Kato, setä!

  • 1 479
  • 12

Minkä ikäisenä joku vieras lapsi sanoi sinua ensimmäisen kerran sedäksi?

  • 17-22 tai jo aikaisemmin

    Ääniä: 12 34,3%
  • 23-28

    Ääniä: 10 28,6%
  • 29-34

    Ääniä: 5 14,3%
  • 35-40

    Ääniä: 0 0,0%
  • joskus päälle nelikymppisenä

    Ääniä: 2 5,7%
  • Ei ole koskaan sedäksi nimitelty

    Ääniä: 6 17,1%

  • Äänestäjiä
    35
  • Poll closed .

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joskus se aika meille miesoletetuille tulee, että joku ventovieras skidi iloisella äänellä puhuu sedästä, ja mitä ilmeisimmin tarkoittaa sinua. Milloin se teille tapahtui? Itse olin 27 v, kun lasten leikkipaikan ohi kävellessäni eräs lapsi kysyi äidiltään, että kuka toi setä on?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä en kyllä muista, usein sitä on sattunut ja pitkään. Kerran, siitäkin on aikaa yli 10 vuotta joku pentu tuli aamulla kurkkimaan ja kysyi, että saako kutsua isäksi. Käskin kutsua taksin. Heti.
 

Gemondo

Jäsen
Ei ikinä, mutta kerran jonkun jonkun lapsen äiti kutsui, hetken harkittuaan minua "sedäksi". Taisin olla tuolloin ~28-vuotias. Ja kuulosti muuten oudolta. Olen edelleenkin mieluummin "poika" kuin "setä".
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, en välttämättä haluaisi tästä puhua, mutta onhan näistä ollut puhetta ja Suomessa kuitenkin aika normaalia. Eli ei olla sukulaisten kanssa tekemisissä. Minua se ei haittaa pätkääkään, että en ole pakotettuna sen takia joidenkin kanssa tekemisissä, kun niin nyt vain sääntökirjan mukaan kuuluu tehdä.

Tunsin kyllä silti piston sydämessäni alle 30-vuotiaanaa, kun noin kolmevuotias kysyy "äiti, kuka tuo mies on". Niin joo, ei sentään sedäksi kutsunut, vaikka läheistä verta ollaankin.

Moikataan, jos joskus tavataan, hän ei mitenkään tätä kohtaamista voi muistaa.
--

Random-ihmettelyä en muista kuulleeni. Partaa on joku joskus nauranut ja sitä, kun olin yhdessä 38 senttiä lyhyemmän tytön kanssa.

En ole setämies ja olen aina varuillani, kun tuijotan nuoria kesähameisia tai otan niistä salakuvia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Varmaankin 20-vuotiaana kesätöissä Tykkimäen huvipuistossa. Toki silloinkin sedättelijät olivat pääasiassa vanhempia, mutta kaipa tuohon joukkoon muutama skidikin mahtui.

Tykkimäessä tuli muutaman railakkaamman illan jälkeen tutuksi myös lapsivieraiden heittämä "Setä haisee ihan isille!"-toteamus. Ei siis toki minulle, vaan muutamalle läheiselle työtoverille. Itse todistin vain, että Onnenpyörää voi oikeasti pelauttaa ilman housuja katkarapu esillä. On juuri oikeankorkuinen pöytätaso.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En kyllä heti muista. Mutta kun kerran hain tyttäreni eskarista, yksi tytön kavereista sanoi, että Leilan isä on jättiläinen. Tästä on siis jo viisi vuotta. Eikä liity mitenkään otsikkoon, sori. Töissä on kyllä monesti sanottu, että kysy "sedältä", kun lapset ovat kysyneet vanhemmiltaan jotain mihin eivät ole osanneet vastata. Tämä on varmaan alkanut jo 2011, kun olin 30v.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Sen verran nuori olen, ettei koskaan ole vielä sedäksi sanottu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin 21, kun kutsuttiin ensimmäisen kerran. Tosin kutsujana oli lapsen isä perinteisellä "väistähän, niin tuo setä pääsee kulkemaan" --fraasilla. Tuon hän siis sanoi lapselleen, ja viittasi sedällä minuun. Olisinko ollut 24, kun vieraat lapset kutsuivat minua mieheksi. Nyt kun olen 38, naapurin hieman humaltunut vanhempi herra kutsui minua pojaksi.

Vanheneminen ilmeisesti nuorentaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
”Toi setä tuli eteen”, olin siis 18, viemässä frendiä lentokentälle just kortin saaneena. Kävelin vahingossa muutamia vuosia nuorempien tyttöjen kuvauslinjalle. Ihan siis oikean kameran, tää oli ennen kännykkäkamera-aikaa. Taisi olla toukokuun alkua 1991.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Olinkohan 15-16 vuotias kun olin faijan vanhoissa verkkareissa poimimassa mansikoita kasvimaalta, kun ohikulkeva tyttö pysähtyi ja kysyi, mitä toi setä tekee. Sinänsä huvittavaa, että useat allekirjoittanutta nuoremmat ovat kutsuneet pojaksi. Tässähän tuntee itsensä nuoreksi vanhaksi. Ota tästä nyt selvää...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vedin tuon ekan vaihtoehdon. Päätin ryhtyä kasvattamaan kaljuani jo varsin nuorena, ja arvelen tuon setä-jutun kuulleeni jo kakskakkosena.
Sinänsä jotenkin kivaa, mikäli muksut vielä nykyäänkin käyttävät tuntemattomista miehistä perinteikästä setä-nimitystä.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinänsä jotenkin kivaa, mikäli muksut vielä nykyäänkin käyttävät tuntemattomista miehistä perinteikästä setä-nimitystä.
Käytetään sitä edelleen. Viimeksi viime viikolla äitinsä vastaan tullut nuori tyttöoletettu kommentoi äidilleen "Katso kuinka kivan värinen paita sedällä on" minuun viitaten.

Omalla kohdalla ikää oli 23/24-vuotta, kun vieras muksu ensimmäistä kertaa "seditteli".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös