Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 530
  • 3 484

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos tosiaan 737-800 eikä MAX niin erikoista. 737-800 mallilla on ns hull lost ratio per miljoona nousua, vain 0.18, mikä on todella matala, eli erittäin turvallinen.
Lisäksi ns glide ratio on aika hyvä. noin 33000 jalasta liitää ilman moottoreita täydessä kuormassa noin 18 minuuttia, ennen kuin on 2000 jalan korkeudessa.
 

Rocco

Jäsen
Kuvakaappauksista näkyy, että koneen peräsin on irti. Onko se irronnut lentokorkeudessa, vai vasta silloin kun kone on tullut nokka edellä alas yli äänennopeudella? Peräsimen irtoaminen olisi hyvä selitys miksi kone yhtäkkiä tulee alas kuin kivi. New Yorkissa kävi näin jokin aika 9/11 jälkeen, kun nousussa ollut kone menetti pilotin rajujen ohjausliikkeiden takia peräsimen, ja syöksyi alas.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yöllä oli pieniä tuntemuksia kurkussa ja aamulla oli tiedossa pcr testi lentoa varten. Pikkuisen kyllä jänskätti tulos, kun positiivinen olisi voinut tietää melkoista riesaa. En sitten tiedä, olisiko täältä ollut mitään sellaista yhteyttä, jossa ei olisi tarvinnut testitulosta ja pcr testistä voi tulla plussaa pitkäänkin. Onneksi nyt tulos oli negatiivinen. Ei ole ihan huoletonta matkailu vieläkään.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Twitterin puolella tuli vastaan jotain videota kaivoksen valvontakamerasta tjsp, missä näkyy koneen syöksyvän käytännössä pystysuoraan alaspäin.

Boeing-dokkarin juuri katsottuani, tuli heti mieleen MCAS-häiriö ja koneen nokan laskeminen suoraan alaspäin. Vaihtoehtoisesti lentäjä tuonut tahalleen koneen tonttiin? Mistäänhän en toki mitään tiedä tai ymmärrä.
Taisi vaihtoehto pitää paikkaansa.

”ONNETTOMUUSPAIKALTA löydetyt koneen mustat laatikot toimitettiin Yhdysvaltoihin analysoitaviksi. WSJ:n lähteen mukaan lentodatasta käy alustavan tutkinnan perusteella ilmi, että joku – joko lentäjä tai ohjaamoon väkisin tunkeutunut matkustaja – on tahallaan ohjannut koneen jyrkkään syöksyyn.”
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Taisi vaihtoehto pitää paikkaansa.

”ONNETTOMUUSPAIKALTA löydetyt koneen mustat laatikot toimitettiin Yhdysvaltoihin analysoitaviksi. WSJ:n lähteen mukaan lentodatasta käy alustavan tutkinnan perusteella ilmi, että joku – joko lentäjä tai ohjaamoon väkisin tunkeutunut matkustaja – on tahallaan ohjannut koneen jyrkkään syöksyyn.”

Nämä ovat surkeita tapauksia. Lubitzin masennus, Egypt Airin 990 perämiehen itsemurha, Silk Airin 185 kapteenin itsemurha taloudellisten vaikeuksien takia ja tietenkin MH 370 epäilty itsemurha. Yksi tapaus oli myös Kaliforniassa, jossa kenkää saanut lentokonekuormaaja lähti samalle lennolle lentoyhtiön/huolintayhtiön pampun kanssa, ampui johtajan ja lentoemännän ja molemmat lentäjät ja käänsi nokan maata kohti.
Matkustajien tunkeutuminen ohjaamoon on hyvin estetty eikä (hivenen kärjistettynä) ohjaamon ovi taida ainakaan skandinaavisilla yhtiöillä aueta vaikka matkustamossa tapahtuisi mitä.
Näitä onnettomia lentäjien itsemurhiakin on joissakin yhtiöissä nykyään pyritty estämään sillä, että toisen lentäjän poistuessa ohjaamosta tulee ohjaamoon joku kabiinilainen istumaan vessareissun ajaksi. On ainakin mahdollisuus, että joku sen oven sisältä avaa eikä Lubitzeja pääse tapahtumaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näitä onnettomia lentäjien itsemurhiakin on joissakin yhtiöissä nykyään pyritty estämään sillä, että toisen lentäjän poistuessa ohjaamosta tulee ohjaamoon joku kabiinilainen istumaan vessareissun ajaksi. On ainakin mahdollisuus, että joku sen oven sisältä avaa eikä Lubitzeja pääse tapahtumaan.
Tää taitaa olla jokaisessa lentofirmassa käytössä, ainakin euroopassa. Että lentoemo / stuertti menee istumaan ohjaamoon siksi ajaksi kun kapteeni tai perämies käy vessassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Onhan se karmeaa, kun ei voi viittä tuntia olla röökaamatta niin siitä joutuu sitten vähän maksamaan

"Poliisi katsoi teon 16 päiväsakon arvoiseksi. Mies sai maksaakseen 496 euron sakot."


Oli muuten takuulla elämänsä paras rööki. Ainakin tuolle yhdelle röökille tuli hintaa. Olisi odottanut sen 22minsaa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ihmisten typeryys ei lakkaa hämmästyttämästä.

Itsellä oli pientä vääntöä äskettäin. Olin ostamassa lentolippua Entebbestä Manilaan Turkish Airlinesin Kampalan toimistolla.
Ensinnäkin neiti väitti ettei 500€ voucherini ole enää voimassa, vaikka voimassaoloaika oli 2 vuotta alkaen 14.7.2020.
Sitten alkoi vaatimaan lippua pois Filippiineiltä, mikä on periaatteessa ihan oikein, sillä tarvitsen onward-lipun päästäkseni koneeseen täällä, mutta neiti ei ymmärtänyt, etten tarvitse sitä vielä ostaessani lippua heiltä.
Yritin selittää, että ostan menolipun nyt täältä ja paluulipun netistä myöhemmin.
Ei mennyt jakeluun. Jouduin pyytämään managerin paikalle, joka ymmärsikin pointtini.
Nyt on piletti taskussa ja lento ensi torstaina.
Filippiinien maahantulovaatimukset ovatkin sitten oma päänsärkynsä, mutta ne eivät kuulu tähän ketjuun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitenkäs energian kallistuminen näyttäytyy lentojen/matkapakettien hinnoissa mielestänne? Äkkiseltään yllättävän vähän. Tuo on todella kummallista.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mitenkäs energian kallistuminen näyttäytyy lentojen/matkapakettien hinnoissa mielestänne? Äkkiseltään yllättävän vähän. Tuo on todella kummallista.

Laivoille on tullut erillinen 2e polttoainemaksu per matkustaja mutta en ole lennoilla vielä tälläistä nähnyt. Tosin voi olla jo leivottu sisään hintoihin, mitään älyttömiä hinnankorotuksia ei ole silti tullut vaan edelleen pääsee esimerkiksi Euroopassa moneen paikkaan ihan kohtuuhintaan.

Eniten tällä hetkellä nyppii, että Norwegianin halvimmalla lipulla ei saa enää edes sitä yhtä hyllymatkatavaraa vaan pelkän pienen laukun (käytännössä pikkureppu tai naisten käsilaukku) joka menee penkin alle. Johonkin keskieurooppaan katsoin niin hyllylaukku on 9.90e per suunta. Ei iso juttu mutta periaatteellinen, kun monella muulla yhtiöllä (ei tietenkään Ryanairilla) hyllylaukku kuuluu vielä halvimpien lippujenkin yhteyteen.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Samoin ainakin Aasian sisäiset lennot ovat edelleen suht edullisia, mitä kaverilta kuulin
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mitenkäs energian kallistuminen näyttäytyy lentojen/matkapakettien hinnoissa mielestänne? Äkkiseltään yllättävän vähän. Tuo on todella kummallista.
Tosi moni lentoyhtiö suojaa ainakin osan lentopetroolin hinnastaan. Esim Finnair suojasi ainakin joskus 75% petroolinsa hinnasta. Eli tuo suojattu osuus ostetaan sovittuun hintaan oli maailmanmarkkinahinta mitä tahansa. Tämän takia löpön hinnan nuosu näkynee hinnoissa viiveellä. Ja sama näkyy toisten päin myös eli vaikka löpön hinta tippuisi kuinka, niin se ei näy lippujen hinnoissa heti.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Finnair tarjosi Prahan menolennolle upgraden businekseen 49€. Aikalailla pakko-ostos tuolla hinnalla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Finnair tarjosi Prahan menolennolle upgraden businekseen 49€. Aikalailla pakko-ostos tuolla hinnalla.
No en nyt tiedä. Itse lennollahan ei oikeastaan mitään muuta ihmeellistä kun bussissa on keskipaikka vapaa. Jos siis bussilla menette. Jonkun sämpylän saat mustikkamehun lisäksi.

Siihen kuuluisaan loundgeen tietenkin pääsee. Muista katsella vahvistuksia Q:n tapaan.

Oli mulla ihan asiaakin:
se Kiinan viimeisin "onnettomuus" on ilmeisestikin varmistumassa perämiehen itsemurhaksi. Itsemurhaviesti löydettiin toki melkein saman tien, mutta nyt siitä on tihkunut jo tietojakin.



 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
No en nyt tiedä. Itse lennollahan ei oikeastaan mitään muuta ihmeellistä kun bussissa on keskipaikka vapaa. Jos siis bussilla menette. Jonkun sämpylän saat mustikkamehun lisäksi.

Siihen kuuluisaan loundgeen tietenkin pääsee. Muista katsella vahvistuksia Q:n tapaan.

Oli mulla ihan asiaakin:
se Kiinan viimeisin "onnettomuus" on ilmeisestikin varmistumassa perämiehen itsemurhaksi. Itsemurhaviesti löydettiin toki melkein saman tien, mutta nyt siitä on tihkunut jo tietojakin.



No joo ei siinä sinänsä mitään ihmeellistä olekaan mutta juuri tuo lounge kiinnostaa, samoin kuin tarjoilu koneessa. Monelle varmaan normimenoa mutta itse lennellyt useammat vuodet Wizzair/ Ryanair- osastolla joissa on vedetty karjaluokka uudelle tasolle vs verkostoyhtiöt. Ja joo A321 on koneena ja tiedossa tuo istuinjärjestely.

Edit: sen verran kyllä täytyy sanoa että olen alkanut pitää Wizzairista. Liput välillä aivan naurettavan halpoja, tyyliin Tku-Gdn-Tku 19€ viime helmikuussa. Tekee mitä lupaa enkä yleisesti ottaen kaipaa muuta vastinetta kuin ajoissa perille. Sen parikymmentä kertaa käyttänyt eikä vielä pettymyksiä sen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No en nyt tiedä. Itse lennollahan ei oikeastaan mitään muuta ihmeellistä kun bussissa on keskipaikka vapaa. Jos siis bussilla menette. Jonkun sämpylän saat mustikkamehun lisäksi.

Tällä hetkellä loungen lisäksi pelkkä priority turvassa on ihan mukava etu, jollei tasokorttia ole + toki bisneksessä saa tavarat (voi käyttää light-lippua). Koneessa nyt ei tosiaan kummoisia eroja ole, viereinen tyhjä paikka ja sentään jonkunlainen lämmin ateria + samppanja, jos sen haluaa. Tuolla hinnalla upgrade on Euroopassakin ihan järkevä.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Onko tämä ymmärrettävissä siten, että HKI-Vantaalla tökkii turvatarkastaus? Mikäli näin on niin kuinkahan pahasti, tietoni ovat ajalta enne iki-ihanaa Covidia...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä ymmärrettävissä siten, että HKI-Vantaalla tökkii turvatarkastaus? Mikäli näin on niin kuinkahan pahasti, tietoni ovat ajalta enne iki-ihanaa Covidia...
Muutama viikko sitten mentiin läpi, ei tarvinnut kaivaa laukusta mitään, en ottanut edes vyötä irti. Sujuvin kokemus aikoihin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se karmeaa, kun ei voi viittä tuntia olla röökaamatta niin siitä joutuu sitten vähän maksamaan

"Poliisi katsoi teon 16 päiväsakon arvoiseksi. Mies sai maksaakseen 496 euron sakot."


Noille narkkareille ei merkitse mikään muu kuin se, että kuinka saa pään täyteen aineita seuraavan kerran.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko tämä ymmärrettävissä siten, että HKI-Vantaalla tökkii turvatarkastaus? Mikäli näin on niin kuinkahan pahasti, tietoni ovat ajalta enne iki-ihanaa Covidia...

Vaihtelee valtavasti. Aika paljon tässä kevään mittaan lentänyt, ja välillä olisi saanut kävellä suoraan, välillä droppi ja turva näyttäneet kestävän yli puolen tunnin yhteensä (on siis ollut onni priorityyn koko ajan). Ilmeisesti työvoiman määrä menee aika ns. kintaalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku viime aikoina onnistunut korottamaan matkustusluokkaa tai saamaan kiinni asiakaspalvelijan?

Finnairista siis kyse. Ilmeisesti firmalla menee taloudellisesti niin hyvin ettei tällainen kiinnosta...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onko joku viime aikoina onnistunut korottamaan matkustusluokkaa tai saamaan kiinni asiakaspalvelijan?

Finnairista siis kyse. Ilmeisesti firmalla menee taloudellisesti niin hyvin ettei tällainen kiinnosta...

Päinvastoin, potkivat pois niin paljon väkeä että eivät ole koko keväänä vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Toisaalta ongelma on että turisti-terojen kysynnän kasvu ei tuo katetta jolla palkata asiakaspalvelua riittävästi vs. Aasian liikematkustus jota ei ole. Lisäväkeä on palkattu mutta pl. Platina-whatsapp-linja, eipä taida riittävästi kun sama tarina kuuluu aika monesta suunnasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös