Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 251 699
  • 10 614

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ei tämä rokotuskäytäntö kovin notkeaa ole. Soittelin juuri varatakseni aikaa piikille riskiryhmäläisenä ja aikaa tarjottiin parin viikon päähän. Harmillisesti ajankohta osui juuri kevätloman keskelle, joten kyselin voisiko aikaa siirtää esimerkiksi viikolla eteenpäin, johon puhelinaspa vastasi että sano joku aika niin katsotaan. Sanoin hänelle että mikä tahansa aika viikkoa myöhemmin käy ja tämä alkoi etsiä niitä, mutta vapaita aikoja ei kuulemma ollut.

Tämän jälkeen sanoin että otetaan se ehdottamasi päivämäärä ja lähdettiin sopimaan aikaa ja tämä tietenkin osui päällekäin lomaviikon ainoan sovitun puhelun kanssa. Taas sama kaava, että kysyn löytyykö mitä tahansa muuta ajankohtaa siltä päivältä ja aspa lähtee selaamaan ja pitkän etsimisen jälkeen tulee siihen tulokseen, että ei ole muita ajankohtia tarjolla.

Puhelun lopuksi kysyn itse aspalta että tuleeko tästä joku vahvistusviesti, vai pitääkö minun nyt tallentaa tiedot ylös, niin aspa vastaa, että hän ei osaa sanoa eli kannattaa ottaa ylös.

Nyt sormet ristissä että saan neuvoteltua tämän soittoajan helposti toiseen ajankohtaan (viimeksi aikoja annettiin neljän viikon päähän). Tämän lisäksi tulee sitten ajeltua 250km suuntaansa piikille, mutta mitäpä sitä ei yhteisen hyvän eteen tekisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Merkkipaalu ohitettu. Rokotettuja on nyt yli kaksi miljoonaa.

Rokotekattavuuksia eri ikäluokissa, suluissa tilanne kaksi viikkoa sitten (luvuissa voi olla virheitä):
- 70+: 89.4% (87.8%)
- 60-69: 75.7% (55.0%)
- 50-59: 51.2% (24.4%)
- 40-49: 21.1% (14.1%)
- 30-39: 11.5% (8.9%)
- 20-29: 8.4% (6.4%)

Tuo kahden viikon takainen lukema kuvastaa mielestäni suuntaa-antavasti sitä, kuinka isolla osalla kyseistä ikäryhmää on tällä hetkellä kehittynyt ensimmäinen rokotteen antama vastustuskyky.

Eteenpäin menee. Ja väestön rokotesuoja suorastaan ryöpsähtää tämän perusteella sen kuuluisan kahden viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Joo-o...koitin tuossa parin viikon ajan saada vastauksen siihen, että minkä tiedon pohjalta on tehty se päätös, että meille alle 65-vuotiaille AstraZenecan saaneille annetaan tehosterokotteena Pfizer tai Moderna. No yritykseksi jäi. Nohynek jaksoi muutaman kerran vastata sähköposteihin, mutta kun ei sekään osannut/halunnu vastausta antaa ja jatkoin kysymistä, niin vastauksen loppuivat.

Juuri äsken sain tehosteena Pfizerin ja tässä nyt sitten mielenkiinnolla odottelen, että mitä ne tulevat tutkimustulokset sanovat rokotecocktaileista. Pidemmän aikaahan ne on olleet tulossa ”ihan pian”, viimeisimmän tiedon mukaan kai jopa tällä viikolla. Englannissa siis ovat asiaa tutkineet jo helmikuusta asti.

Ainiin ja pikantin erikoismausteen asiaan antoi paikallisen terveyskeskuksen ylilääkäri, joka viime viikolla vastasi minulle, että kyllä sen AstraZenecankin saan jos haluan. Varsin mielenkiintoinen kommentti, ottaen huomioon mitä julkisuudessa THL:n patsastelijat ovat asiasta sanoneet.

No, kirjoittelinpa nyt vaan kun takuulla täällä on muitakin samassa tilanteessa kuin mitä minä olen ollut. Joten ehkä jopa kiinnosti jotakuta.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin eilen hakemassa oman ekan piikkini. Varasin ajan, vaikka Turussa ei tuolloin vielä omalle ikäryhmälleni aikoja tarjottu. Monelta taholta olin kuullut, että ajan saa varattua netistä, vaikka ei olisi sopivaa ikäluokkaa taikka riskiryhmää ja Messukeskuksessa halli kuulemma kumisee tyhjyyttään ja todella paljon jengi jättää saapumatta varatulle ajalle. Törkeetä toimintaa toi ja tosta vois jonkinlaisen sanktionkin antaa. Ajan sain vajaan viikon päähän, suhteellisen nopeasti siis.
Olen melko herkkä antamaan kritiikkiä julkisille palveluille, mutta nyt on annettava kiitosta Turun kaupungille tai kuka sitten tän Messukeskuksen rokotushomman on organisoinutkaan. Heti ulko-ovella on vapaaehtoistyöntekijä vastassa ohjaamassa oikeaan suuntaan ja hallin ovella toinen antaa lisäohjeita ja ohjaa oikeaan jonoon. Olin hieman etuajassa ja hyvissä ajoin ennen varattua aikaa pääsin piikille. Toki aika paljon ennen mua huudeltiin nimiä, jotka eivät olleet paikalle vaivaantuneet. Henkkarit tai kelakortti kysyttiin, lisäks pari tarkentavaa kysymystä tyyliin onko joskus tullut allergisia reaktioita rokotteista. Piikin jälkeen kakkosrokotteen aika kouraan ja toiselle puolelle vartiks odottelemaan poistumista paikalta. Homma meni todella sujuvasti ja mukavasti, tapaamani henkilökunta oli ystävälistä ja avuliasta. Tänään on olkavarsi ollut kohtuullisen kipeä, mutta muuten kaikki ok. Hyvä kokemus kokonaisuudessaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

Vatso

Jäsen
Kävin eilen hakemassa oman ekan piikkini. Varasin ajan, vaikka Turussa ei tuolloin vielä omalle ikäryhmälleni aikoja tarjottu.
Mitä kautta tuon ajan varasit, netissä ainakin ajan varaus avoinna vain riskiryhmiin kuuluville, jos ei ole vielä oikeaa ikäryhmää? Sinänsä mielenkiintoista oli se, että aikoja oli esim. 19.5. päivälle vielä vapaana todella paljon, ei puhuta edes mistään kymmenistä vaan vapaiden aikojen lista oli todella pitkä.

Olisiko sitten niin, että rokotteiden määrä on edelleen se rajoittava tekijä ja kapasiteettiä avata rokotukset nuoremmille ikäryhmillekin olisi olemassa, Turussa kun rokotetaan ensi viikollakin vasta yli 55-vuotiaita.
 

12961

Jäsen
Joo-o...koitin tuossa parin viikon ajan saada vastauksen siihen, että minkä tiedon pohjalta on tehty se päätös, että meille alle 65-vuotiaille AstraZenecan saaneille annetaan tehosterokotteena Pfizer tai Moderna. No yritykseksi jäi. Nohynek jaksoi muutaman kerran vastata sähköposteihin, mutta kun ei sekään osannut/halunnu vastausta antaa ja jatkoin kysymistä, niin vastauksen loppuivat.

Juuri äsken sain tehosteena Pfizerin ja tässä nyt sitten mielenkiinnolla odottelen, että mitä ne tulevat tutkimustulokset sanovat rokotecocktaileista. Pidemmän aikaahan ne on olleet tulossa ”ihan pian”, viimeisimmän tiedon mukaan kai jopa tällä viikolla. Englannissa siis ovat asiaa tutkineet jo helmikuusta asti.

Ainiin ja pikantin erikoismausteen asiaan antoi paikallisen terveyskeskuksen ylilääkäri, joka viime viikolla vastasi minulle, että kyllä sen AstraZenecankin saan jos haluan. Varsin mielenkiintoinen kommentti, ottaen huomioon mitä julkisuudessa THL:n patsastelijat ovat asiasta sanoneet.

No, kirjoittelinpa nyt vaan kun takuulla täällä on muitakin samassa tilanteessa kuin mitä minä olen ollut. Joten ehkä jopa kiinnosti jotakuta.

Minulla on tuo tehostepiikki tulossa 1.6. ja samoja kysymyksiä olen pyöritellyt mielessäni ja googlessa. Nyt löytyi jo jotain tutkimusdataa, jonka mukaan toisen piikin lievät ja keskivaikeat haittavaikutukset (paikkojen kolotukset, päänsäryt, kuumeilu jne) olisivat eri aineita käytettäessä yleisempiä kuin yhdellä rokotteella. Vakavia haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, vaikka otos onkin toistaiseksi melko pieni.

BBC:n artikkeli AZ&Pfizer -yhdistelmästä

Veikkailevat, että suoja saattaisi olla erio rokotteilla jopa parempikin, varsinkin siihen verrattuna, että molemmat rokotteet olisivat adenovirusvektorityyppiä, jossa keho olisi voinut luoda vastustuskykyä kuljettajana toimivaa adenovirusta kohtaan ja tehostepiikki jäisi sitä kautta tehottomammaksi. Sputnikissa tätä vastustuskyvyn muodostumista on ainakin yritetty kiertää niin, että ensimmäisessä ja toisessa annoksessa kuljettajana on eri adenovirus, AZ ja J&J käyttävät samaa adenovirusta. Tehokkuudesta rokotteita sekoitettaessa ei ole vielä näyttöä, mutta sen osalta tutkimukset jatkuvat. Tuloksia tulee kesällä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä kautta tuon ajan varasit, netissä ainakin ajan varaus avoinna vain riskiryhmiin kuuluville, jos ei ole vielä oikeaa ikäryhmää?

Ihan kaupungin nettisivujen kautta varasin, eikä missään välissä siellä tai rokotuspaikalla kysytty, kuulunko johonkin riskiryhmään, vaikka ikää "vasta" vähän päälle 50 vee.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ihan kaupungin nettisivujen kautta varasin, eikä missään välissä siellä tai rokotuspaikalla kysytty, kuulunko johonkin riskiryhmään, vaikka ikää "vasta" vähän päälle 50 vee.

Ymmärsin itse toiselta puoliskoltani, että oli kyllä tarkastettu riskiryhmäläisyys. Mutta jännä, jos näin helposti lipeää ikähaarukoissa. Tosin niitä skippaajia näyttää riittävän. Joko perutaan tai jätetään vaan saapumatta paikalle. Pitäisikö siis näitä saada jollain paikattua.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulisi noista voitavan antaa muutaman kympin maksun, kuin peruuttamattomista julkisen hammaslääkäriajoista. Vähän ounastelen ongelman pahenevan nyt siirryttäessä nuorempiin ja nuorempiin, kesäkelien alkaessa ja tartuntalukujen laskiessa. En ihmettelisi vaikka heinäkuussa voitaisiin olla tilanteessa, missä ihmisiä pitää likipitäen patistaa rokotteelle.
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi noista voitavan antaa muutaman kympin maksun, kuin peruuttamattomista julkisen hammaslääkäriajoista. Vähän ounastelen ongelman pahenevan nyt siirryttäessä nuorempiin ja nuorempiin, kesäkelien alkaessa ja tartuntalukujen laskiessa. En ihmettelisi vaikka heinäkuussa voitaisiin olla tilanteessa, missä ihmisiä pitää likipitäen patistaa rokotteelle.

Kyllähän tuo rokoteella meneminen todennäköisesti tässä hidastuu lukuunottamatta niitä jotka matkailee ja tarvitsevat rokotteet ulkomaille menemiseen. Sen takia itse olisin kyllä sen AZ ja J&J pitänyt valikoimassa mukana että saataisiin mahdollisimman moni rokotettua tässä ennen tai juuri kesäkuun alussa. Vielä kun innokkuus isoimmillaan ja vielä olisi kerennyt nuoremmissä ikäpolvissa myös vähentää tartuntoja että rajoituksissa päästään nopeammin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jee jee, oikeita päätöksiä

Kyllä. Ja helvetin hyvä näin.

Tämä on muuten sellainen asia (ei sinulle kohdistettu, vaan viestisi toimi hyvänä aasinsiltana aiheeseen) joka on hyvä esimerkki siitä, että koronakriisin hoidossa riskiryhmien ja terveydenhuollon toimintakyvyn suojaaminen oli vain yksi tavoite. Ja kuten kriisin hoitoon kuuluu, päätöksiä arvioidaan ja tavoitteita tarkennetaan jatkuvasti.

Jos nimittäin mentäisiin sillä, mitä kuulee hyvin usein esitettävän, että hallituksella oli vain tuo edellä mainittu tavoite, niin silloinhan olisi ollut loogista mennä tuolla alkuperäisellä aikataululla, jossa kaksi pistosta annetaan lyhyehkön ajan sisällä. Silloin olisi pitänyt priorisoida riskiryhmien molemmat piikit kärkeen, ja vasta sitten aloittaa muun väestön ensimmäisen rokotteen piikitykset.

No, näin ei onneksi ole menty. Ja tuossa on hyvin perustellut syyt. Riskiryhmiä ja terveydenhuoltoa saadaan suojattua jo varsin hyvin tuolla yhdellä piikillä, vaikka heidän kohdallaan tuo lyhempi väli olisi kuitenkin tuonut vielä paremman suojan nopeammin, vaikkakin lopulta saatava suoja tulee olemaan parempi tällä pitkällä välillä. Tällä pidemmällä välillä saatiin nopeammin hyötyä myös ei-riskiryhmäläisille, ja heidän suojaaminen on ollut selkeästi myös yksi tavoitteista, vaikka sitä ei ole samalla tapaa alleviivattu kuin tuota aiemmin mainittua.

Kyllä. Kaikkinensa hienoa. Tämän ansiosta tartunnat kolisevat kohti nollaa ja vauhdilla noin parin viikon sisällä. Ryppäät voivat tarjota pomppivaa kyytiä matkalla, mutta eivät vaikuta kokonaiskuvaan.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Veikkailevat, että suoja saattaisi olla erio rokotteilla jopa parempikin, varsinkin siihen verrattuna, että molemmat rokotteet olisivat adenovirusvektorityyppiä,

Tuo on tosiaan ihan mahdollinen skenaario, toki varmuutta asiaan tulee myöhemmin.

Ja tosiaan tähän mennessä se on selvinnyt, että sivuoireita tulee rokotecockailista hiukan enemmän kuin kahden saman piikin saaville. Itse ainakin taisin säästyä oireilta, edes pistospaikka ei ole ollut lainkaan kipeä. Muutamat ihan pienet vilunväreet eilen illalla ja lisäksi lepopulssi oli korkea pitkin iltaa ja alkuyötä. Mutta se että johtuiko se rokotteesta, on kyllä hyvin epävarmaa. Mun sydän on muutenkin hiukan omanlaisensa, lyö hiukan fiiliksen mukaan.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Tänään tuli otettua Pfizerit suoneen Espoon Metro areenalla. Pakko se on jakaa kiitosta ja ylisanoja miten hienosti ovat tuon rokottamisen siellä organisoineet. Ei jonoja, selkeät reitit ja opasteet, paljon henkilökuntaa (suuri määrä vapaaehtoisia) ja isot ja väljät tilat. Palvelu oli ammattitaitoista alusta loppuun, äärimmäisen ystävällistä ja koko kokonaisuus niin priimaa että se heijastui väkisiin rokotettaviin ja ilmapiiri oli todella ystävällinen, rento, rauhallinen ja kohtelias. Kiitettävä+ arvosanaksi !
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Menee vähän ohi aiheesta, mutta muistan, kun britit ottivat ensimmäisenä käyttöön pidennetyn välin ensimmäisen ja toisen rokotteen välillä. Tuolloin se oli epätieteellistä ja osoitus, että pahat britit, jotka kehtasivat erota EU:stakin, ovat sivistymättömiä moukkia. Nyt kaikilla on sama käytäntö. Kertoo mielestäni siitä, että vaikka korostetaan tieteellistä maailmankatsomusta, niin todellisuudessa se tieteellisyys on sitä, mitä Hesari sattuu omalla vinoumallaan uutisoimaan. Sitten porukka on vielä oman yhden lähteensä pohjalta niin ylimielistä, että kehtaa naureskella muita. Skeptisyys omiin ja muiden sanomisiin olisi ihan tervettä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tänään tuli otettua Pfizerit suoneen Espoon Metro areenalla. Pakko se on jakaa kiitosta ja ylisanoja miten hienosti ovat tuon rokottamisen siellä organisoineet. Ei jonoja, selkeät reitit ja opasteet, paljon henkilökuntaa (suuri määrä vapaaehtoisia) ja isot ja väljät tilat. Palvelu oli ammattitaitoista alusta loppuun, äärimmäisen ystävällistä ja koko kokonaisuus niin priimaa että se heijastui väkisiin rokotettaviin ja ilmapiiri oli todella ystävällinen, rento, rauhallinen ja kohtelias. Kiitettävä+ arvosanaksi !

Tänään mulla myös tismalleen samanlainen kokemus Tampereen Ratinasta. Oli kyllä viimeisen päälle hienosti viritetty prosessi sekä ystävällinen ja luottamusta herättävä henkilökunta.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sain oman piikkini tällä viikolla Vantaalla, jouhevasti ja hyvin se meni. Ainoa asia, joka jäi vaivaamaan on se että missään vaiheessa minua ei muistutettu rokotteen tehon alkavan varsinaisesti vasta kahden viikon kuluttua. Näinköhän se on kaikille ihan selvää pässinlihaa?
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Itselleni asenneltiin onnistuneesti 5G/Bose Metal Zone MT-2 keskiviikkona Jätkäsaaressa. Erittäin sujuva ja nopea meininki. Ei havaittuja oireita käden pientä kipuilua lukuunottamatta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sain oman piikkini tällä viikolla Vantaalla, jouhevasti ja hyvin se meni. Ainoa asia, joka jäi vaivaamaan on se että missään vaiheessa minua ei muistutettu rokotteen tehon alkavan varsinaisesti vasta kahden viikon kuluttua. Näinköhän se on kaikille ihan selvää pässinlihaa?
Onhan se selvää niille, jotka lukevat tai kuuntelevat koronainfoa, -ohjeita ja -uutisia. Yhtä selvää on, että kaikki eivät sitä tee.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka moni yllättyy kuulleessaan/lukiessaan Venäjän Sputnikin testitulosten olleen manipuloituja:


Venäjä toimii kaikissa asioissa samankaltaisesti. Venäjän harrastama valtiollinen doping on hyvä verrokki koronarokotustoimille.

Ei yllätä. Se tosin yllättää, että Lancet aiemmin uutisoi Sputnikin olevan tehokas ja toimiva rokote. Onko tuo aiempi artikkeli sitten epäonnistunut lähdekritiikissään, kun noin ristiriitaista tietoa on tullut?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei yllätä. Se tosin yllättää, että Lancet aiemmin uutisoi Sputnikin olevan tehokas ja toimiva rokote. Onko tuo aiempi artikkeli sitten epäonnistunut lähdekritiikissään, kun noin ristiriitaista tietoa on tullut?

Lancet julkaisi ymmärtääkseni aiemmin alustavat tulokset, välianalyysin ja useammassa artikkelissa sen jälkeen todettiin, että tarvitaan pääsy koko dataan, jotta loppupäätelmiä voidaan tehdä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lancet julkaisi ymmärtääkseni aiemmin alustavat tulokset, välianalyysin ja useammassa artikkelissa sen jälkeen todettiin, että tarvitaan pääsy koko dataan, jotta loppupäätelmiä voidaan tehdä.

Tuo kuulostaa varsin loogiselta. Eli syyttävä sormi osoittaa perinteisempään mediaan, joka julisti Sputnikin olevan Lancetin mukaan hyvin tehokas. Ainakaan en itse muista, että noissa uutisissa olisi puhuttu alustavista tuloksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös