Kokoomus

  • 1 495 831
  • 12 629

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei kai Hjalliksen olisi tarvinnut lähteä, jos ei itse olisi halunnut. Oliko Hjallis jo kuuluttanut ministerinpestiään oligarkeille? Tämä on mennyt multa ohi.
Se oli minun käsitys asiasta. Harkimolta vaaditiin rahaa Timchenkon toimesta (jotta "pääomistaja" maksaisi edes jotain) Jokerien kuluista. Harkimo vetosi köyhyyteensä, mutta olisi luvannut auttaa ministerinä mm. pakotteiden alaista Kai Paanasta jne.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Cobol
Mä putosin kärryiltä. Hjallis valittiin eduskuntaan 2015, Stubb ei antanut ministerin postia (joka Hjalliksen mukaan oli hänelle luvattu). Siis sama Stubb, joka ajoi Rosatomin ydinvoimalaa Pyhäjoelle, ja joka piti hankkeen arvostelua russofobiana. Stubb lähti, Orpo tuli, ministerin paikkoja kierrätettiin ja tuolileikissä Hjallikselle ei jäänyt tuolia.

Orpon edellistä lainausta pidän jälkiviisasteluna. Olisi sanonut asian suoraan silloin. Mutta ei ollut ballseja sanoa tai päätös perustui muihin seikkoihin. Lisäksi tuossa toimittajan kysymyksen asettelu vaikuttaa vastaukseen.

En ihan purematta niele ajatusta, että Orpolla olisi ollut munaa tehdä tällaisia "russofobisia" linjanvetoja. Ehkäpä tulevaisuus näyttää, että mulla on tässä(kin) asiassa opittavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol
Mä putosin kärryiltä. Hjallis valittiin eduskuntaan 2015, Stubb ei antanut ministerin postia (joka Hjalliksen mukaan oli hänelle luvattu). Siis sama Stubb, joka ajoi Rosatomin ydinvoimalaa Pyhäjoelle, ja joka piti hankkeen arvostelua russofobiana. Stubb lähti, Orpo tuli, ministerin paikkoja kierrätettiin ja tuolileikissä Hjallikselle ei jäänyt tuolia.

Orpon edellistä lainausta pidän jälkiviisasteluna. Olisi sanonut asian suoraan silloin. Mutta ei ollut ballseja sanoa tai päätös perustui muihin seikkoihin. Lisäksi tuossa toimittajan kysymyksen asettelu vaikuttaa vastaukseen.

En ihan purematta niele ajatusta, että Orpolla olisi ollut munaa tehdä tällaisia "russofobisia" linjanvetoja. Ehkäpä tulevaisuus näyttää, että mulla on tässä(kin) asiassa opittavaa.
Minä pidän Orpon lainausta luotettavana sen osalta, että asia myös näin oli. Senkin voi sanoa, että Harkimolle ei luvattu yhdenkään puheenjohtajan toimesta ministerin pestiä, vaikka Harkimo näin väitti muistaakseni kirjassaan. Harkimo on myöntänyt itsekin liioitelleensa.

@Moderaattorit jos voisi toiveen esittää, niin Liike Nytin nykyistä presidenttiehdokasta ja johtajaa koskeva keskustelu voisi olla Kokoomuksen sijasta Liike Nytin ketjussa. Harkimo on jo vuosia sitten vaihtanut paitaa.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
@Moderaattorit jos voisi toiveen esittää, niin Liike Nytin nykyistä presidenttiehdokasta ja johtajaa koskeva keskustelu voisi olla Kokoomuksen sijasta Liike Nytin ketjussa. Harkimo on jo vuosia sitten vaihtanut paitaa.

Miksi Kokoomuksen ketjussa ei saisi kirjoittaa asioista joita tapahtui Harkimon ollessa Kokoomuksen jäsen, etenkin muiden asianosaisten ollessa edelleen puolueen jäseniä ja johtohahmoja? Outo vetoomus.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aiemmin täälläkin ikään kuin hämmästeltiin Sammallahden ehdokkuutta. Tere oli jo edellisissä eduskuntavaaleissa kokoomuksen listoilla, joten ei mielestäni kovin yllättävää nyt. Toivottavasti menee läpi. On kuitenkin erittäin asiallinen ja oikeudenmukaisuutta kannattava hahmo.
Se on hyvä, ettei Pirkanmaalla ole - ainakaan vielä - ketään teresammallahtea Kokoomuksen ehdokkaissa. Ei tule äänestäessä mieleen, että ääni menisikin hänelle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi Kokoomuksen ketjussa ei saisi kirjoittaa asioista joita tapahtui Harkimon ollessa Kokoomuksen jäsen, etenkin muiden asianosaisten ollessa edelleen puolueen jäseniä ja johtohahmoja? Outo vetoomus.
Tuo oli tunteelta. Harkimo on niin epäisänmaallinen ja törkeä tapaus Jokerien kannattajalle, että en yksinkertaisesti halua nähdä mitään hänestä. Vituttaa niin paljon se, mitä Harkimo on saanut aikaan politiikassa ja Jokereissa. Mutta toki keskustelu hänestä kuuluu tännekin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Se on hyvä, ettei Pirkanmaalla ole - ainakaan vielä - ketään teresammallahtea Kokoomuksen ehdokkaissa. Ei tule äänestäessä mieleen, että ääni menisikin hänelle.

Edelleen tässä odottelen jotain syitä/perusteluja, miksi teresammallahet aiheuttaa näin voimakkaan reaktion. Markkina- ja arvoliberaalius on ainakin minulle melko ominaista kokoomukselle.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Edelleen tässä odottelen jotain syitä/perusteluja, miksi teresammallahet aiheuttaa näin voimakkaan reaktion. Markkina- ja arvoliberaalius on ainakin minulle melko ominaista kokoomukselle.
Tässä on muuten hyvä kysymys. Itsellänikin on Sammallahdesta varsin kyseenalainen kuva, mutta eipä hänestä äkkiseltään mitään valtavan kohahduttavaa löydy, enkä nyt itse tarkalleen muista, mistä nimenomaista tapauksista tuon kyseenalaisen kuvan olen muodostanut. Eipä tästä tyypistä toisaalta googlailun perusteella mitenkään miellyttävää tai erityisestikään arvoliberaalia kuvaa synny. Markkinaliberalisti toki, hyvinkin vahvasti, mutta kyllä minä mieltäisin Sammallahden arvokartalla ennemmin liberaalikonservatistiksi, sanoi mies mitä hyvänsä itse kysyttäessä - toki mahtuu tällaisenakin aivan hyvin kokoomuksen sateenvarjon alle. Ja toki joku varmaan mieltää liberaalikonservatisminkin arvoliberalismin alalajiksi, vaikka itse en ihan niin tekisi. Riippuu toki aina yksityiskohdista.

Arvoliberaaliksi Sammallahti siis itsensä mieltää, mutta ottaisin tämän luonnehdinnan pienoisen suolakiteen kanssa, kun tyypillä on kuitenkin ollut tapana poliittisessa retoriikassa niputtaa kaikki turvapaikanhakijat kurkunleikkaajiksi ynnä muuta rasistista öyhötystä. Eli sellaista vahvaa light-persuilua siis, jota tänä kulttuurisotien aikakautena en millään osaa niputtaa arvoliberalismin alle (voitte kritisoida minua kyllä tästä näkökannasta, jos siltä tuntuu), muttei tosiaan mitään yksittäistä todella suurta ylilyöntiä. YouTubessa ja Discordissa hän taitaa enemmän suoltaa tuota yleensä humanitaariseen maahanmuuttoon liittyvää öyhötysmatskuaan, välillä tietty myös Twitterissä. Erityisesti ensinmainituissa
sille on yleisö olemassa, eli varsin tyypillistä kaksilla rattailla ajamista. Tai toisaalta, kuten @Cobol aiemmin spekuloi, voi olla ihan varta vasten valittu taktiikka kokoomukselta, kun seuraa naapurimaidemme maahanmuuttokeskustelun ilmapiirin muutosta.

Erittäin asialliseksi tai oikeudenmukaisuutta ajavaksi hahmoksi en kyllä millään tyyppiä voi lukea, vaikka full-hd-janimäkeläksi onkin vielä jonkin verran matkaa. Kyllä minä ymmärrän (hyvinkin arvoliberaalia kaverina), että tällaisen tyypin ilmaantuminen listavaalissa oman puolueen valikkoon aiheuttaa pientä kavahdusta. Vaan tuskinpa se kokoomukselle mikään ongelma lopulta on, luultavasti tyyppi tuo kuitenkin enemmän ääniä kuin karkoittaa.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
kun tyypillä on kuitenkin ollut tapana poliittisessa retoriikassa niputtaa kaikki turvapaikanhakijat kurkunleikkaajiksi ynnä muuta rasistista öyhötystä.
Kiva että saatiin vihdoin edes yksi konkreettinen syy kaikelle vihalle. Mutta mää oon aika varma, ettei Tere ole ikinä missään niputtanut kaikkia turvapaikanhakijoita kurkunleikkaajiksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Arvoliberaaliksi Sammallahti siis itsensä mieltää, mutta ottaisin tämän luonnehdinnan pienoisen suolakiteen kanssa, kun tyypillä on kuitenkin ollut tapana poliittisessa retoriikassa niputtaa kaikki turvapaikanhakijat kurkunleikkaajiksi ynnä muuta rasistista öyhötystä. Eli sellaista vahvaa light-persuilua siis, jota tänä kulttuurisotien aikakautena en millään osaa niputtaa arvoliberalismin alle (voitte kritisoida minua kyllä tästä näkökannasta, jos siltä tuntuu), muttei tosiaan mitään yksittäistä todella suurta ylilyöntiä. YouTubessa ja Discordissa hän taitaa enemmän suoltaa tuota yleensä humanitaariseen maahanmuuttoon liittyvää öyhötysmatskuaan, välillä tietty myös Twitterissä. Erityisesti ensinmainituissa
sille on yleisö olemassa, eli varsin tyypillistä kaksilla rattailla ajamista. Tai toisaalta, kuten @Cobol aiemmin spekuloi, voi olla ihan varta vasten valittu taktiikka kokoomukselta, kun seuraa naapurimaidemme maahanmuuttokeskustelun ilmapiirin muutosta.

Toki kerroin, kenen taktiikasta kyse. Demarien. Kokoomuksen on siihen reagoitava. Näkisin Kokoomuksen vastaavan SDP:n ja Marinin konservatismiin konservatismilta. Tiukempi arvoliberaali linja tutkittiin jo aiemmin huomaten, että sieltä ei ääniä tule.

Tässä pari poimintaa Marinilta muutaman viikon ajalta:

* Lisää päästöoikeuksia ja lisää fossiilipäästöjä (SDP), Kokoomus vastusti. PS:n ykkösaiheita.
* Kovempia tuomioita rikoksista saatava (Marin), Kokoomus ei suoraa reagointia. PS:n ykkösaiheita.

Marin syö Kokoomukselta ja PS:lta tilaa kuten ovat syöneet demarit Tanskassa ja Ruotsista sikäläiseltä kokoomukselta ja perussuomalaisilta tilan. Jos Kokoomus tämän sallisi vastaamatta oikeilla peliliikkeillä ja ehdokasasettelulla, Marin jatkaisi pääministerinä 2023 eteenpäin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edelleen tässä odottelen jotain syitä/perusteluja, miksi teresammallahet aiheuttaa näin voimakkaan reaktion. Markkina- ja arvoliberaalius on ainakin minulle melko ominaista kokoomukselle.
Luin joskus kauan sitten ao. keskusteluketjun loppuun asti. Ensimmäinen järkevä kommentti taisi olla toiseksi viimeinen. Siitä lähtien olen vierastanut Sammallahtea - olematta silti samaa mieltä vastapuolenkaan kanssa.
En ole seurannut Sammallahtea tuon jälkeen, mutta käsittääkseni hän on yksi kirjoittajista Päivän Byrokraatin takana. Se antaa nykyään lähinnä syöttöjä persujen lapaan.

 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
kun tyypillä on kuitenkin ollut tapana poliittisessa retoriikassa niputtaa kaikki turvapaikanhakijat kurkunleikkaajiksi ynnä muuta rasistista öyhötystä
Näihin syytöksiin olisi mielestäni ensin reilua tuoda esiin todellisia todisteita eikä tuollaista kuvottavaa vihjailua ja "vähän niinkuin sanoi"- tyylin puheita. Tai sitten sanoa suoraan, että on mutua.

En itsekkään Sammallahtea ole samoin katsonut, kun mies tunnustautui Valavuoren kaveriksi/faniksi, mutta silti tuollainen vihjailu on mielestäni melkoista syöpää.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Teren retoriikka on ääriraskasta jenkkilibertarismia jossa kaikki valtion toiminta on sosialismia ja vapaat markkinat ratkaisevat maagisesti kaiken. Youtube-sisältö on tabloidityylistä totuuden rajamailla liikkuvaa kohuvau-otsikointia sosialisteista jotka vie sun lasten rahat ja kyttäävät sun kompostia, ja ei tarvi mennä kovin kauas menneisyyteen että tulee vastaan harhaista sössötystä miten Pride aivopesee ihmisiä häpeämään seksuaalista suuntautumistaan tms paskaa. Ohuesti verhoiltu naisviha on viime aikoina siistiytynyt ja siirtynyt enemmän Päivän Byrokraatin anonymiteetin suojiin. Sokerina pohjalla someoikeistolainen sananvapauskäsitys, jossa kaikki oman mielipiteen vastainen kritiikki ja vastaväitteet ovat sensuuria, maalittamista ja känkelöintiä.

Lyhyesti sanottuna somejulkkis-grifteri ja samaa sarjaa just jonkun Valavuoren tai Ivan Puopolon kanssa, paitsi marginaalisesti paremmalla julkisuuskuvan hallinnalla.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Hyvä video, olen ennenkin nähnyt. Se aikaleima jäi uupumaan, jossa puhutaan Pridesta. Mikä ei yllätä, sillä videolla ei puolella sanallakaan puhuta Pridesta. Tere kannattaa Pride-aatetta avoimesti, joskin on vastustanut kuntien osallistumista siihen periaatesyistä.

Katsokaa video. Hyvää rohkeaa puhetta aiheesta, jota ei selvästikään sovi kyseenalaistaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä video, olen ennenkin nähnyt. Se aikaleima jäi uupumaan, jossa puhutaan Pridesta. Mikä ei yllätä, sillä videolla ei puolella sanallakaan puhuta Pridesta. Tere kannattaa Pride-aatetta avoimesti, joskin on vastustanut kuntien osallistumista siihen periaatesyistä.

Sammallahti totesi pari vuotta sitten, että

"sateenkaariasia rikkoo uskonnollisen konservatismin asettamia ahtaita yhteiskunnallisia normeja, joten homostelu on, uskokaa tai älkää, erittäin black metal".

Yksi hyvä lisäsyy äänestää Sammallahtea niille, jotka häntä äänestävät. Pride-viikon kritiikkiä on itseni vaikea arvioida, mutta onhan täälläkin Pride saanut arvostelua pitkälti samoista syistä:

"Mitä tulee Pride-viikkoon, niin se show tuntuu menevän joka vuosi epä-älyllisemmäksi. Ällöpyllykonservatiivit märmättävät homosaatiosta, homorummutuksesta ja homottamisesta, aivan niin kuin toisten seksuaalinen suuntautuminen olisi ulkopuolisten asia. Konservatiivien äksyilystä suivaantuneet näennäisliberaalit taas saattavat haukkua Pride-kulkueeseen osallistumattomat homofobisiksi, aivan niin kuin kulkueessa käymisellä olisi erityisempää merkitystä. Ja sitten siinä välissä on se tolkun ihmisten suuri massa, kuten tavallista".


Sammallahdesta luodaan vihervasemmiston toimesta ällöpyllykonservatiivia, koska se auttaa vihervasemmistoa kokoamaan rivejään ja saamaan Kokoomuksesta pari ääntä vihreille. Mitä itse asiaan tulee, Sammallahti vaikuttaa olevan fiksu tyyppi.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Hyvä video, olen ennenkin nähnyt. Se aikaleima jäi uupumaan, jossa puhutaan Pridesta. Mikä ei yllätä, sillä videolla ei puolella sanallakaan puhuta Pridesta. Tere kannattaa Pride-aatetta avoimesti, joskin on vastustanut kuntien osallistumista siihen periaatesyistä.

Katsokaa video. Hyvää rohkeaa puhetta aiheesta, jota ei selvästikään sovi kyseenalaistaa.

Videon esikatselukuva (eli se joka pomppaa esiin hakukoneissa) on selkeää Pride-kuvastoa, kun taas sisältö keskittyy joihinkin yksittäisiin typeriin artikkeleihin, joiden pohjalta sitten johdetaan otsikkoon someoikeistoa pelottavia sivistyssanoja kuten intersektionaalisuutta sekä jotain ihme höpinää eheytyshoidoista. Ihan perustason jenkkioikeistolta lainattua own the libs -trollausta jossa kuitenkin säilytetään riittävä "plausible deniability" kilpenä kritiikille. Eipä tosin yllätä että puolustelijoita löytyy siitä leiristä joka täälläkin oli Teren tavoin kovin huolissaan "woke-kultista" aina tiettyihin maailmanpoliittisiin käänteisiin asti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Petteri Orpolta asiaa Kokoomuksen blogissa. Poimitaan vaikka tämä osa:


"Heikommassa asemassa olevat hyötyvät yhteiskunnan palveluista ja kyvystä pitää huolta kaikista. Valtio voi tarjota huippuluokan koulutusta tai puolustaa rajojaan vain, kun se on myös taloudellisesti vahva.

Enää Suomi ei tätä ole. Siksi suunta on käännettävä. Valtion velka ylittää vaalikauden loppuun mennessä huimat 150 miljardia euroa. Uutta velkaa Rinteen-Marinin hallitus on ottamassa noin 50 miljardia euroa. Korkomenot paisuvat 1,5 miljardiin euroon ensi vuoden budjetissa. Edellisvuodelta nousua on 900 miljoonaa. Jo pelkkä korkomenojen nousu vastaa koko Suomen poliisitoimen budjettia. Tätä vauhtia Suomen tulevan menestyksen edellytykset syödään pois.

Korot ovat kuitenkin nousseet vasta vähän. Tapahtumassa oleva kehitys antaa kuitenkin mittakaavan siitä, mihin ollaan menossa keskuspankkien nostaessa ohjauskorkojaan inflaation hillitsemiseksi. Kolmen prosenttiyksikön nousu tarkoittaisi jo 4,5 miljardin euron vuotuisia korkomenoja".


Velalla todella on väliä ja ratkaisevaksi tulee Suomenkin osalta se, miten markkinat uskovat Suomen velanhoitokykyyn. Jos eivät usko, korko nousee nopeasti. Toinen ongelma saattaa tulla Italian kautta, jossa euroalueen muut valtiot joutuvat korko- ja/tai velkakriisiin sen osalta, keneen luotetaan vähemmän. Toistaiseksi Suomella ei ole hätää, mutta jos velkamäärä kasvaa, ongelmat kutsutaan itse sisään.

EU kaavailee uusia tukipaketteja, vaikka Marinin hallitus ei niistä viesti. Muuten saa ollakin hiljaa, mutta toivottavasti ei siksi, että eivät yritä edes vaikuttaa siihen, onko Suomi suurikin nettomaksaja eteläisen Euroopan auttamisessa.
 

Baldrick

Jäsen
Oma ongelmani Kokoomuksessa on merkittävä luottamuspula puolueeseen. Kokoomus leikkaa hyvinvointivaltiomme peruspilareista, yksityistää aivan väärissä paikoissa, tuntuu ajavan ylikansallisten yritysten asiaa suomalaisen yrityskentän sijasta, sekä pyrkii maksimoimaan rahan liikkumisen rahan luo, eikä niinkään poistamaan kilpailun esteitä ja tehdyn työn palkitsevuutta. Hallituksessa on myös oltu vuodet väärällään ja huudettu huippuosaajien maahanmuuttajien käsittelynopeudesta, mutta nyt siinäkin isoin harppaus otetaan Kokoomuksen ollessa oppositiossa.

Itseäni vituttaa aika rankasti, että Suomesta puuttuu (tietyin ehdoin) markkinaliberaali puolue, joka pyrkii kuitenkin olennaiset julkiset ydinpalvelut pitämään laadukkaina julkisessa omistuksessa. Itseäni kiinnostaisi eniten nähdä miten yrittäjien määrää Suomessa saataisiin terveesti ylöspäin, kuinka poistetaan kynnyksiä kilpailla markkinajohtajien kanssa jne. Tuntuu, että Kokoomus haluaa yksityistää yksityistämisen ilosta asioissa, joissa sille ei ole tarvetta, ja uskoo jollain asteella ns. trickle downiin. Kokoomus itselleni näyttää pro-business ja pro-wealth puolueelta, eikä pro-market. Vähän sama kuin Jenkeissä rebut puhuvat paljon kansan olevan miljonäärejä ja tulevia miljonäärejä, mutta päätökset järjestään pitävät huolen, että rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy ja markkinajohtajat pitävät asemansa.

Lupauksiin pettymään joutuneena täytyy myös todeta, että en jaksa uskoa Kokoomuksen merkittävästi tasaavan valtionbudjetin alijäämää tulevalla hallituskaudella. ”Kipeiden” perusturvaan, koulutukseen ja terveydenhuoltoon kohdistuvien leikkausten (ei edes yritetä pakottaa leikkauksia kohdistumaan hallinnollisiin kuluihin vaan annetaan valua suorittavaan toimeen) ohella leikataan myös tuloja, monilta osin paikoissa, joissa raha ei palaa markkinatalouden kiertoon, vaan firman tai omistajan kassaan odottelemaan. Lopulta katsotaan, niin velkaa otetaan vieläkin lähes yhtä paljon, mutta julkisia palveluita on saatu romutettua ja valtion tulopohjaa kutistettua, jolloin muille jää tehtäväksi sitten sen nostaminen takaisin, kun huonosti toteutetut leikkaukset tuloissa ei ”yllättäen” tuottaneetkaan toimeliaisuutta ja määrällistä verotulon korotusta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoista pohdintaa yllä, joskin katson asiaa eri tavalla. Kokoomus on ollut ainoa valopilkku synkähkön vasemmistolaisen holhoussuomen kartalla.

Keskuspankit (meillä EKP) määrittävät hintatasoa ja jättisuuria pelastuspaketteja, joiden vaikutus Suomenkin markkinoihin on suuri. Markkinatalous muuttui kun heikosta taloudenpidosta ja liiketoiminnasta palkitaan, ja hyvin talouttaan ja liiketoimintaansa hoitaneet joutuvat epäterveen markkinan kuristamaksi. Jostain syystä nämä muutokset ovat monilta jääneet huomaamatta.

Itse olen huolissani siitä, riittääkö Kokoomuksessa tällä kertaa uskallus. SDP painostaa vasemmiston yhteisvoimin ay-liikkeen kanssa kaikkia tarvittavia uudistuksia vastaan. Kysymys on viime kädessä siitä, tukeeko SDP:n johtamaa menneisyyden politiikkaa vai uskaltaako ottaa omat askeleet Kokoomuksen kanssa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Orvon rahankeräys ei ollut keräys?


Pitääkö lasteni siis tehdä rahankeräysilmoitus, kun lahjoitan joka kuukausi heidän tililleen rahaa? Porsaanreikiä löytyy aina, mutta eipä tuossa mitään lakia ole ilmeisesti rikottu? Jos on, poliisi tutkii...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös