Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 251 628
  • 10 614

Baldrick

Jäsen
Eli se voi olla että yksi ihminen on kuollut ilman perussairautta (mitä ei ehkä olla löydetty)? Ihme spekulaatiota. Ihan yhtä suurella todennäköisyydellä voit kuolla kausi-influenssaan vaikkei sinulla ole mitään perussairautta kun samaan aikaan saat keuhkokuumeen ja sydänlihastulehduksen. Voisiko myös olla, että tämä kuollut ei syö hedelmiä (vitamiinit), syö pelkkää roskaruokaa yms. Eli vaikka olisi ns terve ei se tarkoita terveellisiä elämäntapoja. Imo, Niin kauan kun meillä ei ole taustatietoja ei yksittäistapauksia kannata laskea mukaan.

Tuo alle 20 tapausta on ilmeisesti siksi, että vähintään yksi kuolleista on tullut alueelta, jossa on kuollut alle 5kpl ja näin ollen tarkkaa lukemaa ei ilmoiteta yksityisyydensuojan vuoksi. Valitettavasti minulla ei ole tuon tarkempaa lukua antaa.

Hieman ironista, että puhut "ihme spekulaatiosta" ja samalla koko viestisi ei ole mitään muuta kuin spekulointia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli se voi olla että yksi ihminen on kuollut ilman perussairautta (mitä ei ehkä olla löydetty)? Ihme spekulaatiota. Ihan yhtä suurella todennäköisyydellä voit kuolla kausi-influenssaan vaikkei sinulla ole mitään perussairautta kun samaan aikaan saat keuhkokuumeen ja sydänlihastulehduksen. Voisiko myös olla, että tämä kuollut ei syö hedelmiä (vitamiinit), syö pelkkää roskaruokaa yms. Eli vaikka olisi ns terve ei se tarkoita terveellisiä elämäntapoja. Imo, Niin kauan kun meillä ei ole taustatietoja ei yksittäistapauksia kannata laskea mukaan.

Kausi-influenssa voi olla vaarallinen nuorellekin, ihan yhtä lailla kuin koronavirus. Kausi-influenssaan on rokote, ja onneksi kohta koronaankin.

Vaarallisuuden osalta kuolema ei ole se relevantein mittari, koska perusterveellä nuorella niiden todennäköisyydet ovat molemmissa hyvin pienet. Vakavat taudinkuvat sekä pitkäkestoiset ja pysyvät jälkiseuraukset ovat ne, mitä kannattaa seurata. Ja näissä koronavirus menee heittämällä influenssan edelle.

On esimerkiksi vertailukohtana mainittava, että tuskin kukaan väittää polion olevan täysin harmiton tauti, koska se tappaa Wikipedian mukaan vain 0.05% sairastuneista lapsista. Ja aiheuttaa vakavia oireita vain 0.1%:lle heistä. Aikuisilla tauti tarttuu heikommin, mutta heillä riski vakavalla tartunnalle on sitten suurempi.

Polio – Wikipedia

Melko kokeellisella rokotteella tuokin alkuun hävitettiin länsimaista. Ja hyvä niin. 1985 tuo yritti palata Suomeen, ja vaikka nimeltä mainitsemattomat nimimerkit olisivat noiden tilastojen valossa tuotakin pitäneet panikointina, jos Jatkoaika olisi tuolloin ollut olemassa, niin laajat rokotekampanjat silloin järjestettiin koko väestön suojaamiseksi.

5-vuotias pikku-Sistiskin kävi vanhempien ja siskonsa kanssa hakemassa rokotteet. Ne annettiin silloin sokeripalassa. Silloin olin niin rokotekriittinen, etten suostunut tuota ottamaan, kun pelkäsin sokerin sisällä olevan neulan, joka pistää suuhun. Hoitajat antoivat sitten rokotteen minulle mehulasissa. Tuo on vieläkin muistissa vuosikymmenten jälkeen.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Ei ollut tarkoitus koronaspleinata :)
:) Joo tiedän. Oli vaan pakko itse yrittää heittää vähän löylyä kiukaalle.

Olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä sinun kanssasi että hoitokodissa asuvat ovat kuin purkissa tuolla ja eivät voi välttää lähikontaktia.

Minä taas en kuitenkaan usko tuohon että hoitokodit olisivat Suomessa mitään koronalinkoja. Me osataan suojella niitä heikompia hyvin. Onko mitään tarkkaa tietoa missään että kuolleet vanhukset Suomessa olisi jotenkin painottunut hoitokodeissa asuviin?

Siinä vaiheessa kun rokotteita tulee veikkaan että tauti lähtee myös leviämään rajummin yhteiskunnassa, ja sitten siinä on minun mielestä vaarassa just ne jotka liikkuu yhteiskunnassa.

Tämä on vaikea kysymys. Pysyn kuitenkin kannassani. Hoitohenkilöstö ja kotona asuvat riskiryhmäläiset pitää rokottaa ensin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Aika heikkoa on ollut viranomaisviestintä tähän mennessä tämän rokotuksen suhteen. Liekö sitten kolmikannassa taas eripuraa? Milloin, miten ja missä ovat kysymyksiä, joihin olisi hyvä saada vastaus. Onneksi Kiuru kertoo kymmeneltä paljonko kello oli toissapäivänä tähän aikaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tuo alle 20 tapausta on ilmeisesti siksi, että vähintään yksi kuolleista on tullut alueelta, jossa on kuollut alle 5kpl ja näin ollen tarkkaa lukemaa ei ilmoiteta yksityisyydensuojan vuoksi. Valitettavasti minulla ei ole tuon tarkempaa lukua antaa.

Hieman ironista, että puhut "ihme spekulaatiosta" ja samalla koko viestisi ei ole mitään muuta kuin spekulointia.
Eikö olekin. Sitähän minä tuossa koitin kirjoittaa mielestäni (ihan...). Spekulaatiota spekulaatio perään.

Eiköhän pidetä vain huoli omasta tontista ja annetaan ihmisten elää suositusten kanssa miten haluaa, kun kerran ovat vain suosituksia. Tulevaan rokotteeseen on suositus ottaa se,ei mikään pakko. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Rokotekriitikoiden kannattaisi nyt muistaa että te voitte oikeasti kusta ensi kesänkin vapauden jääräpäisyydellänne.

Mitään pikatietä tästä viruksesta ei ole eroon. Paras tie on kumminkin rokote ja jos rokotukset saadaan alkuvuodesta käyntiin ja homma etenee ilman takapakkeja veikkaisin villisti että maalis-huhtikuussa elämme jo tilanteessa missä olimme viime kesänä ja ensi kesä voisi olla jopa normaali.

Tästä tuonne helmikuulle joudumme varmaan kestämään melko tiukkoja rajoituksia.

Jos tuo ei kelpaa ja kaipaatte rajoitteita niin ihmettelen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
En nyt tässä yritä väittää, että korona mikään rutto olisi, mutta minun prioriteettilistallani kollektiivinen ihmisten terveys ajaa yksilön mukavuudentunteen edelle. Tästä saa olla eri mieltä, mutta asioista pitäisi kuitenkin puhua niiden oikeilla nimillä eli maskin käyttämättömyydelle tai rokotteen väliin jättämiselle on vain yksi perussyy (pl. mahdolliset riskiryhmät) - se on itsekkyys.

Ehdottomasti näin ja itsellänikin on esimerkiksi mielipiteet rajoitusten ja muiden ohjeiden suhteen muuttuneet tässä tämän kuluvan vuoden aikana. Nämä rajoitukset ja esimerkiksi maskiohjeistus on nyt se "rokote", joka meillä tähän tautiin tällä hetkellä on.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ok, kerrotko vielä kerran, jos kantasi todella on, että uusi koronavirus olisi pitänyt päästää vapaasti läpi kansan? Tämä on kysytty sinulta aika moneen kertaan, mutta menkööt vielä kerran: minkä arvelet olevan syynä mataliin tartunta- ja kuolinlukuihin Suomessa? Olivatko Sars ja Mers maailmanlaajuisia pandemioita?

Paljon ja paljon, Suomessa on ymmärtääkseni melko hyviä kokemuksia muistakin kuin pikkulasten rokottamisista ja kattavuus on hyvä, kun näitä on aikuisille tarjottu. Tuo ei ole mitään logiikkaa nähnytkään, kuulostaa varsin epätasapainoiselta meiningiltä.
Suomessa rajoiitteiksi olisi riittänyt ihan normaali eläminen se kun on täällä täysin erilaista etelä eurooppaan nähden.
Suomalaiset eivät ole tekemisissä toistensa kanssa jatkuvasti kuten etelämmässä, ilmansaasteiden vähäisyys, tupakanpolton vähäisyys, asukastiheys siinä syitä miksi Suomi onnistui.
Suomessa on nähtävissä sama mikä muuallakin maahanmuuttajissa on tartuntoja selvästi enemmän kuin kantaväestössä se on kulttuuriero ei mikään muu.
Olivat mutta Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa eivät levinneet yhtä paljoa kuin Aasiassa.

Sarsia ei ole esiintynyt ihmisissä vuoden 2004 jälkeen, mutta virus on edelleen olemassa eläinkunnassa. MERSiä puolestaan tavataan edelleen satunnaisesti, mutta tauti ei todennäköisesti pääse leviämään johtuen kohtuullisen suuresta kuolleisuudesta (noin 39%).

Sikainfluenssa rokotehan ei eräiden tutkimusten mukaan aiheuttanut narkolepsiaa vaan narkolepsia oli eräs sikainfluenssan oireista, joka iski pieneen osaan ihmisistä.
Molemmat tavoittivat ihmisessä saturaatiopisteen ja eivät enää levinneet sen jälkeen, sama tapahtuu Koronallekin jossain vaiheessa ja sekään ei tule häviämään maapallolta mihinkään.
Narkolepsia tuli rokotteessa käytetystä tehosteaineesta ja näitä tapauksia on Suomessakin yli 200 ja kaikki nuoria joiden elämä meni siihen. Se on merkittävästi kovempi hinta kun yli 80-v kuolleet.

Ja jos Suomen kuolleisuusluvut eivät poikkea mitenkään normaalista, kun on onnistuttu koronan torjunnassa aika hyvin, niin samaan aikaan eräissä muissa maissa tautia on ollut enemmän ja kuolleisuus on koholla. Se ei varsinaisesti ole hyvä argumentti sen puolesta että korona on vaaraton ja mitään ei olisi pitänyt tehdä.
Ruotsin kuolleisuus ei eroa normaalivuodesta juurikaan vaikka siellä on kuollut Koronaan paljon ihmisiä ja siellä tuo ikäihmisten kuolleisuus on nähtävissä ihan samalla tavalla.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kun en mitään rokotteista ymmärrä herää kysymys voisiko niitä toimivien rokotteiden reseptejä myydä eri valtoille, niin nämä voisivat itse niitä valmistaa nopealla aikataululle omille kansalaisille?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Suomessa rajoiitteiksi olisi riittänyt ihan normaali eläminen se kun on täällä täysin erilaista etelä eurooppaan nähden.
Sanoisit nyt vaan ihan suoraan, että virus olisi pitänyt päästää läpi kansan ilman rajoituksia, mitä sitä kiemurtelemaan, kun niin selvästikin ajattelet.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salli mun nauraa. Nyt oikeasti jos olet 0-70 vuotias perusterve normaalivartaloinen ja olet edes suht hyvässä kunnossa ei sinulla ole mitään hätää koronan tarttuessa. Kaikki muu on pelottelua. Jos siellä nyt on joku saanut jonkun vakavamman tapauksen uskoisin sen johtuvan helevetin huonosta tuurista jonka mahdollisuus suurempi kuin lottovoitto.

Mitä ajat tällä pelottelulla? Se taas että jos tartunnan saamisen jälkeen sairastutan jonkun riskiryhmäläisen on syy täysin riskiryhmäläisessä. Joko hän on tullut liian lähelle minua liian huonosti suojautuneena tai on väärässä paikassa väärään aikaan.

Tämä on vähän höpöhöpöä kun sillä oikeutetaan rokottamattomuutta. On olemassa pieni mutta selvästi nollaa suurempi todennäköisyys että sinulla onkin joku piilevä sydäntauti, alkava diabetes, vakavalle taudille altistava veriryhmän ja geenitekijän yhdistelmä tms. jota et voi mitenkään tietää tai päätellä siitä, että olet "perusterve normaalivartaloinen suht hyvässä kunnossa oleva 0-70-vuotias". Ainoa mitä voit päätellä, on että kuulut ryhmään jossa vakava covid-19 ja kuolemaan johtava covid-19 on hyvin harvinainen. Mistään käänteisestä lottovoitosta ei kuitenkaan puhuta.

No mitä veikkaat, mikä on todennäköisyytesi perusterveenä 0-70-vuotiaana suht hyvässä kunnossa olevana saada joku vakava sivuvaikutus rokotteesta? Yleiset sivuvaikutuksethan on pystytty kokeissa tehokkaasti poissulkemaan, mutta toki harvinaisia sellaisia voi paljastua eikä niitä ole mahdollista saada esiin joidenkin kymmenien tuhansien koekaniinien testeissä. Mutta mikä saa kuvittelemaan että tuollainen olisi todennäköisempää kuin vakavan koronavirustaudin iskeminen? Vaikka nämä ovatkin ensimmäisiä SARS-COV2-virusta vastaan kehiteltyjä rokotteita, ei tässä nyt kuitenkaan lähdetä rokotteiden kehittämisen suhteen ihan nollasta kokeilemaan, että mitenkähän mahtaa käydä. Kuten joku taisi mainita, sikainfluenssarokotteen harvinaiset narkolepsiatapauksetkin tekevät niiden jälkeisistä rokotteista turvallisempia eikä suinkaan vaarallisempia.

Minua hämmentää suuresti että osa ihmisistä kammoaa koronarokotetta niin kovasti koska heillä on tuoreehkona mielikuvana tilanne jossa altistavaa geeniä kantanut narkolepsian riskiryhmä sai rokotteen takia todella vakavan ja ikävän haitan, mutta samalla sivuuttaa sen että koronaviruksen aiheuttamallekin taudille on omat riskiryhmänsä joita ei täysin voida päätellä yllä mainittujen seikkojen perusteella, vaan kyllä sieltäkin siitä pienestä nuorempien vakavaan tautiin sairastuneiden joukosta paljastunee jälkikäteen kaikenlaista altistavaa perimää, veriryhmää, piilevää sairautta tms.
 
F

Flonaldo

Kun en mitään rokotteista ymmärrä herää kysymys voisiko niitä toimivien rokotteiden reseptejä myydä eri valtoille, niin nämä voisivat itse niitä valmistaa nopealla aikataululle omille kansalaisille?
Ei valtioilla ole rokotetehtaita (pl. Kiina jne.). Noin kaikki tällaista rokotetta valmistamaan kykenevät laitokset on kyllä valjastettu asialle ympäri Eurooppaa ja maailmaa.

Lisäksi ainakin itse koen, että mieluummin otan tavaraa minkä valmistamisesta on vastannut AstraZenecan CEO kuin Kirsi Varhila.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos mulle tulis jotain oireita niin varmasti käyttäisin kasvomaskia julkisilla paikoilla. Ja kyllä en näe mitään vastuuta, kuten en näe muinakaan syksynä kun kausi-influenssa tappaa vanhuksia Suomessa ja maailmalla. En kokenut sitä sikainfluenssan aikana enkä koe nytkään. Edelleen tämä flunssa on vakava VAIN riskiryhmäläisille vai oletko eri mieltä?

Edit: kyllä ihmisiä kuolee. Me ei voida kaikkia pelastamaan vaikka kuinka yritettäisiin.

Ei varmaan tällaisten juttujen jälkeen kannata ihmetellä sitäkään jos moni ei koe paljon sympatiaa tai vastuuta esim. siitä että yritykset menevät konkurssiin tai että pienyrittäjät ajautuvat mielenterveysongelmiin. "Not my problem, mitäs läksitte".

En ajattele noin. Hämmentää vaan tämä käsittämätön itsekeskeisyys ja kyvyttömyys hahmottaa omien tekojen seurauksia.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mä olin kyllä heti alusta asti valmis ja halukas ottamaan rokotuksen. Kun täällä katsoo Bongarin argumentointia, niin mun mieli on muuttunut. Nyt mä haluan sen asap sen sijasta, että "tulee kun tulee". Jos ihan oikeasti täällä on noin vastuuttomia ihmisiä noin ahkerasti ajamassa linjaansa, niin ainakin mä tahdon omalta osaltani mahdollisimman nopeasti "päästä suojaan" ja samalla varmistaa omalta osaltani, että joku vastuuton ei kanna tautia minulle ja minä sitten muille.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Tämä aihe tulee jakamaan mielipiteitä ja paljon. Omassakin kaveripiirissä on negatiivinen fiilis rokotetta kohtaan ja ne jotka aikoo sellaisen ottaa niin ovat aika kovaan ääneen huutamassa kieltäytyjiä hörhöksi yms. Itse suosiolla suljin pari keskusteluryhmää niin välttyy tuolta loputtomalta väännöltä. Jokaisella toki saa olla mielipiteensä mutta lähinnä se tappeleminen asioista ärsyttää!

Itse olen taittumassa siihen suuntaan etten aio rokotetta ottaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei varmaan tällaisten juttujen jälkeen kannata ihmetellä sitäkään jos moni ei koe paljon sympatiaa tai vastuuta esim. siitä että yritykset menevät konkurssiin tai että pienyrittäjät ajautuvat mielenterveysongelmiin. "Not my problem, mitäs läksitte".

En ajattele noin. Hämmentää vaan tämä käsittämätön itsekeskeisyys ja kyvyttömyys hahmottaa omien tekojen seurauksia.
Onko siis Lapin matkailuyrittäjät näissä talkoissa mukana, kun kerran vaativat matkailun avautuvan vaikka todella suuri osa syksyn tartunnoista on ulkomailta tulleesta työvoimasta? Miten hallitus yrittää rajoittaa koronan tuloa maahan jos kerran sallitaan tällainen toiminta ja sitten syytetään muutamaa suomalaista jotka eivät pidä maskeja tai halua alkaa koekaniiniksi rokotteeseen jota ei ole kunnolla testattu? Vaikeahan tästä keskustella kun heti aletaan syyllistämään, koska ainoa oikea tapa on toimia kuten Sinä ja jonkinlainen ryhmä ihmisiä haluaa toimia.
 
F

Flonaldo

Itse ymmärrän hyvin, jos joku vaikka elokuussa vastasi, että ei aio rokotetta ottaa. Rokote oli silloin täysin teoreettinen, sen toimivuudesta ei ollut tietoa, ei tietoa minkälainen rokote se on, ei vielä laajasti tietoa sivuvaikutuksista tai turvallisuudesta. Jopa ihmettelisin hieman ihmisiä, jotka noilla tiedoilla jonkun rokotteen ottaisivat - toki oletus varmasti oli, että se "hyvä" rokote olisi.

Sen sijaan nyt viimeisten viikkojen aikana on selvinnyt:
- rokote on turvallinen, eikä aiheuta mitään vakavia sivuvaikutuksia
- rokote on valtavan paljon tehokkaampi kuin mitä voitiin odottaa
- ylipäänsä on tiedossa mitkä rokotteet ovat kyseessä

Nyt sitten kummastuttaa, että miten joillakin mieli on kääntynyt rokotetta vastaan samanaikaisesti, kun kaikki saatu tieto on ollut liki täydellistä - ja Suomessa tartunnat ovat samalla kääntyneet selvään nousuun.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse ymmärrän hyvin, jos joku vaikka elokuussa vastasi, että ei aio rokotetta ottaa. Rokote oli silloin täysin teoreettinen, sen toimivuudesta ei ollut tietoa, ei tietoa minkälainen rokote se on, ei vielä laajasti tietoa sivuvaikutuksista tai turvallisuudesta. Jopa ihmettelisin hieman ihmisiä, jotka noilla tiedoilla jonkun rokotteen ottaisivat - toki oletus varmasti oli, että se "hyvä" rokote olisi.

Sen sijaan nyt viimeisten viikkojen aikana on selvinnyt:
- rokote on turvallinen, eikä aiheuta mitään vakavia sivuvaikutuksia
- rokote on valtavan paljon tehokkaampi kuin mitä voitiin odottaa
- ylipäänsä on tiedossa mitkä rokotteet ovat kyseessä

Nyt sitten kummastuttaa, että miten joillakin mieli on kääntynyt rokotetta vastaan samanaikaisesti, kun kaikki saatu tieto on ollut liki täydellistä - ja Suomessa tartunnat ovat samalla kääntyneet selvään nousuun.
Mites ne pitkäaikaisvaikutukset? Mitä niistä tiedetään? Koska ensimmäiset testit rokotteisiin alkoi? Eli kauan rokote on ollut testiryhmäläisillä ja ketä testiryhmään kuului? Oliko siellä näitä riskiryhmäläisiä? Kaikki tieto on liki täydellistä? Varmasti.
 
F

Flonaldo

Mites ne pitkäaikaisvaikutukset? Mitä niistä tiedetään? Koska ensimmäiset testit rokotteisiin alkoi? Eli kauan rokote on ollut testiryhmäläisillä ja ketä testiryhmään kuului? Oliko siellä näitä riskiryhmäläisiä? Kaikki tieto on liki täydellistä? Varmasti.
Näihin kaikkiin on vastattu jo lukuisia kertoja. Se että sinulle ei tieto kelpaa, ei ole kenekään muun kuin sinun ongelmasi.

Maailmanhistoriassa ei ole ollut yhtäkään rokotetta, joka olisi annettu kymmenilletuhansille ihmisille, heistä kukaan ei saa mitään vakavia sivuvaikutuksia puoleen vuoteen, ja sen jälkeen esille nousisi jokin merkittävä haittavaikutus.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä aihe tulee jakamaan mielipiteitä ja paljon. Omassakin kaveripiirissä on negatiivinen fiilis rokotetta kohtaan ja ne jotka aikoo sellaisen ottaa niin ovat aika kovaan ääneen huutamassa kieltäytyjiä hörhöksi yms. Itse suosiolla suljin pari keskusteluryhmää niin välttyy tuolta loputtomalta väännöltä.
Tässähän ei ole kyse mistään "molemmilla puolilla on hyviä pointteja" -väännöstä. Enemmänkin "onko maapallo litteä" -väännöstä.

Rokotevastaisuus on ehkä absurdein asia mitä on viimeisenä vuosikymmenenä noussut pinnalle, enkä ikinä uskonut, että Suomeen asti se rantautuu. Toivottavasti ei nytkään muuten kun pienen porukan toimesta.
 

Nick Neim

Jäsen
Mites ne pitkäaikaisvaikutukset? Mitä niistä tiedetään? Koska ensimmäiset testit rokotteisiin alkoi? Eli kauan rokote on ollut testiryhmäläisillä ja ketä testiryhmään kuului? Oliko siellä näitä riskiryhmäläisiä? Kaikki tieto on liki täydellistä? Varmasti.
Eikö sinulla ole näitä tietoja selvillä? Jos ei, niin mihin perustat rokotteen ottamatta jättämisen päätöksen? Epätietoisuus ei voi olla vastaus, koska nuo ovat kuitenkin selvitettävissä olevia asioita.

Oletatko, että rokotteesta vastaavat henkilöt valehtelevat, tai eivät kerro kaikkea? MHRA antoi (jostain) syystä hyväksynnän rokotteelle, mutta onko olemassa jotain syytä, miksi heidän toimintaansa pitäisi kyseenalaistaa? Oletko muutenkin salaliittoihin kallistuva ihminen?
 
Suosikkijoukkue
KK
Näihin kaikkiin on vastattu jo lukuisia kertoja. Se että sinulle ei tieto kelpaa, ei ole kenekään muun kuin sinun ongelmasi.

Maailmanhistoriassa ei ole ollut yhtäkään rokotetta, joka olisi annettu kymmenilletuhansille ihmisille, heistä kukaan ei saa mitään vakavia sivuvaikutuksia puoleen vuoteen, ja sen jälkeen esille nousisi jokin merkittävä haittavaikutus.
Mites tuo sikaflunssa ja narkolepsia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös