Kauden 2008-09 MVP

  • 11 997
  • 34

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Idea tähän ketjuun lähti väittelystä eräästä vanhasta, raihnaisesta, väsyneestä NHL-kehäraakista joka on tullut tänne jäähdyttelemään omaan leluunsa, eli Sami Kapasesta. MVP on siis lyhyesti sanottuna pelaaja, joka on ollut arvokkain pelaaja omalle joukkueelleen eli jonka henkilökohtaisista ansiosta joukkue on kerännyt eniten pisteitä. Edellytyksenä on siis a) joukkueen menestys ja b) henkilökohtainen menestys.

Minun väitteeni on että Sami on tähän asti kautta ollut ei enempää eikä vähempää kuin koko liigan MVP eli arvokkain pelaaja omalle joukkueelleen. Tehopisteitä on tullut keskimäärin yli yksi per peli, mikä on ollut jopa yläkanttiin odotuksiin nähden, mutta se ei ole ollut ollenkaan vielä koko totuus. Tämän lisäksi mies on hankkinut vastustajalle valtavan määrän jäähyjä, blokannut laukauksia, pelannut isot minuutit AV:ta ja jakanut kovia taklauksia. Enempää tuskin voisi enää keneltäkään pyytää.

Sami on tehnyt tässä vaiheessa kautta tehnyt 17 peliin 19 tehopistettä (10+9) kun koko joukkue on tehnyt maaleja 46 eli mies on ollut ollut reilusssa 40%:ssa joukkueen maaleista mukana. Tosin saman joukkueen Sahlsted on tehnyt vielä pisteen enemmän ja on vielä plus-miinuksessa muutaman pykälän ylempänä, mutta nuo muut osa-alueet ovat ne jotka vievät Samin selvästi Kallen edelle.

Jos muita kanditaatteja kauden MVP:ksi pitäisi miettiä, niin Ilveksen jo liigan jättänyt Colby Genoway ja erityisesti Jokereiden Juuso Riksman olisivat vahvimmat kanditaatit minun kirjoissani.

Jokerit ovat keränneet 16 peliin peräti 32 pistettä vaikka joukkue on tehnyt ainoastaan 39 maalia ja on maalierotuksessa ainoastaan 3 maalia plussalla. Jokerit ovat vielä keskimäärin luoneet selvästi vähemmän laukauksia ja sitä kautta maalipaikkoja kuin vastustajansa. Tuo ei vain kertakaikkiaan onnistu ilman loistavaa maalivahtia (jos joku sitä ei nyt ole omin silmin nähnty).

Genoway pelasi 11 peliä tehoin 7+7=14. Noissa peleissä mitkä Genoway pelasi Ilves teki 33 maalia ja keräsi 18 pistettä. Sen jälkeen 6 pelissä maaleja on tullut 13 ja pisteitä 3. Joukkue menestys laski kuin lehmän häntä Colbyn jätettyä joukkueen.

Liigan kärkijoukkueiden eli JYPin ja Bluesin riveistä ei ainakaan mielestäni niin selviä yksittäisiä kanditaateja löydy. JYP on tehnyt 55 maalia joista Pihlman, Hytönen ja Immonen kukin 15-16 pistettä. Toki Hytönen on ollut tehokas myös puolustuspäähän (johtaa mm. +/- tilastoa), mutta joukkueen hyökkäys on niin laaja (samoin kuin puolustus ja maalivahtiosasto), että menestystä olisi tullut myös ilman häntä. Liigan +/- tilaston top 12:sta puolet on Jypistä.

Bluesin kovin tehomies on taas Lammassaari 12 pisteellään ja samat sanat pätevät pitkälti Bluesiin kuin JYPiinkin.

Lukko on tehnyt 51 maalia ja kovia tehoja löytyy sekä ykkösestä että kakkosesta (6 pelaajaa yli 12 pistettä). Vehanen on ollut totutun hyvä, mutta tosiasia on myös että joukkueen voitot ja tappiot ovat olleet isolta osin selvänumeroisia, jolloin maalivahdin osuus ei korostu.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Sami ja Colby ovat ehdottomasti hyviä ehdokkaita, mutta tässä vaiheessa kautta oma vaakani taipuu Juuso Riksman suuntaan => monet pisteet Narrien taulukossa voi laskea hyvin pitkälti Juuson ansioksi!

Veskareista myös Teemu Lassila oli Kertsin vieraskiertueella kohtuu jäätävä, mutta ihan hauska seurata miten nämä alkukauden MVP:t kauden mittaan pärjäävät...
 
Alkukauden selkeät ykkösnimet ovat oman näkemykseni mukaan olleet Riksman, Lassila ja duo Kapanen-Sahlstedt. Noita on hankala laittaa mihinkään järjestykseen, mutta selkeästi liigan ykkösnimiä olleet mielestäni. Heti siinä pinnan alla kuplimassa on Kilpeläinen ja Toni Koivisto.

Colby Genoway olisi myös ykköskastissa, mutta hän on nyt gone away.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mikään paitsi nimi ei tee Kapasesta parempaa kanditaattia kun Kalle Sahlstedt. Oma suosikkini on Juuso Riksman. Pelaa kuten maalivahdin pitääkin pelata, eli antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa joka ilta ja joskun jopa kääntää itse pelit omalle joukkueelleen.

Toinen ehdokkaani on Bluesin Ben Eaves. Ei ole varmaan toista pelaajaa, jonka puuttuminen näkyy kentällä niin selkeästi. Tähän mennessä yhdeksässä pelissä 3+8. Jos pysyisi ehjänä koko loppukauden, niin saattaisi hyvinkin palkinto olla lähellä.
 
Viimeksi muokattu:

Sartar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän Suuret muinaiset
Pistetään täältä sitten SaiPan Tarkki.

Ilman Tarkkia SaiPa olisi todella paljon kevyemmällä pistemäärällä sarjassa ja uskallan väittää että Jokereilla on parempi puollustus kuin SaiPalla.

Toki kausi on pahasti kesken.

Topo olisi toinen meiltä, tekee kaikkea ja kaiken hyvin.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Oma ääni menee myös Riksmanille. Tosin duo Kapanen-Salshtedt on ollut erinomainen, mutta Juuso ei ole periaatteessa epäonnistunut kertaakaan.
 

softdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toinen ehdokkaani on Bluesin Ben Eaves. Ei ole varmaan toista pelaajaa, jonka puuttuminen näkyy kentällä niin selkeästi.
Tällä periaatteella Jari Litmanen tulee olemaan vielä vuosikaudet Suomen jalkapallomaajoukkueen MVP.

Itse kun koitan ajatella objektiivisesti alkukauden onnistujia ja joukkueidensa tärkeimpiä pelaajia, niin monen muun tapaan myöntäisin tittelin Sami Kapaselle. Toivotaan, ettei tuo KalPan eittämättä kapea hyökkäysmateriaali ala näkyä tuloksissa liian aikaisin ja Kuopiossa pelataan pitkälle kevääseen.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olen päätynyt erään turkulaisen muusan/mesenaatin myötävaikutuksella Mikko Elorantaan. Ei mennyt Jyppiin vaan valitsi TPSin. Vapise KalPa.Todellista sitoutumista tältä ex-NHL-jääkiekkoilijalta. Ehdottomasto parempi kuin fleguegoisti-Kapanen. Elorantaa karvaa ja raastaa illasta toiseen kentällä. 1+3 tehopisteet kertovat jostakin Elorannan kohdalla ja onpa Mikolla vasta 12 jäähyminuuttia. Tehopisteiden perusteella Elorannelle löytyisi ottajia niin mestiksestä kuin - ... hymiöitä tarpeen mukaan.

Asiaan: Kyllä se on joko duo Kapanen-Sahlsted tai Riksman. Vastataan sitten Riksman.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Itse vastaisin Kapasen, asenne riittää, vaikka täällä onkin puhuttu siitä vanhasta ja väsyneestä kehäraakista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikään paitsi nimi ei tee Kapasesta parempaa kanditaattia kun Kalle Sahlstedt.
Tämä nyt ei vain pidä paikkaansa. Tosin eipä väitettä oltu mitenkään perusteltukaan. Ilmeisesti nähty teksti-tv:ltä?

Vaikka Sahlstedt hoitaa puolustuspelaamisenkin suht. kiitettävästi, niin ennakkokaavailuista ja odotuksista poiketen tämän ketjun todellisena sieluna on ollut nimenomaan Sami Kapanen. Kapanen ja Junnila ovat pelanneet valtavan määrän loistopaikkoja ketjun parhaan laukauksen omaavalle Sahlstedtille. Kalle ei ole edes millään kovin kovalla prosentilla paikkojaan käyttänyt (tosin ei ole Sami itsekään).

Harmi että SM-liigassa ei tilastoida jäähyjä samalla tavalla kuin NHL:ssä. Kapanen on nimittäin noissa 17 pelaamassaan pelissä hankkinut vastustajajoukkueelle n. 15-20 kahden minuutin jäähyä. Vaikka Kalpan YV onkin liigan huonoimpia, niin pari ylimääräistä maalia tuostakin jo syntyy.
 

Momesso

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vancouver Canucks, JJK
Täältä lähtee ääni Sami Kapaselle. Missä ne Ilveksen Toivosen hehkuttajat on. Eilisen pelin Blues maalit todella helppoja.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä se Juuso Riksman on.

Itseltä kanssa ääni Riksmanille. Joukkue on tehnyt toiseksi vähiten tällä kaudella maaleja liigassa ja on sarjataulukossa toisena.

Lassila olisi aika lähellä kanssa titteliä, mutta mielestäni siellä on moni kenttäpelaajakin onnistunut niin hyvin ettei titteliä voida sinne jakaa. Kapanen ja Sahlstedt taas blokkaavat toisensa äänestyksestä.
 

VirG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Fotboll, Vaasan Sport
Ääneni menee Juuso Riksmannille. Ilman Juusoa Jokerit eivät menestyisi näin hyvin, kertoohan maalisuhdekin kaiken.
 

meetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät ja muut Oulun urheiluseurat.
Ex-Kärppä Sahlsted ehdottomasti.Fakta on se,että ei Sami Kapasella olisi yhtä paljon pisteitä kuin nyt jos Kalle ei pelaisi ketjun keskellä.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tämä nyt ei vain pidä paikkaansa. Tosin eipä väitettä oltu mitenkään perusteltukaan. Ilmeisesti nähty teksti-tv:ltä?

Kuka muu kuin kuopiolaiset nyt jonkun KalPan pelejä seuraisi? ;) Mutta onko Kapanen oikeasti pelannut paljoakaan paremmin kuin Sahlasedt. Itse sain ainakin sellaisen kuvan, että juuri Sahlstedt on ollut alkukausesta se, joka on pitänyt KalPaa pystyssä ja tehnyt tärkeitä maaleja.
 

softdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo vertaus on kyllä tyhmin mitä olen ikinä kuullut. Ensinnäkin miten jo lopettanut pelaaja ja nolla peliä pelannut pelaaja voi olla KAUDEN TÄRKEIN PELAAJA?
Nimenomaan. Jos mietit omia sanojasi hetken ja kysyt itseltäsi samaa kuin minäkin: kuinka puolet joukkueensa peleistä pelannut pelaaja voi olla liigan tärkein pelaaja?
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nimenomaan. Jos mietit omia sanojasi hetken ja kysyt itseltäsi samaa kuin minäkin: kuinka puolet joukkueensa peleistä pelannut pelaaja voi olla liigan tärkein pelaaja?

No siten, että on liigan paras pelaaja. Siis minun mielestäni. Kyllä sen palkinnon voi käsittääkseni voittaa 40 peliä pelanneena.

Edit. Joo vastaat tähän, että paras ei ole arvokkain jos ei pelaa kuin 10 peliä, mutta mielestäni, Eaves on Bluesin ja samalla ehkä koko liigan arvokkain pelaaja.
 
Viimeksi muokattu:

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Kuka muu kuin kuopiolaiset nyt jonkun KalPan pelejä seuraisi? ;) Mutta onko Kapanen oikeasti pelannut paljoakaan paremmin kuin Sahlasedt. Itse sain ainakin sellaisen kuvan, että juuri Sahlstedt on ollut alkukausesta se, joka on pitänyt KalPaa pystyssä ja tehnyt tärkeitä maaleja.

Toisaalta ne pelit mitä olen nähnyt (en asu Kuopiossa) niin Killeri on hukannut aika ison pinon ykkösvitjan järkkäilemiä maalipaikkoja. Kapanen on ollut uskomattoman kokonaisvaltainen ja varmaan taklannutkin KalPasta eniten. Ne pelit missä KalPa on häviöllä niin seuraavassa vaihdossa Kapanen tuo uskomattoman määrän energiaa jäälle esim taklaamalla Jacinan täysin pystyyn. Hyvin nuo ovat tutkaparina pelanneet, tiedä sitten kumpi parempi, ne parit matsit mitä nähnyt niin Kapanen ollut jopa liigan paras pelaaja niissä. Itsellä kun tuo IFK vetää enemmän niin aikaa jää vähemmän KalPaan.
 

softdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No siten, että on liigan paras pelaaja. Siis minun mielestäni. Kyllä sen palkinnon voi käsittääkseni voittaa 40 peliä pelanneena.

Edit. Joo vastaat tähän, että paras ei ole arvokkain jos ei pelaa kuin 10 peliä, mutta mielestäni, Eaves on Bluesin ja samalla ehkä koko liigan arvokkain pelaaja.
Ok, minun mielestäni liigan MVP on sitten Risto Kurkinen.

No joo... meillä on varmaan vaan eri käsitys tuon tittelin tarkoituksesta.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ok, minun mielestäni liigan MVP on sitten Risto Kurkinen.

No joo... meillä on varmaan vaan eri käsitys tuon tittelin tarkoituksesta.

Siis olenko minä muka väittänyt, että pelaamatta peliäkään/kuulumatta edes mihinkäänjoukkueeseen voi olla MVP. Lopeta sanojen suuhuni asettelu.
 

Iippo31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Monta
Mikään paitsi nimi ei tee Kapasesta parempaa kanditaattia kun Kalle Sahlstedt. Oma suosikkini on Juuso Riksman. Pelaa kuten maalivahdin pitääkin pelata, eli antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa joka ilta ja joskun jopa kääntää itse pelit omalle joukkueelleen.

Toinen ehdokkaani on Bluesin Ben Eaves. Ei ole varmaan toista pelaajaa, jonka puuttuminen näkyy kentällä niin selkeästi. Tähän mennessä yhdeksässä pelissä 3+8. Jos pysyisi ehjänä koko loppukauden, niin saattaisi hyvinkin palkinto olla lähellä.

Käsittämätön tuo sinun Eaves. Toki hyvä pelimies, mutta nyt tunget loukkaantunutta pelaajaa aivan väärään kategoriaan.

Riksman on minunkin mielestä hyvä valinta, mutta Sami Kapanen on mielestäni ollut kauden tähän mennessä paras pelaaja. Lassila on myös hilannut kaikessa hiljaisuudessa kerhon vieraspeliputkesta huolimatta joukkueensa hyviin asemiin. Ilves olisi varmaan Tepsin takana ilman Genowayta. Silti kaiken höpinän jälkeen annan oman pisteeni Kapaselle.
 
Kärppälasit päässä, mutta minulle se on Corso. Anderssonin peli ei kulje ilman häntä ja Kärpät eivät myöskään saa pisteitä ilman häntä. Paluu loukkaantumisen jälkeen ja kaksi voittoa, ennen loukkaantumista kaatui Jokerit loistopelillä mutta sen jälkeen pelkkiä tappioita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös