Keskusta

  • 621 021
  • 5 143

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Demokratiaan en kirjoituksessani ottanut mitään kantaa, vain siihen kuinka sitä tulkitaan. Mutta senhän varmaan ymmärsitkin.
En ymmärtänyt. Itse viittasin demokratian tylsyyteen siinä mielessä että tällä foorumilla muutama propellipää kirjoittelee jonkun höpönassuisen liberaalihörhöpuolueen puolesta, vakuutellen sen ylivertaisuutta ja samalla ilmaisen aidosti uskoen puolueen mahdollisuuteen tulevaisuudessa.

Ja sitten paluu realismiin. Niin kauan kun maassamme demokratiaa tulkitaan millään järjellisellä tavalla, kyseisellä puolueella ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia yhtään minnekään. Eikä tilanne siitä muuksi muutu vaikka kuinka taputtelette foorumilla toisianne selkään ja arvostelette muita puolueita. Jotka kuitenkin ovat vallankahvassa kiinni ja tälle on hyvä syy.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
En ymmärtänyt. Itse viittasin demokratian tylsyyteen siinä mielessä että tällä foorumilla muutama propellipää kirjoittelee jonkun höpönassuisen liberaalihörhöpuolueen puolesta, vakuutellen sen ylivertaisuutta ja samalla ilmaisen aidosti uskoen puolueen mahdollisuuteen tulevaisuudessa.

Ja sitten paluu realismiin. Niin kauan kun maassamme demokratiaa tulkitaan millään järjellisellä tavalla, kyseisellä puolueella ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia yhtään minnekään. Eikä tilanne siitä muuksi muutu vaikka kuinka taputtelette foorumilla toisianne selkään ja arvostelette muita puolueita. Jotka kuitenkin ovat vallankahvassa kiinni ja tälle on hyvä syy.
Onneksi meillä on sentään Alexander Stubb edustamassa hörhöyttä eli oikeisto-liberalismia ettei vain se ainoa realismi ole sinun konservatismisi. Ärsyttääkö sinua se että samaa mieltä olevat peukuttavat toistensa kirjoituksia silloinkin kun olet itse erimieltä? Suositten eriäviinkin mielipiteisiin tutustumista päänaukomisen sijaan. Liberalistien kutsuminen propellipäiksi kertoo kyllä enemmän sinusta kuin meistä. Mutta mikäs siinä, olemmehan selkeästi erimieltä monista asioista, en silti ala sinua nimittelemään hallituspuolueen edustajien somekirjoituksistakin tutuksi tulleilla termeillä. Sellaista se valtaan pääsy näinä päivinä tekee.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Onneksi meillä on sentään Alexander Stubb edustamassa hörhöyttä eli oikeisto-liberalismia ettei vain se ainoa realismi ole sinun konservatismisi. Ärsyttääkö sinua se että samaa mieltä olevat peukuttavat toistensa kirjoituksia silloinkin kun olet itse erimieltä? Suositten eriäviinkin mielipiteisiin tutustumista päänaukomisen sijaan. Liberalistien kutsuminen propellipäiksi kertoo kyllä enemmän sinusta kuin meistä. Mutta mikäs siinä, olemmehan selkeästi erimieltä monista asioista, en silti ala sinua nimittelemään hallituspuolueen edustajien somekirjoituksistakin tutuksi tulleilla termeillä. Sellaista se valtaan pääsy näinä päivinä tekee.
Minä en oikein ymmärrä kaikkea kirjoittamaasi kysymystä jne tässä yhteydessä taikka missään muussakaan yhteydessä. Jotakin kysymyksiisi liittyvää vastatakseni kuitenkin: ei minua ärsytä mikään peukuttelu. Asia joka mieleeni tarttui ei ollut sinun sanomaasi joten sinun ei tarvitse siihen vastatakaan mutta se tuossa vähän edempänä oli ja kuului että meillä olisi tilausta liberaalioikeistolaiselle oikeistopuolueelle jne jolla oman ymmärrykseni mukaan viitataan juurikin siihen liberaalipuolueeseen joka oli EK-vaaleissa mukana saamatta yhtään edustajaa läpi. Mieleen herää kysymys että miten sille on tilausta jos eivät saa kannatusta joka realisoituu edes yhtenä edustajapaikkana? Kun kansa on kuitenkin sitä mieltä että puoluetta ei Eduskuntaan tarvita ja kokonaan muut tahot ovat sopivampia pyörittämään yhteiskuntaa ja ratkomaan avoimina olevia ongelmia. Propellipää-viittaukseni liittyy pieneen porukkaan ihmisiä jotka omasta mielestään uskovat pystyvänsä parempaan mutta eivät pysty vakuuttamaan muita asiastaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Asia joka mieleeni tarttui ei ollut sinun sanomaasi joten sinun ei tarvitse siihen vastatakaan mutta se tuossa vähän edempänä oli ja kuului että meillä olisi tilausta liberaalioikeistolaiselle oikeistopuolueelle jne jolla oman ymmärrykseni mukaan viitataan juurikin siihen liberaalipuolueeseen joka oli EK-vaaleissa mukana saamatta yhtään edustajaa läpi. Mieleen herää kysymys että miten sille on tilausta jos eivät saa kannatusta joka realisoituu edes yhtenä edustajapaikkana?
Tilausta varmaan olisi, mutta se vaatisi sen että puolueella nähtäisiin realistisia mahdollisuuksia menestyä. Eli koska ei nähdä että puolue voisi menestyä niin ei nähdä järkevänä äänestää kyseistä puoluetta. Eli ollaan hyppäämässä kelkkaan vasta kun nähdään oikea mahdollisuus menestyä. Jotkut varmaan myös katsovat yleistä tilannetta, että onko järkevämpää äänestää sitä puoluetta jolla on parhaat mahdollisuudet ajaa oikeistolaisten asiaa (eli Kokoomusta) vaikka siellä onkin nyt menossa siirtymää konservatiivisempaan suuntaan. Itse toki olen puoluetta äänestänyt sekä 2019 että 2023 Eduskuntavaaleissa, mutta eipä jäänyt oikein mitään käteen.

Sinällään toki tämä palsta on melko huono barometri sen suhteen mistä politiikassa pidetään yleisesti Suomessa. Ei ole nuo erilaiset palstalla tehdyt eduskuntavaaligallupit kovin hyvin peilanneet todellisuutta tähän mennessä enkä näe että tuossa mitään ihmeempää muutosta on tulossa.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mieleen herää kysymys että miten sille on tilausta jos eivät saa kannatusta joka realisoituu edes yhtenä edustajapaikkana?
Arvalla vastaan että moni (minä mukaanlukien) taktikoi äänestäessään. Kokoomuksessa on aina ollut liberaali ja konservatiivi siivet. Ehkä moni liberaali äänestää Kokoomusta jos ei halua sosialistien tai maalaissosialistien voittavan? Mutta nyt kun puolue on siirtynyt persujen kainaloon konservatiivisia arvoja jakamaan, puuttuu meiltä oikeistoliberaali -puolue. Liberalismin ja konservatismin välinen ideologinen ero on merkittävä ja oleellinen. Ja silloin on tilaus kun vastavoima puuttuu. Ihmisiä jotka korostavat yksilön vapautta ja vastuuta on muitakin kuin minä. Valitettavasti valtion valtaa ja perinteisiä arvoja suosivia on enemmistö mutta toivottavasti se asetelma vielä muuttuu. Suomessa ja Venäjällä on poikkeuksellisen suuri kaipuu ylhäältä tulevaan määräysvaltaan. Suomessa elvistellään vieläkin kuinka oltiin ensimmäisten joukossa antamassa naisille äänioikeus. Tänä päivänä Suomi on euroopan takapajula jossa jumalan pilkka on kielletty, eutanasia on kielletty, alkoholipolitiikka laahaa vuosikymmeniä muita jäljessä, talous sakkaa jne. Sitä kaikkea vastaan on liberaalit ja sille on tilaus. Ainakin haluan uskoa niin.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Arvalla vastaan että moni (minä mukaanlukien) taktikoi äänestäessään. Kokoomuksessa on aina ollut liberaali ja konservatiivi siivet. Ehkä moni liberaali äänestää Kokoomusta jos ei halua sosialistien tai maalaissosialistien voittavan? Mutta nyt kun puolue on siirtynyt persujen kainaloon konservatiivisia arvoja jakamaan, puuttuu meiltä oikeistoliberaali -puolue. Liberalismin ja konservatismin välinen ideologinen ero on merkittävä ja oleellinen. Ja silloin on tilaus kun vastavoima puuttuu. Ihmisiä jotka korostavat yksilön vapautta ja vastuuta on muitakin kuin minä. Valitettavasti valtion valtaa ja perinteisiä arvoja suosivia on enemmistö mutta toivottavasti se asetelma vielä muuttuu. Suomessa ja Venäjällä on poikkeuksellisen suuri kaipuu ylhäältä tulevaan määräysvaltaan. Suomessa elvistellään vieläkin kuinka oltiin ensimmäisten joukossa antamassa naisille äänioikeus. Tänä päivänä Suomi on euroopan takapajula jossa jumalan pilkka on kielletty, eutanasia on kielletty, alkoholipolitiikka laahaa vuosikymmeniä muita jäljessä, talous sakkaa jne. Sitä kaikkea vastaan on liberaalit ja sille on tilaus. Ainakin haluan uskoa niin.
Jos etsitte syytä heikkoon menestykseenne niin etsikää se ennen kaikkea itsestänne, ei muista. Tuo kepulaisten ylimielinen tyyli ei vain toimi. Näin vastaan minä arvalla.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mulla nyt vielä tuli sellainen ajatus mieleen jonka voisin esittää kysymyksenä Liberaalipuolueen kannattajille että jos Persut on teille nyt jonkinlainen kirosana niin mikä olisi se hallituksen koostumus jossa mukana olisi liberaali-Kokoomus mutta ei Persuja ja joka silti tekisi talouden tervehdyttämispolitiikkaa halutulla tavalla? Hallitus Demareiden kanssa? Käsitykseni mukaan Kokoomus ja Persut ovat kuitenkin aika yksimielisiä siitä miten tulee toimia joskin on vaikea kuvitella että SDP Persujen asemesta suostuisi toimimaan samaan tyyliin joka miellyttäisi myös Kokoomusta. Plus että hallitukseen otettaisiin mukaan lisää liberaalipuolueita kuten Vasemmistoliitto ja Vihreät, kenties myös RKP.
Nyt en osaa sanoa mutta kenties SDP voisi suostua enemmän nimimerkin @Erkka Lapanen linjoille jossakin eutanasia-asiassa tms (ehkä Persut vastustaa sitä, en tiedä) mutta koko asia vaikuttaa hieman detalji-tasoiselta jolla ei ole kuin hyvin marginaalinen merkitys talouden kuntoonlaiton näkökulmasta. Jos tuonkaltaisia asioita laitettaisiin kuntoon mutta taloutta ei niin kehitys etenisi parempaan suuntaan kuin mihin nyt pyritään?
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mulla nyt vielä tuli sellainen ajatus mieleen jonka voisin esittää kysymyksenä Liberaalipuolueen kannattajille että jos Persut on teille nyt jonkinlainen kirosana niin mikä olisi se hallituksen koostumus jossa mukana olisi liberaali-Kokoomus mutta ei Persuja ja joka silti tekisi talouden tervehdyttämispolitiikkaa halutulla tavalla? Hallitus Demareiden kanssa? Käsitykseni mukaan Kokoomus ja Persut ovat kuitenkin aika yksimielisiä siitä miten tulee toimia joskin on vaikea kuvitella että SDP Persujen asemesta suostuisi toimimaan samaan tyyliin joka miellyttäisi myös Kokoomusta. Plus että hallitukseen otettaisiin mukaan lisää liberaalipuolueita kuten Vasemmistoliitto ja Vihreät, kenties myös RKP.
Nyt en osaa sanoa mutta kenties SDP voisi suostua enemmän nimimerkin @Erkka Lapanen linjoille jossakin eutanasia-asiassa tms (ehkä Persut vastustaa sitä, en tiedä) mutta koko asia vaikuttaa hieman detalji-tasoiselta jolla ei ole kuin hyvin marginaalinen merkitys talouden kuntoonlaiton näkökulmasta. Jos tuonkaltaisia asioita laitettaisiin kuntoon mutta taloutta ei niin kehitys etenisi parempaan suuntaan kuin mihin nyt pyritään?
Sellaista puoluetta ei olekaan joka ei olisi ”laittamassa taloutta kuntoon”. Tuo lause ei tee minuun suurta vaikutusta. Keinot ovat se olennainen eikä näin yrittäjän näkökulmasta, istuva hallitus ole tehnyt yhtään hyvää päätöstä sen suhteen. Suomen puoluekartta on iso ongelma. Vanhanaikainen vasemmisto-oikeisto asetelma on se valiitseva vaikka liberaali-konservatiivi on validimpi. Persut on uudehko puolue ja lähimmäs osunut oikeaan. He ovat selkeästi konservatiivipuolue jolta puuttuu vastavoima. Uskottava oikeisto-liberaalipuolue. Keskusta ”siinä vasemmiston ja oikeiston välissä” on hyvä esimerkki puolueesta jolla on iso työ venkoilla siinä välissä esittämässä jotain mitä ei se ole. Samassa tilanteessa on myös Vasemmistoliitto. On hyvin vaikea kuvitella millainen olisi heidän mielestään ideaali Suomi olematta kuitenkaan kommunistinen maa. Vasemmistolaista markkinataloutta kun ei ole olemassa. Hyvää hallituspohjaa ei siis ole nyt tarjolla. Mutta se että Kokoomus on niin rajusti muuttunut Persujen apupuolueeksi tuli minulle yllätyksenä. Orpon paskuus pääministerinä ei toki ole yllätys. Mitä tulee libaalisuuteen jota tunnut niin kovasti karsastavan, niin se että meillä oli presidentinvaalin viimeisellä kierroksella kaksi liberaalia vastakkain, kertoo siitä että tilausta on, varsinkin kun istuva hallitus edustaa vahvimmin konservatismiä vuosikymmeniin. Edes Sipilän hallitus ei ollut sellainen vaikka kyseessä oli vanhoillis-llestaadiolaisen vetämä oikeistohallitus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvää hallituspohjaa ei siis ole nyt tarjolla. Mutta se että Kokoomus on niin rajusti muuttunut Persujen apupuolueeksi tuli minulle yllätyksenä. Orpon paskuus pääministerinä ei toki ole yllätys. Mitä tulee libaalisuuteen jota tunnut niin kovasti karsastavan, niin se että meillä oli presidentinvaalin viimeisellä kierroksella kaksi liberaalia vastakkain, kertoo siitä että tilausta on, varsinkin kun istuva hallitus edustaa vahvimmin konservatismiä vuosikymmeniin. Edes Sipilän hallitus ei ollut sellainen vaikka kyseessä oli vanhoillis-llestaadiolaisen vetämä oikeistohallitus.
Stubb on hyvin tyypillinen kokoomuslainen. Kokoomus on aina sisältänyt liberaaleja ja konservatiiveja, paitsi jos on seurannut vain Helsingin kuplaa. Nykyinen hallituskin on oikeistolainen, jossa on tasaisesti liberaaleja ja konservatiiveja. Ohjelmallisesti se on kokoomuslaisin hallitus ikinä - ja selvästi.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mitä tulee libaalisuuteen jota tunnut niin kovasti karsastavan
En minä liberaalisuutta karsasta. Minusta teidän puolueenne ei vain ole uskottava ja vaalituloksenne täysin odotettu. Jatkossakaan en usko että vaikka Kokoomus toimii toisin kuin haluatte, tilanteenne muuttuu oleellisesti. Uskotte toisin kuin minä, vain aika näyttää kumpi meistä on oikeassa.

Lisäksi olen kanssasi suuresti eriä mieltä sanomastasi asiasta "sellaista puoluetta ei olekaan joka ei olisi laittamassa taloutta kuntoon". Ne jotka ovat tähän oikeasti valmiita istuvat hallituksessa. Tuohon joukkoon voisi lisätä helpoiten Keskustan ja erittäin suurin varauksin kaksikon SDP ja Vihreät. Kyseisen kaksikon keinovalikoimissa olisi suuressa osassa veronkorotuksia etenkin hyvätuloisille ja yrittämisen vaikeuttamista eri tavoilla. Työnteon eli juuri sen mitä nyt tarvitaan kaikkein eniten.

Minä en ollenkaan tiedä miten eri tavoilla tuo kaikki hahmottuu liberaali-konsertaviiviakselilla. Eikä se minua edes kiinnosta, mulle on täysin sivuseikka millainen päätös tehdään jonkun eutanasian suhteen, pystyn ihan hyvin elämään minkä tahansa päätöksen kanssa. Pääasia on tervehdyttää talous ja uskoni vasemmisto-oppeihin tässä kohdin on nolla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Lisäksi olen kanssasi suuresti eriä mieltä sanomastasi asiasta "sellaista puoluetta ei olekaan joka ei olisi laittamassa taloutta kuntoon".
Kun kaikki menee nykyään vastakkainasettelun kautta, kiitos ääriliikkeiden ja populistien, niin olennainen ero on siinä haluaako leikata vai elvyttää. Se mihin itse uskon löytyy liberalismin kautta. Tuki-himmeleitä alas niiltä joilla kysymys on vain elintason nostosta tai ylläpidosta (esim aluepolitiikka), firmojen toimintaedellytysten rajoittaminen vähemmälle ja investoimisen suosiminen eli elvytys. Istuva hallitus vetää firmoilta investointi mahdollisuuksia pois, ylläpitää kalliita tukijärjestelmiä edelleen, pois lukien joitakin köyhimpään kansaanosaan osuvia , ja toimii aktiivisesti työperäistä maahanmuuttoa vastaan. Voidaan hyvin palata tähän muutaman vuoden kuluttua niin nähdään kuinka hyvässä jamassa Suomen talous sitten on. Nykyistä oikeisto-populistihallitusta voisi nimittää myös riidankylväjä -hallitukseksi. Ei paikka hallituksessa oikeuta siirtymään sanelupolitiikkaan, sellainen ei ole demokratiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rinne/Marinin johtama vasemmistohallitus oli Keskustalle ja muillekin sisäpoliittisesti katastrofi. Raippaa tuli kansalta ja hallituksen sisällä todella paljon Keskustan jäseniltä ja äänestäjiltä. Nyt oikeistokonservatiivinen hallitus tekee oikeistokonservatiivista politiikkaa, jossa työelämän pelisääntöjen modernisointi on vihdoin keskiöissä. Raippaa tulee kansalta ja keskustavasemmalta. Toki myös ymmärrystä Keskustalta.

Mitä Keskustaan tulee, kepulaisisännät kokivat Saarikon sosialistina Marinin apulaisena. Puolueen sisällä puhuttiin kaikkien aikojen vasemmistolaisemmasta puheenjohtajasta. Ei Saarikon uusimmat puheet tätä kuvaa Keskustan sisällä taida muuttaa. Keskustalta puuttuu oma identiteetti ja tämä puute sen kun kasvoi Saarikon politiikalla.

Keskustan tuleva johto on mielenkiintoisen valinnan edessä. PS on syönyt ja lyönyt Keskustaa kaksin käsin ja monilla prosenteilla eikä luonnollista yhteistyötä valtakunnan tasolla oikein löydy PS:n kanssa. Kaikkonen ainakaan ole mikään miespuolinen Saarikko vaan hakee mahdollisesti yhteistyötä aiempaa enemmän Kokoomuksen ja sitä kautta myös PS:n kanssa.

Keskustan etu on siinä, että se voi aina olla voittajan puolella. Kunhan oma kannatus on riittävä. Ja Keskustan ongelma on siinä, että se on menettänyt maaseudun oikeistokonservatiivien tuen. PS on noussut kirkkaasti ohi. Oikeistoliberaalinen Keskusta olisi luokkaa 1-5 prosenttia muutamien vaalien jälkeen, joten tätä tietä Keskusta tuskin kulkee. Vasemmallakin on tungosta SDP:n ja Vasemmistoliiton konservatiivisiivessä. Vasemmistoliberaalit ovat kaukana Keskustan politiikasta.

Vaikeaa on. Ainoa kasvu on nähdäkseni saatavissa PS:lta ja tähän Saarikon puhekin tähtää.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kun kaikki menee nykyään vastakkainasettelun kautta, kiitos ääriliikkeiden ja populistien, niin olennainen ero on siinä haluaako leikata vai elvyttää. Se mihin itse uskon löytyy liberalismin kautta. Tuki-himmeleitä alas niiltä joilla kysymys on vain elintason nostosta tai ylläpidosta (esim aluepolitiikka), firmojen toimintaedellytysten rajoittaminen vähemmälle ja investoimisen suosiminen eli elvytys. Istuva hallitus vetää firmoilta investointi mahdollisuuksia pois, ylläpitää kalliita tukijärjestelmiä edelleen, pois lukien joitakin köyhimpään kansaanosaan osuvia , ja toimii aktiivisesti työperäistä maahanmuuttoa vastaan. Voidaan hyvin palata tähän muutaman vuoden kuluttua niin nähdään kuinka hyvässä jamassa Suomen talous sitten on. Nykyistä oikeisto-populistihallitusta voisi nimittää myös riidankylväjä -hallitukseksi. Ei paikka hallituksessa oikeuta siirtymään sanelupolitiikkaan, sellainen ei ole demokratiaa.
Tottakai nykyhallitus ansaitsee kritiikkinsä liittyy se sitten valittuun poliittiseen linjaan, tyylipisteisiin taikka mihin tahansa. Tulos ei ole mitenkään itsestään selvästi hyvä, vielä ollaan siitä kaukana ja yksityiskohtiin menemättä ja pysyen suuressa linjassa: olen tähän yritykseen tyytyväinen ja en kuulu arvostelijoiden joukkoon jos homma epäonnistuu.

Kirjoittamassasi viestissä on lukuisia yksityiskohtia jotka olisivat syvällisiä käsiteltäviksi. Työperäiseen maahanmuuttoon (ja esittämäni huomio liittyy vain sen kapeaa osa-alueeseen): taloutemme kannalta olisi äärimmäisen hyödyllistä saada Suomeen hyvätuloisia yrittäjiä. Tässä pyrkimyksessä hyvätuloisten verotuksen alentaminen on hyödyllinen toimi ja käytännössä vaatimus. Eihän Orpon hallitus edes ole tehnyt mitään erityisen radikaalia asian suhteen mutta silti vasemmisto-oppositio näkee toiminnan Petteri Orpon ja Riikka Purran verohelpotuksena. Ajatteli asiaa miten päin hyvänsä, en näe mitään maamme talouden kannalta hyödyllistä joka olisi tulossa suunnalta vasen. Noin periaatteessa voisin kuvitella antavani ääneni jopa Liberaalipuolueelle mikäli talousnäkemys vaikuttaa järkevältä ja olkoonpa johonkin lillukanvarsi-asiaan kuten eutanasia kanta mikä hyvänsä. Mutta jos puolue näkee yhteistyömahdollisuuden hedelmällisempänä vasemman laidan kuin vaikkapa Persujen kanssa niin unohtakaa.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mutta jos puolue näkee yhteistyömahdollisuuden hedelmällisempänä vasemman laidan kuin vaikkapa Persujen kanssa niin unohtakaa.
Persuilla on joku ihmeellinen fetissi liittää liberaalit ja vasemmiston toisiinsa. Itselle on vieras ajatus olla oikeistolainen mutta haluta vahvaa valtion roolia. Liitän sellaisen vasemmistolaisuuteen enemmän kuin oikeistolaisuuteen. Oikeistolainen joka kiistää yksilönvapauden on hämmentävä yhdistelmä. Mutta toisaalta eihän perus-suomalaisuus mikään aate ole.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Persuilla on joku ihmeellinen fetissi liittää liberaalit ja vasemmiston toisiinsa. Itselle on vieras ajatus olla oikeistolainen mutta haluta vahvaa valtion roolia. Liitän sellaisen vasemmistolaisuuteen enemmän kuin oikeistolaisuuteen. Oikeistolainen joka kiistää yksilönvapauden on hämmentävä yhdistelmä. Mutta toisaalta eihän perus-suomalaisuus mikään aate ole.
Millä perusteella olen Persu?
 

Analyzer

Jäsen
Kepun yleistä kiinnostavuutta kuvaa hyvin se, että tämä thread löytyi vasta sivulta 3 ja kukaan ei ole vaivautunut edes kirjoittamaan tänne päivän uutista, joka siis on että Kaikkonen ilmoittautui Kepun pj kisaan. Uskottavia vastaehdokkaita ei ole, joten hän tulee valituksi. Tuskin Kurvinenkaan menee ottamaan 70-30 pataan, vaikka pyrkytyyttä hänessä on kuin Väyrysessä.

Kaikkosen johdolla Kepu tuosta kyllä nousee. Luulenpa, että paljonkin. Kaikkonen on suorastaan uhanalaiseksi käyvä yhteistyöpoliitikko ja luulenpa, että se lopulta palkitaan. Näen tässä mahdollisuuden jopa Sipilämäiseen ilmiöön, jossa feniks-lintu nousee jälleen kerran tuhkasta.

Kaikkosessa tosin on se vaara, että hän on kyllä melkeinpä enemmän punamulta-miehiä kuin porvari.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Itse olen huomannut sen, että hyvin harva kepulainen viitsii kirjoittaa tänne mitään. Voin olla väärässä tässäkin asiassa, mutta se on ihan sama. Itse toivon todella, että Kaikkonen valitaan Keskustan puheenjohtajaksi. Keskusta tarvitsee hyvän puheenjohtajan mahdollisimman pian.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen huomannut sen, että hyvin harva kepulainen viitsii kirjoittaa tänne mitään.
Ei taida palstalla kovin suurta osuutta olla keskustahenkisiä. Esim. viime eduskuntavaaleihin liittyvässä kyselyssä Kepulle 3% palstalaisten (365 vastaajaa) äänistä...

Tämä on kuitenkin ensisijaisesti jääkiekkopalsta, ja liigaa pelataan lähinnä suurissa kaupungeissa ja niissä Keskusta ei ole tunnetusti vahvoilla. Lisäksi alueellisesti monta Etelä- ja Länsi-Suomen kaupunkia, joten alueellisestikaan ei osu Keskustan vahvoille seuduille. Liigakaupungeista Keskusta on kannatetuin (eduskuntavalit -23) Mikkelissä (16,5 %) ja Oulussa (16 %), mutta noissakaan se ei yllä kolmen suosituimman joukkoon.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse olen huomannut sen, että hyvin harva kepulainen viitsii kirjoittaa tänne mitään. Voin olla väärässä tässäkin asiassa, mutta se on ihan sama. Itse toivon todella, että Kaikkonen valitaan Keskustan puheenjohtajaksi. Keskusta tarvitsee hyvän puheenjohtajan mahdollisimman pian.
Minä en ole enää kauhean aktiivisesti vitsinyt osallistua näihin politiikkavääntöihin. Ja vaikka toistaiseksi olen Keskustaa äänestänytkin, niin nyt viime vuosina puolue on ajautunut niin syvälle vasemmiston sylikoiraksi, että se ei enää oikein tunnu hyvältä, mutta eipä mikään muukaan puolue vakuuta minua niin paljon, että pitäisi käydä vaihtamaan. Pidin kuitenkin huomattavasti enemmän siitä oikeammalle suuntautuneesta Keskustasta.

Toisaalta Keskusta alkaa olemaan ainoa puolue, joka vielä ajaa myös isojen kaupunkien ulkopuolella asuvien asiaa, niin tarvetta sille on. Koska koko Suomi pitää jollain tasolla pitää asuttuna, koska tuosta itäisestä naapurista ei koskaan tiedä, mitä se tekee ja tällä hetkellä suunta on hyvin huolestuttava.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös