Mitä tekee meidän Atu; seisoskelee patsaana taustalla. Sitä se on maaliskuuhun asti ja loppuu kun sopimus keväällä päättyy. Kun valmentaja on flegmaattinen, on se tauti, joka tarttuu; koko joukkueeseen. Sarjasijoitus kertoo puolestaan.
Muuten ottamatta voimakkaasti kantaa, mutta omana mielipiteenäni pidän hyvin erikoisena sitä, että lähes jokaisessa kriisiytyvässä seurassa kiinnitetään voimakkaasti huomiota nykyään valmentajan olemukseen juuri vaihtoaitiossa. En ole asiantuntija, koska en ole valmentaja enkä pelaaja, mutta olen aistinut samanlaisen keskustelun oikeastaan kaikkien joukkueiden piirissä, joissa on pelillisiä ongelmia. Keskustelu on mielestäni hitusen erikoinen ja Suomen mittakaavassa uusi. Tämä nyt vain omana mielipiteenä ja problematisoin nyt hieman sitä, miksi mielestäni on kovin väärin puuttua juuri aitiotoimintaan.
Aitiotoiminta on jäävuoren huippu jokaisen valmentajan ja pelaajan työssä. Lähes kaikki tärkeä työ tehdään jossain muualla kuin silloin, kun peli on menossa. Toimintatapa aitiossa on jokaiselle ihmiselle henkilökohtainen: toisille on luontaisempaa tsempata ja antaa ohjetta jatkuvasti, mutta toisille johtaminen voi olla persoonasta riippuen enemmänkin rauhallisuuden viestimistä. Itse en usko tsemppaukseen, vaikka nykymaailmassa halutaan nähdä viihteellistä intohimoa - ja juuri sen takiahan valmentajia näytetäänkin, että tätä ihmiset haluavat nähdä.
Jos olen yhtään referoinut oikein valmentajia niin aika moni valmentaja on sanonut, että pelin aikana on hyvin vaikea saada mitään viestejä perille pelaajille. Peli vie ja peli vaatii pelaajilta, joten valmentajan kova tsemppaaminen voi olla jopa kontraproduktiivinen ilmiö, jolloin pelaajille tulee turhaa painetta omaan peliinsä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että valmentajan tulee aina toimia oman persoonansa mukaan, koska kaikki tärkeät asiat joukkueen kanssa tehdään silloin, kun peli ei käy. Voit hakea ja näyttää intohimosi erätauoilla tai peliä ennen tai sen jälkeen ja tällöin todennäköisesti viesti menee paremmin perille.
Aitiotoiminta on yksi iso jäävuoren huippu, josta tehdyt päätelmät ovat pääsääntöisesti virheellisiä. Se, mitä siellä taustalla tapahtuu on se itse vuori, jota et näe.