Mainos

Kellojen siirto

• 241 039
  • 1 858

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Aika turhaa vittuilua aiheesta, joka aiheuttaa lieviä ongelmia isolle osaa kansasta ja näkyy piikkinä vanhemman väestön kuolemissa. Toki enemmän keväällä, mutta joka tapauksessa.
Lieviä ongelmia, isolle osalle kansasta, näkyy piikkinä kuolemissa. Olet ilmeisesti perehtynyt useisiin tutkimuksiin ja niiden pohjalta osannet heittää jotain ihan konkreettista faktaa tuollaisten epämääräisten heittojen sijaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lieviä ongelmia, isolle osalle kansasta, näkyy piikkinä kuolemissa. Olet ilmeisesti perehtynyt useisiin tutkimuksiin ja niiden pohjalta osannet heittää jotain ihan konkreettista faktaa tuollaisten epämääräisten heittojen sijaan.
Voit jatkaa tuosta viestistä eteenpäin ja palata sitten aiheeseen. Toki ymmärrän myös tarpeesi vittuilla mulle, koska grillaan weberillä, mutta palataan siihen tarvittaessa toisaalla. Pusu.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Voit jatkaa tuosta viestistä eteenpäin ja palata sitten aiheeseen. Toki ymmärrän myös tarpeesi vittuilla mulle, koska grillaan weberillä, mutta palataan siihen tarvittaessa toisaalla. Pusu.
Voit grillailla ihan millä haluat, ei kiinnosta minua pätkääkään eikä kuulu millään muotoa tähän aiheeseenkaan. Virheellisesti oletin, että olet oikeasti perehtynyt aiheeseen laajemminkin ja osaisit esittää jotain konkreettistakin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voit grillailla ihan millä haluat, ei kiinnosta minua pätkääkään eikä kuulu millään muotoa tähän aiheeseenkaan. Virheellisesti oletin, että olet oikeasti perehtynyt aiheeseen laajemminkin ja osaisit esittää jotain konkreettistakin.
Älä jaksa, vastaan vain kuten sinäkin, eli vittuilemalla. Käy tsekkaamassa linkit aiemmista viesteistä.

Joo, ei todellakaan pilata tätä ketjua tämän enempää, kun kanssasi "keskustelu" tuppaa menemään aika turhaksi. Tämä tästä.

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Saisivat kyllä lopettaa tuon kellojen siirtelyn ihan kokonaan. Meidän perheessä tämä aiheuttaa pelkkiä ongelmia, vaikkakin toki pieniä ongelmia. 2-vuotias lapsi ei paljoa ymmärrä mistään kellojensiirtelystä vaan unirytmi menee sekaisin ainakin viikoksi. Itselläni melkeinpä sama homma eli unirytmiä saa käytännössä hakea ainakin muutaman päivän ajan. Puolisolla taas töissä menevät aikataulut sekaisin kun tekee etätöitä toisella pallonpuoliskolla asuvien työkavereiden ja asiakkaiden kanssa. Kaikki vaiva vielä täysin turhaan, kun ainakaan omasta näkökulmastani kellojen siirtelyllä ei juurikaan ole mitään hyötyjä punnittavaksi.

Matkailukortti on kyllä hieno nostaa aina esiin, mutta eipä se aikaeron muuttuminen ulkomaillakaan ole mikään positiviinen kokemus. Tosin ulkomailla käyn lähinnä lomilla niin silloin se ei paljoa haittaa jos jetlagin takia on rytmi hieman sekaisin.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No tässähän on sama asia kun monessa muussakin, jos se ei ole minulle ja minun kavereille ongelma niin ei se voi sitä olla muillekaan.

Itelle riittää se fakta että kun mennään talviaikaan niin urheilukello näyttää että nukun useammin hyvin. Sehän voi olla lämpötiloista tai jostain muustakin kiinni, mutta ihan ilman urheilukelloakin tiedän että talviajassa nukun paremmin.
Tiedän myös että tämä kuulostaa naurettavalta ja varsin hullulta vaikuttaa omankin järjen mukaan, mutta on sen verran jo kokemusta että tiedän.

Se ei myöskään varmaan ole kenellekään yllätys, etteivät kaikki ihmiset pysty vuorotyöhön. Itekin olen tehnyt komennushommia sellaisten miesten kanssan jotka eivät kertakaikkiaan pysy hereillä jos istuu hetkeksikään alas. Itelläni taas tuollaisissa 1-10 yön yövuorojen tekemisessä ei ole mitään ongelmaa.
Mutta hei, niinkuin sanoin, jos ei ole itelle ongelma niin ei se ole kenellekään.

Ei ole mitään dokumenttia heittää mutta olen ymmärtänyt että kellonjen siirto on kallista ja se nyt olisi ensimmäinen syy lopettaa tämä hölmöys.

Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
No tässähän on sama asia kun monessa muussakin, jos se ei ole minulle ja minun kavereille ongelma niin ei se voi sitä olla muillekaan.
Näin juuri. Tällainen ajattelutapa ja logiikka ei kyllä avaudu itselleni ollenkaan. Tähän kuuluu yleensä myös sellainen käytös, että suorastaan pöyristytään, kun joku ehdottaa, että voisiko asian kuitenkin tehdä toisin. Aihealue on mukamas yhdentekevä, mutta silti jaksetaan vängätä asiasta viestitolkulla. Olikohan samanlaista keskustelua ysärillä, kun Elisabeth Rehn päätti hankkia varuskuntien vessatiloihin yksityiset kopit. Ketä mukamas haittaa, että paskotaan vierekkäin? Ei minua ainakaan. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta.

Ylipäätänsä olisi hyvä punnita kesäajan hyvät ja huonot puolet. Ilmeisesti jälkimmäisiä on paljon enemmän, joten kesäajastahan pitäisi mitä hetimmiten luopua. Tämähän on hyvin loogista, eikö? THL:n blogi tarjoaa hyvää tiivistystä kesäajan haitoista ja yleisestä mielipiteestä kellojen siirtelyyn liittyen: Kellojen siirtäminen pysyvästi talviaikaan olisi terveydelle parasta. Nähtävästi pysyvä talviaika olisi meille suomalaisille parasta.

Ylipäänsä olisi hyvä muistaa, että ihmisen biologinen kello ei noudata orjallisesti kellotaulun 24 tuntia. Vuorokausirytmitkin voivat olla hyvinkin yksilöllisiä.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tuo THL:n blogi on yhden ihmisen näkemys jossa sivuutetaan täysin ihmisten liikunta- ja harrastustottumukset ja niiden tuomat terveyshyödyt, jotka ulkosalla halutaan ja monessa tapauksessa on mahdollistakin toteuttaa vain valoisalla.
Ehdottomasti pysyvä kesäaika. Harva meistä enää elää ja/tai saa elantonsa agraariyhteiskunnassa.

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ja todetaan nyt silti, että mielestäni kellojen siirrosta voidaan kyllä luopua, mutta vain sillä edellytyksellä, että jäätäisiin pysyvään kesäaikaan.
Minä olen ihan samoilla linjoilla, että jos kellon siirrosta pitää luopua, niin sitten ehdottomasti pysyvä kesäaika. Näin ihan normaali päivä(konttori)työtä tekevänä, silloin harvoin kun niitä on tarjolla tällaiselle puolikuntoiselle.

Menisi turhan raskaaksi elämä, jos mentäisiin pysyvään talviaikaan. Siinä ei paljon päivänvaloa vapaa-ajalla näkisi välillä lokakuu-helmikuu. Lisäksi ulkona harrastettavien kesälajien kausi lyhenisi olellisesti, kun sellaisiakin lajeja on, joita harrastetaan kaukana keinovaloista, tosin sehän ei näitä urbaaneja ihmisiä kiinnosta tippaakaan. Ja, kun se valoisa tunti tulisi pysyvässä talviajassa sinne jonnekin aamuyön/aamun pikkutunneille, niin hyöty on +/- 0 vs. pysyvä kesäaika, jolloin se valoisa lisätunti tulisi iltapäivään/iltaan.

Ja lopuksi kaiken uhallakin: Minun puolestani kellojen siirtelyä voidaan jatkaa ihan vapaasti, se vie pari-kolme päivää tottua uuteen kellonaikaan.

Makuasioitahan nämä ovat ja sieltä pahimmasta päästä.

Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylipäätänsä olisi hyvä punnita kesäajan hyvät ja huonot puolet. Ilmeisesti jälkimmäisiä on paljon enemmän, joten kesäajastahan pitäisi mitä hetimmiten luopua. Tämähän on hyvin loogista, eikö? THL:n blogi tarjoaa hyvää tiivistystä kesäajan haitoista ja yleisestä mielipiteestä kellojen siirtelyyn liittyen: Kellojen siirtäminen pysyvästi talviaikaan olisi terveydelle parasta. Nähtävästi pysyvä talviaika olisi meille suomalaisille parasta.

THL:n täysin ennakkoasenteellisen ja subjektiivisen näkemyksen ylistäminen yhtenä totuutena on jokseenkin koomista. Ja argumentointi tuolla nyt on paikoitellen aivan totaalisen surkeaa:

"Pysyvä normaaliaika eli talviaika taas tarkoittaisi sitä, että maaliskuun lopulta lokakuun lopulle illat olisivat nykyistä hämärämpiä, koska ilta hämärtyisi ja aamu sarastaisi tunnin nykyistä aiemmin. Tämä olisi sisäisen kellon toimintaa tahdistava aikamerkki, joka edistää nukahtamista ja voisi myös johtaa parempiin yöuniin."

Tietenkin marras-helmikuussa valoisat illat pysyvään kesäaikaan siirryttäessä aiheuttaisi valtavia kansanterveydellisiä ongelmia, yritä siinä nukahtaa illalla kun aurinko paistaa ulkona ja jouluvalmistelut painaa päälle. Ziisus. THL:n näkemykset nyt ovat mitä ovat, mutta näin sakeaan argumentaatioon en ole edes THL:n puolelta törmännyt.

Redimor

Jäsen
Tuo THL:n blogi on yhden ihmisen näkemys jossa sivuutetaan täysin ihmisten liikunta- ja harrastustottumukset ja niiden tuomat terveyshyödyt, jotka ulkosalla halutaan ja monessa tapauksessa on mahdollistakin toteuttaa vain valoisalla.
Ehdottomasti pysyvä kesäaika. Harva meistä enää elää ja/tai saa elantonsa agraariyhteiskunnassa.
Nyt ollaan jännän äärellä. Minkälaista harrastusta kesällä mahdetaan harrastaa mitä ei pysty ilta-aikaan tekemään jos ollaan tunnin erilaisessa aikataulussa?

Ja jatkuva kesäaikahan tarkoittaisi sitä, että talvella pimeä tulisi entistä aikaisemmin...

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Nyt ollaan jännän äärellä. Minkälaista harrastusta kesällä mahdetaan harrastaa mitä ei pysty ilta-aikaan tekemään jos ollaan tunnin erilaisessa aikataulussa?

Ja jatkuva kesäaikahan tarkoittaisi sitä, että talvella pimeä tulisi entistä aikaisemmin...

Ihan voin suoraan sanoa esimerkiksi, että varsinkin Golf jäisi käytännössä mahdottomaksi pelata työpäivinä (ihan perinteinen 8-16) kesä- ja heinäkuuta lukuunottamatta. Tokihan sitä voi käydä pelaamassa vain puolikkaan kierroksen, mutta kyllähän laji tuosta kärsisi todella paljon.

Toisaalta voi myös kysyä, että mitä hyötyä siitä on, että aurinko nousisi tunnin aikasemmin? Silloin aurinko nousisi kesäaikaan kolmen ja neljän välillä riippuen kesäkuukaudesta.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Jatkuva kesäaika tarkoittaa nimenomaan sitä, että pimeä tulisi myöhemmin kuin talviajassa. Sen sijaan talvella aurinko nousisi myöhemmin. Itse olen ehdottomasti kesäajan kannalla jos valita pitää.

Redimor

Jäsen
Ihan voin suoraan sanoa esimerkiksi, että varsinkin Golf jäisi käytännössä mahdottomaksi pelata työpäivinä (ihan perinteinen 8-16) kesä- ja heinäkuuta lukuunottamatta. Tokihan sitä voi käydä pelaamassa vain puolikkaan kierroksen, mutta kyllähän laji tuosta kärsisi todella paljon.

Toisaalta voi myös kysyä, että mitä hyötyä siitä on, että aurinko nousisi tunnin aikasemmin? Silloin aurinko nousisi kesäaikaan kolmen ja neljän välillä riippuen kesäkuukaudesta.
Kuinka myöhälle sitä golffia pelataan kun ei kuulu siihen varakkaaseen prosenttiin niin ei tiedä. Lokakuulle?

Vatso

Jäsen
Mikä järki olisi siirtää vaikka elokuussa valoisa tunti 21-22 väliltä 4-5 välille, juuri sen pari kuukautta kun Suomessa on lämmin, halutaan valoisa aikaa siirtää sille ajalle, kun 99% ihmisistä nukkuu? Ja jollain marras-tammikuu välillä nyt voidaan olla vaikka Pekingin ajassa, ihan sama, kun silloin on pimeää koko ajan.

"...aamu sarastaisi tunnin nykyistä aiemmin. Tämä olisi sisäisen kellon toimintaa tahdistava aikamerkki." Varmaan tosi moni uniongelma olisi vältettävissä, kun aurinko nousikin klo. 4 klo. 5 sijaan.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimenomaan iltavirkut hyötyisivät aikaisemmin tulevasta hämärästä ja samoin aikaisemmasta valoisasta. Normaaliaika koko vuodeksi on oma ehdotukseni. Perusteet: koska minusta tuntuu siltä.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Kuinka myöhälle sitä golffia pelataan kun ei kuulu siihen varakkaaseen prosenttiin niin ei tiedä. Lokakuulle?

Vierumäen Golf näytti sulkevan kenttänsä viime vuonna 15.11. Ja ei nyt kuitenkaan ihan marginaalilaji taida olla kyseessä, kun viime vuonna näytti olevan 150 000 golfaajaa Ylen uutisen mukaan

Ja ihan samalla tavalla myös frisbeegolf kärsisi tästä samasta asiasta. Vaikuttaisi huomattavasti, jos mahdollinen peliaika lyhenisi tunnilla.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lokakuun loppuun juu on varmaan suurin osa kentistä auki, ja 18 reikää vaatii sen neljä tuntia valoa normiruuhkaisella kentällä. Eli esim tällä hetkellä pitää siis lähteä kierrokselle ihan viimeistään viideltä, eli normaaliaika vaikuttaisi merkittävän negatiivisesti jo nyt. Syyskuu ja miksei varauksin lokakuukin on muuten kelien puolesta aivan oivaa golf-kautta. Tai siis nyt vasta osa kentistä alkaa kunnossa olla kun kevät oli niin paska.

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nimenomaan iltavirkut hyötyisivät aikaisemmin tulevasta hämärästä ja samoin aikaisemmasta valoisasta. Normaaliaika koko vuodeksi on oma ehdotukseni. Perusteet: koska minusta tuntuu siltä.
Minä olen kaiketi sitten luonnonoikku, kun minua ei iltavirkkuna ala ramasemaan sen mukaan, miten on päivänvaloa. Vaan kyllä se ihan puhtaasti kellon mukaan menee.

Olisin luullut sinun olevan pysyvän kesäajan kannattajia, kun harrastat, jos en nyt ihan väärin muista, sitä urheilulajeista hienointa eli suunnistusta, jonka kautta pysyvä talviaika lyhentäisi noin kuukaudella. toki yösuunnistuskausi toki pitenisi pysyvällä talviajalla.

Täytyykin tästä kohta lähteä suunnistamaan (kyläpahasemme kesän viimeiset rastit), kun se on vielä näin syyskuussakin mahdollista.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen kaiketi sitten luonnonoikku, kun minua ei iltavirkkuna ala ramasemaan sen mukaan, miten on päivänvaloa. Vaan kyllä se ihan puhtaasti kellon mukaan menee.

Olisin luullut sinun olevan pysyvän kesäajan kannattajia, kun harrastat, jos en nyt ihan väärin muista, sitä urheilulajeista hienointa eli suunnistusta, jonka kautta pysyvä talviaika lyhentäisi noin kuukaudella. toki yösuunnistuskausi toki pitenisi pysyvällä talviajalla.

Täytyykin tästä kohta lähteä suunnistamaan (kyläpahasemme kesän viimeiset rastit), kun se on vielä näin syyskuussakin mahdollista.

Ei minullakaan illalla ole nukahtaminen valosta kiinni, mutta kun töihin on aamuisin herättävä, niin aamut ovat huomattavasti helpompia, jos ei ihan pilkkopimeässä tarvitse kömpiä liikkeelle. Ja kun aamulla herää helpommin, niin illalla nukuttaa helpommin. Kirkasvalolamppu toki käytössä talviaikoina.

Suunnistuksen osalta olen nykyäänkin enemmän sellainen mukavuussuunnistaja, että lähinnä rastit kiehtovat kesäaikaan. Yösuunnistus tietysti on touhuista jalointa, mutta ongelmaksi on esimerkiksi Jukola-valmistautumisessa usein muodostunut, että toukokuussa pimeä tulee niin myöhään, että yösuunnistusharjoittelu menee turhan myöhäiseksi.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pysyvä talviaika olisi parempi. Aamuliikenteessä pimeä on aika vaarallista.

Nukkua nyt normaali ihminen pystyy ihan auringon asennosta riippumatta. Silmät kiinni on yleensä pimeää ja silmät auki valoisampaa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksilöllistähän tämä on. Itse olen tehnyt vajaat viisi vuotta vuorotöitä ja töissä olen säännöllisen epäsäännöllisesti minä tahansa vuorokauden tuntina. Neljän yövuoron jälkeen välissä yksi vapaa ja sitten taas aamuvuoroon jne. Tämä huomioiden kellojen siirtely ei ole mikään ongelma ja ilolla odotan kohta koittavaa lisävaloa.

En siis väheksy näitä, joiden unirytmi menee "viikoiksi sekaisin" tunnin veivaamisen takia, mutta oma suhtautumiseni kesä- ja talviaikaan on ollut neutraalin ja positiivisen välimaastossa.

Viimeksi muokattu:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin itse menen lähes koko talven pimeässä töihin, työt kun alkavat kahdekselta ja talviaika tuo valoa joskus kahdeksan tai yhdeksän jälkeen vuodenajasta riippuen. Eli ei ole mitään iloa aamun valosta monelle työläiselle, pimeää siellä liikenteessä on.

Lisätään listaan lajeista, jotka kärsisivät talviajasta syksyllä, tennis ja pesäpallo. Ei paljoa tarvisi noitakaan lajeja pelata seitsemän-kahdeksan jälkeen loppukesästä. Tai sitten siirtävät pelaamisen sinne uudelle valoisalle tunnille klo 5 aamulla.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit

Tässä ovat muut jo ehtineet niitä lajeja luettelemaan ja varmasti osaat itsekin päätellä mihin harrastuksiin ja urheilulajeihin tarvitaan päivänvaloa, kun oikein yrität.
En tiedä ovatko jo kaikki lapset ja nuoret siirtyneet tietokoneelle pelaamaan, mutta jos eivät niin kyllähän ne kaikenlaiset pihapelit ja lasten ulkoharrastukset vaativat valoisaa aikaa.

Ja tuo sun viimeinen lauseesi on epätosi. Se menee päinvastoin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy