Toki voisi olla liiketoimintaa. Tällöin tosin sarjan taso olisi jossain SM-liigan ja Mestiksen välimaastossa. Ota huomioon venäläisten maksukyky lipunhinnoissa yms.
Talousvaikeuksissa olevat seurat ovat pääasiassa pikkuseuroja. Ei palkkakatolla ole mitään tekemistä heidän kanssa.
Äkkiseltään palkkakatolla voisi olla sen verran tekemistä pienten seurojen kanssa, että pystyvät tekemään tuotteestaan kilpailukykyisemmän muihin seuroihin nähden. Jos siis näät muut seurat ei käyttäis kymmenkertasia summia pelaajahankintoihin. Mutta voi toki olla, että katolla/lattialla ei oo KHL:n toimivuuteen mitään merkitystä, mistäs minä tietäisin :)
Tietenkään venäläisten maksukyky ei oo likikään sama, kuin esim. suomalaisten. Ja tää näkyy varmaan sitten lippujen hinnassa?? Ja tyhjinä katsomoina?
Sitten jos mietitään, että mitä joku TV yhtiö, teleoperaattori, energiajuoma tai energiayhtiö on valmis maksamaan tavoitetusta venäläis henkilöstä. Ja sitten mietitään, mitä näät on valmiita maksamaan tavoitetusta suomalais henkilöstä, niin veikkaan, että näitten välillä ero ei enää ookaan niin iso(kuin mitä suorassa maksukyvyssä).
KHL:ssä käy keskimäärin 6 106 katsojaa/peli. Tästä tulevat tulot on ihan kärpäsen paska sen rinnalla, mitä seura tarvii rahaa.
Venäjällä on 143 miljoona ihmistä, siis yli 20 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa, sitten kun tähän lasketaan muutkin KHL maat, niin päästään aika isoihin lukuihin. Tuohon kun rakentaa kunnon myyntitiimin, niin tuossa on kyllä aika huikea tuote mainos- ja oheistuotemyyntiin.
Toisaalta, mulla ei oo kyllä hajuakaan, että kuinka paljon joku KHL itse hoitaa ja rajoittaa näitä asioita. Vai päättääkö Putin suoraan ketä mainostaa, missä ja mihin hintaan.
E: Ja tuskin tulosta aletaan tekemään heti ensimmäistä kaudesta. Eli jos KHL on järkevä, se vaatii osoitukset seuran vakavaraisuudesta ainakin viiden vuoden tähtäimellä.