Kohtaavatko tilisi? RO vai PA?

  • 2 707
  • 15

Kohtaavako tilisi?

  • Pääsääntöisesti kyllä, rahaa jää säästöönkin

    Ääniä: 66 35,5%
  • Pääsääntöisesti ei, sinne ne vain johonkin uppoavat

    Ääniä: 77 41,4%
  • Vaihtelevasti

    Ääniä: 43 23,1%

  • Äänestäjiä
    186

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Työelämää on jo jonkin verran takana, ja palkkakin on lähes kaksinkertaistunut vuosien aikana. Silti on edelleen vaikeuksia saada rahat riittämään seuraavan palkan tuloon asti. Ok, iso taloremontti on osittain takana ja osittain vielä meneillään, mutta silti tuntuu kuin meikäläisessä olisi sisäänrakennettuna tuo ominaisuus joka saa tuhlaamaan kaikki rahat ennen seuraavan palkan kilahtamista tilille. Seuraava palkka tulee maanantaina, ja nyt olen taas siinä tilanteessa että tili on lähes tyhjä. Viimeisillä rahoilla hain sitten kuvaannollisesti olutta ja grillattavaa viikonlopuksi..

Mites muilla JA:n palkansaajilla? Näkevätkö tilit pääsääntöisesti toisensa vai pitääkö kärvistellä palkkajakson loppupuolella? Rahaa On vai Perse Auki?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
RO. Aika nuukasti tulee eleltyä, ei tule kauheasti tehtyä esim. mitään kalliita heräteostoksia, eikä baareihinkaan tule kauheasti rahaa tuhlattua.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rahaa on. Varsinkin nyt, kun rakas vaimoni siirtyi takaisin työelämään 2,5 vuoden hoitovapaalta. Eritoten siksi koska kuulun siihen onnelliseen miesryhmään jonka vaimo kantaa kotiin suuremman tilin kuin itse. Lisättäköön että olen omaan palkkaani lähestulkoon tyytyväinen.

Mihinkään kerskakulutukseen ei olla sorruttu. Kaksi autoa, kaksi poikaa, puoliksi maksettu omakotitalo (joo, zen cafe tykkää) takaavat sen että rahareikiä kyllä riittää omiksi tarpeiksi.

Aikoinaan kun oli samat tulot, säästöjä rutkasti pankissa, ym. mutta pieni vuokra, ei lapsia, vain yksi auto ja tili jäi tilin jälkeen makaamaan päällekkäin pankkiin. Sillon saattoi lähteä tosta vaan mihin päin maailmaa vaan halusi, tai ostaa minkäkokoisen telkkarin kuin halusi. Siihen verrattuna olo tuntu(i) verrattain köyhältä.

Helevatan tyytyväinen nyt olen siihen, että yhdenkin ihmisen palkalla elettiin vaimon hoitovapaan aikana kelvollisesti, ja lainakin lyheni. Nyt sitten vaimon palkka siihen päälle (miinus n.300e hoitomaksut/kk) ) niin ihan jees tässä toimeen tullaan. Esim. lapsilisiä ei tarvitse käyttää kuukausittaisiin menoihin. Täällä maalla eläessä säästäminen on tietysti melkoisesti helpompaa kuin siellä, missä kaksio maksaa puolitoista vanhaa miljoonaa. Omia valintoja, mitä kukakin arvostaa.

Ihmisen toimeentulo ei välttämättä kaikilta tekijöiltään ole ihmisestä itsestään riippuvainen. On sairastumisia, vaimot löytävät isokyrpäisempiä miehiä, talot homehtuvat myydessä, korot nousevat, viina vie, työt ei maistu, niitä ei ole, kortti vie, kortti tuo, mukula polttaa kirkon.. joten eletään suu säkkiä myöden, niin yleensä pärjää. Toisaalta tiedän monta kädestä suuhun eläjää, jotka ovat hyvinkin tyytyväisiä rahaelämäänsä. Meitä on moneksi.

Töitä olen tehnyt kolmetoistavuotiaasta lähtien, joten kultalusikkaa en ole suuhuni laittanut. Olen aina ollut helevatan pihi, jolle taskussa oleva raha ei koskaan ole ollut ongelma. Tylsää ehkä, mutta tyytyväinen siihen.

Niinkuin radiosta kerran kuulin: "Oppikaa olemaan, Saatana!" Pätee hyvin raha-asioihin.

Edit. Edes hyvää kaveria en rahallisesti takaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
PA yleensä, mut kun rahaa on niin eletään myös sen mukaan. Vittuako sitä suotta säästelemään ja jälkikasvulle ryypättäväksi jättää. Opintolainatkin nostin kaikki, siksi vain ettei saatana tarvi ihan makaronilla elää ja ryysyissä kulkea opiskeluaikoja, ennemmin sit makselen sitä sen 50€ kuussa jatkossa pois.

Nyt on töitä, joten ei oo taloudellisesti mitään hätää, kaikki ok.

Tosin heinäkuu on raskas, Simerock ja Qstock pitäis koittaa klaarata läpi, mut tuntuu et todella tiukkaa taloudellisesti tekee. Mut what the hell, katotaan sitä sit kun aika koittaa.
 

sak77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport,ManU,IK,
PA vielä reilu vuoden verran.Tili tulee tili menee.Mutta valoa on silti tunnelin päässä!

edit.Valoa vaihdettu valoa...villet ei ny just nappaa meikäläistä
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
RO

Nelisen vuotta sitten irtisanouduin hyväpalkkaisesta työstä ja pidin 4kk loman. Ilman tukia luonnollisesti. Sen jälkeen koulun penkille päivittämään osaamista opintotuelle ja samaan aikaan armas vaimoni oli vielä yliopistossa. En ole koskaan ollut tuhlaavainen, mutta se aika opetti laskemaan pennit suhteellisen tarkkaan.

Nykyisin molemmilla on hyväpalkkainen työ (vaimolla hävyttömän hyvä liksa) ja lisäksi parempi puolisko sivubusineksena omistaa puolet eräästä yrityksestä. Ensimmäistä kertaa elämässä sellainen olo että pystyy vähän leveämmin elämään, vaikkakin pakko sanoa etten vieläkään "osaa" tuhlata. Sain vaimonkin ylipuhuttua hintavahkon auton ostoon ja kenties itselle kesäautoksi vuoden päästä jenkkirauta. Opetuksena kaikille lapsukaisille, kova työ ja koulunkäynti kannattaa.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Täytyy sanoa, että kirjoituksesi oli kuin omaa olisin lukenut. Juurikin noita remontteja, ja palkan tuplaamisia myöten.

Itse tulee maksettua kaikki laskut, lainat, ja tankattua molemmat autot. Siinähän se tili sitten melkein onkin. Sitten vaimoke ostaakin kaikki ruuat, ja ylimääräiset kulut, mitä palkkojen välissä tulee. Toimii ihan hyvin, kun tuota rahaa ei ehkä allekirjoittaneelle kannata liikaa ainakaan antaa.

Edit: Hartiapankille: Kannattaa muuten kokeilla tuota rahastosijoittamista. Mulla tulee tili 2 krt/kk, ja kummastakin meni 50€ noihin rahastoihin. Mitään eroa ei huomannut, eikä jäänyt mitään kaipaamaan. Sitten reilu puoli vuotta niitä rahoja tuolla pidin, ja reilu 700€ lunastin. Tosin senkin pakon edessä, kun piti maksaa ikkunaremonttia. Mielummin olisin niitä makuuttanut vaikka pienellä korolla tuolla, jolloin jäisi edes jotain säästöön. Tosin kaikki rahathan mitä taloon lyöt nostavat sen arvoa, ja sitten joskus kuittaat korot noista..
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Hiukka tulkinnanvarainen avaus. Meinaan vaan, notta tuskin täällä kenelläkään rahaa on niin "että ranteita pakottaa", mutta se mihin ne rahat menevät onkin toinen juttu...

Jos kaikki hillot menevät vuokraan ja "harrastuksiin" (siihen perjantain ja sunnuntain väliseen yöhön tjsp.) niin voi sanoa olevansa tasan PA!

Jos taas ne samat hillot menevät esim. asuntolainan lyhentämiseen, rahastoihin jne. niin vois ehkä sanoa ettei käteisvaranto ole ihan huippuiskussa, mutta on kaikkea muuta kuin PA!

Itsellä lähempänä tuo toinen tilanne, mitä nyt ne loputkin käteiset / kk menevät lasten harrastuksiin jne.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Kannattaa muuten kokeilla tuota rahastosijoittamista.
Joo, tuo on kyllä käynyt monesti mielessä mutta eipä vaan ole saanut aikaiseksi. Pitänee ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä tuumasta toimeen, kun ei tuo 100€/kk tosiaan pitäisi taloutta kaataa. Varsinkaan kun ongelma on juuri tuo tuhlaaminen, eli huomattavasti pienemmällä rahamäärällä varmaan tulisi toimeen.

ps. Näyttää muuten olevan teikäläisellä sama jako talousasioissa, oikeastaan prikulleen noin se menee meilläkin. Emäntä on tarkempi talousasioissa, joten on parempi että minä makselen lainat, laskut ym. isot toistuvat kulut ja hän sitten hoitaa ruokapuolta ja satunnaisia muita menoja. Omalla tililläni kun ei löysä raha kauaa viihdy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eipä juuri tilit kohtaa, ei. Talven yli olin ainoa ansiotyöläinen ja nyt vaimon kesätöiden johdosta on mahdollisuus "sijoittaa" erinäisiin kohteisiin, joten kädestä suuhun tässä nytkytellään. No, eipä meillä koskaan ole häävit palkat olleetkaan, mutta kyllä suurin syy löytyy silti ihan persoonista, kun molemmat tykkäävät ottaa ilon irti hetkestä mielummin kuin ahdistua tulevan viikon budjetista. Mulle (ja meille) raha on ensisijaisesti vaihdon väline. Tottakai järki on päässä, eikä mitään älyttömyyksiä tehdä rahojen kanssa, eikä meillä kummallakaan ole edes mitään koukuttavia paheita. Silti en epäröi viedä koko perhettämme esim. cappuccinolle tai kiinalaiseen viimeisillä rahoillamme, jos se saa pääkoppamme tuulettumaan. Kerätään sitten loppuviikko vaikka pulloja tai järsitään käpyjä.

Tämä on tällaista semiopiskelijaperheen touhua vielä tässä vaiheessa ja oikein virkistävää. Ehdimmehän tuossa jo jokusen vuoden leikkiä aikuisia omakotitalon, tila-auton ja vakituisten töiden muodossa. Moni varmasti ahdistuisi tilanteestamme, ja toki meilläkin on suunnitelmissa vakauttaa tilanteemme jossain määrin, kun kuitenkin lapsikin tuossa mukana roikkuu, mutta ainakin opinnot vedetään loppuun varsin värikkäin taloushallinnollisin ratkaisuin. Kukin tavallaan, kun vain hoitaa velvoitteensa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä edellisen kuukauden tulot on aika tarkkaan käytetty uuden palkkapäivän lähestyessä. Tosin tähän sisältyy myös kiinteä säästösumma - eli siinä mielessä vähän jää yli. Muutamia kertoja olen joutunut kaupassa maksamaan S-kortilla, kun sen tilillä on ollut enemmän katetta kuin varsinaisella käyttötilillä.

Pari vuotta sitten sain parempipalkkaisen työn, mutta samassa yhteydessä hankin auton ja vähän myöhemmin kalliimman (vuokra)asunnon. Pelkästään näiden syiden takia menoni ovat lisääntyneet n. 500€ kuussa, eli jos olisin vain jatkanut samanlaista eloa autottomana Kallion pikkukämpässä, niin aika paljon olisin voinut käyttää vaikkapa matkustelemiseen... Toisaalta niin monta vuotta ehdin asua kimppakämpissä ja pienissä "komeroissa", että nykyään saunan päälle parvekkeella istuessani tuntuu se elintaso sittenkin kohonneen...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Perse ei varsinaisesti auki ole juuri koskaan, joten vastasin RO. Täytyy kuitenkin todeta, että aika tehokkaasti olen osannut rahani käyttää aina riippumatta siitä millaiset tulot milloinkin on ollut. Täytyy myös todeta, että sen verran on onneksi ollut järkeä aina päässä, että en ole kuitenkaan elänyt yli varojeni ainakaan kovin pahasti. Nyt kun tulot ovat saavuttaneet sellaisen tyydyttävän tason niin on mukaan tullut samalla kuitenkin asuntolainaa, autoa sun muuta menoa mistä ei esim. opiskeluaikaan ollut tietoakaan. Siitä mitä ns. pakollisten menojen jälkeen jää käteen menee osa sijoitukseen ja sen jälkeen käteen jäävä kadotetaan sitten mihin milloinkin. Viimeksi uuteen tietokoneeseen. Kestäköön perseeni niin nyt kuin myös tulevaisuudessa.
 

EDDIE C

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi (sympatiat Ruotsille)
Neljä lasta, vaimo pienipalkkainen (nyt äitiyslomalla) ja kaiken tämän päälle olen kova tuhlaamaan. Siispä edellinen tili on aina mennyt ennen seuraavan tuloa. Vaimo on vielä kovempi tuhlaamaan kuin minä joten minä maksan melkein kaikki meidän perheen laskut.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rahaa on. Tosin nyt, kun olin pari kuukautta poissa töistä ja elin tuon ajan kalliisti (matkustelua), on tili tyhjempi kuin aikoihin. Pelkäsin kyllä, että tilanteeni olisi pahempikin Suomeen palatessa, mutta onneksi näin.

Palkka ei todellakaan päätä huimaa, mutta kun on pienet menot, jää vähästäkin säästöön joka kuukausi. Voin huoletta tehdä ostoksia jos siltä tuntuu, kunhan nyt jonkinlaisen järjen pidän mukana. En ole kovinkaan pihi, mutta mietin silti välillä tarkasti, mihin rahani laitan. Varmaan siksi kulutus pysyy melko hyvin aisoissa - en viitsi esim. ostaa oikein mitään, minkä koen vähänkään turhaksi. Silti en jaksa murehtia vaikka jonkun cappuccinon hintaa, jos sellaisen oikeasti haluan. Sittenhän haluan, ostan ja nautin samalla vaikka jonkun hyvän ystävän seurasta ja keskusteluista. Välillä rahaa siis uppoaa kovinkin kevein mielin, välillä taas pitää hieman kiristellä nyörejä.

Oikeastaan ainut seikka, jonka takia toivoisin tällä hetkellä olevani upporikas, on matkustelu. Olisi niin huippua jättää työt ja heittää reppu selkään. No, ehkä tuohon tulee taas jossain vaiheessa mahdollisuus, kun ensin vähän tienaa. Siitä olen kuitenkin ylpeä jo nyt, että oman elintasoni, matkani ja humputteluni olen kaikki ansainnut itse töitä tekemällä ja säästämällä. Silloin on varaa tuhlatakin välillä hyvillä mielin.
 

sidney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans,KalPa sekä HIFK
No ei tässä niin suurta hätää ole. Asuminen on halvempaa itselleni kuin koskaan. Bensaan palaa rahaa kun töissä kulkee, mut muuten on ihan hyvän tilanne. Lasten harrastuksiin menee tietty paljon rahaa, mut mitäs sitä ei niiden "pentujen" takia tekis. Vielä kun saa pois ton yhden elätettävän (exvaimon) niin mikäs meillä. Kummasti jää muutama sata euroa ylimääräistä. Ei ne isot tulot vaan miten ne pienet käyttää. Tosin en kai minä mikään pieni tuloinen enää ole. Meinaan vaan et mihin rahansa laittaa. Kuten joku jo edellä totesi.

ehkä mun on mentävä kalsari-ketjuun.... yllättäen...-kele.... taas... olenkohan juoppo....tai jotain... ihan sama... mul on loma....


sid
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös