Kiina nyt on tosiaan pidättänyt Ilmatieteenlaitoksen kiinalaisen työntekijän, kun ko. jamppa palasi kotimaahansa. Rike on valtion vastainen toiminta eli mitä luultavimmin hän on jonnekin kirjoitellut tai joillekin sanonut jotain, mistä hallinto ei diggaa. Luultavasti tukenut Hongkongia somessa.
Sama pelko kyllä itsellänikin on erityisesti omissa sosiaalisissa some-ympäristöissäni tapahtuvista kirjoitteluista, mutta myös näistä mitä tännekin pari ole raaputellut. Kurjempi kohtalo toki kiinalaisilla, kun diplomaattiset seuraukset ovat vähäiset, jos Kiinan kansalaisille antaa runtua vs. minä ulkkarina.
Kiina kusee niin moniin muroihin kuin ikinä pystyy, jos vain itse hyötyy siitä. Deutche Welle on julkaissut hyvän kaksiosaisen dokkarin Kiinan silkkitiehankkeesta eli Belt and Roadista (alku vähän sivistävää, ainakin itselleni tuttua tavaraa, mutta kun lähdetään etenemään, niin alkaa näkyä maan ulkopolitiikka):
Kiina siis eka lahjoo paikallispoliitikot isoihin hankkeisiin joihin ei ole varaa, minkä jälkeen lainoittaa projektin, sekä lainan ehtoihin kuuluu, että käytetään kiinalaisia yrityksiä. Jos ei pysty maksamaan lainaa takaisin, maapalsta tai koko projektin kohde kuuluu Kiinalle. Voiko suuremmin enää nykypäivänä kusettaa muilta rahaa ja valtaa, kuten Kiina tekee nyt?! Nykypäivän kolonialismia.
Jos katsotte nuo dokkaripätkät, mitä todella suosittelen, niin olen iloinen noiden kirgisialaisten puolesta, jotka laittoivat hanttiin ja polttivat luvattomien kiinalaisten kaivoskiinteistöt.
Eniten itseäni ärsyttää, että Suomessa tästä koko hommasta uutisoidaan valitettavan vähän, eikä ymmärretä idän uhkaa, joka tulee Moskovaa pidemmältä. Soft power toimii, kun tänäänkin sai lukea kuinka Berliinin pandoista löytyy TOP10 söpöimmät kuvat. Nyt sitä katselee kriittisemmin, kun Kiinasta tulee paljon positiivisia uutisia, mutta itse kun lukee paikallisia uutisia, niin ihmettelee, että miten tätä kaikkea yhtä outoa negaa ei uutisoida?
HS tekee sentään ok työtä siinä, että ison mittakaavan vaikutusvallasta (lähinnä isosti koko Suomea vaikuttavista asioista) jotain uutisoi, mutta lisää kyllä tarvitaan, että ihmiset oikeasti ymmärtävät, että Kiina on kaukana sellaisesta tietyt perusarvomme jakavasta mahdista kuin jenkit, joilla sama perusperiaate kansalais- ja ihmisoikeuksiin on, vaikka jälkeenmainitussa ihan täysi vatipää toistaiseksi johdossa onkin. Jenkeissä ei sentään esim Adam Schiff kumppaneineen ole tällä hetkellä vankilaan joutumassa kyseenalaistettuaan presidentin.
Mielestäni juttu Radio Classicin kiinalaisrahoitteisuudesta ja -hallinnoinnista sai liian vähäistä huomiota. Kiina ei ole Trumpin jenkit, vaan täsmällinen ja sniikki vaikuttaja, josta ei riitä reviteltäväksi otsikoihin. Kiinalla riittää kärsivällisyys tehdä hitaasti tuloaan ja siitä syystä Eurooppa ei huomaakaan, kun ollaan jo kahlehdittu, isoilta osin taloudellisesti.
Paljon olisi vielä puhuttavaa mm. Tencentistä ja Alibabasta, sekä monesta muusta aiheesta, mutta jätettäjöön se tuonnemmalle.
Itse semisti pelkään tätä viestiäkin julkaista, mutta uskon ulkkarina saavan hieman liekaa julkaista tälläistä (+suomenkieli ei taida tutkassa isoimmin hälyttää) verrattain pienellä julkaisualustalla, jolla ei ole vaikutusta sisäpolitiikkaan. Käsittääkseni ne eurooppalaiset, jotka ovat hetkeksi kadonneet, ja sitten runneltuina valtion kanavilla itkusilmässä anteeksipyydelleet, ovat sisäiseen mielipiteeseen koittaneet vaikuttaa.
Edit. Pahoittelut siitä, että teksti on sisällöltään vähän hyppivä, mutta paljon aiheita, paljon muokkauksia yms. Toivottavasti pysytte kärryillä, kun johdonmukaisemmaksi ja soljuvammaksi en jaksa ruveta enää rukkaamaan.