Katsotko jalkapallon finaaliottelun Italia-Ranska Yle TV2:lta vai Yle Teemalta?

  • 2 584
  • 14

Yle 2:n perinteinen jalkapallofinaali vai Yle Teeman Jalkataidepallo?


  • Äänestäjiä
    128

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Jalkapallon MM: Loppuottelu

TV2 20:25 - 23:00

Loppuottelu Italia - Ranska. Selostus Tapio Suominen. Berliini. Refereras i flerljud av Frank Sjöman. HUOM: ottelu esitetään kokonaisuudessaan palkintojenjakoineen. Klo 21.50 uutiset ruutukehänä."

vaiko tämä?

"JALKATAIDEPALLO

YLE Teema
sunnuntai 9.7. klo 20.30

Heinäkuun 9. päivän iltana Berliinin Olympiastadionilla huipentuu kuluvan vuoden suurin kesäurheilutapahtuma. On jalkapallon MM-kisojen loppuottelun aika ja kahden maan joukkueet kohtaavat taistelussa maailman suurimman joukkuepallopelin kuninkuudesta.

Myös YLE Teema näyttää jalkapallofinaalin, mutta tässä lähetyksessä tärkeintä ei ole se, ketkä kentällä pelaavat. YLE Teeman vaihtoehtoinen lähetys näyttää itse ottelun peliä ja palloa kunnioittaen, mutta studiossa istuu jalkapalloa kulttuurin näkökulmasta tarkasteleva selostusjoukkue. Miltä näyttää hyökkäävän joukkueen jalkatyöskentely koreografian kannalta, vertautuuko pelaajan toiminta kentällä improvisaatioteatteriin? Entä mitkä ovat käynnissä olevan pelin kulttuuriantropologiset yhtymäkohdat kaikkeen ja kuinka jalkapallo on esiintynyt kuvataiteissa, kirjallisuudessa, säveltaiteessa, elokuvissa?

Peliä säestää yhdenmiehen sinfoniaorkesteri Tommi Lindell, jonka missiona on soittaa otteluun kaikkia mykkäelokuvan perinteitä kunnioittaen ja rikkoen soundtrack. Tanssillisesti peliin ottaa kantaa improvisaatiotanssiryhmä Gruppen Fyra. Visuaalisesti sitä kommentoivat VJ:t eli mediataiteilijat Petri Ruikka ja Heikki Ryynänen, jotka kaappaavat loppuottelun kovalevyilleen ja rakentavat studiossa suorassa lähetyksessä pelistä perinteisestä poikkeavan koosteen.

Peliä selostamassa ovat dramaturgi, näytelmäkirjailija Juha Siltanen, kuvataiteilija Nanna Susi sekä räpäyttäjä Edu Kehäkettunen. Juha Siltasella on kokemusta pelin vaihtoehtoisesta selostamisesta Mukkulan kirjailijakokouksista, jossa hän on Tuomas Nevanlinnan kanssa selostanut Suomi ja Muu Maailma -jalkapallo-ottelut. Kuvataiteilija Nanna Susi saapuu kesäksi Suomeen jalkapallomaa Italiasta ja lisäksi hänellä on kokemusta valmentamisesta. Räppäävä Älykääpiö -levyn julkaissut Edu Kehäkettunen on Hongan kasvatteja ja selostaa jääkiekkoa paikallisradiossa.

Teeman vaihtoehtoinen jalkapallolähetys on tarkoitettu niille ihmisille, jotka haluavat nauttia loppuottelusta toisin sanoin. Koska kyseessä on kokeellinen tv-lähetys, luvassa on yllätyksiä ja irtonaista otetta. Selostuksen juontavat Minna Joenniemi ja Jouko Salokorpi. Ohjaajana toimii Atro Lahtela.

Lisätietoja:
Tuottaja Jouko Salokorpi YLE Kulttuuri, jouko.salokorpi@yle.fi, p 0400 468 163
Toimitussihteeri Minna Joenniemi, minna.joenniemi@yle.fi, p 0400 888 786
www.yle.fi/teema"
 

Meikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Arsenal FC, NFL, O_______O
Totta hemmetissä tv2, mökki, grillattavaa ja muutama bisooshooffeni!

Forza Azzurri...
 

Tietsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK(NP#33), NYR, Everton, Azzurri, NuPS
Ilman muuta katson tv2:lta. Toi teeman juttu kuulostaa hieman "gayltä"....
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tietsi kirjoitti:
Ilman muuta katson tv2:lta. Toi teeman juttu kuulostaa hieman "gayltä"....
Minusta tuo Teeman versio kuulostaa pelleilyltä ja jalkapallon häpäisyltä, mutta ehkä vain minä ajattelen tuolla tavalla. Minä ainakin katson ihan TV2:n puolelta matsia.
 

Cube

Jäsen
Mun mielestä tämä Teeman vaihtoehto kuulostaa ihan hauskalta ja voisi olla hyvinkin sopiva sellaisille, jotka katsovat finaalin lähinnä sen kulttuurillisen merkityksen kannalta - eivät siksi että saisivat jännätä kumpi voittaa.

Itse en varmaan katso kumpaakaan.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huikea veto taas YLE:ltä tällainen tempaus. Viimeksi se äänestys-käytäntö oli naurettava ja nyt sitten siellä isot herrat ovat päättäneet, että perskele, näytetäänpä futiksen MM-finaali kahdelta kanavalta. En ole ikinä katsonut tuota YLE Teemaa, vaikka digiboxi löytyykin, tuntuu vaan, ettei sieltä tule muuta kuin jotain kulttuurihömppää ja sitäkin jopa kerran viikossa.

Totta hitossa katson futiksen MM-finaalin ihan vaan YLE2:n puolelta. Tapsa kuitenkin pesee nuo Teeman "selostajat" ihan miten päin tahansa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
wilberto kirjoitti:
Huikea veto taas YLE:ltä tällainen tempaus. Viimeksi se äänestys-käytäntö oli naurettava ja nyt sitten siellä isot herrat ovat päättäneet, että perskele, näytetäänpä futiksen MM-finaali kahdelta kanavalta. En ole ikinä katsonut tuota YLE Teemaa, vaikka digiboxi löytyykin, tuntuu vaan, ettei sieltä tule muuta kuin jotain kulttuurihömppää ja sitäkin jopa kerran viikossa.
Yle Teemalta tulee ylivertaisesti TV:n parhaat dokumentit, joitain TV1:n valintoja lukuunottamatta. Turhaa pilkata jotain mitä ei ole koskaan edes katsonut.

Kakkoselta tulee itse fudis katsottua. Tässä vaiheessa kisoja ei muuteta rytmiä, samat sukat, samat kalsarit ja sama kanava.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Pakkipari kirjoitti:
Minusta tuo Teeman versio kuulostaa pelleilyltä ja jalkapallon häpäisyltä, mutta ehkä vain minä ajattelen tuolla tavalla.
Eiköhän pelaajat ole sen pelleilyn ja häpäisyn jo tehneet vuosikausia sitten. Jalkapallo voisi olla ihan kiva laji mutta pelaajat ovat tehneet siitä naurettavaa ja aasimaista kaatuilua ja käsien levittelyä.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Murmeli kirjoitti:
Eiköhän pelaajat ole sen pelleilyn ja häpäisyn jo tehneet vuosikausia sitten. Jalkapallo voisi olla ihan kiva laji mutta pelaajat ovat tehneet siitä naurettavaa ja aasimaista kaatuilua ja käsien levittelyä.

Juuri näin. Itse taidan jättää koko pelin katsomatta, tai mahdollisesti katson sitä vain sivusilmällä. En vain ymmärrä mikä tuossa lajissa ihmisiä kiehtoo. Mielestäni yksi tylsimmistä lajeista mitä olen ikinä seurannut, ja tuo filmaaminen on tosiaan liian suuressa roolissa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tärkeintä on kuitenkin, että Tapsa selostaa! Hoopeehännistä ei olis enää kuunnellut erkkikään sekuntiakaan, eilinen pronssiottelu oli todellinen pohjanoteeraus!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Murmeli kirjoitti:
Eiköhän pelaajat ole sen pelleilyn ja häpäisyn jo tehneet vuosikausia sitten. Jalkapallo voisi olla ihan kiva laji mutta pelaajat ovat tehneet siitä naurettavaa ja aasimaista kaatuilua ja käsien levittelyä.
Onhan tuo osaltansa totta. Tietyissa maissa on kulttuuri vahvasti voimissaan, jossa tehdään mitä tahansa voittaakseen. Siellä filmaamiset ovat hyväksyttävä teko, jos sillä saa joukkueelleen hyvää (vapari, rankkari, kortti vastustajalle, jne.) aikaan. Nyt ei pidä ymmärtää väärin. En minä sellaista filmaamista hyväksy. Kunhan vain selittelen tätä kulttuurieroa. Tämä filmaaminen on kyllä myös esillä muuallakin kuin noissa kulttuureissa, mutta onneksi harvemmin.

Onneksi löytyy sellaistakin jalkapallokulttuuria vieläkin, johon ei filmaamiset kuulu.

HCM kirjoitti:
Tärkeintä on kuitenkin, että Tapsa selostaa! Hoopeehännistä ei olis enää kuunnellut erkkikään sekuntiakaan, eilinen pronssiottelu oli todellinen pohjanoteeraus!
Täysin samaa mieltä. Itse kypsyin Hoopoon sen verran pahoin, että sammutin koko töllöttimen kesken matsin. Tiedän, mute-nappi on keksitty. Sain vaan tarpeekseni koko roskasta.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
spertti kirjoitti:
En vain ymmärrä mikä tuossa lajissa ihmisiä kiehtoo. Mielestäni yksi tylsimmistä lajeista mitä olen ikinä seurannut, ja tuo filmaaminen on tosiaan liian suuressa roolissa.
Muualla maailmassa varmasti ihmetellään, mikä meitä junttisuomalaisia kiehtoo jääkiekossa. Itse en ymmärrä, miten miljoonat ihmiset on kiinnostuneita Linkin Parkista. Elämä on ihmeellistä?

YLE Teema ei näy, ja vaikka näkyisikin, niin katsoisin silti kakkoselta. Olisi tavallaan ollut aika legendaarista, jos Hoopo olisi saanut tämän matsin selostettavakseen.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Blackie kirjoitti:
Muualla maailmassa varmasti ihmetellään, mikä meitä junttisuomalaisia kiehtoo jääkiekossa.

Näinhän se menee. Olen molempia lajeja harrastanut, ja jalkapallon lopetin joskus 14 vuotiaana, kun piti valita kumpaan lajiin keskittyy täysillä. Ei tarvinnut edes miettiä asiaa.

Onhan jalkapallo maailman suosituin laji, mutta minulle tuo ei vain jostain syystä kolahda ollenkaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ihan normaalilta kakkoselta. Voishan sitä muuten ehkä välillä kattella teemalta, mutta kun ei oo digiboksia. Pitäis kai sellanenkin joskus hankkia kun sieltä tulee nykyään kaikki ohjelmat...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan hauska oli ajoittain tuo teeman vaihtoehtoinen lähetys. Myönnän kyllä välpänneeni ahkerasti kanavien välillä, mutta aika 50-50 meni jakoni. Erityisen hauska oli tyhjällä stadikalla pitkään goooooooooolin vetänyt oopperalaulaja.

Uusintaa tulee ensi lauantaina 15.7. 12:30. Mukana oli muuten itse Osmo-Tapio Everton Räihälä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös