Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 551
  • 3 484

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta koneesta on väitetty huoltojen olevan kunnossa, mutta onhan tuo allahiin uskomista, että konetta ei ole otettu tarkempaan syyniin useamman häiriön jälkeen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kuulostaa todella kummalliselta että vasta nyt saataisiin selville että kone on kolmeen kertaan palannut kentälle vuorokauden sisällä teknisen vian vuoksi ennen alastuloa. Olen nimittäin satavarma että joku propellipäätoimittaja olisi huomannut tuon yksityiskohdan jo muutaman tunnin turman jälkeen pelkästään tsekkaamalla Flightradarista. Eli uskon että nyt taas leviää vierheellistä tietoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
AirBerlin ja pdf-kortit, kannattaako käydä tulostamassa omat vai voiko yhdestä kännystä näyttää kaikille? Viimeksi oli vaimolla omassaan ja mulla omassa kännyssä, nyt tilasin kaikki omaan spostiini, kun on muksuja mukana.

Edit. Omaa tulostinta ei ole, joten siksi kyselen ennen kaupungille säntäämistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olikos kellään tuoreita kokemuksia siitä, voiko yhtä sähköistä tiedostoa käyttää boarding passina koko porukalle? Muistutuksena oli AB:n sivuilla, että jokainen BP pitää tulostaa erikseen, mutta mitä järkeä sähköisessä versiossa on, jos se pitää kuitenkin tulostaa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olikos kellään tuoreita kokemuksia siitä, voiko yhtä sähköistä tiedostoa käyttää boarding passina koko porukalle? Muistutuksena oli AB:n sivuilla, että jokainen BP pitää tulostaa erikseen, mutta mitä järkeä sähköisessä versiossa on, jos se pitää kuitenkin tulostaa?
Jokaiselle matkaajalle tuo lentoyhtiön appi(jos on saatavilla) puhelimeen, johon saanee varausnumerolla ne BP:t, tai sitten tulostat lähtöselvitysautomaatista BP:t koko porukalle sillä varausnumerolla(näin tehtiin ainakin silloin kun noita appseja ei vielä ollut). Nykyäänhän noihin appeihin saa suoraan viivakoodit, eikä mitään BP:a tarvitse ollenkaan.
Edit: Näyttäisi Air Berlinillä olevan tuo appi käytössä, eli sinne saanee varausnumerolla kaikkien BP viivakoodit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@moby
Kiitokset! Enpä tajunnut sovellusta tsekata, kun mielestäni viimeksi näytin jotain qr-koodia tms. suoraan kännystä. WP:lle ei ole AirBerlinin appia, joten taidan varmuuden vuoksi etsiä automaatin käsiini, jos ei tuosta pdf:sta skannaaminen onnistu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
@moby
Kiitokset! Enpä tajunnut sovellusta tsekata, kun mielestäni viimeksi näytin jotain qr-koodia tms. suoraan kännystä. WP:lle ei ole AirBerlinin appia, joten taidan varmuuden vuoksi etsiä automaatin käsiini, jos ei tuosta pdf:sta skannaaminen onnistu.

Yleensä juurikin nuo QR-koodit saa siihen appiin joko automaattisesti(kirjautumalla) tai varausnumerolla. Ilmeisesti olet aiemmin tilannut tuon koodin tekstiviestillä, mitä itse en ole koskaan kokeillut. Eri lentoyhtiöillä ilmeisesti vähän eri käytäntöjä. Tässä tapauksessa varmaan helpoin tosiaan printata passit sillä automaatilla ylimääräisen sähläyksen helpottamiseksi.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Olen ajat sitten lakannut miettimästä miten Ryanairin hinnoittelu toimii, mutta tänään tuli uusi ihmetys: Olen kytännyt plauulentoja syyskuiselle Budapestin reissulle ja viimeksi aamupäivällä kun katsoin niin hinta oli 79€/ kpl.
Tsekkasin piruuttani uudestaan noin klo 13 ja hinta oli 56€/ kpl. Ei muuta kuin kaksi lippua hetipaikalla maksuun. Oston jälkeen tein haun uudestaan ja hinta oli taas 79€. Ei siinä, kelpaa kyllä mutta tuo logiikka ei kyllä aukea.

Edit: typoja
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Dubaissa Emiratesin B777 tullut aika kovaa alas ja syttynyt tuleen. Alustavien arvioiden mukaan laskutelineet pettäneet. Ei liene uhreja?

Kiva keli Dubaissa. +49c ja hiekkaa ilmassa.

EDIT: miehistö yrittänyt viime hetkellä ylösvetoa ottaen telineet sisään, mutta kone ei ehtinyt nousta vaan osui mahalleen kiitotien pintaan syttyen lopulta tuleeen.

http://avherald.com/h?article=49c12302&opt=0
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Dubaissa on selvitty säikähdyksellä, aika hurjia kuvia kyllä oli. Ainekset oli aivan mihin tahansa.
--

Eilen sattui hassu juttu, laskutelineet olivat alhaalla ja ikkunasta näki, että aivan maassa ollaan. Sitten yhtäkkiä tulee tämä peruskuulutus "cabin crew 10 minutes to landing".

Siinähän ei mennyt edes kahta minuuttia, kun oltiin siellä maassa. Mitähän ihmettä tuossa on voinut tapahtua. Unohtiko pilotti kuuluttaa ja ajatteli sitten, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Määräävätköhän jotkut säännöt, että ongelmia tulee, jos joku vasikoi kuinka kuulutusta ei koskaan tullut.

Jotenkin ainakin uskoisi ja toivoisi, että pilotti ei luullut jotain muuta mitä todellisuudessa oli. Ja kai lentoemokin tajuaa, että nyt ei jostain syystä kerrottu, mutta istutaanpa tähän tuoliin tässä kohtaa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eilen sattui hassu juttu, laskutelineet olivat alhaalla ja ikkunasta näki, että aivan maassa ollaan. Sitten yhtäkkiä tulee tämä peruskuulutus "cabin crew 10 minutes to landing".
Minä muistelen että tuossa kesällä lentäessä (4 lentoa) kuulutus oli jotain tyyliin "cabin crew, landing positions" tms. Eli oletan että kun kaikenmaalaiset kapteenit/perämiehet joutuvat kuuluttamaan englanniksi tuon, on jostain syystä tullut vain väärä kuulutus (tosin voihan tuo sattua vaikka olisi enkku äidinkielenäkin).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli oletan että kun kaikenmaalaiset kapteenit/perämiehet joutuvat kuuluttamaan englanniksi tuon, on jostain syystä tullut vain väärä kuulutus (tosin voihan tuo sattua vaikka olisi enkku äidinkielenäkin).

Eihän tuo sitä selitä, koska ei 90 sekuntia ennen laskeutumista pitäisi tulla yhtään mitään kuulutusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei sitten kuitenkaan selvitty ilman uhreja:

DUBAI // One of the firefighters who responded to the fire onboard a plane at Dubai airport on Wednesday has died.

The General Civil Aviation Authority said the firefighter had "lost his life while saving the lives of others".

"I salute his ultimate sacrifice that kept many from harm’s way. Our thoughts and prayers are with his family," said Saif Al Suwaidi, director general of the authority.
 

sakkr

Jäsen
Moro

Osaisko kukaan täällä kertoa tämän Snowbird Airlinesin toiminnasta? Miksi yhtään lentoa ei ole vielä lennetty?

Koitin etsiä uudehkoja uutisia, ei löytynyt eikä kotisivutkaan antanut minkäänlaista uutta tietoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tällaista lukee wikipediassa snowbirdistä (alleviivaus oma):
"There is also a dispute with the Finnish Competition and Consumer Authority (FCCA).[9] FCCA regards Snowbird as a virtual airline and has forbidden the airline from selling flights directly to consumers before it either registers as a travel agency or is approved for operational air travel by the Finnish Transport Safety Agency TraFi.[15] However, the company has appealed the decision and is not offering flights until this has been resolved.[9] According to CEO Marja Aalto, the FCCA decision has hampered the company's efforts to find financial backers in Finland and they are now looking toward attracting foreign capital.[16]"

Empä kauheasti odota, että tuo firma tulee koskaan yhtään lentoa lentämään. Siihen kun tarvitaan A) koneita, B) lupa ja C) rahaa. Kaikki nuo kolme näyttäisi puuttuvan Snowbirdiltä.

Joo mitään ei näytä kuuluneen kohta pariin vuoteen, mikä viittaisi siihen että "strategiaa" hiotaan edelleen (lainaus wikipediasta). "In December 2014 operations were suspended. The airline hopes to return to operation later after revising its strategy."

Pakko olla mahtava strategia, kun noin kauan sitä visioidaan. No raadollisempi syy on varmaan se, että rahaa ei ole eikä sitä ole tiedossakaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oliskos kellään tuoreita kokemuksia Aeroflotista ja Seremetjovon kentästä? Kuulin huhuja ettei kentällä olisi enää röökikoppeja. 4h pitäisi tuolla mahdollisesti odotella jatkolentoa. Alle 300€ HEL-BKK houkuttelisi.
 

julle-jr

Jäsen
Oliskos kellään tuoreita kokemuksia Aeroflotista ja Seremetjovon kentästä? Kuulin huhuja ettei kentällä olisi enää röökikoppeja. 4h pitäisi tuolla mahdollisesti odotella jatkolentoa. Alle 300€ HEL-BKK houkuttelisi.
Olen kyllä Aeroflotilla lentänyt viime kuukausina Moskovaan ja sieltä Venäjän sisäisiä jatkoja. Ei ole Aeroflopista erityistä muistikuvaa muuten jäänyt kuin että tammikuussa se pisti silmiin kun Permistä lähdettäessä ei turhaan menty mihinkään jäänpoistoon, vaan annettiin sen lumi- ja jääpinnoitteen lohkeilla omia aikojaan pois siivistä nousukiidon aikana. Kävihän se niinkin ihan hyvin. Muuten on ollut kyseisillä koneilla matkustaminen ihan yhtä kurjaa kuin mikä tahansa lentomatkustus.

Moskovan kentästä ei myöskään ole sen kummempaa sanottavaa, loungessa aina olen juonut kaljaa ja selannut Jatkoaikaa tai muuta. Röökikopeista en tiedä mutta kyllähän 4 tunnissa uloskin ehtii röökille. Luulin aiemmin kyseistä kenttää paljon paskemmaksi kuulopuheista johtuen, mutta ei se nyt niin huono ole ollut. Tosin tavarat on jäänyt joskus tulematta Helsinkiin mutta käyhän niin usein reitistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Moskovan kentästä ei myöskään ole sen kummempaa sanottavaa, loungessa aina olen juonut kaljaa ja selannut Jatkoaikaa tai muuta. Röökikopeista en tiedä mutta kyllähän 4 tunnissa uloskin ehtii röökille. Luulin aiemmin kyseistä kenttää paljon paskemmaksi kuulopuheista johtuen, mutta ei se nyt niin huono ole ollut. Tosin tavarat on jäänyt joskus tulematta Helsinkiin mutta käyhän niin usein reitistä riippumatta.

Saakos mennä ulos, kun ei ole viisumia?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Saakos mennä ulos, kun ei ole viisumia?

Kaveri oli tuolla juuri yön yli vaihdolla ja ihan käsittämätön vankila se on, kun ei ole viisumia. Ei tainnut olla sama vaihto, mutta onhan siitä mediassakin ollut. Et todellakaan ole pääsemässä röökille ja edes vettä saatat saada hyvällä tuurilla ja neuvottelemalla, kun hotelliin tunkevat. Vessan hanasta tietysti siellä huoneessa saa, mutta eipä hirveästi kannata juoda.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kaveri oli tuolla juuri yön yli vaihdolla ja ihan käsittämätön vankila se on, kun ei ole viisumia. Ei tainnut olla sama vaihto, mutta onhan siitä mediassakin ollut. Et todellakaan ole pääsemässä röökille ja edes vettä saatat saada hyvällä tuurilla ja neuvottelemalla, kun hotelliin tunkevat. Vessan hanasta tietysti siellä huoneessa saa, mutta eipä hirveästi kannata juoda.
Mitä olen lentoja katsonut, niin ihan päivällä tuo vaihto olisi. Aeroflot kiinnostaa hinnan lisäksi myös siksi, että Moskova sijaitsee oikeassa suunnassa, jos lentää Helsingistä Bangkokiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä olen lentoja katsonut, niin ihan päivällä tuo vaihto olisi. Aeroflot kiinnostaa hinnan lisäksi myös siksi, että Moskova sijaitsee oikeassa suunnassa, jos lentää Helsingistä Bangkokiin.

No siis eihän tuossa mitään ongelmaa voi olla, jos siellä muutaman tunnin on. Mitään pidempää ei kannata tehdä eikä väärässä kohdassa säästää.
 
Onko kellään kokemusta Finnairin economy comfort luokasta? Uudesta A350 koneesta kyse. "Virkistyspaketista" ja vastamelukuulokkeista viis, enemmän kiinostunut istuintilasta. Onko se niin ratkaisevasti tilavampi että kannattaa maksaa ~60€ lisää? Kyse apaut 10h lennosta ja normipenkeillä matka nyt menee joskus ok ja joskus on aika tuskaista.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kellään kokemusta Finnairin economy comfort luokasta? Uudesta A350 koneesta kyse. "Virkistyspaketista" ja vastamelukuulokkeista viis, enemmän kiinostunut istuintilasta. Onko se niin ratkaisevasti tilavampi että kannattaa maksaa ~60€ lisää? Kyse apaut 10h lennosta ja normipenkeillä matka nyt menee joskus ok ja joskus on aika tuskaista.
Menomatkalle Bangkokkiin pääsin economy comfortiin, ni olihan siinä varmaan reilut 10 cm enemmän tilaa, hyvin mahtu jalkoja suoristella. Paluussa economy paikallakin jalat sai aika hyvin suoraks edessä olevan penkin alle. Jotenkin tuntuu et a350 koneessa nuo istuimet jättää paremmat jalkatilat, kun a330/a340. Ite oon lähes 190 cm. A350 on kyllä paljon hiljasempi ja ilma koneessa parempi ja 11 tuuman viihdekeskus hyvä. Siis pituus suunnassa enemmän tilaa, leveys sama kun economyssakin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse asiassa vanhemmissa A330 malleissa on tuuma enemmän tilaa Economy luokassa kuin A350 mallissa.
32" vs 31".
A350 Economy Comfort on sitten 35" jonka pitäisi olla varsin riittävä.
A330 Economy comfort on 35-37"

Itse olen 186 pitkä ja farkuissa 36" lahkeet, eli pitkät jalat. Tuo 32" on just ja just minimi itselleni että pystyn matkustamaan mukavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös