Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 498
  • 81 125

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Vepa aika raju linjaus on tuo hamaan tappiin saakka vetämislupaus.
Mikäli näin edetään sinun linjaasi, niin ollos huoleton: kyllä se Espoonkin asuntotuotanto pikkuhiljaa hiipuu.

Minusta Helsinki on Suomen hienoin kesäkaupunki. Ehkä koska minulla vuosien kesäkokemuksia, olen asunut siellä minäkin.
Myös Espoossa, siellä asuu hienoja ihmisiä, lisäksi ainakin Otaniemessa ja Kivenlahdessa on meri lähellä.

Mutta pystyn kyllä elämään sinunkin valintasi kanssa, koska Turku on myös hemmetin hieno kesäkaupunki. Pienempi, mutta aivan jumalaisen idyllinen, varsinkin elokuussa.

Tämä tästä, kesäkaupungeista. Oikeastaan puolestani myös Uudenmaan eristyksestä. Se on mennyttä Suomea, jo historiaa.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Vepa aika raju linjaus on tuo hamaan tappiin saakka vetämislupaus.
Mikäli näin edetään sinun linjaasi, niin ollos huoleton: kyllä se Espoonkin asuntotuotanto pikkuhiljaa hiipuu.

Minusta Helsinki on Suomen hienoin kesäkaupunki. Ehkä koska minulla vuosien kesäkokemuksia, olen asunut siellä minäkin.
Myös Espoossa, siellä asuu hienoja ihmisiä, lisäksi ainakin Otaniemessa ja Kivenlahdessa on meri lähellä.

Mutta pystyn kyllä elämään sinunkin valintasi kanssa, koska Turku on myös hemmetin hieno kesäkaupunki. Pienempi, mutta aivan jumalaisen idyllinen, varsinkin elokuussa.

Tämä tästä, kesäkaupungeista. Oikeastaan puolestani myös Uudenmaan eristyksestä. Se on mennyttä Suomea, jo historiaa.
Tämä olikin minulta sarkastinen kirjoitus, koska meitä uusmaalaisia tunnutaan nyt kovasti syyllistettävän tähän pandemiaan. Aikeissa on kuitenkin tänä kesänä lomailla Turussa ja myöskin Vaasassa. Toivottavasti minutkin toivotetaan tervetulleeksi kaupunkiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edit: Ja ennen kuin joku sanoo, että ravintoloiden talous ei kestä enää sulkua, niin heidätän kommentin, että jos parin viikon odotuksella nyt torjuttaisiin toinen pari kuukautta heinä- ja elokuussa, niin olisiko se sitten ollut parempi vaihtoehto?

Toisaalta onhan tuossa monta muutakin syytä avata nuo kun pelkkä talous ja itse ihmettelen miksi aina eniten takerrutaan noihin ravintoloihin. Päättyihän 16.5 ja 1.6 paljon muitakin rajoituksia joiden takia ihmisten kontaktien määrä nousee kun etätyöt vaihtuu ihmisten kohtaamisiin ja altistustaan jopa koko päivä sitten työkavereille ja asiakkaille.

Esimerkiksi itse olen kuntouttavassa työtoiminnassa, en ole kohta 3kk montaa ihmistä nähnyt, tuota kuntouttavaa työtoimintaa olen viimeviikot suorittanut etätyönnä jossa kuitenkin ollaan videon välityksellä muihin yhteydessä, mutta 1.6 jälkeen taas paikanpäällä, siellä sitten ollaan ahtaissa tiloissa ties kuinka monen tyypin kanssa koko päivän. Yhtäkkiä kun lähdenkin parikertaa kuukaudessa kaljalle pariksi tunniksi niin koronahan siinä tulee kun terassit on täynnä supertartuttajia ja levittää sitä pitkin ulkoterassia. Oksettaa jo ajatus että ihmiset on kuukausikaupalla odottanut että pääsee räkimään toisten päälle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta onhan tuossa monta muutakin syytä avata nuo kun pelkkä talous ja itse ihmettelen miksi aina eniten takerrutaan noihin ravintoloihin. Päättyihän 16.5 ja 1.6 paljon muitakin rajoituksia joiden takia ihmisten kontaktien määrä nousee kun etätyöt vaihtuu ihmisten kohtaamisiin ja altistustaan jopa koko päivä sitten työkavereille ja asiakkaille.

16.5. päättyneiden rajoitusten määrä oli vielä varsin maltillinen, ja tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tartunnat ovat pysyneet laskussa. 1.6. päättyvät rajoitukset ovat sitten toinen juttu.

Etätyöt kuitenkin jatkuvat monella alalla edelleen, eli ne eivät kaikilta lopu 1.6. Aiheesta lisää mm. täällä:


Hallitus linjasi keskiviikkona 6.5. koronaviruksen takia asetettujen rajoitusten asteittaisesta purkamisesta ja suunnitelmasta hybridistrategiaksi, jonka avulla pyritään yhteiskunnan asteittaiseen avaamiseen.

Etätyön suhteen hallitus linjasi erittäin yleisluontoisesti, että etätyötä on syytä jatkaa toistaiseksi ja sitä arvioidaan uudestaan kesän jälkeen.

Esimerkiksi itse olen kuntouttavassa työtoiminnassa, en ole kohta 3kk montaa ihmistä nähnyt, tuota kuntouttavaa työtoimintaa olen viimeviikot suorittanut etätyönnä jossa kuitenkin ollaan videon välityksellä muihin yhteydessä, mutta 1.6 jälkeen taas paikanpäällä, siellä sitten ollaan ahtaissa tiloissa ties kuinka monen tyypin kanssa koko päivän. Yhtäkkiä kun lähdenkin parikertaa kuukaudessa kaljalle pariksi tunniksi niin koronahan siinä tulee kun terassit on täynnä supertartuttajia ja levittää sitä pitkin ulkoterassia. Oksettaa jo ajatus että ihmiset on kuukausikaupalla odottanut että pääsee räkimään toisten päälle.

Tässä on muistettava juurikin se, että mitä enemmän ihmisiä kokoontuu paikoille, on sitä todennäköisempää, että joukkoon mahtuu se yksi tartuttaja, ja se, että hän tartuttaa useamman henkilön. Ei se tarvitse päälle räkimistä, vaan vaikkapa uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuminen saattaa riittää. Samaa mieltä olen tuosta, että saattaa se tauti tulla työpaikaltakin. Siellä hybridistrategian mukainen aktistuneiden jäljitys lienee helpompaa.

No, itse jätän terassit ja ravintolat toistaiseksi väliin, jatkan etäilyä suurimmilta osin, ja kaupassa käynnit ovat ainoita julkisissa paikoissa pyörimisiä. Ja kaupoissa käytän suojahanskoja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä 26.5.2020 on nyt sitten se päivä, kun USA:ssa menee 100 000 kuolleen raja rikki.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jollakin tavalla tuo etätöiden loppumisesta tai jatkamisesta puhuminen on omalla tavallaan jonkinnäköistä kuplassa elämistä. Hemmetin iso osa ihmisistä on kuitenkin koko ajan ollut normaalisti töissä. Jos joku haluaa tehdä edelleen etätöitä niin hyvä jos saa/voi tehdä, mutta kaikille se ei ole ollut mahdollista koko aikana, vaan pakko on ollut luottaa käsien pesemiseen ja turvaväleihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koronarajoitukset | Riskit, jotka toteutuivat – Näitä maailmalla tehtyjä virheitä Suomen kannattaa välttää, kun rajoituksia puretaan: Koronarajoitukset | Riskit, jotka toteutuivat – Näitä maailmalla tehtyjä virheitä Suomen kannattaa välttää, kun rajoituksia puretaan

Tuossahan noita varoittavia esimerkkejä on. Mielenkiintoisia juttuja nuo avaamiset ja sulkemiset.


Kyllähän tässä alkaa aika hyvin viimeistään nyt hahmottumaan tuo suurin tartuntavaara joka on ilmateitse sisätiloissa ja suurissa massoissa jopa ulkotiloissa kuten näissä etelä-euroopan futismatseissa.

Harva meistä tulee virukselta välttymään mutta vakavaan tautimuotoon tarvitaan esimeriksi yllä mainitun kaltainen altistuminen tapahtumissa, pienemmätkin kutsut riittää kun sisätiloissa huono ilmanvaihto.

Kuten lentokone, olettaen että altistunut siitä mistä epäilee.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Saisiko noita huuhaatohtorien sekoelmia palstalle referoituina? Tiedä mitä viruksia tuollakin käydessä tarttuu ja vähintään epäilyttää että tietokoneen välimuistiin jäisi viittaus tuonne ja seuraavana tämä alkaisi ehdottelemaan googlatessa muita tieteenvastaisia hörhöjä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh. Sopivasti Antti on tuon Italian tilanteen diagrammin laittanut päättymään maaliskuulta. Eli Italian lockdown alkoi 9.3. ja lockdownista ei ollut hyötyä kun maaliskuussa tautimäärät eivät vielä tippuneetkaan.

Antti ei varmasti ole noudattanut noita yli 70-vuotiaiden suosituksia. Hänen ei ole tarvinnut, koska hän osaa hoitaa itseään eikä ole laumasieluinen pelkuri.

Blogin lopussa päästiin taas olennaiseen eli oman työn mainostamiseen.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jollakin tavalla tuo etätöiden loppumisesta tai jatkamisesta puhuminen on omalla tavallaan jonkinnäköistä kuplassa elämistä. Hemmetin iso osa ihmisistä on kuitenkin koko ajan ollut normaalisti töissä. Jos joku haluaa tehdä edelleen etätöitä niin hyvä jos saa/voi tehdä, mutta kaikille se ei ole ollut mahdollista koko aikana, vaan pakko on ollut luottaa käsien pesemiseen ja turvaväleihin.
Tämä. Itse ollut töissä koko ajan, koska etätyö mahdotonta. Lisäksi työssäni lähikontaktien välttäminen täysin mahdotonta ja lähikontaktilla tarkoitan todellakin lähikontaktia. Asiakkaani kun eivät sieltä mukavimmasta päästä aina ole. Myöskin työyhteisöni on suht iso ja siinä ollaan lähikontaktissa koko ajan. Ainoa suojautumiskeino on käsienpesu ja jos mahdollista niin suojamaski.

Tämähän on tietenkin vain omasta näkökulmasta katsottuna ihmeellistä, että jotkut ovat kuukausia vältelleet kaikkea ihmiskontaktia ja käyttävät tyyliin hanskoja kaupassa. Jokainen toimikoon niin kuin parhaaksi näkee, mutta on se ihmeellistä kuinka asioita voi nähdä monella tavalla.

Ps. Kuulun myös riskiryhmään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollakin tavalla tuo etätöiden loppumisesta tai jatkamisesta puhuminen on omalla tavallaan jonkinnäköistä kuplassa elämistä. Hemmetin iso osa ihmisistä on kuitenkin koko ajan ollut normaalisti töissä. Jos joku haluaa tehdä edelleen etätöitä niin hyvä jos saa/voi tehdä, mutta kaikille se ei ole ollut mahdollista koko aikana, vaan pakko on ollut luottaa käsien pesemiseen ja turvaväleihin.
Kaikenlisäksi monet ovat tehneet etätöitä jo ennen koronaakin, nyt korkeintaan hieman enemmän. Niistäkin ketkä eivät ole tehneet, niin mahdollisuus siihen todennäköisesti oli jo olemassa. Sitten on toki tietyt erityisryhmät kuten opettajat, joille tilanne oli pakostakin vaikea ja haastava.

Toinen julkisessa keskustelussa ja esimerkiksi meidän työpaikan keskusteluissa häiritsevä seikka on kun käytiin paljon keskustelua siitä, että "lapset häiritsivät keskittymistä", mikä näin lapsettoman korviin vitutti. Kukaan ei huolehdi yksinäisistä ihmisistä, joiden ihmiskontaktit ovat saattaneet kadota kokonaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Antti ei varmasti ole noudattanut noita yli 70-vuotiaiden suosituksia. Hänen ei ole tarvinnut, koska hän osaa hoitaa itseään eikä ole laumasieluinen pelkuri.

Blogin lopussa päästiin taas olennaiseen eli oman työn mainostamiseen.

Oli karmea lukukokemus koko blogi. Valitettavasti moni uskoo tekstiin, koska Heikkilään luotetaan edelleen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän tässä alkaa aika hyvin viimeistään nyt hahmottumaan tuo suurin tartuntavaara joka on ilmateitse sisätiloissa ja suurissa massoissa jopa ulkotiloissa kuten näissä etelä-euroopan futismatseissa.

Futismatseissakaan ei pysty tietämään, onko tartunta tullut katsomossa vai jossain muualla. Sinne stadionille kumminkin mennään täyteen ahdetuissa metroissa ja busseissa ja peliä ennen ja pelin jälkeen tungetaan yhtä lailla täpötäysiin pubeihin ja baareihin.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen julkisessa keskustelussa ja esimerkiksi meidän työpaikan keskusteluissa häiritsevä seikka on kun käytiin paljon keskustelua siitä, että "lapset häiritsivät keskittymistä", mikä näin lapsettoman korviin vitutti. Kukaan ei huolehdi yksinäisistä ihmisistä, joiden ihmiskontaktit ovat saattaneet kadota kokonaan.
Meillä on etätyöpakko (ollut kolme kk.ta) ja kaksi pientä lasta kotona (onneksi ensi viikolla voidaan viedä päiväkotiin). Molemmilla vanhemmilla työt, joissa paljon palavereita. Lapset ovat vielä sen ikäisiä, että tarvitsevat huomioita ja tarkkailua miltei kokoajan. Isovanhemmat eivät pysty auttamaan, koska korona.

Niin kyllä lapset vähän häiritsevät työntekoa, sitä toki lapsettomana et pysty vielä ymmärtämään. Yllättävän hyvin tähänkin ollaan kuitenkin sopeuduttu. Täytyy vain yrittää sopia palaverit/ruokikset jne. eri aikoihin. Kyllä se tästä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Meillä on etätyöpakko (ollut kolme kk.ta) ja kaksi pientä lasta kotona (onneksi ensi viikolla voidaan viedä päiväkotiin). Molemmilla vanhemmilla työt, joissa paljon palavereita. Lapset ovat vielä sen ikäisiä, että tarvitsevat huomioita ja tarkkailua miltei kokoajan. Isovanhemmat eivät pysty auttamaan, koska korona.

Niin kyllä lapset vähän häiritsevät työntekoa, sitä toki lapsettomana et pysty vielä ymmärtämään. Yllättävän hyvin tähänkin ollaan kuitenkin sopeuduttu. Täytyy vain yrittää sopia palaverit/ruokikset jne. eri aikoihin. Kyllä se tästä.

Onhan noita saanut päiväkotiin viedä kokoajan. Omat muksut olleet koko setin päiväkodissa, vähän supistetuilla ajoilla toki mutta olleet kuitenkin
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on etätyöpakko (ollut kolme kk.ta) ja kaksi pientä lasta kotona (onneksi ensi viikolla voidaan viedä päiväkotiin). Molemmilla vanhemmilla työt, joissa paljon palavereita. Lapset ovat vielä sen ikäisiä, että tarvitsevat huomioita ja tarkkailua miltei kokoajan. Isovanhemmat eivät pysty auttamaan, koska korona.

Niin kyllä lapset vähän häiritsevät työntekoa, sitä toki lapsettomana et pysty vielä ymmärtämään. Yllättävän hyvin tähänkin ollaan kuitenkin sopeuduttu. Täytyy vain yrittää sopia palaverit/ruokikset jne. eri aikoihin. Kyllä se tästä.
En minä ole väittänyt etteivätkö kotona pyörivät lapset häiritse työntekoa, joten älä sinä tule kertomaan minulle mitä minä ymmärrän lapsista ja mitä en. Kerroin vain, että on niitä muitakin sosiaalisia ongelmia, paljon vakavampiakin, mutta niistä ei jostain syystä ainakaan meidän työpaikalla keskusteltu yhtään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Futismatseissakaan ei pysty tietämään, onko tartunta tullut katsomossa vai jossain muualla. Sinne stadionille kumminkin mennään täyteen ahdetuissa metroissa ja busseissa ja peliä ennen ja pelin jälkeen tungetaan yhtä lailla täpötäysiin pubeihin ja baareihin.
Kyllä, perustin tämän mediassa olleisiin tietoihin missä viitattiin siihen väentungokseen pelissä. Puhuttiin myös kulttuurista että halaillaan ja huudetaan. Varmasti metrot ja pubit tuplaa sen mahdollisuuden saada runsas määrä virusta keuhkoihin.

Eikös Espanjassakin yksi käänteentekevä tilaisuus ollut se maaliskuun alun usean tuhannen ihmisen marssi ulkona, oliko naistenoikeuksia, paljon ainakin oli naisia siinä liikkeellä ja sen jälkeen kirjattiin paljon tartuntoja.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveydenhuollon ja kodinhoidon työntekijöiden on toki syytä käyttää maskeja, ja aivan varmasti noissa olosuhteissa maskin käyttö/käyttämättömyys tekee ison eron tartuntojen määrään kys. populaatiossa. Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi. Käsitin, että haikailit nimenomaan yleisen maskipakon puolesta, joka on aika eri juttu kuin tämä etulinjan työntekijöiden tartuntatilanne mistä nyt mainitsit.
Jos tartunnat lähtee nousuun, niin haaveilin nimenomaan yleisestä maskipakosta. Koska se on ihan piip parempi kuin että ihmiset lukittautuu koteihin ja ei uskalla kuluttaa.

Tieto lisääntyy tästä uudesta viruksesta ja sitä mukaa myös suositusten pitäisi muuttua.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En minä ole väittänyt etteivätkö kotona pyörivät lapset häiritse työntekoa, joten älä sinä tule kertomaan minulle mitä minä ymmärrän lapsista ja mitä en. Kerroin vain, että on niitä muitakin sosiaalisia ongelmia, paljon vakavampiakin, mutta niistä ei jostain syystä ainakaan meidän työpaikalla keskusteltu yhtään.
Ymmärrän pointtisi, eteenpäin ja pahoittelut jos tein vääriä olettamuksia.
Ehkä se jalassa roikkuva lapsi juuri kirjoitushetkellä sai kirjoittamaan hivenen kärkkäästi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
+29 tänään. Kuulostaa hyvältä, mutta toisaalta tiistai on viime aikoina ollut ns. hyvä päivä. Viikko sitten sairastuneita tuli vain 19 lisää, samaten kaksi viikkoa sitten.

Todennäköisesti menee heilunnan piikkiin. Mutta tarkoittaa myös sitä, että epidemiaa hyvin mallintava viikkokeskiarvo kääntyi nousuun. Samoin teki suuntaa-antavasti sairaiden määrää kuvaava kahden viikon aikana sairastuneiden määrä.

Mutta yksittäisen päivän perusteella ei vielä kannatta tehdä suuria johtopäätöksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös