Mainos

Katsovatko PK-seudulla asuvat oikeasti vain kehän sisälle?

• 4 298
  • 19

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jaetaanko mestaruus pk-seudulla?

Tässä jo pidemmän aikaa on mieleäni yksi kysymys kutkuttanut. Itsekkin olen asunut pk-seudulla ja olen huomannut, että kovin on pk-seutupainotteista ajatusmaailma. Toisaalta noin suhteellisen automaattisesti luulisi että kiekossa ajatusmaailma olisi vähän laajempi.

Kuitenkin kun seuraa varsinkin IFK/Jokereiden keskustelua ja miksei Bluessinkin, niin väkisin tuntuu että kiekossakin ajatellaan vain pk-seutua fanien keskuudessa. Eihän siinä mitään vikaa sinällään että on paikallisvääntöä, koska sitä on ihan samoin esim. Tampereella. Kuitenkin se ajatusmaailma ihmetyttää että tuntuu olevan yleisesti näiden seurojen fanien ajatusmaailmassa että koko liiga pyörii vain näiden seurojen ympärillä. Kaikki merkittävimmät asiat tapahtuisi vain siellä. Mestaruuskin menisi aina Helsinkiin, ellei joko tj/valmentaja olisi perseestä.

Näinpä tahdonkin kysyä että onko kyseessä vain vääristynyt mielikuva vai karvas totuus?

Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En voi vastata kuin omalta osaltani eli kyllä olettamuksesi pitää paikkansa. Ei mua juuri asiat stadin ulkopuolella kiinnosta. Noin yleisesti ottaen siis. Lätkässä asia on toisin, minua kiinnostaa hyvinkin paljon lätkä kehäteiden ulkopuolellakin. Varsinkin junnupuolella. Muutenhan jääkiekossa vanhan TPS-Jokerit valta-akselin hajottua, kiinnostus kohdistuu enemmänkin rakkaaseen viholliseen HIFK:hon, mutta viime aikoina Blues on jo melkein ajanut rinnalle. Lähinnä kiitos Summasen, Holtarin ja Heikkilän.

Mitä tulee mestaruuteen, niin sehän on jo jaettu (huom käyttämäni verbi; ei provoilua tässä ketjussa) Ouluun ties monennenko kerran jo perättäin. Ei sitä niiltä vie mikään.

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Itse olen sellainen poikkeus että minua oikeastaan kiinnostaa juuri kaikki muut liigajengit juuri näitä stadin jengejä (ja luonnollisesti HMV-Tepsiä) lukuunottamatta. Kärpät on minulle se ykkönen, mutta myös SaiPat, Ässät, JYPit, Pelsut, Ipat, Lukot jne. ovat erittäin tarkasti seurantani alla.
Ja olen siis koko ikäni asunut stadissa ja joskus sortunut Jokereitakin kannattamaan kun "kaverit pakotti". Tulin myöhemmin järkiini... mutta näitä kavereita ja monia muitakaan stadin kundeja ei juurikaan tunnu kiinnostavan kuin Jokerit, HIFK, ja ehkä vähän Blues. Surullista.

Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomen maajoukkue, altavastaajat
Mr. Penguin kirjoitti:
Ja olen siis koko ikäni asunut stadissa.

Mutta silti ilmoitat asuinpaikaksesi Vantaan? Omituista.

Itse otsikon kysymykseen, kyllä muutkin liigaseurat kiinnostavat ihan siinä missä Blues tai IFK:kin. Toki Jokerit on suosikkijoukkueena muiden yläpuolella kiinnostuksessa, mutta sen jälkeen en pidä näitä paikallisia joukkueita mitenkään sen ihmeellisempinä kuin muitakaan. IFK on toki aina erittäin mukava voittaa, mutta paikalliskilpailijasta puhuttaessa tämä lienee ihan luonnollista. Vai mitä Tampere?

Eli jääkiekko tekee poikkeuksen siihen, etteikö muuallakin olisi elämää.Ü

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Minusta tämä otsikko, niin kuin koko asia, on pk-seudun ulkopuolella asuvien ihmisten mielikuvitusten tuote ja mielestäni yleistämistä. Ehkäpä pk-kaupunkiseudulla kuitenkin asuu enemmän kiireisiä vain omaan napaan tuijottavia itsekkäitä ihmisiä kuin muualla ja näitten takia me kaikki sitten leimaudumme.

Tottakai kaikkia kiinnostaa eniten juuri sen alueen asiat jossa asuu ja muitten asiat sitten vähän vähemmän. Eikä se rajoitu vain muuhun suomeen vaan koko maailmaan.
Ainakin minä suomalaisena olen kuitenkin ylpeä koko suomesta ja varsinkin siitä luonnosta jota pk-seudulta nyt ei ihan niin paljon löydy kuin muualta.

Oikeanlainen itsekkyys vie ihmistä eteenpäin, mutta vääränlainen on maailman syöpä.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
hull16 kirjoitti:
Minusta tämä otsikko, niin kuin koko asia, on pk-seudun ulkopuolella asuvien ihmisten mielikuvitusten tuote

Kuten kirjoitin niin itse olen asunut pk-seudulla. Käynyt lukion Helsingissä aikoinaan, jne. Joten olen tätä ns. muuta omaan napaan katsomista nähnyt riittävän läheltä. Itselleni kun koskaan omalla kotipaikkakunnalla ei ole ollut merkittävää merkitystä, niin se oli toki aikoinaan ihme kun huomasi että jollekkin sillä oikeasti oli niin valtava merkitys. Siis varsinkin muiden kuin itsensä asuinpaikkakunnalla.

Mutta se miksi tämän otin kiekossa esiin johtui osittain siitä että olen huomannut kuinka lähes jokainen keskustelu mikä tänä syksynä on esiintynyt palstalla koskien IFK/Jokerit on mennyt melkeinpä näiden fanien väittelyksi oman seuransa paremmuudesta. Ihan sama mikä on ollut aiheena. Vielä kun asia on mennyt siihen että kun ollaan muuten keskusteltu(muiden fanien) toimesta koko liiga koskevista asioista, niin pian koko ketju onkin ollut "kyllä Jokerit on parempi..." "eipäs kun IFK" viesteistä. Yritä siinä sitten asioista oikeasti keskustella kun lähes järjestään keskustelu menee tuolle tasolle.

Siksi vilpittömästi kysyin että kulminoituuko näiden seurojen koko kiekko vain näiden seurojen ympärille. Itse kun olen aina ollut fanaattisesti oman seurani takana(riippumatta lajista), mutten koskaan ole kuitenkaan innostustani rajoittanut vain siihen seuraan saatikka sitten esim. seuran paikalliskilpailijaan.

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hull16 kirjoitti:
Tottakai kaikkia kiinnostaa eniten juuri sen alueen asiat jossa asuu ja muitten asiat sitten vähän vähemmän.
Tämä ei tosiaan ole vain pk-seutulaisten "ongelma", vaan on kyllä nähtävissä ympäri Suomea. Itse olen asunut kahdeksalla eri paikkakunnalla ja ihan samaa löytyy. Jopa jääkiekostakin. Kyllä se oma seura on aina muiden sortama tai vsataavaa, ja voittaisi aina mestaruuden, jos muut ei pelaisi epäreilusti.

Tuo, että on asunut kahdeksallakin eri paikkakunnalla tuo mulle ainakin outoja tunteita siitä, kun nyt vaikka keskustellaan kuntien yhdistämisestä, niin en voi ymmärtää sitä järjetöntä vastustamista sen vuoksi, että ei omasta kunnasta voi luopua, siis pohjimmiltaan siitä nimestä. Mulle ainakin on aina ollut tärkeintä onko siellä paikassa hyvä asua ja palvelut toimii, oli nimi mikä tahansa ja asui siellä sitten 5000 tai 500 000 asukasta.

Suosikkijoukkue
Vaasa
Rankasti off-topic

Huuru_Sauhunen kirjoitti:
Mutta silti ilmoitat asuinpaikaksesi Vantaan? Omituista.

Niin, tämähän johtuu siitä, ettei Vantaalla eikä Espoossakaan oikeasti ole identiteettiä.

tkks kirjoitti:
Mulle ainakin on aina ollut tärkeintä onko siellä paikassa hyvä asua ja palvelut toimii, oli nimi mikä tahansa ja asui siellä sitten 5000 tai 500 000 asukasta.

ja ongelmia on pk-seudulla palveluiden järjestämisessä:

"Viimeisimmän kuntien kustannustehokkuutta mittaavan tutkimuksen (Loikkanen ja Susiluoto, Kunnallisalan kehittämissäätiö, lokakuu 2005) mukaan juuri pääkaupunkiseudulla haasteet ovat suurimmat. Helsinki oli peruspalvelutarjonnan kustannustehokkuudessa sijalla 317 kaikkiaan 353 kunnasta. Espoon sijaluku oli 268 ja Vantaan 242. Pääkaupunkiseudun kunnat sijoittuvat samaan ryhmään Itä- ja Pohjois-Suomen pinta-alaltaan suurten, syrjäisten ja monissa ongelmissa olevien kuntien kanssa."

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sika säkissä kirjoitti:
Rankasti off-topic

ja ongelmia on pk-seudulla palveluiden järjestämisessä:

"Viimeisimmän kuntien kustannustehokkuutta mittaavan tutkimuksen (Loikkanen ja Susiluoto, Kunnallisalan kehittämissäätiö, lokakuu 2005) mukaan juuri pääkaupunkiseudulla haasteet ovat suurimmat. Helsinki oli peruspalvelutarjonnan kustannustehokkuudessa sijalla 317 kaikkiaan 353 kunnasta. Espoon sijaluku oli 268 ja Vantaan 242. Pääkaupunkiseudun kunnat sijoittuvat samaan ryhmään Itä- ja Pohjois-Suomen pinta-alaltaan suurten, syrjäisten ja monissa ongelmissa olevien kuntien kanssa."
Mulla on kuistenkin täällä hyvä asua, eikä palveluistakaan ole ollut valittamista. Mulle hyvät palvelut tarkoittavat esim. toimivaa julkistaliikennettä. Ja tuossa sun jutussa puhutaan kustannustehokkuudesta, ei siitä, että palvelut puuttuisivat.

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
eagle kirjoitti:
Kuitenkin se ajatusmaailma ihmetyttää että tuntuu olevan yleisesti näiden seurojen fanien ajatusmaailmassa että koko liiga pyörii vain näiden seurojen ympärillä. Kaikki merkittävimmät asiat tapahtuisi vain siellä.

Ilmiötä ruokkii myös se, että valtakunnallisten medioiden pääkallonpaikat ovat keskittyneet Helsinkiin ja "yllättäen" pääkaupunkiseudun joukkueet saavat eniten palstatilaa&TV-näkyvyyttä, jopa Yleltä. MTV3 ei edes yritä teeskennellä, että kaikkia kiekkopaikkakuntia kohdeltaisiin samanarvoisesti. Itseäni ilmiö ei sinänsä haitannut, ennenkuin työt ajoivat viime vuosituhannen lopulta Tampereelta Helsinkiin. Iltasanomat ja Iltalehti menivät siinä vaiheessa ostoboikottiin (jossa ovat yhä), kun jokaisessa numerossa oli aina Jokerit sitä, HIFK tätä. Jos meni hyvin, niin "HIFK jyrää" ja jos sarjaa dominoivat aivan muut joukkueet, niin sitten "Mitä nyt, HIFK?". Sarjatilanteella ei ollut mitään merkitystä siihen, mitkä ovat näiden medioiden näkemyksen mukaan kiinnostavimmat joukkueet sillä hetkellä. (Ostoboikottiin myös vaikutti se, että joka kolmannessa numerossa oli Matti-Nykänen-jotain.)

No samapa tuo. Pitäkää te stadilaiset lehtenne ja tv-kanavanne, me muut keskitytään sarjapisteiden keräämiseen.

scholl

Jäsen
eagle kirjoitti:
Mutta se miksi tämän otin kiekossa esiin johtui osittain siitä että olen huomannut kuinka lähes jokainen keskustelu mikä tänä syksynä on esiintynyt palstalla koskien IFK/Jokerit on mennyt melkeinpä näiden fanien väittelyksi oman seuransa paremmuudesta. Ihan sama mikä on ollut aiheena. Vielä kun asia on mennyt siihen että kun ollaan muuten keskusteltu(muiden fanien) toimesta koko liiga koskevista asioista, niin pian koko ketju onkin ollut "kyllä Jokerit on parempi..." "eipäs kun IFK" viesteistä. Yritä siinä sitten asioista oikeasti keskustella kun lähes järjestään keskustelu menee tuolle tasolle.

Siksi vilpittömästi kysyin että kulminoituuko näiden seurojen koko kiekko vain näiden seurojen ympärille. Itse kun olen aina ollut fanaattisesti oman seurani takana(riippumatta lajista), mutten koskaan ole kuitenkaan innostustani rajoittanut vain siihen seuraan saatikka sitten esim. seuran paikalliskilpailijaan.

Asia voinee johtua siitä, että elämme kaupungissa, jossa on kaksi suurseuraa, jotka kilpailevat keskenään. Näinollen niiden tekemisiä seuraavat jossain määrin nekin ihmiset, jotka eivät lätkää seuraakaan. Paikallisottelu on juttu, josta ihmiset puhuvat. Tai se, että Jokerit ja IFK menestyivät alkukaudella heikosti. Joku täysin koko lajia seuraamaton voi päivitellä: mikäköhän Jokereilla on kun menee niin huonosti.

Se tunne, mikä tuohon taisteluun liittyy, vaikuttaa myöskin jonkin verran. Joskus lukioaikoina esimerkiksi 80-luvun lopussa ja 90-luvun taitteessa oli aika veemäistä mennä kouluun, jos IFK oli hävinnyt paikallismatsin. Se oli kuitenkin sellainen taistelu, mikä jakoi oppilaita koulussa ja siitä veikattiinkin rahapanoksin ja se vitutus, mikä tuli, kun joutui kuuntelemaan kuittailuja, oli aikamoinen. Ei riittänyt siihen aikaan se vitutus, mikä pelkästä pelin häviämisestä tuli. Nykyään tietysti tilanne on toinen, eikä yksi matsi ole niin big deal osittain varmasti lisääntyneiden paikallispelien määrän vuoksi ja osittain siksi, ettei 30+ ikäisenä tunnu enää samalla tavalla tollaiset pistemenetykset, vaikka vastassa olisikin Jokerit.

HC faneille tietysti jokainen peli on taistelu, jota seurataan, mutta suuri yleisö seuraa paikallismatseja. Ei voida olettaa, että täällä oltaisiin mielettömän kiinnostuneita vaikkapa Kärppien tai TPS:n toiminnasta tai menestyksestä. Aivan yhtä läheisiä asioita meille kuin ne saamelaisten maanomistusasiat Lapissa tai Afrikan nälänhätä.

Urheilua ja lätkää tulee niin paljon tv:stäkin, että itse voin ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa, etten katso sm-liigaa, jos pelissä ei pelaa IFK, Blues tai Jokerit. Kuuntelen mielummin vaikka IFK:n matsia radiosta tai lähden ulos urheilemaan.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyseessä on varmaan vähän sama asia kuin jenkkien kiinnostus muuta maailmaa kohtaan. Ei kiinnosta, koska ei tartte.

Omassa lähipiirissä on jo kaikki tarvittava.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan tämä pelkästään pk-seudun ongelma? Jotenkin tuntuu siltä kun lukee vaikkapa Canal+ -ketjua, että se oma napa tuntuu olevan kaikille lähinnä :) Hc-jääkiekkodiggarit ovat sitä mieltä, että kaikki on nyt paremmin, ja viis siitä mitä karvalakkikansa ajattelee, ja satunnaisjääkiekkodiggarit ovat sitä mieltä ettei matseja näy yhthän misthän. Taisipa joku haluta oranssitakkeja takaisinkin koska asuu neljäntoista kerrostalon katveessa, vai miten se nyt meni ...

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näin oululaisena täytyy todeta, ettei minua nyt niin hirveästi liikuttaisi, vaikka muu Suomi olisi lintuinfluenssan kourissa, mikäli minulla olisi täysi varmuus siitä, ettei tauti iske Ouluun

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Lare kirjoitti:
Näin oululaisena täytyy todeta, ettei minua nyt niin hirveästi liikuttaisi, vaikka muu Suomi olisi lintuinfluenssan kourissa, mikäli minulla olisi täysi varmuus siitä, ettei tauti iske Ouluun

Toivottavasti yksikään sukulaisesi/ystäväsi ei asu Oulun ulkopuolella, jos suhtautumisesi heihin on noin jäätävää.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
HPK

Niin, kerrottakoon, että täällä pallokerhomyönteisellä seudulla katsellaan lähinnä eteenpäin.

Itse tunnustan katselevani myös telkkaria, kulmien alta ja taakseni pimeällä.

Täältä tähän

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lare kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän, että jokapäiväisessä elämässä ei kiinnosta onko Vihdin vesijohtovedessä kuolleita oravia ja räjähtääkö kemikaalitehdas jossain päin Suomea, ainakaan jos kukaan ei kuole.

Siinä vaiheessa kuitenkin luulisi älykästäkin ihmistä jo kiinnostavan, jos koko maa on lintuinfluenssa kourissa. Sua ei varmaan kiinnostaisi myöskään esim. sodan alkaminen tai muut suuret kriisitilanteetkaan.

Jäsen
Yksi seikka, mikä on minua ihmetyttänyt jo jonkin aikaan on, että muualla asuvan kertoessa asuinpaikkansa ja ollessaan siitä alueesta ylpeä on kyse kotiseuturakkaudesta, mutta auta armias, jos pk-seudulla asuva ihminen ei pyytele anteeksi, sitä, että asuu täällä, niin kyllä on ylpeä paska, joka katsoo muuta Suomea pitkin nenän vartta.

Itselleni ei asuinpaikka merkitse mitään ja idiootteja löytyy jokapuolelta. Mikäli prosenttijakauma on kaikkialla sama, niin pk-seudulla on lukumääräisesti enemmän kuin pienemmissä kaupungeissa, mutta yhtäkaikki.

Kiekossa suurin mielenkiintoni kohdistuu HIFK:hon. Muiden joukkueiden tekemiset on sitten alemmassa kategoriassa ja niistä luetaan muuten vaan. Pitkälti tämän takia en Canaliakaan ole hankkinut, koska minulla ei riitä katsomaan ti ja to koko iltaa muiden joukkueiden pelejä. En tosin jaksaisi aina katsoa HIFK:kaan pelejä. Kiekkoinnostuksellanikin on rajat.

En toivo HIFK:n voittavan aina, vaan toivon näkeväni kunnon pelejä, missä kaksi hyvää joukkuetta kohtaavat laadukkaassa pelissä. Mikäli tälläisestä pelistä HIFK selviää voittajana, niin hyvä, mutta ellei joskus häviä, niin ei ne voitotkaan tunnu niin hyvältä. Nykyään oikeastaan Jokeritkin vain vastustaja muiden mukana eikä herätä minussa sen suurempia intohimoja.

Jerkkola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa: Pori, Pata ja Pesäkarhut
Itselläni ei ole mitään PK-seutua tai sen asukkaita vastaan... ainakaan syntyperäisiä. Sellainen pieni asia, jonka olen muutaman kymmenen ihmisen perusteella huomannut, on että ne pahimmat muiden alueiden dissaajat eivät olekaan paljasjalkaisia Hesalaisia, vaan sinne muualta muuttaneita uusstadilaisia. Enkä siis sano, että kaikki Helsinkiin muuttaneet olisivat mulkkuja, mutta heissä niitä vain näyttää olevan prosentuaalisesti enemmän. Yhtäkään Helsinkiläissyntyistä en ole tavannut, joka olisi "puolustellut" kaupunkiaan haukkumalla esim. omaa kotipaikkaani Poria. Kaikki ovat olleet muualla syntyneitä.

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Gags kirjoitti:
En voi vastata kuin omalta osaltani eli kyllä olettamuksesi pitää paikkansa. Ei mua juuri asiat stadin ulkopuolella kiinnosta. Noin yleisesti ottaen siis.

Mielestäni kyseessä ei ole pelkästään stadilainen ilmiö. Turussa on ihan sama juttu. Perusturkulaista ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä jossakin muualla tapahtuu. Ja miksi edes pitäisi kiinnostaa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy