Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 277 499
  • 66 549

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällainen laki olisi voinut säästää mut viime syksynä ainakin burnoutilta ja selkäsäryilitä. Silloin tuli tehtyä useamminkin tällaisia ilta -> aamuvuoroja noin yhdeksän tunnin "levolla" välissä, kun Suomen laki ei moisia tappoputkia kieltänyt.

Olin kyllä toisaalta muutenkin vuosi sitten niin kuistilla elämäni suhteen, että olisin varmaan saanut tapatettua itseni tavalla tai toisella ilman työstressiäkin.

Aika henkilökohtaisia kokemuksia nämä. Meillä oli ennen työvuorot, joissa pitkän päivän (8-23) jälkeen tultiin aamulla seiskaks takas töihin ja lähdettiin puol neljältä kotiin nukkumaan. Takas töihin klo 22:30 ja aamulla puol kasilta kotiin. Nukkumapäivän jälkeen vielä kolme puhdasta vapaata ja sitten sama ralli uudestaan.
Tykkäsin tosta systeemistä todella paljon, vaikka olihan työtuurit välillä aika raskaita, mutta pitkät yhtäjaksoiset vapaat kyllä kuittas rasitukset mainiosti ja kolmessa päivässä ehti hyvin palautumaan ja harrastella omia juttujakin. Seitsemän tunnin lepoaika riitti ainakin mulle hyvin, mutta nyt viisaat ovat päättäneet, että vähintään yksitoista tuntia pitää huilata.
Muutoksen myötä meiltä lähti kolmas vapaa pois ja kahden päivän sippivapaat vastaa perusviikonloppua. Melkein sama kun tekis päivävuoroa, mutta toistaseks vielä haluan vuoroa tehdä, koska öisin ei hirveästi tarvii kattella ärsyttäviä ihmisiä.
Nää viisaat asiantuntijat, jotka lakia ovat sorvanneet (ei siis kansanedustajat, vaan virkamiehet) tekevät suurella todennäköisyydellä viikkotyötä. Sopiskohan heille, jos lähtisivät joka päivä tunnin aikasemmin ja tulisivat lauantaina tekemään sen viis tuntia?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mutta kun NPS (Net Promoter Score) ja suomeksi NSI eli nettosuositteluindeksi mittaa juuri suosittelua eikä kysymystä ole siis asetettu oikein.
Niin mittari on NPS, mikä on ns. viidakkorumpumittari. Se on ihan sama miten sen kysymyksen asettaa, kun siinä kuitenkin kysytään asiakkaan mielipidettä palveluntarjoajasta. Ja jos se kokemus on niin hyvä, että on siitä valmis 9 tai 10 antamaan, niin laskukaavan mukaan hän kertoo hyvästä kokemuksestaan eteenpäin. Se siitä mittarista tekeekin hyvän, että palvelun pitää ihan oikeasti olla loistavaa, että siitä ihmiset kertovat ja sama toisinpäin, aika pienikin paska fiilis herkästi jaetaan.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika henkilökohtaisia kokemuksia nämä. Meillä oli ennen työvuorot, joissa pitkän päivän (8-23) jälkeen tultiin aamulla seiskaks takas töihin ja lähdettiin puol neljältä kotiin nukkumaan. Takas töihin klo 22:30 ja aamulla puol kasilta kotiin. Nukkumapäivän jälkeen vielä kolme puhdasta vapaata ja sitten sama ralli uudestaan.
Tykkäsin tosta systeemistä todella paljon, vaikka olihan työtuurit välillä aika raskaita, mutta pitkät yhtäjaksoiset vapaat kyllä kuittas rasitukset mainiosti ja kolmessa päivässä ehti hyvin palautumaan ja harrastella omia juttujakin. Seitsemän tunnin lepoaika riitti ainakin mulle hyvin, mutta nyt viisaat ovat päättäneet, että vähintään yksitoista tuntia pitää huilata.
Muutoksen myötä meiltä lähti kolmas vapaa pois ja kahden päivän sippivapaat vastaa perusviikonloppua. Melkein sama kun tekis päivävuoroa, mutta toistaseks vielä haluan vuoroa tehdä, koska öisin ei hirveästi tarvii kattella ärsyttäviä ihmisiä.
Nää viisaat asiantuntijat, jotka lakia ovat sorvanneet (ei siis kansanedustajat, vaan virkamiehet) tekevät suurella todennäköisyydellä viikkotyötä. Sopiskohan heille, jos lähtisivät joka päivä tunnin aikasemmin ja tulisivat lauantaina tekemään sen viis tuntia?
Tottumiskysymyksiähän nämä on ja varmaan hemmetin hyvä systeemi teillä ollut kun on ollut säännöllistä. Epäsäännöllisessä rytmissä tuo illasta aamuun tuleminen on kyllä ihan paskaa. Sehän tässä on ongelma kun päätökset tekee juuri ne 8-16 maanantaista perjantaihin vuoroa tekevät ihmiset.
Jotenkin pitäisi saada sellainen systeemi, että työpaikkakohtaisesti saisi päättää näistä asioista, kunhan pidetään huoli, että viikkolepo täyttyy.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Keväällä tuli muutos työaikalakiin, jossa sanotaan, että työvuorojen välinen aika pitää olla vähintään 11 tuntia. Eli jos iltavuorosi loppuisi klo. 21, niin seuraavana aamuna työvuoro saa alkaa aikaisintaan klo. 8

Ai, katos perkele. Tällaisesta lakimuutoksesta en tiennytkään mutta on ihan hyvä ja järkevä muutos. Minä vain muistelin noita aikoja edellisessä työpaikassani kun hoitajat välillä lähtivät kello 21 töistä ja palasivat seitsemään takaisin.

Siinä ei paljoa kotona tehty mitään iltavuoron jälkeen ja usein taisivat valittaa siitäkin että nukahtaminen menee myöhäiselle kun käy vielä kierroksilla töiden jälkeen. Eli todella hyvä muutos lakiin tuo kertomasi muutos!
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tottumiskysymyksiähän nämä on ja varmaan hemmetin hyvä systeemi teillä ollut kun on ollut säännöllistä. Epäsäännöllisessä rytmissä tuo illasta aamuun tuleminen on kyllä ihan paskaa. Sehän tässä on ongelma kun päätökset tekee juuri ne 8-16 maanantaista perjantaihin vuoroa tekevät ihmiset.
Jotenkin pitäisi saada sellainen systeemi, että työpaikkakohtaisesti saisi päättää näistä asioista, kunhan pidetään huoli, että viikkolepo täyttyy.
Muistanko oikein, että olet hoiva-alalla? Osaatko avata tietämättömälle miksi sote-puolella vuorotyön rytmi vaihtelee niin pirusti ja tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään? Mitä ennen olen teollisuudessa tehnyt vuorotyötä kahdellakin eri systeemillä, niin meillä oli vuorot tiedossa koko vuoden osalta ja periaatteessa ikuisesti eteenpäin. Ymmärrän, että joku korona sekoittaa koko pakan, mutta onko tuohon muuta syytä kuin vain alan tapa?
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ai, katos perkele. Tällaisesta lakimuutoksesta en tiennytkään mutta on ihan hyvä ja järkevä muutos. Minä vain muistelin noita aikoja edellisessä työpaikassani kun hoitajat välillä lähtivät kello 21 töistä ja palasivat seitsemään takaisin.

Siinä ei paljoa kotona tehty mitään iltavuoron jälkeen ja usein taisivat valittaa siitäkin että nukahtaminen menee myöhäiselle kun käy vielä kierroksilla töiden jälkeen. Eli todella hyvä muutos lakiin tuo kertomasi muutos!

Aikaisemmin jo kirjoittelinkin, että kaikkien mielestä uusi työaikalaki ei ole todellakaan muutos parempaan. Mun näkemys on, kun töihin mennään, niin ollaan siellä sitten samoin tein vähän pidempään, kunhan jossain vaiheessa saan pidemmät vapaat. Ei mulla ole hirveästi merkitystä, jos pääsen töistä kasilta, ysiltä tai kympiltä, enkä kerkeä illalla kotona mitään ihmeellistä tekemään, kun työputken jälkeen oli yli kolme päivää aikaa tehdä mitä itse lystää. Palomiehet tekevät vieläkin ainakin jossain 24 tunnin työvuoroa, eivätkä siten kerkeä viettämään aikaa kotonaan tuona päivänä ollenkaan, enkä usko sen heitä hirveästi haittaavan. Kaikille toi ei tietenkään sovi, mutta useimmille vuorotyöt ovat omaehtoinen valinta. Meillä ainakin on mahdollisuus halutessaan tehdä pelkkää päivävuoroa, jos yötyöt eivät jostain syystä nappaa tai sovi.
Eniten vituttaa se, kuten @Malkkinen kin jo mainitsi, että näitä päätöksiä tekevät ihmiset, jotka tuskin koskaan ovat vuorotyötä tehneet ja silti osaavat kertoa, mikä on vuorotyöläisile parasta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kirjoitinkin, että yksi parhaimpia mittareita, kunhan kysymys on asetettu oikein.
Mutta kun NPS (Net Promoter Score) ja suomeksi NSI eli nettosuositteluindeksi mittaa juuri suosittelua eikä kysymystä ole siis asetettu oikein.
Kuten tiedämme, niin NPS on määrämuotoinen mittari ja kysymys on vakioitu. Jos sitä ei kysytä standardisti, niin se ei enää ole NPS aidosti, vaan jotain muuta. Reippaamminkin modifioitu NPS-kysymysasetelma voi oikein mainiosti kertoa jotain, ja sopia johonkin tarkoitukseen.

NPS:llä ei oikein yksistään tee mitään. Lisäksi vaatii tietysti jonkin verran analyyttista lukutaitoa ja ymmärrystä tutkittavasta asiasta, jos NPS-lukujen muutosten pohjalta haluaa vetää johtopäätöksiä. On tottakai ihan älytöntä tehdä paremmuusvertailua yritysten eri tyytyväisyys- yms. tutkimusten pohjalta pelkkien NPS-lukemien pohjalta. Ja vaikka vertailu olisi peräisin samasta tutkimuksesta tai ainakin saman tahon toteuttamasta tutkimuksesta, niin jos asiakaspoiminnan toteuttaa tutkimuksen kohteena oleva yritys, on ihan yrityksestä itsestään kiinni, karsitaanko varmasti tyytymättömät asiakkaat pois näytteestä jo etukäteen. On tietysti tutkimusasetelmia, joissa tällaiset ja monet muut vääristävät tekijät saadaan melko yhdenmukaisesti eliminoitua, mutta ei välttämättä ollenkaan aina.

Oman firman kehittämisen kannalta NPS ja varsinkin sen benchmarkkaaminen kilpailijoihin on aika höttöistä touhua, vaikka on tuollakin hyvin pureksittuna jotain arvoa. Suositteluhalukkuuden ja varsinkin suosittelun ja kielteisyyden syiden arvioiminen eri konteksteissa on ihan järkevää osana vaikka asiakaskokemuksen johtamista tai palveluprosessien six sigma tms. -kehittämistä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Pitikin nyt sattua tämä about vuosittainen oksennuskrapula. Onneksi sängyssä oli valmiiksi riekaleinen lakana viimeisellä matkallaan, niin lattialta herättyäni sängyltä löytynyt laatoitus oli oikeastaan onni onnettomuudessa. Muistan kyllä kotiin päästyäni halanneeni posliinia, mutta tämän jälkeen filmi on mennyt poikki.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Muistanko oikein, että olet hoiva-alalla? Osaatko avata tietämättömälle miksi sote-puolella vuorotyön rytmi vaihtelee niin pirusti ja tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään? Mitä ennen olen teollisuudessa tehnyt vuorotyötä kahdellakin eri systeemillä, niin meillä oli vuorot tiedossa koko vuoden osalta ja periaatteessa ikuisesti eteenpäin. Ymmärrän, että joku korona sekoittaa koko pakan, mutta onko tuohon muuta syytä kuin vain alan tapa?
Olen joo hoiva-alalla vanhusten palvelutalossa. Meidän yksikössä tuo epäsäännöllisyys johtuu ihan puhtaasti siitä, että vaikka työ onkin kolmivuorotyötä ja siihen on kaikki työsopimusta allekirjoittaessaan sitoutuneet, niin kaikki ei kolmea vuoroa tee. Ja se on ihan meidän yksikön työyhteisön päättämä linja. Toiset tykkää enemmän iltavuoroista ja toiset öistä, joten niitä heille myös laitetaan enemmän. Sitten on näitä jotka tekevät vain esim. 60% työaikaa, heitä ei kannata yövuoroissa hirveästi käyttää, koska yövuorojen väli tulee niin pitkäksi ja palvelutalossa tilanteet saattaa muuttua aika nopeastikin esim. lääkitysten osalta, niin on hyvä että yövuoroissa on sellaiset jotka ovat hommista hyvin kartalla.
Muuttujia on paljon, mutta vastauksena kysymykseesi: meillä epäsäännöllinen vuorotyö on työyhteisössä sovittu tapa sen takia, että voidaan joustaa eri ihmisten eri elämäntilanteiden takia.
 
K

Kiekkokatsoja

Pitikin nyt sattua tämä about vuosittainen oksennuskrapula. Onneksi sängyssä oli valmiiksi riekaleinen lakana viimeisellä matkallaan, niin lattialta herättyäni sängyltä löytynyt laatoitus oli oikeastaan onni onnettomuudessa. Muistan kyllä kotiin päästyäni halanneeni posliinia, mutta tämän jälkeen filmi on mennyt poikki.
Ota korjaussarjasta pari annosta. Se helpottaa. Juodahan pitää jos laatoittaa. Myös vettä, taikka energiapitoista juomaa.
Mutta onhan sulla joskus mennyt hyvinkin, jos sängyssä on "puhkinussitut lakanat". Mun lakanat puolestaan säilyneet liiankin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ota korjaussarjasta pari annosta. Se helpottaa.

Tarvii tunnin päästä ajella autolla yliopistolle ja istua maski naamalla tietokoneluokassa tunti tekemässä tenttiä. Ei viitti hirveästi korjata.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Maski naamassa, lienee ikävä yrjötä? Josko hommaat kyydin, niin korjausmahdollisuus olemassa.

Ei taida tällä varoitusajalla saada kaveria joka viittisi vielä odotellakin että pois pääsee. Ja hyvin olen tahdonvoimalla saanut pidettyä nyt mehut sisällä ja tuntuisi elämä suihkun päälle vähitellen voittavan. Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?

Näin 35-vuotiaana ainakin itse koitan välttää darroja, etenkin niitä laattaversioita. Ja tämä tapahtuu siten, että juomista on vähennetty ja varsinkin väkevät olen jättänyt kokonaan pois.

Tosin olen huomannut iän tekevän univajeestakin pahemman ja illalla nautitut 6 tuoppia jo tuhoaa yön unet sen verran hyvin, että seuraava päivä on aika väsynyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tarvii tunnin päästä ajella autolla yliopistolle ja istua maski naamalla tietokoneluokassa tunti tekemässä tenttiä. Ei viitti hirveästi korjata.
Meinaatko ajella ihan oksennuskrapulan viinahuuruissa itse, vai ovatko käytössäsi autonkuljettajan palvelut? Oletan ja toivon, että ruksi tulee jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
 
K

Kiekkokatsoja

Ei taida tällä varoitusajalla saada kaveria joka viittisi vielä odotellakin että pois pääsee. Ja hyvin olen tahdonvoimalla saanut pidettyä nyt mehut sisällä ja tuntuisi elämä suihkun päälle vähitellen voittavan. Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?
No ei se ikäämyöten paljoa muutu. Pää kestänee hieman enemmän myrkkyjä, mutta voi olla että kehossa muut paikat reistailee enemmän.
Tärkein opetus lienee, että välttelisi väkeviä juomia, ja niiden juomasekoituksia. Niistä tulee kipeäksi helpommin.
Lisäys. Joo, elä aja kännissä/krapulassa. Taksi vie, kaveri tai bussi paluumatkalla. @Pisin Kääpiö 186cm heittikin jo fiksun kirjoituksen yllä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?

Tuota.... eppäilen vahvasti notta etten tilanteessasi pääsisi mihinkään. Ja krapula olisi vielä ylihuomennakin.
Eipä vähään aikaan ole krapulaa tullut koettua, mutta on liian hyvässä muistissa.

Toivottavasti et aja itse sinne tenttiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Autoa en ajanut, mutta opiskeluaikoina yhteksätoistasattaaluvulla menin bileistä suunnilleen suoraan tenttiin, tuntuvassa laskujurrissa. Ajattelin että paskanko väliä, koska koin hintapolitiikan ja komparatiivisen statiikan tentin siten haastavaksi, että joudun sen kuitenkin uusimaan. Arvaatte tietysti, että läpihän se meni komeasti.

Jos joku on sitä mieltä, että taloustieteilijöiden prognoosit ovat joskus kuin kännissä tekaistuja, niin ei mikään ihme, kun juuri tätä opetellaan jo yliopistossa.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään?
Tähän jäi vastaamatta. Meillä menee työvuorot kolmen viikon jaksoissa ja lain mukaan tuleva lista pitää olla viikkoa ennen edellisen listan päättymistä valmis. Minä teen meillä työvuorolistat ja pyrin siihen että jokaisella olisi työvuorot tiedossa kolmen listan, eli 9 viikon päähän. Jos jotain äkkinäistä menoa tulee, niin työntekijät voivat sitten tarpeen tullen vaihdella vuoroja keskenään. Sitä en tiedä, miksi nuo listat tehdään juuri kolmeksi viikoksi. Epäilisin sen liittyvän jollain tavalla palkanmaksuun.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tähän jäi vastaamatta. Meillä menee työvuorot kolmen viikon jaksoissa ja lain mukaan tuleva lista pitää olla viikkoa ennen edellisen listan päättymistä valmis. Minä teen meillä työvuorolistat ja pyrin siihen että jokaisella olisi työvuorot tiedossa kolmen listan, eli 9 viikon päähän. Jos jotain äkkinäistä menoa tulee, niin työntekijät voivat sitten tarpeen tullen vaihdella vuoroja keskenään. Sitä en tiedä, miksi nuo listat tehdään juuri kolmeksi viikoksi. Epäilisin sen liittyvän jollain tavalla palkanmaksuun.
Teollisuudessa olen tehnyt kahdenlaista vuoroa aikoinaan. Toinen oli ma-pe ja koko viikko samaa vuoroa (aamu, ilta, yö). Toinen oli jatkuva vuorotyö, joka varmasti vastaa enemmän teidän alaa, kun tuskin mummoille toivotetaan viikonloppuja ja maanantaina nähdään. Tässä meni vuorot läpi vuoden 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja sitten 4 vapaata. Ja molemmissa oli ma-pe 8-16 sitten vielä muutama lisähenkilö.

Tuolla systeemillä pystyi suunnittelemaan vaikka koko vuoden menot etukäteen ja tarpeen tullen vuoron vaihto jonkun toisen kanssa.

Mutta olen tosin kuullut hoitajatyössä olevalta, että ei edes haluaisi noin kiveenhakattua rytmiä. Minä taas ajattelen, että hirveä työ jatkuvasti tehdä vuorolistoja, mutta syy siihen varmasti olemassa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Autoa en ajanut, mutta opiskeluaikoina yhteksätoistasattaaluvulla menin bileistä suunnilleen suoraan tenttiin, tuntuvassa laskujurrissa. Ajattelin että paskanko väliä, koska koin hintapolitiikan ja komparatiivisen statiikan tentin siten haastavaksi, että joudun sen kuitenkin uusimaan. Arvaatte tietysti, että läpihän se meni komeasti.

Jos joku on sitä mieltä, että taloustieteilijöiden prognoosit ovat joskus kuin kännissä tekaistuja, niin ei mikään ihme, kun juuri tätä opetellaan jo yliopistossa.

Muistan kans miten menin keskimääräistä pahemmassa darrassa englannin kielen suullisen ymmärtämisen (tmsp.) tasokokeeseen. En siitä olisi muutenkaan päässyt läpi joten ei harmittanut kun olin yhä kännissä ja taisin tentistä päästyäni livahtaa kaljalle. Kurssi oli muuten hyvä ja opettavainen. Jottei täysin ääliönä pidetä, niin kyllä mä siitä tekstin ymmärtämisen tasokokeesta pääsin läpi. Tosin siitä pääsi läpi kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Muistan kans miten menin keskimääräistä pahemmassa darrassa englannin kielen suullisen ymmärtämisen (tmsp.) tasokokeeseen. En siitä olisi muutenkaan päässyt läpi joten ei harmittanut kun olin yhä kännissä ja taisin tentistä päästyäni livahtaa kaljalle. Kurssi oli muuten hyvä ja opettavainen. Jottei täysin ääliönä pidetä, niin kyllä mä siitä tekstin ymmärtämisen tasokokeesta pääsin läpi. Tosin siitä pääsi läpi kaikki.
Oppilaitosten eri kurssien työläys- ja vaikeusasteissa on tunnetusti huomattavia eroja. Joskus on tehtävä töitä pinnamäärältään pienehkön kurssin eteen vallan navakasti, kun toisinaan läpimeno on muodollisuus.

Kolme vuosikymmentä sitten kuuluisa yliopistokurssi oli ATK1, eli silloisen tietotekniikan perusteet. Tentin piti tietojenkäsittelytieteen laitoksen poninhäntä, joka piirteli ennen tenttiä taululle arvosteluasteikon. Täydet 36 pistettä, arvosana 3. Tosin kolmosen sai vielä 10 pisteelläkin. Siitä sitten alaspäin, niin arvosanakin putosi. Yhdellä pisteellä sai kuitenkin ykkösen, eli pääsi läpi. Ja poninhäntä lisäsi, että "myös nolla pistettä riittää tällä kerralla läpipääsyyn, mutta silloin tenttipaperiin pitää ehdottomasti kirjoittaa nimi ja opintokirjan numero oikein".

Kuulemma myös tuolla arvosteluasteikolla oli joku onnistunut aiemmin reputtamaan tentin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Meinasin äsken joutua käyttämään kasvomaskia ensimmäistä kertaa kun kävin Myyrmäen metropoliassa ja siellä pitäisi kai moista käyttää. Mutta ei siellä näkynyt ketään ja exrouvani vei minut suoraan tyhjään tietokoneluokkaan, joten jäi maskineitsyyt vielä menettämättä.

Kävin siis tekemässä exälleni jonkun SPSS tehtävän, kun hän ei ole oikein sinut tietokoneiden kanssa. En kyllä ymmärrä miksi sosionomeille (tai siis tuleville sellaisille) tungetaan jotain SPSS paskaa. Edellisen kerran olen käyttänyt SPSS viime vuosituhannella omien opiskeluideni aikana ja vihasin ohjelmaa jo silloin. Onneksi oli helpot tehtävät, joten ei tuossa nyt kauaa nokka tuhissut.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Jesss!!! Sain opiskelupaikan Hyvinkäältä ja aloitan sosionomin opinnot tammikuussa! :) On se vaan kumma, miten kesällä ei irronnut opiskelupaikkaa kirveelläkään vaikka olin kovasti tyrkyllä kahteenkin eri kouluun ja nyt sitten ei tarvinut edes osallistua pääsykokeisiin, kun sähköpostiin tuli ilmoitus että minut on valittu todistusvalinnassa ykköshakukohteeseen.

Fiilis ei ole hyvä, fiilis on suorastaan MAHTAVA!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös