Toki, jos Suomi siirtyisi samaan aikaan Ruotsin kanssa niin siitä olisi ehkäpä ulkomaan kaupan kannalta hyötyä, kun oltaisiin töissä samaan aikaan kuin Keski-Eurooppa.
Tästä on ollut vuosikausia puhetta, mutta onkohan mitään oikeaa faktaa mahdollisista vaikutuksista. Olen ollut kansainvälisissä tehtävissä vuosikausia ja se menee enemmänkin näin:
- Mites toi huominen, jos katottais nää
- No tota, huominen ei käy, kun meillä on pyhäpäivä
- Ai niin teillä on se, enhän mä muistanut, mutta perjantaina sitten
- Otin myös perjantain vapaaksi, niin saa pitkän viikonlopun
- Eipä siinä mitään, katotaan sitten ensi viikolla
Pyhäpäiviä ei tietenkään loputtomasti ole paitsi melkein on, kun eri maissa on omat kulttuurinsa ja juttunsa. Joku on aina vapaalla miltä pitäisi jotain tietoa saada. Tunnin siirtäminen toki olisi jokapäiväistä, mutta on erittäin vaikea nähdä mitä sillä olisi merkitystä. Kyllä monet on muutenkin sähköpostin ja Skypen ääressä virka-ajoista riippumatta ainakin, jos jotain pitää saada myytyä.
Tarjouduin kyllä tulemaan töihin seiskalta ja lähtemään aiemmin, mutta kun ei niin ei. Käytännössä puolet työpäivästä oli täysin hukattua aikaa ihan pelkästään aikaerosta johtuen. Oikeastihan kyse on joustamisesta ja ihan terveen järjen käytöstä, mutta kumpikin on apinasaarella melkoista utopiaa.
Tuo jäykkyys ei yllätä yhtään, mutta aina on joku mikä osaa hommansa. Opiskeluaikoina, kun olin UK:ssa puhelinhaastattelutehtävissä, niin nimenomaan työvuorot alkoi seitsemältä eli klo 9.00 Suomen aikaa, kun niiltä piti kinua haastatteluita.