Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 611 103
  • 7 275

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäni aika pöyristytävää, että joku itseään sivistyneenä pitävä voi olla sitä mieltä, että kirkossa sopii järjestää kaikille yhteinen ja pakollinen tilaisuus.

Näin on, mutta eivät nämä kaksi. Orpo ja Kulmuni totesivat, että kyse on vapaaehtoisuudesta. Nyt kun tuli kaivettua keskustelua Ruotsissa samasta asiasta ja siellä on edelleen demarien ja vihreiden hallitus, kaipaisin Suomessa vasemmistolta ja vihreiltä ja liberaaleilta ja humanisteilta vähän samanlaista otetta, mitä Ruotsissa nähdään. Kyllä mulle tulee näistä jutuista mieleen se, että Ruotsi on länsimainen, mutta Suomessa osa elää Neuvostoliiton aikaa. Tämä tosin ei ole ainoa asia, josta tuo asetelma mieleen tulee, vaan niitä löytyy työsopimuksista ja maahanmuuttopolitiikasta alkaen.

Ruotsissa ei ilmeisesti haluta jakaa kansaa samalla tavalla. Ongelmia on jo tullut, joten liekö viisastuneet.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta vuodesta 2017 ei ole 15 vuotta vuoteen 2019, joten Anderssonilta voisi kysyä, onko hän valmis kieltämään julkisesti aiemmin tekemänsä tihutyön. Itse en nostanut esille Saatana tulee Turkuun tapahtumaa, mutta vahingossa kyllä nostin esille Anderssonin roolin vastauksessani. Ja roolihan ei ollut tilojen estäminen, vaan bändilistan karsiminen vastaamaan paremmin Anderssonin maailmankatsomusta. Kyseenalaista toimintaa siis opetusministerille. Kun tässä nyt katsotaan näitä 15 vuotta sitten sanottuja Räsäsen tapauksessa, niin ajattelin hyvin pientä katsomista Anderssonin osalta eli paria vuotta.

Minulle kyllä sopii, jos Andersson jätetään keskustelussa tähän. Tiukkapipoinenhan se on, mutta ei tämän keskustelun paikka.
Jutussa ei esitetä väitteitä, joiden mukaan Andersson olis "karsinut bändilistaa" tai tehnyt "tihutöitä". Sen sijaan jutussa todetaan, että Andersson on toiminut jonkinlaisena välittäjänä, joka on varoittanut järjestäjiä tulevista tapahtumista (oletan, että hänellä on ollut ns. sisäpiiritietoa).

Toki voidaan tulkita, että kannatuskommentti facebookiin - jonka hän sittemmin poisti - oli merkki "tihutyöstä" tai"bändilistan karsimisesta", mutta aika pitkä matka on siihen, että Anderssonin pitäisi ministerinä pyytää anteeksi tai ottaa kantaa em. episodiin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mitä luin ruotsalaisen humanistien/liberaalien ja sitten oikeiston/konservatiivien keskustelua aiheesta, Ruotsissa väännetään lähinnä siitä, onko papin paikka koulun juhlassa vai ei. Se mitä kaikki lukemani - myös humanistit yms - ovat samaa mieltä, on kirkkojen käyttäminen. Se on järkevää. Yllätyin suhteessa suomalaiseen keskusteluun esimerkiksi humanistien (alla linkki) näkemyksestä, jonka mukaan kirkot ovat osa ruotsalaista kulttuuriperintöä ja siten niitä tulee käyttää. Tämä on aivan sama asia, josta olen itse kirjoittanut useamman kerran. Kirkot ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä ja niitä tulee jo siksi käyttää mm. koulun juhlissa, jos niin halutaan.

Ruotsalainen humanistien näkemys korostaa juuri niitä asioita muutenkin, joita on syytä korostaa. Ja humanistit tarttuvat aivan oikein papin läsnäoloon ja siihen, että osa seurakunnista ei heidän tiedon mukaan haluaisi antaa kirkkoa kouluille ilman pappia. Ymmärrän myös sen, että humanistit eivät halua kirkkoja ensisijaisesti koulun juhliin käytettäväksi. Näin ei pitäisi Suomessakaan olla.


Mitä jos kaikki eivät halua käyttää kirkkoa joulujuhlaan? Onko ok pakottaa tällaiset lapset tai tällaisten vanhempien lapset käymään joulujuhlassa yhden uskontokunnan palvontapaikalla, koska kyseinen palvontapaikka sattuu kuulumaan paikallisen yhteiskunnan kulttuuriperintöön? Onko tämä omiaan lisäämään yhteisöllisyyttä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka moni ei hyväksy Ruotsin humanistien kantaa, jonka mukaan kirkkoa voi kaikesta huolimatta hyödyntää Ruotsissa rakennuksena koulun juhlissa aiemmin mainituin ehdoin?
Minä hyväksyn jos siihen sisältyy se ettei kirkko rajoita tilaisuuksien sisältöä mitenkään vaan antaa tilat käyttöön mille yhteisölle tahansa. Eli kun ehdot ovat samat niin kouluille kuin saatanan palvojille.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin on, mutta eivät nämä kaksi. Orpo ja Kulmuni totesivat, että kyse on vapaaehtoisuudesta. Nyt kun tuli kaivettua keskustelua Ruotsissa samasta asiasta ja siellä on edelleen demarien ja vihreiden hallitus, kaipaisin Suomessa vasemmistolta ja vihreitä ja liberaaleilta ja humanisteilta vähän samanlaista otetta, mitä Ruotsissa nähdään. Kyllä mulle tulee näistä jutuista mieleen se, että Ruotsi on länsimainen, mutta Suomessa osa elää Neuvostoliiton aikaa.
Eli et ole vieläkään sisäistänyt, mistä tässä on kyse.

Koulun joulujuhla on osa opetusta, johon on pakko osallistua.

Toki voidaan ryhtyä järjestelemään kilpailevia joulujuhlatapahtumia vaikka synagogassa, Laitilan Seolla tai saatananpalvojien bändikämpillä, mutta se taas on pitkälti ristiriidassa yhdenvertaisuustavoitteiden ja yhteisöllisyyden lisäämisen kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä jos kaikki eivät halua käyttää kirkkoa joulujuhlaan? Onko ok pakottaa tällaiset lapset tai tällaisten vanhempien lapset käymään joulujuhlassa yhden uskontokunnan palvontapaikalla, koska kyseinen palvontapaikka sattuu kuulumaan paikallisen yhteiskunnan kulttuuriperintöön? Onko tämä omiaan lisäämään yhteisöllisyyttä?

En itse pakottaisi ketään ja noudatan myös lakia. Jos lakia/tulkintaa muutetaan, sen jälkeen voi pohtia tarkemmin. On kuitenkin selvää, että erilaisia vaihtoehtoja tulee harkita.

tagi @Walrus21
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä hyväksyn jos siihen sisältyy se ettei kirkko rajoita tilaisuuksien sisältöä mitenkään vaan antaa tilat käyttöön mille yhteisölle tahansa. Eli kun ehdot ovat samat niin kouluille kuin saatanan palvojille.

Näin Ruotsissa pääosin toimitaankin, jos sikäläisten Humanistien sivulla esittämään kantaan on luottaminen. Tuo papin käskeminen paikalle on vastoin omaa kantaani ateistina.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Kyllä mulle tulee näistä jutuista mieleen se, että Ruotsi on länsimainen, mutta Suomessa osa elää Neuvostoliiton aikaa. Tämä tosin ei ole ainoa asia, josta tuo asetelma mieleen tulee, vaan niitä löytyy työsopimuksista ja maahanmuuttopolitiikasta alkaen.

Ruotsissa ei ilmeisesti haluta jakaa kansaa samalla tavalla. Ongelmia on jo tullut, joten liekö viisastuneet.
Kyllä minulle tulee mieleen, että ruotsissa on pitkät perinteet perseennuolemisesta jokaiseen mahdolliseen suuntaan. On täysin selvää, että tuollaisen ruotsalaisen ajatuksen taustalla on joko poliittinen päämäärä tai muuten halua nuolla persettä.

Orpo/Kulmuni voivat olla mitä mieltä tahansa, mutta opetussuunnitelman mukaan, koulun joulujuhla on osa opetusta ja siten pakollinen.

Tällöin vaihtoehdot ovat, että koulu järjestää monta joulujuhlaa (ateistit, muslimit, kristityt, juutalaiset ...). Tai sitten järkkää kristityille omansa ja niputtaa muut. Väistämättä herää kysymys, että miksi helvetissä ja millä perusteella? Eikö voi järjestää yhtä ja antaa jokaisen eritysryhmän järkätä omansa jos huvittaa ja niin tärkeältä tuntuu.

Asiassa on muuten aika vähän puhuttu siitä, että myös opettajat saattavat joutua vastoin tahtoaan kirkon uskonnolliseet tilaisuuteen. Ei meidän työpaikalla tulisi kysymykseen, että pomo ilmoittaisi, että nyt kirkkoon. Varmasti voin sanoa, että meidän duunissa on ainakin ateisteja, kristittyjä, juutalaisia, muslimeja, shikhejä ja hinduja. Varmasti jotain muutakin. Ja tiedätkö mitä, minua ei kiinnosta paskaakaan mitä ne tekevät jouluna ja saavat puolestani tehdä mitä vaan, kunhan tekevät sen omalla ajalla ja rahalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
En itse pakottaisi ketään ja noudatan myös lakia. Jos lakia/tulkintaa muutetaan, sen jälkeen voi pohtia tarkemmin. On kuitenkin selvää, että erilaisia vaihtoehtoja tulee harkita.

tagi @Walrus21
Eli kannatat siis nykyistä lakia ja sen vallitsevaa tulkintaa. Niin teen myös minä ja uskoakseni suurin osa muista suomalaisista. Asiastahan on sitten ihan turha vääntää. Yhteiset joulujuhlat ja muu opetus neutraaleissa tiloissa ja vapaaehtoisesti voi kukin käydä juhlimassa haluamallaan palvontapaikalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli kannatat siis nykyistä lakia ja sen vallitaäsevaa tulkintaa. Niin teen myös minä ja uskoakseni suurin osa muista suomalaisista. Asiastahan on sitten ihan turha vääntää. Yhteiset joulujuhlat ja muu opetus neutraaleissa tiloissa ja vapaaehtoisesti voi kukin käydä juhlimassa haluamallaan palvontapaikalla.

Kyllä vain, olen monta kertaa todennut, että ilman lainmuutosta/tulkinnan muutosta ei ole syytä tehdä mitään. Mutta että itse näkisin kirkkojen olevan osa suomalaista kulttuuriperintöä ja siksi tiloja voisi koulun oman harkinnan mukaan käyttää juhlissakin. En ollut tuossa vaiheessa vielä lukenut keskustelusta Ruotsissa, ja huomasin lukemisen jälkeen olevan samoilla linjoilla kuin tuo Humanistien näkökanta keskusteluun. Ruotsissa sitten konservatiivit ja oikeisto on tietenkin samaa mieltä Humanistien kanssa siitä, että kirkkoja voi käyttää juhliin. Siinä suunnassa ei pappikaan ole pahaksi. Itse taas en pappia paikalle haluaisi.

Mutta tämä on teoreettista pohdiskelua, koska laki on nyt mikä on, enkä ole sitä rikkomaan ketään yllyttämässä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kyllä vain, olen monta kertaa todennut, että ilman lainmuutosta/tulkinnan muutosta ei ole syytä tehdä mitään. Mutta että itse näkisin kirkkojen olevan osa suomalaista kulttuuriperintöä ja siksi tiloja voisi koulun oman harkinnan mukaan käyttää juhlissakin. En ollut tuossa vaiheessa vielä lukenut keskustelusta Ruotsissa, ja huomasin lukemisen jälkeen olevan samoilla linjoilla kuin tuo Humanistien näkökanta keskusteluun. Ruotsissa sitten konservatiivit ja oikeisto on tietenkin samaa mieltä Humanistien kanssa siitä, että kirkkoja voi käyttää juhliin. Siinä suunnassa ei pappikaan ole pahaksi.
Olen eri mieltä lain/lain tulkinnan muutoksen tarpeellisuudesta, mutta sallin toki sinulle mielipiteesi. Todennäköisesti asiaa jouduttaisiin tarkastelemaan aika tarkasti uskonnonvapauden toteutumisen ja perustuslain näkökulmista. Aikamoinen prosessi siis melko marginaalisen väitetyn edun hakemiseksi. Toivottavasti jatkossakin keskitytään merkittävämpiin toimiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen eri mieltä lain/lain tulkinnan muutoksen tarpeellisuudesta, mutta sallin toki sinulle mielipiteesi. Todennäköisesti asiaa jouduttaisiin tarkastelemaan aika tarkasti uskonnonvapauden toteutumisen ja perustuslain näkökulmista. Aikamoinen prosessi siis melko marginaalisen väitetyn edun hakemiseksi. Toivottavasti jatkossakin keskitytään merkittävämpiin toimiin.

Toki ja pitkälti samaa mieltä. Pidän kuitenkin mahdollisena, että eteemme tulee vielä paljon keskustelua uskonnon-, omantunnon- ja sananvapauksiin liittyen. Avoimuus on tärkeää ja mielestäni sekin, että tässä koulun juhla kirkossa ja kaikissa muissa keskusteluissa enemmistö kansasta ymmärtää vähemmistön näkemyksiä siinäkin tilanteessa, jossa vähemmistö ei kykene ymmärtään enemmistön näkemyksiä.

Arvaisin, että tulevina vuosina suurimmat keskustelut käydään akselilla konservatiivinen-liberaalinen näkökanta ja toivon, että esimerkiksi Ruotsissa tai muualla Pohjoismaissa olevat liberaalit näkemykset eivät kovin poikkeaisi suomalaisista vastaavista.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toki ja pitkälti samaa mieltä. Pidän kuitenkin mahdollisena, että eteemme tulee vielä paljon keskustelua uskonnon-, omantunnon- ja sananvapauksiin liittyen. Avoimuus on tärkeää ja mielestäni sekin, että tässä koulun juhla kirkossa ja kaikissa muissa keskusteluissa enemmistö kansasta ymmärtää vähemmistön näkemyksiä siinäkin tilanteessa, jossa vähemmistö ei kykene ymmärtään enemmistön näkemyksiä.
On se hyvä kun enemmistöllä riittää ymmärrystä vähemmistön uskonnonvapautta ja yhdenvertaisuutta kannattavia näkemyksiä kohtaan. Samalla kun vähemmistöt ovat harmittavan tiukkapipoisia enemmistön uskonnonvapautta ja yhdenvertaisuutta rajoittavia näkemyksiä kohtaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On se hyvä kun enemmistöllä riittää ymmärrystä vähemmistön uskonnonvapautta ja yhdenvertaisuutta kannattavia näkemyksiä kohtaan. Samalla kun vähemmistöt ovat harmittavan tiukkapipoisia enemmistön uskonnonvapautta ja yhdenvertaisuutta rajoittavia näkemyksiä kohtaan.

Ei meidän kannata asiasta enempää miekkailla, kun itse olen suomalaisena liberaalikonservatiivina ja ateistina ruotsalaisen Humanisti järjestön ja Ruotsin kouluasioissa päättävän laitoksen ja sikäläisten demarien sekä vihreiden hallituksen linjoilla. Ehkäpä joskus meilläkin humanistit näkevät suomalaisen kulttuuriperinnön ja kirkon suhteet kuten näkevät Ruotsissa.

Luulisin, että aikaa vielä menee.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Jes. Tarkennetaan hiukan noita Turku Saatanalle-juttuja ja väitteitä. Eli tägätään ekana @heavy @Cobol ja @Walrus21

Eli meikäläinen on perustanut niin Metallihelvetin kuin meidän järjestämän Turku Saatanalle-festivaalin, jossa myös toimin pääpromoottorina tms. mikä olisikaan sopiva termi. Toimin myös Metallihelvetti RYn puheenjohtajana ties monetta vuotta ja tuolla nimellä ollaan järkätty keikkoja kohta kymmenen vuotta. Turku Saatanalle-festareista taasen jo kahdeksas järjestetään ensi maaliskuussa Turussa. Kaikki mitä kerron on faktaa/itse nähty ja luettu ja ja, noh.

Eli tuo ensimmäinen Li Andersson-keissi. Tuossa meidän tiedotteessa käydään aina pitkälti läpi, mitä tuolloin tapahtui. Eli Li Andersson painosti Gongia perumaan meidän varaamia (ja maksamia) bändejä epämääräisillä konkurssi- ja boikotti-uhilla. Vaikka se on pitkä, se kannattaa lukea ajatuksella. Tuolloin myös kanssajärkkääjäni kävi oluella Anderssonin kanssa keskustelemassa tästä asiasta, ja ne kommentit, noh. Kannattaa lukea tosiaan. Tuossa vielä linkki.Metalliluolan uutinen.

Tänä vuonna asia menikin sitten monimutkaisemmaksi. Eli Kåren jonka kanssa oli kaikki sovittu valmiiksi otti meihin yhteyttä ja halusi keskustella tapahtumasta 30 päivää ennen tapahtumaa. Ennen kokousta kerroin näistä meidän maalittamis-yrityksistä mm. Vasemmistoliiton ja Varisverkoston taholta, ja myös sen faktan että yhtään natsibändiä meillä ei ole soittanut eikä soita. Tähän vastattiin että juu, ei ole ongelma. Kokouksen alkaessa kerrottiin suoraan että he purkavat vuokrasopparin ”sisäisistä syistä”. Ei muuta selitystä, ei mitään selitystä. Kautta rantain seuraavina päivinä sain sitten kuulla että Kårenin uusi toimitusjohtaja on ollut helluntalainen koko ikänsä ja vieläkin ”aktiivinen”. Selittääkö tämä perumisen? Kyllä.

Saatiin onneksi tilat Logomosta, mutta ongelmathan ei siihen loppunut. Turun vasemmisto aktiiveineen painosti Turun kaupunginjohtoa ja Logomoa pitkään, että festivaali pitäisi perua ja vuokrasopimus purkaa jälleen. Onneksi tuolloin Logomon vastaavat henkilöt kuuntelivat järkipuhetta ja eivät uskoneet valehtelua. Kaupunginjohtaja Arve tosin painosti sen verran että paitamyyjä piti vaihtaa. Tämä ehdotus tuli nätisti muotoiltuna ”paitamyyjä vaihtuu tai koko festivaalin tulevaisuus Turussa on vaakalaudalla”. 25000€ kun on kiinni tapahtumassa, niin paljoa ei ollut vaihtoehtoja. Vaihdettiin paitamyyjä, joka oli Turun vasemmistolle ”voitto”. Yrittivät myös hatarin perustein perua muutamaa bändiä, mutta onneksi järki voitti. Moni uskovainen oli myös ollut yhteydessä niin Logomoon, Turun Sanomiin jne. että festari saataisiin peruttua. Onneksi ollaan vuosien mittaa omalla työllä saatu tilanne, jossa maineemme tiedetään. Ei yhtään järjestyshäiriöitä, kaikki toimii ammattimaisesti jne.. Ensi vuodeksi meidän myös toivotettiin tervetulleeksi Logomolle, mutta siellä on pienemmät tilat vuokrattu eteenpäin firmoille ja isoin tila on meille liian kallis. Ensi vuonna siis festarit Metsämäki Areenalla Turussa maaliskuun ensimmäinen viikonloppu.

Hauskana yksityiskohtana muuten se, kun kaveri täggäsi itsensä Metsämäen raviradalle viime talvella kun tuolloin jo ko. paikka oli yksi vaihtoehdoista, niin yllättäen paikalle tuli heti vastustavia sähköpostiviestejä. Poliittisen suuntauksen ja uskonnollisen suuntauksen voivat varmaan kaikki arvata.
Mutta juu, kunhan halusin näitä tarkentaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On hyvä, että oikeusoppineet paimentavat sekä takapajuisten koulujen rehtoreita ja katekismusta kainalossa kantavia opettajia ja samalla herttaisen ymmärrettävää, että erinäiset mustasieluiset konservatiivit rientävät riipimään populistisia irtopisteitä äänten toivossa. On selvää, että julkiset tilat tulee saattaa aattellisen neutraalisuuden tilaan. Jos ei muuten niin vähän kerrallaan. Koulu on näistä ehkä eniten vastahangassa, koska sen kautta kirkko tavoittaa parhaiten juuri niitä joiden itsearviokyky on heikoin.
Samaan aikaan toisaalla kirkosta eroamisen suosiolla ei näytä olevan laantumisen merkkejä. Eroakirkosta.fi ilmoittaa yli 708 000 suomalaisen äänestäneen jaloillaan kirkon toimien johdosta juuri ko. palvelun kautta.

Joko seuraavat valtiopäivät muuten päästäisiin aloittamaan ilman jumalanpalvelusta Tuomiokirkossa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiitokset @mikko6000 osaltani ja Anderssonin toiminnan voisi kaiketi - korjaa jos olen väärässä - tiivistää näin:

1. Keskustelussa Anderssonin kanssa oli oleellista se, että hänen esittämänsä boikottiuhka koski ainoastaan Naer Mataronia, koska bändin perustajajäsen on ”kovan luokan fasisti” – vaikka, toistetaan nyt vielä kerran, tällä ei ole mitään tekemistä bändin toiminnan kanssa.

2. Andersson esitti keskusteln aikana moneen kertaan huolensa siitä, että Turku Saatanalle 5 -tapahtuma toimisi astinlautana nuorille uusnatseille ja että he saisivat Naer Mataronin basistin mahdollisesta tapaamisesta pontta natsistisille ajatuksilleen.

3. Varisverkoston väläyttämää mahdollisuutta black metal -konserttien toimimisesta yleisemminkin fasistiliikkeiden, esim. Suomen Vastarintaliikkeen, värväystilaisuuksina ei Andersson pitänyt kaukaa haetulta.

4. Vakuuttelut ja todistelut tapahtuman epä-, jopa antipoliittisesta luonteesta kaikuivat kuitenkin kuuroille korville, ja lopulta Anderssonin viimeinen perustelu räjäyttää mielen: ”Mutta se on erilaista vaikuttamista”.

5. Li Anderssonin lähetti Merimaalle viestin jossa mm. kerrotaan, että mikäli keikkaa ei peruta, on todennäköistä, että Gongia kohtaan käynnistetään laaja ja näkyvä boikottikampanja.

Saattoi joitan poiskin jäädä, mutta jo yllä oleva kuvaa mainiosti "vasemmistoliberaalia" ajatusmaailmaa. Mitään liberaaliahan siihen ei sisälly, vaan kovaa vallankäytöä. Tässä tuli vastaus osaltani @Walrus21 näkemyksiin, kun hän lainasi viestiäni.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ei meidän kannata asiasta enempää miekkailla, kun itse olen suomalaisena liberaalikonservatiivina ja ateistina ruotsalaisen Humanisti järjestön ja Ruotsin kouluasioissa päättävän laitoksen ja sikäläisten demarien sekä vihreiden hallituksen linjoilla. Ehkäpä joskus meilläkin humanistit näkevät suomalaisen kulttuuriperinnön ja kirkon suhteet kuten näkevät Ruotsissa.

Luulisin, että aikaa vielä menee.
Mikäli kulttuuriperinnön vaaliminen menee uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden edelle, niin toivon, etteivät nämä mainitsemasi suomalaiset humanistit asiaa koskaan näe ruotsalaisten kollegoidensa tavalla. Sen sijaan toivoisin myös suomalaisten liberaalikonservatiivien ja muidenkin konservatiivien edistävän tasa-arvoa tällä saralla tulevaisuudessa.

Luulisin, että aikaa vielä menee.

En muuten tiedä niputatko minut humanistiksi. Kannatan kyllä tasa-arvoa ym. liberaaleja hömpötyksiä ja olen joskus vihreitäkin äänestänyt. Monesti kyllä kokoomustakin, vasemmistopuolueita harvoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En muuten tiedä niputatko minut humanistiksi. Kannatan kyllä tasa-arvoa ym. liberaaleja hömpötyksiä ja olen joskus vihreitäkin äänestänyt. Monesti kyllä kokoomustakin, vasemmistopuolueita harvoin.

Koitan vältellä nykyään niputtamista. Minusta liberaalit ovat sinänsä fiksuja, kunhan se ei mene ääritasolle luokkaa Vapaa-ajattelijat tai vasemmistoon. Kumpaakaan näistä ei liberalismi omakohtaisen kokemukseni mukaan edes kiinosta Suomessa. Ainoastaan valta. Vihreät ovat erittäin järkeviä nykyään, kun verrokkina on sen pyllypiiskattavan aika laittomuuksineen. Ohisaloa arvostan erityisesti, kun olen voinut perehtyä linjaansa. Yksi parhaista sisäministereistä ja humanisteista, mitä tiedän.

Muista pitkälti samaa mieltä, paitsi erosta läntisen naapurin kanssa. Minusta Suomi on monissa asiassa lähempänä itää kuin länttä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Kiitokset @mikko6000 osaltani ja Anderssonin toiminnan voisi kaiketi - korjaa jos olen väärässä - tiivistää näin:

1. Keskustelussa Anderssonin kanssa oli oleellista se, että hänen esittämänsä boikottiuhka koski ainoastaan Naer Mataronia, koska bändin perustajajäsen on ”kovan luokan fasisti” – vaikka, toistetaan nyt vielä kerran, tällä ei ole mitään tekemistä bändin toiminnan kanssa.

2. Andersson esitti keskusteln aikana moneen kertaan huolensa siitä, että Turku Saatanalle 5 -tapahtuma toimisi astinlautana nuorille uusnatseille ja että he saisivat Naer Mataronin basistin mahdollisesta tapaamisesta pontta natsistisille ajatuksilleen.

3. Varisverkoston väläyttämää mahdollisuutta black metal -konserttien toimimisesta yleisemminkin fasistiliikkeiden, esim. Suomen Vastarintaliikkeen, värväystilaisuuksina ei Andersson pitänyt kaukaa haetulta.

4. Vakuuttelut ja todistelut tapahtuman epä-, jopa antipoliittisesta luonteesta kaikuivat kuitenkin kuuroille korville, ja lopulta Anderssonin viimeinen perustelu räjäyttää mielen: ”Mutta se on erilaista vaikuttamista”.

5. Li Anderssonin lähetti Merimaalle viestin jossa mm. kerrotaan, että mikäli keikkaa ei peruta, on todennäköistä, että Gongia kohtaan käynnistetään laaja ja näkyvä boikottikampanja.

Saattoi joitan poiskin jäädä, mutta jo yllä oleva kuvaa mainiosti "vasemmistoliberaalia" ajatusmaailmaa. Mitään liberaaliahan siihen ei sisälly, vaan kovaa vallankäytöä. Tässä tuli vastaus osaltani @Walrus21 näkemyksiin, kun hän lainasi viestiäni.

1. Naer Mataronia joo pääasiassa. Koska Gaiadis, johon siis tämä pelko perustui on Golden Dawnin kansanedustaja Kreikassa. Gaiadis tosin ei esiinny Naer Mataronin kanssa ainakaan ulkomailla, joten monessa uhkailuissa esiintynyt "vaarallinen uusnatsi Turkuun"-vale oli täyttä paskapuhetta. Naer Mataronin lyriikoissa jne. ei ole mitään natseihin viittaavaa.

2 & 3. Kyllä vaan. Tämä myös yleinen valhe. Aina puhutaan rekry-tilaisuuksista tms. Tätä myöskään en ole ikinä huomannut missään tapahtumissa. Jos vastaavaa tapahtuisi meidän tapahtumissa, heitettäisiin nämä kaverit pihalle.

4. Juuri näin. Myöhemmin Andersson tosiaan poisti juhlivan päivityksensä Facebookista kun bändit oli jo peruttu.

5. Juuri näin. Anderssonin sposti Mirva Merimaalle tuli myös ennen kuin Varisverkosto jne. aloittivat oman kampanjansa. Anderssonin sanoin "en tiedä kuka on Varisverkostossa mukana." Noh.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Se on oikein. Tuolla sisällöllä - josta rehtori ymmärtääkseni vielä valehteli ainakin aluksi - ei ole kyse koulun juhlasta, vaan jumalanpalveluksesta.
Luetko ollenkaan noita juttuja, joita kommentoit? Onhan tuo tilaisuuden sisältö ollut esillä heti alkuun, kun Pölönen asian otti esille. Se oli tämän koko homman pihvi. Poliitikot toki riensivät salamana paikalle puhumaan asian vierestä, ja keräämään irtomarjoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Luetko ollenkaan noita juttuja, joita kommentoit?

Luen. Se selvisi jo siitä, että kerroin "rehtorin ymmärtääkseni aluksi valehdelleen". En voinut 100 varmaksi laittaa, kun en viitsinyt kaivaa rehtorin juttuja uudelleen. Poliittikojen jutut sitten omansa.

Onhan tuo tilaisuuden sisältö ollut esillä heti alkuun, kun Pölönen asian otti esille. Se oli tämän koko homman pihvi.

Minä ja moni muu näkee pihvin siinä, että kirkkoa voisi käyttää jatkossa koulun juhlissa, kunhan ei tilaisuudessa ole jumalanpalvelusta tai siihen liittyvää. Ateistina en halua, että koulun juhla yhdistetään jumalanpalvelukseen, mutta en pidä esimerkiksi ruotsalaisten humanistien tapaan ongelmana kirkkoa tilana sinänsä, koska kirkko edustaa kulttuuriperintöä Suomessakin.
 

lihaani

Jäsen
Kirkko pitäisi erottaa täysin valtiosta, kuten jenkeissä. Niin, ettei laissa edes mainittaisi mitään uskonnollisista yhteisöistä kuin toteamalla, että maassa on uskonnonvapaus sekä ketään ei saisi diskriminoida hänen vakaumuksensa perusteella. Kouluissa olisi uskonnon tilalla kaikille elämänkatsomustietoa.

Uskonnollisilla yhteisöillä olisi perustuslain takaama oikeus omistaa kiinteistöjä, kerätä jäsenmaksuja sekä vapaasti harjoittaa kulttimenojaan jos ne eivät ole muuta lainsäädäntöä vastaan. Samaten mitään jumalanpilkkalakeja ei tietenkään ei olisi.

Luulisi tämän oleva sanomattakin itsestään selvää! Jäisivät tämmoiset koulun joulukirkkoepisoditkin pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös