Mainos

Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 359 045
  • 5 893

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Eikö Hiitelä lue jatkoaikaa, laittaisko joku sille linkkiä? Siellä se huutaa että palkat ois maksamatta. Täällähän on jo monessa ketjussa todettu että kaikki palkat on maksettu.

Palkkojen lisäksi kysymykseen tulee jääkiekkoilijoiden tapauksessa myös urheilijarahastoon tilitettävät fyrkat, sekä eläkemaksut jotka ovat osa palkkaa toisin kuin "tavallisessa" työsuhteessa. Jos Pekkaperusduunarin työnantaja menee konkkaan, niin mahdolliset maksamattomat eläkemaksut hoitaa yhteiskunta, mutta urheilijoilla tilanne on toinen. Eläkemaksut peritään aina työnantajalta/konkurssipesältä tai sitten se eläke vaan jää saamatta...
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Ja täällä kun on kovasti moralisoitu tuota pikavippiyhtiön tuloa Bluesin sponsoriksi, niin nyt ollaan sitten lyöttäydytty yksiin selvästikin laitonta toimintaa harjoittavan organisaation kanssa: Blues . Toi Kajon kun harjoittaa laillista taksiliikennettä, niin ne varmaan tykkää tästä.

(Linkki vie Bluesin kotisivulle ottelukuljetusmainokseen)
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ja täällä kun on kovasti moralisoitu tuota pikavippiyhtiön tuloa Bluesin sponsoriksi, niin nyt ollaan sitten lyöttäydytty yksiin selvästikin laitonta toimintaa harjoittavan organisaation kanssa: Blues . Toi Kajon kun harjoittaa laillista taksiliikennettä, niin ne varmaan tykkää tästä.

(Linkki vie Bluesin kotisivulle ottelukuljetusmainokseen)

Nämä arveluttavaa liiketoimintaa harjoittavat yritykset käyttävät härskisti tilaisuutta ja Bluesin taloudellista ahdinkoa hyväkseen. Sanotaan, ettei raha haise, mutta kuvastaahan toi täydellistä pelisilmän puutetta. Aika nopeasti loppuu sympatiat niiltä, joilla sitä vielä on.
 

spede1967

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kajon on espoolainen yritys. On suomalaisessa omistuksessa. Näin ainakin viimeksi kuski sanoi kun käytin heidän palvelujaan.
Aikaimoinen pyllistys Kajonin suuntaan tuo Yyberin laittaminen Bluesin sivuille. Ilmeisesti kaikki käy ilman mitään moraalia. Tämä on minun mielipide.
 

Enslaved

Jäsen
Yksi askel eteen, 100 taakse päin. Vastahan tässä aiemmin syksyllä poliisi kehotti tekemään ilmoituksen Uber-kuskeista. Ymmärrän epätoivon, mutta onhan tämä nyt taas sellanen rimanalistus, että järjen käyttö näköjään hylätty lopullisesti.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No tavallaan toi Uber sopii hyvin Bluesin yhteistyökumppaniksi, koska eivät myöskään maksa työnantajan sivukuluja. Nyt lähtee viimeisetkin oikeat sponsorit meneen, kun eivät halua minkäänlaista näkyvyyttä Bluesin ja näiden Uberien kanssa. Mutta hei siellä toimistolla, te teette sen ihan itse.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Palkkojen lisäksi kysymykseen tulee jääkiekkoilijoiden tapauksessa myös urheilijarahastoon tilitettävät fyrkat, sekä eläkemaksut jotka ovat osa palkkaa toisin kuin "tavallisessa" työsuhteessa.
Kumpikohan meistä nyt astui miinaan? Nimenomaan näin että osa palkoista on maksamatta vaikka täällä miten huudeltaisi jotain muuta.
 

Laareppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blegi, Sharks
Objektiivisesti, ilman mitään provoa, en näe tässä ristiriitaa. Sekä Kajon että Uber tarjoavat ilmaisia kyytejä hallille. Kuluttajan valinta, kumpaa palvelua käyttää mutta pääasia että paljon parjattu hallille pääseminen helpottuu.

Ymmärrettävästi esim. Bluesin facessa melkoinen paskamyrsky mutta suurin osa näköjään tietyn ammattikunnan edustajia, keitä tämä Uber koskettaa kovin henkilökohtaisesti.

Mielummin näin kuin peukalo perseessä toimistolla toivomassa että voi kun ihmiset tulisivat peleihin. Nostan hattua munakkaasta toiminnasta.
 

Kapo

Jäsen
Taksipeelot ovat kaikkialla maailmassa kitisseet näistä Ubereista ja kilpailijoistaan ja kaikkialla ovat myöskin hävinneet. Näin tullee käymään suomessakin.

Nimimerkillä onneksi on ikää sen verran ettei enää tartte käydä klubeissa metsällä ja tullessa sitten jonotella taksia paria tuntia.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääseeköhän yyperit hallille asti vai joutuuko kävelemään loppumatkan?
Eikös siinä ole parkkirahastus normiautoille, taksilla pääsee perille asti.
 

katekismus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, New York Rangers
Ainakin omassa ihmispiirissä Uber on käytetty ja tykätty palvelu, itsekin käytän melko usein. Voisin kuvitella houkuttimena matsiin tutuille, joita juurikin kulkuyhteyksien takia on ollut hankala saada matsiin mukaan. Asiakkaan näkökulmasta ei ihan vertaistu pikavippifirmoihin. Hyvä idea.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Aikaimoinen pyllistys Kajonin suuntaan tuo Yyberin laittaminen Bluesin sivuille.
Totta. Markkinoinnissa on yleensä ollut sellainen sääntö että jos yritys sponssaa jotain seuraa/urheiljaa niin sitten seura/urheiljia ei ota sen sponsoroivan yrityksen suornaista kilpailijaa toiseksi sponsoriksi tai tee sen kanssa yhteistyötä.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Totta. Markkinoinnissa on yleensä ollut sellainen sääntö että jos yritys sponssaa jotain seuraa/urheiljaa niin sitten seura/urheiljia ei ota sen sponsoroivan yrityksen suornaista kilpailijaa toiseksi sponsoriksi tai tee sen kanssa yhteistyötä.

Niin. Miten tuon kilpailun sitten mieltää. Kyllähän bussi- ja lentoyhtiöt kilpailee samoista asiakkaista kotimaan sisäisissä kuljetuksissa. Molemmat voivat kuitenkin olla sponsoreita samalle seuralle, mutta ei kaksi bussifirmaa tai kaksi lentoyhtiötä. Uberhan ei ole taksi, kukaan sitä taksiksi ei ole myöntänyt virallisesti ja kuskeja jopa sakotetaan, koska se ei ole taksi.

Jos siis oikein pilkkua viilataan, niin periaatteessahan kyseessä ei ole saman alan toimija, kuten Kajon ja Kovanen olisivat toistensa kanssa.

EDIT: Toki, jos itse olisin noita sopimuksia tuolla tekemässä, niin kyllä Kajonilta olisin varmistanut asian, että mitä he ovat mieltä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Markalla saa markan myyjän. Jos haluaa hyvän myyjän, täytyy yleensä olla valmis maksamaan palkka mallilla 70/30, jossa 70 on pohjapalkan osuus, joka siis kolahtaa tilille vaikkei tulosta tulisi yhtään.
.

No ei nyt ihan näinkään. 70% pohjapalkalla operoivat myyvät yleensä esim. vaativia it-järjestelmiä, ns. luukuttajat tekee paljon pienemmällä pohjaosuudella. Autokauppiaat eli ne kuuluisat silmäänkusijat (ainakin merkkiliikkeiden ulkopuolella) tekevät tilinsä aika pitkälti liikevaihdon mukaan, jos kaara ei liiku niin pankkitililläkin on aika hiljaista. Lehtimyyjät on se toinen esimerkki. Bluesin kohdalla ollaan varmaan jossain siellä välillä oman arvauksen mukaan.

Jos tehdään 1,4milj€ tappiota ja romutetaan liikevaihto ~300-500k€ hallikuluilla, on hallivuokra melko pieni murheenaihe..

Niin tässähän on useampi muuttuja, ainakin kiinteä hallivuokra ja hallitulojen jakauma. Se että Blues pelaa ns. normihintaisella vuokralla samalla kun halliyhtiö vetää bissetulot on puhtaasti fyffen siirtoa taskusta toiseen.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Totta. Markkinoinnissa on yleensä ollut sellainen sääntö että jos yritys sponssaa jotain seuraa/urheiljaa niin sitten seura/urheiljia ei ota sen sponsoroivan yrityksen suornaista kilpailijaa toiseksi sponsoriksi tai tee sen kanssa yhteistyötä.
Kajon olisi voinut ihan itse hoidella sinne sopimukseen tuollaisen pykälän. Ja jos heillä olisi ollut edes jotakin tilannetajua oman toimialansa nykytilasta, niin olisivat vaatineet vielä että klausuulissa mainitaan että erityinen kilpailija on myös UBER.
Ehkä Kajon kuvitteli että se on erikseen sopimattakin selvää ettei Blues ryhdy yhteistyöhön UBER:n kanssa.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Onko @MrBitter lähteillä tai muilla enempää tietoa käynnistyvästä osakeannista?

On. En vain oikein tiedä mitä tuosta voin kertoa. Yhtiökokous päättää annista torstaina 17.12. Mun pitää vähän kysellä varmaan että mitä tuosta saa kertoa.
Sen voin sanoa, että näillä näkymin kuka tahansa voi osallistua, ja osakeannin myötä nykyisten omistajien omistus laimenee n. viidesosaan. Siis yhteensä (jos anti merkitään kokonaan).
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Objektiivisesti, ilman mitään provoa, en näe tässä ristiriitaa. Sekä Kajon että Uber tarjoavat ilmaisia kyytejä hallille. Kuluttajan valinta, kumpaa palvelua käyttää mutta pääasia että paljon parjattu hallille pääseminen helpottuu.

Ymmärrettävästi esim. Bluesin facessa melkoinen paskamyrsky mutta suurin osa näköjään tietyn ammattikunnan edustajia, keitä tämä Uber koskettaa kovin henkilökohtaisesti.

Mielummin näin kuin peukalo perseessä toimistolla toivomassa että voi kun ihmiset tulisivat peleihin. Nostan hattua munakkaasta toiminnasta.


Niin, harva ymmärtää sitä, että Uber harjoittaa ihan oikeasti laitonta toimintaa suomessa.Taksiliikenteen (jota Uberin toiminta on) harjoittamiseen tarvitaan lääninhallituksen myöntämä liikennelupa, ja näillä uberkuskeilla ei sellaista ole. Siinä mennään selvästi laittomuuden puolelle, ja siihen vielä lisäksi tuo tosiasia että eihän nämä uberkuskit toiminnastaan mitään verojakaan maksa.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Tuli tuossa muuten mieleen että itsekin kun olen kustannuslaskentaa opiskellut niin muistan ainakin opetelleeni seuraavat sisäisen laskennan kaavat ulkoa:

kate= myynti-mukut

voitto= kate-kikut

katetuottoprosentti=100*kate
myynti

voittoprosentti= 100*voitto
myynti

kriittinen myynti= 100*kikut
kate %

Jos jollakulla on tietoa Bluesin myyntiluvuista, muuttuvista kustannuksista ja kiinteistä kustannuksista niin voiko joku pistää niitä lukuja tähän jotta voisin itse laskea niitä?
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On. En vain oikein tiedä mitä tuosta voin kertoa. Yhtiökokous päättää annista torstaina 17.12. Mun pitää vähän kysellä varmaan että mitä tuosta saa kertoa.
Sen voin sanoa, että näillä näkymin kuka tahansa voi osallistua, ja osakeannin myötä nykyisten omistajien omistus laimenee n. viidesosaan. Siis yhteensä (jos anti merkitään kokonaan).

Tämäkö se "pelastus" nyt sitten on? Ilveshän on yrittänyt samaa pariinkin kertaan, hyvin epäonnisesti. Miksi ihmeessä _kukaan_ sijoittaisi rahaa noihin osakkeisiin? Vaikka ne olisivat lähes ilmaisia, ovat osakkeet käytännössä arvottomia. Toki Bluesin johdon "tietäen" yhden osakkeen hinta on lskettu siten, että täyteen merkatulla annilla veloista päästään eroon - mikä tarkoittaa tolkuttoman ylihintaisia osakkeita.

Jos tämä on suunnitelma Blegin pelastamiseksi, olen kyllä erittäin pettynyt. Mutta en yllättynyt.

Toi Uber on taas ihan oma lukunsa. Vaikka palvelua käyttäisikin itse, ei vaan voi hyväksyä sitä, että toimitaan laitonta bisnestä tekevän tahon kanssa. Ainoa peukku tulee siitä, että jotain sentään tapahtuu. Tällainen sponsoriuutisten "tulvahan" pitäisi olla normaalia toimintaa, mutta meillä se tuntuu poiikkeukselta.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Niin. Miten tuon kilpailun sitten mieltää.
Ei ton suoran kilpailijan määritteleminen aina niin helppoa ole. Esim. Omenahotelli ja Hotelli Kämp periaateessa tarjoaa samaa palvelua: yömpymismahdollisuutta Helsingissä. Mutta tuskinpa käytänössä samoista asiakkaista kipailee. Koska toi kilpailijan määritteleminen ei ole aina helppoa niin sitten kanattaa sponsorotavan kohteen miettiä että jos otan yhteistyökumppaniksi tän yritys U:n niin mahaatkohan esim. yhteistyökumppani yritys K vetää siitä herneen nenään. Ja jos vetää niin kanattaako silloin esim. riskeerata yhteistyökumppani K:n pitkäaikaisen sponsorointisuhteen sen takia että saa yrityksen U:n kanssa hetkellisen jutun.

Kajon olisi voinut ihan itse hoidella sinne sopimukseen tuollaisen pykälän.
Niillä on siellä epävirallinen "pitäkää tunkkinne" pykälä. Ensi kerralla kun Bluesin toimistolta soitetaan Kajolle niin vastaus voi olla ennen luurin iskemistä korvaan "Kysykää Uberilta!". Tässä on tietenkin oletuksena että Bluesin toimistolla olisi joku joka osasisi/uskaltaisi soitella menetettyjen yhteistyökumppaneiden perään...

Niin, harva ymmärtää sitä, että Uber harjoittaa ihan oikeasti laitonta toimintaa suomessa.
Mun on ainakin nostettava käsi pystyyn että en tiennyt. Asia on varmaan menny ohi tässä informaatiotulvassa tai sitten ei vaan ole jäänyt mieleen kun en koskaan tollaisia taksi palevluja käyttäs. Mutta tää on vaan osotus siitä että yhteistyökumppanit ois hyvä vähintään googlettaa ennekuin pistää nimiään paperiin. Tosin on myös täysin laillisia yrityksiä jotka sais samanlaisen paskamyrksyn aikaan mitä Uber teki.

Mutta kyllähän se siis näkyy kaikessa että Bluesin toimistolla ei ole markkinointia hyvin ymmärtävää ihmistä johtotehtävissä. Sehän marketing coordinatorhan vaan toteuttaa valittua linjaa, joten häntä on turha näistä asioista syyttää. Se on sikäli sääli että markkinointiosaamista puuttuu kun Blues kuitenkin elää sillä että asiakkaat käyttävät vappaa-aikaanan heidän palvelujaan joten asiakkaiden ymmärtäminen ja asiakaslähtöisyys olisi oikeasti oltava halussa jos haluaa menestyä. Tää asia on ollu aina vähän Bluesissa huonolla mallilla ja varmaan on syynä siihen miksi sekä Salonoja että uudet omistajat on tehnyt persnettoa.

Ei mua kyllä käy kateeksi Bluesin toimistolla työskenteleviä ihmisiä. Tiedän minkälaista on tehdä duunia firmassa jossa ei tiedä onko firma vielä pystyssä ensi kuussa ja jokainen stressaa duunipaikkansa pysyvyydestä. Erityisen herkkua se on niille ihmisille joiden pitäs tuoda sitä rahaa sisään kun tietävät että oma menestyminen duunissa vaikuttaa siihen säilyykö oma ja duunikaverin työpaikka. Eli ne joilla on mennyt hermo Rautioon voivat lohduttautua sille että mies tod.näk elää paskamaisinta aikaa elämästään juuri nyt.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
@Juhaht, osakeantiin on jo sitoutunut osallistumaan tahoja isohkoilla rahoilla. Ja vaikka Jussi tulisi ja ostaisi koko paskan, niin tuota kautta sekin on mahdollista. Käytännössähän muuten joutuisi ostamaan yli 80 osakkaalta osakkeita, omistus on sen verran hajallaan. Eli ei tämä sulje mitään vielä pois. Osakkeen hinta on pieni, mutta niitä on paljon. Parilla kympillä saa jo palasen.

Ja tosiaan ei tuossa nyt tavoitella sitä että jokainen espoolainen osallistuu hyvää hyvyyttään, vaan osakeanti mahdollistaa uusien omistajien tulon. Toki varmasti jokainen pienikin korsi kekoon on hyväksi. Mutta tosiaan yksityiskohdat ovat vielä hiomisen alla.

Yritän saada vielä varmuutta parista hyvästä asiasta joita on tapahtumassa, mutta kun kyse on yhtäältä luottamuksellisista asioista ja toisaalta sitten vielä jossain määrin epävarmoista, niin niistä on paha huudella.
 

molari

Jäsen
Taksipeelot ovat kaikkialla maailmassa kitisseet näistä Ubereista ja kilpailijoistaan ja kaikkialla ovat myöskin hävinneet. Näin tullee käymään suomessakin.

Nimimerkillä onneksi on ikää sen verran ettei enää tartte käydä klubeissa metsällä ja tullessa sitten jonotella taksia paria tuntia.

No siinä on kyllä käynyt juurikin toistepäin, Uber on kielletty lähes kaikissa EU-maissa, esim. Saksa, Britit, Ranska, Suomi ja useimmissa USAn osavaltioissa.

Kai niitä sponsseja on pakko haalia, mistä vaan tässä tilanteessa, mutta tuo on nyt vähän sama kuin lestinheittäjä tai kaman myyjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös