Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 314 382
  • 66 797

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kerittiin me tänään leipoa pullaakin. Mutta nyt saunaan pesemään päivän hiet ja rasitukset pois. Saunan jälkeen sitten glögiä ja pullaa. Mukavaa iltaa kaikille!
 

Liitteet

  • IMG_20201212_183340.jpg
    IMG_20201212_183340.jpg
    650,6 KB · kertaa luettu: 131

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
@vilperi Ääni Waldorfille! Se on yksi ehdottomista suosikeistani, oli joulu tai ei.

Ostin lisää perunoita, jotta kokeilisin uudelleen imellettyä perunalaatikkoa, mutta meni pupu pöksyyn. Päädyin tekemään toisen annoksen Paraisten piparkakkutaikinaa; edellinen leivottiin viime sunnuntaina, eikä pipareita keskiviikkoiltana enää näkynyt... Huomenna leivon. Mutta miten ihmeessä tuon perunalaatikon saisi onnistumaan?

Juu, olen töissä tutustunut tähän Walfordin salaattiin ja hyväähän se on. Ja myös minä tuskailen ja pähkäilen imelletyn perunalaatikon kanssa. Äiti teki helkkarin hyvää perunalatikkoa aikoinaan ja viimeisenä äidin viettämänä jouluna vuonna 2010 minä tein itsekin maukasta perunalaatikkoa äidin ohjeilla. Äiti kun oli jo silloin joulun sairaalassa.

Tuon jälkeen äiti menehtyi ja enää en ole saanut aivan niin hyvää perunalaatikkoa. Meillä on kyllä useana vuonna ollut työnjako että minä teen porkkana-ja lanttulaatikot ja isä perunalaatikot mutta nyt kun olen joulun yksin niin saan tehdä itse perunalaatitkotkin. Millä ohjeella vain, se lienee nyt avainkysymys? Äidin käyttämää ohjetta ei ole löytynyt tai voi olla jopa että mitään paperiohjetta ei edes ollut vaan ohje meni äidin mukana hautaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mutta miten ihmeessä tuon perunalaatikon saisi onnistumaan?
Älä multa kysy, ai niin et kysynytkään. Mummoni sanoisi varmaan että helposti... Muusia (ilman maitoa), vehnäjauhoja sekaan ja hellan perälle. Mummollani tuo onnistui aina. Isäni on harjoitellut hommaa nyt kymmenisen vuotta äitinsä sairastumisen ja kuolemis n jälkeen ja tulokset on vähän kiikun kaakun.

Tärkeää on että seos pysyy sopvan lämpimänä (siinä 60 asteen hujakolla, en tarkkaan muista). Isä pitää seosta uunissa ja lämpömittarilla seuraa seoksen lämpöä. Jauhot pitää kuulemma lisätä osissa ja tärkeää imellyttää tarpeeksi pitkään (isä imellyttää 6-8h). Isä saa nykyään seoksen löystymään ja vähän makeutumaan. Loppu makeus tulee sitten siirapista. Isän imelämuusia on kyllä kehuttu. Ei pidä olla liian ankara itselleen vaikka joutuu siirappiin turvautumaan taitaa olla isäni motto tuossa hommassa. Maku ratkaisee...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Täällä on näet järvet jäässä, silleen kevyesti. Ei vielä kyllä ole kukaan raportoinut pilkkijöistä tai retkiluistelijoista jäällä. Hyvä niin...
Yleensä heistä raportoidaan vasta kun he ovat jään alla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin paljon kuin arvostankin toveria ja hänen loistavaa ysärimakua niin tämä bändi on ehkä huonoin ja kamalin ikinä. Se niiden "Matkustaja" kipale saa mut rasvaamaan köyttä, ja ehei itseäni varten vaan heitä! Ja nimi Knipi!! Voi saatana...miksi ei voi olla vain aatelinen Stierncreutz!?
Ystäväni, olet Egotripin suhteen väärässä, mutta suvaitsen sen. Ja eihän Suomessa kannata millään aatelisnimillä leveillä, heti tulee shittiä. Knipi on paljon kotoisampi nimi muusikolle kuin Zachris Alexander Stierncreutz. Eihän tuossa nimessä ole yhtään rock-uskottavuutta. Tyhmempikin heti tajuaa, ettei siinä nyt ole missään katuojassa ryvetty tai katusoittajana elantoa tienattu.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@vilperi @Iisoppi Isoäiti oli erinomainen ruoanlaittaja ja leipuri, ja siksi muonituslottana talvi- ja jatkosodassa. Mummun perunalaatikko-ohjetta minulla ei ole, mutta löysin Lotta Svärdin ohjeen ja sillä kokeilin ihan perinteen vuoksi. Mutta ei. Luulen, että muusi oli liian kuumaa. Siirappiin uskallan ehkä turvautua Iisopin isän rohkaisemana. :) Työläs, mutta sopivan haastava ruokalaji tämä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@Sue, olen isälleni sanonut että hänellä on varmaan väärät perunat. Aikoinaan oli perunatkin erilaisia... En kyllä vaan yhtään tiedä mikä on muka oikea peruna. Afrasta isä viimeksi taisi tehdä harjoitusmuusin pari viikkoa sitten. Minä kun en osaa tehdä tuuvinkia enkä aio kokeilla enkä myöskään syö sitä. Joten minun neuvoni on lähes tyhjän kanssa... Pitihän tätäkin soppaa tapani mukaan sotkea. ;-)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue
@Sue, olen isälleni sanonut että hänellä on varmaan väärät perunat. Aikoinaan oli perunatkin erilaisia... En kyllä vaan yhtään tiedä mikä on muka oikea peruna. Afrasta isä viimeksi taisi tehdä harjoitusmuusin pari viikkoa sitten. Minä kun en osaa tehdä tuuvinkia enkä aio kokeilla enkä myöskään syö sitä. Joten minun neuvoni on lähes tyhjän kanssa... Pitihän tätäkin soppaa tapani mukaan sotkea. ;-)
Ainahan sitä ihmettelee miten ruuat eivät maistu samalle kuin mummon tekeminä vaikka samalla ohjeella tekee. Yksi syyhän siihen on, että vilja-, peruna- yms lajikkeet eivät ole nykyään enää samoja kuin ennen vanhaan. Nykyään taidetaan painottaa lähinnä hyvän sadon tekeviä lajikkeita.

Epäilen myös, että mummot ovat käyttäneet tuplasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin ovat reseptiin kirjoittaneet.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Epäilen myös, että mummot ovat käyttäneet tuplasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin ovat reseptiin kirjoittaneet.
Perkele he mitään reseptejä kirjoittaneet. Kaikkea vaan sopivasti... oman maun mukaan. Vanhoissa keittokirjoissa sanotaan että paistetaan kypsäksi uunissa... Niinku missä lämpötilassa ja kuinka kauan, häh.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Toi ohjurimiäs on joku pahanpuolen kätyri! Kasvoton kostaja! Varo sitä, Iisoppi!
Kyllä, kaikenlaisia hiippareita sitä on liikkeellä. Varmaan joku korona-jutska... siis suojain tai jotain. Ja kyllähän minä aina varovainen kasvottomien kätyreiden kanssa... ja muutenkin.

Toi on komeeta, vaan meillä ei onnistu, kun sellaisen hökötyksen tein. Mutta komiat vehkeet on.. sekä nostossa että laiturina. Vähän kateellinen rannikolta avautuu.
Ja kyllä on maksanutkin. Ja vielä enemmän olisi mennyt jos ei olisi itse kasattu laituria. Traktori on kyllä perintökalleus mutta kyllä sen ja nostorin korjaamiseen rahaa on mennyt. Mutta kiva kun on leluja... Ei kun siis työkoneita.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Piti ryypätä, hain lisempää kaljaa ja viintä, vaan kaappiin nuo jäivät. Sen sijaan tein piirakan ja katsoin Mamma Mia kakkososan ja itkin kuin vauva.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Piti ryypätä, hain lisempää kaljaa ja viintä, vaan kaappiin nuo jäivät. Sen sijaan tein piirakan ja katsoin Mamma Mia kakkososan ja itkin kuin vauva.
Ei tuossa nyt ole syytä itkuun, vai miten on?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juon viinaa ja kuuntelen Def Leppardia.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sattuneesta syystä hiljaisin livemusiikkivuosi pitkään aikaan, mutta näköjään tuli kuitenkin nähtyä 7 artistia vähintään kahteen kertaan: Amorphis kolmesti ja Maustetytöt, Erja Lyytinen, Pintandwefall, Rosita Luu, M ja PK Keränen kaikki kahdesti. Yksittäisistä muusikoista myös Ringa Manner ja Sanna Komi pääsivät kolmeen kertaan - molemmat kahdesti Pintandwefallissa ja lisäksi Ringa Ruusuissa ja Sanna Cats of Transnistriassa.

Mitään biisiä en kuitenkaan kuullut kolmeen kertaan, koska noilla Amorphiksen vuosikymmenkeikoilla oli jokaisella täysin eri settilista.

Näköjään myös kuulin livenä peräti viisi biisiä, joiden nimessä on pelkkiä numeroita. (Eikä siihen tarvittu edes Apulantaa.)
555
1986
2000
2005
4321

Esittäjät:
Ruusut, Knipi, Karina, Linkopii, Ruusut

Vuoden ensimmäinen livenä kuultu biisi oli Andy McCoyn 21st Century Rocks ja viimeinen (kai livemusiikivuoden voi sanoa olevan ohi, perkele) Maustetyttöjen Jos mulla ei ois sua, mulla ei ois mitään.

Ettäs tiedätte.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No niin, tein eilen sitten lopullisen päätöksen ja ilmoitin asiasta myös isäni lisäksi siskollenikin. Olen nyt päättänyt että en hanki joululahjoja tänä poikkeuksellisena vuonna kuin siskoni kahdelle lapselle. Tämä sitten toistekinpäin eli en odotakaan myöskään saavani joululahjoja keneltäkään tänä vuonna.

Voihan se tuntua karulta sitten aattoiltana kun lahjoja ei olekaan mutta sitten vuodatan muutaman hassun kyyneleen vaikka ja nautin muuten tästä joulusta. Panostan nyt esimerkiksi siihen ruokapuoleen sitten enemmän. Ei ne lahjat enää varsinkaan näin aikuisiällä niin paljoa merkitse.

Juhlitaan joulua sitten normaalisti kun se on taas mahdollista. Toivottavasti se joskus sitäkin joskus vielä on. Koskaan ei pidä kuitenkaan olla liian varma tulevaisuudesta. Vuonna 2010 äitikin oli joulun sairaalassa, kävi sitten kyllä kotona joulupäivänä ja sinä jouluna sanoimme että juhlitaan sitten joulua normaalisti seuraavana vuonna. Sitä ei kuitenkaan koskaan enää tapahtunut vaan yksi tärkeimmistä joulun juhlijoistamme eli äiti menehtyi kesällä 2011.

Nyt tämä että vietän joulun yksin tänä vuonna niin tuo eteen yhden ongelman. Kääk! En ole nimittäin koskaan viettänyt joulua siis yksin omassa asunnossani ja se tarkoittaa sitäkin että ei minulla ole myöskään kovin paljoa mitään jouluisia astioita tai tarjoiluastioita...

Ja vaikka yksin joulua juhlinkin nyt niin kyllä silti arvostan hienoa ruokien esille laittoa. Mutta voisi tulla aika kalliiksi hommata nyt kertarysäyksellä kaikki astiat jouluksi. Olenkin pyytänyt apua siskoltani ja isältäni josko heidän nurkistaan löytyisi ylimääräisiä astioita lainaan jouluksi...

Paljon ajatukset pyörivät nyt tässä joulussa ja viestinikin ovat sen mukaisesti melko jouluisia. On vain niin monta asiaakin mitkä pitää huomioida. Ja yksi asia on vielä se ruokien säilytys. Riittääkö jääkaappitila? Ostin silloin pääsiäiseksi onneksi sen kylmälaukun, jos siellä voisi säilyttää osan kylmässä pidettävistä ruoista. Ja sitten kannattaa varmaan jotkut ruoat pakastaa ihan vain kerta-annoksina. Niin että ne tulee syötyä sulatuksen jälkeen kerralla pois eikä ne vie jääkaappitilaa.

No nyt on lopetettava tämä kirjoittaminen ja lähdettävä töihin. Vessan kautta toki. Eilinen päivä töissä olikin paljon rauhallisempi kuin edelliset viikonloppuvuorot. Eikä mennyt kuin minuutin ylityön puolelle. Se on kiva juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös