Ketä kunnioitat elämässäsi eniten?

  • 2 525
  • 19

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun on helppo sanoa tähän litanja eri urheilijoita/näyttelijöitä/artisteja, mutta päätänkin listata vain minun elämässäni mukana olleita, joita kunnioitan eri syistä, myöskin eri tavalla (ehkä).

Isä. En tiedä miten minulle olisi koskaan käynyt jos tuki isän suunnalta olisi vaikka loppunut tai jopa ettei sitä olisi koskaan ollutkaan. Luulen isäni tietävän kuinka korvaamaton apu hän on minulle ollut niinä hemmetin vaikeina päivinä ja kausina, mutta uskoisin, ettei ihan käsitä kuinka suuri apu on ollut ja oli silloin kun kaikki meni mönkään. Ehkä isäni ei siis käsitä ihan kokonaan sitä kuinka laajamittainen apu se lopulta on ollutkaan. Isäni kyllä tuki minua ja teki kaikkensa, toisinaan tietämättä edes mistä kyse, mutta uskallan sanoa, että isä teki ehkä enemmän kuin olisi jaksanutkaan. Tai olisi ollut tarvis huomioiden tässä omat voimavarat. Joten ISO KIITOS SINNE! Tiedän, että tuskin koskaan näet tätä kirjoitusta, mutta ilmasillan kautta viestini menee varmasti perille.

Nostaisin tähän myös oman avopuolisoni joka on jaksanut tukea minua kun niitä ongelmia nyt tahtoo välillä kuitenkin olla. Onneksi elämäni on kohtuu tasaista, mutta toisinaan esim pelaaminen lähtee lapasesta ja siitä tunnen kovaa morkkista ja häpeää ja oikeastaan kaikkia niitä samoja tunnetiloja kuin päihdeongelman ollessa päällä. Puolisoni on kuitenkin kokoajan ollut siinä vierellä ja sanonut ettei hän luovuta minun suhteen, niinkuin ennen aikoinaan oli tapana seurustelukumppaneilla tehdä. Hän on sanonut myös se, ettei hän ole lähdössä yhtään mihinkään eikä tosiaan luovuta, koska se näkee minussa jotain niin paljon enemmän, sellaisia asioita mitä minä itse en edes näe itsessäni. Se aina muistaa sanoa, että "voi kun sinä näkisit itsesi samalla tavalla kuin mitä minä sinut näen". Ehkä se päivä vielä koittaa, minun silmäni aukeavat vihdoinkin täysin auki ja alan nähdä asioita mitä ennen en ole nähnyt. Se on tulevaisuutta ja vaikka monesti satojen eurojen tappioiden jälkeen hetken mikään ei tunnu miltään ja olen valmis paketti luovutusosastolle, niin emäntä ei anna minun luovuttaa, sitä piirrettä arvostan avopuolisossani todella paljon.

Ja erityismainintana todettakoon, että elämäni ensimmäinen terapeutti vuodelta 10/2006-06/2007 on yksi kunnioitukseni ansaitsema ihminen. Jos silloin en olisi tajunnut mennä terapiaan ja jos silloin olisi mulla ollut terapeuttina joku muu, niin olisiko ollut kuivilla silloin 2,5v.? Ehkä, mutta tuskinpa. Sen synkkauksen muistan kuin eilisen päivän vaikka viimenäkemästä on yli 7 vuotta. Hän edelleen muistaa minun syntymäpäivän joka oli muutama päivä sitten. Sitä ihmettelen. Hän edelleen laittaa aivan uskomattomia viestejä, muutaman vuodessa, mutta sulamaan se minut niillä saa. Se kyky löytää ne oikeat sanat aina, on jotain mitä en aina edes meinaa käsittää. Se lehtijutun minkä kirjoitin, sen otsikko on hänen suustaan sanottu. Siitä hän oli ylpeä ja kiitollinen. Eilen hän laittoi viestissä tuohon lehtijuttuun viitaten, että eräs mies oli lukenut sen mun jutun ja oli sanonut, että olisi kun oisi lukenut omasta elämästään, oli pysäyttänyt miettimään. Ex-terapeuttini kuitenkin siinä viestissään tavallaan korjasi noita sanoja sanomalla, että hän väittää ettei kyseisellä miehellä ole valitettavasti kultaista sydäntä, toisin kun (sinulla) minulla on. Kyllähän tuohon taas suli kun lumiukko keväällä. Jospa joskus näkisin vielä hänet, edes sen yhden tunnin ajan. Tarjoaisin varmaan kaupunkin parhaat safkat, ihan vaan kiitoksena siitä, että teki niin huikeaa duunia silloin aikoinaan ja pelasti minut kirjaimellisesti.

Ketä Sinä kunnioitat elämässäsi eniten?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Äitiä. Koska hän on tehnyt minun eteeni niin paljon.

Muita henkilöitä ei tule tällä hetkellä mieleen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea kysymys, johon kuitenkin on helppo vastata. Äiti on se ihminen jota eniten kunnioitan. Niin paljon paskaa hän on niskaansa mun takia vuosien aikana saanut ja silti on aina ollut tukena. Koen olevani hänelle niin monesta asiasta niin paljon velkaa, että tuskin sitä ikinä kuitatuksi saan. Kuitenkin nyt aikuisena ymmärtää, että ei hänen "duuninsa" mun kanssani ole ollut sieltä helpoimmasta päästä.

Niin ja totta kai vaimo on toinen joka ansaitsee varauksettoman kunnioitukseni. Mä en itteni kaltaista ihmistä jaksaisi katsella ollenkaan, mutta niin vaan tuo on päivästä toiseen vieressä jakamassa ilot ja surut. Kertakaikkisen hieno ihminen on hän.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iskää. Siinä on kyllä ahkera, kiltti, oikeudenmukainen ja paras mies. Olenko koskaan kertonut ettei isäni ole huutanut tai kironnut mulle tai veljelleni koskaan. Kerran tuli 1000mk:n puhelinlasku ja vähän pui nyrkkiä ja ilmaisi pettymyksensä. Silti otin siitä opikseni enemmän kuin äitini jatkuvasta mäkätyksestä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Luonnollisesti isäni suuntaan kiitokset lähtee ensimmäisenä. Hän opetti minua monessa eri asiassa ja osan asioista opin hänen virheistään. Vaikka isällä oli ongelmansa, hän osoitti suurta luonteen lujuutta selättämällä mm. alkoholismin. Jos olen edes puoliksi sellainen ihminen kuin isäni oli, koen olevani onnistunut. Kiitokset siis sinne pilven reunalle. Kunnioitukseni hän todellakin ansaitsi. Hän oli vieläpä hauska ja todella hyvä sydäminen ihminen. Vielä kun voisi keskustella ja pyytää neuvoa, mutta...

Äitini vanhemmille menee toiset kiitokset. Kun äitini pakkasi kamansa ja muutti veljeni kanssa Ruotsiin vain palatakseen sieltä Ahvenanmaan kautta takaisin sinne mistä lähtikin, isovanhempani antoivat minulle kodin. Olin kasilla kun äitini sai kuningasajatuksensa. Siinä vaihessa uusi kieli ja uusi kulttuuri olisi ollut minulle liikaa. Molemmat heistä ovat vielä hengissä mutta heikossa hapessa.

Ei toki vähäisimpänä, mutta nykyinen avovaimoni ymmärtää minua hyvin ja tukee pyrkimyksessäni olemaan parempi ihminen. Tarpeen tullen sieltä tulee potkua takamukseen, kuten toista tukevan puolison osalta pitääkin tulla. Toivon olevani sen luottamuksen ja tuen arvoinen. Toistaiseksi olen ainakin ollut ja aikomuksena on olla jatkossakin.
 
Oma isä.

Kolme ja puoli vuotta sodassa. Jos tuli henkisiä kolhuja, ei niitä koskaan jakanut. Ei väkivaltaa tai juopottelua kotona. Opetti mulle että ota ihmiset tapauskohtaisesti taustoista riippumatta. Pienempiä ei saa kiusata eikä maassa olevaa potkia. Ahkera ja rehellinen persoona.
RIP Faija. Isot saappaat jätit täytettäväksi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Äitiäni. Vaikka tällä hetkellä vaimoni onkin minulle tärkein ihminen, on äitini ollut aina läpi elämän tukena tarvittaessa.
 

Fordél

Jäsen
Oma vaari on ollut sellainen henkilö, joka on vaikuttanut varmasti isän ja äidin lisäksi eniten siihen, kuka olen ja mitä asioita arvostan elämässä. Vaarin asenne elämään oli kunnioitettavan nöyrä, kiitollinen ja suvaitsevainen. Hän ei pitänyt itsestään koskaan meteliä tai halunnut nostaa itseään jalustalle. Siihen ei ollut mitään tarvetta. Samalla hän pystyi koko ajan säilyttämään pilkkeen silmäkulmassa ja olemaan leikkisä. Häntä oli hyvin helppo kunnioittaa. Itsellä on vielä pitkä matka vaarin saappaisiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omasta olemassaolosta vastuussa oleville tahoille kuuluu antaa jonkinlainen kiitos ja kunnioitus, vaikka kaikki toimensa eivät ansaitsisikaan. No eipä minulla jälkimmäisten osalta mitään pahempaa kaiveltavaa olekaan.

Entinen esimieheni ja pitkäaikainen työtoverini sekä eräänlainen mentorini, joka valitettavasti poistui hiljattain keskuudestamme niin sanotusti saappaat jalassa. Menestynyt yrittäjä oli esimerkillinen johtaja, sosiaalisesti lahjakas synnynnäinen myyjä, joka panosti työntekijöihinsä ja laittoi vielä perheen ykkössijalle. Lepää rauhassa, olit todella hieno mies ja elit hyvän elämän.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kiitokset lähtee oletetusti (iso)vanhempien suuntaan.

Sekä parin hyvän ystävän luokse myös. Tuskinpa lueskelevat Jatkoaikaa, mutta sanotaan että nämä ystävät on kyllä ollut melko suurena tukena ja apuna milloin missäkin. Suurinpiirtein kaikki mieltä painaneet asiat tullut kerrottua heille, ja ymmärrystä löytynyt. Melkeinpä voisi sanoa että omalla hyvinvoinnilla ei oo niinkään väliä, mutta jos näille kavereille sattuu jotain, niin kyllä itsekin pohdin asioita ja yritän auttaa parhaani mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vanhemmat jo siitäkin syystä, että molemmat ovat kotoisin perheistä joissa palvottiin tavallista pikkutarkemmin Jeepusta. Minulle tuo J-alkuinen jäkälä tuli tutuksi vasta 6-vuotiaana, kun porukat laittoivat minut seurakunnan päiväkerhoon. Ja muutenkin ovat minua aina tukeneet.

Isovanhempani, erityisesti äidin puolelta. Isän vanhemmat ehtivät kuolla jo ennen syntymääni, mutta äidin vanhemmat elivät lähes 100-vuotiaiksi molemmat. Papalta sain kuulla hajanaisia muistelmia sota-ajalta, varsinkin Uhtuan rintamalta. Pappa joutui sotimaan myös Lapin sodassa, jonka aikana haavoittui ja oli kotiväeltään jonkin aikaa kadoksissakin. Mummu oli sotien aikaan evakossa täällä merimaissa. Ja molemmat olivat aina kovia työntekijöitä, mutta ymmärsivät myös myöhempien sukupolvien muuttuneen tilanteen.

Joku vähäjärkinen on tällä palstalla trollaillut, että ne meidän vaarit ovat kovinkin venäläisvastaisia ja sota-intoisia. Sen voin sanoa, että tuo pappani oli kovin pettynyt, kun ylä-asteella valitsin kieleksi saksan, venäjän sijaan. "Taijat ollakin ääri-kokkoomuslaisie". Sitten kun armeijasta kävin siellä lomalla, totesi että "Minä se sain tarpeeksi nuista armeijan rytkyistä sillon, ihan pahoa tekköö kahtella vielähhii."

Viimeisiä aitoja pasifisteja he olivat.
 
Viimeisiä aitoja pasifisteja he olivat.
Ihan luonnollista, että tämä menee sykleissä. Jopa riemuissaan hekin sukupolvena sotaan lähtivät, mutta riemu loppui äkkiä lyhyeen kun sen todellisuuden joutui kokemaan omakohtaisesti. Samoin käy nykyisillekin sukupolville jos sotaan joutuvat vaikka tällä hetkellä kuinka uhoaisivat. Vuosikymmenten päästä seuraavien sukupolvien on sitten taas helppo muistella että pasifisteja olivat, kun eivät sodasta näyttäneet tykkäävän.

Mä varmaan kunnioitan eniten jotain dalailamoja, äititeresoja, martinlutherkingejä, marttiahtisaaria, jonkun verran myös vaikka tieteentekijöitä, urheilijoita tai jopa taiteilijoita esikuvina intohimojensa määrätietoisesta toteuttamisesta ja ihmiskunnan rajojen venyttämisestä.

Tietysti kunnioitan myös omia vanhempia ja sotaveteraaneja. Mutta ei velvollisuutensa täyttämällä enempää kunnioitusta ansaitse kuin paljon velvollisuuttaan enemmän tehneet, vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi. Minusta olisi myös sangen kuumottavaa, jos oma jälkikasvuni kunnioittaisi minua enemmän kuin paljon kunnioitettavampia henkilöitä. Mikäli viime vuosisadan alkupuolen ikäluokat Suomessa olisivat tiukassa paikassa jääneet pirttiin pötköttämään, tai vanhempani olisivat laiminlyöneet kasvatusvelvollisuutensa, se olisi ollut tuomittavaa. Mutta mikäli Martin Luther King jr. olisi ihmisoikeustaistelun sijaan jäänyt sohvalle pötköttämään, ei maailma häntä tästä henkilökohtaisesta valinnasta olisi paheksunut. Päätti kuitenkin vapaaehtoisesti uhrata elämänsä järjettömän suuren maailmaa mullistavan hyvän eteen, kun ei sitä kukaan muukaan tehnyt ja hän koki omaavansa siihen mahdollisuudet.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Äitiä ehdottomasti eniten. Lisäksi muutamaa ystävää. Suvussa ei ole paljon kunnioituksen aihetta mulla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta mikäli Martin Luther King jr. olisi ihmisoikeustaistelun sijaan jäänyt sohvalle pötköttämään, ei maailma häntä tästä henkilökohtaisesta valinnasta olisi paheksunut. Päätti kuitenkin vapaaehtoisesti uhrata elämänsä järjettömän suuren maailmaa mullistavan hyvän eteen, kun ei sitä kukaan muukaan tehnyt ja hän koki omaavansa siihen mahdollisuudet.
Tuo on muuten hyvä huomio. Itse asiassa maailmassa on tälläkin hetkellä vaikka kuinka monta koskaan kukkaan puhkeamatonta Martin Luther King nuorempaa. Aika, paikka tai ehkä ihminenkään eivät vain ole yhtä aikaa kypsiä. Tosin ei ihmisen tarvitse olla MLK:n tapainen merkkihahmo saavuttaakseen esimerkiksi minun kunnioitukseni, mutta monista ihmisistä löytyy yllättäviä voimavaroja ja päämäärätietoisuutta mennä vaikka läpi kuuluisan harmaan kiven, jos tosipaikka tulee.

Annetaan vielä peukku periaatteen ihmisille ja oman polkunsa kulkijoille, polusta riippumatta.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Minun respectit menevät äidille sekä vaimolle jotka ovat ymmärtäneet sekä tukeneet vaikeina aikoina.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vaikea valita mutsin ja faijan välillä, mutta he ovat ne, joita kunnioitan eniten. Eri tavalla kylläkin, mutta molemmat ovat saaneet kestää mun takiani ihan riittävästi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hyvin monelle yksiselitteinen vastaus on vanhemmat – ei tietenkään kaikille, syystä tai toisesta. Omalla kohdallani, vaikka suhteeni vanhempiini on olennaisesti parantunut viimeisinä vuosina, vanhempani eivät ole henkilöitä joita kunnioitan elämässäni eniten. Ja tässä viestissä nostan esille vain ja ainoastaan sellaisia henkilöitä joilla on konkreettista vaikutusta omaan elämääni – en siis henkilöitä, joiden töihin tahi tekemisiin olen saanut tutustua muita reittejä myöten.

Lapsuudesta saakka olen kunnioittanut suuresti setääni ja hän on edelleenkin – näiden vuosikymmenten jälkeen – niitä harvoja henkilöitä joita todella kunnioitan ja arvostan. Vaikka olemme eri sukupolvea, setäni syntynyt sodan jälkeen, olemme edelleen säännöllisesti tekemisissä toistemme kanssa ja suhteemme on luottamuksellinen ynnä läheinen. Ilman setääni moni myöhemmin elämässäni merkitykselliseksi kasvanut asia olisi jäänyt näkemättä ja kokematta.

Minulla on muutama läheinen ystävä, mutta nykyään ehkäpä henkisesti läheisin suhde on tuntemaamme palstapersoonaan mjr:ään ja olen oppinut arvostamaan häntä näiden vuosien ja yhteisten tapaamistemme aikana todella paljon. Jokainen tapaamisemme on ollut tavalla tai toisella verraton ja antoisa kokemus – toisinaan kohdalle osuu hassujakin kommelluksia.

Mutta eniten elämässäni arvostan L:ää – en tiedä kuinka itse olisin selvinnyt siitä kaikesta mitä hän on menneen vuoden aikana nähnyt ja kokenut ja mitä hän on joutunut kestämään – se kaikki huomioiden on hän säilyttänyt tyyneytensä, huumorintajunsa ynnä luonnollisuutensa mitä oivallisimmalla tavalla.

vlad.
 

faro

Jäsen
Ehdottomasti vanhempiani. Sekä isää että äitiä.

Harvoin sitä tulee heille sanottua, vaikka hyvin ansaittua se olisi kaiken sen jälkeen, mitä olen heiltä saanut. Koskaan en ole jäänyt yksin. En koskaan. Vaikka mitä olisi tapahtunut, niin aina on saanut tukea molemmilta. Molemmat ovat vieläpä sellaisia persoonia ihmisinä, joista on voinut ottaa mallia tilanteessa kuin tilanteessa.

Respect!
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Perhettäni ja kavereitani. Elämäni on vielä niin pieni, nuori ja hauras, että matkalle ei ole muita tarttunut. Olen silti kiitollinen siitä, että saan olla mikä olen. Tällainen typerä, omalaatuinen pelle. Itsekunnioitus minulta on puuttunut viimeisen vuoden ajan, mitä syvästi kadun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös