Kiakkokirjat....

• 1 282
  • 12

Huuhaa

Jäsen
Kiakkokirjat

Nyt tässä Joulun alla on ilmestynyt monia erinomaisia jääkiekkoa käsitteleviä kirjoja. Itse ostin viime viikolla Suomen menestyksekkäintä jääkiekkoseuraa käsittelevän juhlakirjan "Veijareita ja Virtuooseja". Lukenut en tuota vielä ole, mutta mainiolta vaikuttaa. Joululahjaksi aion toivoa Alpo Suhosen "Kausi Sydämestäni" -kirjaa. Muita hiljattain ilmestyneitä jääkiekkokirjoja ovat mm. Aarne "Dynamo" Honkavaarasta kertova kirja, sekä Vesa Rantasen kirjoittama "Ammattilainen", joka on täällä Jatkoajassakin arvostelussa. Lisäksi Juhani "Tami" Tammiselta tuli jo aiemmin syksyllä järjestyksessään toinen "Tamin" kirjoittama kirja "Kaikki Pelissä", ja kolmas kirja on tulossa kuulemma jo keväällä, kuten Tamminen eilen Sport FM:llä sanoi....

Kirjoittakaahan vähän arvosteluja näistä kirjoista, mikäli näitä uusia jääkiekkoaiheisia kirjoja olette lukeneet. Monet voisivat saada viime hetken joululahjavinkkejä....

Viime Jouluna luin Seppo Mäkelän "Se On Poika Penaltti" -omaelämäkerran, ja voin kyllä vilpittömästi suositella kyseistä kirjaa.

Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Uusista jääkiekkokirjoista en tiedä, mutta aina hyvä lahjaidea on Eläkeläiset-yhtyeestä kertova mainio "Suuri Suomalainen juopottelukirja" (toimittanut Ilkka Mattila).

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Itse mielelläni kuulisin kommentteja ainakin tuosta "Ammattilainen" kirjasta, jos joku on sen lukaissut...

Vesku

Jäsen
Veijareita ja virtuooseja -kirjasta löytyy kommentteja enemmän täältä: http://www.ilves.com/ubb/Forum1/HTML/001055.html

Olen laiska, ja kopion tuolta omani tähän:

"Olen lukenut kirjaa nyt tarkalleen vuorokauden. En ihan koko ajan, mutta lähestulkoon. Kello se vaan juoksee kumman lailla!
Joka tapauksessa, olen vasta syksyssä 1996. Tähän täytyy todella uhrata aikaa. Teksti ei todellakaan ole vaikealukuista, vaan luen tekstin tarkkaan. Erityisesti 90-luvun tapahtumien kohdilla pysähdyn miettimään omia ajatuksiani ja kokemuksiani tapahtumista. Mitä enemmän uhraat aikaa, sen hurjempi kokemus! Enemmän ja enemmän kirja kahlitsee lukijansa mukaan mm. jäälle, pukukoppiin ja kabinettien kahvipöytiin.

Huumoriakaan ole unohdettu, muttei sitä ole läheskään liikaa. Karsintakauden talven tapahtumat (mene sinäkin siitä saatanan ruskakko!), taisi olla s. 313 tai jotakin, kirvoitti nauramaan vedet silmillä suurinpiirtein viisi minuuttia putkeen.

Lukekaa itse! Mestariteos."

Tuon jälkeen sain kirjan (500 sivua) päätökseen lauantai-iltana, n. klo 2.05. Mahtava oli. Koko lauantaipäivä meni kirjoituspöydän ääressä kirjaa lukien. Siihen lukemiseen uppoutui ihan tosissaan. 20 vuoden ajalle mahtuu erityisesti legendaarisimman jääkiekkoseuran historiaan kaikenlaista, ja niitä paljastuksia ja kaunistelematonta tarinaa riittää. Kuviakin on 261, kun laskin.

Kyllä lukemisen jälkeen on hyvin perillä 20 viime vuoden tapahtumista. Lukisin kyllä vähääkään yhtä laadukkaan ja mielenkiintoisen kirjan mistä liigajoukkueesta tahansa. Ei tarvitse olla Ilveksen fani, jos tuon lukee.

Saahan tuota kirjaa ympäri Suomea Akateemisista kirjakaupoista (Tampere, Turku, Espoo, Helsinki x 2), jos joku Tampereen ulkopuolinen aikoo hankkia hieman joululukemista.

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Veijareita ja Virtuooseja en ole vielä hankkinut. Mutta hankintalistalla luonnollisesti on. Jos sitten ei satu joululahjaksi jostain tulemaan. Selänteen alku-urasta kertovan Teemun olen lukenut joskus kauan sitten. Sehän on taidettu kirjoittaakin 1993, joten melko paljon Selänteen urasta puuttuu siitä. No ehkäpä kun Teemun ura joskus loppuu, tulee päivitystä. Kurrin urastakin kertova kirja löytyy, mutta en ole vielä lukenut. Lukemisen aloittamisen suhteen tulee vaan oltua laiska. Todennäköisesti lukisin kyseisen kirjan parissa päivässä kunhan aloittaisin.

Huuhaa

Jäsen
Suhosen kirjan sain Joululahjaksi ja hyvältä vaikuttaa, tosin lukenut en ole vielä kokonaan. Kuten ennakkoarvosteluistakin luin, niin aika ahdistunut Suhonen on koko kirjan aikana, kuten olen itsekin havainnut kirjaa lukiessani. Lukemieni kirja-arvostelujen mukaan kirja on jopa liiankin melankolinen....

Mites tuota, olettekos Te lukeneet jääkiekkokirjoja tässä Jouluna?....

Matti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sekä Dynamon kirjan että Veijareita ja virtuooseja olen lukenut, ja molemmat ovat mielenkiintoisia kirjoja jääkiekosta kiinnostuneille. Dynamon kirja on enemmän Aarne Honkavaaran persoonaa ja mittavaa elämäntyötä, mutta samalla myös suomalaisen jääkiekkoilun alkuvuosikymmenten monella tapaa värikästä ja vaikeatakin taivalta käsittelevä muistelmateos.

Olli Mustosen "Veijareita ja virtuooseja - Ilveksen tarina 1980-2001" on taas todella mukaansatempaava lukuelämys erityisesti Tampereen Ilveksestä, mutta varmasti myös muutoin jääkiekosta kiinnostuneelle. VV ei ole vain ikään Ilvestä hymistelevä "juhlakirja", vaan siinä tuodaan erittäin avoimesti esille myös Ilvekseen liittyneet talous- ja muut sotkut.

Molemmat kirjat kannatta ehdottamasti hankkia käsiinsä ja lukea.

xps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit (silloin ennen.. ja taas kerran)
Sain Ammattilaisen joululahjaksi,en ole kerennyt lukemaan kuin hieman alkua,sillä sukulaiset lähtivät vasta tänään kotia kohti.
Hyvältä se kuitenkin heti alussa vaikuttaa.

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Matti
Olli Mustosen "Veijareita ja virtuooseja - Ilveksen tarina 1980-2001" on taas todella mukaansatempaava lukuelämys erityisesti Tampereen Ilveksestä, mutta varmasti myös muutoin jääkiekosta kiinnostuneelle. VV ei ole vain ikään Ilvestä hymistelevä "juhlakirja", vaan siinä tuodaan erittäin avoimesti esille myös Ilvekseen liittyneet talous- ja muut sotkut.

Molemmat kirjat kannatta ehdottamasti hankkia käsiinsä ja lukea.

Todellakin. Ei minulla tosin tuota Dynamon kirjaa ole, mutta uskon kyllä, että se on varmasti historiallinen ja mielenkiintoinen kirja.

Veijareita ja Virtuooseja -kirjan ostin surullisen kuuluisasta Ilves-Kärpät -ottelusta. Lukenut en sitä vielä ole, kun siinä on niin paljon luettavaa, ja toisaalta hyvä niin. Toki olen lukenut kyseistä kirjaa sieltä täältä, ja erittäin mielenkiintoiselta vaikuttaa. Lisäksi kirja on todella tyylikkäästi toteutettu=Hienot kannet, siisti ulkoasu jne....

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Igor Larionov

Luin sen muutamia vuosia sitten. Hyvä kuvaus siitä minkälaista heidän elämänsä armejian kiekkoilijoina Neuvostoliitossa oli.
Sen jälkeenhän on tapahtunut paljon ja olen monesti ajatellut mahdollista päivitystä. Tietääkö joku?

Luin myös Wayne Grezkyn kirjan. Ihan kiva, joskin väsyttävän paljon tilastoja.

Aatos

Jäsen
Kausi sydämestäni(Alpo Suhonen), Ammattilainen(Rantanen) sekä Veijareita ja virtuooseja(Mustonen) ovat hyvin eri tyylisiä kirjoja, mutta jokainen onnistuu omalla sarallaan vallan mainiosti.

Ja kaikki nämä ovat täysin uuden tyylilajinkirjoja Suomessa.

Suhosen kirja on päiväkirja muodossa eikä sitä ollut alunperin ollut tarkoitettu julkaistavaksi. Tämä antaa sille aivan uuden perspektiivin. Alpo laittaa nyt viimeistään itsensä likoon toden teolla. Hyvä kirja, varsinkin jos persoona Suhonen kiinnostaa.
Kirja on mielestäni kirjallisena tuotteena näistä kolmesta kypsin.

Ammattilainen käsittelee NHL-maailmaa fiktiivisen henkilön kautta
valottaen Pohjois-Amerikan taalakaukaloiden saloja. Kirjasta tunnistaa monta hahmoa ja tapahtumaa, jos vähän tuntee taustoja eri asioille. Esim. Sonja Lumpeen uran alkutaipaleen juttuja on melko suoraan istutettu kirjan sivuille(Rantanen ja Lumme hyviä kavereita). Mutta se on vain yksi esimerkki - niitä löytyy kirjan sivuilta lukemattomia. Tämäkin on mielestäni hyvä kirja,tosin henkilöhahmot jäävät hiukan ohuiksi, mutta se ei tässä juurikaan haittaa.

Veijareita ja virtuooseja on ehkä(näin ilveksen miehenäkin tai varmaan siksi) mielenkiintoisin teos, mutta antaa aihetta myös eriäviin mielipiteisiin paljon käytettyjen superadjektiivien vuoksi.
Ja myös sen vuoksi kirjoittajan tyylistä heijastuu ilves-fanin näkökulma vaikkei siinä todellakaan pyritä kaunistelemaan menneitä 20-vuotta. Kuitenkin mielestäni kaiken kaikkiaan onnistunut suur-urakka ja paras tähän mennessä ilmestynyt Sm-liiga joukkueen "historiikki". Antaa onnistuneen kuvan ilvekseksestä, suomalaisen jääkiekon kulusta sekä sivuaa myös hieman muiden joukkueiden menneisyyttä.

;)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy