Suomen armeijan koko on pudonnut 350 000 taistelijaan. Tästä seuraa, että yli kolmekymppisiä ei jatkossa enään harmaisiin kutsuta (ainakaan ensi vaiheessa) sodan uhatessakaan. Tällä hetkelläkin jo 35-vuotiaat siirretään jo nostoväkeen, mutta ikäraja tulee laskemaan. Ongelmana on, että missä maanpuolustuksesta kiinnostuneet henkilöt saavat a) koulutusta ja b) maanpuolustus harrastumahdollisuuden jos sattuvat olemaan yli tai alle 18-30 vuotiaita?
Onkin oikeastaan hämmästyttävää, että meiltä puuttuu kodinturvajoukot, koska muissa pohjoismaissahan on erittäin pitkät perinteet. Ilmeisesti kylmänsodan aikana pienilukuinen äärivasemmisto olisi estänyt puheet kodinturvajoukoista vertaamalla niitä suojeluskuntiin. Nyt kun menneisyyden haamut on jätetty taakse luulisi ajan olevan otollinen asian edistämiseen.
Lisäksi kun nykyajan säästöpaineissa poliisi tai sairaanhoitopalvelut eivät ole enään syrjäseuduilla saatavilla aikanaan ensimmäiseen kahteen - kolmeen tuntiin, niin kodinturvajoukot voisivat tuoda sinnekin turvaa rikollisuutta vastaan. Koulutuksen myötä ne voisivat myös hoitaa sairaiden kuljetuksia sielä missä yhteiskunta ei enään halua tehtävää suorittaa.
Asia nostettaneen esille seuraavien eduskuntavaalien alla, ja todennäköisen kannatuksen myötä asiaa voitaneen edistää jo seuraavalla vaalikaudella. Arvioisin, että kyseessä on luonnollinen askel kehitettäessä maakuntajoukkoideaa, joka ei toteutunut ihan toivotussa laajuudessa. Kodinturvajoukkojen myötä mikäli ikäluokat jatkavat pienenemistään, ei tulisi suurta haittaa, vaikka armeijan kokoa pudottettaisiin vielä kymmenellä tuhannella. Tällä tavalla muuten jo kriittisen ahtaalle ajettu maanpuolustuskin voisi osallistua säästötalkoisiin.
Onkin oikeastaan hämmästyttävää, että meiltä puuttuu kodinturvajoukot, koska muissa pohjoismaissahan on erittäin pitkät perinteet. Ilmeisesti kylmänsodan aikana pienilukuinen äärivasemmisto olisi estänyt puheet kodinturvajoukoista vertaamalla niitä suojeluskuntiin. Nyt kun menneisyyden haamut on jätetty taakse luulisi ajan olevan otollinen asian edistämiseen.
Lisäksi kun nykyajan säästöpaineissa poliisi tai sairaanhoitopalvelut eivät ole enään syrjäseuduilla saatavilla aikanaan ensimmäiseen kahteen - kolmeen tuntiin, niin kodinturvajoukot voisivat tuoda sinnekin turvaa rikollisuutta vastaan. Koulutuksen myötä ne voisivat myös hoitaa sairaiden kuljetuksia sielä missä yhteiskunta ei enään halua tehtävää suorittaa.
Asia nostettaneen esille seuraavien eduskuntavaalien alla, ja todennäköisen kannatuksen myötä asiaa voitaneen edistää jo seuraavalla vaalikaudella. Arvioisin, että kyseessä on luonnollinen askel kehitettäessä maakuntajoukkoideaa, joka ei toteutunut ihan toivotussa laajuudessa. Kodinturvajoukkojen myötä mikäli ikäluokat jatkavat pienenemistään, ei tulisi suurta haittaa, vaikka armeijan kokoa pudottettaisiin vielä kymmenellä tuhannella. Tällä tavalla muuten jo kriittisen ahtaalle ajettu maanpuolustuskin voisi osallistua säästötalkoisiin.