Kellojen siirto

  • 226 777
  • 1 769

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Marokko teki juuri yllätyspäätöksen. Siellä peruutettiin normaaliaikaan palaaminen, ja jäätiin pysyvään kesäaikaan. Päätös tehtiin vain pari päivää sitten.
Hyvä Marokko. Kateellinen saa olla siitä kuinka asiat hoidetaan. Meillä ei tuollaisella aikataululla saada edes alustavaa ehdotusta, asian terveysvaikutuksia valmistelevan tutkimuksen mietintätyöryhmän kokoonpanoäänestyspäivämäärästä aikaiseksi.
Narrit pelaa muuten Tallinnassa tänään. Mahtaa olla todella vaikeata valmistautua, kun huoltajatkaan ei tiedä monelta se peli alkaa.
Ketä kiinnostaa? Sitä paitsi, narri hyppää paikalle kun oligarkki käskee. Tsupi tsupi.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Itse tykkään kyllä talviajasta. Jotenkin pirteämpi ja levänneempi olo heti kun tunnin myöhempään mennään. Toki iltavirkku ja aamutorkku kun olen, tämä passaa minulle. Paljon raadollisempaa on talviajasta kesäaikaan siirtyminen. Menee viikko jopa pari päästä siihen rytmiin takaisin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ketä kiinnostaa? Sitä paitsi, narri hyppää paikalle kun oligarkki käskee. Tsupi tsupi.

Kaveri laittoi juuri viestiä, ilmeisesti ei juuri ketään. Tyhjää kuulema on.

Siihen ei kellon aika vaikuta, jos tuote on paskaa ja pelataan typerään aikaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Virossa tuore mielipidemittaus 62-26% kesäajan hyväksi ja ilmeisesti koko baltia on jäämässä kesäaikaan. Siellä ihmisiä ei luultavasti ole aivopesty millään Timo Partasilla, vaan käytetään omia aivoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Virossa tuore mielipidemittaus 62-26% kesäajan hyväksi ja ilmeisesti koko baltia on jäämässä kesäaikaan. Siellä ihmisiä ei luultavasti ole aivopesty millään Timo Partasilla, vaan käytetään omia aivoja.

Tämä saattaa vielä muuttua iloksi. Jos kesäaika saavuttaa laajaa suosiota ympäri Euroopan, ei Suomella ole enää pokkaa tehdä ainoana maana paluuta normaaliaikaan ensi lokakuussa. Muutenhan meistä saatettaisiin ajatella Euroopassa vaikka mitä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Menee viikko jopa pari päästä siihen rytmiin takaisin.
En missään tapauksessa väheksy näitä ongelmia, mutta ei vaan kyllä aukea. Jotenkin käsittämätöntä että yksi tunti oikeasti vaikuttaa kenelläkään noin paljon, mutta ilmeisesti se on mahdollista.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Oli se muuten kiva tänään aurinkoisen päivän jälkeen katsella kun kello läheni viittä ja ulkonakin alkoi olla jo melkoisen hämärää, kuten jeepus ja keskusta määrää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oli se muuten kiva tänään aurinkoisen päivän jälkeen katsella kun kello läheni viittä ja ulkonakin alkoi olla jo melkoisen hämärää, kuten jeepus ja keskusta määrää.
Toisaalta täällä Suomessa ihan sama. Pian ollaan siinä pisteessä että pimeää on se 20 tuntia vuorokaudessa, joten ainakin omalle kohdalle on se ja sama onko se pimeä klo 10-14 vai 11-15.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Toisaalta täällä Suomessa ihan sama. Pian ollaan siinä pisteessä että pimeää on se 20 tuntia vuorokaudessa, joten ainakin omalle kohdalle on se ja sama onko se pimeä klo 10-14 vai 11-15.
Ehkä merkitystä on eniten juuri loppukesästä alkutalveen ja lopputalvesta kevääseen. Itse ainakin mieluummin pidän syyskuun ja lokakuun valoisammat illat, aamulla tulee riittävän aikaisin kuitenkin valoisaa. Joulukuu ja tammikuu oikeastaan ainoat kuukaudet, jolloin normaaliaika ajaa asiansa.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä merkitystä on eniten juuri loppukesästä alkutalveen ja lopputalvesta kevääseen. Itse ainakin mieluummin pidän syyskuun ja lokakuun valoisammat illat, aamulla tulee riittävän aikaisin kuitenkin valoisaa. Joulukuu ja talmikuu oikeastaan ainoat kuukaudet, jolloin normaaliaika ajaa asiansa.

Juuri näin. Pointti ei ole se, että kesäaika olisi talvikuukausina jotenkin normaaliaikaa parempi, vaan se, että normaaliaika olisi keväästä syksyyn kesäaikaa huonompi. Minä mielelläni jatkaisin nykyisellä meiningillä, mutta kun kellojen siirto on nyt päätetysti lopetettava, katson kesäajan olevan parempi vaihtoehto 75% vuodesta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Juuri näin. Pointti ei ole se, että kesäaika olisi talvikuukausina jotenkin normaaliaikaa parempi, vaan se, että normaaliaika olisi keväästä syksyyn kesäaikaa huonompi. Minä mielelläni jatkaisin nykyisellä meiningillä, mutta kun kellojen siirto on nyt päätetysti lopetettava, katson kesäajan olevan parempi vaihtoehto 75% vuodesta.
Minulle kävisi myös nykyinen systeemi, mutta jos toiseen täytyy pysyvästi päätyä, niin silloin on parempi valita se aika, mikä on parempi suuremman osan vuodesta.

Oikeastaan kaikista masentavin aika vuodesta on tämä, kun kelloja väännetään taaksepäin. Lokakuun lopussa iltapäivät menevät taas vauhdilla. Voi vaan kuvitella, millaista pysyvässä normaaliajassa olisi jo syyskuussa.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Ilmeisesti tuo aamun valo on ihmisen kannalta parempi, ainakin jos näitä 'tohtoreita' on uskominen. Itselle sopisi ehdottomasti pysyvä kesäaika, juuri valoisempien iltojen takia. Nykyisellään tuo sydäntalven pimeys jo neljän aikaan on niin ikävää. Ainut huono puoli pysyvässä kesäajassa olisi se, että aurinko nousisi vuoden lyhimpinä päivinä vasta ennen yhtätoista. Sen kyllä kestäisi, kunhan illat valkenisi. Ja mitä nykyiseen kellojen siirtoon tulee, niin minulla ei ole ollut mitään sopeutumisvaikeuksia, ei keväällä eikä syksyllä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En missään tapauksessa väheksy näitä ongelmia, mutta ei vaan kyllä aukea. Jotenkin käsittämätöntä että yksi tunti oikeasti vaikuttaa kenelläkään noin paljon, mutta ilmeisesti se on mahdollista.
Ei aukea ei. Eilen aamulla ja heräsin ja katsoin kelloa. Oli pikkuisen yli seitsemän. Ihan normiaika kun yleensä herään viikonloppuna seitsemän-kahdeksan aikaan. Aamupäivällä siirsin keittiön kellon ja sitten oli koko asia pois mielestä. Tenavat kysyi illalla milloin niitä kelloja siirretään ja sanoin, että siirrettiin jo. Se oli niidenkin osalta siinä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olipas kiva kävellä viimeinen kilsa duuniin valon jo hiukan kajastaessa. Viime viikolla samaan aikaan ihan yö vielä menossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilta-Sanomista löytyy varsin kattava kirjoitus kesäajan hyvistä puolista. Valitettavasti argumentaatio on paikoin epätarkkaa, ja joitakin selviä asiavirheitä löytyy.

Kommentti: Siitäs saitte, talviajan ihannoijat – synkkyys pamahti eilen ja ankeutti illat

Muutama nosto:

Tätä se on sitten seuraavat kuusi kuukautta. Ihminen ei luontaisesti halua olla ulkona pimeydessä – lapsikin sen jo tietää.

TÄMÄN TIETÄVÄT myös suomalaiset urheiluseurat: ihmisten liikkuminen pysähtyy radikaalisti pimeyden vallatessa maan. Kesäaika sen sijaan toisi Etelä-Suomeen yli 90 tuntia lisää ulkoiluaikaa.

Tästä on keskusteltu täälläkin. Merkitys on valtava.

Useimpien ihmisten vapaa-aika sijoittuu työpäivän jälkeiseen aikaan ja on laskettu, että kellojen siirtäminen tunnilla taaksepäin vähentäisi valoisaa vapaa-aikaa Etelä-Suomessa jopa yli 200 tunnilla ja Lapissakin noin 150 tunnilla.

Mikäli talviaikaa vietettäisiin ympäri vuoden, valoisaa vapaa-aikaa menetettäisiin etelässä yhteensä lähes 400 tuntia vuodessa!

Tässä on jonkinlainen ristiriita, mutta joka tapauksessa vaikutus on iso. Joskus kerroin tässä ketjussa Aamulehden tekemistä laskelmista, joissa tutkittiin vaikutuksia eri vuorokausirytmiä noudattavilla ihmisillä. Vaikutukset ovat isoja. Pysyvä normaaliaika siirtää esimerkiksi kesällä tunnin valosta aikaan, jolloin lähes kaikki ihmiset vielä nukkuvat, mutta poistaa vastaavasti valon illoista.

Jopa Norjassa nautitaan valoisista talvi-illoista paljon pidempään kuin Suomessa, koska he ovat meitä vain tunnin jäljessä, mutta paljon lännempänä kuin me. Heillä on tavallaan ikuinen kesäaika, ja se näkyy sekä valtavana ulkoiluinnokkuutena, että sitä mukaa myös kansanterveydessä.

Myös Ruotsi kannattaa kesäaikaa. Itse asiassa Suomi on yksi harvoja maita, jossa talviaika saa enemmän kannatusta.

Norja-argumentti menee valitettavasti metsään, sillä Norja on suunnilleen samoilla leveysasteilla aikavyöhykkeensä keskikohtaan nähden kuin Suomi. Parempia esimerkkejä olisivat Benelux-maat, Ranska ja Espanja. Tai Islanti, Reykjavik on jopa kaksi tuntia väärässä ajassa.

Kuitenkin tuo on erittäin totta, että lähes kaikkialla kesäaika nähdään parempana. Suomi on oikeastaan melko poikkeus tässä.

Venäjän päätöstä palata pysyvästä kesäajasta pysyvään normaaliaikaan käytetään usein kesäaikaa vastustavana argumenttina. On kuitenkin syytä huomata, että Venäjän aikavyöhykkeet ovat sellaiset, että hyvin isossa osassa maata normaaliaika onkin suunnilleen sama kuin Suomen kesäaika! Ja vanha kesäaika olikin tavallaan kaksi tuntia aurinkoaikaa edellä.

Aikavyöhyke – Wikipedia
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei aukea ei. Eilen aamulla ja heräsin ja katsoin kelloa. Oli pikkuisen yli seitsemän. Ihan normiaika kun yleensä herään viikonloppuna seitsemän-kahdeksan aikaan. Aamupäivällä siirsin keittiön kellon ja sitten oli koko asia pois mielestä. Tenavat kysyi illalla milloin niitä kelloja siirretään ja sanoin, että siirrettiin jo. Se oli niidenkin osalta siinä.

Kyllä sen kellon siirron huomaa kun on yövuorossa. Aamuvuoroa ja kotiin pääsyä saa odottaa tunnin pidempään. Seuraavan kerran huomaa saman päivän iltapäivänä kun herää yövuoron jälkeisiltä uniltaan. Aurinko laskee aamukahvia juodessa eikä ehdi enää ulkoilemaan valoisan aikana.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olipas kiva kävellä viimeinen kilsa duuniin valon jo hiukan kajastaessa. Viime viikolla samaan aikaan ihan yö vielä menossa.

Joo ei huono sekään, mutta mielummin ottaisin enemmän valoa töiden jälkeen tunnin enemmän (lenkkipolulla tms.). Eli itse olen aika ehdottomasti kesäajan puolella kyllä näistä vaihtoehdoista. Vähän synkkää talviajassa kun pimeä tulee niin aikasin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo ei huono sekään, mutta mielummin ottaisin enemmän valoa töiden jälkeen tunnin enemmän (lenkkipolulla tms.). Eli itse olen aika ehdottomasti kesäajan puolella kyllä näistä vaihtoehdoista. Vähän synkkää talviajassa kun pimeä tulee niin aikasin.
Polulla ja metsässä ei pysty juoksemaan kuin kesällä. Silloin on kuivaa ja valoisaa. Muina aikoina polut ovat juoksukelvottomassa kunnossa. Pakko mennä kevyen liikenteen väyliä. Meillä Helsingissä ne on valaistu. Talviajasta tekee synkän se, että valoisa aika on ihan saakelin lyhyt. En ole ihan viimeisen päälle tutkinut valoisan ajan muutoksia, mutta jos pitäisi olla aina valoisaa vaikka klo 18-20, jouduttaisiin tekemään aika radikaaleja muutoksia kellonajan suhteen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Polulla ja metsässä ei pysty juoksemaan kuin kesällä. Silloin on kuivaa ja valoisaa. Muina aikoina polut ovat juoksukelvottomassa kunnossa. Pakko mennä kevyen liikenteen väyliä. Meillä Helsingissä ne on valaistu. Talviajasta tekee synkän se, että valoisa aika on ihan saakelin lyhyt. En ole ihan viimeisen päälle tutkinut valoisan ajan muutoksia, mutta jos pitäisi olla aina valoisaa vaikka klo 18-20, jouduttaisiin tekemään aika radikaaleja muutoksia kellonajan suhteen.

Joo itse käyn tossa Helsingin Keskuspuistossa lenkillä, ja jos juoksusta puhutaan niin eihän talvella tosiaan välttämättä voi siellä juosta kuivemmallakaan kelillä, kun on jäätä piilossa ym. ja itselle nastakengistä tulee jalat niin kipeäksi, että ei kiitos enää. Mutta muita liikkumisen muotoja sitten voi.

Tuo vaan että olen aika vakuuttunut siitä, että tunnin enemmän valoa pistää kyllä (ainakin päivätyöläiset) liikkumaan helpommin tavalla tai toisella. Pimeällä on isompi houkutus jäädä sohvannurkkaan töiden jälkeen.
 

salama#8

Jäsen
Nyt näyttäisi uutisissa olevan, että EU-maat olisivat mahdollisesti lukitsemassa pysyvän ajan vasta vuonna 2021. Minulle käy se ihan hyvin, kun näyttäisi pahasti siltä, että suomalaiset haluavat jostakin käsittämättömästä syystä jäädä talviaikaan. Saadaan vielä muutama ylimääräinen vuosi nauttia pitemmistä illoista syksyllä ja keväällä. En kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi tätä nykyistä käytäntöä on yleensäkään syytä muuttaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tarpeeksi moni ei näe hyötyä kellojen siirtelystä. Ymmärtääkseni tilastoissa nähdään negatiivinen vaikutus joidenkin sairauksien suhteen ajoittuen kellojen siirtelyyn.

Eihän se mistään sairauksista ole kiinni vaan ei ole mitään järkeä säätää koko ajan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei aukea ei. Eilen aamulla ja heräsin ja katsoin kelloa. Oli pikkuisen yli seitsemän. Ihan normiaika kun yleensä herään viikonloppuna seitsemän-kahdeksan aikaan. Aamupäivällä siirsin keittiön kellon ja sitten oli koko asia pois mielestä. Tenavat kysyi illalla milloin niitä kelloja siirretään ja sanoin, että siirrettiin jo. Se oli niidenkin osalta siinä.
Ei se talviaikaan siirryttäessä mulla ainakaan vaikuta. Keväällä sen sijaan vaikuttaa, koska nukuttaa alkaa tuntia myöhemmin, ja mulla valitettavasti tuntuu tunnin univaje aika selvästi päivän vireydessä. Ei mahda mitään, mutta näin se vain on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös