Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 277 388
  • 66 548
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Monikulttuurinen jääkiekko-ottelu.
 

Liitteet

  • Screenshot 2020-09-25 at 22.14.33 - Edited.png
    Screenshot 2020-09-25 at 22.14.33 - Edited.png
    105,1 KB · kertaa luettu: 254

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään on siis perjantai... Ok. Huomenna on meillä pienimuotoiset talkoot. Käytiin tänään miehen kanssa kaupassa ostamassa talkoosyötävää ja -juotavaa. Jotain taisi Alkostakin tarttua mukaan. Huomenna siis haravoidaan, tyhjennetään kasvihuone ja kasteluvesipaljut, "käännetään" kasvimaa ja komposti, haetaan rasiin kaadetut puut hakkuupaikalle... ja mitä muuta nyt keksitään. Ja illalla saunotaan.
 
K

Kiekkokatsoja

Vahvasti vaikuttaa siltä, että poikkeuksellisen vahvaa arskaa pukkaa taivaalta, seuraavat kaksi päivää. Lupailee +20 ja pilvetöntä/lähes pilvetöntä. Luulen että olen näinä kahtena päivänä runsaasti ulkona.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
ITSE

Sanalla on vastineita kaikissa muissa sukukielihaaroissa paitsi samojedissa, esimerkiksi karjalan itše, vatjan ize, viron ise, pohjoissaamen ieš, ersämordvan, mansin is 'varjo, henki' ja hantin is 'sielu, henki, elämä'. Sanan alkuperäiseksi asuksi on rekonstruoitu *iće tai iśe.

Ugrilaiskielten sanavastineiden merkitys osoittaa, ettei itse alun perin ole ollut refleksiivipronomini vaan substantiivi, jonka merkitys lienee ollut 'varjo' tai 'varjosielu'. Muutos on ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että ihmisen sielun on aikoinaan uskottu asuvan hänen varjossaan, jolloin varjo on tavallaan edustanut ihmisten henkistä minää. Suomen kirjakielessä itse on esiintynyt Agricolasta ja kaikista samanaikaisista käsikirjoituksista alkaen.

SKES 1955: itse, UEW 1988 79-80; SSA 1992 itse; Jussila 1998 itse, Häkkinen 2004 itse.

Tästä voimme päätellä, että itseni mielestä -lausuma tarkoittaa "sieluni mielestä".
Oikeasti.

Jos haluat kirjoittaa hyvää suomea, vältät sanaa itse. Jos mieleesi tulee kirjoittaa että itse, mieti kävisikö sen tilalle sana minä.

Itse olen sitä mieltä...
Ai ihan itse? Ettei käsistä pitäen autettu?

Minä olen sitä mieltä...

Itseni mielestä...
Itsesi? Oikeasti? Mitä kieltä tuo on?

Minun mielestäni...

Ihan turhaan pelätään sanaa minä. Minä olen ainakin mieluummin minä kuin joku saatanan itse. Minun sieluni on minun sieluni, piste. Ei mikään itse. Ainahan voi vetää jotain saatanan eskimoiden vänkytystä tähän, mutta minä olen minä. Ja pidän itsen viljelijöitä vähän höntteinä.
 
Moro @Evil

Siekin täällä taas. Kiva kun olet paikalla. Aika paljon toistelen näitä samoja kyssäreitä, mut laitetaan tylsyyden piikkiin. Mieluummin oon notkunut täällä Jatkiksessa viime aikoina kuin missään pokesivuilla. Alanko kyllästymään vai onks se sitä että oon tajunnut et turha katsoa jos fiilis puuttuu kokonaan siitä jutskasta? Kattoo aina silloin kun himot iskee ja pitää olla täysillä mukana siinä jutussa.

Se kyssäri: Mitä kuuluu sinne Joen Suuhun näin tähän aikaan yöstä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Voiko olla tylsempää kysymystä kuin että mitä kuuluu. Pakko vastata tylsimmällä vastauksella. Eipä ihmeitä.
 
Voiko olla tylsempää kysymystä kuin että mitä kuuluu. Pakko vastata tylsimmällä vastauksella. Eipä ihmeitä.

Kiitän vastauksesta, nyt on tämäkin asia saatu pois päiväjärjestyksestä. Myö Etelä-Kurjalassa ollaan sellaisia, että nämä tällaiset tylsät kysymykset kuuluu tähän juttuun ja ne kannattaa ottaa vastaan vain ja ainoastaan kohteliaisuutena. Muistan että sielläpäin on myös tosi kohteliasta porukkaa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Mietittekö te koskaan millanen paikka tää maailma oliskaan jos kaikki olis tiukkapipoja ja jumissa omissa ideaaleissaan? Joo, niin mäki ajattelin tossa äsken, mut sit taas toisaalta, antaa kaikkien kukkien kukkia. Kyllä tällä pallolla on kaikille tilaa.

Sitä mä vaan et tota et, itsekin oon vaan yks tavallinen tallaaja muiden keskellä. Mikäs mä oon sanomaan miten muiden kuuluisi olla? Jees, ei mul ollu tähän muuta lisättävää. Jatketaan harjotuksia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mietittekö te koskaan millanen paikka tää maailma oliskaan jos kaikki olis tiukkapipoja ja jumissa omissa ideaaleissaan? Joo, niin mäki ajattelin tossa äsken, mut sit taas toisaalta, antaa kaikkien kukkien kukkia. Kyllä tällä pallolla on kaikille tilaa.

Sitä mä vaan et tota et, itsekin oon vaan yks tavallinen tallaaja muiden keskellä. Mikäs mä oon sanomaan miten muiden kuuluisi olla? Jees, ei mul ollu tähän muuta lisättävää. Jatketaan harjotuksia.
JOS kaikki olisi tiukkapipoja?
Eikö muka ole?

Minä ainakin olen loppujen lopuksi tosi tiukkapipo. Oikein moralisti. Suurinta osaa näistä nykypäivän vouhotuksista en hyväksy ollenkaan. Saatana, jos Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ja muutti männessään hurskaankin miehen muijan suolapatsaaksi, niin jotain se voisi tehdä tällekin nykymenolle. Polttaisi tulella vitun viihdekeskukset, heittäisi heinäsirkkoja Hollywoodiin. Paiskoisi kivillä päihin näitä sanojia ilman sanottavaa. Kuohisi perkele ylpistyneet, kansakunnan yllä keikkuvat kukot.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen sitä mieltä...
Ai ihan itse? Ettei käsistä pitäen autettu?

Minä olen sitä mieltä...
Olen sitä mieltä että noiden välillä on merkityksellinen ero. Käyttämällä sanaa itse, korostaa paljon enemmän tekijää kuin minää käyttämällä.

"Itse näkisin..." vs. "minä näkisin" on se ero että itseä käyttämällä korostetaan omaa ainutlaatisuuttaan tai eroa kuulijaan. Minää sen sijaan käyttäessä tarkoitetaan että lähes kuka tahansa muukin voisi tehdä samoin.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Tiukkapipo? Minäkö? Höhhöhhöö! En mä osaa ottaa edes omaa itseäni aina kovin vakavasti jos nyt siitä lähdetään. Osaan mä silti nykyisin pitää puoleni ja tekisin mitä vain auttaakseni perhettäni, mutta musta et kyllä saa tiukkapipoa muovattua, vatkattua etkä veivattua millään konstilla. Oon aina ollut vähän tällanen free spirit, joka vaeltelee itsekseen milloin milläkin polulla, keskittyy elämään omaa elämäänsä ja duunailemaan omia projektejaan.

Olen todella eläinrakas, joten jos ikinä näkisin että joku kohtelee väkivaltaisesti omaa lemmikkiään, ni saattasin mennä väliin tai soittaa hätänumeroon. Ylipäätään väkivaltaa en hyväksy missään tilanteessa, koskaan. Mutta noin muuten kettuako se minulle kuuluu miten muut ovat päättäneet elää omaa elämäänsä? Onko se sitten tää kaupunkilaiskasvatus, kun oon tottunut näkemään niin paljon erilaisia ja -näköisiä ihmissieluja vuosien mittaan, että osaan nykyisin suhtautua kaikkiin melko tasavertaisesti.

Ketään ei voi kuitenkaan muuttaa, niin mä käytän energiavarani mielelläni niihin pieniin jokapäiväisiin asioihin joihin itse pystyn vaikuttamaan. Kannan niinsanotusti oman korteni kekoon ja yritän ainakin olla suht okei ihminen keskellä nykyaikaa, jossa tosi moni ei edes yritä tai välitä paskaakaan. Välinpitämätön suhtautuminen muita eläviä olentoja ja luontoa kohtaan mua kyrsii, kovinkaan moni muu asia oman kontrollin ulkopuolelta ei nykyisin enää hetkauta.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Olen sitä mieltä että noiden välillä on merkityksellinen ero. Käyttämällä sanaa itse, korostaa paljon enemmän tekijää kuin minää käyttämällä.

"Itse näkisin..." vs. "minä näkisin" on se ero että itseä käyttämällä korostetaan omaa ainutlaatisuuttaan tai eroa kuulijaan. Minää sen sijaan käyttäessä tarkoitetaan että lähes kuka tahansa muukin voisi tehdä samoin.
Sepä se. Itse on itsekkäämpi.

Sille on paikkansa, onhan sekin suomenkielinen sana. En kuitenkaan ymmärrä enkä hyväksy, että jokainen minä korvataan itsellä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Sepä se. Itse on itsekkäämpi.
Se on sana, jonka ympärille olet luonut käsityksen, josta et näytä pääsevän yli. Suosittelisin sen sijaan yrittämään, sillä aika moni käyttää sitä kirjoittaessa vailla minkäänlaisia itsekkäitä motiiveja.

Itsekin muuten käytän
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Se on sana, jonka ympärille olet luonut käsityksen, josta et näytä pääsevän yli. Suosittelisin sen sijaan yrittämään, sillä aika moni käyttää sitä kirjoittaessa vailla itsekkäitä motiiveja.

Itsekin muuten käytän
Minä sanoisin tuohon, että minäkin muuten käytän.

Minä on ihan hyvä suomen kielen sana, miksi sitä pelätään? Halutaanko väistää sitä mitä sanotaan? Enhän minä, mutta itse...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Isävainaani, jonka neuvot kielellisissä asioissa otin aina vakavasti, neuvoi että älä koskaan luota ihmiseen joka aloittaa lauseen sanomalla ”rehellisesti puhuen”. Sehän viittaa siihen, että aina kun rehellisyyttä ei erikseen korosteta, puhe on paskaa. Saattaa olla silloinkin kun sanotaan että nyt rehellisesti. Oikeasti rehellisen ihmisen ei tarvitse korostaa rehellisyyttään, siinä oli isäni sanoma. Ja oikeasti rehellinen ihminen uskaltaa sanoa minä eikä itse. Itse olen, itse ajattelen... no jos et ajattele itse, niin kuka puolestasi ajattelee? Tietysti ajattelet itse, koska jos et, niin et ajattele. Itse olen sitä mieltä... Ihan itsekö? Ilman apua?
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Minä sanoisin tuohon, että minäkin muuten käytän.

Minä on ihan hyvä suomen kielen sana, miksi sitä pelätään? Halutaanko väistää sitä mitä sanotaan? Enhän minä, mutta itse...
Käytän aika montaakin eri sanaa ilmaistakseni itseäni. Saatan sanoa fiiliksen mukaan joko minä, mä, mie, mää, itse, ite...

Mähän amatöörirunoilijana luon muutenkin jatkuvasti tutuille sanoille uusia merkityksiä näppäimistölläni. Auttaa tosi paljon luomisprosessia, kun vain oma mielikuvitus rajoittaa mitä sanoja voin käyttää kirjoittaessani.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Isävainaani, jonka neuvot kielellisissä asioissa otin aina vakavasti, neuvoi että älä koskaan luota ihmiseen joka aloittaa lauseen sanomalla ”rehellisesti puhuen”. Sehän viittaa siihen, että aina kun rehellisyyttä ei erikseen korosteta, puhe on paskaa. Saattaa olla silloinkin kun sanotaan että nyt rehellisesti. Oikeasti rehellisen ihmisen ei tarvitse korostaa rehellisyyttään, siinä oli isäni sanoma. Ja oikeasti rehellinen ihminen uskaltaa sanoa minä eikä itse. Itse olen, itse ajattelen... no jos et ajattele itse, niin kuka puolestasi ajattelee? Tietysti ajattelet itse, koska jos et, niin et ajattele. Itse olen sitä mieltä... Ihan itsekö? Ilman apua?
Sama mantra pätee mihin tahansa muuhun.

Jos sulla on tarve erikseen korostaa, että olet hyvä laulaja, et todennäköisesti ole kovinkaan kummoinen laulamaan.

Jos sun täytyy vakuutella kaverillesi että pystyt juomaan kohtuudella, sulla lienee vähintään jonkinasteinen ongelma alkoholilla läträämisen kanssa.

Jne.

Actions speak louder than words.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Käytän aika montaakin eri sanaa ilmaistakseni itseäni. Saatan sanoa fiiliksen mukaan joko minä, mä, mie, mää, itse, ite...

Mähän amatöörirunoilijana luon muutenkin jatkuvasti tutuille sanoille uusia merkityksiä näppäimistölläni. Auttaa tosi paljon luomisprosessia, kun vain oma mielikuvitus rajoittaa mitä sanoja voin käyttää kirjoittaessani.
Sepä se.

On sanoja, joiden käyttäjä ainakin minussa aiheuttaa ilon ja hyväksynnän tunteita. Osaisinpa sanoa noin hyvin! (Ja osaanhan minä,)

On myös sanoja, joiden käyttäjä vaikuttaa idiootilta.

Sori.

En mahda itselleni (sic) mitään.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
On myös sanoja, joiden käyttäjä vaikuttaa idiootilta.
Tällaisissa tilanteissa olisi niin mielenkiintoista päästä kurkistamaan ujosti toisen pään sisälle ymmärtääkseen, mikä mahtaakaan aiheuttaa noin voimakkaan inhoreaktion, kun puhutaan yksittäisestä, nelikirjaimisesta yleissanasta.

Kuulun itse sellaiseen yhteisöön Discordissa (chattaily appi pelaajille), jossa sen aktiivi chattailyporukan sisällä suurin piirtein jokainen jäsen on omaksunut osaksi keskustelukäyttäytymistään sanoa "ite" "itekin" "itekään" milloin missäkin tilanteessa. Välillä tosissaan, aina ei ihan niin tosissaan. Ehkä me ollaan sitten tusinallinen idiootteja, mutta hemmetti mä rakastan mun yhteisöä!

Vietän siellä nykyisin oikeastaan enemmän aikaani kuin täällä jatkoajassa ja jos nyt ihan totta puhutaan, ei kyllä edes harmita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös