Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 159 130
  • 1 345

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Sinänsä täytyy kyllä todeta, että paljon on vielä vähemmistöjenkin asioissa korjaamista, etenkin sateenkaariväen. Se, että pääyhteistyökumppanina on Karhu-"olut" rikkonee varmasti jotain Geneven pykälää. Veljet, siskot ja muunpuoliset, taistelo ei viel ohi oo!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Suurin osa Pride-kulkueiden järjestäjistä on saanut kokea häirintää ja ilkivaltaa tälläkin kertaa.


Tämän lisäksi en voi olla ihmettelemättä sitä, miten nopeasti Antipride-bingo tulee jossain somekommenteissa täyteen.

Tämän lisäksi toteaisin, että nimimerkki @Glove on nyt selkeästi lähtemässä sinne.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Joo ja eihän priden tuputtaminen oo mitään siihen verrattuna miten joulua, pääsiäistä, vappua tai itsenäisyyttä/-päivää tuputetaan. Missä voi vastustaa näiden tuputtamista?
Pride-kulkuetta ei saa järjestää, jos ei järjestetä myös heterokulkuetta ja kulkuetta joulua, pääsiäistä ym. vastaan. Ja huom., minä en halua olla noita kulkueita itse järjestämässä, jonkun muun se on tehtävä. Mieluiten kaupungin tai valtionhallinnon.
 

lihaani

Jäsen
Onkohan pridekulkueessa suosikkibanderolliani?
- Kakkonen on ykkönen.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Koska kaikista ryhmistä löytyy todella ahdasmielistä porukkaa. Oli vähemmistö tai ei.
Niin löytyy.

Joskus aikoinaan koin tuon yhteisön omakseni. En enää. On vähemmistön vähemmistön vähemmistöjä. Tietenkin niitä on, mutta ollaan menty sille nyanssitasolle mihin mun ymmärrys ei enää riitä. LTGBQ+ ja lisää kirjaimia lienee se nykyinen korrekti ilmaisu.

Tietenkin ihmiset ja yksilöt ovat erilaisia. Pridea tarvitaan edelleen, siitä ei ole kyse. Mä en enää vain pysy kärryillä. Ei ihme ettei normiheterokaan ole kartalla.

Tässä oli Hesarissa juttu muutamasta ihmisestä, jotka määrittelevät itsensä lähinnä määrittelemättömäksi. Ei siinä mitään, mutta oli noille kuitenkin määrittelyt. Ihmekös että vetin pää on pyörällä.

Joku siellä yhteisössä varmaan sanoo (ja on sanonutkin) että helppo sun on sanoa kun olet valkoinen cis homomies ja siten etuoikeutettu. No ei se kovin etuoikeutetulta ole tuntunut.

Mutta mulle ihmiset on edelleenkin ihmisiä. Ihan sama miksi itsensä määrittelevät tai olevat määrittelemättä. Mutta ne kovin tarkoin itsensä määrittelevät ja siitä ääntä pitävät ovat usein niitä rasittavimpia tapauksia.

@markusst Näin juuri. Tuo pelkkä sateenkaari on kaunis. Sitten näitä vähemmistön vähemmistöjä on pitänyt siihen ympätä lisää. Tuo todellakin tehtiin moninaisuuden merkiksi. Sen alle pitäisi mahtua kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mutta nyt, näkee jos jonkinlaista versiota tuosta lipusta, joista edes keskivertoa liberaalimpi kansalainen ei pysy perillä. On transkolmiota, on interpuoliympyrää. Lipusta on tullut eksklusiivinen — vaikea ymmärtää. ... Miksi moninaisuuden kirjo ei mahdu sateenkaaren alle?

Koska kaikista ryhmistä löytyy todella ahdasmielistä porukkaa. Oli vähemmistö tai ei.
Sateenkaariyhteisö on ensisijaisesti yhteisö eikä sinällään eroa muista vastaavista. Mitä ihminen yhteisöstä hakee? Samanmielisiä ihmisiä. Ihmisen tarve samanmieliseen seuraan on sen verran vahva, että ihminen on valmis muuttamaan omaa ajatteluaan yhteisön mukaiseksi ihan tiedostamattaankin.

Yhteisöjen dynamiikkaan kuuluu sisäisen koheesion vahvistaminen - ihminen haluaa olla mukana tiiviissä yhteisössä, jossa yhteisön jäseniin voi luottaa 100%. Siksi yhteisöillä on tapana rakentaa muista erottavaa tapa- ja sanakulttuuria. Yhteisön jäsenen pitäisi pystyä tunnistamaan yhteisön arvot jakava jäsen nopeasti ja luotettavasti. Lisäksi monilla yhteisöillä on omat tapansa paitsi koetella jäsentensä lojaaliutta, myös sen jäsenillä on omat tapansa koetella yhteisön lujuutta.

Tämän seurauksena tietysti käy niin, että yhteisöjen - olivat ne poliittisia, uskonnollisia, liikunnallisia, mitä vain - sisälle rakentuu klikkejä. Usein klikeillä on omat "voimahahmonsa", joiden ympärille osa jäsenistä kerääntyy. Klikeillä on erottuakseen taipumusta ehdottomampaan ajattelu- ja käytöstapaan, ja se yleensä vaatii jäseniltään tuon ajattelutavan omaksumista - muutenhan jäsenet eivät ole samanmielisiä. Kaikille se ei sovi, mutta sehän ei ole tarkoituskaan, kun tarkoitus on luoda tiiviimpi yhteisö eikä kasvaa kokoa.

Tämä periytyy ihmiselle ajalta, jolloin hän ei välttämättä vielä ajatellut sanallisesti, kun hengissä säilyminen oli kiinni siitä, että yhteisö piti yhtä ihan kaikissa tilanteissa - myös silloin, kun edessä oli väistämättä jäsenien kuolema esimerkiksi nälän takia.

Yhteisölliset tarpeet ovat todella vahvoja, vaikka ihmiset eivät sitä itsessään huomaa. Samalla tavalla ajatteleva - siis samat tavat ja arvot jakava - ihminen on ennakoitavissa. Toisella tavalla ajatteleva ei ole ja siksi sellainen ihminen on aina ensisijaisesti uhka, vaarallinen, käytökseltään arvaamaton - näin molemmin puolin. Jos ihminen arvottaa asiat toisella tavalla kuin sinä itse, niin miten ihmeessä tiedät, miten hän eri tilanteissa valitsee?

Lisäys: Niin, tarkoitin siis sanoa, että ihminen on luonteeltaan eksklusiivinen, lujaa me-henkeä tavoitteleva olento.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Konservatiivisin silmin kunnioitus kaikille Prideen osallistuville.

Näen tapahtuman toki ulkopuolisena, mutta myös muistutuksena meille heteroille. Kovin montaa vuotta ei ole kun Prideen osallistumista katsottiin laajasti kieroon eikä erilaisia verbaalisia ja fyysisisä hyökkäyksiä Pridea vastaan pidetty riittävästi väärinä.

Noista vuosista on menty eteenpäin. Huolehditaan yhdessä siitä, että mennään jatkossakin.
 

redpecka

Jäsen
Hieno homma kaikki tämä Pride ja semmonen. Ei ole koskettanut itseäni ikinä, mutta 90-luvulla katsoin Keski-Euroopassa että mitä onko täallä jotkut penkkarit? Minulle itsestäänselvyys ja mahdollisesti hyvät bileet (nuoruudessa kyllä, ei enää), mutta ymmarrän polemiikin.

Tässäkin ketjussa tullut uskaliaita mielipiteenilmaisuja kuinka suvaitsevaisuuden kannattajatkin voivat olla pahimmillaan äärimmäisen ahdasmielistä sakkia. Se tuskin oli näitten toukolaaksosten tarkoitus.

Minulle nämä pridekulkueet sun muut setat ovat ihan normaalia arkipäivää eikä kosketa minua millään tavalla paitsi ymmärrän näiden olemassaolon tärkeyden. Seuraavaksi haluaisin jotenkin ottaa huomioon ne heterot, jotka voivat pahoin. Ei varmasti ole kiva seurata Pride-hypeä kun perusasiatkin rempallaan. Sitten on joku Convoy-tapahtuma ja kaikki nauraa. Tuntuu heidän puolestaan pahalta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Joskus aikoinaan koin tuon yhteisön omakseni. En enää. On vähemmistön vähemmistön vähemmistöjä. Tietenkin niitä on, mutta ollaan menty sille nyanssitasolle mihin mun ymmärrys ei enää riitä. LTGBQ+ ja lisää kirjaimia lienee se nykyinen korrekti ilmaisu.
Tuossa pari viikkoa sitten oli Manse Pride. Kaveri oli käymässä ulkopaikkakunnalta ja halusi mennä marssimaan, niin mikäs siinä. Olihan se ihan hienoa tukkia liikenne hetkeksi (kerran vuodessa, ei ole keneltäkään pois).

Mutta tosiaan päädytään sitten Sorsapuistoon piknikille, kuten oli alkuperäinen tarkoitus. Ja jossain vaiheessa totean että en mä enää pysy näissä lipuissa perässä. Toi on bisse, toi trans, toi kai ace ja sitten tosta... mulla ei ole mitään hajua.

Niin kaverini kertoi vitsin, joka ei ollut omaa tuotantoa (kuullut siis muualta), mutta tipautti täysin. Eli. Mikä on tuo "+"?

se on se premium-versio
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Omassa naapurustossani oli kuulema vanhempi nainen repinyt sateenkaarilipun salosta ja hyppinyt lipun päällä. Joillekin ottaa koville tämmöinen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuntuuko nykyaikainen sateenkaarisanasto liian kirjavalta? (Kyllä tuntuu.)
Tämän jutun luettuasi ymmärrät paremmin, mistä puhutaan. (No ei kyllä valitettavasti ihan kamalasti auttanut)


Hesarissa oli ihan hyvä artikkeli, jossa kolme eri seksuaalivähemmistöjen edustajaa kertoi itsestään. Olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että näistä kannattaakin kirjoittaa ja puhua. Tietämys lisää yleensä muiden ihmisten ymmärrystä.

Mutta onko jokaiselle suuntaukselle pakko olla oma terminsä? Sitä tunsi vaan lukijana itsensä tavallistakin tyhmemmäksi, kun heti jutun ensimmäisissä kolmessa virkkeessä mainitaan termit omniseksuaali, polyromanttinen boyflux, genderfluid ja demiseksuaali.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eikö lapset saisi olla ihan ilman näitä juttuja? Aikuiset olkoot mitä kukin parhaaksi tuntee ja kokee.
 

Liitteet

  • 20220701_132042.jpg
    20220701_132042.jpg
    240 KB · kertaa luettu: 297

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Riikka Purraa saa kiittää siitä, että natsit ilmestyivät lastentapahtumaan paikalle riehumaan.

Hieno maalitolppien siirtely taas tutulta suunnalta..

Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että marssikoot ihmiset minkänäköisinä tahansa ja kokekoot itsensä miksi tahansa, mutta kyllä noille lapsille voitaisiin se lapsuus säästää, eikä pistää pieniä päitä entistä enemmän ymmälle maailman monimutkaisuuksista...

Ei sen puoleen, ymmärrystä ei kyllä meikäläiseltä saa silti tuollainen häiriköintikään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eikö lapset saisi olla ihan ilman näitä juttuja? Aikuiset olkoot mitä kukin parhaaksi tuntee ja kokee.

Minusta myös aikuiset saisi olla ilman häirintää. Olkoon kukin miten ahdasmielinen tahansa.

”Lasten pitäisi saada olla ilman näitä juttuja” on muuten kuin suoraan Putinin suusta. Venäjällä on säädetty ihan lakeja, jotka tekevät tämänlaisista tapahtumista laittomia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hieno maalitolppien siirtely taas tutulta suunnalta..

Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että marssikoot ihmiset minkänäköisinä tahansa ja kokekoot itsensä miksi tahansa, mutta kyllä noille lapsille voitaisiin se lapsuus säästää, eikä pistää pieniä päitä entistä enemmän ymmälle maailman monimutkaisuuksista...

Ei sen puoleen, ymmärrystä ei kyllä meikäläiseltä saa silti tuollainen häiriköintikään.

Eli ulkoavaruudesta tullut olento ei kuulu lasten maailmaan?

Satujen kertojana toimii drag-artisti Gaylien 2000, joka on tullut kaukaiselta planeetalta maapallolle ilahduttamaan isoja ja pieniä ihmisiä.

Lainaus Oodin sivuilta.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Joka vuosi joku kauhistelee että miten karmiva homorummutus ja joka puolelta päälle säihkyvät sateenkaarivärit tuhoavat lasten psyykkeitä ja mitä lie, mutta luulisi että jossain vaiheessa nämä katastrofin ainekset alkaisivat näkymään ja oireilemaan jollain tavalla. Aika hiljaista on ollut vielä sillä saralla, enpä ole ainakaan itse kuullut tai nähnyt minkäänlaista uutisointia tai tilastoja siitä millä tavalla tämä kaikki on itseasiassa sekoittanut lapsiparkojen päitä. Voisiko kyseessä olla siis todellisuudessa vain aikuisten omat harhaiset pelot aiheen tiimoilta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös