Keskustelua lisämyynnistä ja tyrkyttämisestä

  • 4 043
  • 22

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tokikaan, tämä ei ole uusi Telia-ketju, kun niitä on vissiin neljä, mutta jotenkin tämä pitäisi saada suitsittua. Käyn usein läheisellä huoltoasemalla ja tänään huomasin ensimmäistä kertaa mainokset uusista hot dogeista ja jotain muutakin pullaa siinä oli. Asioin niin kuin aina ennenkin ja sitten tuli yllättävä kysymys. Puutteellisesta kielitaidosta johtuen en ensin ymmärtänyt ja pyysin toistamaan.

"Saisiko kysyä haluaisitko kahvia tai hot dogin."

No en, jos olisin ollut niillä asioilla, niin olisin varmasti sellaisia tilannut. Tämä tapahtui ensimmäistä kertaa ja ilmeisesti kampanja on tänään alkanut uuden viikon kunniaksi.

Tietenkin kauppiaan näkökulmasta kysyminen ei maksa mitään, mutta vituttaahan se nyt työntekijöitäkin joutua tyhjänpäiväisiä kysellä jokaiselta asiakkaalta.

Jos pelkäät puljusi menevän konkurssiin ilman pientä lisäsiivua toisten selkänahasta, niin suosittelisin keksimään paremman liikeidean.

Kaikkihan tätä tekee, mutta se ei tee siitä hienoa asiaa. Kuulin myös juuri, että Suomessakin on nykyään McDonaldseissa automaatteja mistä tilata. Tuo on helppo naamioida asiakkaan palvelemiseksi, mutta tutkimukset osoittaa miten se tarpeeton omenapiirakka äkkiä klikataan mukaan, vaikka puhumalla asiakaspalvelijalle sitä ei ikinä tilaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo on helppo naamioida asiakkaan palvelemiseksi, mutta tutkimukset osoittaa miten se tarpeeton omenapiirakka äkkiä klikataan mukaan, vaikka puhumalla asiakaspalvelijalle sitä ei ikinä tilaisi.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Missä tätä on tutkittu ja mihin se perustuu?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Missä tätä on tutkittu ja mihin se perustuu?

Jenkkilässä tietenkin alunperin, se perustuu siihen ostamisen helppouteen.

Siksi niitä kannata tarjota ja joku aina lankeaa, kun on niin helppoa tästä vain ottaa. Ei siinä tule mietittyä mitä tarvitsee tai ei tarvitse. Kivijalkakaupassa miettii aivan eri lailla.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin joskus vuonna sarvikypärä jonkun konsultin kanssa "strategiapäivää" pitämässä ja tuo konsultti kertoi, että Nesteen myyjät oli koulutettu aina kysymään "saako olla vielä jotain muuta" ja tuolla yhdellä pienellä kysymyksellä saatiin jokin kaksinumeroinen prosentti kasvatettua myyntiä. Tuo koulutus tulee aina mieleen, kun Mäkkärissä muistavat aina tarjota ateriaa "saisiko olla isompana" tai muuta vastaavaa opetettua myyntipuhetta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin joskus vuonna sarvikypärä jonkun konsultin kanssa "strategiapäivää" pitämässä ja tuo konsultti kertoi, että Nesteen myyjät oli koulutettu aina kysymään "saako olla vielä jotain muuta" ja tuolla yhdellä pienellä kysymyksellä saatiin jokin kaksinumeroinen prosentti kasvatettua myyntiä. Tuo koulutus tulee aina mieleen, kun Mäkkärissä muistavat aina tarjota ateriaa "saisiko olla isompana" tai muuta vastaavaa opetettua myyntipuhetta.

Liikevaihtoa oleellisempaa ainakin Mäkkärissä on varmastikin se, miten tuolla tavalla saadaan enemmän tuottoa.

Olen lukenut jostain (en vaan löytänyt nyt lähdettä, joten pieni mutu-vaara), että Mäkkärille jää jopa tuplasti enemmän viivan alle joka kerta, kun joku ottaa ateriansa isompana. Eli jos siis esimerkiksi 6,95 maksavasta Bic Mac ateriasta jäisi kulujen jälkeen voittoa 0,50 euroa - mutta jos asiakas maksaakin euron lisää ja ottaa isommat ranet ja colan, niin sitten voittoa tulisikin jo 1,00 euroa. Ei sinällään mitenkään epäuskottavaa, koska oikeastaan lisäkuluja tulee ainoastaan raaka-aineiden verran. Jokunen lisäperuna tai limuautomaatin liraus ei paljoa maksa ja kallein asia, eli työn osuus pysyy tismalleen samana.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ärrällä kysellään usein röökiä ostaessa tarvisinko myös sytkää. No en tarvi ja jos tarvisin ostaisin sen kolme kertaa halvemmalla viereisestä kaupasta.

Ihme homma tämä ei kyllä ärsytä mua.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Lisämyynnillä ja tyrkyttämisellä on vissi ero. Näin entisen myyjän näkökulmasta siis.
 

Undrafted

Jäsen
Lisämyynti on fiksua kummankin osapuolen kannalta, tyrkyttäminen ärsyttävää kummankin kannalta. Useamman kerran ravintolassa olisin ollut kiinnostunut jälkkäristä, mutta tarjoilijaa ei näy tai kuulu niin en viitsinyt enää ottaa kuin laskun. Jenkeissä taas tuopin ollessa alle puolessa välissä jokainen ohimennyt tarjoilija uteli haluanko uuden tuopin.
 

Outsider

Jäsen
Käytiin eilen noutamassa uusi keittiönpöytä, niin lähtiessä kassalta myyjä kysyy, "olisiko ollut samalla tarvetta tyynyille ja peitoille?". Kielteisen vastauksen jälkeen alkoi esittely "meillä olisi nyt tässä kuitenkin tämmöinen tyyny tarjouksessa...". Ehkä tuolla tyylillä saa jotain myytyä, mutta itselle se antaa lähinnä syyn olla menemättä takaisin.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kuuluuko tähän ketjuun se kun kaupan kassahenkilö pummii aina sitä plussa- ja boonuskorttia? Ai saakula kun ottaa aina päähän kun kysellään. Tokihan minä ensimmäisenä sitä helkutan korttia vilauttaisin jos sellaisen omistaisin, mutta kun en omista, enkä tule omistamaankaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ärrällä kysellään usein röökiä ostaessa tarvisinko myös sytkää.
Tuon ymmärtää ehkä vielä jotenkuten, mutta minultapa kysyttiin kesällä Kampin Ärrällä, että tarvitsenko myös poltettavaa, kun ostin pelkän sytkärin. No, enpä tarvinnut, koska tupakkaa oli jo riittävästi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lisämyynti on prosenttipeliä. Kysyminen ei maksa mitään ja jokunen prosentti asiakkaista tarttuu tarjoukseen. Täällä Thaimaassa 7-11 myymälässä asioidessa kassahenkilöt kysyvät lähes joka kerta haluatko sitä tai tätä. "Oikeat" myyjät tekevät mukavia summia lisämyynnillä. Oikealla myyjällä tarkoitan sellaista myyjää, joka on provikkapalkalla, enkä mitään kassahenkilöä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lisämyynti on prosenttipeliä. Kysyminen ei maksa mitään ja jokunen prosentti asiakkaista tarttuu tarjoukseen.

Nimenomaan, mutta kuinka tarkasti se on osattu laskea kuinka monta asiakasta tuolla menettää. Toisaalta sillä ei ole merkitystä, koska kauppaa vaihtamalla meno ei juuri muutu. Ja lopulta asiakas palaa kuitenkin siihen lähikauppaan, vaikka olisi mikä boikotti menossa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen tästä aiemminkin jossain ketjussa avautunut, mutta ravintoloissa kyrpii pirusti kun tarjotaan ystävällisesti lisukkeena sitä sun tätä. Mistäs helvetistä sitä tietää mikä on ilmaista ja mikä ei? Ja kyllähän sitä tuntee itsensä köyhäksi, kun kysyy että maksaako se soosi vielä jotain lisää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mistäs helvetistä sitä tietää mikä on ilmaista ja mikä ei? Ja kyllähän sitä tuntee itsensä köyhäksi, kun kysyy että maksaako se soosi vielä jotain lisää.

Monissa maissa tämä on ulkoistettu. Ravintolakuittiin vain iloisesti ilmestyy rivejä mitä ei todellakaan seurue ole tilannut.

Kusettaminen ei lopu, koska joku seurueesta kaivaa firman kortin ja "mä hoidan tän."
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuuluuko tähän ketjuun se kun kaupan kassahenkilö pummii aina sitä plussa- ja boonuskorttia? Ai saakula kun ottaa aina päähän kun kysellään. Tokihan minä ensimmäisenä sitä helkutan korttia vilauttaisin jos sellaisen omistaisin, mutta kun en omista, enkä tule omistamaankaan.

Tähän voin kertoa sen verran, että sitä korttia kysellään sen takia kun kaikki ei muista/tajua että se on siellä rahapussissa. Sitten kun olet maksutapahtuman lopettanut, niin sen jälkeen alkavat vinkumaan "minulla olisi täällä ollut se bonuskortti/plussakortti." Tämän jälkeen aletaan kuittia korjaamaan että hän voi käyttää korttinsa.

Helpompi on kaikkien kannalta että kysyt korttia ja jos se on, niin voi vielä käyttää ennen maksamista. Säästyy muidenkin asiakkaiden aikaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Meinasin ruveta kokkailemaan, mutta tilasin sittenkin pari pitsaa, kun se on liian helpoksi tehty.

Samaan aikaan kuitenkin innoistuin siivoamaan vanhoja laatikoita pois. Nyt ne on tuossa nipussa, mutta ne pitäisi sitten kuljettaa jäteasemalle.

Miksi ei ole palvelua missä kuski tuo uudet ja vie vanhat pois.
 

Outsider

Jäsen
Meinasin ruveta kokkailemaan, mutta tilasin sittenkin pari pitsaa, kun se on liian helpoksi tehty.

Samaan aikaan kuitenkin innoistuin siivoamaan vanhoja laatikoita pois. Nyt ne on tuossa nipussa, mutta ne pitäisi sitten kuljettaa jäteasemalle.

Miksi ei ole palvelua missä kuski tuo uudet ja vie vanhat pois.

Eikö Puolan kaltaisessa sivistysvaltiossa rahalla selviä tuollaisesta ongelmasta?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö Puolan kaltaisessa sivistysvaltiossa rahalla selviä tuollaisesta ongelmasta?

Poliisi ei ole enää korruptoitunut, mutta esimerkiksi putkimiehelle kelpaa kaikki. Varmaankin joku skootterikuski ottaisi keikan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minulle olisi tullut ensimmäiseksi mieleen tarjota niitä tyhjiä laatikoita sille pizzakuskille, mutta maassa maan tavalla.

Siitähän se ongelma tulee, kun ne niin kätevästi mahtuu keittiön lavuaarin alle. Sitten jossain kohtaa niitä on liikaa ja alkaa etsiä ja pohtia mahdollisia palveluita.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Siitähän se ongelma tulee, kun ne niin kätevästi mahtuu keittiön lavuaarin alle. Sitten jossain kohtaa niitä on liikaa ja alkaa etsiä ja pohtia mahdollisia palveluita.
Eikö huoneistossa ole ikkunoita?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö huoneistossa ole ikkunoita?

Kymppikerros. Mitä tapahtuisi, jos heittäisi tuonne pihalle. Näkymät on puistoon missä pulut ja kesäisin ihmisetkin asustelee.

Tähän voin kertoa sen verran, että se kortti on olemassa ja sitä pitää kannustaa käyttämään aivan muista syistä kuin asiakkaan tarpeista.

Loputtoman surullista kuinka ne myyjät ei itsekään tiedä miten tämä menee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös