Keskustelua palkan lisistä ja niiden tarpeellisuudesta

• 1 793
  • 5

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun pitkästä aikaa olen sellaisessa työssä, jossa maksetaan erilaisia lisiä jos jostakin asiasta, niin rupesin pohtimaan että miksi ihmeessä? Mitä varten nyky-Suomessa esimerkiksi sunnuntaitöistä maksetaan tuplapalkka? Vaikka itse uskovainen olenkin, niin en silti näe mitään perustetta tälle uskonnosta kumpuavalle seikalle. Nykyaikana ihmiset eivät juurikaan käy kirkossa sunnuntaisin, eivät "pyhitä lepopäiväänsä", harva edes mieltää sunnuntaita miksikään sen kummemmaksi päiväksi kuin muutkaan päivät. Kaupatkin ovat auki sunnuntaisin. Miksi siis sunnuntaista pitäisi enää maksaa tuplapalkkaa, mitkä ovat perusteet?

Myöskin tiettyinä kirkollisina pyhäpäivinä tuplaliksan tai vapaapäivän saaminen sen perusteella on nykyaikana naurettavaa. Olen tätä mieltä siitäkin huolimatta että olen itse uskovainen, kuten jo aiemmin sanoin. Kuinka moni nykyihmisistä tietää, miksi loppiaista vietetään? Entäpä helatorstaita tai helluntaita? Mites pyhäinpäivä? Ei suurelle osalle ihmisistä ole näillä päivillä mitään merkitystä, joten mitkä ovat perusteet asettaa ne erityisasemaan palkanmaksun tai vapaan pitämisen osalta? On myös ei-kirkollisia päiviä, kuten vappu, jonka merkityksestä tai viettämisen syistä voisi tehdä mielenkiintoisen gallupin alle 30-vuotiaiden keskuudessa.

Sitten lauantai. Lauantaina tehdystä työstä ei kaiketi missään makseta tuplaliksaa, mutta isoja lisiä kuitenkin. Miksi ihmeessä? Puhumattakaan jostain paperimiehistä ja muista, jotka saavat lauantaina tehdyistä työvuoroista lisäksi jotain saunalisää.

En tarkoita että kaikki lisät ovat turhia ja/tai typeriä- Esim. ilta- ja yölisät ovat ihan perusteltuja kaikin puolin. Mutta monessa muussa lisässä ei ole mielestäni mitään järkiperusteita. Yhteiskunta ei toimi enää samoin kuin vaikkapa vielä 30 vuotta sitten, jolloin lauantailla ja sunnuntailla tai kirkollisilla pyhillä oli ihan selkeä merkitys.

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
On totta, että maailma on muuttunut ja tämä asia toki vaatii tarkastelua.
Itse uskon, että nämä kirkolliset juhlapäivät ovat tuplaliksa-päiviä sillä perusteella, että yhteiskunta "pysähtyy" silloin. Toimistot, isot marketit ym. ovat pääsääntöisesti kiinni. He, jotka työskentelevät näinä päivinä tekevät siis töitä ns. ylimääräisinä päivinä, eli päivinä jolloin sitä ei (uskonnollisin tai ei) perustein "pitäisi" tehdä.
Onko tässä järkeä vai ei, siitä päättäkööt muut.

Ilta- ja yölisät ovat sekä työntekijän että työnantajan kannalta hyviä; Aloilla, joilla ilta- ja yövuorot ovat epänormaalia toimintaa (ei siis esim. ravintola-ala, taksikuskit ym.) kuuluukin mielestäni maksaa pientä bonusta. Näin myös työntekijöitä tuskin pännii myöhäisemmät vuorot niin paljon. Myös työnantaja on iloinen, kun marmarusta kuuluu työntekijöiltä vähemmän.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai sillä ole mitään merkitystä, millä alalla tekee yötyötä. Oli sitten ravintolassa duunissa, hoitsuna, tai paperitehtaassa. Kyllä jokaisen pitää saada yölisät. Sillähän korvataan ns epäinhimillinen työaika. Sunnuntaipäivät ovat varmaan seuraavat joihin puututaan neuvotteluissa.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On totta, että maailma on muuttunut ja tämä asia toki vaatii tarkastelua.
Itse uskon, että nämä kirkolliset juhlapäivät ovat tuplaliksa-päiviä sillä perusteella, että yhteiskunta "pysähtyy" silloin. Toimistot, isot marketit ym. ovat pääsääntöisesti kiinni. He, jotka työskentelevät näinä päivinä tekevät siis töitä ns. ylimääräisinä päivinä, eli päivinä jolloin sitä ei (uskonnollisin tai ei) perustein "pitäisi" tehdä.
Onko tässä järkeä vai ei, siitä päättäkööt muut.

Toki yhteiskunta kokolailla pysähtyy vaikkapa loppiaisena, vappuna ja helatorstaina. Sunnuntaisinkin vielä osittain, joskin siitä ollaan pikkuhiljaa luopumassa. Kysymys onkin siitä, että miksi ihmeessä yhteiskunnan pitää nykyaikana pysähtyä loppiaisena? Tai helatorstaina? Tai vappuna? Tai miksi yhteiskunnan pitää pysähtyä edes osittain sunnuntaisin?

Omalta osaltani kaikilla työpaikoilla, joissa olen sunnuntaisin tehnyt töitä, on iso dilemma: sunnuntaisin pitää työntekijöille maksaa kaikkein eniten, ja vastineeksi sunnuntaisin niiden työntekijöiden täytyy tehdä kaikkein vähiten töitä verrattuna muihin päiviin.

Mielestäni yhtäkään lisää ei pitäisi olla olemassa vain sen lisän takia, ts. itseisarvona. Ei sunnuntai tai lauantai ole sen kummempi työpäivä kuin muutkaan päivät. Sen sijaan kaikki lisät esimerkiksi työoloista (luen tähän myös yötyön), kokemuksesta ja osaamisesta ovat enemmän kuin paikallaan. Mielestäni työpaikoilla palkkausta pitäisi kehittää siihen suuntaan, että ihminen saisi sitä enemmän palkkaa mitä pätevämpi hän olisi ja millaisissa olosuhteissa hän töitään joutuu tekemään. Ei palkan peruste pitäisi missään nimessä olla se, että minä päivänä viitsii/haluaa tulla töihin tai että pääseekö saunaan lauantaina vai "joutuuko" saunassa käymään joku toinen päivä. Ei kenenkään pitäisi saada enemmän liksaa sen takia, että tulee sunnuntaina töihin vs. maanantaina töihin.

Suosikkijoukkue
HIFK
Toki yhteiskunta kokolailla pysähtyy vaikkapa loppiaisena, vappuna ja helatorstaina. Sunnuntaisinkin vielä osittain, joskin siitä ollaan pikkuhiljaa luopumassa. Kysymys onkin siitä, että miksi ihmeessä yhteiskunnan pitää nykyaikana pysähtyä loppiaisena? Tai helatorstaina? Tai vappuna? Tai miksi yhteiskunnan pitää pysähtyä edes osittain sunnuntaisin?

Tämä ns. pysähtyminen johtuu ihmisen luontaisesta tarpeesta rytmittää elämäänsä. Rytmittäminen on sitä helpompaa mitä suurempi joukko (=yhteiskunta) siihen osallistuu. Kärjistäen: porukalla sovitaan milloin huilataan ja niille jotka eivät tähän huilivuoroon pääse niin saavat siitä korvauksen.

Tottakai voitasiin kuvitella järjestelmää jossa tämä rytmittäminen porrastettaisiin niin, että 1/7 lepää maanantaina, toinen seitsemännes tiistaina jne. ja pidetään näin yhteiskunta jatkuvasti tasaisessa liikkeessä. Juhlapäivätkin voitasiin vaikka arpoa milloin kukin viettää esim. joulua. Tuskin tarvitsee selvittää miksei tämä toimisi käytännössä.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mielestäni yhtäkään lisää ei pitäisi olla olemassa vain sen lisän takia, ts. itseisarvona. Ei sunnuntai tai lauantai ole sen kummempi työpäivä kuin muutkaan päivät.
No kyllä ne on. Suurin osa on tällöin viikonlopun vietossa, joten ne jotka tällöin ovat työssä menettävät ns. yhteisen vapaan.

Esimerkiksi nyt vaimoni on sairaanhoitajana eli vuorotyössä, ja minä olen taas päivätyössä. Emme me huviksemme luopuisi yhteisistä vapaapäivistä, joten jos mitään viikonloppulisiä ei saisi niin vaimo vaihtaisi kyllä heti esim. terveysasemalle tai polille päivätyöhön. Puhumattakaan sitten siitä että kaverit/tuttavat ovat myös keskimäärin viikonloppuna vapaalla, joten jos haluaa ystäviä tavata niin se on melkein vain se viikonloppu kun käytännössä on aikaa. Tästä "laatuajan" menettämisestä tulee mielestäni ilman muuta maksaa korvaus.

Toki jos joku tekee ne vuorot vapaaehtoisesti ilman erillistä korvausta niin OK, mutta jos minä joudun viikonloppuna tekemään työhommia niin menee kaksinkertaisena laskutuksena.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy