Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 495 382
  • 16 370

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tekojään ylläpito onnistuu ihan hyvin ilman lämpötilan ollessa jopa siellä +5.. +8, mutta vesisade on se mikä estää jäänkäytön.
Totta. Itse oon käynyt viime talvet vain tekojäällä, ja hyvin toimii auringonpaisteessakin. Ainoa mikä pilaa sen on tosiaan vesisade.

Jotain on pakko keksiä niin ulkotapahtuma kuulostaisi hyvältä, mutta sallitaanko niitäkään. Ehkä parin sadan hengen katsomot, ja jokaiselle omat sisäänkäynnit. Paskat, ei tuosta saada kannattavaa millään.

Pahalta näyttää kauden aloitus.

NHL:ää olen seurannut, peli näyttää yllättävän hyvältä mutta kyllä se yleisön puute vie uskomattoman paljon hohtoa tapahtumasta. Plääh. Urheilu kärsii, mä kärsin. Me kärsitään.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
NHL:ää olen seurannut, peli näyttää yllättävän hyvältä mutta kyllä se yleisön puute vie uskomattoman paljon hohtoa tapahtumasta. Plääh. Urheilu kärsii, mä kärsin. Me kärsitään.
Miten? Itse olen myös seurannut, mutta peli on ihan yhtä viihdyttävää kuin normaalistikin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kävisikö syyksi vaikkapa sellainen pieni tekijä kuin lainsäädäntö?
Itse mietin että olisiko sittenkään automaattisesti mitään esteitä lainsäädännön puolesta. Tartuntatautilakihan antaa nimenomaan aluehallintoviranomaiselle valtuudet estää/rajoittaa yleisötapahtumia, eli normaalitilanteessa tuo rajoittaminen olisi itse asiassa paikallista. Toki Liigan tapauksessa voi olla aika iso kynnys pyörittää sarjaa ilman osaa osallistujista, tai edes yhtä jos kyseessä on talousalueen ja kannatuspohjan puolesta suurin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kävisikö syyksi vaikkapa sellainen pieni tekijä kuin lainsäädäntö?
Itse mietin että olisiko sittenkään automaattisesti mitään esteitä lainsäädännön puolesta. Tartuntatautilakihan antaa nimenomaan aluehallintoviranomaiselle valtuudet estää/rajoittaa yleisötapahtumia, eli normaalitilanteessa tuo rajoittaminen olisi itse asiassa paikallista. Toki Liigan tapauksessa voi olla aika iso kynnys pyörittää sarjaa ilman osaa osallistujista, tai edes yhtä jos kyseessä on talousalueen ja kannatuspohjan puolesta suurin.
Näinhän se on. Esim. keväällä rajoitukset tulivat voimaan yhdenmukaisesti koko maassa, Helsingistä Utsjoelle, aluehallintovirastojen copy-paste-päätöksillä.

Tartutntatautilaki mahdollistaa alueellisesti kohdennetut rajoitukset, kuten olen täällä keväästä asti todennut. Ja aivan normaalioloissa, ilman mitään valmiuslain pykälien käyttöönottoa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Näinhän se on. Esim. keväällä rajoitukset tulivat voimaan yhdenmukaisesti koko maassa, Helsingistä Utsjoelle, aluehallintovirastojen copy-paste-päätöksillä.

Tartutntatautilaki mahdollistaa alueellisesti kohdennetut rajoitukset, kuten olen täällä keväästä asti todennut. Ja aivan normaalioloissa, ilman mitään valmiuslain pykälien käyttöönottoa.
Tartuntatautilaissa on se pandemiaa vastaan tehokkaasti toimimisen kannalta oleellinen puute, ettei AVI saa puuttua tartuntatautivaaran takia yksityisyritysten toimintaan ja mitä siitä muistan keväällä räknänneeni, niin myöskään sinänsä sumplausvaraa ei ole yleisötapahtumien suhteen, eli se taisi olla ainoastaan on/off. Saattaa olla että tuo kävijärajoitusten asettaminen muutettiin jo keväällä/alkukesästä mutten muista että AVI voisi vieläkään määrätä mitään rajoituksia baarien toimintaan, niissä kun ei sinänsä ole mitään yleisötapahtumaa (toisin kuin esimerkiksi jääkiekko-ottelu on), vaikka yleisöä pieneen tilaan pakkautuukin. Toki keikat ovat yleisötapahtumia, eli baari saa toimia kunhan ei ole mitään perus-dj:tä kummempaa ohjelmaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On nämä aina kauniita ajatuksia, mutta...

Jos tämä aloitettaisiin nyt elokuussa ja jatkettaisiin toukokuulle, niin laskutuskuukausia kertyisi kymmenen.

Esimerkiksi JYPin yleisökeskiarvo oli viime kaudella 3760 katsojaa ja varovaisesti kun lasketaan, että yksi katsoja tuo seuralle tasan 20 euroa, niin tästä saadaan lipputuloja 2 256 000 euroa.

Jos tukisumma olisi 50 euroa kuukaudessa, eli 500 euroa koko kauden aikana, niin se vaatisi 4 512 maksajaa, että sillä korvattaisiin pääsylipputulot kokonaan. Harva on valmis kuitenkaan maksamaan aivan tyhjästä.
Isompi ongelma on se, että pääsyliput tekee seurojen taloudesta nykyään enää jonkun 10-30% siivun. Loput on käytännössä sponsori yms. myyntiä. Tämä ei korjaannu sillä, että ei ole yleisöä joka näkisi ja kuulisi sen sponsorin viestin saati, että nyky tilanteessa ei kohta ole enää sponsoreita.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kävisikö syyksi vaikkapa sellainen pieni tekijä kuin lainsäädäntö?
Eihän sitä ole tähänkään asti noudatettu, joten miksi tämä olisi erilainen tapaus ja alueellisia rajoituksia on ollut ennenkin.
Se on vaan faktaa, etteivät rajoitukset ole missään muualla kuin HUS:n alueella ja tarkemmin Uudellamaalla perusteltuja millään tavalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miten? Itse olen myös seurannut, mutta peli on ihan yhtä viihdyttävää kuin normaalistikin.
Onneksi olkoon jos ei häiritse yleisön puute.
Itse en ole päässyt siitä yli, pleksien takana elämöivät alarivit ja yleinen älämölö kuuluu kiekkoon.
Tottakai tämä on parempi kuin ei mitään mutta tunnelmaa ei ole, ja uskon että pelaajatkin tuntevat eron tyhjällä ja täydellä hallilla.
 

Glove

Jäsen
Se on vaan faktaa, etteivät rajoitukset ole missään muualla kuin HUS:n alueella ja tarkemmin Uudellamaalla perusteltuja millään tavalla.
Länsipohjan sairaanhoitopiiri hehkuu myös punaista koronakartalla, Haaparantalaisten syy :) Liigaanhan tämä ei toki vaikuta millään tavalla.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Onneksi olkoon jos ei häiritse yleisön puute.
Itse en ole päässyt siitä yli, pleksien takana elämöivät alarivit ja yleinen älämölö kuuluu kiekkoon.
Tottakai tämä on parempi kuin ei mitään mutta tunnelmaa ei ole, ja uskon että pelaajatkin tuntevat eron tyhjällä ja täydellä hallilla.
Justin Williams sanoi medialle, että pelaaminen ei juuri eroa normaaleista Playoffeista, hallissa soi kotijoukkueen musiikit, ja yleisön äänet tulevat kajareista. Ainut mistä ei välittänyt, oli vierasjoukkueen maalilaulun kuuleminen.

Muutenkin Koronasta pauhaaminen ja propagandan levittäminen on kyllä noussut ihan uskomattomiin svääreihin. Vaikea on uskoa, että Liiga-pelit aiheuttaisivat mitään sen suurempaa piikkiä tartuntatilastoihin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Eihän sitä ole tähänkään asti noudatettu, joten miksi tämä olisi erilainen tapaus ja alueellisia rajoituksia on ollut ennenkin.
Se on vaan faktaa, etteivät rajoitukset ole missään muualla kuin HUS:n alueella ja tarkemmin Uudellamaalla perusteltuja millään tavalla.
Silti keväälläkin pistettiin koko maa kiinni, täysin tarpeettomasti. En epäile hetkeäkään, etteikö sama toistuisi jälleen, vaikka STM:n poliittinen kansliapäällikkö Varhila (sd.) muuta väittää.

Pelko-operaatio on jo aloitettu mediassa. Aivan naurettavaa kohkaamista.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös siellä lakivaliokunnassa ole käsittelyssä pykälä mikä juurikin mahdollistaisi nämä alueelliset rajoitustoimet?

Luonnollisesti Uusimaan tilanne on tapetilla, mutta toimisi tietenkin myös toisinpäin (case Tornio).
 

Ist0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toimiva Ilves, Jets, Leki
Silti keväälläkin pistettiin koko maa kiinni, täysin tarpeettomasti. En epäile hetkeäkään, etteikö sama toistuisi jälleen, vaikka STM:n poliittinen kansliapäällikkö Varhila (sd.) muuta väittää.

Pelko-operaatio on jo aloitettu mediassa. Aivan naurettavaa kohkaamista.

Petteri Orpo (kok.) on jo aloittanut panikoinnin.

– Nyt on aika toimia, kun koronan toinen aalto on jo kulman takana. Etenkin pääkaupunkiseudulla tartuntakäyrät näyttävät ylöspäin ja asiantuntijat sanovat, että päätöksiä mahdollisista rajoituksista pitäisi tehdä kaksi viikkoa etuajassa. Olemmeko jo myöhässä?
 
Eihän sitä ole tähänkään asti noudatettu, joten miksi tämä olisi erilainen tapaus ja alueellisia rajoituksia on ollut ennenkin.
Se on vaan faktaa, etteivät rajoitukset ole missään muualla kuin HUS:n alueella ja tarkemmin Uudellamaalla perusteltuja millään tavalla.

Siinä mielessä on kyllä noudatettu tilanteeseen nähden turhankin orjallisesti, että mitään aluekohtaisia rajoituksia ei ole voitu säätää, vaikka tarvetta olisi jo keväällä ollut. Siksi en usko nytkään mihinkään paikallisiin rajoituksiin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onneksi olkoon jos ei häiritse yleisön puute.
Itse en ole päässyt siitä yli, pleksien takana elämöivät alarivit ja yleinen älämölö kuuluu kiekkoon.
Tottakai tämä on parempi kuin ei mitään mutta tunnelmaa ei ole, ja uskon että pelaajatkin tuntevat eron tyhjällä ja täydellä hallilla.
Tätä en ihan osta. Kyllä näyttää olevan tunnetta änärin peleissä vaikka ei olekkaan katsojia. Jännä juttu. Ehkä siellä on jotenkin erilaisia ihmisiä tai jotain kun ne saa itsestään irti ilman yleisöäkin.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Toki Liigan tapauksessa voi olla aika iso kynnys pyörittää sarjaa ilman osaa osallistujista, tai edes yhtä jos kyseessä on talousalueen ja kannatuspohjan puolesta suurin.

Mä en kyl toisaalta tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa näkisi mitään syytä, miksi kaikki 15 joukkuetta pitäisi laittaa kärsimään, jos ongelma rajautuisi vain esim. Uudellemaalle. Toki kannattamani seura kärsisi, mutta ei siitä mun mielestä kannata kaikkia muita seuroja vetää mukanaan kohti isompia taloudellisia ongelmia

Kyllä mä kannattaisin kauden aloittamista jopa siinä tilanteessa, jossa jostain syystä esim. Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa ei voisi pelata. Nämä voivat osallistua sitten sitä mukaan, kun alueet muuttuisivat pelikelpoisiksi ja jos joukkueille tulisi eri määrä pelejä, niin poikkeuksellisesti pudotuspeleihin voisi mennä pisteiden sijaan prosenteilla.

En tiedä onko se taloudellisesti mahdollista, mutta jos Jokeritkin lähtee Venäjälle pelaamaan kotipelejä, niin miks ei HIFK:kin voisi kiertää vieraspelejä, kotipelien sijaan sen aikaa, kun Uudellamaalla olisi tilanne päällä ja HIFK saisi sitten sen verran "ylimääräisiä" kotipelejä ensikaudella, mitä tällä kaudella pelaisi "ylimääräistä" vieraissa.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Harmittaa kyllä isosti jos kautta ei päästä pelaamaan, sen verran mielenkiintoisia joukkueita toisensa jälkeen.

Eikö Tepsin omistajat voisi rahoittaa puolikasta kautta kaikkien osalta? 30 ottelun runkosarja, pelipaikkoina Gatorade, Nordis ja Hakametsä rajoitetulla katsojamäärällä esim joka toinen penkki ja kasvomaskipakolla tai sitten tyhjille katsomoille. Ei tuntuisi herrojen pussissa yhtään.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä ollaan pahasti myöhässä kun _nyt_ "palloitellaan" erilaisia vaihtoehtoja. Mitä siellä toimistossa on tehty viimeiset kolme kuukautta??

Näen asian kovin toisin. Kauden alkuun on lähes 2 kk eikä kukaan tiedä mikä on tilanne silloin. Ei tiedä edes 2 viikkoa ennen kauden alkua. Siksi nyt on hyvä pallotella noita vaihtoehtoja. Kauden peruutusta ei ainakaan tällä tietämyksellä ole edessä, mutta tilanne elää joka päivä, ihan sinne toukokuulle asti.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Parin kk päästä on taas varmaan jo lisää tietoa esim siitä Oxfordin rokotteesta mikä on nyt viimeisessä&isoimassa testausvaiheessa. (Tähän voi taas tulla huutamaan että se tulee aikaisintaan syksyllä 2021 ja kuka juntti kuvittelee että Liigaa pelataan ensi kaudella...)
Jos se on tähän asti testaukset selvittänyt hienosti+varmaan ikinä ei ole rokotetta kehitelty vastaavalla tarmolla&teholla, niin itse ainakin mielummin elän toivossa että se olisi saatavilla vuodenvaihteen paikkeilla.

Ja jos mennään tämän skenaarion mukaan ja lokakuun alussa näyttää että se olisi saatavilla joulu/tammikuussa, niin mielestäni jokaisen liigaseura pitäisi nyt kehitellä kaikenlaisia suunnitelmia että miten voidaan pelailla rajoituksilla loka,marras-ja joulukuu. Jos tälläistä ei tehdä niin aika surkeaa toimintaa toimistoilla...
 

turkucityboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
tps
Parin kk päästä on taas varmaan jo lisää tietoa esim siitä Oxfordin rokotteesta mikä on nyt viimeisessä&isoimassa testausvaiheessa. (Tähän voi taas tulla huutamaan että se tulee aikaisintaan syksyllä 2021 ja kuka juntti kuvittelee että Liigaa pelataan ensi kaudella...)
Jos se on tähän asti testaukset selvittänyt hienosti+varmaan ikinä ei ole rokotetta kehitelty vastaavalla tarmolla&teholla, niin itse ainakin mielummin elän toivossa että se olisi saatavilla vuodenvaihteen paikkeilla.

Ja jos mennään tämän skenaarion mukaan ja lokakuun alussa näyttää että se olisi saatavilla joulu/tammikuussa, niin mielestäni jokaisen liigaseura pitäisi nyt kehitellä kaikenlaisia suunnitelmia että miten voidaan pelailla rajoituksilla loka,marras-ja joulukuu. Jos tälläistä ei tehdä niin aika surkeaa toimintaa toimistoilla...
Juu, tälle koronalle on tulossa tähän mennessä nopeiten kehitetty rokote
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parin kk päästä on taas varmaan jo lisää tietoa esim siitä Oxfordin rokotteesta mikä on nyt viimeisessä&isoimassa testausvaiheessa. (Tähän voi taas tulla huutamaan että se tulee aikaisintaan syksyllä 2021 ja kuka juntti kuvittelee että Liigaa pelataan ensi kaudella...)
Jos se on tähän asti testaukset selvittänyt hienosti+varmaan ikinä ei ole rokotetta kehitelty vastaavalla tarmolla&teholla, niin itse ainakin mielummin elän toivossa että se olisi saatavilla vuodenvaihteen paikkeilla.

Ja jos mennään tämän skenaarion mukaan ja lokakuun alussa näyttää että se olisi saatavilla joulu/tammikuussa, niin mielestäni jokaisen liigaseura pitäisi nyt kehitellä kaikenlaisia suunnitelmia että miten voidaan pelailla rajoituksilla loka,marras-ja joulukuu. Jos tälläistä ei tehdä niin aika surkeaa toimintaa toimistoilla...
Vaikka rokote olisi riittävästi testattu ja valmis esimerkiksi lokakuun tienoilla, niin kyllä se ottaa aikansa, että sitä saadaan yleisesti saataville. Suomi ei varmasti ole ensimmäisten joukossa sitä saamassa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tässä puhutaan miljardien ihmisten rokottamisesta, tai vähintäänkin satojen miljoonien, että homma saadaan jotenkin kuriin.

Koen olevani optimisti, mutta minun on silti hyvin vaikea nähdä, että rokotetta saataisiin Suomessa yleiseen jakeluun riittävän ajoissa, että se vaikuttaisi sm-liigakauden läpivientiin. Toivon toki, että näin käy, mutta epätodennäköistä se mielestäni on.

Siihen kyllä uskon, että tämä kausi saadaan jollain tapaa vietyä läpi. En vain usko, että rokote on merkittävässä asemassa tämän kauden läpiviennin suhteen.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun katson kuvia Raumalta ja kuuntelen kavereiden kommentteja järjestelyistä jne, niin jos vaikka vertaan yökerhoja ja nyt Äijänsuota niin kyllä ensin mainittu on monta kertaa vaarallisempi paikka koronan kannalta.. Ja siis täyttöaste on ilmeisesti nyt 60%. Mielestäni aika pahaksi pitäisi tilanteen mennä että näin toteutettuja otteluita ei voisi pelata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös