KHL-matkat

  • 22 997
  • 40

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Lienee paikallaan avata ketju myös KHL-reissuille, jotka oletettavasti tulevat lisääntymään ainakin jokeriporukan keskuudessa seuraavina kausina. Tarkoituksena siis listata jääkiekosta ja sen ulkopuolelta huomioita ja vinkkejä, jotka sitten helpottavat muiden matkantekoa ko. kohteisiin. Eikä tätä keskustelua täysin KHL:ään tarvitse rajata, vaan kokemuksia voi jakaa myös muista kohdekaupungeissa pelattavista sarjoista.

Oma reissu ajoittui tammikuun puoliväliin, jolloin matkareittimme eteni seuraavasti: lento Budapestiin, junalla Bratislavan kautta Prahaan, josta taas paluulento Suomeen. Pitkän viikonlopun aikana ehdittiin nähdä kaksi peliä: perjantaina Bratislavassa ja sunnuntaina Prahassa. Tarkoitus oli käydä tsekkaamassa myös Extraligaa, mutta aikataulut eivät tällä kertaa osuneet kohdalleen.

BRATISLAVA

Perjantai 17.1.
Slovan Bratislava - Admiral Vladivostok 1-6
Slovnaft Arena
Yleisöä: 10.055 (loppuunmyyty)

Lippuja (16-20EUR) saa osoitteesta http://www.ticketportal.sk/. Liput kannattaa ostaa ajoissa, koska halli useimmiten täynnä. Itse ”jouduttiin” päätykatsomoon A7, mutta sieltäkin näki yllättävän hyvin ja Slovan-fanit pitivät kiitettävää meteliä selän takana (B5-B6 välisessä katsomossa).

Hallille pääsee kätevästi julkisilla ja kertalippuja pystyy ostamaan automaateista jokaiselta sporapysäkiltä. Pari vuotta sitten valmistunut halli on erittäin toimiva: leveät käytävät, isot huussit ja paljon myyntipisteitä. Kaljat (1,70EUR) voi ottaa mukaan katsomoon, joten jonoihinkaan ei ole pakko puskea heti erätauon alussa. Nälkä lähtee klobása:lla (makkara) tai possunleikkeellä, joita vedetään sellaisenaan tai parin kuivan leivänpalan kanssa. Röyhtäykset palauttavat herkullisen rasvan maun suuhun vielä seuraavana päivänäkin. Hallilla on myös pieni fanikauppa (vanhassa kaupungissa näytti olevan isompi, joka myy muidenkin jengien kamaa) ja A7-päädystä näkymä kahdelle pienemmälle harjoituskentälle.

Slovanin lähes satavuotiset perinteet näkyvät fanikulttuurissa. Hallilla oli loistava tunnelma alusta loppuun saakka, siitäkin huolimatta että numerot lopussa repesivätkin ja joukkueen playoff-haaveet käytännössä murenivat tähän peliin. Erityisesti Satan oli puolijumalan asemassa aina koskiessaan kiekkoon.

Kaupungista ei lyhyessä ajassa ehditty tekemään laajempaa analyysia, tasokkaita pubeja ja yö-kerhoja näytti löytyvän, mutta melko autiota noin muuten tammikuussa.

+ hyvä tunnelma
+ toimiva halli
+ edulliset hinnat
+ euro
+ ZZ-top kaksoset (hokej.pravda.sk)
- hiljainen kaupunki (tammikuussa)
- vähän suomalaispelaajia


PRAHA

Sunnuntai 19.1.
Lev Prague - Sibir Novosibirsk 3-1
Tipsport Arena
Yleisöä: 5.516 (kapasiteetti 13.150)

Lippujen hinnat 220-260CZK (8,50-10EUR) http://www.ticketportal.cz/. Kuten tiedetään, niin Lev:ltä puuttuvat sekä fanit että perinteet ja ainoastaan SKA taitaa vetää tuvan täyteen. Jos paikoilla ei ole väliä, niin normaalitilanteessa lipunoston voi siis huoletta jättää myös ovelle.

Tipsport Arenalle pääsee melko näppärästi metrolla, josta n. 500 metriä kävelyä. 60-luvulla rakennettu halli itsessään on slummimaisella alueella eikä seudulla osunut silmään mitään kiinnostavia rafloja/pubeja -fiilistelykaljat on parempi siis nauttia jo keskustan mukavissa kuppiloissa.

Betonibunkkeri on erikoisuudessaan kyllä näkemisen arvoinen. Halli hohkasi kylmää ja vaikka naurettavan loivat katsomot vetäisivät kyllä väkeä, ei paikka ollut edes puolillaan. Levillä oli kyllä oma ”fanifyhmänsä” päädyssä, mutta tunnelma jäi odotetun vaisuksi. Halli on aika sokkeloinen, mutta palvelut tälle yleisömäärälle toimivat hyvin. Bisse taisi maksaa 50CZK (alle 2EUR) ja samat klobásat siellä oli kaupan, myös KFC löytyy.

Lisätietoa kaupungista saa matkaoppaista, mutta mainittakoon nyt erikseen vanhasta kaupungista löytyvä maatuskakauppa (Kaarlen sillalta parikymmentä metriä keskustan suuntaan). Noin 20 euroa maksavia urheilumaatuskoja oli satoja, kaikki eri joukkueiden värein maalattuna. Kaikki isot jenkkisarjat oli edustettuina ja myös eurofutis, mutta löytyi sieltä muutama suomalaisjoukkuekin ja maajoukkueemme eri lajeista. Ainakin Leijonat olivat vieläpä ajan tasalla (Granlund, M. Koivu ym.).

+ edulliset hinnat
+ paljon suomalaispelaajia
+ luistelutaidoton jäätyttö
+ ravintolat / baarit / elämä
- joukkueen muovisuus -> tunnelma hallilla

Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu ja molemmista kaupungeista sekä joukkueista löytyi omat hyvät puolensa. Myös kaikki peli- lento- ja junaliput saatiin vaivattomasti ostettua ja printattua etukäteen. Seuraavalla kaudella tulee varmaan tsekattua ainakin fanaattinen Zagreb ja eiköhän Pietarissakin täydy joskus käydä, vaikka itse Euroopassa paremmin viihdynkin.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime kuussa mietin jos lähtisin Pietariin ja Moskovaan katsomaan KHL-lätkää. Eikö Moskovan lähistöllä ole aika montakin jengiä? Netistä vissiin saa kätevästi ostettua liput, eikä ne paljoakaan näytä maksavan. Allegrolla pääsee Pietariin edullisesti ja niillä venäläisillä minibusseilla vieläkin halvemmalla, vai viitsiikö täällä niitä edes mainita, heh.

Viisumi pitää vaan hommata ja sitä varten passikuvat ja matkavakuutus, ellei sellaista jo ole. Rajalla tai sitä ennen pitää sitten täyttää se joku maahantulokortti, jonka b-osa mätkäistään tiskiin palatessa. Ja jos yli viikon on samassa paikassa niin pitäisi rekisteröityä, vai mitenhän lie tuo sääntö nykyään menee, mutta monet hotellit hoitavat tuon automaattisesti. Niin ja se yksi laivafirma mainostaa viisumivapaita risteilyjä, mutta mä en tiedä millaisilla aikatauluilla nyt kulkevat. Kerran tein tuollaisen reissun.

Vuosi sitten matkasin junalla tuon maan läpi. Helsinki - Pietari - Moskova - Jekaterinburg - Irkutsk (+Baikal) - Vladivostok, ja takaisin sitten lensin. Junassa matkasin kolmannessa luokassa eli platzkart-vaunussa. Reppureissaajien foorumilla tuota suositeltiin. Junaliput ostin aina asemilta, mutta netistä ne saa paljon kätevämmin. Hostelleissa tai halvoissa hotelleissa sitten majoituin.

Jossakin ajattelin tässä keväällä reissata, mutta vissiinkään nyt en tuolla Venäjällä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
. Niin ja se yksi laivafirma mainostaa viisumivapaita risteilyjä, mutta mä en tiedä millaisilla aikatauluilla nyt kulkevat. Kerran tein tuollaisen reissun.

St. Peter Linen aluksilla pääsee viisumivapaita reissuja tekemään Pietariin. Aikataulut tämän linkin takana.

St. Peter Linen aluksella olen kerran tehnyt päiväreissun Pietariin. Ihan mielenkiintoinen reissu, vaikka onnistuinkin sairastumaan kovaan kuumeeseen tuolloin ja olin liki sairaalakunnossa paluureissulla. Tuolloin en ollut Pietarissa yötä kuitenkaan.

Yksi vaihtoehto KHL-matkalle on tietysti myös lentää Riikaan vaikka airBalticin koneella, pelaahan siellä Dynamo Riga. Ei lentomatka kestä kuin reilun tunnin. Myös Prahaan voi lentää. Nämä eurooppalaisemmat KHL-kaupungit kiinnostavat enemmän kuin venäläiset Pietaria lukuun ottamatta. Mikään Hanti-Mansijsk ei sytytä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Eikö maihinnousuun tarvi viisumin myös näillä viisumittomillakin reissuilla? Eli pysyy siellä laivalla koko päivän kunnes lähtään takaisin. Muutenhan tosta voisi loikata ihan kuka vaan. Tokihan se voi olla näinkin, eipä siinä.

Ps. Alottajalta hienoa settiä, anna tulla vaan vaikka tarkemminkin jos on enempikin matkoja tehtynä
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eikö maihinnousuun tarvi viisumin myös näillä viisumittomillakin reissuilla? Eli pysyy siellä laivalla koko päivän kunnes lähtään takaisin. Muutenhan tosta voisi loikata ihan kuka vaan. Tokihan se voi olla näinkin, eipä siinä.

Ei tarvitse, ei edes hotellimatkoilla jos on hotellivoucher osoituksena yöpymisestä maissa. St. Peter Line myy hotelliristeilypaketteja, joilla voi olla 1-2 yötä Pietarissa yötä ja tähän ei tarvitse viisumia ollenkaan, missä säästää rahaa ja aikaa. Samaiseen reissuun saisi varmasti KHL-matsinkin, lähteehän St. Peter Linen alus maaliskuusta eteenpäin muistaakseni joka päivä matkaan.

Ei tarvita viisumia silloinkaan jos poistuu laivasta aamulla ja palaa illalla. Maihinnousukaavake kahtena kappaleena kylläkin. Tästä on omakohtaisiakin kokemuksia kun kävin Pietarin risteilyllä. Aamulla laivasta ulos Pietarin kiertoajelulle, sen jälkeen toista tuntia vapaata haahuilua Nevski Prospektin tuntumassa jossa kävin veljeni kanssa lounaalla ja sitten kiertoajelun jatkeeksi kolmen tunnin käynti Eremitaasissa.

Tämän takia laivaristeily-pelimatka voisi olla kätevämpi kuin junareissu ihan senkin takia, että mukavampi se on palata laivalla kaikessa rauhassa ja nukkua yö omassa hytissä kuin kökkiä junassa monta tuntia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Omat kokemukseni Venäjällä nähdyistä kiekkopeleistä rajottautuvat KHL:n perustamisen myötä lopetettuun Superliigaan. En tiedä, miten asiat ovat muuttuneet uuden liigan ja Dynamon menestymisen takia, mutta ainakaan tuolloin jääkiekko ei ollut moskovalaisten suosiossa. Moskova on upea kaupunki, jota en voi suositella liikaa, mutta jos matkan tarkoitus on kokea tunnelmallinen jääkiekko-ottelu, uskon Pietarin olevan parempi vaihtoehto.

Lev Prahan pienet yleisömäärät ei selitä yksinään seuran lyhyt historia, vaan Extraligan suurempi suosio. On aivan eri asia seurata pelejä, joissa vastustajana on joukkue samasta maasta kuin tuntemattomasta kaupungista kaukaa Siperian aroilta. Koko kausi ei voi olla täynnä Lev–Slovan-otteluita.

Riian Dinamon kotiotteluissa sen sijaan on hyvä tunnelma. Tämän selittää maan pääsarjan pieni koko (kuusi joukkuetta) ja huono taso. Dinamo on latvialaisille maan toinen maajoukkue, mitä seuran väritkin symboloivat. Liput otteluihin olen hommannut niinkin yksinkertaisella tavalla kuin lähettämällä sähköpostia seuran toimistoon. Liput olen noutanut ennen peliä hallin lippuluukulta.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Lev Prahan pienet yleisömäärät ei selitä yksinään seuran lyhyt historia, vaan Extraligan suurempi suosio. On aivan eri asia seurata pelejä, joissa vastustajana on joukkue samasta maasta kuin tuntemattomasta kaupungista kaukaa Siperian aroilta. Koko kausi ei voi olla täynnä Lev–Slovan-otteluita.

Slavia Praha: 4107
Sparta Praha: 6276

Ei nuokaan mitään mainittavia yleisömääriä ole. Slavia pelaa 17 000:n katsojan areenassa ja vetää keskimäärin 4100 per peli.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Slavia Praha: 4107
Sparta Praha: 6276

Ei nuokaan mitään mainittavia yleisömääriä ole. Slavia pelaa 17 000:n katsojan areenassa ja vetää keskimäärin 4100 per peli.

Eivät olekaan. Latviassa Riian Dinamo kerää katsojia muualtakin kuin pääkaupungista. Tšekissä Levin kiinnostus Prahan ulkopuolella on todella vähissä. Se joutuu tyytymään alhaisiin katsojalukuihin maassa ja kaupungissa, jossa jääkiekon suosio on muutenkin laskussa.
 

Biisoni

Jäsen
Dinamo on latvialaisille maan toinen maajoukkue, mitä seuran väritkin symboloivat. Liput otteluihin olen hommannut niinkin yksinkertaisella tavalla kuin lähettämällä sähköpostia seuran toimistoon. Liput olen noutanut ennen peliä hallin lippuluukulta.

Juu, ja lippuja saa kätevästi myös "paikallisesta lippupalvelusta" netin kautta. Liput maksetaan etukäteen ja noudetaan lafkan toimipaikasta. Tällä hetkellä esim. paikallisista R-kioskeista, Narveseneista tai Stockan kanta-asiakaspalvelusta.

(Linkki bilesuservissin sivuille, ei aina skulaa)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

spurger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä
Muutaman kerran on tullut käytyä Riikassa sekä Pietarissa. Riikaan pääsi aikaisemmin kätevästi lentämällä Lappeenrannasta, mutta Air baltic lopetti lennot tammikuussa. Nuo olivat aikaisemmin edullisia paketteja, saattoi saada lennot+hotelliyön jopa satasella, no Helsingistä onnistuu lentämällä kaiketi vieläkin. Liipuja Riikan peleihin myy Home - Bilesuserviss.lv ja niitä saa myös Homepage - Piletilevi.ee , josta sai myös tulostettua e-lipun.

Pietariin pääsee tietysti kätevästi junalla ja hotelleita saa varattua netistä, tuolloinkin matkan hinnaksi tulee reilu satanen hotellin tasosta riippuen. Lippuja pystyy varaamaan SKA:n kotisivulta, jolloin maksetaan luottokortilla ja tulostetaan e-lippu. Tuo toimii nykyisin näköjään myös englannin kielellä. Itse olen tuolta liput hommannut ja hyvin on toiminut. Skan pelit ovat lähes aina loppuunmyytyjä, joten kannattaa varata paikat etukäteen. Lippujen hinnat ovat noin seitsämästä 25 euroon.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tarvita viisumia silloinkaan jos poistuu laivasta aamulla ja palaa illalla. Maihinnousukaavake kahtena kappaleena kylläkin.

Mä tein kerran tuollaisen reissun, enkä silloin saanut sitä b-osaa siitä takaisin. Ihan sama, ajattelin, ja jatkoin matkaa. Ehkä ne tiesi ne säännöt paremmin kuin mä, se viisumivapauskin oli vasta alkanut. Takaisin sitten kun tulin niin sitä kysyttiin. Kaikilla muilla se tuntui olevan, mutta ei mulla. Asiallisesti selitin tilanteen, mutta jotain se nainen siinä mäkätteli. Hitto kauhea krapula kun vaivasi niin sanoin sitten sille vaan että älä mulle tota paskaa jauha. Ei mua kiinnosta teidän jutut. Se b-osa on jo teillä. Tässä on mun passi. Parin minuutin päästä pääsin takaisin laivaan. Eipä siinä mitään erikoista.

Hitto jo mennessä tuli vedettyä kauheat perseet. Mulla oli siellä laivalla vaan sänkypaikka jaetussa hytissä, yksin kun matkustin niin en koko hytistä halunnut maksaa. No kaljaa siinä kittasin ja sellaisen Huttusenkin ostin laivan myymälästä, jonka hytissä sitten vetäsin naamaan. Kolme euroa muistaakseni maksoi litra. Baarissakin tietenkin vedin kaljaa ja kännissä jossakin vaiheessa kävin taas siellä myymälässä ostamassa pullon Koskenkorvaa. Laivan kannella siitä paukun verran vetäsin vai kävinkö peräti parikin kertaa, maksimissaan. No sitten heräsin hytistä. Missä mun lompakko ja kännykkä? Tossa vieressä. Missä mun Koskenkorva? Tuolla pöydällä, mutta perkele tyhjänä, tai no tilkka oli pohjalla. Ne venäläiset oli vissiin juoneet sen. Ei hitto nyt kostautui se kun jaetun hytin valitsin. No vessaan kun siinä sitten nousin niin tajusin tilanteen. Askel heittää aivan saatanasti ja illalta on filmi poikki. Joo ei kannatakaan muita syytellä, heh. Pietarissa sitten heti hotelliin ja sängyn pohjalle makaamaan, mitä nyt välillä kävin vessassa oksentamassa. No päivän ekat yrjöt tuli jo siinä Iisakinkirkon edessä olevassa puistossa. Jotkut japanilaiset turistit räpsivät fotojakin siitä kun siellä puun juurella kumartelin ja yrjö lensi kaaressa. Illalla sitten vasta joskus ysin jälkeen pääsin sängystä ylös ja tietenkin mäkkärin kautta baariin.

Joo ja viime vuonna kun tuon vajaa kuukauden reissun tuolla tein, niin varmaan 90 % ajasta olin alkoholin vaikutuksen alaisena. Maassa maan tavalla. Se ykskin junamatka kesti 3 vrk ja päivät istuskelin ravintolavaunussa ja kaljaa kittasin. Myyjinä siellä oli sellainen näppärän näköinen tyttö ja sen isä ja äiti. No sitä tytärtä siinä tietenkin katselin ja jotain taisin sille höpistäkin, mutta ei. Ja kerran se mun seurassa ollut venäläismies selitti venäjäksi sen tytön isällekin, että tää tyyppi on Suomesta ja se himoitsee teidän tyttärenne peppua, mutta eivät lämmenneet ne. Vittu ettekö te dorkat tajua. Mulla lukee passissa Suomi Finland!
 

eerikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riian Dinamon kotiotteluissa sen sijaan on hyvä tunnelma. Tämän selittää maan pääsarjan pieni koko (kuusi joukkuetta) ja huono taso. Dinamo on latvialaisille maan toinen maajoukkue, mitä seuran väritkin symboloivat. Liput otteluihin olen hommannut niinkin yksinkertaisella tavalla kuin lähettämällä sähköpostia seuran toimistoon. Liput olen noutanut ennen peliä hallin lippuluukulta.

Nyt perjantaina 28.2 olisi tarkoitus olla paikan päällä Dinamon kotimatsissa Moskovan Spartakia vastaan.
Onko antaa vihjeitä, kuinka ajoissa kannattaa mennä hallille ja mikä olisi kätevin tapa siirtyä keskustasta sinne? Missä matsia edeltävät kaljat, löytyykö hallin lähistöltä jotain hyvää kuppilaa, johon esim fanit kokoontuvat ennen matsia?
Onko muilla antaa hyviä tipsejä reissuun?
 

Biisoni

Jäsen
Nyt perjantaina 28.2 olisi tarkoitus olla paikan päällä Dinamon kotimatsissa Moskovan Spartakia vastaan.
Onko antaa vihjeitä, kuinka ajoissa kannattaa mennä hallille ja mikä olisi kätevin tapa siirtyä keskustasta sinne? Missä matsia edeltävät kaljat, löytyykö hallin lähistöltä jotain hyvää kuppilaa, johon esim fanit kokoontuvat ennen matsia?
Onko muilla antaa hyviä tipsejä reissuun?

Hallilla on ihan hyvä tunnelma ennen pelejä eli sinne voi mennä hyvissä ajoin. Jos Dinamo-rihkama kiinnostaa (esim. t-paita), niin sitä saa suht edulliseen hintaan. Riippuu vähän, mistä päin keskustaa matsiin lähtee, mutta taksilla pääsee parhaiten. Kävelymatka ei ole mahdoton, mutta näillä keleillä ei varmaan innosta. Punaiset taksit + vihreät airBaltic taksit eivät kuseta vaan ajavat mittarilla.

Hallilta saa hiivaa halvemmalla kuin keskustasta, joten sen takia ei kannata mennä etkoille. Fanit istuvat kaarteessa katsomossa 110 ja sen lähistöllä on hyvä meininki. Ja kannattaa muistaa ottaa katsomoon ne kaljankantovehkeet, joihin mahtuu neljä tuoppia. Kannattaa myös muistaa, että se olut on sitten nelosta...

Hyvää reissua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilman muuta noilla punaisilla tai air balticin takseilla hallille. Siitä päärautatieaseman nurkilta hallille parisen vuotta sitten taisi maksaa 4 latia matka. En tiedä minkä verran nyt euroina maksaa mutta aika paljon vähemmän kuin suomessa.
 

eerikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitokset Niilolle ja Biisonille infoista!

Huomenna olisi edessä lento Riikaan ja perjantaina pääsen sitten hallille ihmettelemään ensimmäistä kertaa KHL-matsia livenä.
Täytyy ottaa varovasti tuon kaljan kanssa katsomossa, että tulee seurattua itse peliäkin...
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Monet todennäköisesti ovat reissanneet Pietariin peleihin ja ovat minua kokeneempia siinä touhussa. Ohessa ensikertalaisen kokemukset KHL-matkasta.


PIETARI

Perjantai 28.2.
SKA Pietari – Barys Astana 3–2
Ledovyi Dvorets (Jääpalatsi)
Yleisöä: 12.186 (kapasiteetti 12.300)

Reissun taustasta sen verran, että sain paremmalta puoliskoltani joululahjaksi Pietarin-reissun. Settiin kuului junamatkat Helsingistä, SKA:n peli ja yksi yö hotellissa. Paketti oli otettu suomalaiselta matkanjärjestäjältä, joka järjesti kiekkoliput hotellimme respaan. Siten en valitettavasti osaa kommentoida niiden omatoimista hankkimista. SKA:n sivuilla lipunmyynti toimii ilmeisesti myös englanniksi ja hintahaarukka näyttää olevan 350–2000 rub (7–40 €).

SKA:n fanit miehittävät hallin toisen päädyn sektoreita 201 ja 216. Aktiivien porukka oli suhteellisen pieni, muutamia kymmeniä, mutta muu halli lähti suhteellisen hyvin mukaan kannustukseen. Siten fiilistä riitti. Valitettavasti suuri osa metelistä perustui siihen, että katsojat hakkasivat jokaisen paikalle jaettuja paperisia lipareita. Omat paikkamme olivat katsomossa 203, SKA:n fanipäädyn puoleisen p-pisteen yläkaarella. Nämä liput olivat 600 ruplaa (12 €) kappale.

Halli on vähän keskustan ulkopuolella. Nähdäkseni helpointa on liikkua metrolla, sillä Prospekt Bolshevikovin metroasema on aivan hallin vieressä. Metropoletti maksaa 28 rub (0,55 €). Niitä kannattanee jonottamisen vähentämiseksi ostaa kerralla reilummin. Meidän matkapakettiimme olisi ollut mahdollista saada myös kuljetukset peliin ja takaisin – noin sadan euron lisämaksusta. Onneksi tästä emme maksaneet, sillä omatoiminen liikkuminen oli todella helppoa julkisilla. Suosittelen ehdottomasti samaa säästöä kaikille vastaavanlaista matkaa harkitseville!

Halli on valmistunut vuonna 2000 ja siten siisti ja toimiva. Fanitavaraa myydään sekä hallilla olevassa erillisessä SKA-kaupassa että kojuissa hallin käytävillä. Hallin sisällä näytti olevan lähinnä huiveja, pipoja ja muuta pienempää, koko valikoima löytyy kaupasta. Kaupassa käymiseen kannattaa varata aikaa: kauppa on pieni, joten sinne päästetään vain vähän ihmisiä kerrallaan. Jouduimme jonottamaan oven takana tovin ennen sisäänpääsyä. SKA:lla on myös suurempi kauppa pääkatu Nevski Prospektilla, pari sataa metriä samannimiseltä metroasemalta Eremitaasille päin.

Olut maksoi matsissa 140 rub (2,80 €). Ruokatarjonta on perus hodari-kolmioleipä-linjaa. Nähdäkseni ihmisillä ei ollut tapana tuoda ruokaa juurikaan katsomoon, vaan appeet vedettiin erätauoilla käytävillä. Originellimpaa ravintoa kannattanee metsästää hallille tuovan metroaseman kupeessa olevista kojuista. Me kävimme syömässä ennen peliä hallin läheisellä kadulla olevassa ravintolassa, minkä vuoksi hallilla pelkät juomat riittivät.

Itse peli oli vauhdikas, varsinkin kaksi ensimmäistä erää mentiin päästä toiseen. Kolmannessa erässä SKA meni johtoon ja antoi tämän jälkeen vähän suottakin pelin hallinnan Astanalle. Mielestäni suurin ero Liigaan oli yksilöiden kovempi taitotaso. Kaikki olivat hyviä luistelemaan ja kuljettamaan, antoivat syötöt kovina lapaan ja laukoivat tarkasti. Myös kiekosta vähemmän piittaavat viihtynevät SKA:n pelissä, sillä hallilla tapahtui koko ajan jotakin. Roman Rotenbergin mukaan juuri tähän pyritään. Järjestäjien suuntaan antaisin pientä miinusta: sen vielä hyväksyn, jos kuulutukset ovat vain venäjäksi. Olisin kuitenkin kaivannut, että maalintekijät, syöttäjät ja syntyajat olisi nähnyt tekstimuodossa videokuutiolla. Ainakin minulta ne menivät pelissä hyvin pitkälti ohi.

Kaupunkia emme ehtineet juuri luodata, kun aikaa oli vain yksi vuorokausi. Pelin jälkeisenä aamuna kävimme katsastamassa Eremitaasin, joka on niin ikään upea kohde - joskin täysin eri tavalla kuin SKA:n peli.
 
Viimeksi muokattu:

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
SKA:n sivuilla lipunmyynti (HC SKA - Tickets online) toimii ilmeisesti myös englanniksi ja hintahaarukka näyttää olevan 350–2000 rub (7–40 €).

Firefox näyttää kiukuttelevan tuosta sivustosta ja sanoo ettei se ole suojattu ja voi olla että joku yrittää esittää tuota sivustoa ja ties mitä. Ilmeisesti linkki kuitenkin on oikea ja turvallinen, ja kyllä se sama valitus sieltä SKAn sivujen kautta mennessäkin tuosta tulee. Kumma juttu.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Firefox näyttää kiukuttelevan tuosta sivustosta ja sanoo ettei se ole suojattu ja voi olla että joku yrittää esittää tuota sivustoa ja ties mitä. Ilmeisesti linkki kuitenkin on oikea ja turvallinen, ja kyllä se sama valitus sieltä SKAn sivujen kautta mennessäkin tuosta tulee. Kumma juttu.

Katohan kehveliä. En muista, herjasiko sivu tuota kun kirjoitin rapsan. Nappaan varuiksi linkin tuolta alkuperäisestä viestistäni pois.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisin kysynyt palstaveljiltä, että mitä kautta olette ostaneet lippuja Moskovassa pelattaviin KHL-otteluihin? Löytyykö netistä jotain englanninkielistä saittia? Tarkoituksenani on, että lähtisin katsomaan seuraavia Jokereiden vieraspelejä:

Su 2.11.2014 Dynamo Moskova – Jokerit
Su 11.1.2015 TsSKA Moskova – Jokerit
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisin kysynyt palstaveljiltä, että mitä kautta olette ostaneet lippuja Moskovassa pelattaviin KHL-otteluihin? Löytyykö netistä jotain englanninkielistä saittia? Tarkoituksenani on, että lähtisin katsomaan seuraavia Jokereiden vieraspelejä:

Su 2.11.2014 Dynamo Moskova – Jokerit
Su 11.1.2015 TsSKA Moskova – Jokerit

Eiköhän se alla olevista linkeistäkin onnistu jahka irtoliput tulevat myyntiin. Oikealla Tickets:

Kontinental Hockey League - Official Website - KHL.RU - official site - Dynamo Moscow
Kontinental Hockey League - Official Website - KHL.RU - official site - CSKA Moscow
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jokereiden kautta hoitunee mahdollisesti. Pitää ottaa ensi viikon vierasmatkapaliksessa puheeksi.

Ehkä aiheellista voisi olla myös viisumikysymykset. Pietariin pääsee vielä helposti ilman, mutta Moskovan kohdilla vaihtoehtoja ei taida liikaa olla. Hirveän huonoksi en näkisi jotain "kimppaviisumeita" tai "matkatoimiston roolin hoitamista paperisodan osalta" jos siitä ei liikaa vaivaa seuralle tai sen sidosryhmille ole. Esimerkiksi itselleni joku reissu Moskovaan olisi helvetin mieleinen, mutta reissuun nähtävä vaiva tuntuu näin perstuntumalla vaikeahkolta ja viisumin hankkiminen nostaisi hintaa suhteellisen paljon.

edit: Ja tämä tosiaan ihan ehdotuksena ja toiveena. Jos tuo ei ole järkevästi toteutettavissa, niin ei voi mitään.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä aiheellista voisi olla myös viisumikysymykset. Pietariin pääsee vielä helposti ilman, mutta Moskovan kohdilla vaihtoehtoja ei taida liikaa olla. Hirveän huonoksi en näkisi jotain "kimppaviisumeita" tai "matkatoimiston roolin hoitamista paperisodan osalta" jos siitä ei liikaa vaivaa seuralle tai sen sidosryhmille ole. Esimerkiksi itselleni joku reissu Moskovaan olisi helvetin mieleinen, mutta reissuun nähtävä vaiva tuntuu näin perstuntumalla vaikeahkolta ja viisumin hankkiminen nostaisi hintaa suhteellisen paljon.

edit: Ja tämä tosiaan ihan ehdotuksena ja toiveena. Jos tuo ei ole järkevästi toteutettavissa, niin ei voi mitään.

On toteutettavissa ja tuon ovat matkatoimistotkin nostaneet esille. Noille (ja meille) lähtökynnyksen laskeminen mahdollisimman alas tuo suoraa hyötyä.
 

Fat Jesus

Jäsen
Jos useamman pelin meinaa ryssälässä katsella niin vuosiviisumi itsellä maksoi 130€. Seuraavaksi viisumiksi taitaakin olla mahdollisuus jo 2 vuoden viisumiin joka maksaa 150€. Ei mahdoton hinta per peli jos edes joitain pystyy käymään katsomassa.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokereiden kautta hoitunee mahdollisesti. Pitää ottaa ensi viikon vierasmatkapaliksessa puheeksi.

Hieno homma, jos viitsit tällaisia kysellä. Lennot näyttäisivät Finnairilla olevan kuitenkin ihan kohtuuhintaiset (esim. meno la-aamuna ja paluu su-iltana n. 170 €). Tämä tietysti sillä oletuksella, että sunnuntain peli ei ole iltapeli. Itselläni ei ole mitään käsitystä otteluiden alkamisajoista tai mitä ne ovat yleensä sunnuntain peleissä olleet. Joka tapauksessa noilla lentoaikatauluilla ehtisi vähän katsella kaupunkiakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös