Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 751
  • 81 125

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vähän jännittää minkälainen ulkonaliikkumiskielto sieltä on tuloillaan. Meidän talorakennustyömaalla on nyt maatyöt käynnissä ja Oulun poikien pitäisi kolmen viikon päästä tulla aloittamaan kirvestyöt tänne Vantaalle. Tosin ollaan kehä kolmosen ulkopuolella :D

No sit ei ole hätää jos Keimolan huudeilla on mestat =).
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tossa just aamulla (etä)palaverissa porukka kertoili miten pää hajoaa tähän eristäytymiseen ja että niin vaikea olla vaan kotona - johan tässä onkin viikko takana näitä poikkeusoloja... En sitten viitsinyt täsmentää, että todennäköisesti muutama kuukausi edessä.

Toki ihmiset alkaa pikkuhiljaa tottumaan rajoitteisiin kunhan alkushokki on laantunut mutta kyllä pikkusen ihmetyttää miten huonosti jotkut kestää epämukavuusaluetta. Nyt pitäisi vaan asennoitua nykytilanteeseen.

Edit: muutamat myös laskee päiviä sinne 13.4, johon asti rajoitteet ovat alustavasti voimassa... Kertoo vain siitä, ettei monet ihmiset ole edelleenkään sisäistäneet tilanteen vakavuutta ja sitä, että tämä ei todellakaan ole ohi 13.4. Näille ihmisille tulee kaamea ahdistus siinä vaiheessa, kun totuus valkenee.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jos tässä nyt joudutaan vittu vanhusten takia ulkonaliikkumiskieltoon, niin voin kertoa, että jos jään henkiin, niin tämä muistetaan. Saatte maata paskavaipoissanne ihan vapaasti. Sitähän se vanhusten hoito tänäkin päivänä on, mutta nyt with a vengeance. Omat vanhempani sentään onneksi ymmärtävät pysyä kotona. Samoin baareissa riekkuva nuorempi väki. Teidän paikkanne nyt on minun mielestäni muutenkin montun reunalla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
.
Ilta-sanomissa uutinen mitä mieltä haastatellut kansalaiset ovat ulkonaliikkumiskiellosta

linkki

Tämä nyt tuntuu olevan joka uutisissa, kuinka suomalaiset eivät kannata ulkonaliikkumiskieltoa.

Tutkimus lienee tehty niin että on kysytty kanattaako vai ei, tietämättä mitä tuo edes pitää sisällään. Eri mailla kun on hyvin erilaisia käytäntöjä ulkonaliikkumiskiellon suhteen. Ja mitä on jätetty sen ulkopuolelle.

En minäkään kannata täydellistä kieltoa, mutta tietyillä alueilla jonkinlainen liikkeen rajoittaminen voisi olla paikallaan.

Mitä mökkeilyyn tulee niin en oikein ymmärrä sen paheksuntaa. Itse ainakin suosittelen omalle +70v äidilleni mökille siirtymistä 1,5h ajomatkan päähän. Kunhan vaan kelit antavat myöten. Pienempi riski tuolla landella on tauti saada kuin 60 huoneiston kerrostalossa, jossa hissiäkin käyttää kolminumeroinen luku ihmisiä päivässä..Vai kuukausiako sitä kaksiossa pitäisi viettää, samalla kun mökki järvenrannalla on lyhyen ajomatkan takana? Sieltä myös pääsee kotiin jos sattuisi ruveta sairastamaan. Aika harvoin olen kuullut että mökkipaikkakunnan terveyskeskuksessa olisi käyty. Tai no, itse kävin junnuna kun tein lähempää tuttavuutta saunan kiukaan kanssa mutta korona ei taida iskeä ihan yhtä nopeasti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mä olen myös sanonut köhijöille, että toi on ihan pahoinpitelyyn rinnastettava teko tulla tänne köhimään. Itse asiassa joku napakka litsari poskelle on paljon miedompi teko kuin ihmisten sairastuttaminen. Varsinkin kun ennen tätäkin kriisiä niitä etätöitä on ihan mahdollista ollut tehdä.
Itsekkin kuuluin tuohon kategoriaan, eli nuorempana oli pakko tulla finrexinin ja parasetamolin avulla töihin, vaikka pää kainalossa. Se oli oikein kunnia-asia että terveystarkastuksessa mainittiin pitämättömistä sairaslomista. Nyt vanhemmiten on tullut järkeä enemmän päähän ja osaa jo jäädä kotiin helpommin. Toki vieläkin vaikeuksia tuottaa ne kerrat kun veto on pois, hieman sellainen olo että saattaisi olla flunssa, mutta ei ole lähellekkään varma. Kun noita on kuitenkin vähintään 50/50 tapauksista.

Ja etätyöt itselle ei ole mahdollisia tai on mahdollisia, mutta helkutin huonosti. Nettiyhteys ei ole kotona riittävä ja asun hienosti keskustan tuntumassa, mutta sellaisessa katveessa että ainoastaan yhden operaattorin mobiilinetti on käytettävissä jotenkuten ja sekin on hidas. 7k€ olisi maksanut valokuitu kun sitä tarjottiin, mutta jätin yllättäen ottamatta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vähän jännittää minkälainen ulkonaliikkumiskielto sieltä on tuloillaan. Meidän talorakennustyömaalla on nyt maatyöt käynnissä ja Oulun poikien pitäisi kolmen viikon päästä tulla aloittamaan kirvestyöt tänne Vantaalle. Tosin ollaan kehä kolmosen ulkopuolella :D
Eiköhän työasioissa saa edelleen liikkua. On meidänkin kerrostalossa putkiremontti käynnissä parhaillaan. Vielä ei ole niin vakava tilanne että kaikkea tarvitsisi pysäyttää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Se tässä on avautunut viime aikoina, että ilmeisesti tätä mun normaalia elämää kutsutaan paremmissa piireissä eristäytymiseksi tai karanteeniksi...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Meillä töissä ollaan tarkkoja siitä, että sairaana ei tehdä töitä. Jos vähänkin tunnet itsesi kipeäksi, niin et tule töihin. Nyt on päällä vahva suositus tehdä työt etänä. Kiva kontrasti edelliseen työpaikkaan, jossa sain kuunnella vittuilua sairauslomasta ja etätyö oli pomon mielestä palkatonta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsehän harjoittelen jo terminologiaa viranomaisille. Monelle muutenkin kerron, että minulla on melkein kuin kaksi osoitetta, joudun kohta ottamaan tuon käyttöön poliisillekin. Noiden välillä kulkeminen ei vaadi onneksi julkisen käyttöä. Toki näin vakaalle ja ummehtuneelle suhteelle voisi tehdä hyvääkin pieni eristys.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Meillä töissä ollaan tarkkoja siitä, että sairaana ei tehdä töitä. Jos vähänkin tunnet itsesi kipeäksi, niin et tule töihin. Nyt on päällä vahva suositus tehdä työt etänä. Kiva kontrasti edelliseen työpaikkaan, jossa sain kuunnella vittuilua sairauslomasta ja etätyö oli pomon mielestä palkatonta.
Oliko edellisen työpaikan aikaan myös samanlaista pandemiaa? Varmasti monet pomot/esimiehet ovat nyt huomattavasti avarakatseisempia etätyölle ja sairauspoissaoloille kuin normaaliaikana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Huolestuttaa hieman kuinka ihmisten mielenterveys kestää tämän. Melkoisen sekavaa menoa on jo monella somessa ja etenkin kokonaisuuden käsittäminen tuntuu kovin vaikealta.
Se mikä ei tapa, niin se vahvistaa. Jos perusterve ja nuori ihminen tästä rupeaa flippaamaan, niin sanoisin, että sellaiselle tämä tekee vain hyvää. Vaikeuksien ja kriisien kohtaaminen kuitenkin on osa elämää ja tämä voi olla opin paikka semmoiselle, jonka ei semmoisia koskaan ole tarvinnut kohdata.

Ja sanon tämän nyt siis ihan kaikella vilpittömyydellä, enkä mitenkään halveksuakseni. Toki sellaiselle, jolla hihna valmiiksi jo luistaa, niin tämä voi oikeasti olla paha paikka, jos kaiken aikansa kuluttaa vain netin kauhuskenaarioiden lukemiseen. Konkurssin uhan alla olevat yrittäjät ovat myös toinen ryhmä, jotka saavat kaiken sympatiani. Vaikka ei se minun sympatiani heitä yhtään auta, mutta siitä huolimatta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meillä töissä ollaan tarkkoja siitä, että sairaana ei tehdä töitä. Jos vähänkin tunnet itsesi kipeäksi, niin et tule töihin. Nyt on päällä vahva suositus tehdä työt etänä. Kiva kontrasti edelliseen työpaikkaan, jossa sain kuunnella vittuilua sairauslomasta ja etätyö oli pomon mielestä palkatonta.

Mulla sama, pomo suosittelee tekemään etänä kaiken mitä pystyy ja jos vähänkin sairas niin ei asiaa töihin. Edellisessä firmassa pomo tuumasi, että hänen firmassa ei sairasteta. Siellä oli sitten näitä, jotka tulivat kuumeessa töihin koska Burana parantaa
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se mikä ei tapa, niin se vahvistaa. Jos perusterve ja nuori ihminen tästä rupeaa flippaamaan, niin sanoisin, että sellaiselle tämä tekee vain hyvää. Vaikeuksien ja kriisien kohtaaminen kuitenkin on osa elämää ja tämä voi olla opin paikka semmoiselle, jonka ei semmoisia koskaan ole tarvinnut kohdata.

Ja sanon tämän nyt siis ihan kaikella vilpittömyydellä, enkä mitenkään halveksuakseni. Toki sellaiselle, jolla hihna valmiiksi jo luistaa, niin tämä voi oikeasti olla paha paikka, jos kaiken aikansa kuluttaa vain netin kauhuskenaarioiden lukemiseen.
Eräät sukupolvet joutuivat rintamalle kuolemaan tai kestämään pommituksia kaupungeissa, niin nykyinen sukupolvi flippaa kun joutuu tekemään töitä kotona ja ei suositella menoa yökerhoihin tai kahviloihin.

Ja joo taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan se oikeasti ikävä juttu. En vähättele kriisiä, suhtaudun vain huumorilla noihin, jotka ”hajoilevat” kotona.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
”Iceland is testing everyone”

Toki helppoa kun asukkaita reilut 300 tonnia.
Islanti on testannut nyt reilut 3000, joista 200 tartuntaa. Puolet oireettomia ja toinen puoli lieviä.
Alustavien arvioiden mukaan oireettomien tartuttamisherkkyys on pienempi kuin oireellisilla.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
”Iceland is testing everyone”

Toki helppoa kun asukkaita reilut 300 tonnia.


Toki saatavilla olevat resurssit ovat myös 300 000 ihmisen veroiset. Suhdeluvuilla tässä mennään. Joku saattaisi ajatella, että helppo suomessakin olisi seuloa kaikki ihmiset, mutta kapasiteettia ei vain ole.

Kulmuni kommentoi, että liikkumisrajoituksia on lähipäivinä luvassa. Jos tämä jatkuu kesään, niin ei tarvitse ainakaan stressata pääkaupunkiseudun sukulaisten kutsumattomista mökkivierailuista...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuomarivirheestä johtuen olin viikon kirjoittelutauolla, joten tätä kuumaa perunaa en juurikaan ole päässyt kommentoimaan.

Summauksena sanoisin, että mielestäni päättäjien toiminta on ollut liian hidasta. Näyttää sille, kun asiaa on haluttu silotella kansalaisille ottamalla rajoitukset käyttöön hitaammin. Tai kenties enempikin siis haluttu mielyttää yrittäjiä. Uskon, että viikon armoaika rajoitusten suhteen tässä pandemian alkupäässä, maksaa hemmetin monta kertaa enemmän pandemian loppupäässä.

Ihmiset on kyllä aika sokeutuneita, kun yhteiskunta pitää meistä niin hyvää huolta. Aika pumpulilinnoissa eletään. Jos joku venäjä hyökkäisi Suomeen, niin varmaan puolet väestöstä olisi tapettu, ennen kuin jäljellä oleva puolisko uskoisi, että nyt on joku hätänä.

Rehellisyyden nimissä pakko tunnustaa, että mun mielestä eletään ihan hiton mielenkiintoisia aikoja. Tää on aika iso tutkimusmatka ihmisyyteen ja nyky-yhteiskuntaan. Ja tämä ei tietenkään tarkoita, että olisin mitenkään iloinen tästä tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
EI taida mitään tietoa olla vielä, että onko tänään joku tiedotustilaisuus, jossa kerrotaan noista tulevista liikkumisrajoituksista?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Summauksena sanoisin, että mielestäni päättäjien toiminta on ollut liian hidasta. Näyttää sille, kun asiaa on haluttu silotella kansalaisille ottamalla rajoitukset käyttöön hitaammin. Tai kenties enempikin siis haluttu mielyttää yrittäjiä. Uskon, että viikon armoaika rajoitusten suhteen tässä pandemian alkupäässä, maksaa hemmetin monta kertaa enemmän pandemian loppupäässä.
...
Itse näkisin että tämän viikon lopulla tiedetään oliko hallituksen päätös myöhässä ja arvioni perustan itämisajan ja sairaalaanjoutumisaikojen keskiarvojen ylärajalle (taisi oireet alkaa useimmilla alle 3 vuorokaudessa ja ilmeisesti viimeistään 8 kotisairastusvuorokauden jälkeen on potilaiden kunto vaatinut sairaalahoitoa, jos on ylipäätään vaatiakseen). Tähän mennessä tautitapaukset eivät ole vielä räjähtäneet käsiin, joskin luonnollisesti totta on ettei testaamista tehdä kuin selvästi oirehtiville. Tärkeimpänä tunnuslukuna pitäisi tehohoidossa olevien määrää, jos tuo pysyy ensimmäisen tautihuipun (jonka piikki pitäisi olla omilla laskutoimituksillani käynnissä viimeistään keskiviikosta lähtien) ajan matalana, on Suomella nähdäkseni erittäin hyvät valmiudet pitää bussi maalilla parkissa kunnes toimivia lääkkeitä saadaan jakoon ja elämää pystytään palauttelemaan normaalimmaksi.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Sen olen huomannut korona-aikana tuohon yskimiseen liittyen.
Normaalisti ei yskitä laisinkaan. Kun menet kaupassa jononpäähän ja mietit että "parempi ettei yskisi", niin johan alkaakin yhtäkkiä yskittämään. Sen jälkeen sitten seuraavan kerran yskii jälleen 3 päivän kuluttua samaisessa tilanteessa ja muutoin ei yskitä laisinkaan.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ymmärsinköhän oikein aamulla Kiinan lehdestä pikaisesti vilkaistuna, että sen noin 81000 tuhannen lisäksi oli saatu positiivinen näyte 43000 ihmiseltä joilla ei ollut oireita ollenkaan. Nämä eivät ole siis mukana sairastuneissa, ja täten pienentäisivät tappuvuus prosenttia siellä. Joku jolla ei ole kiire opettaa ekaluokkalaiselle kuinka askarrellaan robotti tyhjistä wc paperi hylsyistä, voi käydä kattoo tarkemmin scmp sivuilta
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eräät sukupolvet joutuivat rintamalle kuolemaan tai kestämään pommituksia kaupungeissa, niin nykyinen sukupolvi flippaa kun joutuu tekemään töitä kotona ja ei suositella menoa yökerhoihin tai kahviloihin.

Ja joo taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan se oikeasti ikävä juttu. En vähättele kriisiä, suhtaudun vain huumorilla noihin, jotka ”hajoilevat” kotona.
Monille tosiaan tuntuu olevan vielä vaikeaa sisäistää, kuten tuossa edellisellä sivullakin sanottiin, että tämä ei tule olemaan huhtikuun puolessavälissä ohi. Kannattaisi nyt vain varautua ja hyväksyä se tosiasia, että tätä saattaa jatkua vielä tosi pitkään siitä eteenpäin. Tekisi itselleen elämän vaan vähän helpommaksi.

Sen verran mitä itse olen noita asiantuntijoiden juttuja lukenut, niin itse olen varautunut siihen, että ei tämä juhannuksenakaan vielä ohi ole. Ja myös on ihan mahdollista, että heinäkuun Tallinnan reissumme ja Rammsteinin keikka jää näkemättä. Kyllähän se vituttaa, kun yksi toisensa jälkeen näitä koko talven odotettuja reissuja peruuntuu keväältä ja kesältä, mutta parempi hyväksyä etukäteen jo mahdolliset tosiasiat, niin pettymyskin on sitten pienempi.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eihän se ole kiinni kuin rahasta. Jos valtiolta tulee määräys sulkemisesta, yrittäjät saavat rahaa keskeytysturvasta ja sen jälkeen vakuutusyhtiöt ovat kusessa.

Pitäisikin ihan mielenkiinnosta lukea oma toiminnankeskeytysvakuutus läpi. Ihan siitäkin syystä että mitä käy jos pajasta löytyy tartunta ja kaikki joutuvat altistuneina karanteenin.
Tuntuu olevan ainakin yleinen käsitys että tässäkin tapauksessa olisi vakuutusyhtiöt korvausvelvollisia joka tietenkin on oikeustajun mukaista.
Itse vaan olen oppinut luottamaan että vakuutusyhtiöihin ei kannata ihan sokeana luottaa. Usein löytyy joku seikka joka sulkee jonkun skenaarion pois ja kas, korvausvelvollisuutta ei olekaan.

Ja huomio vaan, että ei ole pelkästää vakuutusyhtiöt kusessa vaan vakuutusmaksujen maksajat siinä samassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös