi huomioon alhIaisen testimäärän joka oli 1000.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän hyvin näkökulmat myös ravintoloiden kannalta. Jotenkin näkisin kuitenkin niin, että vielä pienellä odotuksella olisi saatu todella paljon paremmat lähtökohdat sille, että näillä helpotetuilla rajoituksilla voitaisiin mennä vaikka koko loppukesän ajan. Nyt pidän hyvinkin mahdollisena, että rajoitukset joudutaan ottamaan uusiksi käyttöön, kun tartunnat kääntyvät selkeään nousuun. Toivon tietysti, että näin ei käy.

Paras lähtökohta olisi luonnollisesti se, että rajoituksia voitaisiin säätää maakuntakohtaisesti. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein tässä ketjussa esitetyt tiedot, niin lainsäädäntömme ei taivu sellaiseen. Vaihtoehtoja on siksi vain vähän: valita käytännöt pahimman alueen (Helsinki) mukaan tai valita käytännöt maan keskiarvon mukaan, ja hyväksyä samalla riski, että epidemia kiihtyy maan pahimmalta alueella ja leviää muuallekin.
Olisi luullut löydettävän jonkinlaiset keinot maakuntakohtaisiin rajoituksiin, jos kerran Uusimaakin saatiin suljettua. Ainakin eduskunnassa moni edustaja puhui maakuntakohtaisen harkinnan puolesta ja Kepukin tuota ymmärtääkseni kannatti. Vai oliko sitten vaan halpaa populismia.

No, joka tapauksessa, lainsäädäntö ei kovin joustava taida olla, eikä tällaisiin keisseihin ole sen suhteen varauduttu. Saas nähdä, minkälaista remonttia siihen tulossa, kun epidemia on ohi ja on jälkianalyysin paikka.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, joka tapauksessa, lainsäädäntö ei kovin joustava taida olla, eikä tällaisiin keisseihin ole sen suhteen varauduttu. Saas nähdä, minkälaista remonttia siihen tulossa, kun epidemia on ohi ja on jälkianalyysin paikka.

Se on juuri näin. On pääsääntöisesti erittäin hyvä, että Suomessa lainsäädäntö noudattaa hyväksi havaittua kaavaa. On kuitenkin hyvin ikävää, jos kansalaisten terveys, valtion turvallisuus tai yleinen taloustilanne kärsivät vain siksi, että lainsäädäntö ja byrokratia ovat poikkeusoloissa liian hitaita prosesseja. Siksi kannatan myös tämän huolellista perkaamista epidemian jälkeen. Kysymyksenä siis se, että pitäisikö meillä olla poikkeusolojen varalta mahdollisuus poiketa tietyistä lainsäädännön pykälistä ja prosesseista.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ymmärrän hyvin näkökulmat myös ravintoloiden kannalta. Jotenkin näkisin kuitenkin niin, että vielä pienellä odotuksella olisi saatu todella paljon paremmat lähtökohdat sille, että näillä helpotetuilla rajoituksilla voitaisiin mennä vaikka koko loppukesän ajan. Nyt pidän hyvinkin mahdollisena, että rajoitukset joudutaan ottamaan uusiksi käyttöön, kun tartunnat kääntyvät selkeään nousuun. Toivon tietysti, että näin ei käy.

Minä taas näen, että vaikka sitä ei julkisuuteen ymmärrettävästi kerrota, niin tällä tavoin myös testataan miten tilanne muuttuu, kun toimintaa vapautetaan ja viruksella on enemmän potentiaalia levitä. Samoin kuin koulujen avaaminen reilu kaksi viikkoa ennen lukukauden päättymistä. Juuri mitään opetuksellisia tavoitteita sillä ei varmasti saavutettu, mutta ollaan toivottavasti viisaampia, kun kouluja taas elokuussa availlaan.

Ihan omaa ajatusten huminaa, mutta se, että lievennyksiä tehdään vielä kun virus väestössä kytee, on parempi vaihtoehto edetä sen kanssa kuin se, että tilastot olisi saatu nollattua, väestöllä olisi normaali turvallisuuden tunne ja sitten pöpö iskisi taas scottstevensin reppuselässä.

Helvetti, että maistui kallis terassiolut eilen ilta-auringossa hyvältä! Paremmalta kuin yksikään koronteenissa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on juuri näin. On pääsääntöisesti erittäin hyvä, että Suomessa lainsäädäntö noudattaa hyväksi havaittua kaavaa. On kuitenkin hyvin ikävää, jos kansalaisten terveys, valtion turvallisuus tai yleinen taloustilanne kärsivät vain siksi, että lainsäädäntö ja byrokratia ovat poikkeusoloissa liian hitaita prosesseja. Siksi kannatan myös tämän huolellista perkaamista epidemian jälkeen. Kysymyksenä siis se, että pitäisikö meillä olla poikkeusolojen varalta mahdollisuus poiketa tietyistä lainsäädännön pykälistä ja prosesseista.
Eipä paljon lisättävää. Ja etenkin tuo lihavoitu kohta on valtava rasite tällaisissa poikkeustapauksissa. Pelkästään ravintoloiden kiinni laittaminen vei julmetusti aikaa. Sitten joku Tanska runnoo läpi lakeja pikapikaa.

E: Toki sinänsä hyvä, että ihmisen perusoikeuksia ei ole lainsäädännön nojalla helppo polkea. Mutta erityisiä olosuhteita pitäisi pystyä ottamaan huomioon.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä paljon lisättävää. Ja etenkin tuo lihavoitu kohta on valtava rasite tällaisissa poikkeustapauksissa. Pelkästään ravintoloiden kiinni laittaminen vei julmetusti aikaa. Sitten joku Tanska runnoo läpi lakeja pikapikaa.

Vähän itseäkin mietityttää että jos täällä olisi tuo korona levinnyt samaa tahtia kun se vaikka Italiassa tai muutamassa muussa paikassa niin mitä olisi käynnyt, kuitenkin noissakin reakoitiin ehkä turhan myöhään mutta täällä samassa ajassa ei varmaan olisi vielä saatu päätettyä edes aikaa jolloin keskustellaan rajoituksista. Aika pulassa olisi varmaan oltu jos ihmisiin ei olisi pelkkä suosittelu ja peloittelu tehonnut, nyt kun korona oli näin lievä niin myöhemmin voi ilman lakimuutoksia vaikea saada ketään jäämään kotia tai sulkemaan liikettään ilman että viranomainen kieltää lopullisesti.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika vaikea tulee olemaan rajoitusten ylläpitäminen, vaikka täällä pamahtaisi 300 tartuntaa päivässä. Ei valtaosaa ihmisistä enää kiinnosta koko korona. Varsinkaan jos kelit jatkuu hyvinä koko kesän.
Niin, varmasti myös tilastot ovat saavuttaneet ihmiset siitä, että kuolleisuus ei perusterveissä alle kuusikymppisissä ole kuitenkaan kovin kummoista. Kuolleiden keski-ikä Suomessa on 84 vuotta ja sinänsä on ollut ihan relevanttia se keskustelu, että mikä hintalappu laitetaan koronan kukistamiselle.

Itse asiassa tauti sinänsä ei ollut niin paha kuin alussa pelkäsin, kun näki ensimmäisiä kuvia Kiinasta. Jotain piti kuitenkin tehdä ihan vaan sen vuoksi, ettei terveydenhuolto kuormitu liikaa (Ruotsi ei antanut pitkään aikaan edes vanhuksille suosituksia). Tämä olikin muuten se alkuperäinen perustelu, miksi rajoitukset otettiin käyttöön, eli terveydenhuollon ylikuormittumisen estäminen, eikä varsinaisesti tartuntojen painaminen nolliin. Ymmärrettävästi nälkä kasvaa kuitenkin syödessä, kun oli onnistuttu yli odotusten.

Maskit on mielestäni jo eilispäivän keskustelunaihe noin yleisesti ottaen. Helsingin julkisten kohdalla varmasti edelleen ajankohtainen sillä edetyksellä, että niitä maskeja osataan vaihtaa, pestä, eikä niitä hipelöidä turhia. Ts. osataan käyttää.

Toivottavasti tosiaan sitä lainsäädäntöä katsastetaan (toki oikeuvaltion mallien mukaisesti). Luulisi olevan mahdollista saada parempi kokonaisuus, joka ottaisi huomioon sekä taloudelliset että terveydelliset seikat.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On kuitenkin hyvin ikävää, jos kansalaisten terveys, valtion turvallisuus tai yleinen taloustilanne kärsivät vain siksi, että lainsäädäntö ja byrokratia ovat poikkeusoloissa liian hitaita prosesseja.

Mitä tarkoitat hitaalla prosessilla tässä? Ns. normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä hallituksen esityksestä lain voimaantuloon kestää kieltämättä neljä (mahdollisesti kolme, riippuen lain tulkinnasta, mutta yleisesti ajatellaan neljä) vuorokautta. Valmiuslain soveltamisasetuksella tunteja. Todennäköisesti painetta muutoksiin on enemmänkin toiseen suuntaan - nythän periaatteessa yhden äänen eduskuntaenemmistö ja yksi toteamus "yhdessä tasavallan presidentin kanssa" riittää valmiuslain soveltamisasetuksiin. Määrävähemmistöllä ei voi operoida.

Ei prosessi erityisen hidas ole edes poikkeusoloihin - ratkaisuja ehkä "hidastaa" se, että niiden välttämättömyyttä ja suhdetta perusoikeuksiin pitää jokaisen kohdalla harkita. Senkin harkinnan voi tehdä aivan hyvin tunneissa, mutta oikeusvaltion tunnusmerkki on, että se on oikeusvaltio poikkeusoloissakin. Elinkeinon harjoittamisen vapaus on yksi perusoikeuksista eikä mitä tahansa tule voida säätää missään tilanteessa lainsäädännöllä ilman harkintaa ja välttämättömiä perusteita.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisi luullut löydettävän jonkinlaiset keinot maakuntakohtaisiin rajoituksiin, jos kerran Uusimaakin saatiin suljettua. Ainakin eduskunnassa moni edustaja puhui maakuntakohtaisen harkinnan puolesta ja Kepukin tuota ymmärtääkseni kannatti. Vai oliko sitten vaan halpaa populismia.

No, joka tapauksessa, lainsäädäntö ei kovin joustava taida olla, eikä tällaisiin keisseihin ole sen suhteen varauduttu. Saas nähdä, minkälaista remonttia siihen tulossa, kun epidemia on ohi ja on jälkianalyysin paikka.

Maakunta ei tässä ole lainsäädännöllinen entiteetti, jota oikeastaan voitaisiin käyttää kovin helposti, mutta kunta/kunnat (joista saattaa sattumalta muodostua sama kokonaisuus) tai maakuntajakoa suuremmat aluehallintovirastojen toimialueet ovat. Kyllä näiden perusteella voidaan tehdä eri puolilla maata erilaisia viranomaispäätöksiä jo nyt, ei siihen erityistä lainsäädännön entrausta tarvita. Siihen tarvitaan vain välttämätön syy ja lisäksi (ohjausvallan osalta) poliittista tahtoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tarkoitat hitaalla prosessilla tässä? Ns. normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä hallituksen esityksestä lain voimaantuloon kestää kieltämättä neljä (mahdollisesti kolme, riippuen lain tulkinnasta, mutta yleisesti ajatellaan neljä) vuorokautta. Valmiuslain soveltamisasetuksella tunteja. Todennäköisesti painetta muutoksiin on enemmänkin toiseen suuntaan - nythän periaatteessa yhden äänen eduskuntaenemmistö ja yksi toteamus "yhdessä tasavallan presidentin kanssa" riittää valmiuslain soveltamisasetuksiin. Määrävähemmistöllä ei voi operoida.

Ei prosessi erityisen hidas ole edes poikkeusoloihin - ratkaisuja ehkä "hidastaa" se, että niiden välttämättömyyttä ja suhdetta perusoikeuksiin pitää jokaisen kohdalla harkita. Senkin harkinnan voi tehdä aivan hyvin tunneissa, mutta oikeusvaltion tunnusmerkki on, että se on oikeusvaltio poikkeusoloissakin. Elinkeinon harjoittamisen vapaus on yksi perusoikeuksista eikä mitä tahansa tule voida säätää missään tilanteessa lainsäädännöllä ilman harkintaa ja välttämättömiä perusteita.

Kiitän täsmennyksestä ja antamani virheellisen tiedon oikaisuista.

Tämä on ehdottoman hyvä tieto kaikin puolin. Eli jos näin on, että lainsäädännön virkatie itsessään ei ole hidaste, niin se tarkoittaa sitä, että järjestelmä toimii. Vika on ehkä enemmän käyttäjissä.

Vaikka seuraankin politiikkaa, niin on tunnustettava oman tietoni rajallisuus näissä lainsäädäntöpykälissä. Mutta näin keski-ikäisenäkään ei ole liian vanha oppimaan uutta.

Mainitaan loppuun, että vaikka olenkin kokoomuksen äänestäjä, niin annan edelleen täyden tukeni hallitukselle koronakriisin akuutimman vaiheen hoidossa. Se oli jämäkkää toimintaa. Ehkä nyt akuutin vaiheen jälkeen tehdyistä päätöksistä en ole kaikista enää samaa mieltä, mutta kohtuullinen suoritus tuo on edelleen, kun huomioi paineet ja kriisin vakavuuden.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei prosessi erityisen hidas ole edes poikkeusoloihin - ratkaisuja ehkä "hidastaa" se, että niiden välttämättömyyttä ja suhdetta perusoikeuksiin pitää jokaisen kohdalla harkita. Senkin harkinnan voi tehdä aivan hyvin tunneissa, mutta oikeusvaltion tunnusmerkki on, että se on oikeusvaltio poikkeusoloissakin.
Se on ehdottomasti myös hyvä, ettei ihan mielivaltaisesti voida tehdä isoja päätöksiä. Nyt olisi esim. hyvin vaikea estää ravintolayrittäjiä toimimista tällä tautitilanteella koko maassa ihan vaan sillä syyllä, että tautia ei esim. Uudellamaalla olla saatu tukahdutettua. Mutta eiköhän yleisesti ottaen olla paremmin varauduttu seuraavalla kerralla, jos vaikka joku vaarallisempi kulkutauti joskus lähtee liikkeelle. Ja mikäli tehdään lansäädännöllisiä muutoksia, niin ei me mikään Kiina voida silti jatkossakaan olla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiitän täsmennyksestä ja antamani virheellisen tiedon oikaisuista.

Tämä on ehdottoman hyvä tieto kaikin puolin. Eli jos näin on, että lainsäädännön virkatie itsessään ei ole hidaste, niin se tarkoittaa sitä, että järjestelmä toimii. Vika on ehkä enemmän käyttäjissä.

Teknisesti siis voidaan toimia niin, että HE annetaan eduskunnalle tänään, käydään vaikkapa aamulla täysistunnossa lähetekeskustelu, käydään iltapäivällä valiokunnat ja ensimmäinen käsittely illalla, kolme päivää väliä, toinen käsittely ja presidentin esittelyssä laki voimaan. Kaikessa on toimittu tällöin valtiosäännön mukaisesti ja laki säädetty normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä.

Käytännössä tietenkin voi olla haastavaa ja vaatii vähintään ison eduskunnan sisäisen konsensuksen asiassa, mutta ei se normaalikaan prosessi tuon pidempi minimissään ole.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Töissä yksi sairaanhoitaja on ollut kohtalainen Koronapelon alla ja aamuraportilla oltiin jo varmoja, että viime päivien rellestäminen ja suoranainen pakkaantuminen kostautuu legendaarisen KAHDEN viikon päästä.

Jotenkin ei jaksa enää...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Töissä yksi sairaanhoitaja on ollut kohtalainen Koronapelon alla ja aamuraportilla oltiin jo varmoja, että viime päivien rellestäminen ja suoranainen pakkaantuminen kostautuu legendaarisen KAHDEN viikon päästä.

Jotenkin ei jaksa enää...
Mielenkiintoista on ollut nähdä tämmöisen kriisin aikana, miten me ihmiset vain eri tavalla näemme asioita. Joillakin se suodatin vain näyttää ilmeisesti kaiken negatiivisuuden ja pelon kautta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista on ollut nähdä tämmöisen kriisin aikana, miten me ihmiset vain eri tavalla näemme asioita. Joillakin se suodatin vain näyttää ilmeisesti kaiken negatiivisuuden ja pelon kautta.

Tämä on kyllä Ollut oikeasti ihan mielenkiintoista nähdä omissa kavereissakin.

Esimerkiksi yksi tyyppi ei uskalla lähteä edes kahdestaan kalaan ja nyt kun oli puhetta, jos mentäisiin kolmannen kaverin mökille Hankasalmella kalaan ja saunaan, niin ei voi mennä Koronan vuoksi. Kuulemma iskee viimeistään veneessä tai saunassa virukset. Jännä ettei maininnut autoa...

Kuitenkin sama heppu käy sairaalassa töissä ja kaikenmaailman automarketeissa kaupassa, mutta Hankasalmella 3 hengen seurueessa se iskee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kun ihmettelette Suomen hyvin tukahdutettua tilannetta niin eikö tulevasta löydy viitteitä samalla tavalla kun se ensimmäisen aallon tulemisesta?
Ei lienee suurta neroutta nostaa jakkaralle eilistä pientä lukua, mutta neroutta voi olla ennustaa miten Suomessa lähtee vai lähteekö käyrä nousuun samalla tavalla uudestaan kuin siellä kaukoidässä nyt?

Sitähän tässä odotetaan, näin itse asian näen. Se vaikuttaa täällä lätkäpalstalla olennaisesti lätkänseuraajiinkin, onko tukahdutettu tilanne vielä loppukesästä jne.
Paras veikkaus lienee että kun ihmiset ovat valveutuneimpia ja meillä on uusi "normaali" käyttäytymismalli kun virusta liikkeellä niin jo sen myötä toinen aalto jää lievemmäksi, paljon lievemmäksi.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun ihmettelette Suomen hyvin tukahdutettua tilannetta niin eikö tulevasta löydy viitteitä samalla tavalla kun se ensimmäisen aallon tulemisesta?
Ei lienee suurta neroutta nostaa jakkaralle eilistä pientä lukua, mutta neroutta voi olla ennustaa miten Suomessa lähtee vai lähteekö käyrä nousuun samalla tavalla uudestaan kuin siellä kaukoidässä nyt?

Sitähän tässä odotetaan, näin itse asian näen. Se vaikuttaa täällä lätkäpalstalla olennaisesti lätkänseuraajiinkin, onko tukahdutettu tilanne vielä loppukesästä jne.
Paras veikkaus lienee että kun ihmiset ovat valveutuneimpia ja meillä on uusi "normaali" käyttäytymismalli kun virusta liikkeellä niin jo sen myötä toinen aalto jää lievemmäksi, paljon lievemmäksi.

Näin sen itsekin näen. Etelä-Korean paljon puhuttu toinen aalto on ainakin toistaiseksi ollut hyvin maltillinen. Seitsemän päivän liukuvalla keskiarvolla ensimmäisen aallon huippu oli 3.3. Siitä sitten laskettiin melko nopeasti mataliin lukemiin, ja toukokuun alussa liukuvalla keskiarvolla mitaten uusia tapauksia tuli vain reilu prosentti huippuihin nähden. Nyt tartuntoja on taas enemmän, mutta liukuva keskiarvo on edelleen alle 8% huipuista. Minimiin nähden uusia tartuntoja on toki tullut noin seitsemän kertaa enemmän, mutta huippuun nähden nuo ovat todella hyvin hallinnassa - jos vain tilastot pitävät paikkaansa.

Viime päivien luvut antavat ymmärtää, että epidemian uusi tuleminen saattaisi olla jo rauhoittumassa, eli päiväkohtainen r0-luku olisi taas alle yhden (tilastoista arvioimani tieto, ei virallisesti kerrottu). Katsotaan kuitenkin vähän eteenpäin, että mihin suuntaan trendi menee. Viikkokeskiarvo on vielä reippaasti yli yhden, mutta sitä rumentaa yksi viime viikon ruma päivä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja luvuthan alkaa jo nyt olemaan niin matalia että jotkut yksittäiset tapaukset alkaa nostaa lukelmia jos korona vaikka hoitokodissa tai palvelukeskuksissa alkaa liikkua, että yksittäisissä nousutkaan ei paljon vielä kerro, toki pieni riskihän näissä on että sitä ketjua ei saada jäljitettyä ja lähtisi hallitsemattomasti leviämään, mutta en tosiaan hirveää paniikkia painaisia ellei rupea kolminumeroisia päivälukuja taas näkyä sairastuneissa. Silloin tärkeintä olisi reakoida rajoituksien suhteen nopeasti paikallisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös