Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

  • 1 153 002
  • 6 801

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä muista, mutta itse en nähnyt uusimmassa Tuuli Määtän kirjoituksessa mitään muuta kun uhriutumista.

No enpä tiedä - minusta tuo oli ihan napakasti ja selkeästi kirjoitettu teksti asiasta, mikä ei ole valtavan näkyvä ulkopuolisille ja mikä ei tietenkään kauheasti maata kaada, kuten kirjoittajakin toteaa. Jos ajattelee seurojen asemaa haastavassa taloudellisessa ja urheilullisessa kilpailutilanteessa niin erottuu yksi aika selkeä ja suuri demografia, missä selvästi olisi laajenemispotentiaalia. Eikä se ole keski-ikäiset setämiehet voivottelemassa nykyajan menoa.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Määtän kokemukset miesvaltaisissa tilanteissa on mielestäni ihan hyvä kolumnin aihe. Tuuli lienee ihan osaava luovimaan näissä tilanteissa, koska niitä tulee eteen vähän väliä. Satunnaisille näihin tilanteisiin osuville naisille voi olla varmaankin aika vaikeaa ja hämmentävää.

Mutta hallin nimi. On meillä miehillä huono brändi, jos miehiin liittyvät nimet on täysin no-no. Lisäksi sanaa kritisoidaan täysin estoitta, vaikka se on vain miessukupuolta kuvaava sana. Se ei kuvaa millaisia asiakkaita voi halliin tulla, se ei kuvaa millaista tapahtumaa siellä voidaan järjestää. Se on sponsorin nimi, joka viittaa miehiin. Miessukupuolta kuvaavana sanana itse asiassa täysin neutraali. Tieteessäkin käytetty.
 

Apheu

Jäsen
Muuten oli kyllä hyvä tuo paitsiossa-kolumni, mutta tuohon nimeen tarttuminen oli "turhaa", sillä siitä tulee vain niin mielensäpahoittaja-fiilis, kun kyseessä nyt on vain yrityksen nimi eikä taustalla mitään muuta. Muuten erittäin hyvä teksti ja avasi varmaan monelle aiheesta erilaista näkökulmaa.
 

Ralph

Jäsen
Hallin nimeksi ei ole annettu Uros vaan nimi on UROS LIVE.
Sitä minäkin oli juuri tulossa taas toitottamaan. Ei minkään hallin tai sen sponsorin nimi ole Uros vaan isolla kirjoitettu UROS. Miksikö kirjoitetaan isolla? Koska on lyhenne sanoista Universal Roaming Solutions. Pienellä kirjoitettuna se tarkoittaisi sukupuoleen viittaavaa sanaa.

Aika surkea kolumni, jos kirjoittaja mokaa ja nolaa itsensä täydellisesti jo tekemällä otsikossa ison virheen. En lue juttua, mutta siellä varmaan kerrotaan, kuinka kirjoittaja mielummin käy Turussa katsomassa Tps-Hpk-ottelun tai Lappeenrannassa Saipa-Hifk.

Toki pelkkää kirjoittajaa ei voi syyttää. Kyllä oikolukijankin pitäisi noin selkeä virhe huomata, kun se heti otsikossa näkyy.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Sitä minäkin oli juuri tulossa taas toitottamaan. Ei minkään hallin tai sen sponsorin nimi ole Uros vaan isolla kirjoitettu UROS. Miksikö kirjoitetaan isolla? Koska on lyhenne sanoista Universal Roaming Solutions. Pienellä kirjoitettuna se tarkoittaisi sukupuoleen viittaavaa sanaa.

Aika surkea kolumni, jos kirjoittaja mokaa ja nolaa itsensä täydellisesti jo tekemällä otsikossa ison virheen. En lue juttua, mutta siellä varmaan kerrotaan, kuinka kirjoittaja mielummin käy Turussa katsomassa Tps-Hpk-ottelun tai Lappeenrannassa Saipa-Hifk.

Toki pelkkää kirjoittajaa ei voi syyttää. Kyllä oikolukijankin pitäisi noin selkeä virhe huomata, kun se heti otsikossa näkyy.

Jos areenan nimi olisi kirjoitettu oikein niin kirjoitukselta ja sen agendalta olisi pohja tippunut. Aivan uskomatonta, että jonku areenan sponsorin nimi 2020-luvulla nostetaan tasa-arvo kiistaksi. Tasa-arvoisessa maailmassa UROS Live areenalle on varmasti kaikki tervetulleita ja senhän pitäisi olla sanomattakin selvää, mutta keinotekoista vastakkainasettelua halutaan pitää yllä edelleen.
 

Noma

Jäsen
Sitä minäkin oli juuri tulossa taas toitottamaan. Ei minkään hallin tai sen sponsorin nimi ole Uros vaan isolla kirjoitettu UROS. Miksikö kirjoitetaan isolla? Koska on lyhenne sanoista Universal Roaming Solutions. Pienellä kirjoitettuna se tarkoittaisi sukupuoleen viittaavaa sanaa.

Jos nimi tulisi noista sanoista, niin se pitäisi lyhentää URoS. Nyt kokonaan isolla kirjoitettuna se on vain tehokeino, ja koska suomen kielioppisäännöt eivät tunne tehokeinona käytettyjä isoja kirjaimia, niin se kuuluukin kirjoittaa Uros. Ihan sama tilanne on esimerkiksi Jypin, Kooveen tai Tuton kohdalla.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Zoidbergin kolumnissa: Ensin mietitään, mikseivät miehet lue aikakausilehtiä - sitten aikakausilehdelle annetaan nimeksi mE nAISET

Tuuli Määttä, saanko minä miehenä lukea Me Naiset lehteä? Yllättävän iso jupakka tästä keissistä on tullut, kun kuitenkin oikeasti harva ihminen on tuon nimen tuominnut. Suomessa kuitenkin äärivihreitä ei onneksi hirveästi ole, mutta yllättävän ison jutun he ovat saaneet nostettua. Antaa tuulimäättien valittaa yritysten nimistä ja keskitytään muut oikeisiin ongelmiin.

On äärimmäisen ikävää, jos Tuuli Määttä on joutunut seksismin kohteeksi. Nimenomaan JOS, sillä nettiin voi kuka vain kirjoitella mitä tahansa. Varsinkin silloin uskottavuutta toimittajan puheista syö se, ettei osaa otsikoida näkemystään virheettömästi.

Entä jos ei juo limsaa? Silloin ei ilmeisesti ole tervetullut Hartwall Arenalle tai Gatorade Centeriin?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka moni heteromies on kirjoittanut esimerkiksi suosituille kauneudenhoitosivustoille kolumneja, miten he tuntevat olonsa ulkopuoliseksi kauneudenhoitoalalla, ja miten esimerkiksi Mary Kay tuotemerkki loukkaa heitä, eivätkä he tunne sitä omakseen, koska siinä viitataan selvästi naiseen. Kuinka moni mies tästä ottaa itseensä? Tasa-arvo my ass. Tää on taas jotain aivan turhaa uhriutumista, kun ei asiat mene naisen oman pään mukaan. Kasvattakaa pallit, naiset. Älkää kirjaimellisesti, vaan kuvainnollisesti. Life is life ja niin edespäin. Mennään eteenpäin.
 

Ralph

Jäsen
Jos nimi tulisi noista sanoista, niin se pitäisi lyhentää URoS. Nyt kokonaan isolla kirjoitettuna se on vain tehokeino, ja koska suomen kielioppisäännöt eivät tunne tehokeinona käytettyjä isoja kirjaimia, niin se kuuluukin kirjoittaa Uros. Ihan sama tilanne on esimerkiksi Jypin, Kooveen tai Tuton kohdalla.
Eli koska yhtiön nimessä on kieliopillinen virhe, Jatkoajan tehtävä on kirjoittaa nimi eri tavalla kuin itse yhtiö toimii? Hassua kyllä, Jatkoaika kirjoittaa JYP:n isoilla kirjaimilla. Miksi Jatkoajan linja heittelee eli UROS kirjoitetaan Uros, mutta JYP kirjoitetaan JYP?

UROS on muuten englanninkielinen lyhenne, eikä suomen. Jos toisen kielisessä nimessä on suomeksi kielioppivirhe, pitääkö se korjata?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuinka moni heteromies on kirjoittanut esimerkiksi suosituille kauneudenhoitosivustoille kolumneja, miten he tuntevat olonsa ulkopuoliseksi kauneudenhoitoalalla, ja miten esimerkiksi Mary Kay tuotemerkki loukkaa heitä, eivätkä he tunne sitä omakseen, koska siinä viitataan selvästi naiseen. Kuinka moni mies tästä ottaa itseensä? Tasa-arvo my ass. Tää on taas jotain aivan turhaa uhriutumista, kun ei asiat mene naisen oman pään mukaan. Kasvattakaa pallit, naiset. Älkää kirjaimellisesti, vaan kuvainnollisesti. Life is life ja niin edespäin. Mennään eteenpäin.

Aika moni uros näyttää ottaneen tässäkin ketjussa itseensä, osa jo kuviteltujen kielioppivirheiden perusteella otsikosta juttua lukematta.

Oikein alleviivaa jutun ydintä.
 

Noma

Jäsen
Eli koska yhtiön nimessä on kieliopillinen virhe, Jatkoajan tehtävä on kirjoittaa nimi eri tavalla kuin itse yhtiö toimii? Hassua kyllä, Jatkoaika kirjoittaa JYP:n isoilla kirjaimilla. Miksi Jatkoajan linja heittelee eli UROS kirjoitetaan Uros, mutta JYP kirjoitetaan JYP?

Tähän en osaa vastata, mielestäni Jyp pitäisi kirjoittaa myöskin kieliopillisesti oikein.

UROS on muuten englanninkielinen lyhenne, eikä suomen. Jos toisen kielisessä nimessä on suomeksi kielioppivirhe, pitääkö se korjata?

Teksti on suomenkielistä eli siihen pätevät suomen kielioppisäännöt. Kotuksen linjauksen mukaisestihan esimerkiksi eräs Applen puhelinmalli pitäisi kirjoittaa Iphone. Harvahan tätä toki toteuttaa, mutta ei niin tekemistäkään voi vääräksi sanoa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun selaat lehtihyllyä, tuleeko sinulle fiilis, että kaikista vaihtoehdoista juuri Me Naiset on sinulle suunnattu aikakauslehti ja se haluaa sinut lukijakseen?
Tulee jos olen kiinnostunut sen sisällöstä. Se on sama, vaikka sen nimi olisi "peräkammarin pojat Ruotsissa", jos tiedän sen sisällön ja se sisältö minua henkilökohtaisesti kiinnostaa. Ja älkää väittäkö, ettei Tuuli Määttä tiedä, mitä jäähalleissa tehdään.
 

IceMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trashers, Flyers
Saat lukea. Kun selaat lehtihyllyä, tuleeko sinulle fiilis, että kaikista vaihtoehdoista juuri Me Naiset on sinulle suunnattu aikakauslehti ja se haluaa sinut lukijakseen?

Jos kuulen, että Me naisissa on hyvä artikkeli mielenkiintoni kohteesta, niin tulee. Ei kai kukaan Hakametsän jäähalliin ole saapunut sen nimen perusteella vaan tapahtuman takia..

Muuten ihan ok, vaikka en näkökulmaa ostakkaan, mutta vertaaminen autohuoltoihin oli ontuvaa. Jos autokorjaamo huoltaa vain hondia niin ei kai kukaan muukaan mersua sinne aja. Mutta jos autokorjaamon nimi on Hondala ja se tarjoaa palveluita myös mersulleni, niin miksei.
 

Ralph

Jäsen
Tähän en osaa vastata, mielestäni Jyp pitäisi kirjoittaa myöskin kieliopillisesti oikein.
Eli Jatkoajan on turha perustella mitään millään kielioppiasioilla, kun itse tekee jatkuvasti saman virheen. Yhtenäistä linjaa ei ole.

Kielioppivirhe tai ei, niin tämä pätkä otsikossa "sitten liigahallille annetaan nimeksi Uros" ei pidä paikkansa. Yhdenkään liigahallin, nykyisen tai tulevan, nimi ei ole "Uros".
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Saat lukea. Kun selaat lehtihyllyä, tuleeko sinulle fiilis, että kaikista vaihtoehdoista juuri Me Naiset on sinulle suunnattu aikakauslehti ja se haluaa sinut lukijakseen?
Ei tule, koska minua ei kiinnosta kyseisen lehden asiat. Jos Me Naiset lehdessä keskustellaan jääkiekosta niin tietenkin minulle tulee sellainen olo että se haluaa minut lukijakseen, koska jääkiekko kiinnostaa minua.

On kyllä tyhmiä Ilves ja Tappara. Antaa muille tasoitusta siinä, ettei halua naisia tukemaan seuran lipputuloja. Jos Ilves saa normaalisti 6000 katsojaa niin monikohan niistä olisi naisia? Jotain 1500 ehkä? Kelpaa toki varmasti muille se, että tamperelaiset seurat eivät halua kuulemma naiskatsojia.

Teksti on suomenkielistä eli siihen pätevät suomen kielioppisäännöt. Kotuksen linjauksen mukaisestihan esimerkiksi eräs Applen puhelinmalli pitäisi kirjoittaa Iphone. Harvahan tätä toki toteuttaa, mutta ei niin tekemistäkään voi vääräksi sanoa.
"Tuotenimen iPhone oikeinkirjoitusperiaatteiden mukaiset kirjoitusasut ovat I-phone ja Iphone. Alkuperäistä asua iPhone voi kuitenkin myös käyttää" terveisin Kielitoimistonohjepankki.fi

Täytyy siis jokaisen ymmärtää, että UROS ja uros ovat kaksi eri asiaa. Kuten esimerkiksi Puola ja puola ovat kaksi eri asiaa. Suomen kielessä ei turhaan ole isoja alkukirjaimia. Niillä on merkitystä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eli Jatkoajan on turha perustella mitään millään kielioppiasioilla, kun itse tekee jatkuvasti saman virheen. Yhtenäistä linjaa ei ole.

Kielioppivirhe tai ei, niin tämä pätkä otsikossa "sitten liigahallille annetaan nimeksi Uros" ei pidä paikkansa. Yhdenkään liigahallin, nykyisen tai tulevan, nimi ei ole "Uros".

Tämä metakeskustelu on myös yksi hyvin yleinen tapa viedä huomiota pois tasa-arvokeskustelusta. Kuunnelkaa nyt kun spleinaan, se akka on naurettava ja mokannut ja nolannut, älkää kuunnelko mitä se koittaa sanoa!
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Naisena koen, että tekstissä oli hyviä huomioita.

Toisaalta taas esim. tämäntyyppinen ajattelu häiritsee.


”Kun olin lapsi, uskoin, ettei sukupuolellani ole merkitystä. Minua kiinnostivat metsät enemmän kuin vaatteet, leikin sekä Barbieilla että pikkuautoilla ja katsoin pojille suunnattuja piirrettyjä, kunnes löysin Tähtien sodan ja sci-fin. Samoihin aikoihin kiinnostuin myös jääkiekosta.

Vähän vanhempana uskoin pitkään, ettei sukupuolellani ole merkitystä, kunhan en itse tee siitä numeroa. Halusin menestyä elämässäni älyllisillä kyvyilläni ja henkilökohtaisilla saavutuksillani ja pyrin toisinaan jopa ottamaan etäisyyttä toisiin naisiin, jotta minua ei nähtäisi heidän kaltaisenaan.”


Jos haluaa arvostusta naisena pitää myös itse arvostaa muitakin kuin itsensä kaltaisia naisia. Iän myötä on pakko ollut oppia tuo asia. Sinne jäähallillekin mahtuu hyvin erilaisia tyttöjä ja naisia ihan yhtä lailla kuin poikia ja miehiäkin.

Kannattajana olen itse aina kokenut jääkiekkokatsomon hyvinkin tasa-arvoisena paikkana. Me vastaan te- ajattelu on lähinnä kotijoukkueen ja vierasjoukkueen kannattajien kesken ja se kuuluu penkkiurheiluun.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Tämä metakeskustelu on myös yksi hyvin yleinen tapa viedä huomiota pois tasa-arvokeskustelusta. Kuunnelkaa nyt kun spleinaan, se akka on naurettava ja mokannut ja nolannut, älkää kuunnelko mitä se koittaa sanoa!
Vaikka kuinka asiaa kääntää tai vääntää, niin onhan toimittaja silloin mokannut ja hieman nolannut itsensä, kun kirjoittaa yrityksen nimen väärin.

Onko yrityksen nimeäminen tasa-arvokysymys? Mielestäni on silloin, jos siinä on rasististia, seksistisiä yms. termejä, mutta tässähän niitä ei ole. Sama asiahan on nimetä lehti Me Naiset -nimellä. Tai saako naiset käydä Linnanmäellä laitteessa nimeltään ukko?

Minulle tasa-arvo on ennen kaikkea kohtelua. Jos Ilves tai Tappara selvästi sanoisi, että ihmisryhmä X ei ole tervetullut meidän peleihin, niin silloin on oikeasti kyseessä syrjintää. Tässä tapauksessa syrjintää on äärimmäisen hankala nähdä.
 

Ralph

Jäsen
Tämä metakeskustelu on myös yksi hyvin yleinen tapa viedä huomiota pois tasa-arvokeskustelusta.
Aika hakemalla haettua tasa-arvokeskustelua. Yrityksen nimi on UROS, mutta kukaan ei ole väittänyt, että nimi liittyisi sukupuoliin tai etteikö nainen saisi käydä kyseisen yhtiön sponsoroimassa hallissa. Samalla tavalla jos pelipaidassa lukee "SAVINAINEN", kukaan ei ole kieltänyt miestä käyttämästä sitä pelipaitaa.

Se, että ottaa yhtiön nimestä nokkiinsa, ei ole yhtiön itsensä vika. Minua ei haittaa käyttää Elisan liittymää, käyttää Naistenlahdessa tuottetua sähköä tai vierailla Sarankulmassa. Jokaisessa on viittaus naispuoleiseen henkilöön, mutta ei ne minua haittaa, enkä koe niiden olevan vain naisia varten. Se, että jonkun nimi ei miellytä, niin sillä ei ole tasa-arvon kanssa mitään tekemistä.

"Miesvaltaisissa yhteisöissä toimivat naiset joutuvat rutiininomaisesti selviämään tilanteista, jollaisiin miehet eivät koskaan joudu".

Esimerkiksi kukaan stuertti tai miespuoleinen sosiaalityöntekijä ei ole koskaan joutunut vastaavaan tilanteeseen, kuin jääkiekkoa seuraava nainen?
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
HIFK:n junnut pelaa kotiottelunsa Elisa-Areenassa. Mitähän tämä Määttä odottaisi sieltä löytävänsä? Ei nyt ihan heti tule mieleen yhtään jäähallia, jonka sponsorinimi kertoisi hallin käyttötarkoituksesta. Onhan tuo UROS LIVE aika hassu nimi jäähallille, muttei mitenkään poikkeuksellinen. Määtän logiikalla kun itse tykkään ottaa pelissä oluen, enkä urheilujuomaa en voisi mennä peliin Gatorade Centeriin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ilmeisesti Helsinki Garden ei herätä ärtymystä noin niinkuin tasa-arvon kannalta. Ei vaikka garden on maskuliininen sana. Le garden. On tärkeää pitää loitolla kaikki sellaiset sponsorit, joilla nimi viittaa miehisyyteen (vaikka vahingossa kuten UROS). En muista, että ELISA -areenasta oltaisiin käyty keskustelua tästä vinkkelistä. Hyvä, että käydään nyt. Sotilasliitto NATO on myös outo valinta nimeksi. Aviomiehen siskosta nimen ottaminen on kuitenkin vahvasti feministinen kannanotto.
 
Suosikkijoukkue
#17 & #29
"Jatkoaika.com on suurin suomalainen jääkiekkoon erikoistunut verkkolehti "

Miksi kuitenkin joudun aloittamaan sunnuntaini lukemalla jonkun epävarman poikatytön kirjoituksen siitä, kun on saanut jollain räkäsellä risteilyllä seksuaalisia ehdotuksia joltain känniläiseltä mieheltä?

Toivon todella, että näiden feminististen, tasa-arvoa huutelevien siilitukkien aikakausi päättyy tämän coronan jälkeen. Ollut liian helppoa ja liian vähän vaikeuksia, ja tässä on oikein hyvä esimerkki lopputuloksesta.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Mun mielestä Määtän kannattaisi kolumnissaan mieluummin pohtia sitä, että miksi Ilveksen miesjoukkue pelaa kotiottelunsa Hakametsässä, kun taas naisjoukkueen kotihalliksi on profiloitunut Tesoman jäähalli.

En tiedä siirtyykö naisjoukkue tulevaan UROS LIVE -halliin. Jos ei, niin ehkä pitäisi vai pitäisikö? Miksi ei pitäisi?

Typerä nimessä junnaaminen pitäisi lopettaa. Se ei johda mihinkään.

Tässä kohtaa päätin lukea jutun. Harmi että muuten hyvä juttu oli pilattu jo otsikossa. En millään usko, etteikö naiset voisi hyvällä mielellä kansiareenaan astua. Oli nimi mikä tahansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös