Eli sulle on ihan OK että tuolla oireettomina levitetään koronaa miten sattuu? Vasta oli uutinen kun päijät hämeessä sairaalaan joutuneista puolet olivat jo rokotettuja. Vittu mitä touhua tosiaan.
Et laittanut tätä minulle, mutta vastaan sinulle. Haluan korostaa, etten aio tulla millään syyttämislinjalla tässä sisään. Ajatuksillasi on varmasti katetta, mutta tätä asiaa katsotaan vähän eri kulmasta ja itse nyt katson tätä vähän toisesta perspektiivistä. Toivon, että luet, muttemme välttämättä silti ole samaa mieltä.
Vastaan tähän suoraan kysymykseesi, onko minulle ok, että tuolla oireettomana levitetään koronaa ympäriinsä niin vastaukseni sinulle on, että kyllä se on minulle ok ja perustelen tämän seuraavasti: jokaisella riskiryhmään kuuluvalla ihmisellä on Suomessa tähän päivään mennessä ollut mahdollisuus ottaa täysi rokotesarja. Jos tilanteesta ollaan aidosti huolissaan niin jokainen ihminen olisi voinut jo henkilökohtaisella tasolla tehdä ratkaisun, että hakee esim. toisen piikin nopeutetusti jonottamalla. Riskiryhmä on Suomessa määritelty aika tarkasti ja nämä ryhmät pl. lapset ovat kyllä rokotettuja. Se, miksi lapsien takia ei tarvitse lähteä mihinkään rajoituksiin on se, että itse tauti myös riskiryhmään kuuluvalle lapselle on niin pieni riski jo sellaisenaan, ettei tuollaisen riskin minimoiminen verovaroin ole missään nimessä järkevää tai taloudellisesti kestävää.
Toinen on se, että tässä on monta asiaa keskustelussa, jotka menevät herkästi sekaisin. Kun rokotekattavuus kasvaa niin olennaisin mittari on sairaalahoidon määrä & tarve suhteessa resursseihin sekä rajoituksien haitat. Kun porukan määrä sairaalassa vähenee ja suurempi osuus ihmisistä saa toisen rokotteen niin tällöin on selvää, että jonkinlaisessa riskissä olevat joutuvat sairaalaan, vaikka he ovat jo suojattuja rokotteella. Tämä riski ei varsinaisesti yhteiskunnan suluilla enää juurikaan pienene tai muutu, se on suhteellisen samanlainen. Emme voi "demonisoida" koronan takia sairaalaan joutumista tai sitten meidän pitää demonisoida kaikki muutkin syyt joutua sairaalaan. Tiesitkö, että usein loppuvaiheessa keuhkoahtautumapotilaita joudutaan pitämään hengitysavusteissa? On virheellinen oletus ajatella, että rokotteet eivät vaikuttaisi, jos tuplarokotettu joutuu sairaalaan. Olennaisempaa ymmärtää, että kaikki ne tuplarokotetut, jotka muuten olisivat sairaalassa eivät siellä tällä hetkellä ole. Ja niin ei ole missään päin Suomea nytkään.
Kun asettelee huoltaan ja miettii tulevaa niin kannattaa hieman istahtaa alas ja miettiä asiaa isommassa mittakaavassa. Voimmeko esimerkiksi jatkuvasti vain tyytyä siihen, että suljetaan yhteiskuntaa kun tartunnat rupeavat leviämään? Ei mikään rokote koskaan ennenkään ole näin toiminut eikä koskaan tulekaan toimimaan. Meillä on rokote ja sen ottaa niin moni kuin haluaa. Kun tämä taso saavutetaan niin kaikesta ylimääräisestä ihmisten toimintaa voimakkaasti häiritsevästä täytyy luopua. Perustelu ei voi olla se, että me levitämme koronaa. Kyllä me sitä levitämme - mutta emme voi tällä intensiteetillä maailman tappiin saakka estää sitä, mikä tapahtuu väistämättä.
Itse Liigan kontekstissa minä kyseenalaistan, onko lasten harrastusten, yleisötapahtumien & kulttuurin näin voimakas rajoittaminen nykyisessä tautitilanteessa perusteltua ja tarpeellista? Samaa miettivät monet muut. Välttämättömyyttä hoetaan, muttei sillä kyllä ole oikeasti sellaisia perusteita. Toinen on se, että miten Pirkanmaalla voi lain näkökulmasta olla erilaiset kokoontumissäännöt kuin pääkaupunkiseudulla, vaikka tautitilanteen luokitus on samanlainen? Miten samanlainen päätös voi olla Pirkanmaalla sisällöltään erilainen kuin pääkaupunkiseudulla? Eihän molemmat voi olla yhtä aikaa välttämättömiä.