Kellojen siirto

  • 226 802
  • 1 769

Eetu

Jäsen
Ja tuntuu, että pysyvää talviakaa puolustavat eivät ymmärrä, että se valoisa tunti tulee keväällä ja kesällä jonnekin aamun pikkutunneille, ketkä siitä hyötyvät, en tiedä. Onhan se varmasti hienoa, että aurinko nousee eteläisessä Suomessa siinä 2-3 aikaan aamuyöstä. Siitähän ei tietysti seuraa uniongelmia kenellekään.

Ai samoin kuin nytkin, että pimenee vain toisesta päästä päivää vielä reilut pari kuukautta?
Vai lisääntyiskö/väheniskö se valo kuiteskin ihan tasaisesti molempiin suuntiin.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ai samoin kuin nytkin, että pimenee vain toisesta päästä päivää vielä reilut pari kuukautta?
Vai lisääntyiskö/väheniskö se valo kuiteskin ihan tasaisesti molempiin suuntiin.

En nyt ihan pääse kiinni tästä, mutta eikös päivä lyhene vielä parisen kuukautta ihan molemmista päistä, oli kellonaika mikä tahansa.

Jos kellojen siirtelystä luovutaan, niin siinä joudutaan valitsemaan tuleeko lisävaloa aamuyöhön/varhaiseen aamuun vai iltapäivään/iltaan. Itse iltavirkkuna ja päivätöitä tekevänä (silloin kun töitä on) valitsisin ilman muuta pysyvän kesäajan. Mutta nämä on näitä mielipideasioita.

Nykykäytäntö ei kuitenkaan aiheuta itselle sen kummempia vaikeuksia (keväällä menee 2-3 päivää tottumiseen, syksyllä ei asiaa oikein edes huomaa), että omasta puolestani voidaan jatkaa nykymalilla.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomen latu on kysellyt ihmisiltä normaali- ja kesäajan sijaan haluavatko he valoisammat iltapäivät ja illat vai aamupäivät ja aamut. 43% haluaisi valoa nimenomaan iltapäivään ja iltaan eli pysyvää kesäaikaa, 19% aamuihin ja aamupäiviin. Aikamoinen ero aikaisempiin kyselyihin, tosin nyt oli selkeästi kysytty muuten kuin haluaako normaali-, kesä-, talvi- tai muuta aikaa, vaan ihan suoraan että mihin kohtaan päivästä valoa haluaa.


Unitutkijoita ei se valoisa aika kiinnosta, vaan pimeä. Kun illalla tulee aikaisemmin pimeä niin ihmiset ymmärtävät, että päivän leikit aika lopettaa on ja nukkumatti heittää silmiin unihiekkaa.
Kuinka monta tuntia sitä pimeää tarvitsee, ennen kuin unihiekka (melatoniini) alkaa vaikuttaa? Syyskuun viimeisenä Helsingissä tulisi hämärää normaaliajassa varttia vaille seitsemän. Melatoniini tablettinakin alkaa vaikuttamaan vajaassa tunnissa, luulisi että aikuisen nukkumaanmenoaika kymmenen pintaan olisi ok.

Suurimmassa osassa taloja on lisäksi verhot sitä varten, että makuuhuonetta voi pimentää halutessaan. Onnistuupa nukkuminen jopa kesäpäivänä jos oikein yrittää.
 
Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kansalta kysytään haluaako valoa iltaan vai aamuun, niin en yhtään ihmettele, että tulos on tuo 70-30 % illan hyväksi. Jos taas kysytään normaaliaika vai kesäaika, niin normaaliaika voittaa äänestyksen. Kysy tässä nyt sitten kansalta!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kansalta kysytään haluaako valoa iltaan vai aamuun, niin en yhtään ihmettele, että tulos on tuo 70-30 % illan hyväksi. Jos taas kysytään normaaliaika vai kesäaika, niin normaaliaika voittaa äänestyksen. Kysy tässä nyt sitten kansalta!
Olen ollut n. 30 vuotta toimistotöissä, joissa on ollut liukuva työaika. Suurempi osa ihmisistä valitsee olla iltapäivällä pidempään töissä kuin lähteä valoisan aikana kotiin tulemalla myöhemmin töihin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos kansalta kysytään haluaako valoa iltaan vai aamuun, niin en yhtään ihmettele, että tulos on tuo 70-30 % illan hyväksi. Jos taas kysytään normaaliaika vai kesäaika, niin normaaliaika voittaa äänestyksen. Kysy tässä nyt sitten kansalta!

Niin kun toinen tarjoaa konkretiaa mitä se valinta tarkoittaa ja toisella tapaa kysyttäessä kikkaillaan aikojen nimityksillä. Tuohan vain osoittaa et kun ihmiset ymmärtää mitä ovat valitsemassa niin järki voittaa. Eli valoa iltaan (eli kesäaika) kiitos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin kun toinen tarjoaa konkretiaa mitä se valinta tarkoittaa ja toisella tapaa kysyttäessä kikkaillaan aikojen nimityksillä.

Kyllä, varsinkin kun ihmisillä on joskus ihan vaikeuksia ymmärtää yksinkertaisia asioita. Olen todistanut tilannetta, jossa kaksi aikuista ihmistä puhui kesäajan loppuessa, että on surkeaa, kun on noin pimeää, ja kello on vasta seitsemän (illalla). Toinen sitten totesi, että onneksi kelloa siirretään, niin ensi viikolla se on vasta kuusi tähän aikaan, niin on valoisampaa. Jep jep...

Minua myös aina ihmetyttävät puheet siitä, kuinka pysyvä kesäaika olisi joku kumarrus Moskovan suuntaan, ja normaaliaika olisi joku läntisen integraation merkki. Perkele, miten heikko itsetunto ihmisillä on. Pidän minäkin mm. Igor Stravinskyn ja Modest Musorgskin sävellyksistä sekä blineistä, mutta ei se saa minua ostamaan Ladaa, juomaan vodkaa, ihailemaan Stalinia tai fanittamaan Putinin politiikkaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Aion elää huomenna paremmassa ajassa.
Kello pitäisi siirtää kolmelta, mutta ehtiihän sen vaikka puolilta päivin.

Hieno homma, minä pidän ajan ja auringon hermolla elämisestä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Korona vei pahimman puhdin monesta asiasta, kukaan ei ole kiinnostunut edes kinaamaan talviajan ylivertaisesta paremmuudesta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onks baarit nyt tunnin pidempään auki?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eiköhän tuo tunti sekoita taas monen elämän useiksi viikoiksi.

Saa nauraa tai olla nauramatta. Saa myös uskoa tai olla uskomatta, mutta itelleni käy just niin. Sinällään tykkään että illat pitenee mutta olen aamu-uninen riippumatta siitä aikaistanko nukkumaankäyntiä vai en ja ylipäätään miten helposti se onnistuu.

Ihan se ja sama kumpaa aikaa mennään mutta talviaika olisi näillä unenlahjoilla parempi. Tiedä sitten mikä aika tasaantumiseen menee jos siirrot lopetetaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän tuo tunti sekoita taas monen elämän useiksi viikoiksi.

Itse ihmettelen "kummasti", että miksi tästä vaahdotaan 2 x vuodessa. Keväällä kun kellot siirtyy tunti kohti Jussia ja syksyllä kun Jussista pois päin saman tunnin? Ei se tunti nyt jumalauta voi hetkauttaa mitenkään.
Itse on tullut 10 vuotta tehtyä ns. vuorotyötä. Nukkumaan menoajat ovat ihan laidasta laitaan. Joku ilta nukkumaan vaikka 23 ja taas toisaalta aamulla 5:ltä tai 7:ltä. Joku yö nukun 6 tuntia ja toisena 3 h.
Itseäni ei letkauta mitenkään toi siirtely. Ja ei se nyt jumalauta voi sun rytmiä sotkea 2 viikon ajaksi? Jos se ny on ongelma et kellot siirtyy eteenpäin, ni käy nukkuun vaikka tuntia aiemmin. Kuten sanoin omat nukkumiset vaihtelee. Saatan vetää 2 vuorokautta putkeen ja nukun sinä aikana alle 6 tuntia. Ei ainakaan vielä ole ollut ongelma. Se seuraavanakin "yönä" nukun jonkun 6 h.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kelloa on taas siirretty ja sen vaikutuksia omaan elämääni en tule huomaamaan yhtään millään tavalla. Paitsi on mukavaa, että illalla on tunnin pidempään valoisaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kelloa on taas siirretty ja sen vaikutuksia omaan elämääni en tule huomaamaan yhtään millään tavalla. Paitsi on mukavaa, että illalla on tunnin pidempään valoisaa.
Hienoa, että siirtelyllä ei ole sinulle mitään vaikutusta tai merkitystä. On kuitenkin joukko ihmisiä, joiden eloa tuo kellon siirtely sotkee. Toisilla enemmän, tosilla vähemmän.

Koska joidenkin ihmisten eloa se siirtely sotkee ja isolle osalle sillä, siirretäänkö kelloa vai ei, ei ole mitään merkitystä, niin eikö se siirtely sitten kannata tyystin lopettaa? Siitähän on selvästikin vain hyötyjä. Saadaa elo paremmaksi niille, joita siirtely haittaa ja lopuille sillä ei ole väliä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@MacRef voitaisiin minun puolestanikin lopettaa. Turhaa vatkaamista, jonka hyötyjä on aika vaikea nähdä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse ihmettelen "kummasti", että miksi tästä vaahdotaan 2 x vuodessa. Keväällä kun kellot siirtyy tunti kohti Jussia ja syksyllä kun Jussista pois päin saman tunnin? Ei se tunti nyt jumalauta voi hetkauttaa mitenkään.
Itse on tullut 10 vuotta tehtyä ns. vuorotyötä. Nukkumaan menoajat ovat ihan laidasta laitaan. Joku ilta nukkumaan vaikka 23 ja taas toisaalta aamulla 5:ltä tai 7:ltä. Joku yö nukun 6 tuntia ja toisena 3 h.
Itseäni ei letkauta mitenkään toi siirtely. Ja ei se nyt jumalauta voi sun rytmiä sotkea 2 viikon ajaksi? Jos se ny on ongelma et kellot siirtyy eteenpäin, ni käy nukkuun vaikka tuntia aiemmin. Kuten sanoin omat nukkumiset vaihtelee. Saatan vetää 2 vuorokautta putkeen ja nukun sinä aikana alle 6 tuntia. Ei ainakaan vielä ole ollut ongelma. Se seuraavanakin "yönä" nukun jonkun 6 h.
Boldaukset minun.

Tuli viestistäsi mieleen joidenkin ihmisten korona-asenteet. Siinäkin oli tuota oman elämän empiriaa ja hyötysuhteiden laskelmointia vähättelyn tukena. Viis siitä, mitä jotkut korruptoituneet tiedemiehet tai asiasta kärsivät sanovat, mä lähden mökille!

Joku oli Twitterissä heittänyt, että siirretään kelloja kolme kuukautta teenpäin. Siinä olisi "nyrkille" pohdittavaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkyykö nyt piikki kuolintilastoissa ja kuoppa lasten oppimistuloksissa?

Tässä on tosiaan nyt tilastojen sopivalla tulkitsemisella mahdollisuus löytää samanlainen yhteys kuin jäätelön syönnin ja hukkumiskuolemien välillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin. Taas on se aika vuodesta, kun kaikki talviajan vangitsemat suomalaiset sohvaperunat havahtuvat vilttiensä alta lenkkipoluille, golf-kentille ja sienimetsiin. Ympärivuotisen säännöllistä ulkoilua harrastavien kannattaa tulevilla viikoilla välttää valoisan ajan viimeistä tuntia (eli n.19-20), jolloin lukemattomat harrastelija-harrastelijat tuovat amatöörimäisyytensä tungokseksi asti ulos raittiiseen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olisi ollut hienoa, jos tämä kellojen siirto olisi ollut se viimeinen. No, ehkä vuoden päästä on tehty kyseinen järkipäätös.
 

Hevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamu unisena kesäaikaan siirtyminen ehkä ihan hiukan vaikuttaa, mutta ei hirveästi. Onneksi sattui vapaa päivä kuitenkin, niin sai löhöillä pitkään. Talviaikaan siirtyminen ei vaikuta ollenkaan minuun.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onpas letkeän mukavaa, kun tänään on taas valoisaa käytännössä koko se aika, kun on valveilla. Ei tästä valosta olisi mitään hyötyä aamuyöllä, mutta nyt voi tehdä vaikka iltalenkin päivänvalossa. Kesäaika rokkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös