Kauden 2011-2012 jälkipyykit

  • 52 361
  • 181

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mun on vaikea ymmärtää, miten Petri joukkoineen jotenkin ponnahtaisi valmentajien eliittiin ensi kaudella, kun tällä kaudella tuli turppaan 100-0 vanhalta has-been kehäraakilta.

Erkka Westerlund ei ole has-been kehäraakki. Hän todisti sen taas kerran 22.-28.3.2012, että vie nelikymppisiä poikasia kuin pässejä narussa, jääkiekkovalmentajan työssä. Jalkapallon puolella Erkka tekisi töitä suuressa maailamssa halutessan vielä 10-15 vuotta ja nyt hän olisi valmentajan uransa keskivaiheen viimeisiä viittä vuotta valmentamassa. Stigu, sä et ollut tuossa kommentissa oikeasti tosissasi, ethän.
 

Stigu

Jäsen
Stigu, sä et ollut tuossa kommentissa oikeasti tosissasi, ethän.
No sanotaan näin, että Erkka ei vielä toistaiseksi ole kahden kauden aikana osoittanut mitään mullistavia nykyaikaisen taktiikkaneron elkeitä: Viime kausi pleijareissa TOP3-jengillä kilppareilla ulos IFK:ta vastaan ensimmäisellä kierroksella. Tällä kaudella Erkka on TOP3-jengillä kilppariträpillä neljän parhaan joukossa. Jos Jokerit mestaruuden nappaa, voidaan puhua siitä, että Erkka W on hyvä valmentaja. Kyllähän tuo IFK-Narrit, pleijarisarja oli nimenomaan Petri M:n paskuutta ennemmin kuin Erkan taktista neroutta, ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää.Siis kuulo/näköpuheiden mukaan Jokerit pelasi tuota 0-5-träppiä alusta loppuun ja se riitti Paskansyöjälle. Itse en muista SM-liigan pleijareista nolompaa tappiosarjaa.
 

scholl

Jäsen
Höpö, höpö. Ymmärrän, että uusi valmentaja tarvitsee aikaa saadakseen joukkueen ostamaan omat ajatuksensa ja systeeminsä. Tai siis tavallaan ymmärrän. Mutta eihän se nyt jumalauta ole mikään selitys totaaliseen ja - tittidii - yllättävään floppiin, että valmentaja on ensimmäistä kautta joukkueen peräsimessä. Ja ainakaan sitä ei saa hyväksyä.

Mulla on tapana seurata omaa intuitiotani, koska se menee hyvin harvoin täysin metsään. Omat vibat tulee pienistä, ei niin ilmiselvistä ja näkyvistä asioista. Mulle ei myöskään tuota minkäänlaista ongelmaa myöntää olleeni tai olevani väärässä. Sen takia vituttaakin, jos omat kehnotkin tuntemukset käyvät toteen.

Olen huomannut sen, että IFK:lla on eri arvot kuin ainakin minulle. IFK:n omistajia ei pätkääkään kiinnosta menestys. Heille riittää se, että kannattajat hengaavat hallilla. Itselleni menestys on keskeistä ja erityisesti se, että menestystä haetaan ja asioita tehdään täysillä. Niinpä hyvän valmentajan hankkiminen on keskeistä, eikä niin, että otetaan vain joku kadulta, joka on saatavilla.

Kari Jalonen oli kaikin puolin oikeanlainen valmentaja, koska hänellä oli kunnianhimoa, halu voittaa ja hän teki valtavasti töitä sen eteen joka päivä aamusta iltaan. Laittoi kirjaimellisesti kaikki asiat kuntoon, koska aiemmin jätkät eivät olleet edes urheilijoita. Lisäksi mies on sopivan ylimielinen ja kaiken puolin riittävän tyylikäs ja hyväkäytöksinen tuohon tehtävään. Kuitenkaan hänestä ei pidetty kynsin ja hampain kiinni, vaikka tiedetään IFK:n huono historia valmentajien suhteen. Muualla hänelle olisi lyöty iso sopimustarjous pöytään. Sitten tilalle tuli ehdolle mies, jonka kaikki tiesivät kaikin puolin epäsopivaksi IFK:n valmentajaksi ja silti joku idiootti hänet palkkasi, eikä ennenkaikkea erota, vaikka huomataan, että homma ei toimi. Sitä en voi hyväksyä. Taas puhutaan jostain perheestä, mutta fakta on se, että en mä ainakaan halua odottaa 13 vuotta, vaikka jo viime keväänä olikin hyvin tiedossa, että todennäköisesti meidän on odotettava se 13 vuotta, kun Jalonen lähti. Milanon Internazionale on vaihtanut coachia varmaan 4 kertaa sen jälkeen kun Mourinho lähti. Ei se ehkä fiksua ole, mutta jos ovat tehneet surkeita valintoja niin se on pakko tehdä, koska ei tollaisia matikaisia menestystä janoavissa seuroissa voi katsoa. Ei vain yksinkertaisesti voi. Varsinkin kun mies on olemukseltaan, itseluottamukseltaan ja muilta keskeisiltä ominaisuuksiltaan epä-ifk-tyylinen. Silloin pitää antaa monoa heti. Ei IFK voi olla mikään kirkon ulkomaanavun tyylinen järjestö, jossa annetaan pelkästään tukea ja olkapäätä maailman päähän potkimille tyypeille.

Mä en ***** halua ikinä enää nähdä Petri Matikaista telkkarissa tai missään muuallakin. Saa painua jonnekin historian lehdelle kuten Rane Korpi, joka ei myöskään enää näy julkisuudessa. Ei mulla Ranea vastaan sinänsä mitään ole, kun en Tapparaa edes seuraa, mutta olen huomannut, että hän ei ole enää julkisuudessa ja Petu saa tehdä nyt saman katoamisen. En halua nähdä häntä enää ikinä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olen huomannut sen, että IFK:lla on eri arvot kuin ainakin minulle. IFK:n omistajia ei pätkääkään kiinnosta menestys. Heille riittää se, että kannattajat hengaavat hallilla. Itselleni menestys on keskeistä ja erityisesti se, että menestystä haetaan ja asioita tehdään täysillä. Niinpä hyvän valmentajan hankkiminen on keskeistä, eikä niin, että otetaan vain joku kadulta, joka on saatavilla.

Olin joitakin vuosia sitten tekstiviestiväleissä yhden HIFK:n johtohenkilön kanssa ja pelien jälkeen heitettiin herjaa viesteillä, aina joskus, ei usein, mutta puolin ja toisin, ystävällisesti.

Yhden pelin jälkeen tuli avuton olo, kun kritisoin lievästi jengin silloinkin munatonta esitystä jäällä, kuten nyt Jokerit-sarjassa, niin sain viestiini vastauksen, että hän on "Main-Streetilla ja jengiä on paljon ja siellä on nastaa, myös hänellä." Tajusin, että liikutaan eri junissa menestysnäkemyksen kanssa, vaikka uskon myös tuon johtohenkilön isoon HIFK-sydämeen. Ei voi "olla nastaa" hävityn tärkeän pelin jälkeen tai fokus ei ole voittamisessa, riittävän paljon. KJ teki joukkueesta 100% ammattilaisurheilijoita ja tuskin yksi Petun kausi on vielä sitä puolta tuhonnut, mutta onko organisaatio riittävän ammattimainen ja fokusoinut tekemiseen, josta seuraa väistämättä voittamista urheilupuolella, kaudesta toiseen, onko. En nimittäin usko, että on.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
BOL: Mä oon niin samaa mieltä sun kanssa kaikesta, että oikeastaan ainoa ero on meidän KJ / Petu -näkemys. Suothan mulle sen, että itselläni oli huono viba Kojosta, enkä vieläkään pidä häntä aivan huikeana maailmanluokanvalmentajana. Hienoa, että tuli mestaruus, mutta kyllä oli tuskaakin. Petun suhteen mulla on tapahtunut täyskäännös. Luin alkukauden viestit ja olin eräs voimakkaimmista Petun dissaajista vielä lokakuussa. Mulle kirkastui joskus marras-joulukuussa, että Petu on kuitenkin ammattimies siinä missä Nokkakin, enkä usko, että maajoukkuekaan palkkaa apureita. Siitä eteenpäin ryhdyin fanittamaan HIFK:ta, koska pystyin luottamaan siihen, että valmennus on kuitenkin ammattimaisissa käsissä. Vaikka itse joistain jutuista eri mieltä olenkin. Ero esimerkiksi Baxteriin ja Francisiin oli ja on valtava: siinä oli kaksi kaveria, jotka olivat oikeasti täysin kujalla kaikesta.

Niiinpä menin Petun kanssa kauden loppuun ja olenko ainoa, joka pitää sitä nyt jonkunlaisena näyttönä, että oltiin runkosarjan kolmosia ja ennen pleijareita kevään kuumin joukkue? HIFK & Petu saivat homman toimimaan yhdessä vaiheessa ja se lohduttaa ajatellen ensi kautta. On äärimmäisen paljon todennäköisempää, että Petu & HIFK menestyy paremmin keväällä -13 kuin Joku Muu & HIFK. Kojo on ja pysyy mulle oululaisena olmina, en ymmärrä niitä, jotka näkevät savonlinnalaisen poliisin juntimpana kuin oululaisen...valmentajan? En tiedä, onko Nokalla mitään muuta tutkintoa kuin jääkiekkovalmentajan duuni, mutta ydinfysiikkohan hänkään ei ole. Stadin yössä Poro on maalaisempi kuin Petu, jos sitä jonkinlaisena mittarina käytetään. Koko edellinen osio on täysin epäasiallinen, eikä sillä ole mitään tekemistä jääkiekkovalmentamisen kanssa. Mutta olen kyllästynyt niihin, joiden mielestä Nokan tilalle tuli pesunkestävä juntti. Mistä lähtien oululainen on lakannut olemasta juntti ylipäätään?

Mulla on sellainen jännä piirre, että en oikeasti kaipaa ketään ex-HIFK -pelaajaa tai -valmentajaa sen jälkeen, kun hän on oven sulkenut. Nokka on mulle menneisyyttä siinä missä Erkka ja Ramikin. En itkenyt edes heidän peräänsä aikanaan, vaikka äijät toivat 2 peräkkäistä finaalipaikkaa, enkä luoja nähköön kaipaa Nenääkään takaisin. Se on sitten eri asia, jos hänet joskus myöhemmin taas palkataan. Silloin hän tulee ovesta sisään ja rupeaa olemaan pohjimmiltaan mun kaverini - samassa jengissä. Ihan niinkuin Petukin nyt. Kahden vuoden päästä Petukin on menneisyyttä ja hyvä niin. Pääasia, että HIFK pysyy. Ja muhun teki vaikutuksen Haden lausunto, tuntui olevan osoitettu myös ex-seuralle: "Liikaa puhutaan valmentajista, playoffit on pelaajien juttu". Siihen päälle se, että mitään anti-Petu-movementia ei ole pelaajien keskuudessa. Tämän pitäisi riittää itse asiassa jokaiselle fanillekin. Muuten me ollaan kuin kuurot, jotka kommentoivat sävellyksiä. Ei riitä meidän substanssi, ei millään.
 

ludvig

Jäsen
Siis kuulo/näköpuheiden mukaan Jokerit pelasi tuota 0-5-träppiä alusta loppuun ja se riitti Paskansyöjälle. Itse en muista SM-liigan pleijareista nolompaa tappiosarjaa.

Jotain vikaa on luetun ymmärtämisessä ja / tai näössä, jos olet tällaiseen päätelmään päässyt. Kannattaa muutenkin keskittyä kommentoimaan niitä pelejä mitä on katsonut, ettei tule ihan apinatason juttuja. Peltonen tiivisti ottelusarjan mielestäni ihan hyvin:

"Kärsivällisempi ja kiekollisempi joukkue voitti sarjan. Emme olleet tarpeeksi kypsiä, HIFK:n kapteeni Peltonen purki."

Se ei yllättänyt, että matikaiset eivät ole koskaan fiksuimmasta päästä, mutta paljon kuraa pitää suuntaa pelaajienkin niskaan. Yksittäisistä pelaajista Granlund oli todella heikko, puolustajat tekivät isoja henkilökohtaisia virheitä, ylivoima keskittyi kiekonsiirtelyyn etc.
 

Stigu

Jäsen
Jotain vikaa on luetun ymmärtämisessä ja / tai näössä, jos olet tällaiseen päätelmään päässyt. Kannattaa muutenkin keskittyä kommentoimaan niitä pelejä mitä on katsonut, ettei tule ihan apinatason juttuja.
No mutta hienoa kun täällä on asiantuntijoita ja matsit nähneitä paikalla. Jos näit matsit, voitko kertoa:

- miten Erkka muutti Jokereiden pelityyliä eri otteluissa?
- miksi IFK:n kaikki hyökkääjät epäonnistuivat?
- kuinka monta maalia IFK teki 5 vs 5 pelissä?
- oliko IFK yhdessäkään ottelussa se hallitsevampi osapuoli?
- oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että sarja hävittiin yksittäisten pelaajien virheisiin?
- kuka on vastuussa tuon liirumlaarumin "kärsivällinen joukkue" toteutuksesta? Yksittäiset pelaajat vai valmentaja?

Jos joukkue A voittaa runkosarjassa joukkueen B otteluvoitoin 4-1, ja häviää pleijareissa samalle joukkueelle otteluvoitoin 4-0, niin kyllä mun naisenvaistoni sanoo, että syyllinen seisoo/paskantaa penkin takana.
 

Giorgio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tästä kaudesta eikä Matikaisesta jää positiivisia muistoja. Täällä on hehkutettu runkosarjan kolmatta sijaa. Tolla materiaalilla kolmas sija on normisuoritus. Ei mikään mistä saisi kiksejä. Pelit olivat koko kauden kuraa. Runkosarjan lopussa tulleet voitot tulivat nekin sekavalla pelitavalla ja siitä tuli valmennusjohdolle tunne, että kaikki on hyvin. Jokerit-sarja olikin sitten materiaali huomioiden kaikkien aikojen toiseksi surkein suoritus Hifkiltä pudotuspeleissä. Yli menee mielestäni vain kausi 2004-05, jolloin NHL:n lakkovuonna kaaduttiin miljardimiehistöllä Lukolle 4-1. Nyt oli kuitenkin vastassa Jokerit hyvällä joukkueella.

Hifk:n nykytyyliin valmennusta ei potkaista pihalle kesken sopparin ja hyväksyn sen. Kritisoin aikoinani Matikaisen valintaa ja olen edelleen samaa mieltä. Syksyllä 2010 en olisi kyllä Kojollekaan jatkoa tehnyt silloisten vaatimattomien näyttöjen takia. Näillä mennään, ensi kausi on samaa paskaa.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syksyllä 2010 en olisi kyllä Kojollekaan jatkoa tehnyt silloisten vaatimattomien näyttöjen takia. Näillä mennään, ensi kausi on samaa paskaa.

Näinhän se. Ei valmentajasopimuksia tehdä 'reaaliajassa' vaan hyvissä ajoin ennen seuraavaa kautta. Stigaukkoilua sanan varsinaisessa merkityksessä on olettaa, että kaikki päätöksiin vaikuttavat asiat, kuten ihmiset, ovat liikkumattomia ja otamme tai jätämme heidät silloin kun haluamme.

Pelaajista täytyy sanoa että 'sankarit' olivat todella vähissä. Ylivoimillakin kiekkoa siirrettiin ratkaisujen pelossa pelaajalta toiselle. Täytyy rakastaa omaa sankariuttaan, eikä suinkaan pelätä sitä! Sanotaan Villestä mitä sanotaan, mutta Ville ei pelännyt. Hän ainakin yritti.

Simon IS-haastattelussa näkyi ja kuului se, mitä olisin suonut muillekin. Halu voittaa. Se onnistuu vain joukkueena. Kaiken pitää olla sille alisteista. Simo onnistui hermokontrollissaan, koska joukkueena pelaaminen oli isompi juttu kuin 'itsensä toteuttaminen' tai turhautuminen vetämällä daijuun jotain satunnaista vastustajaa.

Valmennus epäonnistui, big time! Mutta ei pelaajiakaan voi päästää puhtain paperein millään tavalla.
 

trumppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä mulla ole jälkipyykkiin mitään lisäämistä, kaikki alkaa olla sanottu. Vituiks meni ja sillä siisti. Oma antini tällä foorumilla on ollut vaatimatonta, mutta rohkenen toivottaa hyvää kesää kaikille palstaveljille ja -siskoille. Tavataan ensi syksynä. Minä siirryn tallin puolelle rassaamaan moottoripyörää.

edit: siskot lisätty
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestejä lukiessa tuli mieleen että IFK olisi voinut edes jonkin henkilön edellisestä valmennustiimistä palkata myös tälle kaudelle. Siinä olisi ollut jotain jatkuvuutta edellisestä vuodesta ja tavallaan voinut auttaa vaikean kauden alussa.

Mutta mielestäni suurin syy tippumiseen suoraan neljässä pelissä oli liikkeen puute. Jos liike ei riitä niin pelisuunnitelmaa on hyvin vaikea toteuttaa. Olisi pitänyt tehdä siten kuin Jokerit vuosi sitten, armoton kilpikonnapakittelu ja isketään vastahyökkäyksistä. Tosin ei sekään olisi taannut jatkopaikkaa ja pakittelua on kyllä puuduttavaa katsella mutta playoffeissa sen voi hyväksyä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL: Mä oon niin samaa mieltä sun kanssa kaikesta, että oikeastaan ainoa ero on meidän KJ / Petu -näkemys. Suothan mulle sen, että itselläni oli huono viba Kojosta, enkä vieläkään pidä häntä aivan huikeana maailmanluokanvalmentajana. Hienoa, että tuli mestaruus, mutta kyllä oli tuskaakin. Petun suhteen mulla on tapahtunut täyskäännös. Luin alkukauden viestit ja olin eräs voimakkaimmista Petun dissaajista vielä lokakuussa. Mulle kirkastui joskus marras-joulukuussa, että Petu on kuitenkin ammattimies siinä missä Nokkakin, enkä usko, että maajoukkuekaan palkkaa apureita.

Tottakai suon erilaiset näkemykset! Voin ostaa helpostikin huonot Kojo-vibat, koska jokaisella on aina joku ensireaktio tai -viba jostakin. Kyllä mä muistan vieläkin elävästi Kojon Kärppä-aikaiset vinkumiset ja äijä vitutti mua suunnattomasti. Mutta tulokset olivat niin rautaiset ja kiistattomat, että niiden edessä olin myyty. Toki tiesin etukäteen, että kyseessä on varsin oman arvonsa tunteva persoona, joka on raivostuttavuuteen asti kontrollifriikki. Kun itse ei ole joutunut sitä sietämään, on helppoa huudella, että hieno homma. Mutta mielestäni ne tekijät olivat samalla kaikkein kiehtovimmat, koska IFK:ssa oli niin monta vuotta tehnyt asiat päin helvettiä ja täällä ei valmentajilla lopulta paljon auktoriteettia ollut. Mielestäni monen joukkueen potentiaalia ei koskaan oikeastaan saatu edes kunnolla testattua, kun meininki oli kuin teinihelvetissä konsanaan. Täällä nimenomaan tarvittiin vaativaa ja vähän mulkkuakin äijää, jolla kuitenkin lihakset kesti priitsauksen. Mä uskon, että menestyksekäs pelaajaura nosti monien, varsinkin hyökkäjien, tasoa. Ja niistä kaiken järjen mukaan meidän olisi pitänyt päästä tälläkin kaudella nauttimaan nähtyä enemmän. Alisuorittaminen vituttaa aivan käsittämättömän paljon.

Tottakai Petu on ammattimies. Mutta mj-valmentajuus ei kerro välttämättä oikeasti yhtään mistään. Piiri pieni pyörii ja hyvät jätkät saavat helpommalla sielläkin paikan kuin "ei niin suositut" persoonat. Jääkiekkoliitto on oiva esimerkki siitä, että todellakaan ne kaikkein pätevimmät jätkät eivät ole välttämättä niillä posteilla kuin pitäisi. Mainittakoon esimerkkinä nyt vaikka Timo Jutila :).

Mä olen niin kyllästynyt siihen, että tarvitaan ja annetaan aikaa. Jos joukkueenrakennuksen PTS:n tavoite on vuonna 2015, niin haluaisin toki kuulla siitä etukäteen. Kyllä mä kausarini uusisin siltikin. Mutta kun "joka kausi tavoite on mestaruus"-höpinät ovat jokavuotisia ja joukkue on kuitenkin kasattu isolla rahalla ja peli on aivan perseestä lähes koko kauden, saa ja pitääkin marmattaa.

Mä toivoisin, että jos ja kun Petu on kova luu nuorten koulimisessa, siitä otettaisi nyt ilo irti koko rahan edestä. Meillä on kovia pikku-ukkoja Kolleissa, jotka ansaitsisivat näyttöpaikkoja ja sitä kautta motivaatiota tehdä duunia ja treenata tulevaisuuttaan varten. Tietenkään koko jengiä ei voi nostaa edareihin, mutta viesti siitä, että "sut me halutaan", olisi todella tärkeää. Siellä on paljon kundeja, joille IFK on se juttu. Ja kyllä me IFK-fanitkin ansaitsemme näitä omia poikia jengiin. Muualtakin tarvitaan toki vahvistuksia, mutta IFKlaisuus on ainakin itselle se kaikkein siistein juttu.

Mielenkiinnolla odotan ensi kautta, vaikka me ollaan toki hävitty sekin. Mutta onhan se kiva, kun on sovittuja menoja. Nyt ei oo mitään. Kalenteri on tyhjä. Sekin vituttaa.
 

Andrew

Jäsen
Mä toivoisin, että jos ja kun Petu on kova luu nuorten koulimisessa, siitä otettaisi nyt ilo irti koko rahan edestä. Meillä on kovia pikku-ukkoja Kolleissa, jotka ansaitsisivat näyttöpaikkoja ja sitä kautta motivaatiota tehdä duunia ja treenata tulevaisuuttaan varten. Tietenkään koko jengiä ei voi nostaa edareihin, mutta viesti siitä, että "sut me halutaan", olisi todella tärkeää. Siellä on paljon kundeja, joille IFK on se juttu. Ja kyllä me IFK-fanitkin ansaitsemme näitä omia poikia jengiin. Muualtakin tarvitaan toki vahvistuksia, mutta IFKlaisuus on ainakin itselle se kaikkein siistein juttu.

Tämähän on aika mielenkiintoinen kysymys. Tällä kaudella HIFK paikkasi kaikki aukot ulkoa tulleilla pelaajilla, eikä omat juniorit juurikaan saaneet mahdollisuuksia. Varmasti osittain sen takia, että kun kaikki tiesivät, että on Mikael Granlundin vika kausi Suomessa niin mestaruus haluttiin hinnalla millä hyvänsä. Mikä on pelaaja politiikka tulevaisuudessa?

Organisaation sisältä aukkojen paikkaaminen on paljon halvempaa ja se on erittäin hyödyllistä tulevaisuutta ajatellen. Esim. Jarmo Kekäläinen piti Jokereissa lupauksensa puhuessaan junioreihin luottamisesta, kun Jokerit olivat tappioputkessa niin paniikkinappulaa ei painettu, vaan nuorille annettiin aito mahdollisuus. Vasta keväällä joukkueeseen hankittiin Bume ja Lupaschuk, kun oli selvää, että omista junnuista ei ollut vielä tänä vuonna näitä paikkoja täyttämään. Fiksua ja taloudellista toimintaa.

HIFK:ssä oli tänä vuonna aika monta palkkasoturia joiden pelaaminen joukkueen eteen oli vähintäänkin kyseenalaista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tottakai Petu on ammattimies. Mutta mj-valmentajuus ei kerro välttämättä oikeasti yhtään mistään. Piiri pieni pyörii ja hyvät jätkät saavat helpommalla sielläkin paikan kuin "ei niin suositut" persoonat. Jääkiekkoliitto on oiva esimerkki siitä, että todellakaan ne kaikkein pätevimmät jätkät eivät ole välttämättä niillä posteilla kuin pitäisi. Mainittakoon esimerkkinä nyt vaikka Timo Jutila :).

Kiitos vastauksesta, arvasin että ollaan samalla sivulla. Ensivaikutelmaa ei voi jälkikäteen muuksi muuttaa ja mulla vaikutti Kojo-viboihin myös hänen karmiva pelaajavisiittinsä HIFK:ssa. Ja onhan Petullakin sentään jotain meriittiä ennen HIFK:takin: 2-koutsina MM-kultaa, Blues kaksi kertaa finaaleissa ja valinta "vuoden valmentajaksi", jossa käsittääkseni valmentajilla itsellään on sanansa sanottavana? Ei tässä mun mielestäni ihan toivotonta hahmoa noukittu ja se mua vituttaakin, että osa jengistä laskee Petun suoraan Baxter-osastoon. Kelatkaa, jos HIFK olisi ottanut yhden kauden ihmeen Mika Toivolan? Silloin oisin ollut aivan kyrpä otsassa.

Oon samaa mieltä siitä, että Kolleissa on aivan kullanarvoista materiaalia ja ilman heidän finaalisarjaansa sieltä olisi varmaankin nostettu Leinonen, Åsten ja/tai joku muukin tuomaan edes jalkoja tuohon halvaantuneiden laumaan. Mitä, etkö luota jääkiekkoliittoon? Väitätkö seuraavaksi, että GM Jari "asiantuntija" Kurri ei ole pätevä?? Muistan aina hänen kommenttinsa Suomi-Ruotsi -matsissa Suomen saatua jäähyn: -Mitä sanot tästä tilanteesta Jari? -Ilman muuta Ruotsi yrittää nyt tehdä maalin. Mä olen tästä lähtien valmentajien suhteen projektimies. Oon iloinen, että olen päässyt irti Penan aikaisesta kouhotuksesta ja oikoteiden etsimisestä. Oletan, että voin luottaa nykyjohtoon sen verran, että valmentajiksi tulee ammattimiehiä ja sitten jokaiselle heistä vaan se pari kautta aikaa. Ja siitä viis, onko kaveri mun mielestäni kiva vai vastenmielinen. Kunhan on ammattimies. Vielä tullaan näkemään sellainenkin sälli, joka ottaa ensimmäisellä kaudellaan HIFK:lle kultaa, trust me. Sellaisen option otan tähän, että jos koutsiksi tulee Baxter-osastoa, en halua mitään pitkää periodia. Koutsin pitää mennä käsitteen "ammattimies" alle. Sanoin viime keväänä helmikuussa jo hieman etuajassa, että HIFK ottaa vuorenvarmasti kultaa seuraavan viiden kauden sisään. Koska se tuli täytettyä jo viime keväänä, uskallan sanoa nyt: HIFK ottaa absoluuttisen pomminvarmasti finaalipaikan (ja sieltä kultaa) kevääseen 2015 mennessä. Ei ole mitään syytä olla uskomatta tähän.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK ottaa absoluuttisen pomminvarmasti finaalipaikan (ja sieltä kultaa) kevääseen 2015 mennessä. Ei ole mitään syytä olla uskomatta tähän.

Hyvä, että sulla on lääkitys kohdallaan :)!

Kojosta vielä sen verran, että ymmärrän, että jengiä vitutti sen kasarijuntteilut, mutta jokainen vähänkään IFK:ta läheltä seurannut varmasti ymmärsi, että asiat eivät olleet tässäkään mustavalkoisia. Ja sen ymmärrän, että persoona ei miellytä. Mutta aikaa ehti kulua 25v. niistä ajoista ja siinä ajassa ehtii kyllä moni asia muuttua. Valmentaja Kari Jalonen oli varmasti eri mies kuin pelaajaj Kari Jalonen. Ja hattua nostan, että uskalsi tulla IFK:hon ja laittaa kaiken peliin. Kantti kesti. Arvostan.

Ja ymmärrän senkin, että Petun persoona miellytti monia. Itse en voi tehdä hänen persoonastaan muita päätelmiä kuin ne, mitkä olen julkisuudessa nähnyt. Ja osa musta diggaa varsinkin Blues-aikaisesta habituksesta. Se, mikä itseäni ihmetyttää on, että siitä "miehekkäästä" esiintymisestä ei ole jäljellä mitään. Uskallan väittää, että Petu oli niin kaukana mukavuusalueeltaan, ettei saanut sitä testosteronia ripoteltua pelaajien "päälle". Miksei? Mä en halua koskaan nähdä, että IFK:n päävalmentaja on kuin aropupu: pelokkaan näköinen ja epävarma. Mitään roolia ei tarvitse alkaa heittää, mutta ihmettelen, miten esiintyminen median edessä on voinut muuttua Petun kohdalla todella paljon.

IFK ei ole paikka, minne tullaan kokeilemaan, kantaako siivet. Myös IFK:n johto saattoi tehdä ison mokan, kun ottivat Pennasen suoraan edareihin. Olisiko ehkä pitänyt ajaa toiminta- ja seurakulttuuriin Kollien kautta? Olisi, sanon minä. Samalla olisi voitu nostaa Kollienkin tunnettuutta myös rivikatsojien keskuudessa, kun olisi järkevällä strategialla ajettu Pennasta sisään ja katsottu, onko kaverissa ainesta pärjäämään isolla kirkolla. Ja mä en nyt arvostele tässä Pennasta, hänen persoonaansa, habitustaan tai itse kaverin panosta. En tiedä yhtään millaisesta äijästä on kysymys ja voi olla, että hän on suoriutunut oikein hyvin siitä, mitä häneltä IFK:n johto on odottanutkin. Mietiskelyni liittyy enemmänkin siihen, miten tulisi aina toimia, kun mukaan otetaan katsomaton kortti.

Mä toivon, että myös pelaajat tajuavat vastuunsa. Ja ovat valmiita kelaamaan tarkasti koko kuluvan kauden ja tarkastelevan kriittisesti omaa toimintaansa. Niiltä, jotka olivat jo Kojon koulussa haluaisin kysyä, mikä muuttui eniten omassa toiminnassa? Väitän, että monella vapaa-ajanviettotottumukset siirtyivät pari askelta lähemmäs Penan aikaisia. Kovasti on pitkin kautta kylillä puhuttu ja harvoin on savua ilman tulta. Jokaisen pelaajan pitää nostaa omaa vaatimustasoaan korkeammalle, koska vain kovalla duunilla mennään eteenpäin.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Voin vahvistaa sen, että HIFK:ssa ei ole minkäänlaista pelaajien oppositiota Petua vastaan. .

Totta. Päinvastoin Petua pidetään varsin "Hyvänä jätkänä". Ja tässä se ongelma saattaa ollakin. Mietitäänpä hetki ketä ne mestaruudet ovat tässä viimeksi HIFK:hon tuoneet. Jalonen-mulkku ja Summanen-supermulkku. Enkä tarkoita tällä, että mulkku ihminen olisi automaattisesti hyvä valmentaja. Muutoin olisin itse voinut viedä palkatta HIFK:n kymmeneen perättäiseen mestaruuteen.

En ole varma johtuuko asia Fox Mulder ilmiöstä (I want to believe), mutta Kojon aikana silloinkin kun peli oli täyttä paskaa olin näkevinäni mihin pyrittiin ja mitä ajettiin takaa. Petun alkukausi oli myös täyttää paskaa, mutta silloin en nähnyt vilaustakaan mistään mitä haettiin. Näin vain kentällä päättömästi poukkoilevia spedejä. Yksi kausi vaativassa paikassa on kuitenkin liian lyhyt aika ja mihinkään uuteen projektiin olisi aivan järjetöntä lähteä. Julistan tuomioni: Petri Matikainen ei onnistunut tehtävässään odotusten mukaisesti. Liventävien asianhaarojen vallitessa tuomitsen Petri Matikaisen täten jatkamaan HIFK:n valmentajana tulevana kautena ja parantamaan otteitaan vähän saatanasti. Tuomio kärsitään ehdottomana.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt alkaa mietityttämään onko se Petu ollut edes tsemppaajana siellä Bluesissa vai onko senkin puolen hoitanut Marjamäki? Näin Blues nousee 3-0 tilanteesta 3-3 tilanteeseen ja joukkueessa ihan sama meininki päällä kuin viime vuonna. Ei HIFK ole vetänyt tällä kaudella kertaakaan noin kovaa kuin mitä Bluesin miehet nyt painaa tuolla kentällä.
 

scholl

Jäsen
Nyt alkaa mietityttämään onko se Petu ollut edes tsemppaajana siellä Bluesissa vai onko senkin puolen hoitanut Marjamäki? Näin Blues nousee 3-0 tilanteesta 3-3 tilanteeseen ja joukkueessa ihan sama meininki päällä kuin viime vuonna. Ei HIFK ole vetänyt tällä kaudella kertaakaan noin kovaa kuin mitä Bluesin miehet nyt painaa tuolla kentällä.

Joo. Kyse ei ole siitä, etteikö virheitä voisi tai saisi tehdä, mutta Matikaisen tapauksessa kyse on siitä, ettei osata tai haluta osata mitään. Tehdään hyvistä pelaajista alhaisen itseluottamuksen puukäsiä ja tuossa vieressä Blues porskuttaa lähes mestismateriaalilla. Syksyllä olisi pitänyt vaihtaa valmentajaa, mutta seurajohtoa ei huvittanut. Nyt on nähty tulos: 0-4 matsein kuonoon huonommalta joukkueelta.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Nyt alkaa mietityttämään onko se Petu ollut edes tsemppaajana siellä Bluesissa vai onko senkin puolen hoitanut Marjamäki? .

Minä en suostu uskomaan, että tämä on yhdestä ihmisestä kiinni. IFK olisi lyönyt hanskat tiskiin monta kertaa Bluesin tilalla, vaikka valmentajana olisi ollut Marjamäki, Paavi, Tami tai vaikka kaikki yhdessä. Ja vaikka pelaajisto olisi ollut täydellisesti sama.

Blues on tietysti huono vertauskohde, koska siellä tuntuu vallitsevan ihan suomalaiseen palloilukulttuuriin ainutlaatuinen ilmapiiri. Eli ei anneta koskaan periksi. Uskoisin tämän johtuvan ainakin osaksi siitä, ettei kukaan oikein koskaan odota Bluesilta mitään. Tietysti heillä rupeaa olemaan historiaa hienoista nousuista ja sekin osaltaan ruokkii uskoa uusiin nousuihin.

IFK:ssa sen sijaan on melkein aina kovat odotukset - silloinkin kuin IFK lähtee playoff-sarjaan altavastaajana, me kannattajat odotamme yllätystä. Ja kun sitä ei tule, niin taas haukutaan sen hetkinen "Petu" ja kärkipelaajat. Eihän tässä sinällään mitään pahaa ole, kannattajilla on täysi oikeus uskoa jengiinsä ja pettyä, kun tulee dunkkuun.

Jokatapauksessa nämä seikat tekevät IFK:sta mielestäni SM-liigan historian huonoimman playoff-joukkueen. Kyllähän menestystä on tullut ja varmaan tulee jatkossakin, mutta en kyllä keksi toista joukkueta liigassa, joka olisi hävinnyt playoff-sarjoja, joihin se lähtee ennakkosuosikkina, niin kovalla prosentilla kuin IFK.

Viimeksi IFK voitti playoff-sarjan, johon se ei ole lähtenyt ennakkosuosikkina, kaudella 99-00 Tapparaa vastaan. Tämän jälkeen se on hävinnyt ennakkosuosikkina:
- Ilvekselle 01 (snadi ennakkosuosikki kotiedulla)
- Lukolle 05 (selkeä ennakkosuosikki, suurin mestarikandinaatti)
- HPKlle 06 (välierissä, snadi ennakkosuosikki kotiedulla)
- TPSlle 09 (sääleissä, selkeä ennakkosuosikki)
- HPKlle 10 (selkeä ennakkosuosikki)
- Jokereille 12 (enakkosuosikki, suurin mestarikandinaatti)

Tätä historiaa vastaan on minusta ihan aiheetonta olettaa, että jos Marjamäki olisi valmentanut IFK:ta Matikaisen sijaan, niin IFK olisi noussut sillasta tänä keväänä. Ihan ketä tahansa vastaan.

Tämä on se hinta, jonka me maksamme siitä, että IFK on SM-liigan suurin ja kaunein. Näin se vaan on. Ei muuta kuin kausari maksuun ensi kaudelle ja toivomaan, että ensi kauden jengi kestää historian paineet.
 

McJugi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahaa tekee katsoa miten lähes jokaisella muulla paikkakunnalla taistellaan ja väännetään Game 7 asti, taklataan ja sikaillaan ja haetaan asetelmia. HIFK ei tehnyt mitään näistä. Ei edes yrittänyt. Täysin aneeminen ja aseeton lauma yksilöitä.

Tässä on nyt viikon päivät kohta koittanut sulatella tapahtunutta enkä vieläkään pysty käsittämään miksi syväjäätyminen tapahtui. Jokereiden pelisysteemi yllätti, okei, mutta miksi siihen ei reagoitu mitenkään? Miksi se oma KIEKOLLINEN pelaaminen, jolla loppurunkosarjassa saatiin pisteitä ja nättiä jääkiekkoa heitettiin jostain syystä täysin romukoppaan? Miksi Petu veti yhtäkkiä sillä tavalla liinat kiinni ja lähti pystykiekolla pleijareihin? Ei vaan järki taivu. Onneksi julkisuuteen Leviltä tihkuneiden tietojen mukaan jätkiä itseäkin hävettää ja kovasti. Syytä nimittäin on.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi IFK voitti playoff-sarjan, johon se ei ole lähtenyt ennakkosuosikkina, kaudella 99-00 Tapparaa vastaan. Tämän jälkeen se on hävinnyt ennakkosuosikkina:
- Ilvekselle 01 (snadi ennakkosuosikki kotiedulla)
- Lukolle 05 (selkeä ennakkosuosikki, suurin mestarikandinaatti)
- HPKlle 06 (välierissä, snadi ennakkosuosikki kotiedulla)
- TPSlle 09 (sääleissä, selkeä ennakkosuosikki)
- HPKlle 10 (selkeä ennakkosuosikki)
- Jokereille 12 (enakkosuosikki, suurin mestarikandinaatti)

Mälkiä
Rautakorpi
J.Jalonen
Suikkanen
Rautakorpi
Westerlund

Mikäs näitä herroja yhdistää. Kaikki ovat huippukoutseja ja Mälkiää lukuunottamatta mestarivalmentajia. Valmennusta ei kannata aliarvioida.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mälkiä
Rautakorpi
J.Jalonen
Suikkanen
Rautakorpi
Westerlund

Mikäs näitä herroja yhdistää. Kaikki ovat huippukoutseja ja Mälkiää lukuunottamatta mestarivalmentajia. Valmennusta ei kannata aliarvioida.

Ja kun sen Mälkiän tilalle vaihtaa Kojon, niin siinähän onkin varmaan listattu melkein kaikki 2000-luvun mestarikoutsit. Matikaisen nimi taisi vaan unoh... ei kun niin joo.....
Jatkossa toivon, että hankitaan tärkeimpiin rooleihin (mm.valmennus) sellaiset tekijät, joilla on näyttöjä (finaalitappiot ja kisamaskotin roolia ei lasketa), ellei kyseessä sitten ole joku todellinen huippuluokan prospekti, niin kuin pelaajapuolella Granlund. Matikaisen kohdalla ei täyty kumpikaan ehto. En haluaisi nähdä näitä työharjoittelijoita jatkossa näin tärkeillä paikoilla, vaikka ne kuinka oliskin halpoja. Eihän siellä Moberg ole enää sentään päättämässä, eihän? Ei mulla muuta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kyllä myös Shedden lyötiin HIFK-päävalmentajana playoffeissa pelitavan osalta, mutta se voittaja ei ollut Jukka Jalonen, vaan SaiPan Heikki Mälkiä. SaiPan joukkue pelaa vain aina sellaisella pelaajamateriaalilla, että ihan lopulliseen ottelusarjan voittoon nousi kuin nousikin HIFK, kun SaiPalta puuttui 2006 Eavesin tapainen ratkausumaalien syöttäjä ja Hardt, Filppula, Teräväinen ja Boumedienne tekemässä isot maalit. Aina kirjoitetaan, että peli näyttää kaiken, vaikka lopulta samat tyypit kirjoituksillaaan keskittyvät vain ja ainoastaan pelit voittaneen pelitavan analyysiin ja vaivoin peiteltyyn ihailuun, jopa ihannointiin, vaikka yksittäinen mestaruus tai voitettu ottelusarja on aina kirjoituksen kirjoittamisen tai ainakin mediassa julkaisun hetkellä jo historian kuvaamista, eikä tulevaisuuden näkemistä ja tulevan voittavan pelaamisen. Jos valitaan vain voittava pelitapa ihailun kohteeksi, niin joudutaan aina muuttamaan mielipidettä kuin tuuliviiri, kun yksittäinen pelitapa on voittamisessa vain yksi detalji ja voittava pelitapa vaihtelee ja muovautuu vuosittain. Vain se, että joku voittaa, säilyy ennallaan, jos pelkistetään asia äärimmäiseen yksinkertaisuuteen.

On taas toisaalta liian yksinkertaista väittää pelin olevan keskiössä, kun keskustellaan jääkiekosta, kun todellisuudessa sellainen peli, jolla voitetaan, on keskustelun keskiössä. Häviäminen ja syyt pitää siksi analysoida tarkasti, koska jos oma joukkueen analyysi on se, että pelitapa oli kunnossa, niin silloin ei tarvitse muuttaa mitään ja mennään "ännu lite bättre"-valmentamiseen, joka ei kyllä vältäämättä tuo muutosta parempaan menestykseen seuraavallakaan kaudella. Lisäksi, nykyjääkiekko on menossa sellaiseen suuntaan, että joukkue vaihtelee pelitapaa tai oikeastaan pelitavan toteuspuolta ja säätelee sitä eri tavoin koko ottelun ajan ja pelisuunnitelman lisäksi osaamisesta täytyy löytyä myös erilaisten pelitavan toteutuksen rytmien osaaminen, joka on vähän sama, että millä hetkillä painetaaan kaasua lisää ja koska vähän jarrutellaan. Voidaan aloitaa peli jarrutellen ja panostaa toiseen erään, kuten Jokerit teki playoffien kolmesa ensimmäisessä HIFK-pelissä, koska otetaan ensin vastaan vastustajan pääisku ja sen loputtua hyökätään itse ja tehdään pari maalia. Sitten taas jätetään aloitteen teko vastustajalle. Miellän tämän 60 minuutin pelin toteutuksen rytmittämisen suunnitelmaksi, jossa pelitapaa ei muutu, vain tapa toteuttaa sitä vaihtelee. Oletan, että tällainen shakin peluu joukkueiden välillä korostuu erityisesti joukkue vs joukkue playoff-peleissä, jossa väännetään vain kahden joukkueen välistä voimamittelöä. Aina tätä on tehty, mutta ehkä enemmän kokeneiden valmentajien intuitiolla kuin suunnitelmallisesti, jolle puolelle tämä toteuspaineen rytmittäminen pelin sisällä nykyään tehdään kaikkein osaavimmissa valmennusryhmissä. HIFK on askeleen jäljessä, ainakin Petun HIFK ja keskittyy vain toteuttamaan osaamisensa voittavaksi pelin aikana. Jos vastustaja kaasuttaa, me kaasutetaan vielä enemmän ja päinvastoin. HIFK:n pelitapa seurailee, ei reagoi, eikä suunnittele etukäteen rytmitystä totetukseen, koska se uskoo pelin pelaamisen paremmuuteensa kaikissa tilanteissa, ei ylimielisyyttään, vaan ihan ansiosta, koska HIFK:n pelaajamateriaali oli ylivertainen kauden 11-12 sm-liigassa. Kun mitattiin lopullista voittavuutta, johon sisältyy taktinen nokkeluus nyansseineen, niin se lopulta murskasi spartalaisuuden tekemisen yksinkertaisuuden ja jyräsi sen alleen voitoin 4-0.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös