Kiekkonostalgiaa !

• 1 985
  • 10

kaasumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tammerfors ja Södertälje Sport Klubb.
Äskettäin kuuntelin TV:n kautta Radio Maffiaa ja sieltä kuulin aika hauskan jutun. Joku entinen Leijonien veteraani kertoi tapahtumaa Ruotsin MM kisoista joskus 70 luvulla(jos en väärin muista?)
En ole aivan varma mutta luulen että tämä tarinan kertoja oli Lalli Partinen himself :)! Joka tapauksessa homma oli seuraava:
Tapahtuneen aikana MM kisat pelattiin tupla sarjana niin että joukkueet kohtasivat kaksi kertaa, ja eka pelissä Suomi poika pelasi Neuvostoliittoa vastaan. Ja pelasikin sen ajan mittojen mukaan aivan loistavasti koska ei hävitty tätä eka peliä kuin 2-1, se oli siihen aikaan tosi paukku kun ei enempää oma pää ropissut. Seuraava ottelu punakonetta vastaa olikin sitten jo ankeampi. Kahden erän jälkeen tilanne oli 12-0!!! naapurille. Erätauolla sitten toisen ja kolmannen erän välissä tuli viesti tulkin kautta Neuvostoliiton valmentajalta (Tarasovilta) Suomen pukukoppiin. Viesti oli seuraava: -Jos te ette lopeta sitä mailalla hakkaamista Maltsevin muniin niin me aletaan pelaamaan TOSISSAAN!! Heh-heh...! Ja tilanne oli siis 12-0!
Tarina ei kuitenkaan kertonut että pelasiko Venkku sen viimeisen erän sitten tosissaan vai ei? Lopputulos oli joka tapauksessa 16-1!!
Huh-huh!!

Kuinka moni teistä lukioista on tämän tarinan aikaisemmin kuullut?

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ohjelmahan oli tämä loistava Pietarinkadun Oilers Go Go!, jossa tuo juttu oli tällä viikolla uusintana viime talvelta Lalli Partisen 60-vuotisjuhlan kunniaksi. Joten olin tuon kuullut, mutta hyvä juttu kestää useammankin kerronnan.

kaasumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tammerfors ja Södertälje Sport Klubb.
Viestin lähetti Kemulator
Ohjelmahan oli tämä loistava Pietarinkadun Oilers Go Go!, jossa tuo juttu oli tällä viikolla uusintana viime talvelta Lalli Partisen 60-vuotisjuhlan kunniaksi. Joten olin tuon kuullut, mutta hyvä juttu kestää useammankin kerronnan.

Vai sillä lailla....hyvä tietää ja kiitos tiedostasi, arvelin tätä että se oli Lalli joka oli asialla.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisää nostalgiaa

Muistan kuulleeni tarinan kauan sitten jostain? ja luulen kyseessä olleen 1970 kisat Tukholmassa. Siellä tapahtui muutakin merkillistä, ainakin muistaakseni Neuostoliittolainen maalituomari nukahti kesken pelin koppiinsa.
Myöskin Ruotsalaiset valmentajat jotenkin hermostuivat Suomen pelaajiin ja "nimittelivät" Ketolaa Pisan torniksi ja joitakin pakkeja "sähkötuoli kandidaateiksi".
Luulen, että Tamminen kävi näistä kisoista välillä yo-kirjoituksissa tai ainakin jossain tenteissä.

Nämä on kuitenkin pelkkiä muistikuvia, tosin mulla on hyvä muisti, mutta kai joku oikaisee jos olen väärässä.

J

jb007

Niin minäkin muistelisin Tammisen tulleen kisoihin yo-kirjoituksista ja Tukholmassa oli myös kisat, vuosilukua en muista.

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Tuttu tapaus

Tuo tapaus 1970 Tukholman MM-kisoista on tuttu silloisten maajoukkuelegendojen kertomana.
Hyvä, ettei Neuvostoliiton joukkue ollut pahalla päällä tuosta Maltsevin väitetystä munille rokottelemisesta ja päästivät niin vähällä!

Muistan molemmat ottelut oikein hyvin televisiosta katsoneeni. Kisojen ensimmäisessä vain 2-1 hävityssä pelissä Jorma Valtonen pelasi maalissa loistavasti ja valittiin kentän parhaaksi.

Toisessa pelissä Valeri Harlamov teki 3+2 ja valittiin sen pelin kentän parhaaksi.

Näissä kisoissa sekä Vladislav Tretjak että Valeri Vasiljev pelasivat ensimmäiset MM-kisansa.

Samoista kisoista on todella hyvin mieleen jäänyt kaksi kovaa taistelua rakasta vihollista Ruotsia vastaan. Ensimmäisessä kaadettiin Tre Kronor 3-1 ja toisessa hävittiin maalilla, vaikka johdettiin yhdessä vaiheessa jo 3-1. Pekka Leimu teki hienon maalin ampumalla lämärin Honkenin kainalon alta.

Tsekkoslovakiaa vastaan Suomi pelasi myös mielenkiintoiset matsit; ensimmäisessä tuli turpiin 9-1 - pieni tähtipakki Jan Suchy teki 2+3! , mutta toisessa Leijonat otti voiton 5-3.

Suomella oli 1970 kisoissa kaksi todella hyvää maalivahtia, Urpo Ylönen ja Jorma Valtonen.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jouni

Tukholma 1970, olivatko myös Valtosen ensimmäiset mm-kisat, vai oliko hän jo edellisvuonna myöskin Tukholmassa ?

Ja jossain viestiketjussa mainitsit Ragulinin. Onko Sinulla mahdollisuutta kirjoittaa tästä huippupakista enemmänkin ?

Terveisin koo

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Tuttu tapaus

Viestin lähetti Jouni
Samoista kisoista on todella hyvin mieleen jäänyt kaksi kovaa taistelua rakasta vihollista Ruotsia vastaan. Ensimmäisessä kaadettiin Tre Kronor 3-1 ja toisessa hävittiin maalilla, vaikka johdettiin yhdessä vaiheessa jo 3-1. Pekka Leimu teki hienon maalin ampumalla lämärin Honkenin kainalon alta.

Olikos tämä Leimun lämäri se, jota Honken ei tänä päivänäkään tunnusta maaliksi? Hänhän väitti kiekon menneen verkon läpi.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitos finnjewel

En ollut edes huomannut juttuasi Ragulinista, ja kirjoituspäivämäärää katsoessani ymmärrän kyllä miksi en.
Mutta nyt hauska haastattelu on tallessa.
Sen lisäksi, että Ragulin osasi pelata, hänellä näyttää olleen huumorintajuakin. Mutta, että vodkaa maitoon aamiaisella ja pullaa konjakkiin...no hätä keinot keksii.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy