Katsomokulttuuri Mestiksessä

  • 318 056
  • 1 516
Tuosta olisi mukava kuulla lisää. Mikkelissä JSC rahoittaa oman toimintansa kokonaan itse, ilman emoseuran taloudellista tukea.

Viimeksi muistaakseni saatiin seuralta materiaalikuluja kuitattua n. 1.5 vuotta takaperin ja fanikausareiden hinnoissa on tultu vastaan, sekä tarjosi aikanaan neljälle fanille laivamatkat. Ei nyt sen kummempaa, mutta onhan se hienoa, että seuralla on halua seistä fanien rinnalla. Tifokulut ja matkakulut toki menee omasta pussista, mutta pienkin asia näyttää sen, että seura on takanamme.

Kouvolassahan on kaksi baaria päällekkäin fanikatsomon takana toinen juoksuradalla ja toinen yläparvella. Kyllä sieltä kaljat saisi heitettyä jäälle, mutta samalla kyllä tulisi fanien niskaan suurin osa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sehän siinä on, kun on helvetin vaikea saada uutta verta katsomoon senkin takia, että asenteet ovat niuhoja, vaikka nyt pikkuhiljaa muuttumassa.

Oman kokemuksen perusteella sanoisin että laatu korvaa määrän. Yksi hyvä ja sitoutunut tyyppi korvaa helposti viisi puolivillaista. Mitä taas niuhouteen tulee, siihen täytyy tottua. Vaikka teilläkin olisi kaksisataa henkeä rivissä, olisi toiminta silti määrällisesti marginaalista ja enemmistö ulkopuolisista kuuluisi todennäköisesti niihin niuhottajiin.

Pointtina siis se, että pelkkää määrää ei pidä tuijottaa, toiminta voi olla hyvää ja arvokasta muutenkin.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viimeksi muistaakseni saatiin seuralta materiaalikuluja kuitattua n. 1.5 vuotta takaperin ja fanikausareiden hinnoissa on tultu vastaan, sekä tarjosi aikanaan neljälle fanille laivamatkat.

Muutama ilmainen kausari ja faneille halvempi kortti/lippu ovat itsestään selvyyksiä seuran puolelta joka paikkakunnalla, jossa fanitoimintaa on. Näin olen ymmärtänyt. Ajattelin kirjoituksesi pohjalta, että tuota tukea olisi ollut enemmänkin.
 
Muutama ilmainen kausari ja faneille halvempi kortti/lippu ovat itsestään selvyyksiä seuran puolelta joka paikkakunnalla, jossa fanitoimintaa on. Näin olen ymmärtänyt. Ajattelin kirjoituksesi pohjalta, että tuota tukea olisi ollut enemmänkin.

Kyllä sitä saataisiin enemmän jos haluttaisiin, mutta emme luonnollisesti halua täten sitoutua liikaa seuraan. Olemme kuitenkin erillinen yhdistys, emmekä mikään jaosto.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Miksi minun pitäisi laittaa itseni likoon jääkiekko-ottelussa? Olen maksanut lipun, jolloin minulla on täysi oikeus vain katsella jääkiekkoa, huonoa tai hyvää. Minua ei kiinnosta vähäkään riehua tai esiintyä, ei kuulu minun luonteeseeni.

Minusta jääkiekko-ottelu on viihdetapahtuma, josta jokainen katsoja nauttii omalla tavallaan. On varsin yksisilmäistä moittia meitä normi katselijoita jotenkin heikommiksi faneiksi, kaikilla ei vaan ole halua aktiiviseen kannustamiseen. Monet meistä tavallisista katsojista tuomme huomattavia määriä rahaa seuran kassaan, mikä taas mahdollistaa paremman joukkueen kokoamisen, faniryhmät taas saavat usein erilaisia alennuksia kannustuksensa vastineeksi.

Faniryhmät ampuvat toistuvasti itseään jalkaan, kun luovat tämän kaltaista vastakkainasettelua. Tästä ei ole kenellekään mitään hyötyä, päinvastoin. Faniryhmien kannattaa tehdä omasta toiminnastaan niin kiinnostavaa, että ne ketkä haluavat tuon tyylistä touhua harrastaa, liittyvät mukaan. Peruskannattajien väheksymisellä te ette saa uusia jäseniä.

Ja minusta on hienoa seurata esim. RB:n kannustusta, se ei ole minulta mitenkään pois.

Lainasin nyt koko tekstin kun tuossa oli niin monta kohtaa johon vastata.
Ensinnäkin vastasin lähinnä Tigin kysymykseen, eli ei viitsitä. Sehän pitää tarkalleen paikkansa. Olen kirjoittanut aiemminkin että tärkein katsojan / kannattajan toimenpide tapahtuu lippuluukulla. Jokainen katsoja on seuralle hemmetin tärkeä. En mitenkään väheksy rivipulliaisen hiljaista tukea.

Kuitenkin jos kaikki vetoamme luonteenlaatuun ja yksilön oikeuksiin, niin eihän silloin siellä päädyssä ole ketään! Ja sehän taas vaikuttaa olennaisen heikentävästi itse ottelutapahtumaan.

Faniryhmien vastakkainasettelu ei heikennä millään lailla ottelutapahtumaa, eikä ole haitaksi, mikäli se säilyy tällä tasolla kuin esimerkiksi meillä ja KooKoolla on. Väitteesi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Ja toiminnastahan ei pysty tekemään kiinnostavaa mikäli siihen ei kukaan osallistu. Ne Rauman Bojatkin ovat yksilöitä jotka ovat päättäneet hylätä tuhinan ja laittaa itsensä likoon, mistä koko halli sitten saakin nauttia.

Omissa papereissani aktiivinen fanikerhon päätyläinen on ilman muuta 'parempi' kannattaja, siitä huolimatta että kaikki ovat tärkeitä.
 
Rauman esimerkki on hyvä vielä siinä mielessä, että Raumalla oli vielä kolme kautta sitten lähes olematon fanikulttuuri mihin kuului usean rummun hakkaaminen ja sellainen paikallaan polkemisen meininki. Sitten kun jotkut kyllästyivät koko touhuun ja lähtivät oikeasti tavoittelemaan kunnon meininkiä katsomoon, niin katsoppas! Kaikki innostuivatkin asiasta ja Rauman kokoiseen pitäjään rakennettiin määrällisesti Suomen kolmanneksi suurin kotifanikatsomo.

Edelleen painotetaan; hc-fani on pelillisesti ja joukkueelle 100x tärkeämpi kuin tuulari. He pystyvät vaikuttamaan pelinkulkuun, hiljainen tuulari vai negatiivisesti. Se ei tarkoita, että tuulari ei olisi tärkeä seuralle ja sen kassalle.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Onko se elämän kohokohta, kun on vakiduuni, farkkuauto ja kolme housuihin paskovaa kakaraa ja matokuurilla oleva kultainen noutaja? Niinpä niin...

Ei, kyllähän siis jääkiekko-ottelut pitää olla elämän kohokohtia ja maailman tärkeimpiä asioita. Voi vittu.

Tämä voi kuullostaa ihan helvetin tyhmältä, mutta on uskomaton fiilis, kun joukkueesi nousee tappioasemasta voittoon pelin lopussa ja sinä annat tunteillesi kaiken vallan. Se euforia mikä siitä syntyy on niin koukuttava, ettei parempaa olekkaan.

Ehkä sinäkin, KKtig, tulet vielä joskus huomaamaan, että elämästä löytyy hiukan isompiakin juttuja. Ja tämä siis yhtään tippaa fanitoimintaa dissaamatta, hienoa että edes jotkut jaksaa. Tuohan kunnon fanitoiminta hienosti buustia matsitapahtumaan. Kannattaa silti koittaa ymmärtää, että vaikka kaikki eivät halua katsomossa riehua, niin ovat silti ihan tyytyväisiä hallin hyvästä tunnelmasta. Tuskin sitä vastaan kenelläkään mitään on.

Itsekin olen kulkenut oman joukkueen mukana enemmän ja vähemmän 80-luvun lopusta asti, eikä aikoihin ole vituttanut niin paljoa kuin viime perjantaina. Silti, on se siitä huolimatta kliseisesti vain jääkiekkoa.
 
Ei, kyllähän siis jääkiekko-ottelut pitää olla elämän kohokohtia ja maailman tärkeimpiä asioita. Voi vittu.

Ehkä sinäkin, KKtig, tulet vielä joskus huomaamaan, että elämästä löytyy hiukan isompiakin juttuja. Ja tämä siis yhtään tippaa fanitoimintaa dissaamatta, hienoa että edes jotkut jaksaa. Tuohan kunnon fanitoiminta hienosti buustia matsitapahtumaan. Kannattaa silti koittaa ymmärtää, että vaikka kaikki eivät halua katsomossa riehua, niin ovat silti ihan tyytyväisiä hallin hyvästä tunnelmasta. Tuskin sitä vastaan kenelläkään mitään on.

Itsekin olen kulkenut oman joukkueen mukana enemmän ja vähemmän 80-luvun lopusta asti, eikä aikoihin ole vituttanut niin paljoa kuin viime perjantaina. Silti, on se siitä huolimatta kliseisesti vain jääkiekkoa.

Oho, taisinkin osua kipeästi tuolla kommentilla. Puhuinko, että jääkiekko-ottelu on minulle tärkein asia elämässä? En. Puhuin siitä minkälaisen euforian faniporukan kanssa juhliminen ja kannattaminen tuo. Sörsselssön se jo aikoinaan sanoi ja minä sanon uudestaan; Aina löytää uuden vaimon, mutta hyviä kavereita ei.


Kun puhutaan elämän tärkeistä asioista niin mitä ne sitten oikeasti on? Onko se tärkeää, että jaloissa pyörii housuihin paskantava kakara ja töissä käydään hampaat irvessä mököttämässä kahdeksan tuntia? Kuka on määrännyt ne asiat mitkä elämässä on tärkeitä? Unelmoin hienoista elämyksistä, en uraputkesta tai muusta vastaavasta. Haluan nauttia asioista, en olla kahleissa. Fanitoiminnassa osittain käy myös näin, kun joukkue on se sun vaimoisi, mutta sellainen vaimo johan sä et koskaan kyllästy (tai vaikka kyllästyisikin niin sen voi lempata ilman ongelmia). Kun tajuatte joskus syvemmän merkityksen tässäkin viestissä, niin ehkä ymmärrätte asiaa. Rikotaan normeja ja tehdään se vaikka jääkiekkokatsomossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kun puhutaan elämän tärkeistä asioista niin mitä ne sitten oikeasti on? Onko se tärkeää, että jaloissa pyörii housuihin paskantava kakara ja töissä käydään hampaat irvessä mököttämässä kahdeksan tuntia? Kuka on määrännyt ne asiat mitkä elämässä on tärkeitä? Unelmoin hienoista elämyksistä, en uraputkesta tai muusta vastaavasta. Haluan nauttia asioista, en olla kahleissa. Fanitoiminnassa osittain käy myös näin, kun joukkue on se sun vaimoisi, mutta sellainen vaimo johan sä et koskaan kyllästy (tai vaikka kyllästyisikin niin sen voi lempata ilman ongelmia). Kun tajuatte joskus syvemmän merkityksen tässäkin viestissä, niin ehkä ymmärrätte asiaa. Rikotaan normeja ja tehdään se vaikka jääkiekkokatsomossa.

Tässä keskustelussa on yksi ongelma, sinä olet selkeästi asettunut omaan poteroosi ja ammuskelet sieltä vihollisia.

Boldattu virke on samanlaista kapeakatseista ajattelua, mitä olet tuonut esille kannattajakeskustelussakin. Minulle ja monelle muulle se housuihin paskova kakara on maailman tärkein asia, eikä töissäkään tarvitse käydä mököttämässä, kun pitää työstään.

Minä en syyllistä sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat lapsista ja työnteosta sinun tavallasi, mutta sinä kyllä syyllistät niitä, jotka eivät ajattele fanitoiminnasta sinun tavallasi. Tässä on selkeä ero, toinen on suvaitsevainen, toinen taas näkee vain yhden tavan toimia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Faniryhmien vastakkainasettelu ei heikennä millään lailla ottelutapahtumaa, eikä ole haitaksi, mikäli se säilyy tällä tasolla kuin esimerkiksi meillä ja KooKoolla on. Väitteesi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

En halua hirveästi puhua TosiFanin puolesta, mutta kai huomasit että hän kirjoitti faniryhmien ja ns. taviskannattajien vastakkainasettelusta, joka siis olisi hänen mukaansa toiminnalle haitallista.

Itse koen, ettei tällaista vastakkainasettelua tule pelätä, koska sitä syntyy väistämättä. Tavat olla ja toimia katsomossa ovat kuitenkin niin erilaiset. Siihen, ketkä sitten ovat niitä "parempia" ja ketkä "huonompia" kannattajia ei uskoakseni kuitenkaan pysty kukaan vastaamaan. Ihmiset ovat hyvin erilaisia eikä polarisoiva jako ole pitkän päälle mielekäs. Sekä taviksista että aktiiveista kun löytyy monenlaista viheltäjää.

Mutta se on totta kai selvää ettei kannattajaryhmää voida kehittää ns. taviskatsojien ehdoilla. Siinä käy kohta niin, ettei tapahdu mitään.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Miksi minun pitäisi laittaa itseni likoon jääkiekko-ottelussa? Olen maksanut lipun, jolloin minulla on täysi oikeus vain katsella jääkiekkoa, huonoa tai hyvää. Minua ei kiinnosta vähäkään riehua tai esiintyä, ei kuulu minun luonteeseeni.

Minusta jääkiekko-ottelu on viihdetapahtuma, josta jokainen katsoja nauttii omalla tavallaan. On varsin yksisilmäistä moittia meitä normi katselijoita jotenkin heikommiksi faneiksi, kaikilla ei vaan ole halua aktiiviseen kannustamiseen. Monet meistä tavallisista katsojista tuomme huomattavia määriä rahaa seuran kassaan, mikä taas mahdollistaa paremman joukkueen kokoamisen, faniryhmät taas saavat usein erilaisia alennuksia kannustuksensa vastineeksi.

Faniryhmät ampuvat toistuvasti itseään jalkaan, kun luovat tämän kaltaista vastakkainasettelua. Tästä ei ole kenellekään mitään hyötyä, päinvastoin.
Tässä on selkeä ero, toinen on suvaitsevainen, toinen taas näkee vain yhden tavan toimia.
Tämä keskustelu menee jo aivan absurdiksi. Etenkin, kun nimimerkki "tosifani" kertoo kuinka ei ole halua aktiiviseen kannustamiseen.
Miten olisi pieni nimimerkin vaihto? Paremmin sopisi vaikka "ei-niin-tosifani", kun näitä sepustuksia lukee.

Nimenomaan syyllistät faniryhmiä, kun he luovat järkevää vastakkainasettelua. Mielestäni tuo ei ole kovin suvaitsevaista. Olet lisäksi tässä täysin väärässä faniryhmien merkityksen suhteen "normi katselijan" kannalta.

Ilman faniryhmiä paikalla olisi paljon vähemmän tunnelmaa, ilman tunnelmaa paikalla olisi selkeästi vähemmän yleisöä, ilman yleisöä paikalla olisi huomattavasti huonotasoisempia pelaajia ja ilman hyvätasoisia pelaajia mainitsemasi "normi katselijat" eivät saisi pelistä todellakaan yhtä paljon irti. Tai mikä ehkä sairainta, jotkut todella harvat voisivat saadakin. Aina löytyy joku, joka haluaisi jäähallin olevan kuin kirkonmenot elokuisena sunnuntaina, jolloin paikalla on vain pappi ja kaksi kuuntelijaa.

Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys jokaiselle joukkueurheilua aktiivisesti seuraavalle. Ainakin jokainen korkeammalla tasolla yleisön suosimaa joukkueurheilua pelannut tietää mistä kotijoukkueen kotietu muodostuu, ja yleisö on siinä sangen merkittävässä roolissa.

Esim. jalkapallon pääsarjoissa Euroopassa keskenään tasavahvojen joukkueiden kohdatessa kotietu kääntää tasaiset asetelmat ns. päälaelleen pyöreästi tähän suuntaan: 45-28-27 (1-X-2).
Kotijoukkueen kaikkien kannattajien ollessa ei-aktiivisia "normi katselijoita", kotietu putoaisi varmasti reilusti alle 40 prosentin ylläolevassa tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa on yksi ongelma, sinä olet selkeästi asettunut omaan poteroosi ja ammuskelet sieltä vihollisia.

Boldattu virke on samanlaista kapeakatseista ajattelua, mitä olet tuonut esille kannattajakeskustelussakin. Minulle ja monelle muulle se housuihin paskova kakara on maailman tärkein asia, eikä töissäkään tarvitse käydä mököttämässä, kun pitää työstään.

Minä en syyllistä sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat lapsista ja työnteosta sinun tavallasi, mutta sinä kyllä syyllistät niitä, jotka eivät ajattele fanitoiminnasta sinun tavallasi. Tässä on selkeä ero, toinen on suvaitsevainen, toinen taas näkee vain yhden tavan toimia.

Siis en nyt tässä mitenkään syyllistä ketään, vaan tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että mitä jos jokainen kävisi sen yhdenkin pelin siellä oman joukkueen fanikatsomossa kokemassa ja miettisi sen jälkeen uudestaan suhtautumistaan. Nämä esimerkit nyt ovat olleet melkoisen syvällistä diipadaapaa, mutta kuvaavat omaa maailmankatsomustani. Puhun metaforallisesti, koska monelle fanitoiminta on ihan eri maailma, eikä oikeanlaista näkökulmaa toimintaa ole. Fanit ovat tuolla ja aina ovat olleet, miksi me sitä toimintaa autettaisiin?

Haluaisin vaan ihmisten ymmärtävän, että se yksi kokemus fanien mukana voi sysäyttää miehen/naisen fanitoiminnan pariin. Valehtelematta voin sanoa, että 75% meidän faneista on tullut sen "yhden" pelin katselemaan meininkiä kotona tai vieraissa ja sen jälkeen on ollut myytyä miestä. Mitä jos kaikilla olisi tällainen asenne? Puhun nyt koko katsomokulttuurista Suomen tasolla. Jos marssii suomalaisen yhteiskunnan normeja pitkin ei koskaan koe elämässään kovin yllättäviä asioita.

Ymmärrän täysin ihmisten valinnat, enkä tuomitse missään nimessä, kuten ei minuakaan ole syytä tuomita. Haluaisin nähdä vaan Suomessa enemmän sellaista kokeilunhalua ja kehitystä. Vastakkainasettelulla luodaan konflikteja ja rauhanomaiset konfliktit yleensä luovat ratkaisuja. Jos on "kovan luokan normaalikatsoja", joka toivoo joukkueensa voittoa, niin miksi ei sitten osallistuisi kannattamiseen sieltä omastakin poterosta ja täten vaikuttaisi pelin kulkuun! Tämä on kyllä useassa maassa ymmärretty, Suomessa ei vielä kovinkaan useassa paikassa.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun puhutaan elämän tärkeistä asioista niin mitä ne sitten oikeasti on? Onko se tärkeää, että jaloissa pyörii housuihin paskantava kakara ja töissä käydään hampaat irvessä mököttämässä kahdeksan tuntia? Kuka on määrännyt ne asiat mitkä elämässä on tärkeitä? Unelmoin hienoista elämyksistä, en uraputkesta tai muusta vastaavasta. Haluan nauttia asioista, en olla kahleissa. Fanitoiminnassa osittain käy myös näin, kun joukkue on se sun vaimoisi, mutta sellainen vaimo johan sä et koskaan kyllästy (tai vaikka kyllästyisikin niin sen voi lempata ilman ongelmia). Kun tajuatte joskus syvemmän merkityksen tässäkin viestissä, niin ehkä ymmärrätte asiaa. Rikotaan normeja ja tehdään se vaikka jääkiekkokatsomossa.

Ajatuksesi menevät aika hyvin yksiin tämän hedonismia käsittelevän tekstin kanssa.

Terveitä, aikuisia ja moderneja hedonisteja leimaa pyrkimys henkilökohtaiseen elämänhallintaan, sinnikkyys, tunne siitä että he elävät täyttä elämää ja kaikenlainen optimismi. Monet modernit hedonistit itse asiassa usein ajattelevat tajunneensa elämästä jotain enemmän kuin utilitaristiseen maksimointiin jumittuneet, maallista mammonaa keräävät, uraorientoituneet ja pätemisentarpeiset kollegansa, tuttavansa tai läheisensä. - Petri Parviainen (Aalto-yliopisto)

Ei tämä mikään syytös ole kenellekään ja ihan hyviä kysymyksiä ja pohdintaa KKtigiltä.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
e

Tämä keskustelu menee jo aivan absurdiksi...

...Aina löytyy joku, joka haluaisi jäähallin olevan kuin kirkonmenot elokuisena sunnuntaina, jolloin paikalla on vain pappi ja kaksi kuuntelijaa.

Niin. Meneehän se helposti absurdiksi, kun jotkut koittaa sinnikkäästi saada aikaan tämän kaltaista vastakkainasettelua. Siis oikeasti, löytyykö ketjun keskustelijoista (tai ylipäätään mistään muualtakaan) noita mielikuvitushahmoja, jotka haluaisivat lätkämatsiin kirkkotunnelman?

TosiFani sitäpaitsi kirjoitti muutenkin ihan asiaa. Kukaan ei varmaankaan ihmettele tai kyseenalaista sitä, että joku haluaa elämöidä katsomossa. Siitäkään huolimatta, ettei itse siihen osallistu. Sen sijaan juuri KKtig:in kirjoituksista melko lailla selvästi huomaa, että hän kyllä kyseenalaistaa muiden valinnat. Ei muuta asiaa mihinkään se, että tuossa aiemmin koitti muuta selittää.

E: Niin tarkennuksena vaan, että Isaskarin tavoin olen samaa mieltä siitä, että ihan hyvää pohdintaa noin muilta osin KKtig:iltä. Keinotekoinen vastakkainasettelu vaan vituttaa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Yleisesti ottaenkin tämä aihe on helvetin vaikea keskustelun aihe. Joku homma toimii toisella paikkakunnalla, ja joku toinen toisella. Eri kannattajaryhmät ovat kaikki oma juttunsa ja niiden vertaileminen on kuin löisi päätään mäntyyn. Ei se siitä sen paremmaksi muutu, vaikka miten kovasti hakkaa. Ikärakenne ryhmissä vaikuttaa paljon myös katsomotoimintaan. Tottakai nuorilla on paljon enemmän energiaa katsomotouhuun ja sitä kun säestää vielä ohrajuomalla, niin ainakin näistä nuorukaisista omasta mielestään heidän kannustus on upeaa ja mahtavaa pelin aikana. Se on sitten toinen juttu, onko se sitä muun hallissa olevan yleisön mielestä. Esim. jos ottelussa on 3000 katsojaa, ja tämä älämölösakki on kooltaan 50 henkeä, niin aika pieni otanta on vielä noiden 50:n mielipide kannustuksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta.

Oma mielipide on, että kaikkia tarvitaan kannustamisessa. Sen pitää kuitenkin tapahtua jokaisen omasta halusta. Ketään ei voi pakottaa huutamaan tai edes taputtamaan. Faniryhmät voi tosin edesauttaa näiden hiljaisempien fanien mukaantuloa taputuksiin ym. omalla toiminnallaan.

Ryhmien vertailemisen näen kuitenkin turhana. Jokainen vetää tavallaan, ja näistä asioista kiisteleminen on loputon suo.
 
Esim. jos ottelussa on 3000 katsojaa, ja tämä älämölösakki on kooltaan 50 henkeä, niin aika pieni otanta on vielä noiden 50:n mielipide kannustuksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta.

Kun se olisikin näin. Boikottipelissä Jokipoikia vastaan päädyssä oli n. 30 henkeä ja muuta yleisöä 1900. Boikottikympin aikana hallissa ei olisi pystynyt edes pieraisemaan, ettei kaikki olisi sitä kuullut. Tätähän Juujärvi surkutteli lehdistötilaisuudessa miten tunnelman luonti on täysin tämän porukan käsissä. Ja näin se on kuule joka Mestis-paikkakunnalla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Oma mielipide on, että kaikkia tarvitaan kannustamisessa..... Ryhmien vertailemisen näen kuitenkin turhana. Jokainen vetää tavallaan, ja näistä asioista kiisteleminen on loputon suo.

Täysin samaa mieltä Tuusan kanssa. Mielestäni yleisön monimuotoisuus on suuri rikkaus. Nuoret innokkaat kannustajat, keski-ikäiset hiljaiset analyytiköt ja vanhat ukot pitkine seurahistorioineen ovat kaikki yhtä arvokkaita kannattajia.

Ja hienon lisän hallin tunnelmaan tuovat vierasjoukkueen fanit. Siitä kiitos täältä Turusta erityisesti Jukureiden, Sportin ja KooKoon kannattajille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis en nyt tässä mitenkään syyllistä ketään, vaan tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että mitä jos jokainen kävisi sen yhdenkin pelin siellä oman joukkueen fanikatsomossa kokemassa ja miettisi sen jälkeen uudestaan suhtautumistaan.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Voi olla ettei tuossa suuria kääntymyksiä tapahtuisi toiminnan kasvun suhteen, mutta ehkä "ilmaisia vinkkejä" toiminnan kehittämiseen olisi jaossa vähemmän. Samaten monelle voisi tehdä hyvää kokea miltä tuntuu vetää kaksi ja puoli tuntia pienellä porukalla muun hallin hiljaisuutta vastaan ja lukea sen jälkeen ylimielistä vittuilua netistä. Voisi mielipide muuttua varsinkin vastakkainasettelun suhteen.

Missään nimessä en halua sanoa että kannattajaryhmien aktiivit olisivat parempia kannattajia tai parempia ihmisiä kuin muut, mutta selvennyksen jälkeen ymmärrän kyllä KKtig:in logiikan. Kenellä on oikeus arvostella ketäkin ja millä perusteilla? Kannattajaryhmien jäsenet ovat lähes poikkeuksetta entisiä "taviksia" itsekin.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Se mikä itseä myös tässä keskustelussa ihmetyttää, on että monet, erityisesti faniryhmäintoilijat, näkevät tilanteen absoluuttisen mustavalkoisena - joko pitää olla sambakarnevaalit käynnissä, tai muuten ollaan kuin kirkossa. Siinä välillä on kuitenkin tosimaailmassa aika monta erilaista hallitunnelman sävyä. Ja monet niistäkin ovat varsin innostavia ja mukaansatempaavia, vaikkei olisikaan mitään sirkusryhmää agitoimassa sitä meteliä.

Ja minä olen kyllä vuosikaudet istunut siellä fanipäädyssä, en faniporukan mukana mutta siinä liepeillä. Lähinnä siksi, että peliä on mielestäni paras seurata päädystä (EA:n NHL-videopelien kasvatti, heh). Mutta koskaan ei ole tullut mieleen, että olisipa hauska lähteä tuohon faniporukkatouhuun mukaan. Ei koskaan. Saavat riekkua minun puolestani siinä vieressä kyllä, mutta ei innosta minua lainkaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse tykkään fanaattisesta fanitoimminnasta, mutta se ei itseäni kiinnosta. Kyllä ne laulut ja huudot tekevät ottelutapahtumaan tunnelmaa. Vaikka elän tilanteista ja maaleista, huudan kun maali tulee, niin esim pakkopelin tai YV:n aikana en pysty/kykene, kannustamaan joukkuetta vaikka taputuksien avulla. Ei vaan nappaa. Pulssi on muutenkin sen 210/min niin miksi sitä pitää lisätä rasittamalla itseäni. Kiitos kaikille faniryhmille, että te jaksatte, minä en.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
No tänään oli ainakin Kouvolassa fanikulttuuria ilmassa. Huolimatta siitä että kaukalossa ei ollut tasaista, niin mielestäni molemmat päädyt veti helvetin hyvin! Ehkäpä joku keskikatsomossa ollut voisi kommentoida meininkiä?
 
Suosikkijoukkue
KK
No tänään oli ainakin Kouvolassa fanikulttuuria ilmassa. Huolimatta siitä että kaukalossa ei ollut tasaista, niin mielestäni molemmat päädyt veti helvetin hyvin! Ehkäpä joku keskikatsomossa ollut voisi kommentoida meininkiä?

Itse olen erimieltä molempien joukkueiden osalta. Sarvikset veti ekan 5min hyvin ja ymmärrän myös hyvin, miksi kannustus hieman lopahti. Ensimmäisen erän jälkeen sama kävi pelaajille, että muulle yleisölle. Tuollaiset lukemat taululla niin ehkä hieman odotellaan, jos vaikka kaventuisi. Tätä "toivoi" jopa kotijoukkueen kannattajat. Viimeisessä erässä viimeisen kympin aikana molemmat faniryhmät saivat hieman ääntä halliin, kun siellä taas hieman pelattiin. Toki molemmat lauloivat ja heiluttivat lippuja, mutta ei aivan sillä intensiteetillä kuin pelin alussa ja lopussa.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Ja minä olen kyllä vuosikaudet istunut siellä fanipäädyssä, en faniporukan mukana mutta siinä liepeillä. Lähinnä siksi, että peliä on mielestäni paras seurata päädystä (EA:n NHL-videopelien kasvatti, heh).
Täällä ilmoittautuu myös yksi saman koulukunnan mies. Tosin peliä seuraan aina seisten, kuten muutkin Sportin fanipäädyssä. Pelit siis aina päädystä katsoen, mutta ei kuitenkaan ihan siellä faniporukan ytimessä. Pelin näkee parhaiten päädystä ja siitä perspektivistä on pelit tottunut katsomaan + siellä on paras tunnelma ja meininki. Meikäläinen kyllä arvostaa faneja ja sitä tunnelman luontia (olisi ihan h*lvetisti Kuparisaaren ottelutapahtumasta pois, jos siellä ei Red Army/Ultras pitäisi tunnelmaa yllä - kyllähän tuo tarttuu myös jäällekin pelaajiin, ja päinvastoin), mutta itse olen enemmänkin sellainen "hillitymmän" koulukunnan kannattaja. Joskus tulee taputuksiin lähdettyä mukaan, ja jos hyvä matsi + vähän olutta alla, niin miksei joskus harvoin huutoihinkin.

Kyllä ne laulut ja huudot tekevät ottelutapahtumaan tunnelmaa. Vaikka elän tilanteista ja maaleista, huudan kun maali tulee, niin esim pakkopelin tai YV:n aikana en pysty/kykene, kannustamaan joukkuetta vaikka taputuksien avulla. Ei vaan nappaa. Pulssi on muutenkin sen 210/min niin miksi sitä pitää lisätä rasittamalla itseäni. Kiitos kaikille faniryhmille, että te jaksatte, minä en.
Hahah, hyvin kuvailtu. Tähän myös meikäläisen osalta aika vahva sama. Välillä tosiaan tiukissa matseissa esim. yv:llä on pulssi ja jännitys niin kovilla, niin eihän sitä pysty kahteen asiaan keskittymään eli taputtaa vielä samalla ;)
Arvostan paljon niitä, jotka siihen pystyy ja pitää tuota tunnelmaa kenttätapahtumista riippumatta ja illasta toiseen yllä.

Kuten täälläkin jo moneen kertaan sanottua, niin meitä on niin moneen junaan. Eri koulukunnan miehiä tuo kannattamisen / ottelun seuraamisen osalta, kukin tavallaan.

Itse asiassa, mitä kaveripiiristäni erilaisiin faniporukoihin kuuluvilta tiedän, siellä ns. "hc-faniporukoissa" niitä hangaroundeja ja hännystelijöitä vasta pyöriikin, jotka tulevat paikalle vain sen bilefiiliksen, yhteisön ja yhdessä tekemisen, ei niinkään itse fanituksen kohteen, takia.
Tämä oli ihan hyvä pointti. Meinaan, että jos omaltakin kohdalta asiaa ajattelee, niin määrittelisin itseni aika h*lvetin kovaksi Sportin kannattajaksi, vaikka en tuohon ns. aktiiviseen faniporukkaan kuulukaan. Ja väitän, että mulle henk.kohtaisesti esim. Sportin kesälomille joutuminen otti paljon kovemmalle kuin monia monia muita, jotka saattavat käyttää äänijänteitään/pomppivat peleissä mua enemmän. Tai miten paljon olen esim. euroja kuluttanut vieraspelejen streamien katseluun yms.

Edelleen siis tullaan siihen, että kukin tavallaan. En myöskään halua hyppiä sellaisen fanin varpaille, joka on aktiivinen matseissa tuon laulamisen yms. suhteen. Kuten sanoin, arvostan näitä(kin) kannattajia todella paljon.

Ps. Kouvolassa raikasi mukavasti laulut tänään KooKoo-fanien päädyssä ja paikoin halli lähti taputuksiin oikein hyvin mukaan. Alkaa olemaan ihan hyvin lauluvalikoimaa teillä. Välillä mielestäni jopa turhankin tiheään vaihdettiin chäntistä toiseen. Tai siteen on vain tottunut siihen, kun Vaasassa vedetään tiettyjä chänttejä kerrallaan joskus todella pitkään, mikä on mielestäni hienoa.

Jos ihmettelitte miksi kaikki istumakatsomossa eivät lähteneet "kuka voittaa, KooKoo" -huutoihin mukaan, niin ainakin tämä yksi vaasalainen siellä istui kiltisti hiljaa kädes puuskassa ;)

Ps2. Jukureidenkin kannattajat kannustivat hyvin läpi ottelun. Ei vain Kouvolan isossa hallissa niin hyvin tuonne toiseen päätynurkkaukseen asti laulut kuulu. Melkein kävi jopa sääliksi, kun keltaiset fanit yrittävät vielä pitää capon johdolla fiilistä yllä ja laulaa, kun taululla on 6-0. Voin sanoa, että itseäni olisi Sportin osalta v*tuttanut tuossa vaiheessa sen verran, että olisi ollut vitsit (lue: laulut) vähissä.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Tuolla muutamassa kohdassa väitettiin, että kannustus jotenkin auttaisi kotijoukkuetta. Näinhän asia ei ole. Ei esim. kertointenlaskennassa katsota että jaahas, näillä on eom-jätkiä, pannaan pari prosenttia arvioon lisää. Sama kotietu on havaittavissa kertoimissa yhtälailla Lempäälän Kisalla kuin Vaasan Sportilla. Ja kun katsoo pitkällä aikavälillä, niin nämä joukkueet pelaavat koti/vierasottelunsa aika lailla samalla voittosuhteella. Tiivis tunnelma varmaan sytyttää kumpiakin joukkueita, mutta valitettava uutinen on se, että juurikaan minkään valtakunnan väliä sillä ei kotietuun ole.

Sen sijaan kannustus luo ottelutapahtumasta tunnelmallisemman ja auttaa varmasti näin taas seuraa omissa pyrkimyksissään. Kyllä hyvä katsomotunnelma on arvokas asia. Kolkoimpia kokemuksia on melkein jossain Jyväskylässä, kun halli on kuitenkin iso, mutta harva edes taputtaa maaleille. Hrrh.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Itse olen erimieltä molempien joukkueiden osalta. Sarvikset veti ekan 5min hyvin ja ymmärrän myös hyvin, miksi kannustus hieman lopahti. Ensimmäisen erän jälkeen sama kävi pelaajille, että muulle yleisölle. Tuollaiset lukemat taululla niin ehkä hieman odotellaan, jos vaikka kaventuisi. Tätä "toivoi" jopa kotijoukkueen kannattajat. Viimeisessä erässä viimeisen kympin aikana molemmat faniryhmät saivat hieman ääntä halliin, kun siellä taas hieman pelattiin. Toki molemmat lauloivat ja heiluttivat lippuja, mutta ei aivan sillä intensiteetillä kuin pelin alussa ja lopussa.

Olitko ehkä teidän päädyssä kuuntelemassa? Muussa tapauksessa en oikein ymmärrä kommenttiasi, koska me painettiin ihan samalla volyymillä alusta loppuun asti. Erien alussa muutamaa baarista vielä tulevaa ehkä uupui.
Hieman ääntä halliin? Kyllä on Kouvolan miehellä kovat odotukset jos tue ei riitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös