Kielipoliisit

  • 455 758
  • 2 971

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä kuulunee tänne

”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”
Näkisin pienen eron huomioimisen ja huomauttelemisen välillä. Todellisuus on joka tapauksessa niin julmaa, että työhakemuksen on parempi olla melko virheetön. Minun työpaikallani oli kesätyöpaikkaan viitisenkymmentä hakijaa. Tusinan verran meni ö-mappiin kirjoitusvirheiden takia. En osallistunut valintaan, mutta seurasin tilannetta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Näkisin pienen eron huomioimisen ja huomauttelemisen välillä. Todellisuus on joka tapauksessa niin julmaa, että työhakemuksen on parempi olla melko virheetön. Minun työpaikallani oli kesätyöpaikkaan viitisenkymmentä hakijaa. Tusinan verran meni ö-mappiin kirjoitusvirheiden takia. En osallistunut valintaan, mutta seurasin tilannetta.
Tottakai noin. Kyllä mäkin kiinnitän huomiota kirjoitettuun kieleen - riippuen asiayhteydestä. Täällä en niinkään, poikkeuksia löytyy. Mutta esim duunihakemuksissa tietenkin.

Huomauttelu sitten erikseen.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kuulunee tänne
”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”

Hihi. Mä oon sit ihan supermäntti koska huomauttelen ihmisille kielioppivirheistä työkseni.

Töiden ulkopuolella harvemmin tulee pyytämättä korjattua kenenkään kielioppia. Poikkeuksena englantia äidinkielenään puhuvat joille vittuilen ankarasti jos tekevät yhdenkään virheen. Yksi parhaimmista kavereistani on britti jolla on kyllä todella hyvä kielioppi, mutta kun sinne pari kertaa vuodessa lipsahtaa ihan selkeä aloittelijan virhe, olen välittömästi kuittailemassa.

Ja mun kielioppivirheistä saa kyllä antaa palautetta ihan vapaasti. En suutu, mutta tuskin myöskään opin mitään koska olen mäntti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mutsini, joka oli äidinkielen opettaja nelisenkymmentä vuotta, totesi kieliopista ja oikeinkirjoituksesta, että virheitä saa tehdä, jos kuitenkin tuntee kieliopin ja oikeinkirjoitussäännöt. Itse käytän tennisvertausta: tähtipelaajat voivat lyödä huonosta asennosta ja ote mailasta voi olla täysin väärä, mutta kyl niil niinku on hanskas ne oikeeoppiset asennot ja otteet.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Käsi pystyyn, mäntti siis olen.

Osa virheistä häiritsee vähemmän, osa enemmän. Eniten ehkä puutteelliset päivämäärämerkinnät, kuten moni on huomannut. Riippuu toki myös tekstin tyylistä, kuinka paljon ja mikä häiritsee.

Virheitä sattuu kaikille, osaamattomuuskin on asia, joka ei vaivata pahasti. Välinpitämättömyys ja pyrkimättömyys edes oikeanlaiseen tuotokseen ärsyttää ehkä eniten.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näkisin pienen eron huomioimisen ja huomauttelemisen välillä. Todellisuus on joka tapauksessa niin julmaa, että työhakemuksen on parempi olla melko virheetön. Minun työpaikallani oli kesätyöpaikkaan viitisenkymmentä hakijaa. Tusinan verran meni ö-mappiin kirjoitusvirheiden takia. En osallistunut valintaan, mutta seurasin tilannetta.
Tästä puhun oppilaillenikin aina, että hakemuksissa pitäisi heti alusta pyrkiä hyvään kieleen. Joillain ne tekstit ovat vaatimattomia ihan vain laiskuuden vuoksi. Mutta sitten lukihäiriöiselle tämä tilanne on erittäin julma ja toivoisin jossain määrin kesätyöpaikoiltakin pelisilmää, koska jokainen nuori ei voi esim. vanhemmiltaan apua pyytää. se tksti voi hänen silmäänsä näytää ,ihan hyvältä ja ola fiksun nuren kirjoitamaa mutta, kun sitä eii hahmota nin sitä ei vain hahota minä saan lukea täläisiä kiroituksia paljon ja välilä edlleen on, vaikea vetää raja oman tulkinan ja kirottajan tarkoittaman välile

Toki lukihäiriöiselle on tukea tarjolla kouluissa ja normaalit huoltajat auttavat jo hekin, mutta valitettavasti kaikilla ei ole normaaleja huoltajia eikä välttämättä rohkeutta lähestyä opettajiakaan.

Itse pyrin pääasiassa pitämään pääni kiinni, jos eteeni jossain somessa ilmestyy esimerkkini kaltaista tekstiä. Silloin mitä todennäköisemmin kyse on lukihäiriöstä, enkä koe tarvetta vittuilla siitä kellekään, vaikka olisi hauskaa stereotypisoida kaikki heidät vain junteiksi, jotka eivät ole olleet äikäntunneilla hereillä. Tahallinen puhekielisyys ja ilmaisujen lyhentäminen sen sijaan ärsyttää, ja niistä saatan joissain tilanteissa huomauttaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tästä puhun oppilaillenikin aina, että hakemuksissa pitäisi heti alusta pyrkiä hyvään kieleen. Joillain ne tekstit ovat vaatimattomia ihan vain laiskuuden vuoksi. Mutta sitten lukihäiriöiselle tämä tilanne on erittäin julma ja toivoisin jossain määrin kesätyöpaikoiltakin pelisilmää, koska jokainen nuori ei voi esim. vanhemmiltaan apua pyytää. se tksti voi hänen silmäänsä näytää ,ihan hyvältä ja ola fiksun nuren kirjoitamaa mutta, kun sitä eii hahmota nin sitä ei vain hahota minä saan lukea täläisiä kiroituksia paljon ja välilä edlleen on, vaikea vetää raja oman tulkinan ja kirottajan tarkoittaman välile
Juuri näin. On työpaikkoja, joissa lukihäiriöisyydestä ei ole haittaa. Sitten on sellaisia tehtäviä - kuten tuossa omalta alaltani olevassa esimerkissäni - joissa oikeakielisyys ja kirjallisen ulosannin selkeys on aivan välttämätöntä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri näin. On työpaikkoja, joissa lukihäiriöisyydestä ei ole haittaa. Sitten on sellaisia tehtäviä - kuten tuossa omalta alaltani olevassa esimerkissäni - joissa oikeakielisyys ja kirjallisen ulosannin selkeys on aivan välttämätöntä.
Tuo on totta, ja tietysti osa kesätyöpaikoista rajautuu pois eri syistä. Pyörätuolissa istuvaa ei voi laittaa työntämään ruohonleikkuria eikä lukihäiriöstä laatimaan mainostekstiä, eikä siinä sinänsä ole mitään syrjivää.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Nonni, nyt tuli mitta täyteen. Olen ajatellut kirjoittaa eräästä havaitsemastani ongelmasta tähän ketjuun jo useamman viikon ajan, mutta vain loppumaton laiskuuteni on pystynyt pitämään minut erossa näppäimistöstä. Nyt ei enää pysty ja syykin siihen selviää pian...

En ole erityisen ahkera lukemaan uutisia, lähinnä pläräilen iltapäivälehtien/Hesarin/urheilusivustojen kiinnostavat jutut (Joo, IS & IL yms ovat sivistymättömille moukille tarkoitettua sontaa, mutta se on sitten täysin toinen keskustelu). Tippaakaan valehtelematta en viimeisen kuukauden aikana ole viettänyt yhtäkään päivää, ettenkö olisi törmännyt yhteen ja samaan (omasta mielestäni) kirjoitusvirheeseen ja siksipä tiedustelenkin teiltä viisaammilta, että onko kirjoitussääntö kenties muuttunut vai pahoitanko mieleni jatkossakin. Ai niin, että miksikö aiheesta päätin nyt kysyä? No koska tuosta ylläolevasta Sampion viestistä löytyy se samainen virhe.

Kyseessä on siis ja-sanan edessä käytetty pilkku. Samaa olen havainnut eli- ja tai-sanojenkin edessä, mutten läheskään niin paljon kuin ja-sanan edessä. Ainaskaan meikäläisen kielioppitaitojen mukaan tuohon ei pilkkua pistetä, oli tilanne mikä hyvänsä. Liekö ajat muuttuneet vai mistä tässä vitsauksessa on kyse?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nonni, nyt tuli mitta täyteen. Olen ajatellut kirjoittaa eräästä havaitsemastani ongelmasta tähän ketjuun jo useamman viikon ajan, mutta vain loppumaton laiskuuteni on pystynyt pitämään minut erossa näppäimistöstä. Nyt ei enää pysty ja syykin siihen selviää pian...

En ole erityisen ahkera lukemaan uutisia, lähinnä pläräilen iltapäivälehtien/Hesarin/urheilusivustojen kiinnostavat jutut (Joo, IS & IL yms ovat sivistymättömille moukille tarkoitettua sontaa, mutta se on sitten täysin toinen keskustelu). Tippaakaan valehtelematta en viimeisen kuukauden aikana ole viettänyt yhtäkään päivää, ettenkö olisi törmännyt yhteen ja samaan (omasta mielestäni) kirjoitusvirheeseen ja siksipä tiedustelenkin teiltä viisaammilta, että onko kirjoitussääntö kenties muuttunut vai pahoitanko mieleni jatkossakin. Ai niin, että miksikö aiheesta päätin nyt kysyä? No koska tuosta ylläolevasta Sampion viestistä löytyy se samainen virhe.

Kyseessä on siis ja-sanan edessä käytetty pilkku. Samaa olen havainnut eli- ja tai-sanojenkin edessä, mutten läheskään niin paljon kuin ja-sanan edessä. Ainaskaan meikäläisen kielioppitaitojen mukaan tuohon ei pilkkua pistetä, oli tilanne mikä hyvänsä. Liekö ajat muuttuneet vai mistä tässä vitsauksessa on kyse?
Oleppa hyvä.
Lisätään vielä, että mielestäni sampio käytti tuossa pilkkua oikein ennen ja-sanaa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Mitä kirjoitusvirheitä löytyy seuraavasta kysymyksestä (joka on aivan helvetin kankea):
Miksi USAn presidentin puheen aikana hänen takanaan ja osin sivuillaan seisoo joukko vakavailmeisiä miehiä ja joskus joku nainenkin?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä kirjoitusvirheitä löytyy seuraavasta kysymyksestä (joka on aivan helvetin kankea):
Miksi USAn presidentin puheen aikana hänen takanaan ja osin sivuillaan seisoo joukko vakavailmeisiä miehiä ja joskus joku nainenkin?
Varsinainen kirjoitusvirhe taitaa olla vain USAn, pitäisi olla USA:n. Lausehan on todellakin kankea ja kökkö. Jo jättämällä pois sanat "osin" ja "joukko" ja sanajärjestystä muokkaamalla siitä tulisi notkeampi:
Kun USA:n presidentti pitää puhetta, niin miksi hänen takanaan ja sivuillaan seisoo vakavailmeisiä miehiä, joskus naisiakin?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varsinainen kirjoitusvirhe taitaa olla vain USAn, pitäisi olla USA:n. Lausehan on todellakin kankea ja kökkö. Jo jättämällä pois sanat "osin" ja "joukko" ja sanajärjestystä muokkaamalla siitä tulisi notkeampi:
Kun USA:n presidentti pitää puhetta, niin miksi hänen takanaan ja sivuillaan seisoo vakavailmeisiä miehiä, joskus naisiakin?
Itse asiassa tuon voi kirjoittaa myös USAn. Tällöin se luetaan lyhennesanana ("usan") eikä koostelyhenteenä ("uu - äs - aan"). Samantapaisia ovat esimerkiksi KELAssa ~ Kelassa ja YLEä ~ Yleä. Myös USA:n on tietenkin oikein.

Kotuksen mukaan tyyliltään tuo USAn "voi olla sävyltään arkinen" ja USA:n on "tyyliltään neutraalimpi".

Tuosta korjaamastasi versiosta jättäisin pois niin-sanan ja vaihtaisin vielä virkkeen lauseiden järjestyksen: Miksi USA:n presidentin takana ja sivuilla seisoo vakavailmeisiä miehiä ja joskus nainenkin, kun hän pitää puhetta?
 

redpecka

Jäsen
Toisesta ketjusta omakirjoittamaani psykoosia:

Nyt unohtui mitä olin kirjoittavinani. Ainakin se selvisi taas, että näitten sanojen taivuttaminen on ihan hirveetä. Kuka tietää oikeesti edes miten toi mun vääntämäni verbi oikeesti menisi? Ei kukaan tiedä.

Kirjoittelevinani.. Tuommoista oli hakusessa...


Voiko kukaan enää auttaa meikäläistä vai olenko jo conjuktiivien liian syvässä suossamättäässä?

Olisi ihan hirveetä kun joku söpö latvialainen tulisi kyselee näitä taivutuksia. Sitten se nauraisi epäuskoisena että etkö sinä osata omaa kieltäsi? - No kuule just näin on päässyt käymään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toisesta ketjusta omakirjoittamaani psykoosia:

Nyt unohtui mitä olin kirjoittavinani. Ainakin se selvisi taas, että näitten sanojen taivuttaminen on ihan hirveetä. Kuka tietää oikeesti edes miten toi mun vääntämäni verbi oikeesti menisi? Ei kukaan tiedä.

Kirjoittelevinani.. Tuommoista oli hakusessa...


Voiko kukaan enää auttaa meikäläistä vai olenko jo conjuktiivien liian syvässä suossamättäässä?

Olisi ihan hirveetä kun joku söpö latvialainen tulisi kyselee näitä taivutuksia. Sitten se nauraisi epäuskoisena että etkö sinä osata omaa kieltäsi? - No kuule just näin on päässyt käymään.
On siis kirjoittaa ja kirjoitella. Tai lukea ja lueskella. Ensimmäinen on ihan perustekemistä ja toinen vähän niinku sillee puolihuolimattomasti puuhastellen.
Jos teeskentelee kirjoittamista niin on kirjoittavinaan. Tetenkin jos vain teeskentelee puolihuolimatonta kirjoittelemista eli on kirjoittelevinaan, niin voikin kirjoittaa ihan tosissaan ja vain teeskennellä välinpitämätöntä kirjoittelemista...
Olet oikeassa. Suomen kielen vivahteet ovat melko mahdottomia ulkomaalaisen oppia. Neil Hardwick on poikkeus, joka on pystynyt leikittelemään suomen kielellä.
 

redpecka

Jäsen
On siis kirjoittaa ja kirjoitella. Tai lukea ja lueskella. Ensimmäinen on ihan perustekemistä ja toinen vähän niinku sillee puolihuolimattomasti puuhastellen.
Jos teeskentelee kirjoittamista niin on kirjoittavinaan. Tetenkin jos vain teeskentelee puolihuolimatonta kirjoittelemista eli on kirjoittelevinaan, niin voikin kirjoittaa ihan tosissaan ja vain teeskennellä välinpitämätöntä kirjoittelemista...
Olet oikeassa. Suomen kielen vivahteet ovat melko mahdottomia ulkomaalaisen oppia. Neil Hardwick on poikkeus, joka on pystynyt leikittelemään suomen kielellä.
Näinhän sitä pitäisi pyrkiä järjestelmällisesti menee taivutus taivutukselta. Kaikki me tiedetään, ettei tuollaisia tarvii puhekielessä, mutta on se nyt perkule kun ei osaa omaa kieltänsä.

U-tubesta joskus kattelinkin opettavaisen pätkän ulkomaalaisesta tytöstä, joka siis asui Suomessa ja opiskeli suomenkieltä yliopistossa. Sanoi, että luki suomea niin kauan, että tajusi ettei suomea niin puhuta. Ja oppi sitten tämän meidän normaalin "yleisslangin" jota mekin täällä käytetään.
 

redpecka

Jäsen
Oma lempeä mielipiteeni on, että kun muutenkin olemme kielialueista ehkä baskikielen jälkeen friikeimpiä niin miksi pitää vielä olla kaksi kieltä vaikean kielen sisällä, eli tarkoitan virallista kieltä jota kukaan ei käytä kuin ehkä jossain tönkössä juhlapuheessaan ja sitten tämä mitä me oikeasti puhutaan täällä.

On niin sääli, että ulkomaalainen joutuu lukee muutaman vuoden kieltä jota ei sitten kumminkaan edes käytetä koko Finlandiassa. Murteet tähän toki vielä lisäksi, mutta en niistä nyt puhu. Ja eihän mekään englantia osaavat tajuta haggistakaan mitä jotkuu skotit haastaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
U-tubesta joskus kattelinkin opettavaisen pätkän ulkomaalaisesta tytöstä, joka siis asui Suomessa ja opiskeli suomenkieltä yliopistossa. Sanoi, että luki suomea niin kauan, että tajusi ettei suomea niin puhuta. Ja oppi sitten tämän meidän normaalin "yleisslangin" jota mekin täällä käytetään.
Joopa joo. Kyllähän suomalainen yleensä tietää montako on esimerkiksi "nelket" tai "yheksketseiten". Mutta voivat nekin vaihdella paikkakunnittain ja murteittain.
 

redpecka

Jäsen
Joopa joo. Kyllähän suomalainen yleensä tietää montako on esimerkiksi "nelket" tai "yheksketseiten". Mutta voivat nekin vaihdella paikkakunnittain ja murteittain.
Jos ymmärsin oikein niin sinä et ymmärtänyt pointtiani oikein. En puhunut murteista itse tuossa. Murteet on mahdottomia, mutta kun meillä on yleiskielessäkin kaksi kulkulinjaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos ymmärsin oikein niin sinä et ymmärtänyt pointtiani oikein. En puhunut murteista itse tuossa. Murteet on mahdottomia, mutta kun meillä on yleiskielessäkin kaksi kulkulinjaa.
Kyllä ymmärsin, mutta siirryin silti murteisiin. Se on totta, että myös suomen kielessä kirjakieli ja virkakieli on kovin erilaista kuin puhekieli.
Sama ilmiö on muissakin kielissä; vaikka osaan ruotsia ja varsinkin virallista ruotsia hyvin, niin en saa ruotsalaisten koululaisten puheesta oikein mitään selvää. Enkä nykyään varmaan edes suomalaisten koululaisten.
 

redpecka

Jäsen
Kyllä ymmärsin, mutta siirryin silti murteisiin. Se on totta, että myös suomen kielessä kirjakieli ja virkakieli on kovin erilaista kuin puhekieli.
Sama ilmiö on muissakin kielissä; vaikka osaan ruotsia ja varsinkin virallista ruotsia hyvin, niin en saa ruotsalaisten koululaisten puheesta oikein mitään selvää. Enkä nykyään varmaan edes suomalaisten koululaisten.
Meillä on sitten kokemuseroavaisuuksia tässä. Murteet on oma maailmansa, voidaan niistäkin huastella joskus jos tahdot. Slangeista en edes lähtenyt.

Se enkku mitä meille kolmannella luokalla on opetettu ei poikkea ollenkaan siitä "yleisenglannista" jota aikuisena puhutaan baarissa tai NHL:ssä. Mutta se suomi mitä ulkomaalaiselle opetetaan poikkeaa hyvin ratkaisevasti siitä mitä Suomessa oikeasti puhutaan. Ymmärretyksi varmaan tulee joo.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
... Jos auton haltia kiistää ajaneensa ja kuskia ei kuvasta saa tunnistettua niin homma läsähtää kasaan.
Minulla on vahva epäusko siihen, että Suomen poliisi pystyisi tosiasiassa tavoittamaan yhtään auton omistavaa haltiaa kuulusteluihin. Hymiö.
Nää kommentit tuonne Suomen poliisi kriisissä-ketjuun... Kaksi hymijötä...
Taitaa sopia parhaiten tänne kielipoliisi kriisissä -ketjuun. @Joe Plop
vielä hymiöitä
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös