Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 251 642
  • 10 614

Mipi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Päivittyvä seuranta | Britannia aloittaa koronavirusrokotukset ensimmäisenä länsimaana ensi viikolla – ”Historiallinen hetki”, sanoo Pfizerin toimitusjohtaja

Britanniassa hyväksytty käyttöön Pfizerin ja Biontechin rokote. Rokotukset alkavat jo ensi viikolla.

Olin juuri kahden 3-kymppisen erikoistuvan lääkärin luona syömässä. Kumpikaan ei ottaisi rokotetta ilman pakkoa; hyöty-riski -suhde liian huono nuorelle henkilölle.

Samat ajatukset minullakin 28-vuotiaana. En todellakaan ole riskeeraamassa terveyttäni pikavauhtia läpi viedyn rokotteen kanssa, kun tauti itse on osoittautunut varsin vaarattomaksi perusterveille nuorille. Noin yleisesti olen rokote-myönteinen henkilö.

Omasta tuttavapiiristä en tiedä yhtään ihmistä, joka ei rokotetta olisi ottamassa. Ja aika paljon jo ihan ammatin puolesta terveydenhuoltoalan ihmisiä tunnen. Ja totta helvetissä olen itsekkin rokotteen ottamassa.

Terveisin,

3-kymppinen erikoistuva lääkäri
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt vielä uusimpana näille rokotekammoisille foliohatuille tiedoksi, että britit aloittaa kohta rokottamaan ja sieltähän sitten saadaan sitä dataa. Eli kun rokote tulee pohjolaan, niin todella turvallisin mielin sen voi ottaa ja osallistua talkoisiin.

Mipi oli nopeempi
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Veikkaan, että osa rokotevastaisuudesta ja muusta tosiasioiden kieltämisestä johtuu siitä, että tämä porukka ei ole elänyt niitä aikoja, jolloin rokotteilla poistetut taudit vielä tappoi ja vammautti ihmisiä. Ei osata arvostaa jotain polio- tai rokkorokotteita. Ajatellaan, että ei näistä ole mitään hyötyä kun kaikki elää normaalisti muutenkin ja sitten jotkut saa vielä kipeän käsivarren ja tilastollisesti todella pieni osa vielä jonkun sivuoireen tai jopa sairauden. Eli nähdään vaan rokotteessa negatiivisia juttuja, kun ei ymmärretä sitä positiivista asiaa. Ihan samanlaista uusavuttomuutta kuin minkä tahansa yleistiedon ja luonnontieteiden perusteiden skippaaminen nykyisin.

Yksi korrelaatio muuten näissä rokotevastaisuus ja enkelihoito jampoissa ainakin omassa lähipiirissä on se, että ovat todella innokkaita ottamaan kaikkia lisävakuutuksia ja muita turvia matkoille ja tavaroihin. Ja maksavat niistä vielä kipeästi. Mutta rokote on isoin paha. Tavallaanhan se on vakuutus tai lisäturva. Kärsit pienen hinnan (pistos) mutta suojaa jos tulee vahinko (tartunta).
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli vielä sellainen mieleen, että ne jotka kieltäytyvät rokotteesta olisivat ulkona ilmaisesta koronahoidosta jos semmoisen saavat. Tämä olisi vähintäänkin pakollinen kirjaus lakiin. Ne jotka eivät voi ottaa rokotetta terveydellisitä/hoidollisista syistä saavat tietenkin tuon hoidon. Mikäli sitten korona iskee huuhaajamppaan, niin hänetkin hoidetaan, mutta lasku tulee täysimääräisenä perässä. Huuhaajamppojen alaikäiset lapset taas saavat ilmaisen hoidon, koska eivät voi olla vastuussa vanhempiensa tyhmyydestä.

Vaikka kuukausi aikaa ilmoittautua rokoteohjelmaan ja sitten vaan piikkiä lihakseen.
 
K

kiwipilot

Eli vahvistat kuitenkin sen, että terveydenhuollon ammattilaisina työskentelee korkeasti koulutettuja henkilöitä jotka kyseenalaistavat koronarokotteen sen johdosta että se tuodaan niin nopeasti markkinoille ja mahdollisista sivuvaikutuksista ei ole täyttä varmuutta?
Kysyn tämän ihan siksi, että täälläkin on kyseenalaistettu ettei sellaisia ole ja keksittyjä tarinoita.
Huom! tämä ei siis ole mikään oma kannanottoni rokotteen puolesta tai vastaan.

Edit: siis muitakin kuin Antti Heikkilä ja tohtori Tolonen :)

Vahvistan että epäilyjä ja vastustusta on paljon, samoin kun sitä on myöskin influenssa- ja jopa perusrokoteitta vastaan. Tästä voi jokainen tehdä oman johtopäätöksensä.

Itse otan rokotteen.
 
Nyt vielä uusimpana näille rokotekammoisille foliohatuille tiedoksi, että britit aloittaa kohta rokottamaan ja sieltähän sitten saadaan sitä dataa. Eli kun rokote tulee pohjolaan, niin todella turvallisin mielin sen voi ottaa ja osallistua talkoisiin.

Ei rokotekriittisille riitä edes muutaman vuoden data, sillä ”pitkäaikaisvaikutuksista emme tiedä mitään”. Sama ei kuitenkaan monesti päde toiseen suuntaan eli myöskään koronan aiheuttamista pitkäaikaisvaikutuksista emme tiedä tarpeeksi. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä katsotaan vain kuolleisuusastetta, joka on (onneksi) etenkin työikäisillä todella alhainen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luulen, että monille niistä, jotka epäröivät rokotteen ottamista tulisi kova kiire saada rokote, jos julkisuudessa annettaisiin voimakkasti ymmärtää, että ei näitä kaikille riitä ja vain ”tärkeämmät” ihmiset saavat rokotteen. Muut sitten sairastuvat ja saa sitten nähdä, miten rokottamattomat pärjäävät.

Että saataisiin se ihmisen ahneus ja itsekkyys herätettyä, että pitää se minunkin jumalauta saada, jos naapurikin saa. Enkö minä ole tärkeä vai mikä mättää. Sinne sitten vaan nopeasti rokotusjonoon etuilemaan ja oikeuksiaan vaatimaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luulen, että monille niistä, jotka epäröivät rokotteen ottamista tulisi kova kiire saada rokote, jos julkisuudessa annettaisiin voimakkasti ymmärtää, että ei näitä kaikille riitä ja vain ”tärkeämmät” ihmiset saavat rokotteen. Muut sitten sairastuvat ja saa sitten nähdä, miten rokottamattomat pärjäävät.

Että saataisiin se ihmisen ahneus ja itsekkyys herätettyä, että pitää se minunkin jumalauta saada, jos naapurikin saa. Enkö minä ole tärkeä vai mikä mättää. Sinne sitten vaan nopeasti rokotusjonoon etuilemaan ja oikeuksiaan vaatimaan.
Tuo olisi oikein hyvä strategia. Rokote annetaan etulinjan työntekijöille, riskiryhmille ilmaiseksi ja lisäksi muille yhden kuukauden ajan. Sen jälkeen rokote muuttuu maksulliseksi. Veikkaan, että jossain iltasanomien kommenttipalstallakin rokotekattavuus nousisi 20% -> 50%.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mä toivon, että kunnat ja kaupungit osaavat järjestää rahvaalle annettavat rokotukset niin, ettei terveyskeskusten oville synny ämpäri-ryysistä kun vuoden kotona olleet zombiet ryntäävät verissäpäin tappelemaan päivän piikistä. Hoitohenkilökunnan ja riskiryhmäläisten rokotukset varmaan menee vielä ihan mukavasti, mutta sitten kun meidän tavisten annetaan varata rokotusaikoja vapaasti, niin kuntien fb-ryhmissä ja vauva.fi:ssä syntyy melkoinen parku siitä että meidän perhe ei pääsekään hiihtolomalle kun typerä kunta pihtaa rokotusaikoja.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hoitohenkilökunnan ja riskiryhmäläisten rokotukset varmaan menee vielä ihan mukavasti, mutta sitten kun meidän tavisten annetaan varata rokotusaikoja vapaasti, niin kuntien fb-ryhmissä ja vauva.fi:ssä syntyy melkoinen parku siitä että meidän perhe ei pääsekään hiihtolomalle kun typerä kunta pihtaa rokotusaikoja.

Itse taas kuvittelen myös vääntöä tuosta sanasta riskiryhmä. Uskon, että selkeät strategiat tuohon laaditaan, millä diagnooseilla ollaankaan riskiryhmässä, mutta... Tätä kuuli jo keväällä kaupoissa. Eräs nuorempi sydänpotilas oli kohdannut tilanteita, joissa vanhempi väki ihmetteli, mitä tuo teki riskiryhmä-aikaan kaupassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voin omasta suhtautumisestani rokotukseen sanoa, että olen valmis sen ottamaan ensimmäisten joukossa. Jos sen ottamisen myötä saa esim matkustusoikeuden ympäri maailmaan, niin olen valmis maksamaan siitä 200-400e että saan sen yksityiseltä puolelta jonon ohi eikä tarvitse odottaa julkisen puolen ohjelmia. Jos hinta on yli 500e niin sitten aloitan keskustelut työnantajani kanssa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voin omasta suhtautumisestani rokotukseen sanoa, että olen valmis sen ottamaan ensimmäisten joukossa. Jos sen ottamisen myötä saa esim matkustusoikeuden ympäri maailmaan, niin olen valmis maksamaan siitä 200-400e että saan sen yksityiseltä puolelta jonon ohi eikä tarvitse odottaa julkisen puolen ohjelmia. Jos hinta on yli 500e niin sitten aloitan keskustelut työnantajani kanssa.

Sama. Toki itsellä astma, niin varmaan myös sitä kautta sen saanee melko nopeasti.

Matkustukseen (ja mahdollisuuden rajoissa kaikkeen muuhunkin) toivon asap tuota, että rokotustodistuksella saa tehdä asioita. Tämä A) motivoi jengiä ottamaan rokotteen ja B) mahdollistaa rokotteen ottaneille paluun normaaliin elämään.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kyllä otan piikin heti kun tämä on mahdollista. Sisältyykö siihen mahdollisesti riski? Tottakai siihen liittyy pieni riski. Ei taida olla tällä planeetalla sellaista rokotetta mikä ei pitäisi sisällään riskiä. Takuulla joku joutuu kärsimään ja saa ikäviä sivuvaikutuksia.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mä toivon, että kunnat ja kaupungit osaavat järjestää rahvaalle annettavat rokotukset niin, ettei terveyskeskusten oville synny ämpäri-ryysistä kun vuoden kotona olleet zombiet ryntäävät verissäpäin tappelemaan päivän piikistä. Hoitohenkilökunnan ja riskiryhmäläisten rokotukset varmaan menee vielä ihan mukavasti, mutta sitten kun meidän tavisten annetaan varata rokotusaikoja vapaasti, niin kuntien fb-ryhmissä ja vauva.fi:ssä syntyy melkoinen parku siitä että meidän perhe ei pääsekään hiihtolomalle kun typerä kunta pihtaa rokotusaikoja.
Eikös sikainfluenssan piikitys hoidettu niin, että henkilölle annettiin aika ja paikka, johon piti mennä piikin saadakseen. Suosittelen vahvasti tätä lähestymistapaa myös tässä.

En tiedä onko mahdollista, mutta viennin kannalta kriittisille henkilöille voisi antaa jonkin ohituskaistan, josta yritys voi sitten halutessaan maksaa joitakin satasia tai vaikka tonnin. Kyse ei ole ihmisarvosta, vaan verotuloista ja työllisyydestä yhdessä kustannusten kattamisen kanssa. Tälle porukalle voisi allokoida esim. 10 000 - 20 000 piikkiä, kun kriittiset alat on piikitetty.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En muista jokaisen koronarokotteen osalta yksityiskohtia tartuntojen osalta, mutta eikös se mennyt niin, että iso osa antaa henkilökohtaisen suojan taudin oireilta, mutta ei vähennä täysin viruksen mahdollista levittämistä eteenpäin? Jos näin, rajoitteet jatkuvat kunnes riittävän moni on ottanut rokotteen.

Itse kannatan rokottamista ja otan rokotteen kun sen saan.

Ihan toiseen asiaan, mutta tähän liittyen. Mielenkiintoista seurata, kuinka paljon rokotteista pyydetään mustassa pörssissä. Venäläisiä rokotteita taitaa saada jo pimeästi ja eiköhän sekin nähdä, että rokotteita väärennetään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä onko mahdollista, mutta viennin kannalta kriittisille henkilöille voisi antaa jonkin ohituskaistan, josta yritys voi sitten halutessaan maksaa joitakin satasia tai vaikka tonnin. Kyse ei ole ihmisarvosta, vaan verotuloista ja työllisyydestä yhdessä kustannusten kattamisen kanssa. Tälle porukalle voisi allokoida esim. 10 000 - 20 000 piikkiä, kun kriittiset alat on piikitetty.
Tästä asiasta sain joku aika sitten liiga-ketjussa satikutia, mutta kyllä markkinatalous tämän hoitaa. Yksityisten toimijoiden pitää vain pitää huoli että heillä on saatavissa kapasiteettia, niin kyllä noiden viennin kannalta kriittisille henkilöille maksaja löytyy.
Hoitakoon julkinen vain omansa eli hoitsut ja mummot ja jos yli meinaa jäädä, niin sitten vähemmän tärkeät kuten ministerit ja kansanedustajat.

Mietin että esim joidenkin Helsingin Jokerien pelaajien rokottamisesta heidän työnantajansa olisi varmasti valmis maksamaan helposti 2500e kappale jos se tarkoittaisi vapaata liikkuvuutta, jatkuvan testaamisen lopettamista ja karanteenien välttämistä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Eikös sikainfluenssan piikitys hoidettu niin, että henkilölle annettiin aika ja paikka, johon piti mennä piikin saadakseen. Suosittelen vahvasti tätä lähestymistapaa myös tässä.

Itse olin tuolloin sairaalassa töissä ja kollegoista löytyi yksi tuollainen mitä @Patarouva ja @jussi_j yllä kuvailivat. Työntekijöistäkin tuolloin rokotteen sai ensin riskiryhmäläiset. Tuo kollega ensin oli pipo kireällä rokotusten suhteen, mutta kyllä sinne riskiryhmäläisten jonoon heti piti änkeä. Ei syy pahasti tainnut ontua, mutta niin se mieli muuttuu ja sitten leuhkana ollaankin rokotettu ensimmäisten joukossa.
 
F

Flonaldo

En muista jokaisen koronarokotteen osalta yksityiskohtia tartuntojen osalta, mutta eikös se mennyt niin, että iso osa antaa henkilökohtaisen suojan taudin oireilta, mutta ei vähennä täysin viruksen mahdollista levittämistä eteenpäin?
Tästä ei ole vielä tietoa. Kun rokotteet suojaavat 90-95 % sairastumiselta, on hyvin oletettavaa, että ne ainakin jollain merkittävällä prosentilla suojaavat myös tartunnalta.

Oxfordin ohjelmassa osallistujat ovat sutineet nenänielua joka viikko, ja lehdistötiedotteessa vähän vinkattiin siihen suuntaan, että tuon tulokset näyttävät myös lupaavalta. Ja jos Oxford kertoo, että se suojaa myös tartunnoilta, silloin voidaan liki täydellä varmuudella siitä päätellä, että muutkin tekevät niin.

***

Ainakin toistaiseksi kaikki tuloksiaan ilmoittaneet ovat myös kertoneet, että rokotetta myydään vain valtioille - joten myös jo tilatut määrät huomioiden se kaikille on tarjolla julkisen puolen kautta ennen kuin joskus tulevaisuudessa mahdollisesti myös yksityisellä puolella.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Tällainen havainto omasta lähipiiristä. Keväällä kaikki puhuivat että toivottavasti rokote tulee nopeasti. Nyt nämä samat tyypit on alkanut puhumaan että ei ne todennäköisesti ota tuota rokotetta, koska se on tehty niin nopeasti. Ihmettelen kovasti mikä on tehnyt niistä yhtäkkiä rokote kriittisiä. Olen yrittänyt kysyä että mikä tässä nyt mättää, vastaukseksi olen vain saanut jotain epämääräistä "ei ole testattu" "siitä saa narkolepsian". Olen itseasiassa aika huolissani tästä kehityksestä, koska nämä tyypit kuuluu siihen kategoriaan jonka kuvittelin menevän heti ottamaan piikkiä.

Samat tyypit istuu kyllä nätisti nyt kotona ja käyttää aina maskia etc. Yritin kyllä kertoa että mitä useampi ottaa rokotetta, sitä nopeammin pääsee näistä rajoituksista eroon. Mutta kun se järkipuhe ei vaan tunnu toimivan kaikille.

Edit. Itse otan siis heti tuon piikin kun sen vaan saa. Voisin jopa olla jossain jonossa leipomassa yh mammoja päin näköä että saan sen ekana. (hymiö)
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tällainen havainto omasta lähipiiristä. Keväällä kaikki puhuivat että toivottavasti rokote tulee nopeasti. Nyt nämä samat tyypit on alkanut puhumaan että ei ne todennäköisesti ota tuota rokotetta, koska se on tehty niin nopeasti. Ihmettelen kovasti mikä on tehnyt niistä yhtäkkiä rokote kriittisiä. Olen yrittänyt kysyä että mikä tässä nyt mättää, vastaukseksi olen vain saanut jotain epämääräistä "ei ole testattu" "siitä saa narkolepsian". Olen itseasiassa aika huolissani tästä kehityksestä, koska nämä tyypit kuuluu siihen kategoriaan jonka kuvittelin menevän heti ottamaan piikkiä.

Samat tyypit istuu kyllä nätisti nyt kotona ja käyttää aina maskia etc. Yritin kyllä kertoa että mitä useampi ottaa rokotetta, sitä nopeammin pääsee näistä rajoituksista eroon. Mutta kun se järkipuhe ei vaan tunnu toimivan kaikille.

varmaan tajunneet että jos ei kuulu riskiryhmään niin ei henki lähdekkään helposti. Keväällähän peloteltiin että henki lähtee. Ei sillä itse aion kyllä ottaa heti kun saa ja ja voin jopa maksaakin siitä.Reissuihin tekisi mieli pikkuhiljaa
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
varmaan tajunneet että jos ei kuulu riskiryhmään niin ei henki lähdekkään helposti. Keväällähän peloteltiin että henki lähtee. Ei sillä itse aion kyllä ottaa heti kun saa ja ja voin jopa maksaakin siitä.Reissuihin tekisi mieli pikkuhiljaa
Osittain varmasti näin. Mutta niitä kuitenkin pelottaa saada korona. Joten hyvin ristiriitainen tilanne minusta. Toki tarkkaa syytä miksi ne eivät halua piikkiä ei tullut esille joten sopii vain arvailla syitä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Osittain varmasti näin. Mutta niitä kuitenkin pelottaa saada korona. Joten hyvin ristiriitainen tilanne minusta. Toki tarkkaa syytä miksi ne eivät halua piikkiä ei tullut esille joten sopii vain arvailla syitä.

Ehkä he toivovat, että tulee rokote ja mahdollisimman moni ottaa sen, mutta heidän ei tarvitse, kun he voivat odotella muiden antavan heille laumasuojan ja he voivat palata normaaliin ilman mahdollisia rokotteen sivuvaikutuksia.

Näin ne lapsiaan rokottamattomat vanhemmatkin ajattelevat. Ottakoot muut lapsineen rokotteiden riskit, että minun ei tarvitse, mutta laumasuoja kyllä kelpaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Mietin että esim joidenkin Helsingin Jokerien pelaajien rokottamisesta heidän työnantajansa olisi varmasti valmis maksamaan helposti 2500e kappale jos se tarkoittaisi vapaata liikkuvuutta, jatkuvan testaamisen lopettamista ja karanteenien välttämistä.
Niin varmaan olisi, mutta nythän se on jo myöhäistä kun kukaan ei tule lähiaikoina enää sairastumaan. Eiköhän sen immuniteetin kattavuus ole noissa piireissä jotain about 100%, kun oletetaan, että sairastaminen jonkun immuniteetin antaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse kyllä otan rokotteen heti, kun se on tarjolla. Toivottavasti Helsingin kaupunki älyää valjastaa yksityispuolenkin tähän rokotussessioon, jotta rokotuspisteitä on riittävästi. Muuten odotettavissa on suuri rokotusdisaster kuin 650000 ihmistä haluaa pistoksen asap kuka mistäkin syystä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
On tämä kyllä uskomatonta touhua. Jos nyt kärjistetään, niin mikään ei ole taaskaan hyvin - puoli vuotta sitten porukka itki rokotteen perään ja nyt se onkin sitten tuotettu markkinoille liian nopeasti > en ota. Toiset taas on liikkeellä sillä periaatteella, että piikki tänne heti ja 5 minuuttia sen ottamisen jälkeen tapahtuu paluu normaaliin arkeen. No ei se ihan noin mene, varsinkaan siinä vaiheessa kun vasta hyvin pieni porukasta on rokotettu.

Joo, kärjistettyä tekstiä ja suurin osa toki ottaa rokotteen ihan mukisematta ja odottaa omaa rokotusvuoroaan, mutta ei vaan jotenkin jaksa näitä ääripäähän vietyjä ajattelijoita, suuntaan taikka toiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös