Mainos

Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 357 995
  • 5 893

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo taksien mainostus on hieman kaksipiippuinen asia, koska he yrittäjinä myyvät myös mainostilaa. PK-seudulla hinnat voivat olla korkeammat, mutta täällä maakunnissa taksin kylkimainoksen hinta pyörii välillä 400-1000€/vuosi koosta ja kaupungista riippuen. Kausikortti mahtuu tuohon hintahaarukkaan ja Blues tavallaan voittaa tässä antamalla tuotteitaan kylmän käteisen sijaan maksuksi. Tietty voidaan jossitella kävisikö se taksari peleissa itse maksamillaan lipuilla, mutta tuskin ne kaikki niin lätkäfaneja ovat.
 

Tuamas

Jäsen
Liigaosakkeen arvo on sinänsä hieman ongelmallinen kirjanpidollisesti.

FAS (Finnish accounting standards)/ kirjanpitolaki mahdollistaa myös Bluesin, Ilveksen ja Tepsin käyttämän arvostustavan.
Koska A) liigasta pudotessa osakkeelle on määritetty tuo 1,8milj€ arvo B) liigaosakkeen myötä syntyy oikeus merkittäviin tuloihin.

Sinänsä toki ei ole sattumaa että liigan vanhoista osakkaista vain taloudellisesti kyntävät seurat ovat tuon mahdollisuuden käyttäneet. Lähinnä koska arvonkorotuksen hyöty on lähinnä oman pääoman pitäminen nollan päällä.

Eli sinänsä ihan mahdollinen kirjaus, mutta ei ideaali.0
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No huh mikä neronleimaus - laita tarra autoon, saat kausarin ilmaiseksi.
Nyt ne samat taksikuskit mouhuaa Bluesin fb-sivuilla että kausarit lentää roskikseen, jonkun Uber-yhteistyön takia? Un-fucking-believable.

Tämähän ei ole mikään pikkutarra takalasiin vaan koko auton teippaus. Tai vähintäänkin sivut.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Ei pidä paikkaansa. Uber ei ole laiton Suomessa, tästä on ihan ministeritason lausunto olemassa. Kuskit saattavat olla laittomia, jos heillä ei ole luvat kunnossa. Tässä se laittomuus ulkoistetaan siis kuskeille. Mennään ehkä harmaalle alueelle, mutta ei laittomuuden puolelle. Ainakaan vielä. Sitten jos/kun Suomessa tulee ensimmäinen tuomio Uberin laittomuudesta, kaikki sponsorisopimukset varmasti raukeavat. Siihen asti, minusta on vaan hyvä, että yritetään uusia asioita. Varsinkin nuoriso on ottanut Uberin omakseen ja käyttävät sitä käsittääkseni hyvinkin aktiivisesti. Kaikkien uusien juttujen ei tarvitse miellyttää kaikkia, itseasiassa tuo on silkka mahdottomuus.

Eli se on siis ihan ok, jos tukee harmaata taloutta vain välillisesti? Asia kunnossa.
 

ilu

Jäsen
Eli se on siis ihan ok, jos tukee harmaata taloutta vain välillisesti? Asia kunnossa.

Uberin harjoittama kyytitilausten välitys on yksiselitteisesti laillista toimintaa. Yhtiön vastuu kuljettajien toiminnasta lienee samaa luokkaa kuin Helsingin Taksikeskuksen vastuu sen välittämillä ajoilla tapahtuvista ylinopeuksista.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Uberin harjoittama kyytitilausten välitys on yksiselitteisesti laillista toimintaa. Yhtiön vastuu kuljettajien toiminnasta lienee samaa luokkaa kuin Helsingin Taksikeskuksen vastuu sen välittämillä ajoilla tapahtuvista ylinopeuksista.

Olipahan paska vertaus @ilu!!!

Taksikeskuksen tehtävä on välittää kyytejä laillisille taksipalveluntuottajaille. Überin tehtävä on välittää kyytejä laittomia taksipalveluita tarjoaville yksilöille.

Vertauksesi toimisi jos taksikeskus maksaisi taksikuskeille vain ylinopeudella ajetuista kilometreistä.

Ottamatta kantaa tulisiko über kyytien tarjoaminen olla laillista vai ei, tällä hetkellä se on laitonta. Se että tarjoaa palvelua jonka ainoa käyttötapa on laittomuus, tekee mielestäni Überistä firman jonka kanssa yhteistyön tekeminen on väärin. Etenkin jos teet jo yhteistyötä yhtiön kanssa jota vastaan Uber välillisesti kilpailee.

Edit. Otan sittenkin kantaa. Uskon että suht lähellä tulevaisuudessa taksialan sääntelyä puretaan ja digitalisaatio jyrää vanhat tavat. Se onko Uber se palvelutuote joka valtaa markkinat, en tiedä.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miten te jaksatte jauhaa tuosta überistä? Ei Bluesin tehtävä ole toimia minään tuomarina tai moraalinvartijana tuon asian suhteen. Pitäisikö myös kieltäytyä sellaisista mahdollisista yhteistyökumppaneista kuin vaikkapa Volkswagen, Skoda ja Audi? Entäpä Koff? Jonkunhan saattais alkaa tehä vaikkapa mieli kaljaa kun sen logon näkee, joten menenpäs nyt hakemaan yhden oluen ja alan katsomaan peliä.
 

ilu

Jäsen
Taksikeskuksen tehtävä on välittää kyytejä laillisille taksipalveluntuottajaille. Überin tehtävä on välittää kyytejä laittomia taksipalveluita tarjoaville yksilöille.

Uberin liiketoimintana on kyytitilausten välittäminen. Tämä on laillista toimintaa, yksiselitteisesti. Välitetyt kuljetukset voidaan toki ajaa laillisesti tai laittomasti, olipa välittäjänä sitten Uber tai Taksikeskus.

Vertauksesi toimisi jos taksikeskus maksaisi taksikuskeille vain ylinopeudella ajetuista kilometreistä.

Vertaukseni toimii niin kauan kuin Uberin vastuu välittämistään ajoista on yhtäläinen perinteisten taksivälittäjien (taksikeskusten) vastuun kanssa. Nykyisen lainsäädännön vallitessa tilanne on tämä.

Ottamatta kantaa tulisiko über kyytien tarjoaminen olla laillista vai ei, tällä hetkellä se on laitonta.

Uber-kyytien välittäminen on laillista. Myös niiden ajaminen voi olla laillista.

Etenkin jos teet jo yhteistyötä yhtiön kanssa jota vastaan Uber välillisesti kilpailee.

Tästä olen samaa mieltä, teko on kohtuullisen törkeä Kajonia kohtaan eikä yhteistyö jatkune tällaisen tempun jälkeen. Toisaalta, mikäli Blues ei kisko jokaista irtoavaa sponsorieuroa juuri nyt irti, ei se yhteistyö jatku kohta kenenkään muunkaan kanssa.

Edit. Otan sittenkin kantaa. Uskon että suht lähellä tulevaisuudessa taksialan sääntelyä puretaan ja digitalisaatio jyrää vanhat tavat. Se onko Uber se palvelutuote joka valtaa markkinat, en tiedä.

Edelliseen kohtaan viitaten, Uber on toisaalta melkoinen jättiläinen Kajonin rinnalla ja on potentiaalisesti huomattavasti merkittävämpi yhteistyökumppani pidemmässä juoksussa.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Välitetyt kuljetukset voidaan toki ajaa laillisesti tai laittomasti, olipa välittäjänä sitten Uber tai Taksikeskus.

Onko tämä Uberin osalta puhtaan teoreettinen malli vai käyttääkö joku yhtiö/henkilö (jolla on luvat henkilökuljetukseen) Uberiä kyytien hankintaan Suomessa?

Jos näin on myönnän virheeni ja epätietoisuuteni.

Edelliseen kohtaan viitaten, Uber on toisaalta melkoinen jättiläinen Kajonin rinnalla ja on potentiaalisesti huomattavasti merkittävämpi yhteistyökumppani pidemmässä juoksussa.

Joo, en usko että mikään nykyinen taksiyhtiö kehittää tämän järjestelmän . Uberillakin on kilpailijoita, joko suoria (esim. Lyft) tai epäsuoria (esim. Split). Lisäksi uusia innovaatioita syntyy varmasti.
 

ilu

Jäsen
Onko tämä Uberin osalta puhtaan teoreettinen malli vai käyttääkö joku yhtiö/henkilö (jolla on luvat henkilökuljetukseen) Uberiä kyytien hankintaan Suomessa?

Tähän en osaa vastata, mutta en usko että ainakaan merkittävää osaa ajoista hoidettaisiin ammattiajoluvalla ja taksiluvalla. Vastuu kuljetusten lainmukaisesta järjestämisestä ja suorittamisesta on kuitenkin joka tapauksessa liikennöitsijällä ja/tai kuljettajalla, ei tilauksen välittäjällä.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä, mutta kuten jo kirjoitin, mielestäni palvelua jota käytetään pääasiassa (lievennän vain muodosta) laittoman toiminnan harjoittamiseen, on vähintäänkin arveluttavaa.

En usko Uberilla olevan mitään teknistä estettä toimia Suomessa siten että lain kirjain täyttyisi.

Blues voisi yrittää diiliä myös Piratebayn kanssa (joka ilmeisesti on laiton sivusto Suomessa vaikka periaate täsmälleen sama Uberin kanssa. Palvelu jota käytetään myös laittomuuteen. En oikeasti halua Blegille PB:tä sponsiksi, tästä moraalinen sormenheristys lainsäätäjien suuntaan)

Jooh tässä siis liikutaan enemmän moraalin kuin lain piirissä. Ja näitä juttuja on on vielä vaikeampi tulkita kuin lakia.

Sovitaan siis @ilu että olemme eri mieltä siitä onko Uber hyvä yhteistyökumppani (tässä ajanhetkessä) Bluessille.
 

molari

Jäsen
Onko tämä Uberin osalta puhtaan teoreettinen malli vai käyttääkö joku yhtiö/henkilö (jolla on luvat henkilökuljetukseen) Uberiä kyytien hankintaan Suomessa?

Jos näin on myönnän virheeni ja epätietoisuuteni.

Joo, en usko että mikään nykyinen taksiyhtiö kehittää tämän järjestelmän . Uberillakin on kilpailijoita, joko suoria (esim. Lyft) tai epäsuoria (esim. Split). Lisäksi uusia innovaatioita syntyy varmasti.

Ei käytä liikenneluvalla toimivat taksit Uberia, monestakin syystä, esim. sen takia, että Uberin hinta on muuttuva, jopa reissun aikana ja ylittää usein ruuhka-aikana Valtioneuvoston määräämät enimmäistaksat.
 

ilu

Jäsen
En usko Uberilla olevan mitään teknistä estettä toimia Suomessa siten että lain kirjain täyttyisi.

Ei tietenkään ole, kun sen toiminta jo nyt täyttää lain kirjaimen.

Blues voisi yrittää diiliä myös Piratebayn kanssa (joka ilmeisesti on laiton sivusto Suomessa vaikka periaate täsmälleen sama Uberin kanssa. Palvelu jota käytetään myös laittomuuteen. En oikeasti halua Blegille PB:tä sponsiksi, tästä moraalinen sormenheristys lainsäätäjien suuntaan)

Jo edesmennyt Piratebay on siinä mielessä kyllä ihan hyvä verrokki, että lähtökohtaisesti itse sivusto saattoi ollakin luonteeltaan laillinen, mutta sen kautta harjoitettu toiminta oli pitkälti laitonta. Aihepiiri on aika kimurantti, eikä lainsäädäntö tahi oikeuskäytäntö ole ihan kaikilta osin ajantasaista.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Uber kuitenkin harjoittaa kyytitilausten välitystä, mikä on Suomessa sallittua elinkeinotoimintaa. Mielestäni puolestaan on kyseenalaista syyttää laillisesti liiketoimintaa harjoittavaa yritystä laittomaksi, hämäräksi tai muuten kieroksi.

Moraalisesti asia tietty voi olla eri, mutta senkin osalta itse pidän esimerkiksi erilaisten "pikavippi"-yritysten yhteistyökumppanuutta huomattavasti arveluttavampana, sekä imagollisesti huonona ratkaisuna. Nykyisessä (sekä yleisessä että Bluesin) taloustilanteessa ei potentiaalisista yhteistyökumppaneista kuitenkaan ole hirveästi varaa valita ja miksi pitäisikään.

Sovitaan siis @ilu että olemme eri mieltä siitä onko Uber hyvä yhteistyökumppani (tässä ajanhetkessä) Bluessille.

Sovitaan. Uber on minusta lähtökohtaisesti ihan hyvä, jopa positiivinen yhteistyökumppani Bluesille. Ongelmalliseksi tilanteen tekee kuitenkin jo olemassaoleva yhteistyökumppanuus käytännössä suoran kilpailijan kanssa, ja siksi asia ei ole ihan näin suoraviivainen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tästä olen samaa mieltä, teko on kohtuullisen törkeä Kajonia kohtaan eikä yhteistyö jatkune tällaisen tempun jälkeen. Toisaalta, mikäli Blues ei kisko jokaista irtoavaa sponsorieuroa juuri nyt irti, ei se yhteistyö jatku kohta kenenkään muunkaan kanssa.
Kyseessä on vain yksittäisen Kajonin kuskin mielipide, mutta ei hän nyt ainakaan kovin suivaantuneelta vaikuttanut Uberista puhuttuamme Kärpät-pelin jälkeen. Kajon on ilmeisesti sitoutunut ajamaan ottelukuljetuksia joulukuun kaikkiin kotipeleihin ja näin varmasti tapahtuukin. Jatko on varmasti enemmän kiinni siitä, koetaanko palvelu hyödylliseksi vai ei. Uberilla en usko olevan asiaan suurtakaan vaikutusta. Enemmän Kajonin imagoon kuluttajien silmissä vaikuttaisi minusta tässä tilanteessa yhteistyöstä vetäytyminen. Sehän vain avaisi lisää ovia Uberille. Nyt Kajonilla on mahdollisuus vaikuttaa ihmisiin ja osoittaa, että he ovat se luotettavampi ja parempi kuljetuspalvelu.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No niin. Nyt on sitten pelastetaan Blues hätälinja avattu. Jos haluaa niin voi kilauttaa ja lahjoittaa 30 euroa Bluesilla. Ööö...jos tommosta haluaa harrastaa niin miksei vaan sitten osta Klubi-katsomosta lippua vaikkei menis matsiin? Yleensä noista puhelinjutuista se operaatori ottaa jonkun siivun joka voi olla ylättävänkin paljon. Mutta sen verran ikäviä Blues juoruja tuli tänään kuultua että ei se kai ole ihan poisuljettua että lappu ilmestys luukulle jouluaatoksi. Joten sikäli ton myötähäpeeä aiheuttaneen puhelinkampiksenkin alkaa ymmärtää.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No millaisia huhuja sitten tänään kuulit? Voinet avata hieman?
No enpä muuta kuin ton että aika voi loppua tiimalasista ihan kohta. Ei se kai mikään yllätys kennellekään ole kun ottaa huomioon kuinka moni pelaaja otti viime viikolla jalat alleen? Tosin näissä Blues taloushuhuissakin on se juttu että kaksi päivää kuultu tarina voi olla jo huomenna täysin vanhentunutta tietoa. Niille rästissä olleille veroillekin on ollut mukamas kaksi dedispäivää jolloin ne pitäis olla maksettu tai muuten tulee noutaja. No, vielä on pulju toistaseksi pystyssä.

Kaikesta Bluesin toimminasta kuitenkin on huomattavissa että rahaa koitetaan epätoivoisesti saada taloon sisään NYT. Toi puhelinkamppais on hyvä osoitus siitä. Koska siinä saa lipun vaivanpalaksi niin eihän se taida käytänössä olla muuta kuin lipputulojen siirtämistä tammikuulta joulukuulle. Kyllä siellä toimistolla on edelleen kusiset paikat vaikka se Saarikangas sen satatonnia löysikin.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Tuo on varmasti tarkoitettu espoolaisille yrityksille koska kuinka moni espoolainen yritys tukee tällä hetkellä Bluesia? Aivan - EI YKSIKÄÄN. Jotain on tehtävä saadakseen espoolaiset yritykset mukaan ja jos on pakko ottaa epätoivoiset keinot käyttöön niin sitten se on niin. Turha vikistä kun tietää espoolaisten yritysten itsepäisyyden Bluesin tukemisen suhteen.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tuo on varmasti tarkoitettu espoolaisille yrityksille koska kuinka moni espoolainen yritys tukee tällä hetkellä Bluesia? Aivan - EI YKSIKÄÄN. Jotain on tehtävä saadakseen espoolaiset yritykset mukaan ja jos on pakko ottaa epätoivoiset keinot käyttöön niin sitten se on niin. Turha vikistä kun tietää espoolaisten yritysten itsepäisyyden Bluesin tukemisen suhteen.

Jos tuo on yrityksiä varten ajateltu, niin menee ehkä hieman väärinpäin tuo puhelun suunta. Tässä kohtaa ihan maalaisjärjellä olettaisi Bluesin olevan se jolla käy linjat kuumina yritysten suuntaan, eikä niin että pistetään nyt tuollainen puhelinlinja pystyyn, jos joku haluais soittaa itse toimistolle ja antaa rahaa meille.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo on varmasti tarkoitettu espoolaisille yrityksille koska kuinka moni espoolainen yritys tukee tällä hetkellä Bluesia? Aivan - EI YKSIKÄÄN.
Kajon ja Neste nyt on Espoolaisia yrityksiä ja ne on ainakin tässä viimeaikona sponssanut Bluesia. Tuolta Blues.fin yhteistyökumppanit sivulta löytyy muitakin firmoja. Kaikkia en tunne mutta osalla noista pikkufimoista on nimessä Espoolaista vivahdetta. Toki, siitä ei ole tietoa että päivitetäänkö tota sivua kuinka ahkerasti ja kuinka aktiivisia yhteistyökumppaneita noi on. Mutta toi lahjotuksen suuruus 30 egee ja vastapalkaksi yksi lippu kyllä viittais että tässä nyt haetaan yksityisiä sijottajia. Ehkä yrityksille oli suunattu ne tonnin fanipaidat ja 50 euron pinssit.

Se mikä mua tässä kampiksessa vähän mietityttää on se ajatus että tässä kotiutetaan nyt tammikuun lipputuloja joulukuulle. Syynä voi olla vain se että rahaa tarvitaan NYT. Tai sitten syynä voi olla se että jos tekee lahjoituksen niin ne rahat sitten on konkurssin sattuessa talon sisällä ja niillä kuitetaan velkoja. Jos ne tulevat tammikuun lipputulot on vielä Lippupalvelun kassassa niin ne rahat saattaisi saada takaisin jos se tapahtuma perutaan johon lippu on ostettu. Oletan siis että Lippupalvelu siirtää ne rahat kerralla köntänä aina tapahtuman jälkeen järjestäjän kassaan. Jonka takia Bluesia ei auta se että jengi ostaisi noita lippuja muuten vaan tammikuulle.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tuo on varmasti tarkoitettu espoolaisille yrityksille koska kuinka moni espoolainen yritys tukee tällä hetkellä Bluesia? Aivan - EI YKSIKÄÄN. Jotain on tehtävä saadakseen espoolaiset yritykset mukaan ja jos on pakko ottaa epätoivoiset keinot käyttöön niin sitten se on niin. Turha vikistä kun tietää espoolaisten yritysten itsepäisyyden Bluesin tukemisen suhteen.

Mä tiedän ainakin yhden espoolaisen yrityksen, joka on halukas tukemaan Bluesia. Tiedän myös mitä on tehtävä/tapahduttava, että näin tapahtuu. Kysymys ei niinkään ole itsepäisyydestä, vaan sillekin rahalle ja tuelle kyllä edellytetään jonkinlaista vastinetta.

Anyways, en pidä minään ihmeenä @Barcelona mahdollisia huhuja toiminnan loppumisesta jo ennen joulua. Nettokassavirta on ollut koko toiminnan ajan negatiivinen ja tuottojen pudotessa se on kääntynyt vielä jyrkemmin negatiiviseksi. Joku sanoi, että tämä laiva on jo uponnut ja se kuvaa tilannetta hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös