Kielipoliisit

  • 455 325
  • 2 971

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miksi myös kuukauden perään kuuluu piste kun kirjoitetaan päivämäärä ilman vuosilukua? No siksi, koska se kuukautta edustava numerokin on järjestysnumero: 1.5. = ensimmäinen viidettä = ensimmäinen toukokuuta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siinähän se lukee lainaamasi kirjoittajan allekirjoituksessa. "päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään". Jäin vain miettimään, että lainaamassaan viestissä oli kuitenkin myös kolmea numeroa ja tuossa puhutaan kahdesta (molempien), niin eihän tässä enää pysy perässä mitä kielipoliisi haluaa sanoa. Ehkäpä muotoon 3.1.5. (viitaten toukokuun viimeiseen päivään)?
Ai kerpele, allekirjoituksessani on mitä ilmeisimmin virhe. Siinä ilmeisesti pitäisi lukea "molempien lukujen". Korjaan tuon joskus.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuo toissailtainen Tapsantahtien taltiointi oli kyllä helmi oikeastaan ja Juicekin 46-vuoden kunnioitettavassa iässä hyvässä lyönnissä, vaikka kuoli jo 7-vuotta aikaisemmin.
Ei millään pahalla yksittäistä kirjoittajaa kohtaan, mutta mitä noiden viivojen tuolla numeroiden perässä on tarkoitus signaloida? Tuntuu olevaan yleistymään päin tämä tapa.
 
Joku äidinkielen opettaja opetti, että numerot1-10 kirjoitetaan kirjaimin tekstissä eli seitsemän vuotta aikaisemmin.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tästäkin on jotakin epämääräisyyttä nykyään, joten kai tästäkin joutaa muistuttamaan: Vaikka erisnimet kirjoitetaan aina isolla kirjaimella, erisnimestä tehdyt johdokset kirjoitetaan pienellä.

Se oli Kafkamainen tilanne -> se oli kafkamainen tilanne.
Jasse Ikonen on pian Vesa Viitakoskimainen maalineduspelaaja -> Jasse Ikonen on pian vesaviitakoskimainen maalineduspelaaja.

EDIT: Kiitos @hablaa hyvistä nauruista :D
 
Viimeksi muokattu:

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
En halua enään juttua jatkaa, mutta tämä oli aika hauska.
 

julle-jr

Jäsen
Päivämäärät kirjoitetaan siten, että kummankin numeron jälkeen tulee piste, eli siis samoin kuin muutkin järjestysluvut. Yllättävän huonosti tunnetaan nämä säännöt.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Päivämäärät kirjoitetaan siten, että kummankin numeron jälkeen tulee piste, eli siis samoin kuin muutkin järjestysluvut. Yllättävän huonosti tunnetaan nämä säännöt.
Täh, olenko sokea, kun en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla? Jos viittaat @BOL viestiin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Täh, olenko sokea, kun en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla? Jos viittaat @BOL viestiin?
Näköjään parin muun nimimerkin viesteissä tuota vaivaa. On mystinen tapa kyllä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Ei millään pahalla yksittäistä kirjoittajaa kohtaan, mutta mitä noiden viivojen tuolla numeroiden perässä on tarkoitus signaloida? Tuntuu olevaan yleistymään päin tämä tapa.

Jaa-a. 1970---luvulla opetettuja juttuja vaikea muuttaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jaa-a. 1970---luvulla opetettuja juttuja vaikea muuttaa.
Sulla on muuten liikaa viivoja. No, ehkä mä olen poisoppinut, mutta eihän 46-vuoden ole millään tavalla oikein. Joku 70-luku taas on. Joo, ei mulla mitään kielitoimiston linkkiä tähän ole laittaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ei millään pahalla yksittäistä kirjoittajaa kohtaan, mutta mitä noiden viivojen tuolla numeroiden perässä on tarkoitus signaloida? Tuntuu olevaan yleistymään päin tämä tapa.
Joku äidinkielen opettaja opetti, että numerot1-10 kirjoitetaan kirjaimin tekstissä eli seitsemän vuotta aikaisemmin.
Kyllä, poislukien esimerkiksi "5-vuotias". Oikein ovat myös "viisivuotias" (suositeltavin muoto) tai "viiden vuoden ikäinen", muttei esim. "5-vuoden ikäinen".
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Poiminta Jatkoajan Gretzky-kolumnista:

Täytyy kuitenkin muistaa, että Gretzkyn pelivuosina NHL oli luonteeltaan paljon erilaisempi kuin nykyään.
Onko tuo lause ymmärrettävä niin, että nykyään NHL on erilainen, mutta Gretzkyn aikaan se oli vielä paljon erilaisempi? Erilainen kuin mikä, sitä kolumni ei kerro.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Poiminta Jatkoajan Gretzky-kolumnista:


Onko tuo lause ymmärrettävä niin, että nykyään NHL on erilainen, mutta Gretzkyn aikaan se oli vielä paljon erilaisempi? Erilainen kuin mikä, sitä kolumni ei kerro.
Päin persettähän tuo on. Kirjoittaja uskoakseni tarkoittaa, että "Gretzkyn pelivuosina NHL oli luonteeltaan hyvin erilainen kuin nykyään".
 
Pilkuttamisesta, löytyykö asiantuntijoita?

Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina mutta keskiviikkona minulla olisi aikaa jos en saakaan töitä.

Miten pilkut tuohon edelliseen? Lähinnä mietin rinnastuskonjunktio, tässä tapauksessa mutta-sanaa. Voisiko sen edestä jättää pilkun pois (tässä tai jossain muussa tapauksessa) , jos lauseessa olisi sama subjekti, kuten jossain pilkkusäännöissä sanotaan? Vai vaikuttaako siihen jotenkin predikaatin eri aikamuoto ja mahdollinen kieltomuoto, vaikka molemmissa subjekti minä?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina mutta keskiviikkona minulla olisi aikaa jos en saakaan töitä.
Pitääkö kaikki ehdottomasti tunkea samaan virkkeeseen?

"Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina. Keskiviikkona minulla olisi aikaa, jos en saakaan töitä."

Itse käyttäisin jotain tällaista pilkottua ratkaisua.
Kieliopillisesti menisin yhden virkkeen taktiikan kahdella pilkulla:

"Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina, mutta keskiviikkona minulla olisi aikaa, jos en saakaan töitä."

Miksi ihmeessä joku haluaisi ylipäätään kirjoittaa noin sekavan virkkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Pääsykoesparria. Niissä tullut vastaan jos jonkinlaisia viritelmiä.

EDIT. Silmät kierossa aamusta, laitoitkin jo ehdotuksen koko settiin. Osaatko vielä sanoa mitään esimerkkiä, jossa mutta sanan kanssa tuon tyypin lauseessa voisi jättää pilkun pois, vai onko edes sellaista?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pääsykoesparria. Niissä tullut vastaan jos jonkinlaisia viritelmiä.

EDIT. Silmät kierossa aamusta, laitoitkin jo ehdotuksen koko settiin. Osaatko vielä sanoa mitään esimerkkiä, jossa mutta sanan kanssa tuon tyypin lauseessa voisi jättää pilkun pois, vai onko edes sellaista?
Mulla on vasta aamukahvit tippumassa.

"Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina, mutta keskiviikkona minulla olisi aikaa."

Mua opetettiin käyttämään mutta-sanan edessä aina pilkkua. Sekoitatko kenties ja-sanaan?

"Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina ja keskiviikkona minä juon kahvia."
"Minä en ehdi tehdä koetta maanantaina enkä tiistaina, ja keskiviikkona Heikki juo kaljaa."
 
Eikös esim. vai- ja sekä-sanojen kanssa pilkun voi jättää pois, jos lauseessa on yhteinen subjekti (tai objekti)? Tästä syystä varmaan esimerkkejä pyöritellessäni aloin miettiä, että sama pätisi kaikkiin rinnastuskonjunktioihin, vaikka se kielikorvaan ja - silmään kyllä erikoiselta vaikuttaisikin.

Onko jossain ihan suoraan todettu tuo viisaus, jossa mutta-sanan eteen kehotetaan laittamaan aina pilkku? Tuota samaa arkijärkeä olen itsekin kirjoittaessani soveltanut, mutta saisi vielä virallisen vahvistuksen ajatukselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös