Ylivoimaan aletaan jossain vaiheessa panostaa enemmän sanotaan siinä vaiheessa, kun runkosarjaa alle 1/3 jäljellä. Tuntuu joillekin HIFK fanitus olevan uskontoa lähentelevää ihmeisiin uskomista, jossa kaikella on tarkoituksensa ja lopuksi pääsee taivaaseen.
Miksi sä et tägää mua näihin sun kommentteihin, kun sun joka toisessa viestissä on selkeästi joku mulle osoitettu piikki? Ihan rohkeasti vain. Ihan nyt muistutuksena, että viime kaudella tämä väittämäsi
ihmeisiin uskominen tuotti tulosta siinä mielessä, että HIFK nousi kuin nousikin välieriin. Löin siitä jopa oikein vetoakin, koska näin pelissä asioita, jotka eivät olleet huonosti, vaikka tulos oli surkea. Toki, mukana oli paljon
toivoakin, mutta mihinkään S
uuren Ihmeen odotteluun se veto ei perustunut, vaan omiin kokemuksiini ja silmähavaintoihin. Enkä lyö vetoa, jos tiedän ennakkoon häviäväni. HIFK ei ole mulle mikään elämää suurempi asia eikä HIFK:n menestys vaikuta omaan elämääni konkreettisesti oikeastaan millään tavalla. Monella muulla tuntuu olevan toisin ja mikäs siinä. Taivaaseen en edes halua, koska siellä ei ole yhtään tuttua kasvoa odottamassa. Paremmat bileet on jossain ihan muualla.
Ja selvyyden vuoksi nyt ihan ratakiskoa messiin, kun tuntuu olevan vaikea käsittää, mitä oikeasti olen tarkoittanut. Ja huomioikaa, että kyse on omista spekulaatioistani, ei mistään faktasta, koska minä en ole joukkueen arjessa mukana. Täällä saa kuitenkin spekuloida erilaisilla asioilla ja mahdollisuuksilla:
- kaikkien asioiden kuntoon laittamiseen ei jääkiekkojoukkueessa voi panostaa samaan aikaan 100%
- pelaamisen kannalta valmennus joutuu priorisoimaan erilaisia asioita ja yleensä prioriteettilistan kärkeen nousee ne asiat, joilla on eniten vaikutusta ottelun lopputulokseen
- on mahdollista, että yv on tuottaa paikkoja riittävän hyvin, jolloin itsessään siinä yv:ssä ei ole suurtakaan ongelmaa, vaan ongelma on viimeistelyssä -> ei suurta tarvetta muuttaa suunnitelmia ylivoiman suhteen
- HIFK pelaa vähän ylivoimaa, jolloin ottelut ratkaistaan muuten kuin ylivoimalla.
- Kimmo Kuhta oli pari viikkoa U20-jengin kanssa vuodenvaihteessa ja koska hän nyt ilmeisesti on osavastuussa ylivoimasta, hänet halutaan mukaan harjoituksiin
Toivottavasti tästä ei nyt tule samanlaista mukahassunhauskaa palstaläppää kuin siitä kirjoituksestani Ville Peltosen vastuusta, joka väännettiin niin, että päävalmentaja ei vastaa mistään.
Päävalmentaja vastaa viime kädessä kokonaistuloksesta, se lienee kaikille ihan selvää. Koska yhden henkilön aika ei riitä kaikkeen eikä yksi ihminen muutenkaan voi tehdä kaikkea, päävalmentajalla on valmennustiimi. Siinä tiimissä on henkilöitä, joilla on omat vastuualueensa. Se ei tarkoita sitä, että vain hän yksin piipertää niiden vastuualueidensa kanssa eikä muut sano mihinkään mitään. Seurajohto asettaa tavoitteet ja katsoo kokonaisuutta ja jos tulokset tai päävalmentajan toimintatavat eivät tyydytä seurajohtoa, se on yleensä ensimmäisenä päävalmentaja, joka saa kenkää.
Ei yritysmaailmassakaan toimitusjohtaja useinkaan saa kenkää, jos suorittava porras ei suorita parhaalla mahdollisella tavalla yksittäisiä tilanteita. Päitä tippuu ensin alemmilta portailta. Mutta, jos niillä yksittäisillä tilanteilla alkaa olla merkitystä firman tulokseen tai maineeseen, eikä niitä saada korjattua tai toimitusjohtajan toimintatapoihin ei muuten vain olla tyytyväisiä vallitsevassa tilanteessa, jossain vaiheessa mono heiluu kyllä toimarillakin. Mutta kyllähän kaikki tämänkin oikeasti ymmärtävät. Täällä nyt vain on tapana heittäytyä lapselliseksi ja irrottaa asioita kontekstistaan ohjaillakseen narratiivia haluamaansa suuntaan. Tai vielä yleisimmin, vittuilemaan niille, jotka eivät jaa omia näkemyksiään.