Kertausharjoutuksista

• 2 500
  • 17

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kolahtipa eilen postilaatikosta kertausharjoituskutsu Turun ja Porin Sotilasläänin Viesti- ja esikuntakomppaniaan. No, ei tarvitse/saa mennä metsään vaan kahdeksi päiväksi kasarmille.

Onko kellään kokemuksia näistä muutaman päivän kasarmiharjoituksista? Mikä niissä on meininki?

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsinaisista kasarmikertauksísta ei ole kokemusta, mutta kahden päivän vapaaehtoisista kyllä on. Olin viime kesän alussa vapaaehtoisena kertaamassa ja kokemus oli positiivinen yllätys. Intistä tuttu äkseeraaminen oli poissa, ja kouluttajina oli lähinnä reserviläisjohtajia. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä maku suuhun, vaikka nukkua ei paljoa ehtinytkään, toimintaa oli kyllä paljon. Erittäin miellyttävää oli huomata, että oma ampumataito oli edelleen tallessa, res.alik paukutti 10 laukauksella 92 pistettä...

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kävin intin 80-luvun puolessa välissä RVL:n sissikomppaniassa. Sitten 90-luvun alussa Helsinkiin yritettiin perustaa/perustettiin erillinen kaupunkisissikomppania, jonka harjoituksiin minutkin erikoisjoukkojen mies kutsuttiin. Täytyy sanoa, että oli niin surkean löysä ohjelma eikä mitään järkeä koko touhussa. Olimme viisi päivää Santiksessa, tekemättä mitään. Ja meidät koulutettiin muka suojelemaan kriittisesti tärkeitä paikkoja, Eduskunta, Yle jne. Seuraavaa kertausharjoitukseen onneksi ei tarvinnut mennä, kun loukkasin polveni niin pahasti fudiksessa. Toivottavasti nykyään on jotain järkeä näissä harjoituksissa, sillä on tosi turhauttavaa olla duunista veke, tekemättä mitään hyödyllistä.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari vuotta sitten kavin tuollaisessa kahden paivan harjoituksessa. Se oli puoliksi kasarmilla ja puoliksi maastossa. Erittain positiivinen kokemus. Ohjelmaa oli sopivasti, ei liikaa, muttei siina kylla hikikaan tullut. Pari oppituntia aselajin, omassa tapauksessani IT:n, nykypaivasta, video taistelukentan kuvauksesta, RK-ammunta, lahitaisteluharjoitusta ja asemien tiedustelua. Sitten tietenkin saunottiin, paistettiin makkaraa ja juteltiin niita naita. Kouluttajaksi sattui viela vanha tuttu varusmiesajoilta. Mene ihmeessa sinne, ei siina mikaan sotahullu tarvitse olla! Ja saahan siita ne kertauspaivat plakkariin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse olen pohdiskellut vähän sellaista, että voisikohan aseettomana yrittää kertaamaan vapaaehtoisesti, meille kun ei taideta sitä kertauskutsua lähettää kuin vahingossa. Ihan vakavissani olen kertauksia miettinyt, meninpä siitä vielä kihlatulleni kertomaan! Saatte arvata mielipiteen... ;)

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Jii
Kolahtipa eilen postilaatikosta kertausharjoituskutsu Turun ja Porin Sotilasläänin Viesti- ja esikuntakomppaniaan. No, ei tarvitse/saa mennä metsään vaan kahdeksi päiväksi kasarmille.

Onko kellään kokemuksia näistä muutaman päivän kasarmiharjoituksista? Mikä niissä on meininki?

Juuri oli pari kuukautta sitten viiden päivän kasarmikertausharjoituksessa. Äärimmäisen rento meininki ja joka ilta oli mahdollisuus lähteä kotiin yöksi. Suosittelen kaikille todellinen loma:D Rento meininki voi myös johtua siitä, että paikalle oli kutsuttu pelkkiä res. upseereja.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ei meitä..

..miehistön edustajia taida kukaan kaivata, kun kerran kutsua ei oo näkynny..:o

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Ei meitä..

Viestin lähetti M@rko77
..miehistön edustajia taida kukaan kaivata, kun kerran kutsua ei oo näkynny..:o
Tuo harjoitus on upseereilla kaksipäiväinen ja miehistöllä yksipäiväinen, joten kyllä siihen ainakin molempia tarvitaan.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
-98 kun Tykkivene Karjalalta poistuttiin meille sanottiin, että ei tarvi odotella kertauskutsua sillä määrärahoja ei ole. Hienoahan se olisi vielä Karjalalle päästä, ennen sen romuttamista, joka tapahtuu nykytiedon mukaan noin vuonna 2005.

-ipa rules

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä ole viestin res. kersanttikaan saanut vielä kutsua, vaikka kotiuttamisesta on jo kulunut 1 vuosi ja 4 kk... Viestissä pitäisi tulla kutsu parin vuoden sisällä, mutta mitään ei ole kuulunut. Se saattaa vaikuttaa, että meidän joukkueesta tehtiin täydennysjoukkue, eli ketään ei sijoitettu. Jos sijoitusta ei kuulu, niin voi olla, että meikäläisellä menee vielä pitkään, ennen kuin kutsu tulee...

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Sistis
Eipä ole viestin res. kersanttikaan saanut vielä kutsua, vaikka kotiuttamisesta on jo kulunut 1 vuosi ja 4 kk...
No, minä odotin 6 v 8 kk ennenkuin se vaaleanpunainen kirje tuli. Joten odota vaan rauhassa.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Merisotakoulusta poistuin reservin (vihreänä) matruusina 10.10.1995 ja yhä odottelen ensimmäistä kutsua.. tai siis, enpä juuri odottele, ei voisi vähempää kiinnostaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Jii

No, minä odotin 6 v 8 kk ennenkuin se vaaleanpunainen kirje tuli. Joten odota vaan rauhassa.

Heh, varmasti odotan, mielelläni vielä kauemminkin. Eipä silti, tätini mies, sotilasarvoltaan res. vänrikki, ikää jo 60v, ei joutunut kertaamaan päivääkään...

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
No jo on kertaukset nössöksi menneet tai intiltä rahat loppuneet. Kasarmilla lojutaan päivät ja yöksi kotiin. Ja miehistöllä oikein yhden päivän kertausharjoituksia.

Toista se oli aikanaan. Minäkin olen kolmeen otteeseen ryöminyt pitkin Etelä-Suomen metsiä viikon aina kerrallaan. Onneksi joka kerta kesällä, niin ei ole ollut muuta riesaa kuin hyttyset ja paarmat.

Ilmeisesti meikäläinen on huono oppimaan kun on niin usein pitänyt kerrata.

Rocco

Jäsen
Itse kotiuduin 4.2.-92 ja kertaamassa olin keväällä -95. Juuri noiden ns. legendaaristen MM-kisojen aikaan siis.

Kukaan koko parisataisesta miesmäärästä ei nähnyt noita paria ekaa matsia jotka pelattiin metsäkeikan aikana. Paitsi meidän teltta. Onneksemme pääsin majoittumaan johtotelttaan ja sinne tietysti kaivettiin johdot joiden avulla päästiin nauttimaan kisojen tunnelmasta.

Ai niin, olihan siellä ihan hauskaa olla.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Mulle on tullut kaksi kutsua kertaamaan.
Ensimmäinen tuli joskus loppukesästä 95.
Ohjelmassa olisi ollut 10pv:n leiri Niinisalossa.. Tuosta sain verukkeiden varjolla vapautuksen (muija raskaana, ei pärjää kymmentä päivää yksin, kun selkä on kipeä ;) ), eikä reissuun tarvinnut lähteä.

Seuraavan halvauksen sain tuossa menneellä heinäkuulla, kun aamupostia plärätessäni käsiin osui Puolustusvoimien edelleen niin kovin tutun ja masentavan näköinen kirjekuori..
Siinä sitä vittuuntuneena lueskelin ja näin jo mielessäni itseni ryömimässä sateisessa lokakuussa jossain Säkylän inhassa metsässä, kunnes huomasin ylhäällä olevan tekstin..
Siinä luki _Vapaaehtoinen kertausharjoitus_ ..
Siis vapaaehtoinen, onko sellaisiakin! Hyvä että on!
Huh huh, että helpotti! Lappu lensi välittömästi roskakoriin ja jatkoin tyytyväisenä aamutoimiani.

Eli vielä ei ole siis kertaamaan tarvinnut lähteä

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meillä VMTK-miehet ovat sodanajan tehtäviltään rk-taistelijoita, joten eipä tarvinne kertaamaan mennä. Joku joskus taisi kertauksista kysyä, ja hän sai auktoriteeteiltä kyynisen vastauksen: "Mitäs rk-miehet kertaisi? Tupakkapaikan siivousta vai?"

Eipä kyllä yhtään haittaa ettei takaisin tarvitse mennä. Mutta jos vapaaehtoiseen kertaukseen kutsu tulisi, saattaisin jopa mennä - ei kai ne hommat kertauksissa voi kovin vaikeita olla, kun ei itse palveluksen aikanakaan tarvinnut juuri mitään tehdä.

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kertauksista

Itse pääsin intistä pois 80 luvun lopussa,vaikka hilkulla oli etten jäänyt sinne hommiin(Kessuksi).Kertaus lappuja on sen jälkeen tipahtanut kaksi kertaa,mutta en ole voinut lähteä.Meillä on pieni firma,jossa kaikkia hemmoja tarvitaan ja kun olen yksi omistajista niin eipä ole kertauksiin tullut mentyä.

Kerran kiukuttelin omistaja kavereilleni,että saatana kyllä sinne nyt pitää militaristin päästä,nämä sanoivat siihen,jotta mene vaan osa lomista palaa sinne metsään.Onhan noita muitakin kirjeitä tipahdellut mm.Vapaaehtoinen aliupseereille suunnattu harjoitusammunta kiinteällä Rt:llä,olisi varmaan ollut ihan mielenkiintoista kun itse palvelin moottoroidussa KUNINKAALLISESSA Rannikkotykistössä.

Mutta asiat ovat jo muuttuneet ja minä niitten mukana,musta on tullut pikku hiljaa löysä ylipainoinen pikku paska,joka nykyään taistelee viiden minuutin Pastapussin kanssa paljon mielummin kun ryynää jossain metsässä.

Näin ne asiat etenee ystävät.....Hörpssssss!!!!!!!!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy