Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 309 269
  • 66 755

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viddu. Tuossa Suomi-Venäjän aikana laitoin talteen Bilbao-Barcelona-matsin ja Madridin derbyn. Aloitin katsomisen Madridin pelistä, kun siinä olisi ehtinyt ilman lätkämatsin jatkoaikaa saamaan suoran lähetyksen ehkä kiinni toiseen puolikkaaseen mennessä. No eikös vain ensinmainitun matsin lopputulos hyppää heti ensimmäisenä silmille, kun aloitan jälkimmäisen tallenteen katsomisen. Nyt pois koneen ääreltä ennen kuin joku kertoo ajantasaisen tilanteen Madridin pelistäkin...
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Erilainen lauantai. Tuli käytyä selvinpäin baarissa ja katseltua humalaisia ihmisiä. Itse yleensä samassa kunnossa siihen aikaan, niin oli kohtuu outoa :D
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Onko kukaa kuullu tai lukenu mistään että Justin Bieber kävi Suomessa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suhteellisen messevä darude mutta eikös se lähde sillä, millä on tullutkin? Flamingon Amarillossa tuo onnistuu suhteellisen hyvin tällä hetkellä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jos ei Tukiaisen hirvityksen ilmestyminen televisioon Seiskan mainoksessa riitä, niin kolmoselta tulee jääkiekkoa. Antero Mertaranta on tutun pihalla, Juhamatti Aaltonen on edelleen paska tekemään maaleja ja sitä rataa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jos ei Tukiaisen hirvityksen ilmestyminen televisioon Seiskan mainoksessa riitä, niin kolmoselta tulee jääkiekkoa. Antero Mertaranta on tutun pihalla, Juhamatti Aaltonen on edelleen paska tekemään maaleja ja sitä rataa.

Juhamatti Aaltonen - luontainen maalintekijä.
My ass.

Juhis on semmonen Niklas Hagmanin maalaiswersio. Kaksi paskaa pelaajaa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En keksinyt parempaakaan ketjua, johon kirjoittaisin tämän viestini, joten kirjoitetaan tänne. Oletuksena on siis, että palstalta ainakin suurin osa tietää suurin piirtein Selviytyjät-formaatin konseptin. Tänään kun tuli tuon ohjelman finaalia katseltua, ja aiemmin päivällä lätkästudiota jossa Tami pauhasi, niin jollain lailla aivoissa nämä kaksi asiaa yhdistyivät ja innoittivat minua kirjoittamaan tämän tekstin. Älkää ottako liian vakavasti.

Tuli siis mieleen, että mitäpä jos järjestettäisiin Selviytyjät teemalla jääkiekko. Kutsuttaisiin ohjelmaan suomalaisia kiekkovaikuttajia. Sitten laitettaisiin nämä sankarit yhteen, ja katsottaisiin, kuka on kovista kovin. Kuusitoista kilpailijaa ja vain yksi voi voittaa. Ohjelmassa on toki myös juontaja, kuten kuvioon kuuluu. Voittajan palkintosumma on kokonaiset 155 euroa. Luit oikein. 155 euroa. Kilpailu käydään Habarovskissa arktisissa olosuhteissa, Jortsun suosittelemana paikka on valittu.

Osallistujat:
Juhani Tamminen, Jarkko Ruutu, Petteri Sihvonen, Pentti Matikainen, Jukka Jalonen, Timo Jutila, Esa Tikkanen, Antero Mertaranta, Hannu Jortikka, Raimo Helminen, Ville Nieminen, Janne Niinimaa, Pasi Sormunen, Harri Rindell, Risto Dufva ja Raimo Summanen. Kilpailun juontaja itseoikeutetusti Kalervo Kummola.

Ensimmäinen päivä, kilpailijat jaetaan heimoihin. Kale jyrähtelee ohjeistukset.
Kale: Okei, tänne päin kaikki! Ihan ensiksi tehdään niin, että teistä kilpailijoista kaksi valitsevat heimot. Vähän kuten koulujen liikunnan tunneilla, joissa jätetään ne nörtit viimeiseksi. Onko asia ymmärretty? Ei? Hyvä. Mä päätän ketkä valitsee, niin kuin aina. Höhö. Okei. Tulehan Jalosen Jukka sinä sieltä valikoimaan. Toisena sitten vaikka Johtava. Päätän vaikka että Jalonen aloittaa. Okei. Jukka valkkaa ekana. Jukan heimon nimi on Leijonat ja Johtavan heimo on Meidän Peli.

JJ: Kuten tiedetään, niin NHL-status ei kerro mitään. Mä otan pelaajia niin, että kaikki lähetään samalta viivalta. EHT-pelit on kovatasoisempia. Siksi valitsen ensiksi Raipen. Raipe on tehnyt hyvän uran Leijonissa ja kuuluu meille.

Johtava: Lähtisin siitä, että pitää valita absoluuttisesti paras kokoonpano, joka sopii pelikirjaan. Pystysuuntaan ei lähdetä pelaamaan, nyt otan pelaajia jotka voivat toteuttaa Meidän Peliä. Otan Jutin.

Kale: Okei, mä päätän loput kun ei tästä mitään tuu.

Heimot alkavat lopulta selkiintyä Kalen käsittelyssä, Niinimaa on viimeisenä jäljellä.

Kale: Niinimaa, taas viimeisenä mukaan. Niin turha jätkä että oikein pahaa tekee. Menet Johtavalle. Ole kunnolla sitten.

Heimot ovat lopulta seuraavat:
Leijonat: Jalonen, Raipe, Mertsi, Kiva-Harri, Soppa, Tiki, Sir Pena, Tami.
Meidän Peli: Johtava, Juti, Jortsu, Niämine, Ruutu, Summanen, RD, Niinimaa.

Kale: Mainiota mainiota. Nyt sitten perinteiseen Selviytyjien tapaan jaetaan heimoille tämmöset päähineet jotka on eriväriset, niistä tunnistaa mihinkä heimoon kuulutte. Tänä vuonna meidän tuotantoryhmä päätti että vedätte päähän nämä RD-uimalakit tai kypärät, kutsukaa miksi lystäätte. Mut ihan kuten Tepsin mestaruusvuonna 2010. Ja Jortsu. Saarelle ei saa ottaa mukaan mitään omaa kamaa. Joten jätetäänkö ne varaluistimet tähän, jookos?

Jortsu: Okei okei. Ei tää oo vakavaa hei. Tää on vaa Selviytyjii hei.

Mertsi: Sananmukaisesti! Kuten punahilkka sanoi isolle pahalle sudelle silloin vuonna 1997, kun Punahilkka oli marjoja poimimassa. Kiling kuului vain kun tolpat kolisivat! Ja sananmukaisesti nyt on sanottava että näin juuri tapahtui.

Kale: Antsa nyt pää kiinni siellä jo.

Heimot suuntaavat leireihinsä. Ensimmäiset päivät kuluvat rattoisasti. Tulee ensimmäinen palkintohaaste.

Kale: Tänne päin kaikki! Nyt meillä on vuorossa palkintohaaste. Meillä on täällä rakennettu sauna. Kuka kestää saunassa pisimpään on voittaja. Palkintohaasteen voittaja saa heimolleen ikioman grillin ja makkaraa. Aloitetaan.

Porukkaa tippuu hiljalleen lauteilta. Viimeisten joukossa enää Juti ja Kiva-Harri.

Kiva-Harri: Juti, sä oot mukava mies. Tosi kiva kaveri. Mä en haluu olla nyt sulle ilkee. Haluun olla kiva. Mä voin lähtee nyt lauteilta kun sä haluut tota grilliä kumminkin niin palavasti. Okei, ota sä se, mä meen nyt.

Kale: Juti voittaa heimolleen grillin ja makkarat!

Juti: Ny rillataan! Ny tuli semmonen nevö foget voitto että! Ny naatitaan.

Päivät kuluvat, ja on ensimmäisen koskemattomuushaasteen aika.

Kale: Okei, nyt sitten panoksena koskemattomuus. Tässä haasteessa teidän on määrä tehdä noista jauhoista lättyjä ja heitellä niitä noihin tolppiin. Kisa alkaa nyt!

Kisa etenee vauhdilla ja Leijonat-heimo on tehnyt mittavan eron Meidän Peliin. Tosiasiassa Meidän Peli ei ole edennyt vielä yhtään.

Kale: Raipe heittää lättyjä tolpille huikeaan tahtiin! Voitto näyttää varmalta!
Johtava, miksei peli etene?! Miksette tee mitään????

Johtava: Me ei lähdetä tuohon pystysuuntaiseen peliin. Meillä on viivelähtö menossa.

Tami: Älä jauha paskaa, veli hyvä! Meillä on momentum päällä. If you can't stand the heat, get out of the kitchen! Ja millä kompetenssilla se veli siellä oikein huutelee, klubitakki päällä! Entisenä leijonakapteenina mä häpeän.

Lopulta Leijonat-heimo voittaa koskemattomuuden.

Illan heimoneuvostossa:
Kale: No niin. Tervetuloa ekaan neuvostoonne. Nyt tiputetaan yksi pois. Mutta ensinnäkin. Johtava, mikä meni pieleen haasteessa?

Johtava: Emme toteuttaneet pelikirjaa. Hitaiden lähtöjemme määrä oli liian alhainen ja HOM(O)-lukemissa vastustaja voitti meidät absoluuttisesti. Aivan käsittämätöntä, vaikka he pelasivat pystysuuntaan. He pelasivat epätyypillistä jaloslaista pelikirjaa.

Kale: Oolrait. Ja Nieminen, älä irvistele siellä. Voi olla lähdön paikka nyt. Niin ja muistakaa; soihtunne symboloivat elämäänne tässä pelissä. Soihtu sammuu, kun putoatte. Tänään siis sammutetaan ensimmäinen soihtu.

Juti: Hei Kale, mä otin mukaan tätä Kabanossia jonka voitin sillon haasteessa. Voidaanko rillata tolla soihdulla? Ny naatittais kyllä.

Kale: Ehkä myöhemmin. Mutta ei tässä kyllä mitään äänestyksiä tarvita, minä olen päättänyt aina yksin ja päätän nytkin, kun ei teistä siihen ole. Niinimaa. Kale on puhunut, tuo soihtusi tänne. Pakkaa kamppeesi, poistut ensimmäisenä. Olet heimolle hyödytön ja heikoimmat lähtevät ensin.
Palatkaa leiriin.

Päivät kuluvat samalla kaavalla. Iltaisin ennen nukkumaanmenoa ruokaillaan. Meidän Peli-heimossa rillataan vähän Jutin makkaroita ja Jortsu on tuonut pienet snäksit. Kun mennään nukkumaan, niin laitetaan unta pollaan ja natinati. Varsin idyllisissä olosuhteissa Meidän Peli-heimo siis viettää aikaansa. Leijona-heimon ruokailuissa tyydytään vain Sopan vetelemiseen. Leirinuotion äärellä Tiki heittää vähän tikitalkia ja kaikilla on kivaa, varsinkin Rindellillä. Tami toteaa momentumin kääntyneen heidän edukseen. Kilpailijaa putoaa jonkin verran, ja heimojen yhdistyminen on tiedossa kun jäljellä on kahdeksan kilpailijaa. Otetaanpa katsausta pudonneisiin kilpailijoihin.

Niinimaa putosi ensimmäisenä, koska oli rasite heimolleen. Toisena putosi Juti, hänelle tuli nilkkavamma Ruudun vedettyä päähän kohdistuneen taklauksen koskemattomuushaasteessa. Ruutu pudotettiin rangaistuksena tämän rottailun johdosta. Sitten putosi Mertsi. Mertsi oli leirinuotioilla ihan kiva jätkä, kertoi juttuja vaikkei kukaan niistä mitään tajunnut. Tiki putosi sitten, oli nimittäin liian kova peluri heimoveljien mielestä. Jalonen oli liian banaani otsassa Tamin mieleen, joten Kale pudotti pois. Niämisen hymy ei enää Kalea miellyttänyt, vaikka olihan tuokin suht kova raataja. Jortsu oli kahdeksas putoaja, hän valitettavasti unohti varaluistimensa saarelle. Myöhemmin tuotantoryhmä päätti, että luistinta käytettäisiin piilotettuna koskemattomuustalismaanina. Siitä ei sen enempää.

Heimot yhdistyivät, ja uuden heimon nimeksi tuli Kouluttajat. Nimen antoi The Sir itse, joten muut kannattivat ilman muuta tätä nimeä. Tamin ehdottama Fuckingratulations ei aivan yltänyt heimon nimeksi saakka, vaan hävisi Kalen päättämänä tiukasti äänin 1-0.

Tästä lähin Selviytyjien perinteen mukaan heimojen yhdistymisen jälkeen pudonnut kilpailija pääsee juryyn päättämään kilpailun voittajan kahdesta parhaasta selviytyjästä. Tämä tuotantokausi tekee kuitenkin poikkeuksen, ja tuomaristo koostuu mm. Jari Levosesta, Antti Bomanista ja kumppaneista. Tuomarit on valinnut nimellisesti Arto I. Järvelä, mutta oikeasti Kale.

Ensimmäinen yhtenäisen heimon koskemattomuushaaste tuli. Raipe harmillisesti tippui. Kaikki antoivat kuitenkin legendalle standing ovationit, ja Kale lahjoitti Raipelle kiikkustuolin muistoksi kisasta. Raipe oli silmiinnähden liikuttunut.
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
RD ja Soppa lähtivät seuraavana aamuna hakemaan puupostia, perinteiseen tapaan. Nyt postilaatikossa oli aarrekartta ja ohessa teksti:

"Lämsä, Lämsä, jumalauta saat pataan vielä. V***n pelle, hei. Lämsä hei, sä oot ihan v***n mieshuora s*****a. Ota Hjallikselta poskeen, v***u. V***u mikä jätkä hei. Lämsä, sä oot ihan poika vielä v***u hei.. Lämsä, sä oot aivan pelle"

RD: Soppa, tiedätkö mitä? Tämän on oltava vihje kätketystä koskemattomuustalismaanista. Se on siis piilotettu leiriimme. Tiedätkö yhtään missä se voisi olla?

Soppa: Ei mitään käryä. Mut mitä jos me löydetään se?

RD: Sitten meidän pitää alkaa suunnitella lisää pelitaktiikoita. Mitäs sulla on mielessä?

Soppa: Ei mulla oo mitään mielessä. En mä oo ennenkään mitään taktiikoita käyttäny.

RD: Okei. Mulla on kyllä pari robottitaktiikkaa takataskussa. Voitas käyttää niitä. Mut älä kerro hei kellekään. Pidetään tää meidän välisenä juttuna.

Soppa: Täällähän on joku toinenkin lappu. Luetaanpa:

Kohta joku kouluttaa
Kivasti heilauttaa
Momentum voi kääntyä
Jos tiedät miten päin vääntyä


RD: Mitähän tuo voisi olla...

Soppa: Toinen talismaani.

RD: Totta. Asiaa!

Lopulta nämä sankarit eivät kuitenkaan löydä talismaanejaan, jotka ovat siis Jortsun unohtuneet varaluistimet. Momentum ei käänny, peli kulkee kuten ennenkin. Kale pudottelee kilpailijaa toisensa perään. On tullut finaalin aika. Ensin kuitenkin pelataan säälipleijarit ja Juti pääsee villillä kortilla takaisin kisaan. Kolmen joukossa ovat näin ollen Tami, Kiva-Harri ja Juti, jonka nilkka on parantunut.


Kolmikko hakee yhdessä puupostia. Laatikossa on lappu:

"Selviytyjien perinteiseen tapaan teette nyt kävelyn, jossa käytte muistamassa pudonneita kilpailijoita. Saatte myös soittaa kotiin - mutta kaikki kolme soittavat vain yhdelle henkilölle. Pakatkaa kamppeenne, finaali häämöttää."

Trio lähtee muistamaan pudonneita ystäviään. Rindell toteaa kaikista, että olipa kiva kaveri. Tami puhuu kaikista kuin omina veljinään. Juti ei muistele kilpailijoita - Juti muistelee -95 nevöfogettia. Ah niitä aikoja, kun Jutikin oli sata kiloa nuorempi.
Puhelinsoitto päätetään kohdistaa Petri Matikaiselle. Petu on Venäjällä kaatamassa puita vanhan kunnon moottorisahansa kanssa. Puhelinkeskustelu ehtii kestää vain muutaman minuutin, sillä Petun pitää lähteä istunnolle. Käytän tätä termiä paskomisen sijasta, jos jäi epäselväksi.


Kilpailun päättävä heimoneuvosto tulee. Tätä ennen Juti on pudotettu pois, jotta finaalissa olisi kaksi henkilöä, joista Kale voisi sitten valita voittajan. Ennen voittajan valintaa finalistit kuitenkin pitävät puheen, saadakseen Kalen vakuuttuneeksi siitä, miksi juuri Kiva-Harri tai Tami pitäisi valita voittajaksi.

Kiva-Harri: Minusta kaikilla oli kivaa ja se on pääasia. Minun ei tarvitse voittaa, Tami varmasti tarvitsee niitä 155 euroa enemmän kuin minä. Tai ehdotan, että potti jaettaisiin Nuori Suomi-säännöin siten, että molemmat saisivat 77,50 euroa mieheen. Kaikilla pitää olla kivaa. Olen itse tyytyväinen pelissäni siihen, etten lähtenyt koiruuksiin kuten Ruutu. Mutta varmasti hänelläkin oli kivaa. Ei muuta, kiitos!

Tami: Meidän pitää muistaa että tässä pelissä on kyse kolmesta asiasta: outwit, outplay, outlast. Nämä veljet eivät pystyneet samaan kuin minä, vaikka klubitakit päällä luulevatkin niin. Jos on muka jotain sanottavaa, niin argumentoikaa sitten. Entisenä leijonakapteenina ja kiekkoleijonana numero 79 mä kuitenkin häpeän. Olen aina sanonut että four passes break any defence ja respect the bluelines. Ja kun mä kävelen aamulla täältä Habarovskista kotiin ja pistän takan lämpiämään, poljen vähän kuntopyörää ja vedän 70 vatsalihasta. Mamma pyöräyttää siinä lihapullat ja mä voin katsoa itseäni peilistä ja todeta, että voin olla tyytyväinen tähän peliini. Momentum oli mulla. Piste. Ja jos Harri nyt tän voittaa, niin mä sanon; my fuckingratulations. Piste. Br #79 Tami.

Kale: Muhhuhahah. Luuletteko oikeasti että toinen teistä ansaitsisi 155 euroa. Ei todellakaan. Nyt on sellainen tilanne että nuo 155 euroa menee liiton saunatilojen kunnostamiseen. Se on varmasti pitkällä tähtäimellä hyvä asia Suomen jääkiekkoilulle.

Selviytyjät on ohi. Mitä tästä opimme? Ehkemme mitään erityistä. Mutta tämä on pala suomalaisen jääkiekkoilun historiaa, se on tarina suomalaisen jääkiekkoilun selviytymisestä.

Suomi on liikkeellä MM-kisoissa EHT-tasoisella nipulla, mutta mikä tahansa on mahdollista.

Hyvää yötä, sanoisi Antero Mertaranta.

(Lopulta tämäkin viesti olisi voinut mennä ketjuun "lyhyitä tarinoita, joissa on antikliimaksi". Tai toisaalta tämä ei mikään lyhyt näköjään ollutkaan, joten pysyköön täällä.)

Kiitos ja anteeksi. Ja nyt oikeasti hyvää yötä kaikille, kisat ovat oven takana.
 
Viimeksi muokattu:

M10

Jäsen
Menin lukemaan Romanit-ketjua ja törmäsin seuraavaan vladin viestiin

Tätä päivää ehdin jo odotella jonkin aikaa, tiesin sen tulevaksi mutta jotenkin onnistuin työntämään ajatuksen sivummalle, etenkin kun viime aikoina vointinsa koheni yllättävänkin paljon.

Eilen illalla vointinsa kuitenkin alkoi heikentyä todella nopeaa tahtia ja aamulla koetin tavoittaa eläinlääkäriä, jotta voisin päästää hänet tuskistaan kivutta ja rauhallisesti. Mutta aikomukseni jäi aikomukseksi, tavoitin eläinlääkärin, joka pyysi soittamaan myöhemmin. Uutta tilaisuutta ei tullut, koska tuntia myöhemmin Toivo nukkui pois.

In memoriam Toivo.

vlad.

Hetken aikaa oli wtf-fiilis päällä kun mietin että mikäs kotimanne nyt on päästetty hengiltään. Kunnes hoksasin avanneeni väärän ketjun.

By the way, osanotot vladille täältäkin. Koiran menettäminen on käytännössä yhtä raskasta, kun läheisen ihmisenkin. Mun koiralla on ehkä 3-5 vuotta elinaikaa, joten sama tilanne on pian edessä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tänään Neloselta tulee peräkkäin viisi ohjelmaa jotka alkavat samalla tavalla.

Nelosen uutiset
Nelosen sää
Neljän tähden talkoot
Neljän tähden illallinen
Neljät häät
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Töistä ei tule tänään yhtään mitään. Koko 6 tuntia on tähän mennessä ollut täysin turhaa. Turhauttavaa myös istua silloin täällä, kun voisi taas inspiraation iskiessä tehdä pidempää päivää.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Huoh, eipä ole ollut työmotivaatiota koko päivänä kun vapun juhliminen pyörii jo päässä, jos sitä simaa ottais..
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Työt lusittu. Mitä sitte tekis.

Johtoportaalle oli tänään menossa tippaleipää ja muita herkkuja ja huikkasin siinä emännälle, että "Eikös se ole työväen vuoro tänään juhlia?" ja nyökkäilin herkkuihin päin. No eihän se ymmärtänyt mun vitsiä. Saateri että sapettaa, kun hauska lohkasu meni kiville.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
By the way, osanotot vladille täältäkin. Koiran menettäminen on käytännössä yhtä raskasta, kun läheisen ihmisenkin. Mun koiralla on ehkä 3-5 vuotta elinaikaa, joten sama tilanne on pian edessä.

Osanottoni vladille minultakin. Rakkaan eläimen menettäminen ei varmasti ole helppoa. Enemmänhän läheinen lemmikki merkitsee kuin valtaosa ihmisistä, ja lemmikki on uskollisena vierellä todennäköisesti kauemmin kuin valtaosa parisuhteista kestää.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minultakin osanotot vladille menetyksesi johdosta. Lemmikin menetys on todella rankka kokemus eikä siitä hevillä tokene. Muistot säilyvät kuitenkin ikuisesti.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Vuoden 2007 MM-kisojen 1.divarissa Anze Kopitar takoi 5 peliin tehot 1+13. Meno on vissiin ollut sama kuin koulun lätkässä ainoana harrastajana / ulkojäillä pikkupoikien kanssa. Aina se yksi maali pitää kuitenkin tehdä. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös