Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 251 791
  • 10 614
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Vähän on huonosti osattu myydä Suomessa tämä rokottaminen. Jos uskallettaisiin luvata, että tietyn %määrän jälkeen tulee taatusti helpotuksia rajotuksiin ja elämä aukeaa, niin sinne olis varmaan kaikki mahdolliset jonottamassa piikkiä, mutta ei. Ei minkäänlaista motivaattoria ottamaan rokotusta, koska sillä ei saa "hyötyä".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän on huonosti osattu myydä Suomessa tämä rokottaminen. Jos uskallettaisiin luvata, että tietyn %määrän jälkeen tulee taatusti helpotuksia rajotuksiin ja elämä aukeaa, niin sinne olis varmaan kaikki mahdolliset jonottamassa piikkiä, mutta ei. Ei minkäänlaista motivaattoria ottamaan rokotusta, koska sillä ei saa "hyötyä".
Aika monelle "kaksi leimaa passissa" on hyvä motivaattori, kun silloin pääsisi vapaammin matkustamaan. Olen itsekin alkanut katsella syksyn lentoja sillä silmällä.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Aika monelle "kaksi leimaa passissa" on hyvä motivaattori, kun silloin pääsisi vapaammin matkustamaan. Olen itsekin alkanut katsella syksyn lentoja sillä silmällä.
No ehkä mie kuulun sitten vähemmistöön, ku ei ole mitään hinkua ulkomaille. Ku mie haluaisin enemmin turistit tänne nostamaan pohjamudissa olevan talouden taas jaloilleen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ehkä mie kuulun sitten vähemmistöön, ku ei ole mitään hinkua ulkomaille. Ku mie haluaisin enemmin turistit tänne nostamaan pohjamudissa olevan talouden taas jaloilleen.

Niin sie varmaan kuulut.

Meillä on jo marraskuulle Dubain loma bookattu, lisäksi lähden Jenkkeihin syyslokakuussa jos Biden vaan suostuu avaamaan rajat sitä ennen. Ja veikkaan, että duunireissut Pohjois-Eurooppaan käynnistyvät, kun rokotekattavuus nousee.

Joten odotan aika innolla, että saan toisen rokotteen 5.8.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vähän on huonosti osattu myydä Suomessa tämä rokottaminen. Jos uskallettaisiin luvata, että tietyn %määrän jälkeen tulee taatusti helpotuksia rajotuksiin ja elämä aukeaa, niin sinne olis varmaan kaikki mahdolliset jonottamassa piikkiä, mutta ei. Ei minkäänlaista motivaattoria ottamaan rokotusta, koska sillä ei saa "hyötyä".
Joo, tosin ymmärrän senkin, ettei mahdollisesti katteettomia lupauksia haluta antaa. Tunnettujen varianttien kanssa joku raja voitaisiin varmasti määrittää, mutta joku uusi voi muuttaa pelin. On olemassa tunnettuja tunnettuja ja tuntemattomia tuntemattomia jne. =D

Mutta luulis terveys ja matkustuslupa olevan jo jonkinlaisia motivaattoreita. Joku rebukuvernööri muotoili, että luulis motivoivan, että et ainakaan kuole.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjoitan nyt tähänkin:

Eilen ainakin tilastojen mukaan 2. Piikkiä annettiin enemmän kuin 1. Piikkiä, jotenkin olisin olettanut että tässä annetaan edelleen 1. Piikkiä kovempaan tahtiin yli kesän ja 2. Piikit tulee täyteen vasta syksymmällä.

Kukas haluaisi tehdä ennusteen, että mihin tuo kokonaispeitto tulee päätymään näillä numeroilla?

numerot ovat siis: 11.7

1. annos: 3 395 540 (+19 125)
2. annos: 1 193 393 (+30 810
Yhteensä: 4 588 933 (+49 935)



Rokotetut henkilöt: 3 377 653
Muutos viikossa: +142 163
Osuus väestöstä: 60,8 %
Osuus yli 12-v:  69,2 %
Kaikki annokset saaneet: 1 189 102
Muutos viikossa: +196 324
Osuus väestöstä: 21,4 %
Osuus yli 12-v:  24,4 %

Edit: uusimmat tilastot koronabotin twitteristä
 
Viimeksi muokattu:

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Pitääkö tälläinen mobiilivarmenne olla, että voi varata rokotusajan? Itsellä koskaan ollut mitään mobiilivarmennetta.

Itse siis olen rokotusjonossa. Ja elokuuhun mennessä pitäisi saada 1.rokote. Ihan pankkitunnuksilla pääsin rokotusjonoon.

 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkan tätä monologia sillä, että käytännössä nykyisellä määrällä rokotettuja, päästään yli 12-vuotiaissa 70% rokotepeittoon ja väestötasolla 60.8% peittoon, mutta tämähän kasvaa vielä ihan tuntuvastikin.

Ihan perstuntumalta heittäisin, että koko väestössä päästään karvan verran yli 70%, mutta olisi kyllä helkkarin hyvä jos päästään tuosta selvästi yli. Nyt kyse on oikeastaan enemmän motivaatiosta kansalaisilla, rokotetta riittää kaikille halukkaille ja en keksi mitään hyvää syytä olla ottamatta rokotetta.

Toivon vilpittömästi, että jokainen teistä ottaa rokotteen ja saa sitä kautta hyvän suojan, sekä edistää sitä että tämä jatkuva säätö rajoitusten kanssa loppuu.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Eilen ainakin tilastojen mukaan 2. Piikkiä annettiin enemmän kuin 1. Piikkiä, jotenkin olisin olettanut että tässä annetaan edelleen 1. Piikkiä kovempaan tahtiin yli kesän ja 2. Piikit tulee täyteen vasta syksymmällä.
En varmuudella osaa selittää eroa, mutta olettaisin että tämä perustuu siihen että rokotteita ei ole tämän enempää ja luonnollisesti joutuu nyt priorisoimaan kakkosannoksia.

Vaikka usein kuulee kuinka moititaan tätä Suomen heikkoa tilannetta kakkospiikin osalta niin nyt se osuus tulee kasvamaan todella nopeasti.

Kaikkiaan todella fiksu tapa Suomelta lähteä tällä pidemmällä välillä. Nyt on saanut hyvin rummuttaa ihmisille että hakekaa ensimmäinen annos, ja moni on myös hakenut. Nyt kun iso osa tästä tavoitteesta on totetunut kakkospiikki seuraa tässä automaattisesti perässä. Mikäli tässä oltaisiin menty sillä että ensimmäistä annosta olisi joutunut odottamaan pitemmälle, kesän mahdollinen"hyvä tilanne" olisi todennäköisesti saanut aikaan sen että useampi ei riskiryhmäläinen olisi jättänyt ekan piikin ottamatta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En varmuudella osaa selittää eroa, mutta olettaisin että tämä perustuu siihen että rokotteita ei ole tämän enempää ja luonnollisesti joutuu nyt priorisoimaan kakkosannoksia.

Vaikka usein kuulee kuinka moititaan tätä Suomen heikkoa tilannetta kakkospiikin osalta niin nyt se osuus tulee kasvamaan todella nopeasti.

Kaikkiaan todella fiksu tapa Suomelta lähteä tällä pidemmällä välillä. Nyt on saanut hyvin rummuttaa ihmisille että hakekaa ensimmäinen annos, ja moni on myös hakenut. Nyt kun iso osa tästä tavoitteesta on totetunut kakkospiikki seuraa tässä automaattisesti perässä. Mikäli tässä oltaisiin menty sillä että ensimmäistä annosta olisi joutunut odottamaan pitemmälle, kesän mahdollinen"hyvä tilanne" olisi todennäköisesti saanut aikaan sen että useampi ei riskiryhmäläinen olisi jättänyt ekan piikin ottamatta.
Itse olen vähän siinä käsityksessä, että suurin into ottaa 1. Piikki on laskussa kun noin iso osa kansasta on jo rokotteen saanut, eli rokotetta on kyllä hyvin tarjolla ja tavaraa jää jopa käyttämättä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mutta luulis terveys ja matkustuslupa olevan jo jonkinlaisia motivaattoreita. Joku rebukuvernööri muotoili, että luulis motivoivan, että et ainakaan kuole.
Monelle nimenomaan matkustuslupa on se suurin motivaattori. Ne taas jotka eivät matkustele ulkomaille muutenkaan ehkä kaipaisivat enemmänkin maan sisäisiä helpotuksia. Sitten on tietysti änkyrät ja muut typerykset, jotka vastustavat rokotetta vain periaatteen vuoksi ja heidän houkuttelemiseksi piikille täytyisi keksiä jotain.
 
Toivon vilpittömästi, että jokainen teistä ottaa rokotteen ja saa sitä kautta hyvän suojan, sekä edistää sitä että tämä jatkuva säätö rajoitusten kanssa loppuu.

Itsellä sytostaattihoidot, joten lääkäri kehotti ottamaan 3 : sanoi, että yhden teho luokkaa 50% terve ihminen 2 ~75%, 3 80-90%. Eli karkeasti puolittaa Pfizerin/Modernan tehon.

Sikäli harmittaa, jos Tampereella heitetään roskiin, kun olen vasta yhden saanut..
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen vähän siinä käsityksessä, että suurin into ottaa 1. Piikki on laskussa kun noin iso osa kansasta on jo rokotteen saanut, eli rokotetta on kyllä hyvin tarjolla ja tavaraa jää jopa käyttämättä.
Käyttämättömistä rokotteista minulla on vain muutama yksittäinen anekdoottitieto, yhä vieläkin rokotteiden määrä on pääasiassa rajoittava tekijä. Varsinkin nyt, kun on 12 viikkoa kulunut siitä kun ykköspiikkien viikkomäärä kohosi tuonne 200 000 ja jatkossa rokotteita tulee vain 250 000 viikottain (Romanialta ja Bulgarialta vapautuneet piikit ovat ilmeisesti menneet Tanskaan, Ruotsiin ja Norjaan, minulla ei ole mitään tietoa omien viranomaistemme yrityksistä saada niitä).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttämättömistä rokotteista minulla on vain muutama yksittäinen anekdoottitieto, yhä vieläkin rokotteiden määrä on pääasiassa rajoittava tekijä. Varsinkin nyt, kun on 12 viikkoa kulunut siitä kun ykköspiikkien viikkomäärä kohosi tuonne 200 000 ja jatkossa rokotteita tulee vain 250 000 viikottain (Romanialta ja Bulgarialta vapautuneet piikit ovat ilmeisesti menneet Tanskaan, Ruotsiin ja Norjaan, minulla ei ole mitään tietoa omien viranomaistemme yrityksistä saada niitä).
Olin siinä käsityksessä, että ennen juhannusta rokotteita tuli muutamana viikkona yli 400 000 ja oli tiedossa, että määrä tippuu heinäkuulle tuohon n. 250 000, kunnes nousee uudestaan elokuussa. Ja nythän tuo menneiden ykköspiikkien määrä viimeisen viikon aikana on 128 000, siinä missä kakkospiikkiä on annettu 192 000.

Voi hyvinkin olla että olen väärässä, tämä on todella vain omaa pohdintaa.
 
Pitääkö tälläinen mobiilivarmenne olla, että voi varata rokotusajan? Itsellä koskaan ollut mitään mobiilivarmennetta.

Itse siis olen rokotusjonossa. Ja elokuuhun mennessä pitäisi saada 1.rokote. Ihan pankkitunnuksilla pääsin rokotusjonoon.

Ei tarvitse olla. Siinä on ko. haastateltavalla mennyt termit sekaisin tai sitten ei tiedä mistä puhuu. Mobiilivarmenne on vain yksi tapa tunnistautua, ei suinkaan ainoa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pitääkö tälläinen mobiilivarmenne olla, että voi varata rokotusajan? Itsellä koskaan ollut mitään mobiilivarmennetta.

Itse siis olen rokotusjonossa. Ja elokuuhun mennessä pitäisi saada 1.rokote. Ihan pankkitunnuksilla pääsin rokotusjonoon.

Ei kai mikään mobiilivarmenne tarpeen ole vaan sähköinen tunnistautumismenetelmä. Yleensä verkkopankkitunnukset. Toimittajalla mennyt vähän terminologia sekaisin. Tai voi olla, että sille on kerrottu väärillä termeillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen vähän siinä käsityksessä, että suurin into ottaa 1. Piikki on laskussa kun noin iso osa kansasta on jo rokotteen saanut, eli rokotetta on kyllä hyvin tarjolla ja tavaraa jää jopa käyttämättä.

Nyt ollaan juuri siinä lakipisteessä että rokoteita tulee maahan edellisviikkoja vähemmän ja 3kk sitten ykkösannoksien määrä taas tässä kohti nousi. Jossain kohti taisi olla arvioita että pystyttäisiin lähestulkoon vain kakkospiikkejä antamaan heinäkuussa.

Enkä muutenkaan olisi vielä täysin huolissaan nuorten innosta, esimerkiksi oma 30v ikäryhmä aukesi viikkoa ennen juhannusta omalla alueella ja nyt 30-34v peittävyys on 56,1% ja esimerkiksi 20-24v 40,9% vaikka juuri monella alueella vasta päästy nuo ikäluokat aloittamaan. Vieläpä näin kesken lomakauden ja helteiden. Sitten jos nuorten tartuntoja miettii niin siinä on kuitenkin se 3-4 viikon vaikutusaika ja valtaosa on tämän aikajänteen sisällä saanut rokotteen eli tässä lähiaikoina alkaa varmasti myös nuorten tartunnat painumaan alaspäin kun rokoteet alkaa vaikuttaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei kai mikään mobiilivarmenne tarpeen ole vaan sähköinen tunnistautumismenetelmä. Yleensä verkkopankkitunnukset. Toimittajalla mennyt vähän terminologia sekaisin. Tai voi olla, että sille on kerrottu väärillä termeillä.
Ei kaikilla nuorilla ole pankkitunnuksiakaan. Alle 18v nuorille saa huoltaja hoidettua, mutta ei enää 18-19 vuotiaat. Mutta eikös sitten soittamalla onnistu tässä tapauksessa?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kaikilla nuorilla ole pankkitunnuksiakaan. Alle 18v nuorille saa huoltaja hoidettua, mutta ei enää 18-19 vuotiaat. Mutta eikös sitten soittamalla onnistu tässä tapauksessa?

Itse asiassa ainakin Stadissa raja on sähköisessä asioinnissa 16v. Siis 17-18-vuotiaiden pitää varata henk.koht. Ehkä vanhemmat soittamalla onnistuu vielä näidenkin osalta? Mutta kannattaa ne pankkitunnarit hankkia teineillekin jo hyvissä ajoin, kun näihin voi tulla muutoksia nopeastikin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei kaikilla nuorilla ole pankkitunnuksiakaan. Alle 18v nuorille saa huoltaja hoidettua, mutta ei enää 18-19 vuotiaat. Mutta eikös sitten soittamalla onnistu tässä tapauksessa?
No enpä tiedä, otin kantaa kysymykseen ja verkossa tehtävään ajanvaraukseen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä mä ihan pikkuisen ymmärrän myös siirtohalukkaita, kun ei kaikille ole ollut ykköspiikin aikaan edes loma-ajat ja menot mitenkään selvillä. Mutta isossa mittakaavassa tuollaista ei pitäisi esiintyä. Rokotusaika oli selvillä 2-3 kk sitten, sen mukaan tulisi kesämenot olla sitten suunniteltu, tai miettiä vähän etukäteen. Meillä vaimolle ei sopinut piikin jälkeen tarjottu aika sovitun menon takia. Ei ottanut aikaa, ja varasi illalla itse pari päivää myöhemmäksi.

Ihmisillä on oikeitakin syitä perua varauksensa, kuten sairastuminen tai leikkaukseen joutuminen, mutta mökkireissu tai jokin tenniskerhon pelipäivä on ihan puhdasta itsekkyyttä, josta kärsivät kaikki.

Tätä paskaa on saatu elää 1,5 vuotta, mutta ilmeisesti joillekin tekisi hyvää samanlainen putki, kun mitään ei ole opittu, vaan itsekkyys elää ja voi hyvin. Nämä ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, joiden mielestä hallituksen olisi pitänyt ohjeistaa ihan kaikessa, käsienpesusta lähtien.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tilanne tänään omaa rokotusta odottaessa: Nuori mies, ehkä 17-v., ilmottautui tiskille, mutta hänen ajanvarauksensa netin kautta ei ollut kirjautunut järjestelmään tai se oli vain mystisesti kadonnut. Saman tein löytyi kuitenkin vapaa slotti ja hän sai piikin heti ilman odottelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös